Begint een mooi topic te worden hoor. Het is lastig te accepteren dat PSV intern schijnbaar wel tevreden is over hoe het is gegaan (daarmee niet gezegd hebbende dat ze vinden dat zaken soms beter hadden gekund).
Wat Stewart in bijvoorbeeld het pro-interview zegt op VI kan ook gewoon waar zijn. Ook al past het niet in het straatje van de suporter. Nee: het is gelijk weer een lulverhaal of slap verhaal of straatje schoonvegen. Als je reacties van buiten PSV en PSV-supporters leest hoort dat men vindt dat PSV het goed gedaan heeft en een voldoende scoort en het beste van de Eredivisie eruit is gekomen dan is het de kritiekloze media die PSV de hand boven het hoofd houdt (las ik ook ergens).
Er is 2 miljard minder uitgegeven door twee competities zoals elders aangetoond. De TV gelden in Frankrijk zijn omlaag gegaan, de FFP in Engeland heeft duidelijk invloed en er speelt op dit moment een zaak voor het Europese Hof (meen ik) die het hele transfersysteem op zijn kop kan zetten. Dat zijn geen excuses: dat zijn feiten. Stewart zegt hierover:
In Frankrijk zijn de televisiegelden een stuk lager geworden en in Engeland zitten de clubs inderdaad met Financial Fair Play. Er zitten dus wel wat dingen aan vast. Alhoewel we in Engeland zelf wel een aantal grote dingen hebben zien gebeuren. Extern viel dat inderdaad mee. We gaan het analyseren. Deze markt is door het EK sowieso heel laat op gang gekomen. Of dat nu alleen door dat toernooi kwam of dat financiën meespeelden, dat gaan we in alle rust bekijken. Dan kun je zo'n conclusie dat het zorgelijk is misschien trekken. Nu is dat nog iets te snel.'
Het lijkt erop dat dit bij PSV heeft meegespeeld in de besluitvorming. Want ze zijn zich er heel bewust van. Veel te makkelijk om dit weg te zetten onder recht lullen of slap verhaal. Makkelijk praten vanaf de zijkant, maar als je de beslissingen moet nemen in een bedrijf met een omzet van 150 miljoen ligt het allemaal wat ingewikkelder. Het halen van een linksback bleek ook nog moeilijker omdat niet iedereen naar PSV wil komen met de wetenschap dat hij Dest voor zich moet dulden zodra hij fit is. Neemt nog steeds niet weg dat ik vond dat die er best mocht komen, maar intern hebben ze andere afwegingen gemaakt toen het juiste niveau niet beschikbaar bleek.
Hele grote woorden als een mislukt transferwindow of een dikke onvoldoende. Of de aan inflatie onderhevige term 'zorgelijk'. Ik zal een keertje terugbladeren in een verloren uurtje hoe men eind mei dacht over het bijeenhouden van de kampioensploeg. En nu dat gelukt is wordt het afgedaan als geluk.
Tja.