Guti en Xavi: vechters in een oase van ambitie

Columns over voetbal of hele andere zaken.
Plaats reactie
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Waar ik in vorige columns al aangaf dat Ruud een garantie op succes is en het geheel meer is dan de som der delen wil ik dit aan de hand van onze wederopstanding de afgelopen periode duidelijk maken aan de hand van twee spelers, die in de luwte van Cody en Luuk excelleren. Érick Gabriel Gutiérrez Galaviz en Xavier Quentin Shay Simons.

In de aanloop naar Ajax-PSV werd het contrast geschetst tussen de zelfzuchtige doelpuntenmaker Ruud van Nistelrooij en de sociale, teamgerichte trainer Ruud van Nistelrooij. Dat deze twee kanten echter uitstekend samen kunnen gaan heeft Ruud in zijn carrière wel duidelijk gemaakt, waarin hij vooral bij Man Utd duidelijk onderdeel was van een collectief, waar iedereen in zijn kracht mocht spelen. En dit is precies waar hij ook bij PSV naar zoekt. De kritiek op Ruud was groot en, in elk geval gedeeltelijk, terecht. De grote ommekeer lijkt te zijn gekomen met het terug opstellen van ons aller Guti. Guti, die bij Schmidt al eenzelfde effect op het team had, brengt vuur in het team op een manier die bij PSV past. Guti is geen zuiger, geen aansteller, geen ettertje. Guti is keihard, maar fair. Fanatiek, maar in controle over zijn emoties. En vooral altijd bezig met de juiste veldbezetting. Is Max weg op links, vangt Guti het in de zone op. Dwaalt Sangaré wat uit positie, zorgt Guti voor rugdekking. Guti is buiten het veld een van de altijd lachende, sociale gasten, die anderen de spotlight gunt, maar zelf ook comfortabel is als hij erin terecht komt. In het veld verkeert hij altijd in de schaduw, alwaar hij ballen onderschept, duels wint, gaten dichtloopt en de bekende ruimtes tussen linies zo min mogelijk bespeelbaar maakt voor de tegenstander. Hij vertegenwoordigt waar PSV altijd voor stond, de gemoedelijkheid waar het kan, de meedogenloosheid waar het moet.

En dan hebben we ons nieuwe supertalent, Xavi Simons. Hij begon met een imago van een over het paard getilde, social media hype. Na tien minuten was echter al duidelijk dat hij alles behalve dat was. Xavi is een werkpaard met luxe attributen. Een supertalent, die werkt alsof hij alles op doorzettingsvermogen moet doen. Hij schuwt de duels niet, maar lost het vaak behendig op, waardoor hij altijd een stapje voor heeft. En net als Guti, denkt hij eerst aan het team. Hij maakt vuile meters en gunt de teamgenoten de successen en juicht net zo hard voor de goal van een teamgenoot als zijn eigen goals. Vandaag verloor hij echter deze instelling een moment, toen hij overdreven misnoegd reageerde op zijn wissel. Goeroe Ruud zag dit echter en zag vooral dat Xavi niet misnoegd was, maar teleurgesteld, omdat hij minder belangrijk kon zijn voor het team dan de afgelopen periode. Ruud signaleerde dit en maakte met een gebaar duidelijk dat Xavi onderdeel is van een team, wat bezig is een topprestatie in een loden verpakking te leveren. Dit maakte dat Xavi om kon schakelen en de rest van de wedstrijd als teamgenoot vol passie meeleefde en na de wedstrijd inspirator Ruud bedankte met een knuffel, waarna hij als vertaler nog handelde in het conflict omtrent Alvarez. Ook hiermee toonde hij zich een potentiële verbinder en toekomstig leider van PSV.

Waar we een paar maanden terug dachten dat de club in brand stond als Cody Gakpo zou vertrekken, zien we nu hoe juist Cody in een prachtige omgeving zit om sportief te cashen alvorens hij financieel mag cashen. Luuk de Jong, Xavi Simons en Guti zorgen ervoor dat iedereen mag excelleren in het belang van het team. Maakt ego iets uit? Ja, maar het is altijd ondergeschikt aan het team. En zo niet, zal Luuk het in het veld rechtzetten, Guti het goede voorbeeld geven en anders Ruud buiten het veld weer de juiste focus meegeven.

Heeft Ajax veel meer te besteden dan wij? Ja. Heeft Ajax veel meer opties vanaf de bank dan wij? Ja. Maar waar Ajax vooral bezig is zoveel mogelijk puzzelstukjes bij elkaar te verzamelen, zijn wij bezig een puzzel te leggen. En die puzzel begint er toch verdomde leuk uit te zien als Ruud na de wedstrijd maar weer eens de schets opnieuw beschrijft en we gasten als Cody, Luuk, Xavi, Joey, Guti, Ibi en Noni hebben om deze in te kleuren. Hoe trots mogen wij wel niet zijn op ons clubje dat zich niet liet verleiden tot Shakespeareaanse drama’s na het vertrek van onze AD en TD, maar terug de oase van rust bracht, waarin de ambitie kan groeien. Waar dit toe zal leiden? In elk geval een hoop verbondenheid met onze mooie club.
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Dat deze twee kanten echter uitstekend samen kunnen gaan heeft Ruud in zijn carrière wel duidelijk gemaakt, waarin hij vooral bij Man Utd duidelijk onderdeel was van een collectief, waar iedereen in zijn kracht mocht spelen.
Echt? Je lofuitingen aan onze Mexicaanse vriend en Xavi Simons zijn prima hoor.

Maar als je beweert dat Ruud in zijn carrière heeft bewezen dat deze twee kanten samen gaan dan pis je wel een paar meter naast de pot. Bij Manchester United waren er weinig spelers die asocialer waren dan hij. Hij was daar natuurlijk een fenomeen die zowel met zijn linker als de rechter teelbal kon scoren. Maar als mens viel het vies tegen.

Bij Real Madrid was natuurlijk niemand groter dan de club. Maar toen hij door Hamburg werd opgepikt heeft hij zich ook weer een paar keer gruwelijk laten gaan. Zeker toen Real Madrid aan het flirten was met het idee om hem terug te halen.

En dan heb ik het nog niet eens over zijn uitglijder bij PSV. Toen hij populair wilde doen en riep dat hij ooit terug zou komen. En toen erover gesproken werd in de nadagen van zijn carrière was het excuus dat hij toch een beetje onpasselijk werd van het supportersgeweld in Nederland. Terwijl hij gewoon had moeten zeggen..”. De tering Eindhoven. Ik zit liever in de zon in Malaga.”
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

mr.top schreef: 08 nov 2022, 13:07 Terwijl hij gewoon had moeten zeggen..”. De tering Eindhoven. Ik zit liever in de zon in Malaga.”
Dit klopt overigens niet.
Ruud vond zijn niveau niet meer goed genoeg voor PSV, daarom wees hij PSV af en koos hij voor Malaga. Hij voelde en merkte aan zijn lijf dat presteren op een bepaald niveau niet meer (structureel) mogelijk was en wilde een terugkeer bij PSV niet kenmerken door een mislukking. Wat een goede keuze bleek te zijn, gezien zijn presteren bij Malaga.

Maar dit kun je natuurlijk vooraf niet aangeven, dat zou bij Malaga niet heel goed zijn gevallen, dus verzon hij maar een excuus.

Los hiervan was Ruud een lul die ten koste van alles moest winnen in het veld, maar een prettig en sociaal iemand buiten het veld.
Bij al zijn clubs.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

mr.top schreef: 08 nov 2022, 13:07
Dat deze twee kanten echter uitstekend samen kunnen gaan heeft Ruud in zijn carrière wel duidelijk gemaakt, waarin hij vooral bij Man Utd duidelijk onderdeel was van een collectief, waar iedereen in zijn kracht mocht spelen.
Echt? Je lofuitingen aan onze Mexicaanse vriend en Xavi Simons zijn prima hoor.

Maar als je beweert dat Ruud in zijn carrière heeft bewezen dat deze twee kanten samen gaan dan pis je wel een paar meter naast de pot. Bij Manchester United waren er weinig spelers die asocialer waren dan hij. Hij was daar natuurlijk een fenomeen die zowel met zijn linker als de rechter teelbal kon scoren. Maar als mens viel het vies tegen.

Bij Real Madrid was natuurlijk niemand groter dan de club. Maar toen hij door Hamburg werd opgepikt heeft hij zich ook weer een paar keer gruwelijk laten gaan. Zeker toen Real Madrid aan het flirten was met het idee om hem terug te halen.

En dan heb ik het nog niet eens over zijn uitglijder bij PSV. Toen hij populair wilde doen en riep dat hij ooit terug zou komen. En toen erover gesproken werd in de nadagen van zijn carrière was het excuus dat hij toch een beetje onpasselijk werd van het supportersgeweld in Nederland. Terwijl hij gewoon had moeten zeggen..”. De tering Eindhoven. Ik zit liever in de zon in Malaga.”
Volgens mij weerleg je niet wat ik zeg of mis ik iets? Ik heb nooit gezegd dat hij als speler sociaal was. Ik heb wel aangegeven dat hij met name bij Man Utd duidelijk onderdeel was van een collectief aldaar. Ik weet niet of je die ploeg kunt herinneren, want het was een combinatie van speciaal voetbaltalent, maar ook echte klootzakken die alles deden om te winnen. Ruud paste daar toen heel goed met gasten als Keane, Ferdinand, Neville broers enzovoorts en was duidelijk onderdeel van de teamcohesie toen die ze veel opleverde, maar ook veel kostte in hun rivaliteit met Arsenal, waar het vaak over de schreef ging. Dus Ruud snapte toen ook wel al hoe belangrijk dat teambesef was, ook al was het geen heel sociale vorm met de tegenstander, maar daarin kun je best wel iets herkennen van afgelopen zondag, toch?

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Guti en Xavi: vechters in een oase van ambitie