Earnest Stewart

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
psvgouda
Legende
3
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Jerdy Schouten

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Vind zelf de bv’tjes theorie van @Armada niet onaannemelijk, speelt wel vaker natuurlijk. Dan mag je hopen dat eea weer iets rustiger wordt na morgenavond 23:59. We gaan het zien, hopelijk komen de bv’tjes tot inkeer voor de rest van het seizoen
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 02 feb 2025, 12:30 Met die werkwijze van Bosz bedoel ik ook niet zijn speelstijl, maar meer zijn benadering van en richting de spelers. Het continue kritische, misschien is dat gewoon een keer uitgewerkt en is er wat vaker de spreekwoordelijke aai of het schouderklopje nodig. Maar wederom, puur speculatie mijnerzijds.
    Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet waarschijnlijk. Bosz is een prima mens die ook die knuffel kan geven. Hij eist veel, dat klopt, maar spelers liepen nog geen jaar geleden weg met hem vanwege zijn visie. Ze mochten, nee MOESTEN, weer gaan voetballen met de borst vooruit. Hoe kan je dat in godsnaam na 1 seizoen al zat zijn? Kom op zeg, als dat zo is heeft PSV echt een heel, heel groot probleem.

Dat is het in mijn ogen dan ook niet, eerder de starheid van Bosz om perse aan zijn ideaal beeld vast te houden ookal heeft hij daar, al dan niet tijdelijk, het materiaal niet voor. Of bekijk het zelfs op wedstrijd niveau, sommige wedstrijden vereisen een andere aanpak omdat je ook nog altijd met een tegenstander te maken hebt. Dat kan Bosz niet leuk vinden, maar zo werkt het natuurlijk wel in het voetbal tenzij je bij de absolute top in Europa behoort met een selectie van 25 gelijkwaardige spelers.

Het lijkt wel een vies woord ofzo, maar jezelf aanpassing naar waar de situatie om vraagt vind ik eerder een kwaliteit. Dan kom je als club ook verder want even los van wat Earnie nog gaat repareren... als je zo verder gaat wordt het gewoon een heel, heel zwaar restant van het seizoen omdat men hetzelfde doet maar blijkbaar een andere uitkomst verwacht met dezelfde spelers.

Een trainer als Bosz is gewoon meer dan prima voor PSV, die zou hier gewoon vele jaren moeten kunnen werken zonder dat de hele groep hem zat is. Bosz wil voetballen zoals hopelijk elke voetballer ook wil voetballen. Als er dan spelers zijn die het na 1/2/3 jaar zat zijn, prima, vooral doorselecteren. Maar niet op de trainer.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Juancho voor dit bericht (totaal 4):
    RemPSVMenno1guusTutti Frutti
    “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Thijs
    Lid van verdienste
    7
    Rol: Organisator Prediction League
    Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Juancho schreef: 02 feb 2025, 12:40 Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet waarschijnlijk. Bosz is een prima mens die ook die knuffel kan geven. Hij eist veel, dat klopt, maar spelers liepen nog geen jaar geleden weg met hem vanwege zijn visie. Ze mochten, nee MOESTEN, weer gaan voetballen met de borst vooruit. Hoe kan je dat in godsnaam na 1 seizoen al zat zijn? Kom op zeg, als dat zo is heeft PSV echt een heel, heel groot probleem.
    Tekort door de bocht wat ik nu schrijf, maar:
    Ik denk dat het meer onderdeel van de groep zijn van Lang niet per se positief is. Sociale jongen, die zeker buiten het professionele een positief effect heeft, maar waar ik me toch niet van aan de indruk kan onttrekken dat hij het (zelf)kritische weglacht, het keihard werken op elke training en daarbuiten topprof zijn niet echt uitdraagt en hij wel het nodige aanzien geniet als voorbeeld. Gasten als Bakayoko, Babadi en in zekere zin ook Tillman en Saibari lijken me daar ook gevoelig voor om dan net niet die extra stap te zetten, waardoor ze vorig seizoen top presteerden. Daarbij komt ook nog dat degenen, die het vorig seizoen op scherp zetten ook dat minder kunnen. Luuk zal fysiek steeds meer moeten matigen, dus waarschijnlijk ook op trainingen niet altijd 100% kunnen gaan. Teze is er niet, die dat ook bracht, maar ik kan me voorstellen dat Perisic en Mauro dat nu opvangt, maar minder de connectie heeft met juist die groep spelers die Teze wel kon bereiken. Til gaf al aan dat minder op te kunnen brengen dan vorig seizoen. Boscagli lijkt me dat veel minder te doen en Veerman en Schouten lijken me daar de persoonlijkheden niet voor. Dus dan krijg je zo een andere cultuur in de ploeg, waardoor ook op Bosz’ aansturing anders gereageerd zal worden.

Kijk maar naar de interviews met Bakayoko. Vorig seizoen regelmatig dat hij kritisch op zichzelf was, ook als hij goed speelde. Recent dat hij juist tegen Bosz inging dat de gallery play wel moest kunnen. Ik denk dat waar vorig jaar alles op de plek viel, zowel qua balletjes die net wel/net niet binnenvielen als in het groepsproces dat nu allemaal net niet goed in elkaar viel.
    Daarom had ik ook altijd die €35m voor Lang gepakt en iemand halen, die zich zou komen revancheren en daarmee weer een nieuw vuur in de groep brengt, wat de dynamiek weer kan kantelen.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Thijs voor dit bericht (totaal 8):
    ruuddevilmilansandroGrasmatMenno1TijnBoktorKingfisherTutti Frutti
    Menno1
    Legende
    7

Joenepsv schreef: 02 feb 2025, 09:15 Earnie is een prima td voor ons. Goede en nette kerel met een duidelijke visie. En vergeet niet hoe hij hier binnenkwam. Toen moest hij de rokende puinhopen van 5 jaar John opruimen. Bij zowel het eerste als in de opleiding stond het er niet geweldig voor. Earnie heeft dat wel om weten te draaien door slimme aankopen te doen. Ons eerste elftal bulkt van het talent en heeft een enorme waarde en we strijden in februari nog op drie fronten mee. Dus niet alles is kut.

Waar het misgaat is dat Earnie zijn zaakjes niet voor elkaar heeft als er iemand relatief plotseling of ongepland vertrekt. Vertessen kwam dan niet geheel uit de lucht vallen maar daar is heel slecht op geanticipeerd. Geld helemaal voor het vertrek van Teze waar heel amateuristisch is gehandeld en nu weer met Dams. Het duurt allemaal veel te lang. Of Earnie te hoog inzet of gewoon de boel niet op de rit heeft weet ik niet maar het gaat grandioos mis. Hij had deze window zijn rechtsback fout moeten herstellen.
    Wat heeft Earnie gedaan aan de opleiding dan? Want dat is een deplorabele staat en dan met name Jong. En ook bij jeugd contracten is hij rijkelijk laat veen Biuhoudane loopt over 4 maanden uit zijn contract straks.

Hij had dankzij verkoop Madueke juist een luxe positie om snel te schakelen. Iets wat hij ook goed deed in de zomer van 2023, waarvoor hulde. Maar afgelopen zomer was er DE kans om door te pakken met geld en CL op zak. Echter heeft hij totaal gefaald daarin.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Menno1 voor dit bericht (totaal 5):
    NoudkeArmadamilansandroBoktorJuancho
    Eindhovenvoetbal
    Internationale topspeler
    4

Earnie is bezig aan zijn 4e transferperiode bij PSV. De eerste was een dikke 8,5, de tweede een 4, de derde een 5 en de huidige belooft ook niet veel goeds, maar kunnen we over een paar dagen definitief beoordelen.

Wel een heel nette en volgens mij ook kundige man, maar heeft zijn lijsten en contacten te vaak niet op orde en heeft er achterin een regelrechte puinhoop van gemaakt die iedereen al zag aankomen, behalve hij.
  • Citaat
  • koetje
    Legende
    7

Menno1 schreef: 02 feb 2025, 13:18

Hij had dankzij verkoop Madueke juist een luxe positie om snel te schakelen. Iets wat hij ook goed deed in de zomer van 2023, waarvoor hulde. Maar afgelopen zomer was er DE kans om door te pakken met geld en CL op zak. Echter heeft hij totaal gefaald daarin.
    De focus lag op behoud van de selectie. Dat is gelukt. Daarvoor verdient hij de credits.

Het wegvallen van vier backs door enkel Karsdorp breekt PSV nu al twee maanden op. Het is ook niet zo dat die plekken opgehouden werden voor grote talenten in opkomst. Die zijn er niet voor de backposities. Fail op dat onderdeel. Bijzonder is dat iedere josti dit zag, behalve Stewart zelf.
  • Citaat
    Lorenzo von Matterhorn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Afbeelding
  • Citaat
    Armada
    Vedette
    6

koetje schreef: 02 feb 2025, 13:30

De focus lag op behoud van de selectie. Dat is gelukt. Daarvoor verdient hij de credits.

Het wegvallen van vier backs door enkel Karsdorp breekt PSV nu al twee maanden op. Het is ook niet zo dat die plekken opgehouden werden voor grote talenten in opkomst. Die zijn er niet voor de backposities. Fail op dat onderdeel. Bijzonder is dat iedere josti dit zag, behalve Stewart zelf.
    Dat eerste mag nooit een doel op zich zijn. Dat geeft blijk van een zeer gebrekkige visie.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Armada voor dit bericht (totaal 4):
    EindhovenvoetbalmilansandroMenno1Boktor
    11 Tinus
    Legende
    4
    Seizoenkaart: Vak RR
    Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Nou dat is maar de vraag. Als deze ineenstorting mede mogelijk werd gemaakt omdat spelers verzadigd zijn of het niet meer kunnen opbrengen oid dan is het een keuze geweest maar wel een foute keuze. De waardevermindering op bv Boscagli en Benitez (aflopend contract) of Bakayoko (kortlopend contract) is al heel groot.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen 11 Tinus voor dit bericht:
    BarryBanaan
    Menno1
    Legende
    7

Armada schreef: 02 feb 2025, 13:34

Dat eerste mag nooit een doel op zich zijn. Dat geeft blijk van een zeer gebrekkige visie.
    Het kan wel. Maar niet als je 10 aflopende contracten hebt. En daarachter een hoop spelers met twee jaar contracten.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Menno1 voor dit bericht:
    Armada
    Armada
    Vedette
    6

Menno1 schreef: 02 feb 2025, 13:57
    Armada schreef: 02 feb 2025, 13:34

Het kan wel. Maar niet als je 10 aflopende contracten hebt. En daarachter een hoop spelers met twee jaar contracten.
    “Hollistisch visionair” zou een vacature mogen zijn bij PSV.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Armada voor dit bericht:
    Psvlimburg2
    koetje
    Legende
    7

Dat van de aflopende contracten is wel een punt. Het team is dit jaar minder dan de som der delen.
  • Citaat
  • Den Bondskoots
    Vaste waarde in elftal
    4

Armada schreef: 02 feb 2025, 11:13
    milansandro schreef: 02 feb 2025, 11:08

Wie heeft je voorkeur om verkocht te worden?
    Lang of Baka?
    Je hebt zelf aangegeven dat de zaakwaarnemer van Lang golven aan het maken is..
    Kan dit niet een voorbode zijn van "kont tegen de krib" gedrag van diezelfde Lang?
    Voor mij puur contractueel het liefst Baka. En over het laatste; helaas... ja. Al is dat een inschatting.

Ik hoop vooral dat men niet dermate in zichzelf gaat geloven vanuit 'toevalligheden'. Dan heb ik het over het technisch beleid.

Luister; je gokt erop, met zo een gigantisch risico, dat je met deze backs het seizoen in kunt. De basis voor een kampioenschap kan leggen en doorkomt in de CL.

Dat lukt niet dankzij het beleid, dat lukt ondanks het beleid. Dat lukt ook dankzij de enorm zwakke concurrentie in de ED, dat lukt ook dankzij gewoon een goede loting in de CL.

Dat je dan 'dankzij het beleid' gelooft in Dams en dat die voor 10m vertrekt is een wonder. Heeft niks met beleid te maken.

Het punt is, dat nu aan het blijken is... dat het helemaal niet goed zit. Dat je ondanks de geringe concurrentie in de ED ineens niet meer (op verliespunten) op de eerste plek staat. Dat je naar alle waarschijnlijkheid er gewoon uit wordt geknikkerd door Juve (speculatie).

Dat je selectie enorm veel meer waard is geworden door Bosz na seizoen 1, geeft (blijkt) totaal geen garantie dat dit doorzet in seizoen 2. Daarvoor is meer nodig. Meer stabiliteit... meer investering in en vernuftig technisch beleid. Balans in een selectie o.a.

Boscagli loopt dus dadelijk gratis weg (had verkocht kunnen worden en speelt heel erg matig na de soap - dat was te voorspellen), Lang begint te muiten, de selectie is niet fris meer, lapmiddelen op de backposities renderen totaal niet.

Het zelfbevestigende idee dat we bij PSV nu eenmaal (succesvol) zaken doen, niet in de winter maar in de zomer. Dat is gebaseerd op incidenten en ook toevalligheden. Dat heet dan 'onze visie', maar visie kan ook verblindend zijn en je flink in de problemen werken.
    Ever change a winning team. Dat zei Ferguson altijd.

Ik ben het hier in grote lijnen wel mee eens. Je moet elk jaar je geraamte zoveel mogelijk overeind houden, maar je moet ook realistisch zijn. PSV is een opstap naar een grotere club en/of competitie. Je moet spelers (zeker als ze al 4-5 jaar aan je verbonden zijn) stappen laten maken. En nee dat betekent niet dat je ze bij elke interesse zomaar weg moet doen.

In de zomer zag je al aankomen dat juist het te veel vasthouden aan spelers je aankomende zomer dubbel veel werk gaat opleveren omdat er dan waarschijnlijk nog veel meer gaan vertrekken.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Den Bondskoots voor dit bericht (totaal 2):
    BoktorMenno1
    Nummer 6
    Talent
    2

Even over het falen van Earnie qua verkopen dezer zomer. Voor zover ik weet zijn deze bedragen genoemd;
    -Boscagli (28 miljoen transfermarkt.nl) bod van 10 miljoen Brighton.
    -Benitez (12 miljoen transfermarkt.nl) bod van 3 miljoen Athletico.
    -Veerman, volgens mij geen concrete biedingen.

Ja volgens mij is er ingezet op selectie behoud. Daarnaast geen tot weinig bedragen gehoord waarbij dat je die spelers kan laten gaan. Al deze bedragen zijn gewoon uitverkoop met 80% korting.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Nummer 6 voor dit bericht (totaal 2):
    TijnDutch Cowboy
    Smeets14
    Nationale topspeler
    7

Nummer 6 schreef: 02 feb 2025, 14:13 Even over het falen van Earnie qua verkopen dezer zomer. Voor zover ik weet zijn deze bedragen genoemd;

Ja volgens mij is er ingezet op selectie behoud. Daarnaast geen tot weinig bedragen gehoord waarbij dat je die spelers kan laten gaan. Al deze bedragen zijn gewoon uitverkoop met 80% korting.
    Bod van Brighton was 8 miljoen inclusief bonussen.
  • Citaat
    Johann Vogelaar
    Lid 2e elftal
    Favoriete speler: Romario

Awards:

Nummer 6 schreef: 02 feb 2025, 14:13 Even over het falen van Earnie qua verkopen dezer zomer. Voor zover ik weet zijn deze bedragen genoemd;

Volgens VI was er wel een club die een bod van 30 miljoen heeft gedaan op Veerman.
  • Citaat
  • Nummer 6
    Talent
    2

Smeets14 schreef: 02 feb 2025, 14:16

Bod van Brighton was 8 miljoen inclusief bonussen.
    Nog minder dan die 10 miljoen. Goed dat die hem niet verkocht heeft.
  • Citaat
  • Menno1
    Legende
    7

Is ook een kwestie van in de markt zetten. Voor Boscagli had je met wat meer moeite echt wel een goed bedrag kunnen vangen. Veerman ook. Die gasten draaiden een top seizoen. Als je voor een clown als Rensch al 6 miljoen krijgt net 5 maanden contract. Kwestie van afspraken maken
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Thijs schreef: 02 feb 2025, 12:58
    Juancho schreef: 02 feb 2025, 12:40 Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet waarschijnlijk. Bosz is een prima mens die ook die knuffel kan geven. Hij eist veel, dat klopt, maar spelers liepen nog geen jaar geleden weg met hem vanwege zijn visie. Ze mochten, nee MOESTEN, weer gaan voetballen met de borst vooruit. Hoe kan je dat in godsnaam na 1 seizoen al zat zijn? Kom op zeg, als dat zo is heeft PSV echt een heel, heel groot probleem.
    Tekort door de bocht wat ik nu schrijf, maar:
    Ik denk dat het meer onderdeel van de groep zijn van Lang niet per se positief is. Sociale jongen, die zeker buiten het professionele een positief effect heeft, maar waar ik me toch niet van aan de indruk kan onttrekken dat hij het (zelf)kritische weglacht, het keihard werken op elke training en daarbuiten topprof zijn niet echt uitdraagt en hij wel het nodige aanzien geniet als voorbeeld. Gasten als Bakayoko, Babadi en in zekere zin ook Tillman en Saibari lijken me daar ook gevoelig voor om dan net niet die extra stap te zetten, waardoor ze vorig seizoen top presteerden. Daarbij komt ook nog dat degenen, die het vorig seizoen op scherp zetten ook dat minder kunnen. Luuk zal fysiek steeds meer moeten matigen, dus waarschijnlijk ook op trainingen niet altijd 100% kunnen gaan. Teze is er niet, die dat ook bracht, maar ik kan me voorstellen dat Perisic en Mauro dat nu opvangt, maar minder de connectie heeft met juist die groep spelers die Teze wel kon bereiken. Til gaf al aan dat minder op te kunnen brengen dan vorig seizoen. Boscagli lijkt me dat veel minder te doen en Veerman en Schouten lijken me daar de persoonlijkheden niet voor. Dus dan krijg je zo een andere cultuur in de ploeg, waardoor ook op Bosz’ aansturing anders gereageerd zal worden.

Kijk maar naar de interviews met Bakayoko. Vorig seizoen regelmatig dat hij kritisch op zichzelf was, ook als hij goed speelde. Recent dat hij juist tegen Bosz inging dat de gallery play wel moest kunnen. Ik denk dat waar vorig jaar alles op de plek viel, zowel qua balletjes die net wel/net niet binnenvielen als in het groepsproces dat nu allemaal net niet goed in elkaar viel.
    Daarom had ik ook altijd die €35m voor Lang gepakt en iemand halen, die zich zou komen revancheren en daarmee weer een nieuw vuur in de groep brengt, wat de dynamiek weer kan kantelen.
    Tja zou kunnen maar ik kan dat niet beoordelen en ik ga er maar vanuit dat Bosz daar enorm scherp op is en anders intern wel ingrijpt. Persoonlijk zou ik ook helemaal gek worden als je elke dag met die nep rappers bent, die in een soort van gangstertaal spreken en een beetje de stoere pubers lopen uit te hangen met allemaal speciale handshakes en verzin het. Niet Lang specifiek, er zijn er meer van. Misschien heb ik daarom geen ruk met hem maar ik zou er zelf helemaal gek van worden. Ookal is het misschien best een lief ventje. Heb er gewoon niks mee. Het ziet en voelt allemaal zo nep, bijna een soort van onzekerheid juist.

Als zulke gasten dan sportief te weinig of zelfs niks brengen en er niet alles uithalen wat gevraagd wordt (waar jij op hint) dan is dat wel een dodelijke cocktail ja. Maargoed, geen idee hoe dat in de groep zit, daarvoor zien/horen we te weinig.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Sparts
    International
    4

Precies, net als Benitez. Als een zaakwaarnemer weet wat de vraagprijs is, komen er serieuze biedingen. En nee clowns bedragen als 50 mln+ voor Veerman of wat dat betreft 28mln+ voor Boscagli hebben dan weinig zin.
  • Citaat
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Menno1 schreef: 02 feb 2025, 15:09Is ook een kwestie van in de markt zetten. Voor Boscagli had je met wat meer moeite echt wel een goed bedrag kunnen vangen. Veerman ook. Die gasten draaiden een top seizoen. Als je voor een clown als Rensch al 6 miljoen krijgt net 5 maanden contract. Kwestie van afspraken maken
    Nog iemand dat je als club spelers in de markt kan zetten. Dat kunnen spelers alleen zelf met prestaties en het in de markt zetten gebeurt door de zaakwaarnemer.

Hij wilde graag weg, maar er komt geen club. Alleen volgens jou en een banaan moet je clubs gaan bellen: "Hey! Psst! Ollie kopen?" :lol:
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen ShovingNE2 voor dit bericht:
    Standbeeld
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Joenepsv
    Legende
    7

Awards:

ShovingNE2 schreef: 02 feb 2025, 15:17
    Menno1 schreef: 02 feb 2025, 15:09Is ook een kwestie van in de markt zetten. Voor Boscagli had je met wat meer moeite echt wel een goed bedrag kunnen vangen. Veerman ook. Die gasten draaiden een top seizoen. Als je voor een clown als Rensch al 6 miljoen krijgt net 5 maanden contract. Kwestie van afspraken maken
    Nog iemand dat je als club spelers in de markt kan zetten. Dat kunnen spelers alleen zelf met prestaties en het in de markt zetten gebeurt door de zaakwaarnemer.

Hij wilde graag weg, maar er komt geen club. Alleen volgens jou en een banaan moet je clubs gaan bellen: "Hey! Psst! Ollie kopen?" :lol:
    En je denkt niet dat TD's korte lijntjes hebben met zaakwaarnemers of andere clubs om spelers een bepaalde kant op te bewegen? Het zal inderdaad niet zo gaan dat Earnie de rolodex door bladert en Jan en alleman belt of ze misschien Obispo willen kopen. Maar als een speler overbodig is of een aflopend contract heeft, zal dat ook vanuit de club kenbaar gemaakt worden.
  • Citaat
  • Sparts
    International
    4

PSV liep een aantal jaren geleden opzichtig met Gakpo te leuren om te verkopen. Dat lukte toen (in de zomer niet). Als deze zomer de zaakwaarnemers klaarblijkelijk geen idee hebben vanaf welk bedrag PSV überhaupt te telefoon opneemt, is dat een bewuste keuze van PSV. Tenminste dat hoop ik dan.
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Joenepsv schreef: 02 feb 2025, 15:22 En je denkt niet dat TD's korte lijntjes hebben met zaakwaarnemers of andere clubs om spelers een bepaalde kant op te bewegen? Het zal inderdaad niet zo gaan dat Earnie de rolodex door bladert en Jan en alleman belt of ze misschien Obispo willen kopen. Maar als een speler overbodig is of een aflopend contract heeft, zal dat ook vanuit de club kenbaar gemaakt worden.
    Daar is zelfs een (afgeschermd) systeem voor.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Dat was en is overal bekend. En niemand kwam voor Boscagli.
  • Citaat
  • "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    BarryBanaan
    Meervoudig international
    1

Er komt bij jou wederom niks zinnigers uit dan Worst Klapwappie of iets anders he..
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen BarryBanaan voor dit bericht:
    Asterix
    Plaats reactie