De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Ykhim
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1434 times
Been thanked: 1472 times

De klimaatverandering

Bericht door Ykhim » 29 sep 2019, 16:05

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dat gebeurt gewoon op de app hoor. As we speak zelfs.
#InSchmidtWeTrust

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1205 times
Been thanked: 909 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 29 sep 2019, 17:04

milansandro schreef:
29 sep 2019, 13:52
Het is natuurlijk wel een vorm van bedrog wanneer zou blijken dat the rise of Greta een volledig georchestreerde PR campagne zou zijn in plaats van het beeld dat nu wordt geschetst dat ze "toevallig" ontdekt zou zijn..

"It was also revealed earlier this year that Miss Thunberg’s school strike coincided with the launch of a book about climate change written by her mother, well known opera singer Malena Ernman, according to Swiss magazine Die Weltwoche.
Toevallig ontdekt, wie zegt dat?

De woordkeuze in dit artikel is verder m.i. opmerkelijk te noemen, hoezo was 'onthuld' (revealed) dat die twee gebeurtenissen samenvielen? Men suggereert hier m.i. alsof er geheimzinnig gedaan is en alsof er sprake zou zijn van een verdachte situatie, volgens mij is daar totaal geen reden voor.

Mensen willen dat meisje heel graag diskwalificeren en vooral het liefst zien verdwijnen, dat is wat ik vooral lees in alle kritiek.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2133 times
Been thanked: 1143 times

Bericht door J.B. » 29 sep 2019, 17:07

ziege maar ook zagge schreef:
29 sep 2019, 17:04
milansandro schreef:
29 sep 2019, 13:52
Het is natuurlijk wel een vorm van bedrog wanneer zou blijken dat the rise of Greta een volledig georchestreerde PR campagne zou zijn in plaats van het beeld dat nu wordt geschetst dat ze "toevallig" ontdekt zou zijn..

"It was also revealed earlier this year that Miss Thunberg’s school strike coincided with the launch of a book about climate change written by her mother, well known opera singer Malena Ernman, according to Swiss magazine Die Weltwoche.
Toevallig ontdekt, wie zegt dat?

De woordkeuze in dit artikel is verder m.i. opmerkelijk te noemen, hoezo was 'onthuld' (revealed) dat die twee gebeurtenissen samenvielen? Men suggereert hier m.i. alsof er geheimzinnig gedaan is en alsof er sprake zou zijn van een verdachte situatie, volgens mij is daar totaal geen reden voor.

Mensen willen dat meisje heel graag diskwalificeren en vooral het liefst zien verdwijnen, dat is wat ik vooral lees in alle kritiek.
Die indruk krijg ik ook. Er wordt iets spannends gebracht wat eigenlijk niet zo heel spannend is. Het heeft er de schijn van dat dit wat sensatienieuws is zonder echt sensationeel te zijn.
Tijd om Super Mario maar weer eens van zolder te gaan halen..

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1253 times
Been thanked: 2093 times

Bericht door Maikel_91 » 29 sep 2019, 17:14

We gaan dit topic tijdelijk sluiten.
Mensen blijven elkaar hier de tent uit vechten en vaak ook persoonlijk. Ook het 'links en rechts' over en weer verwijten blijft doorgaan. We hebben overleg gehad met de mods en besloten dit topic even dicht te gooien om te kijken of er over een tijdje wel een fatsoenlijke discussie kan zijn.

Het is toch te bizar voor woorden dat mensen elkaar hier de tent aan 't uitvechten zijn tijdens een wedstrijd van PSV. Dat was voor ons een beetje de druppel. Zien het geen van allen zitten om hier de politieagent uit te hangen, of dat de negatieve sfeer hier doorslaat naar andere topics. Dus zien dit als de enige optie voor nu.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1253 times
Been thanked: 2093 times

Bericht door Maikel_91 » 07 okt 2019, 15:19

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 okt 2019, 15:24

Pas maar op, dit topic is nu nog publiek zichtbaar en dat willen we natuurlijk niet hebben he... Levensgevaarlijk!! ;)

Brael
Internationale topspeler
Has thanked: 179 times
Been thanked: 334 times

Bericht door Brael » 07 okt 2019, 16:34

Serieuze bedenkingen bij de ammoniak (stikstof) analyses van het RIVM. Op basis van deze analyses wordt er beleid gemaakt.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 17 times
Been thanked: 66 times

Bericht door René1978 » 07 okt 2019, 16:44

Hij heeft groot gelijk.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 okt 2019, 19:41

Brael schreef:
07 okt 2019, 16:34

Serieuze bedenkingen bij de ammoniak (stikstof) analyses van het RIVM. Op basis van deze analyses wordt er beleid gemaakt.
Reactie RIVM: https://www.rivm.nl/ammoniak/reactie-ri ... spelbreker

Schijnbaar heeft het Mesdag Zuivelfonds (financier van dit onderzoek) intussen een zaak hierover aangespannen tegen het RIVM. Die jongens maken het RIVM sindsdien 't leven enigszins zuur als ik 't zo zie, en doen intussen hun eigen onderzoek:
http://www.mesdag-fonds.nl/nieuws.html
https://www.rivm.nl/nieuws/reactie-rivm ... uivelfonds
Artikeltje in Parool:
https://www.parool.nl/nederland/denktan ... gle.com%2F

Ben benieuwd, wie weet krijg dit nog een staartje.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 07 okt 2019, 20:45

Interessante kost om te volgen ja. De manier van meten en berekenen is dus totaal geen exacte wetenschap, maar er wordt wel gigantisch ingrijpend beleid op gebaseerd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 okt 2019, 00:11

Wat je wel kan meten is de verzuring die plaatsvind In het biosysteem. Dat wordt in de discussie nog wel eens vergeten.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 okt 2019, 09:11

De eisers zijn bovendien allemaal mensen die er baat bij hebben als de veestapel niet verkleind wordt, kortom wederhoor is welkom. Los van de metingen zie ik in het relaas een aantal onterechte beschuldigingen richting RIVM.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 08 okt 2019, 10:54

Zeker is het een gekleurde versie van het verhaal, maar er zitten (voor zo ver ik dat als leek kan beoordelen) toch ook wel een aantal terechte punten tussen.

Brael
Internationale topspeler

Bericht door Brael » 09 okt 2019, 09:24

https://www.ad.nl/politiek/cda-heeft-st ... ae88bb1a1/

Ook het CDA en de SGP hebben inmiddels twijfels, al zijn ze wat terughoudender in hun kritiek dan FvD, die eigenlijk als eerste met scherpe kritiek kwamen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 09 okt 2019, 10:16

De FvD vind ik een slecht voorbeeld. Die zijn niet eens in staat hun eigen programma te laten doorberekenen. Dus dat neem ik maar met een korrel zout.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 761 times
Been thanked: 264 times

Bericht door milansandro » 10 okt 2019, 21:55

Interessant om te zien hoe deze presentator met feiten deze woordvoerster van Extinction Rebellion en haar doomsday voorspellingen vakkundig ontmantelt....must see...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 okt 2019, 22:52

Dus presidenten en ministerpresidenten (om het even Angelsaksisch te houden ;)) mogen de hele boel bij elkaar zwetsen, maar bezorgde jeugd pak je snoeihard aan op basis van feitelijkheid terwijl ze wel actievoeren voor een zeer terechte zaak nl. een nogal fors ingrijpend probleem waar veel te weinig aan gedaan wordt?

BTW welkom terug milansandro, ik miste je al! :thumbsup:

koetje
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 211 times
Been thanked: 329 times

Bericht door koetje » 10 okt 2019, 23:18

10 okt 2019, 22:52
Dus presidenten en ministerpresidenten (om het even Angelsaksisch te houden ;)) mogen de hele boel bij elkaar zwetsen,
Nee mag niet
10 okt 2019, 22:52
maar bezorgde jeugd pak je snoeihard aan op basis van feitelijkheid
Terecht

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 okt 2019, 23:23

Helaas, maar die tijd zijn we ruimschoots voorbij... communicatie gaat tegenwoordig alleen om effect. De ene zwetsneus is als dank voor zijn leugens machtigste man op aarde gemaakt, de tweede Britse MP. De journalistiek staat erbij en kijkt ernaar, wat dat betreft snap ik heel goed dat iemand even zijn kans grijpt als ie eindelijk een goedbedoelende scholier voor zich heeft ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 okt 2019, 00:01

De tekst van de tweet is al te subjectief. Eerst wordt de naam van de spreker genoemd waarna er ineens gesproken wordt over they. Dus een poppetje is meteen representatief voor de hele discussie? Nee, deze pass ik even terug.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 11 okt 2019, 06:59

:D Thx Ziege
Actievoeren voor het klimaat is prima natuurlijk..
Maar deze actiegroep is wat mij betreft teveel gefocust op hel en verdoemenis....de radicale denkbeelden zijn onuitvoerbaar, vooral binnen zeer korte termijn....

https://www.spiked-online.com/2019/10/0 ... rebellion/

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 okt 2019, 11:01

Hoe je ook draait of keert. Ik zie contouren van een revolutie. Dat stemt mij erg vrolijk moet ik zeggen. Dit ga je toch niet meer stoppen. Zoals het hoort bij een revolutie.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 11 okt 2019, 12:50

Hopelijk dan geen bloedige revolutie waarbij fanatici dood en verderf zaaien...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 okt 2019, 14:38

milansandro schreef:
11 okt 2019, 06:59
:D Thx Ziege
Actievoeren voor het klimaat is prima natuurlijk..
Maar deze actiegroep is wat mij betreft teveel gefocust op hel en verdoemenis....de radicale denkbeelden zijn onuitvoerbaar, vooral binnen zeer korte termijn....

https://www.spiked-online.com/2019/10/0 ... rebellion/
Ze leven idd nogal bij de overdrijving.

Maar uitvoerbaarheid is m.i. ook niet echt relevant voor zo'n extreme groep, datzelfde zie je bijv. bij Wilders die gedurende de jaren allerlei zaken heeft voorgesteld die totaal onuitvoerbaar zijn - denk bijv. aan het verbieden van de Koran, voorstellen die precies zo gebaseerd zijn op een extreem éénzijdige en cynische / negatieve uitleg van zaken die weinig met een reëel beeld van de werkelijkheid te maken heeft. Door extreem stelling te nemen plaats je jezelf buiten de praktijk en kies je ervoor om via de periferie invloed uit te oefenen, een keuze die ook zijn vruchten af kan werpen: jouw extreme standpunt maakt dat een heleboel andere standpunten opeens veel minder extreem lijken, jouw acties veranderen zo het referentiekader en daarmee veranderen ze ook wat mogelijk is.

Ik heb dat XR dan ook nooit zo enorm serieus genomen op zich, het is m.i. gewoon een heel natuurlijk onderdeel van wat JB een revolutie noemt: zo'n verandering gaat altijd gepaard met rafelrandjes, sterker nog met alleen genuanceerde verhalen bereik je nooit serieuze verandering. Voor activisten vind ik zo'n manier van werken trouwens ook véél acceptabeler dan voor politici: een activist is een gewone burger, van een politicus mag je m.i. meer respect voor ratio en effect van daden / uitspraken verwachten.

Van XR uit zou ik zeggen: een gemiste kans dat ze daar zo'n timide meisje neergezet hebben, daar had natuurlijk eigenlijk iemand moeten zitten die de heersende wetenschappelijke concensus en dus de complete basis voor de (in principe correcte) denkwereld van de journalist, met grootse gebaren van tafel veegde. Zo doen de echte effectpolitici dat: word je (terecht) aangepakt op onzin of respectloos gedrag dan ga je jezelf niet proberen te verdedigen (uiteraard al helemáál geen sorry zeggen) maar juist frontaal in de aanval, nog veel harder dan datgeen waarvoor je aangepakt wordt. Zo bekeken is dat XR maar een mak en braaf clubje.

milansandro
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door milansandro » 19 okt 2019, 18:34

Interessant artikel over kernenergie in Nederland....

AMSTERDAM - In 2008 benoemde Time Magazine hem tot ’Held van het Milieu’. Zijn strijd voor hernieuwbare energie werd omarmd door Barack Obama en leidde tot een subsidie-infuus van 150 miljard dollar voor Amerikaanse windmolens en zonneparken. Maar trots voelt Michael Shellenberger allang niet meer. Als het aan de Californiër ligt, bouwt Nederland tien kerncentrales en zweren we wind en zon voorgoed af. „Ik bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken.”

„Ik stapte uit het vliegtuig en zag op Heathrow een enorme BP-reclame met zonneparken verspreid over een merengebied. Ik dacht: ’Erger dan dit kan niet’. Het idee om toekomstig elektronisch afval, want dát zijn die panelen, zo neer te leggen dat insecten, vogels en zonlicht het oppervlaktewater niet meer kunnen bereiken… Hoe kun je dit in hemelsnaam zien als duurzame energie?”

Op de Dam klinkt vandaag een ander protest. Geen klimaatjeugd die zich vastlijmt aan de straat uit angst voor het einde van de wereld. Wel betogers die demonstreren vóór kernenergie. Stand up for Nuclear (Sta op voor Nucleair) vindt plaats in 30 wereldsteden tegelijk. Uranium is, zeker in de ogen van Michael Shellenberger, de schoonste energiebron op aarde.

De oprichter van de Amerikaanse denktank Environmental Progress is misschien ’s werelds grootste voorvechter van kernenergie. Tien jaar geleden viel hij van zijn geloof in wind en zon als energiebron. „Het probleem van de onbetrouwbare energietoevoer is onoplosbaar”, zegt hij op bezoek in Nederland. Vrienden van vroeger zijn nu zijn grootste tegenstanders. Want de dark greens, zoals hij orthodoxe groene denkers als Greta Thunberg betitelt, wijzen kernenergie nog het felst af.

U was niet van jongs af aan fan van kerntechnologie.
„Begin jaren tachtig was ik heel bang voor nucleaire oorlog. Ik herinner me een tv-programma waarin kinderen in een klaslokaal verdampten bij een nucleaire aanval. Dat was heel traumatiserend. En toen ineens, in 1989, verdween het risico op die allesverwoestende oorlog. Al snel voelde ik me aangetrokken tot klimaatverandering. In de psychologie heet dat displacement; projectie van dezelfde angst op iets anders. Dat zie je bij veel mensen. De vrees voor een nucleair Armageddon is ingeruild voor de klimaat-apocalyps.”

Dus u werd milieuactivist?
„Ik was in 1992 bij de VN-klimaatconferentie in Rio. Later deed ik campagnes voor Greenpeace en de Sierra Club. Vanaf 2001 vocht ik voor hernieuwbare energie. Ik wist eigenlijk niet waarover ik praatte, maar net als iedereen op links wist ik zeker dat dit de toekomst was. We lobbyden hard voor een groene New Deal. Obama omarmde onze plannen in 2007. Tussen 2009 en 2015 investeerde zijn regering 150 miljard dollar in biobrandstoffen, elektrische auto’s en windmolens.”

Was het uw grootste succes als milieubeschermer?
„Terugkijkend voel ik weinig trots. Dat heb ik wel om de redding van de laatste onbeschermde Redwoods. Een bos vol kustmammoetbomen die wel tweeduizend jaar worden en behoren tot de hoogste ter wereld. Tussen die bomen staan is als een kathedraal betreden; stil, oud en imponerend. Het voelt heiliger dan de oudste kerken in Europa. En het lukte zelfs om het bosgebied te vergroten.”

150 miljard lospeuteren is ook niet niks.
„We stuiten al snel op de problemen van hernieuwbare energie. De enige manier om een aanzienlijk deel van je stroom uit wind en zon te halen, is door gebruik van waterkracht of gas. Vandaar die BP-reclame. Grootschalige opslag in batterijen is veel te duur. De introductie van wind en zon in een stabiel stroomnetwerk, creëert door haar pieken en dalen slechts chaos en hogere kosten.”

Toch klinken wind en zon milieuvriendelijk.
„De energiedichtheid van de brandstof bepaalt de invloed op de omgeving. Hoe hoger de concentratie energie, hoe minder ruimte er nodig is. In Californië hebben zonnepanelen 450 keer zoveel land nodig om dezelfde energie op te wekken als een kerncentrale. Als ik dit waterflesje vul met uranium, heb jij genoeg energie om je hele leven een westers leven te leiden.”

Wat is die grotere milieu-impact?
„De milieueffecten van wind- en zonneparken zijn veel groter dan we tot nu toe erkennen. Er was al anekdotisch bewijs dat wieken van Duitse windmolens twee keer per jaar moeten schoongemaakt van insectenaanslag. Dit jaar legde Franz Trieb de link tussen afstervende insectenpopulaties en windparken. En dan zijn er nog de roofvogels; sperwers sterven tussen draaiende wieken.”

In Nederland vrezen omwonenden horizonvervuiling, geluidsoverlast en gezondheidsklachten door laag bromgeluid.
„Precies. En die groeiende weerstand heeft er in Duitsland voor gezorgd dat er dit jaar amper windmolens zijn bijgebouwd. De windindustrie verloor 20.000 banen. Wij vinden dit als Environmental Progress zo belangrijk dat we anti-windgroepen steunen. Ik bepleit een wereldwijd moratorium op nieuwe windparken. Tot het effect duidelijk is op leefgebieden van vogels.”

Volgens de windlobby doden huiskatten meer vogels.
„Dat is een sinistere leugen. Alsof die huismus in de bek van je kat evenveel ecologische waarde heeft als de sperwers, uilen, arenden en condors die zich te pletter vliegen tegen molenwieken. Roofvogels leven langer, vermenigvuldigen zich langzamer en zijn vaak toch al bedreigd.”

Kernenergie is wél veilig?
„Het is de veiligste en meest betrouwbare wijze van stroom opwekken. Het veroorzaakt geen lucht- of waterverontreiniging. Terwijl het verbranden van biomassa en fossiele brandstoffen jaarlijks zeven miljoen slachtoffers eist. Het enige ernstige incident met kernenergie was Tsjernobyl. Dat kostte 200 slachtoffers. Vorig jaar stierven in de VS vierduizend mensen aan auto-ongevallen wegens het staren naar smartphones.”

Volgens de Duitse denktank DIW kan kernenergie financieel niet uit.
„Onzin. Neem Frankrijk en Duitsland. Fransen betalen iets meer dan de helft voor elektriciteit dan Duitsers en de Franse CO2-uitstoot van hun stroomproductie is slechts 10% van de Duitse uitstoot. Duitsland haalt 37% van haar elektriciteit uit hernieuwbaar, Frankrijk krijgt 75% uit kernenergie. Als kernenergie zo duur zou zijn en hernieuwbaar zo goedkoop, waarom betaalt Duitsland dan twee keer zoveel voor energie die tien keer zo vuil is?”

Waarom heeft hernieuwbaar toch de overhand?
„De enige reden waarom de windindustrie hiermee wegkomt, is omdat velen het bedrieglijke idee slikken dat windenergie dichterbij de natuur staat. Terwijl uranium net zo natuurlijk is als wind of zonlicht.”

Juist de groenen wijzen nucleair het felst af.
„Als ik tegen Greta Thunberg zeg: ’Ik waardeer je passie. Jij wilt dat iedereen veganist wordt, dat niemand nog vliegt of autorijdt. Maar waarom gebruiken we dan geen kernenergie? Dan daalt de CO2-uitstoot razendsnel, ook als we blijven vliegen en vlees eten. Dan roept zij heel hard ’Nee!’ Nucleaire energie berooft de dark greens, de orthodoxe groene kousenkerk, van hun rationele basis om te moraliseren.”

Hoe bedoelt u?
„Waarom moraliseren mensen? Om zich superieur te voelen. Daartoe is een externe autoriteit nodig die dat bevestigt. Tot de 19e eeuw was dat God. Ik ben beter, want ik bid en ga vaker naar de kerk. Nu is het de 21e eeuw, en voor de groenen is natuur de nieuwe autoriteit. Het medium is de priesterklasse van klimaatwetenschappers. Dus mag Greta spreken bij de VN en voelt links zich ver verheven. Maar dan moeten ze wel kernenergie afwijzen, anders valt de basis weg onder hun wereldbeeld.”

Wat vindt u van de Zweedse klimaatspijbelaar?
„Greta is de wedergeboorte van Al Gore. Als Gore Mozes was, is zij een soort Jeanne d’Arc. Het beste antwoord op Greta zag ik in een serie foto’s op Twitter. Twaalf kinderen uit India, Pakistan, Afrika en Latijns-Amerika. Greta als nummer twaalf. Ieder kind werkt; op het land, op straat en in de fabriek. En dan de boze Greta bij de VN. Met eronder de tekst: wie van deze kinderen denkt dat ouderen haar toekomst stelen?”

Hoe bang bent u nu voor klimaatverandering?
„Ik ben niet langer apocalyptisch over het klimaat. Het is niet het einde van de wereld. Het is een probleem over misschien honderd jaar. Maar als je begrijpt hoe langzaam de overgang gaat naar een andere energiebron, dan krijg je toch haast. Energiecentrales zijn ontzettend duur, net als de exploratie van oliebronnen, investeringen zijn voor de lange termijn. Daarom moeten we nu kiezen voor kernenergie.”

Nucleair gaat niet snel genoeg, stelden onze klimaattafels.
„Traagheid is een illusie. ’Ik leg binnen één dag zonnepanelen op mijn dak. Een kerncentrale bouwen kost tien jaar’, hoor ik dan. Ja, maar na tien jaar heb je energie voor miljoenen mensen. Gedurende vele decennia. Tien reactoren in Nederland zijn genoeg om al jullie stroomvoorziening CO2-vrij te maken. En je houdt genoeg elektriciteit over voor alle auto’s en lichte trucks. Om te beginnen is er plek bij Borssele.”

Nederland moet tien reactoren bouwen?
„Absoluut, dat is het allerbeste. Er zullen zeker verliezers zijn. De wind- en zonne-industrie verliest haar subsidies. Veganisten kunnen geen vingertje meer opheffen. Boeren missen extra inkomen. Hernieuwbare energie is een ruif waaruit grote groepen eten. Nucleair maakt samenlevingen rijker, omdat het dit soort profiteergedrag uitsluit.”

Wat hoopt u voor de toekomst?
„Ik zie graag een nieuwe milieubeweging. Gematigd in plaats van apocalyptisch. Vóór kernenergie. Een gematigd utopia, een groenere en rijkere wereld: meer inspiratie heb ik niet nodig. Als je je alleen goed voelt door neer te kijken op anderen – omdat ze vlees eten, vliegen of autorijden – dan is er iets anders mis met je. Die zielensmart moet je op een andere manier genezen.”

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 okt 2019, 12:07

De psychologisch-filosofische analyse waarmee hij de milieubeweging reduceert tot een soort psychosociale dwaling vind ik niet erg sterk, is nl. niet erg relevant als je het tegelijk over puur technische voordelen van kernenergie probeert te hebben. Waarom moet je tegenstanders van je standpunt zo ridiculiseren? En tegelijkertijd de negatieve gevolgen van kernenergie bagatelliseren? (geen woord over andere rampen dan Tsjernobyl, geen woord over kernafval).

Dit is m.i. typische lobbypraat: te éénzijdig en emotioneel om als evenwichtige, geïnformeerde mening te zien. Een hoop mensen ziet in kernenergie een easy way out en vindt de risico's te overzien, de rest weegt dat anders af; aan dat laatste verander je niks als je niet beter inspeelt op de bezwaren: de risico's van meltdowns en lekkages, dat laatste ook van het nucleaire afval, de beperkte beschikbaarheid van uranium, de co2 belasting van de winning daarvan, van de bouw, het gebruik en het ontmantelen / duizenden jaren managen van de overblijfselen van kerncentrales, enz.

Nederland moet tien reactoren bouwen... Tuurlijk jongen. Ik heb vorig jaar nog een doosje jodiumpillen toegezonden gekregen vanwege de nabijheid van de Belgische kerncentrales Mol en Doel, centrales die regelmatig stilgelegd moeten worden vanwege problemen. In de Franse kerncentrales ook continu problemen o.a. met haarscheurtjes, besmettingen enz. Centrales die gesloten worden zullen duizenden jaren bewaakt mogen worden vanwege de blijvend levensgevaarlijke straling in de kernels. In Fukushima zijn ze vandaag nog bezig met het onder controle houden van de resten van die centrale, wat nog láng niet opgelost is en waarvoor enorm veel radioactief koelwater domweg in zee gedumpt moet worden omdat ze er gewoon geen andere oplossing voor kunnen verzinnen. En dat terwijl wij anno 2019 zo goed op de hoogte zijn van hoe je met kernenergie om moet gaan, zou je denken....

Gesloten