Raad van Commissarissen (RvC)

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Plaats reactie
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Brands werd aardig in zijn hemd gezet door de RvC natuurlijk, maar ik geloof ook wel in de beste intenties van de RvC. Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs en communicatie intern en extern was volledig ruk, maar laten we ook uitgaan dat deze beslissing uiteindelijke een goede gaat zijn voor PSV. De Jong was simpelweg een light weight op die plek en hoewel hem te vervangen door een ander poppetje niet alle problemen oplost, kan het wel een begin zijn naar sportieve en financiele verbetering.

Het gaat vooral om the big picture: wat is de visie, wat zijn de doelstellingen, wat zijn de tactieken die ons daar naartoe gaan brengen? Kortom wat is PSV's North Star?
Het grote plan is bij ons onbekend, maar dat hoeft niet te betekenen dat het er niet is. Als dat plan betekend dat er helaas slachtoffers zoals de Jong vallen, then so be it. Het pappen en. nathouden dat we sinds 2018 min of meer al zien, moet nu eens ophouden. Hopelijk is dit het startpunt naar betere tijden. En om verwachtingen te temperen: het kan best nog een tijdje duren voordat we positieve effecten gaan zien. Zeker als mijn vermoedens van een financiele malaise terecht blijken te zijn; dan gaat het nog wel even duren voordat we weer competitief kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

koetje schreef: 20 sep 2022, 19:26
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:14
Ze zitten er beiden niet met eigen geld in.
Uit het ED van vandaag.

Initiator
Later werd door de club gecommuniceerd dat de plek van BrandLoyalty is ingenomen door Opportunity Partners, de investeringsmaatschappij van Van der Wallen. In 2021 nam PSV nog een andere lening van 30 miljoen euro op, via bijvoorbeeld een aantal zakelijke contacten van Van der Wallen. Hij was wel de initiator van het fonds, maar niet degene die het kapitaal binnenbracht.


Daarnaast doet Jumbo ook mee in het partnerfonds wat tot voor kort de werkgever van Van Veen was.
Wat bedoelen ze met de plek is ingenomen door Opportunity Partners? Verder tsja, ieder topondernemer in Nederland kent elkaar. En dat Jumbo meedoet als ex-werkgever van Ton zegt ook niet zoveel imo. Zo'n lening wordt juridisch helemaal afgekaderd.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:32
Wat bedoelen ze met de plek is ingenomen door Opportunity Partners? Verder tsja, ieder topondernemer in Nederland kent elkaar. En dat Jumbo meedoet als ex-werkgever van Ton zegt ook niet zoveel imo. Zo'n lening wordt juridisch helemaal afgekaderd.
Dit stond daarvoor in het artikel:


Zegeltjeskoning

Van der Wallen (55) is bekend als ‘de zegeltjeskoning’ en verdiende zijn fortuin grotendeels met het ontwikkelen van spaarsystemen voor bedrijven. Ruim zes jaar zit hij nu in de raad van commissarissen van PSV en de laatste twee jaar is hij voorzitter. Vaak wordt gedacht dat de in Vlierden opgegroeide Van der Wallen met eigen geld in de club zit, maar tot 2016 was dat niet het geval.

PSV rapporteerde toen dat BrandLoyalty, het door hem in 2013 verkochte bedrijf, deelnam in een zogeheten partnerfonds. Dit fonds stelde via vijf zakelijke deelnemers een lening van 30 miljoen euro aan PSV beschikbaar
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

koetje schreef: 20 sep 2022, 19:36
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 19:32
Wat bedoelen ze met de plek is ingenomen door Opportunity Partners? Verder tsja, ieder topondernemer in Nederland kent elkaar. En dat Jumbo meedoet als ex-werkgever van Ton zegt ook niet zoveel imo. Zo'n lening wordt juridisch helemaal afgekaderd.
Dit stond daarvoor in het artikel:


Zegeltjeskoning

Van der Wallen (55) is bekend als ‘de zegeltjeskoning’ en verdiende zijn fortuin grotendeels met het ontwikkelen van spaarsystemen voor bedrijven. Ruim zes jaar zit hij nu in de raad van commissarissen van PSV en de laatste twee jaar is hij voorzitter. Vaak wordt gedacht dat de in Vlierden opgegroeide Van der Wallen met eigen geld in de club zit, maar tot 2016 was dat niet het geval.

PSV rapporteerde toen dat BrandLoyalty, het door hem in 2013 verkochte bedrijf, deelnam in een zogeheten partnerfonds. Dit fonds stelde via vijf zakelijke deelnemers een lening van 30 miljoen euro aan PSV beschikbaar
Ja een collectief van bedrijven leent PSV geld middels een partnerfonds. Onder andere het bedrijf van Wallen en andere grote bedrijven. Ik zie daar niet echt een probleem in eerlijk gezegd. Zoals gezegd zullen ze alles contractueel vastgelegd hebben hoe of wat. Dit alles staat los van de RvC. Er is gewoon een trend gaande (niet alleen bij ons) dat de RvC zich actiever begint te bemoeien bij clubs.
Zuc0
Nationale topspeler
1
Berichten: 1984
Lid geworden op: 22 jun 2022
Seizoenkaart: Vak DD
Clubvoorkeur: PSV

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:58
ComeOnPSV schreef: 20 sep 2022, 18:47 Wat ik me wel afvraag is wat voor bedrag er moet binnenkomen om het seizoen te dekken?
Ik begrijp met afschrijvingen etc. dat het moeilijk te bepalen is, maar dan nog zie ik liever een Max verkocht worden in de winter dan een Cody of Sangaré.
22 miljoen is het gat blijkbaar. Dus met 1 Max ga je het niet redden. Om fatsoenlijk te investeren ga je straks dus eigenlijk Sangare en Gakpo verkopen. Dat is bruto 80-90 miljoen (als je mazzel hebt) maar netto reken ik gemakshalve op 70% van dat bedrag (afschrijvingskosten, zaakwaarnemers %, spelers %, belastingen) dus dan hou je in het beste geval over: 60 miljoen netto. Daar trek je dan weer 22 miljoen vanaf: dus hou je over ongeveer 35 miljoen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die 35 miljoen je daadwerkelijk mag herinvesteren....

En ja, dat is rekenen op de achterkant van een bierviltje, maar het geeft vooral aan dat we ons niet rijk hoeven te rekenen als we Sangare en Gakpo verkopen.

Om stappen vooruit te maken moeten we echt naar beneden gaan in de afschrijvingen, iets wat we nu ook doen met het binnenharken van transfervrije spelers en huurlingen, maar ook (structureel) CL halen. Anders blijft het gerommel in de marge helaas.
Haal van die 35 mln die jij noemt gerust nogmaals zo'n miljoenenbedrag af omdat zoals ik het heb begrepen qua verliespost/eigen vermogen ook al voor wordt gesorteerd op komend seizoen, tenzij we eerste worden en groepsfase CL zeker is.
Laatst gewijzigd door Zuc0 op 20 sep 2022, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Zuc0 schreef: 20 sep 2022, 19:53
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:58

22 miljoen is het gat blijkbaar. Dus met 1 Max ga je het niet redden. Om fatsoenlijk te investeren ga je straks dus eigenlijk Sangare en Gakpo verkopen. Dat is bruto 80-90 miljoen (als je mazzel hebt) maar netto reken ik gemakshalve op 70% van dat bedrag (afschrijvingskosten, zaakwaarnemers %, spelers %, belastingen) dus dan hou je in het beste geval over: 60 miljoen netto. Daar trek je dan weer 22 miljoen vanaf: dus hou je over ongeveer 35 miljoen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die 35 miljoen je daadwerkelijk mag herinvesteren....

En ja, dat is rekenen op de achterkant van een bierviltje, maar het geeft vooral aan dat we ons niet rijk hoeven te rekenen als we Sangare en Gakpo verkopen.

Om stappen vooruit te maken moeten we echt naar beneden gaan in de afschrijvingen, iets wat we nu ook doen met het binnenharken van transfervrije spelers en huurlingen, maar ook (structureel) CL halen. Anders blijft het gerommel in de marge helaas.
Deel die 35 mln die jij noemt zelfs gerust door twee aangezien zoals ik het heb begrepen qua verliespost/eigen vermogen ook al voor wordt gesorteerd op komend seizoen, tenzij we eerste worden en groepsfase CL zeker is.
Dan heb je dus een miezerige 15-20 miljoen om Sangare en Gakpo te vervangen (plus nog andere gaten in de selectie.) Ik wens de nieuwe TM dus veel sterkte. Het zou mooi zijn als we die Oekraiener transfervrij kunnen binnenhengelen, dan heb je een topspeler voor 'nop.' In ieder geval zeer waarschijnlijk (op dit moment) dat we het weer in de koopjeshoek moeten zoeken volgende zomer, tenzij we uiteraard kampioen worden.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Zuc0 schreef: 20 sep 2022, 19:53
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:58

22 miljoen is het gat blijkbaar. Dus met 1 Max ga je het niet redden. Om fatsoenlijk te investeren ga je straks dus eigenlijk Sangare en Gakpo verkopen. Dat is bruto 80-90 miljoen (als je mazzel hebt) maar netto reken ik gemakshalve op 70% van dat bedrag (afschrijvingskosten, zaakwaarnemers %, spelers %, belastingen) dus dan hou je in het beste geval over: 60 miljoen netto. Daar trek je dan weer 22 miljoen vanaf: dus hou je over ongeveer 35 miljoen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die 35 miljoen je daadwerkelijk mag herinvesteren....

En ja, dat is rekenen op de achterkant van een bierviltje, maar het geeft vooral aan dat we ons niet rijk hoeven te rekenen als we Sangare en Gakpo verkopen.

Om stappen vooruit te maken moeten we echt naar beneden gaan in de afschrijvingen, iets wat we nu ook doen met het binnenharken van transfervrije spelers en huurlingen, maar ook (structureel) CL halen. Anders blijft het gerommel in de marge helaas.
Haal van die 35 mln die jij noemt gerust nogmaals zo'n miljoenenbedrag af omdat zoals ik het heb begrepen qua verliespost/eigen vermogen ook al voor wordt gesorteerd op komend seizoen, tenzij we eerste worden en groepsfase CL zeker is.
Dat is altijd het geval, maar dit seizoen zijn de afschrijvingslasten wel naar beneden gebracht dus het gat zou kleiner moeten zijn komend seizoen.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Even voor mijn beeld en misschien meer voor het financiën topic, maar er verandert in principe toch niks aan de situatie? Dus van afgelopen zomer tot 1 juli volgend jaar? Links om of rechtsom moet er fors geld binnenkomen door verkoop van Sangare/Gakpo?
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Juancho schreef: 20 sep 2022, 20:33 Even voor mijn beeld en misschien meer voor het financiën topic, maar er verandert in principe toch niks aan de situatie? Dus van afgelopen zomer tot 1 juli volgend jaar? Links om of rechtsom moet er fors geld binnenkomen door verkoop van Sangare/Gakpo?
Ja, maar de poster hierboven heeft ook gelijk: afschrijvingen moeten (en gaan) naar beneden. Een Bruma en Baumgartl staan nog gedeeltelijk op de balans; die vallen normaal gezien al weg. Dat scheelt al. Een Sangare staat ook op de balans; was ook een grote aankoop: dat valt ook weg.

Daarentegen, nieuwe aankopen komen er voor terug. Dus het is voor de opvolger van John de taak om aankopen te doen die niet te veel kosten (zodat de afschrijvingen niet weer door het dak schieten.)

Kortom, creativiteit is wederom gewenst straks.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 19:56 Dan heb je dus een miezerige 15-20 miljoen om Sangare en Gakpo te vervangen (plus nog andere gaten in de selectie.) Ik wens de nieuwe TM dus veel sterkte. Het zou mooi zijn als we die Oekraiener transfervrij kunnen binnenhengelen, dan heb je een topspeler voor 'nop.' In ieder geval zeer waarschijnlijk (op dit moment) dat we het weer in de koopjeshoek moeten zoeken volgende zomer, tenzij we uiteraard kampioen worden.
Ik denk hier iets anders over.

Het zal om liquiditeit en zekere inkomsten gaan. Op het moment dat Gakpo en Sangaré verkocht zijn wordt er opeens een heel stuk meer mogelijk. Kijk eens naar Feyenoord die begin juli Til niet voor 3 miljoen kon halen, maar zodra de eerste transfers vielen kon het niet op en heeft Feyenoord meer dan ooit aan transfers uitgegeven. Als PSV Gakpo vóór 1 juli 2023 verkoopt en Sangaré in juli of augustus 2023 dan zal PSV onder aan de streep de komende twee boekjaren weinig winst maken, maar wel de mogelijkheid krijgen om meerdere miljoenenaankopen te doen. Dan moet PSV voorbereid zijn met wie ook de TD is. De verkopen zijn voor de gaten en de afschrijvingen en dat is relatief behoorlijk wat bij PSV zonder CL, maar liquiditeit en vorderingen maken de situatie een heel stuk anders. Dat laatste was in vorig jaarverslag zeer flink verslechterd en daar werd terecht zorgen over gemaakt door de RvC. Zaak is om na de verkoop van Gakpo en Sangaré weer nieuw (potentieel) kapitaal te creëren en verder van dure krachten af te komen waar de prijs/kwaliteitsverhouding niet juist van is. Maar ik ben het niet met je eens dat het sowieso de koopjeshoek gaat worden als PSV geen kampioen wordt.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik poste elders al, het ED had soort van berekend/verklaart dat er ongeveer 25 miljoen netto overblijft van de verkoop van Sangare en daar zitten dan al alle fee's en makelaarskosten etc bij. Echter weten we ook dat PSV nooit 100% van het netto bedrag weer kan/mag investeren. Vroeger lag dat op ongeveer 50%, laat dat nu wat meer zijn, 65-70%?

Ik denk, gezien de berichten dat Gakpo eigenlijk echt weg moest desnoods tegen een lagere som, dat het voor Gakpo niet gek veel anders ligt. Hooguit zal zijn verkoopprijs wat hoger liggen, maar anderzijds denk ik dat hij ook wat meer mee deelt in de verkoop. [mention]Menno1[/mention] schat het denk ik weer te laag in, maar het zal uiteindelijk denk ik een stuk lager liggen dan wat wij hopen als je praat over bruto verkopen van 37 miljoen voor Sangare en laten we zeggen 40 miljoen voor Gakpo. Daar gaat eindelijk nog echt heel, heel veel vanaf dus zal je aankoopbeleid deze zomer direct al (en wederom) top moeten zijn. Grote aankopen mogen eigenlijk geen missers meer zijn, in die situatie zit PSV helaas.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Als je hoort welke bedragen er zijn geboden op Gakpo en je weet wat de clausule is van Sangare dan gaan ze samen geen 80 tot 90 mln opleveren. Tenzij Cody opvalt op het EK en/of we ver komen in Europa. Netto ga je er ongeveer 50 mln aan overhouden en dat is voldoende om 2 seizoenen het gat te dekken (wel goed timen dan). Het is te hopen dat er een TD komt die het spel wat beter speelt zodat we het vliegwiel gaan aanjagen. Ik wist niet dat Van der Wallen en Van Veen bij de wielerploeg zo nadrukkelijk betrokken waren, dat geeft vertrouwen want dat is een succesverhaal.
Gebruikersavatar
Hatseflats
Vedette
4
Berichten: 7562
Lid geworden op: 16 mei 2019

Niet om het een of ander, maar Gakpo zal toch echt meer op moeten gaan leveren dan 50mil met de cijfers die hij nu kan overleggen? 2 goaltje op het WK en er kan 10 bovenop.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Hatseflats schreef: 21 sep 2022, 07:55 Niet om het een of ander, maar Gakpo zal toch echt meer op moeten gaan leveren dan 50mil met de cijfers die hij nu kan overleggen? 2 goaltje op het WK en er kan 10 bovenop.
Het mooiste zou zijn als hij goals/assists tegen Arsenal levert, dan gaat zijn waarde heel snel omhoog...
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02
Standbeeld schreef: 20 sep 2022, 16:51
Eens tot de laatste alinea. Ik geloof Brands niet als hij zegt dat hij niet wist dat er iets speelde tussen De Jong en de RvC. Dit met De Jong komt niet zomaar uit de lucht vallen. Slechts mijn gevoel bij de gehele situatie.
Na de podcast te hebben geluisterd en alles bij elkaar opgeteld kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie: We hebben een groot financieel probleem.

Ik hoor jullie denken: heb je hem weer, maar the writing is on the wall:

- Brands zegt bij zijn aantreden nadrukkelijk dat het zijn missie is om PSV financieel goed te houden.
- De Jong koopt deze zomer alleen maar voor lage transferbedragen in of transfervrij of huurlingen.
- Er is begroot op play off CL plus 8 punten EL
- De RvC, met name vd Wallen, staan bekend om risicos te durven nemen. Echter ze waren bereid om Gakpo voor een flut bedrag te verkopen: dat doe je niet uit luxe.
- 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
- De Jong kreeg nadrukkelijk de opdracht om 1 grote speler van de hand te doen na mislopen CL
- IN het ED hebben ze het over een begrotings gat van maar liefst 22 miljoen


Tel het maar bij elkaar op. Don't shoot the messenger! Maar we gaan het wel zien als het jaarverslag komt. Raar trouwens dat er aan Jaap geen vragen worden gesteld, want het lijkt mij duidelijk (helaas) dat het financieel klote gaat, met risico op een negatief eigen vermogen.

Nou, nu ik de ED heb gelezen is dit toch wel een bevestiging. Je verkoopt dus Malen (30 miljoen) en Dumfries (12,5 miljoen), kocht Veerman (6 miljoen) en heeft een winst van maar liefst 1 miljoen.

Dit is simpelweg niet vol te houden. Je kan niet verwachten dat we elk jaar een speler van 30-40 miljoen verkopen alleen om break even te draaien. Je hebt maar 3 spelers in je selectie die in de buurt komen van zo'n bedrag: Gakpo, Sangare en hopelijk Madueke.

Opnieuw zal er elders binnen het voetbalbedrijf (lees: de selectie) een boekwinst van een kleine 30 miljoen euro nodig om verlies te voorkomen. Gebeurt er niks voor 30 juni 2023 en beleeft PSV een karig sportief jaar, dan komt de club met een negatief eigen vermogen te zitten.


Jammer, maar heb dus al die tijd helaas gelijk gehad. Er is geen geld, vandaar dus ook de 'paniek'. van de RvC om te verkopen. Maar dat rijmt totaal niet met de narrative van over Ajax heen klappen, en dat PSV geen speler hoeft te verkopen zonder CL. Laat staan dat er nog budget was voor een grote aankoop. Als supporter wordt je dus aardig belazerd, als je uitgaat van die communicatie.

Oh, en deze is ook wel mooi:

Nieuwe winst kan komen uit een verkoop van Noni Madueke, Joey Veerman of Xavi Simons. Bij laatstgenoemde blijft het volstrekt onduidelijk of die winst contractueel afgetopt is.

Kortom, ook Elfrink twijfelt aan Simons zijn contract en of daar geen afkoopsom, clausule of hoe je het ook wilt noemen er in staat. En dan vinden sommigen het raar als we twijfelen aan de integriteit van sommige bestuurders....
Thoresen
Meervoudig international
5
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 mei 2018

En Toon maar roepen hij hij PSV gezond heeft achtergelaten....
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Thoresen schreef: 21 sep 2022, 19:52 En Toon maar roepen hij hij PSV gezond heeft achtergelaten....
In principe klopt dat ook. Dat PSV besluit om de kostenkant dermate op te voeren waardoor we moeten compenseren met een 20+ mln transfer is een tweede.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

[mention]Menno1[/mention] Dat is helemaal niet onduidelijk, dat IS afgetopt. Het is namelijk heel makkelijk om die vraag te beantwoorden richting een journalist als het antwoord NEE is. Geen of vaag antwoord = JA.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 20:03 @Menno1 Dat is helemaal niet onduidelijk, dat IS afgetopt. Het is namelijk heel makkelijk om die vraag te beantwoorden richting een journalist als het antwoord NEE is. Geen of vaag antwoord = JA.
Nou blijkbaar is het nog steeds onduidelijk, gezien de woorden van Elfrink, die het diepst in PSV zit kwa informatie. Durf jij er geld op te zetten dat er geen clausule/afkoop prijs in zit? Ik niet. En als ik het zou doen, dan zou ik inzetten dat er WEL een clausule in zit.

En dan nog is de Simons deal best een goede hoor: liever dat hij hier een jaar schittert en voor 4 miljoen weer vertrekt, dan dat we hem huren voor een jaar a 2 miljoen per jaar zoals Hoever. Maar in potentie is Simons een 40 miljoen + speler en dan wil je het liefst dat hij dat dan ook bij PSV gaat opbrengen op termijn.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 20:08
Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 20:03 @Menno1 Dat is helemaal niet onduidelijk, dat IS afgetopt. Het is namelijk heel makkelijk om die vraag te beantwoorden richting een journalist als het antwoord NEE is. Geen of vaag antwoord = JA.
Nou blijkbaar is het nog steeds onduidelijk, gezien de woorden van Elfrink, die het diepst in PSV zit kwa informatie. Durf jij er geld op te zetten dat er geen clausule/afkoop prijs in zit? Ik niet. En als ik het zou doen, dan zou ik inzetten dat er WEL een clausule in zit.
Dat bedoel ik ook: omdat het zo onduidelijk blijft, is het mij al lang duidelijk: er zit een clausule in. Durf ik al Shoving z'n pensioencenten op in te zetten.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 21:22
Menno1 schreef: 21 sep 2022, 20:08

Nou blijkbaar is het nog steeds onduidelijk, gezien de woorden van Elfrink, die het diepst in PSV zit kwa informatie. Durf jij er geld op te zetten dat er geen clausule/afkoop prijs in zit? Ik niet. En als ik het zou doen, dan zou ik inzetten dat er WEL een clausule in zit.
Dat bedoel ik ook: omdat het zo onduidelijk blijft, is het mij al lang duidelijk: er zit een clausule in. Durf ik al Shoving z'n pensioencenten op in te zetten.
Dan zijn we het eens. En dat laatste heb ik al gedaan. ;)
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Massimo schreef: 20 sep 2022, 21:33
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 19:56 Dan heb je dus een miezerige 15-20 miljoen om Sangare en Gakpo te vervangen (plus nog andere gaten in de selectie.) Ik wens de nieuwe TM dus veel sterkte. Het zou mooi zijn als we die Oekraiener transfervrij kunnen binnenhengelen, dan heb je een topspeler voor 'nop.' In ieder geval zeer waarschijnlijk (op dit moment) dat we het weer in de koopjeshoek moeten zoeken volgende zomer, tenzij we uiteraard kampioen worden.
Ik denk hier iets anders over.

Het zal om liquiditeit en zekere inkomsten gaan. Op het moment dat Gakpo en Sangaré verkocht zijn wordt er opeens een heel stuk meer mogelijk. Kijk eens naar Feyenoord die begin juli Til niet voor 3 miljoen kon halen, maar zodra de eerste transfers vielen kon het niet op en heeft Feyenoord meer dan ooit aan transfers uitgegeven. Als PSV Gakpo vóór 1 juli 2023 verkoopt en Sangaré in juli of augustus 2023 dan zal PSV onder aan de streep de komende twee boekjaren weinig winst maken, maar wel de mogelijkheid krijgen om meerdere miljoenenaankopen te doen. Dan moet PSV voorbereid zijn met wie ook de TD is. De verkopen zijn voor de gaten en de afschrijvingen en dat is relatief behoorlijk wat bij PSV zonder CL, maar liquiditeit en vorderingen maken de situatie een heel stuk anders. Dat laatste was in vorig jaarverslag zeer flink verslechterd en daar werd terecht zorgen over gemaakt door de RvC. Zaak is om na de verkoop van Gakpo en Sangaré weer nieuw (potentieel) kapitaal te creëren en verder van dure krachten af te komen waar de prijs/kwaliteitsverhouding niet juist van is. Maar ik ben het niet met je eens dat het sowieso de koopjeshoek gaat worden als PSV geen kampioen wordt.
Liquiditeiten gaan veel belangrijker worden of we winst of verlies maken en hoeveel. Je kan in de winterstop prima 10 miljoen over hebben voor een speler (en dat ook kunnen betalen): leg hem voor 5 jaar vast en hij drukt dit jaar nog maar voor 1 miljoen op de begroting + salaris. Dan maken we niet ineens 10 miljoen meer verlies/minder winst. Stel die speler gaat 2 miljoen op jaarbasis verdienen: dan neemt men dus een risico (in het huidige boekjaar) van 2 miljoen. Niet van 12. Wetende dat de afschrijvingen echt gaan zakken.

De netto opbrengst van Sangaré/Gakpo na afdekken van tekorten is niet 1 op 1 te correleren met je investeringscapaciteit. Dat staat los van elkaar. Liquiditeit, salarishuis, afschrijvingen de komende jaren zijn daarin veel meer bepalend.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1573
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 19:16
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02

Na de podcast te hebben geluisterd en alles bij elkaar opgeteld kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie: We hebben een groot financieel probleem.

Ik hoor jullie denken: heb je hem weer, maar the writing is on the wall:

- Brands zegt bij zijn aantreden nadrukkelijk dat het zijn missie is om PSV financieel goed te houden.
- De Jong koopt deze zomer alleen maar voor lage transferbedragen in of transfervrij of huurlingen.
- Er is begroot op play off CL plus 8 punten EL
- De RvC, met name vd Wallen, staan bekend om risicos te durven nemen. Echter ze waren bereid om Gakpo voor een flut bedrag te verkopen: dat doe je niet uit luxe.
- 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
- De Jong kreeg nadrukkelijk de opdracht om 1 grote speler van de hand te doen na mislopen CL
- IN het ED hebben ze het over een begrotings gat van maar liefst 22 miljoen


Tel het maar bij elkaar op. Don't shoot the messenger! Maar we gaan het wel zien als het jaarverslag komt. Raar trouwens dat er aan Jaap geen vragen worden gesteld, want het lijkt mij duidelijk (helaas) dat het financieel klote gaat, met risico op een negatief eigen vermogen.

Nou, nu ik de ED heb gelezen is dit toch wel een bevestiging. Je verkoopt dus Malen (30 miljoen) en Dumfries (12,5 miljoen), kocht Veerman (6 miljoen) en heeft een winst van maar liefst 1 miljoen.

Dit is simpelweg niet vol te houden. Je kan niet verwachten dat we elk jaar een speler van 30-40 miljoen verkopen alleen om break even te draaien. Je hebt maar 3 spelers in je selectie die in de buurt komen van zo'n bedrag: Gakpo, Sangare en hopelijk Madueke.

Opnieuw zal er elders binnen het voetbalbedrijf (lees: de selectie) een boekwinst van een kleine 30 miljoen euro nodig om verlies te voorkomen. Gebeurt er niks voor 30 juni 2023 en beleeft PSV een karig sportief jaar, dan komt de club met een negatief eigen vermogen te zitten.


Jammer, maar heb dus al die tijd helaas gelijk gehad. Er is geen geld, vandaar dus ook de 'paniek'. van de RvC om te verkopen. Maar dat rijmt totaal niet met de narrative van over Ajax heen klappen, en dat PSV geen speler hoeft te verkopen zonder CL. Laat staan dat er nog budget was voor een grote aankoop. Als supporter wordt je dus aardig belazerd, als je uitgaat van die communicatie.

Oh, en deze is ook wel mooi:

Nieuwe winst kan komen uit een verkoop van Noni Madueke, Joey Veerman of Xavi Simons. Bij laatstgenoemde blijft het volstrekt onduidelijk of die winst contractueel afgetopt is.

Kortom, ook Elfrink twijfelt aan Simons zijn contract en of daar geen afkoopsom, clausule of hoe je het ook wilt noemen er in staat. En dan vinden sommigen het raar als we twijfelen aan de integriteit van sommige bestuurders....
In dit verhaal zitten natuurlijk ook nog de verliezen die de coronaperiode met zich meegenomen heeft. Ook dit seizoen heeft dat nog impact op het resultaat door de all-in seizoenkaarten. Ik vind het tot nu toe allemaal nog niet zo schokkend. Ben benieuwd of ik daar anders over ga denken als de jaarrekening gepubliceerd wordt.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Menno1 schreef: 21 sep 2022, 19:16
Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02

Na de podcast te hebben geluisterd en alles bij elkaar opgeteld kom ik eigenlijk maar tot 1 conclusie: We hebben een groot financieel probleem.

Ik hoor jullie denken: heb je hem weer, maar the writing is on the wall:

- Brands zegt bij zijn aantreden nadrukkelijk dat het zijn missie is om PSV financieel goed te houden.
- De Jong koopt deze zomer alleen maar voor lage transferbedragen in of transfervrij of huurlingen.
- Er is begroot op play off CL plus 8 punten EL
- De RvC, met name vd Wallen, staan bekend om risicos te durven nemen. Echter ze waren bereid om Gakpo voor een flut bedrag te verkopen: dat doe je niet uit luxe.
- 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
- De Jong kreeg nadrukkelijk de opdracht om 1 grote speler van de hand te doen na mislopen CL
- IN het ED hebben ze het over een begrotings gat van maar liefst 22 miljoen


Tel het maar bij elkaar op. Don't shoot the messenger! Maar we gaan het wel zien als het jaarverslag komt. Raar trouwens dat er aan Jaap geen vragen worden gesteld, want het lijkt mij duidelijk (helaas) dat het financieel klote gaat, met risico op een negatief eigen vermogen.

Nou, nu ik de ED heb gelezen is dit toch wel een bevestiging. Je verkoopt dus Malen (30 miljoen) en Dumfries (12,5 miljoen), kocht Veerman (6 miljoen) en heeft een winst van maar liefst 1 miljoen.

Dit is simpelweg niet vol te houden. Je kan niet verwachten dat we elk jaar een speler van 30-40 miljoen verkopen alleen om break even te draaien. Je hebt maar 3 spelers in je selectie die in de buurt komen van zo'n bedrag: Gakpo, Sangare en hopelijk Madueke.

Opnieuw zal er elders binnen het voetbalbedrijf (lees: de selectie) een boekwinst van een kleine 30 miljoen euro nodig om verlies te voorkomen. Gebeurt er niks voor 30 juni 2023 en beleeft PSV een karig sportief jaar, dan komt de club met een negatief eigen vermogen te zitten.


Jammer, maar heb dus al die tijd helaas gelijk gehad. Er is geen geld, vandaar dus ook de 'paniek'. van de RvC om te verkopen. Maar dat rijmt totaal niet met de narrative van over Ajax heen klappen, en dat PSV geen speler hoeft te verkopen zonder CL. Laat staan dat er nog budget was voor een grote aankoop. Als supporter wordt je dus aardig belazerd, als je uitgaat van die communicatie.

Oh, en deze is ook wel mooi:

Nieuwe winst kan komen uit een verkoop van Noni Madueke, Joey Veerman of Xavi Simons. Bij laatstgenoemde blijft het volstrekt onduidelijk of die winst contractueel afgetopt is.

Kortom, ook Elfrink twijfelt aan Simons zijn contract en of daar geen afkoopsom, clausule of hoe je het ook wilt noemen er in staat. En dan vinden sommigen het raar als we twijfelen aan de integriteit van sommige bestuurders....
Jij zoekt naar bevestiging, dat is wat anders dan dat je gelijk hebt. Dat PSV forse verliezen lijdt na o.a. coronajaren hoeft niet in te houden dat dit structureel een dik gat in de begroting hebt of dat PSV geen geld te besteden heeft. Als je de jaarrekeningen jaar op jaar ziet dan zie je ook de enorme impact die corona gehad heeft, anders is verlies steeds maar marginaal te noemen.

Volgensmij is het vrij duidelijk; als PSV in de Europa League een punt of 8 haalt, dan kun je uitgaan van break-even (eenmalige grote investeringen/inkomsten en grote afschrijvingen daargelaten, maar die hebben we dit seizoen amper gedaan). Als PSV het voor jou goed zou willen doen dan zou PSV uberhaupt geen Europa-inkomsten moeten begroten, lekker veilig zodat je ook geen gat in de begroting hebt. Dan werk je met een begroting van 40 miljoen of iets dergelijks en loop je achter de feiten aan. Dit is hoe geen enkele topclub in Nederland werkt.

Nogmaals, voor PSV zaak dat het kapitaal op het veld staat en zolang dat het geval is met (ik noem even grofweg netto bedragen voor PSV): Gakpo (30 miljoen), Sangare (30-25 miljoen), Veerman (20 miljoen) kun je echt wel wat gaten opvangen. Het gaat zoals [mention]ShovingNE2[/mention] terecht aanhaalt voornamelijk om liquiditeit, daar wordt je vaak zenuwachtig van als bedrijf. Afsluitend denk ik persoonlijk dat je best wat risico mag nemen omdat volgend jaar CL voor het oprapen ligt, mocht je die plaats aan iemand anders verliezen dan ben je als PSV zijnde echt de sjaak. Niet eens zozeer financieel, maar vooral omdat je dan terrein gaat verliezen op vermoedelijk Feyenoord en dan mag je dus opboksen tegen 2 tegenstanders die een voorsprong op je hebben..
Gebruikersavatar
Hatseflats
Vedette
4
Berichten: 7562
Lid geworden op: 16 mei 2019

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 21:22
Menno1 schreef: 21 sep 2022, 20:08

Nou blijkbaar is het nog steeds onduidelijk, gezien de woorden van Elfrink, die het diepst in PSV zit kwa informatie. Durf jij er geld op te zetten dat er geen clausule/afkoop prijs in zit? Ik niet. En als ik het zou doen, dan zou ik inzetten dat er WEL een clausule in zit.
Dat bedoel ik ook: omdat het zo onduidelijk blijft, is het mij al lang duidelijk: er zit een clausule in. Durf ik al Shoving z'n pensioencenten op in te zetten.
Er zitten altijd clausules in. Makkelijk verdienen als iemand hierin trapt ;)
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Menno1 schreef: 20 sep 2022, 18:02 - 30 miljoen vast, in 6(!!) termijnen van 5 miljoen werd blijkbaar geaccepteerd door de RvC
Waar is dit gezegd. Volgens mij niet in de podcast. En volgens mij denkt/schrijft Elfrink ook niet dat de RvC dit bod geaccepteerd heeft.
Menno1 schreef: 21 sep 2022, 19:16 Nou, nu ik de ED heb gelezen is dit toch wel een bevestiging. Je verkoopt dus Malen (30 miljoen) en Dumfries (12,5 miljoen), kocht Veerman (6 miljoen) en heeft een winst van maar liefst 1 miljoen.

Dit is simpelweg niet vol te houden. Je kan niet verwachten dat we elk jaar een speler van 30-40 miljoen verkopen alleen om break even te draaien. Je hebt maar 3 spelers in je selectie die in de buurt komen van zo'n bedrag: Gakpo, Sangare en hopelijk Madueke.
Je vergeet echt de helft hoor. Corona heeft ook vorig jaar nog een forse deuk gegeven.

Daarnaast ben je ook heel voorspelbaar: een maand geleden zei ik al in het financiëntopic dat de winst niet meer dan 'een paar miljoen' zou zijn en dat dan weer een aantal in totale paniek des doods zou zijn.

Voor iemand die PSV zo op de voet volgt vind ik het echt heel bijzonder dat jij iedere keer weer in paniekmodus schiet over zaken die gewoon al op voorhand uit te tekenen zijn (om diverse redenen).
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Raad van Commissarissen (RvC)