Massimo schreef: 03 apr 2024, 11:39
VeresRivne schreef: 03 apr 2024, 11:27
Dit is een passage van een post van me drie jaar geleden hier
Wat je Ajax wel kunt nageven is dat er sinds 2010 het niet meer buiten de twee is geëindigd en dan houdt je altijd kans op kwalificatie van CL als je via coëfficiënten je zaakjes op orde hebt . En dat is Ajax ook via de voorrondes wel een aantal keer gelukt. Alleen in het jaar van Bosz en Keizer niet, hadden we het geluk dat die EL finale ook wel wat in het laadje bracht. Voorlopig is er nog steeds doorstroom van de jeugd, krijgen nog steeds jonge spelers een kans en dat is wel een van de kurken waar Ajax naast CL geld op drijft. Maar overall vind ik het huidig beleid te gemakzuchtig en risky op financieel vlak voor de lange termijn.:
en ook deze post om 13.03
Ajax
Dus mij verrast het iets minder de neergang waarin Ajax zich bevindt, al moet ik eerlijk toegeven dat men er zo'n puinzooi van zou maken had ook ik niet kunnen bevroeden.
Je hebt inderdaad meerdere keren in de nog goede tijd van Ajax hier aangegeven dat je het beleid risky vond. Ze werden inderdaad al wat gemakzuchtig door in die tijd hele dure contracten aan spelers te geven die niet meer dan prima spelers voor Ajax waren, maar niet de uitblinkers zoals ze dat in eerste instantie deden. Desalniettemin stond er wel heel veel kapitaal op dat moment op het veld wat de afgelopen 2 zomers ook is gebleken met verkopen wat een behoorlijke buffer voor Ajax was als het minder zou gaan. Dat het zo erg en al zo lang mis zou gaan, and still counting, dat had denk ik niemand kunnen zien aankomen.
Uiteindelijk wordt je succes door een paar dingen bepaald, de eerste is je achterland en je reach die je als club hebt. Daar kun je voor een gedeelte zelf wat aan doen maar voor een deel zijn de zaken ook gedetermineerd. Als je de enige profclub in Amsterdam bent dan heb je dus van oudsher wel veel meer reach en zal je structureel veel succesvoller zijn dan een club uit pak em beet Wageningen.
De tweede is de kwaliteit van je
decission making, en die zag ik bij Ajax achteruit kachelen. Ajax had uiteraard wel nog steeds een heel goede trainer en een redelijke TD maar ook daar zag je de zaak langzaam wat inkakken. Maar wat name duidelijk was was dat de rest van de organisatie (AD, HJO,...) al niet van die kwaliteit was dat ze met hun beleid echt het verschil maakten (eerder het tegenovergestelde). Dan zie je dat als de paar pionnen wegvallen (TD, Trainer) de organisatie opeens op zijn gat ligt. Een goede organisatie had in toekomstscenarios gedacht, Ajax niet. De gemakzucht die rond Ajax hing had alle alarmbellen moeten doen afgaan, maar er was een soort gedachtegang van
"we hebben meer geld dus we kunnen zo ons succes wel kopen" en dan gaat het eigenlijk al heel snel mis. Je kon de concurrentiestrijd tussen PSV en Ajax bij het laatste kampioenschap van Ten Hag op twee manieren bekijken. Je kon zeggen
"Goh Ajax is alweer kampioen, kijk wat een serie ze de laatste jaren neerzetten", je kon ook zeggen
"Goh PSV kwam toen met nagenoeg de helft van de begroting al bijzonder dichtbij, dat zou eigenlijk niet zo moeten mogen gezien het verchil in middelen ondanks dat je over de eredivisie spreekt" Die laatste factor was eigenlijk al een teken aan de wand. Daarom had ik niet zoveel met diegenen die riepen
"Oh Ajax wordt de komende jaren wel kampioen"
Wat er met Ajax gebeurt is is in mijn ogen wat je met veel pokerspelers hebt gezien die even een goede serie neerzetten en vervolgens dachten dat ze op veel hogere stakes het ook wel gingen redden zonder een goed bankrollmanagement. En al die spelers gaan dan broke, vraag het
@ShovingNE2 veel van dat soort verhalen bekend.
De club zal zich moeten heruitvinden, maar zoals ik aangaf kom je er pas weer als je goede
key decisionmakers hebt op de juiste plek, en op Menno Geelen na zijn er heel veel posities die binnen de organsatie (nog) niet overtuigen.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!