Adblocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door het tonen van online advertenties aan onze bezoekers. Om onze website te kunnen blijven gebruiken schakel je adblocker uit of neem een premium abonnement.
Columnist Sjoerd Mossou roemt deze week PSV, de club die zo zelden de landelijke aandacht krijgt die het verdient. ,,Met PSV is het een beetje zoals met carnaval. Ruim de helft van Nederland voelt het niet, boeit het niet of begrijpt het niet – wat vaak automatisch resulteert in dezelfde gemakzuchtige reflex: die van dedain en onderschatting.’’
Bij de talkshows Beau, Khalid & Sophie en Op 1 ging het deze week uitgebreid over vrouwenvoetbal. Met goede reden: de Oranje Leeuwinnen hadden dinsdagavond op miraculeuze wijze hun Nations League-poule gewonnen, in een scenario zoals je dat zelden ziet.
Vorige week was FC Volendam enorm populair bij de praatshows, sterker nog: de sores bij de dorpsclub haalden zelfs het Achtuurjournaal (met dank aan Jan Smit).
Over PSV gaat het al maanden uitsluitend in specifieke sportprogramma’s. De zinderende comeback in Sevilla in de Champions League, de waanzinnige zegereeks in de eredivisie: de landelijke talkshowredacties vonden het niet interessant genoeg, blijkbaar, ook niet als lichtvoetig itempje tussen al het politieke geweld.
(Terwijl je allang niet meer kunt zeggen dat PSV een gebrek aan BN’ers heeft. Frank Lammers, Arno Kantelberg, Björn van der Doelen, Theo Maassen: er is keus genoeg.)
Op zichzelf is dat niets nieuws. In de archieven van het praatprogramma Op1 is niet één item terug te vinden dat ooit over PSV ging. Over Feyenoord en Ajax vind je daarentegen gesprekjes genoeg, want die clubs worden als mediagenieker ingeschat, zowel in goede als in slechte tijden.
Dat is al decennialang zo. Mediatechnisch, politiek en cultureel is Nederland niet per se op het oosten van Brabant gericht. PSV is geen punk of rock-’n-roll bovendien, maar eerder Guus Meeuwis. Op de Herdgang schuurt het niet en schokt het zelden – het vloeit.
Met PSV is het daardoor een beetje zoals met carnaval. Ruim de helft van Nederland voelt het niet, boeit het niet of begrijpt het niet – wat vaak automatisch resulteert in dezelfde gemakzuchtige reflex: die van dedain en onderschatting.
Toch kan juist PSV onmogelijk zonder die eeuwige miskenning
Veel PSV’ers hebben daar soms moeite mee. Het is een klassiek Zuidoost-Nederlandse worsteling: zweren bij bescheidenheid, goed gedijen in de rol van de underdog, maar je tegelijk een tikje miskend voelen.
(In zelfvoldane Brabantse steden zoals Den Bosch en Breda is dat wezenlijk anders, maar dat is weer een ander verhaal.)
Toch kan juist PSV onmogelijk zonder die eeuwige miskenning. Mensen zoals Harry van Raaij, Berry van Aerle, Mark van Bommel en Ruud van Nistelrooij gebruikten het als doping. Waar Ajax en Feyenoord zich zo vaak in de geschiedenis verloren in hun eigen navelstaarderij, keken ze in Eindhoven stiekem al een stationnetje verder.
Steeds opnieuw maakte het PSV tot de slimste, de verstandigste, de professioneelste en beschaafdste topclub van Nederland. Het prachtige elftal van Peter Bosz is hard op weg alle eredivisierecords te breken. Dat zal zich deels onder de landelijke radar voltrekken, gek genoeg, want zo gaat dat nu eenmaal vaker met PSV.
Er bestaat een beproefde remedie tegen: schijt hebben met een zachte G.
Mooie column. Bijna alleen maar raken woorden. Hij tilt nog iets teveel op het oude sentiment, maar is in zijn geval te begrijpen. Goed dat ‘ie zo’n talkshow als Op1 erbij haalt en de PSV BN’ers, want inderdaad: keuze genoeg.
Mooie column inderdaad. Het gekke is dat ik niet eens meer verbaasd ben dat de prestaties zo onderbelicht blijven in de landelijke media. Het is zoals Sjoerd zegt nooit anders geweest. Als Feyenoord of vooral Ajax een dergelijke reeks had neergezet met ook nog goed voetbal werd je doodgegooid met superlatieven. Het boeit me overigens ook niet echt. Ik ben een trotse PSV supporter die heel goed weet dat er historie wordt geschreven dit seizoen.
DonyellMalen schreef: 09 dec 2023, 12:05
Mooie column. Bijna alleen maar raken woorden. Hij tilt nog iets teveel op het oude sentiment, maar is in zijn geval te begrijpen. Goed dat ‘ie zo’n talkshow als Op1 erbij haalt en de PSV BN’ers, want inderdaad: keuze genoeg.
Ik wil juist dat PSV niet genoemd wordt bij op1. Amateurs daar
Joenepsv schreef: 09 dec 2023, 12:14
Mooie column inderdaad. Het gekke is dat ik niet eens meer verbaasd ben dat de prestaties zo onderbelicht blijven in de landelijke media. Het is zoals Sjoerd zegt nooit anders geweest. Als Feyenoord of vooral Ajax een dergelijke reeks had neergezet met ook nog goed voetbal werd je doodgegooid met superlatieven. Het boeit me overigens ook niet echt. Ik ben een trotse PSV supporter die heel goed weet dat er historie wordt geschreven dit seizoen.
Sjoerd, de man die de ene na de andere column over Ajax/Feyenoord schrijft komt nu met dit verhaal? Je moet het maar durven, de hypocrisie voorbij.
Overigens zijn er ook wel wat kanttekeningen te plaatsen bij dit verhaal.
Joenepsv schreef: 09 dec 2023, 12:14
Sjoerd, de man die de ene na de andere column over Ajax/Feyenoord schrijft komt nu met dit verhaal? Je moet het maar durven, de hypocrisie voorbij.
Overigens zijn er ook wel wat kanttekeningen te plaatsen bij dit verhaal.
Mooie andere visie en heel terecht, lijkt me. Er zijn namelijk echt wel verschillen en het is duidelijk dat er meer Ajax fans en Feyenoord liefhebbers op tv zijn, maar qua aandacht valt het echt wel mee.
Als Aad de Mos je opa is dan denk je tijdens het kerstdiner "laat opa maar even gaan met zijn verhalen en metaforen, die heeft het niet allemaal meer even scherp op een rijtje." Bij ESPN denken ze "die moeten we hebben." Die man moet echt even tegen zichzelf in bescherming genomen gaan worden.
R.Manco schreef: 10 dec 2023, 12:01
Als Aad de Mos je opa is dan denk je tijdens het kerstdiner "laat opa maar even gaan met zijn verhalen en metaforen, die heeft het niet allemaal meer even scherp op een rijtje." Bij ESPN denken ze "die moeten we hebben." Die man moet echt even tegen zichzelf in bescherming genomen gaan worden.
Welnee. Aad is al meer dan 20 jaar eigenzinnig en da's helemaal prima.
Standbeeld schreef: 11 dec 2023, 18:29
Gelukkig zit met Waterreus wel een echte PSV-legend aan tafel.
Nu Theo Lucius nog.
Maar even serieus, ik vind dat iedereen die ontevreden is over de bezetting gewoon met een lobby moet komen wie er aan tafel moet. Waarbij uiteraard even gepeild is of die persoon zelf wil.
Standbeeld schreef: 11 dec 2023, 18:29
Gelukkig zit met Waterreus wel een echte PSV-legend aan tafel.
Nu Theo Lucius nog.
Maar even serieus, ik vind dat iedereen die ontevreden is over de bezetting gewoon met een lobby moet komen wie er aan tafel moet. Waarbij uiteraard even gepeild is of die persoon zelf wil.
Mij boeit het echt oprecht allemaal niet. Ik kijk toch niet. Ik vond het alleen enigzins ver gaan om Ooijer een "PSV-legend" te noemen.
Standbeeld schreef: 11 dec 2023, 18:34
Mij boeit het echt oprecht allemaal niet. Ik kijk toch niet. Ik vond het alleen enigzins ver gaan om Ooijer een "PSV-legend" te noemen.
Wat mij betreft is iedereen uit de basiself van seizoen 04-05 een legend.
Daarna bij ajax gaan spelen zet weer een minnetje achter de naam.
Veel titels gepakt, een geweldig "zondagsschot" in Rotterdam. Zijn kopbal bracht ons voor het eerst een ronde verder in de CL, hij gaf de assist op de 1-0 van Cocu in de ArenA in de legendarische 4-0 wedstrijd aldaar, en hij maakte een penalty tegen Lyon. Natuurlijk is hij een grote naam in onze clubhistorie. Welke titel je daaraan koppelt, is irrelevant, maar hij is een grote PSV'er.
Ooijer maakt wel echt een goede indruk in die uitzending. Zeer correct over iedereen bij PSV, maar tegelijkertijd praat hij zeker niet met meel in de mond.