Ajax

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Gesloten
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Wel mooi dat de prestatie van Ajax nu volledig overschaduwd wordt door de 70e verjaardag van Willy en Rene...






;)
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

Op zich creeert ajax wel een vangnet voor zichzelf maar ook voor PSV.
Punten halen is natuurlijk belangrijk voor de UEFA coefficienten lijst en het dieptepunt van 17-18 valt straks weg.
In feite krijgen we dan meteen Frankrijk en Portugal in het vizier.

Aan de andere kant was een gelijkspel ook wel leuk. Dan blijven ze tenminste met schrik in hun poepert zitten.
Maar met deze 1-5 is voorlopig de schrik weer even uitgebannen omdat supprters, ajax zelf en de fan-media nu denken dat ze tot de absolute Europese top behoren.

Met een klinkend resutaat vanavond kan PSV de schrik weer even terugduwen.
Zowel aan de voorkant boven als aan de achterkant onder. Waar maakt in feite niets uit want ajax fanboys zien er op die twee lichaamsplekken precies hetzelfde uit.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Gebruikersavatar
Heurelho
Verbannen
2
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Skywalker schreef: 16 sep 2021, 06:21
Heurelho schreef: 16 sep 2021, 01:01 Staan ze als een debiel voor de Irish pub te springen in die lelijke shirts.
De O'Shea's in Eindhoven?
Was daar toen ajax uit bij Getafe speelde; de Donny vdB fanclub was er en werd buitengewerkt. :mrgreen:
Yes!
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3201
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Is ajax kut?
Ja
Blijft ajax kut?
Ja
Gaat deze thread er voor zorgen dat leden ajax niet meer (of minder) kut gaan vinden?
Nee

Verdere discussie is dus zinloos.
Slotje.
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

Als ze met deze poule weer overwinteren is het wel weer duidelijk, Ajax heeft in CL geluk met loting nodig om verder te komen.
In alle zes de jaren dat Ajax overwinterde in de CL was het zo dat ze maar een team uit Engeland/Spanje/Duitsland/Italië in de poulefase tegenkwamen. De keren dat ze tegen twee teams uit die landen in poule zaten werden ze in poulefase uitgeschakeld.
1994/1995: AC Milan, AEK Athens and Salzburg
1995/1996: Real Madrid, Ferencvaros and Grasshopper
1996/1997: Auxerre, Grasshopper and Glasgow Rangers
2002/2003: Lyon, Inter and Rosenborg
2005/2006: Sparta Prague, Arsenal and FC Thun
2018/2019: AEK Athens, Bayern and Benfica
Geen briljante trainer of briljante speelwijze, maar loting is verklaring of ze doorkomen.

Dit terwijl het ons in 2005/06 en 2015/16 gelukt is te overwinteren met twee teams uit toplanden in poulefase.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

https://www.soccernews.nl/news/833255/t ... er-jurrien

Eén goede wedstrijd en ze zijn weer beter dan de Europese top. In het geval Timber vergeten ze zijn wedstrijd tegen Noorwegen, is er gewoon uitgespeeld door Dumfries. Maar boven alles: het is fijn dat ze ineens weer top zijn, kunnen wij in de luwte, en zonder druk, rustig kampioen worden!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Nou, in 15/16 hadden wij ook geen pech met CSKA en Wolfsburg en een Man.Utd. dat echt hopeloos uit vorm was.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Robson de Souza schreef: 17 sep 2021, 09:15 https://www.soccernews.nl/news/833255/t ... er-jurrien

Eén goede wedstrijd en ze zijn weer beter dan de Europese top. In het geval Timber vergeten ze zijn wedstrijd tegen Noorwegen, is er gewoon uitgespeeld door Dumfries. Maar boven alles: het is fijn dat ze ineens weer top zijn, kunnen wij in de luwte, en zonder druk, rustig kampioen worden!
Henk Spaan. 'Nuff said.
Hij kan prefereren wie die wil. Alexander-Arnold hoort bij de top 3 rechtsbacks van Europa. Who the fuck is Timber.
Laatst gewijzigd door Persepolis op 17 sep 2021, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Park schreef: 17 sep 2021, 08:56 Als ze met deze poule weer overwinteren is het wel weer duidelijk, Ajax heeft in CL geluk met loting nodig om verder te komen.
In alle zes de jaren dat Ajax overwinterde in de CL was het zo dat ze maar een team uit Engeland/Spanje/Duitsland/Italië in de poulefase tegenkwamen. De keren dat ze tegen twee teams uit die landen in poule zaten werden ze in poulefase uitgeschakeld.
1994/1995: AC Milan, AEK Athens and Salzburg
1995/1996: Real Madrid, Ferencvaros and Grasshopper
1996/1997: Auxerre, Grasshopper and Glasgow Rangers
2002/2003: Lyon, Inter and Rosenborg
2005/2006: Sparta Prague, Arsenal and FC Thun
2018/2019: AEK Athens, Bayern and Benfica
Geen briljante trainer of briljante speelwijze, maar loting is verklaring of ze doorkomen.

Dit terwijl het ons in 2005/06 en 2015/16 gelukt is te overwinteren met twee teams uit toplanden in poulefase.

Tja dit zijn van die dingen dat als je het totaal uit context trekt, je ook hele verkeerde conclusies gaat trekken.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Waar ik destijds erg de balen van had was dat zowel Ajax als PSV in pot 3 van de loting zaten en PSV in het seizoen 2018/2019 als kampioen Barcelona, Tottenham en Inter kreeg terwijl Ajax als nummer 2 Bayern, Benfica en AEK kreeg. Sowieso een zwakke broeder en een team waar het 50/50 tegen was. Vervolgens halen ze de halve finale. Daar waren ze nooit in gekomen als ze de poule van PSV hadden gehad.

De laatste jaren zit het qua loting ook niet tegen in de CL. Als club moet je dan zorgen dat er een team staat dat goed genoeg is om hiervan te profiteren.
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Dat ajacentrisme is echt kolderiek.
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8974
Lid geworden op: 26 jun 2019

Voor Timber natuurlijk ook erg ongemakkelijk als zo'n dwaas dat soort dingen gaat roepen. Net als Aadje met Obispo, al vergelijkt die Armando nog net niet met een CL winnaar.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik ben alleen maar blij. Had liever dat ze onterecht met 1-0 hadden gewonnen, maar we liggen echt op pole voor 2 CL plaatsen. Dan maar een keer slikken wegkijken als Freak en Mike zakdoekje na zakdoekje vol spuiten.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Massimo schreef: 17 sep 2021, 09:45 Waar ik destijds erg de balen van had was dat zowel Ajax als PSV in pot 3 van de loting zaten en PSV in het seizoen 2018/2019 als kampioen Barcelona, Tottenham en Inter kreeg terwijl Ajax als nummer 2 Bayern, Benfica en AEK kreeg. Sowieso een zwakke broeder en een team waar het 50/50 tegen was. Vervolgens halen ze de halve finale. Daar waren ze nooit in gekomen als ze de poule van PSV hadden gehad.

De laatste jaren zit het qua loting ook niet tegen in de CL. Als club moet je dan zorgen dat er een team staat dat goed genoeg is om hiervan te profiteren.
Hier laat je toch wel heel erg je supportershart spreken....
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

ShovingNE2 schreef: 17 sep 2021, 09:49 Ik ben alleen maar blij. Had liever dat ze onterecht met 1-0 hadden gewonnen, maar we liggen echt op pole voor 2 CL plaatsen. Dan maar een keer slikken wegkijken als Freak en Mike zakdoekje na zakdoekje vol spuiten.
We hebben in mijn ogen een geluk, en dat is die rare Conference set-up, waardoor een AZ daar nog in terecht kwam waar ze er normaal uit hadden gelegen, ook een Vitesse wat puntjes kan sprokkelen is meegenomen. Als clubs als Feyeboord en AZ i.i.g. zorgen dat ze doorkomen dan kun je een stap maken. Vitesse heeft een te zware poule in mijn ogen, daarbij moet je hopen dat Rennes en Tottenham het niet zo serieus nemen. Mocht Vitesse stunten tegen Rennes dan kun je spreken van een dubbele gamechanger.

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=393910
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

De kans was in ieder geval een flink stuk kleiner geweest. Barcelona speelde toen gewoon prima, terwijl Bayern in die periode rond de 5e/6e plek bivakkeerde in de Bundesliga. Tottenham was simpelweg sterker dan Benfica, tegen wie het ook net goed viel (van richting veranderde schot in de laatste minuut). En Inter vs AEK...lol. Er was gewoon een groot verschil in de groepen, daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Ik schat in dat Ajax het wel beter had gedaan dan PSV, en met een 3e plek de EL was ingegaan.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

VeresRivne schreef: 17 sep 2021, 10:03
ShovingNE2 schreef: 17 sep 2021, 09:49 Ik ben alleen maar blij. Had liever dat ze onterecht met 1-0 hadden gewonnen, maar we liggen echt op pole voor 2 CL plaatsen. Dan maar een keer slikken wegkijken als Freak en Mike zakdoekje na zakdoekje vol spuiten.
We hebben in mijn ogen een geluk, en dat is die rare Conference set-up, waardoor een AZ daar nog in terecht kwam waar ze er normaal uit hadden gelegen, ook een Vitesse wat puntjes kan sprokkelen is meegenomen. Als clubs als Feyeboord en AZ i.i.g. zorgen dat ze doorkomen dan kun je een stap maken. Vitesse heeft een te zware poule in mijn ogen, daarbij moet je hopen dat Rennes en Tottenham het niet zo serieus nemen. Mocht Vitesse stunten tegen Rennes dan kun je spreken van een dubbele gamechanger.

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=393910
En dan nog eens de bonus voor mogelijke groepswinnaars. Zelden waren we zo dichtbij hoor.

Ik ben weer even kotsen van die neuzen krant. Stukjes schrijver is trouwens Hack. Een Tilburger en PSV-hater.

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

VeresRivne schreef: 17 sep 2021, 09:53
Massimo schreef: 17 sep 2021, 09:45 Waar ik destijds erg de balen van had was dat zowel Ajax als PSV in pot 3 van de loting zaten en PSV in het seizoen 2018/2019 als kampioen Barcelona, Tottenham en Inter kreeg terwijl Ajax als nummer 2 Bayern, Benfica en AEK kreeg. Sowieso een zwakke broeder en een team waar het 50/50 tegen was. Vervolgens halen ze de halve finale. Daar waren ze nooit in gekomen als ze de poule van PSV hadden gehad.

De laatste jaren zit het qua loting ook niet tegen in de CL. Als club moet je dan zorgen dat er een team staat dat goed genoeg is om hiervan te profiteren.
Hier laat je toch wel heel erg je supportershart spreken....
Het topniveau van Ajax lag in de laatste maanden van het seizoen. Ajax haalde dat jaar een extreem hoog niveau, maar nog niet in de eerste seizoenshelft. Waren toen al wel goed, maar niet top. Tegen Benfica heeft het destijds meegezeten. De thuisoverwinning viel in de blessuretijd door een van richting veranderd schot. Uit hadden ze het ook zwaar. Ze zouden dan van Barcelona, Tottenham en Inter er 2 achter zich moeten hebben laten. Waarom denk je dat Ajax in die fase van dat seizoen dat was gelukt? Laat jij misschien niet je supportshart nu spreken?
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Persepolis schreef: 17 sep 2021, 10:08 De kans was in ieder geval een flink stuk kleiner geweest. Barcelona speelde toen gewoon prima, terwijl Bayern in die periode rond de 5e/6e plek bivakkeerde in de Bundesliga. Tottenham was simpelweg sterker dan Benfica, tegen wie het ook net goed viel (van richting veranderde schot in de laatste minuut). En Inter vs AEK...lol. Er was gewoon een groot verschil in de groepen, daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Ik schat in dat Ajax het wel beter had gedaan dan PSV, en met een 3e plek de EL was ingegaan.
Ja, ik zal er een reactie op maken op deze en de andere posts die ik hier zie. Verder ga ik me beperken tot de coronatopic, denk niet dat vervolgdiscussies hierin zinvol zijn.

Om te beginnen ging het hier over de lucky lotingen. Ajax heeft in het verleden wel eens echt geluk gehad met Thun, Praag en Arsenal. Hoewel natuurlijk meespeelde dat je toen in pot twee zat. Alsnog de makkelijkste poule die ik in de geschiedenis van de CL gezien heb. Anderzijds heeft Ajax ook wel eens een pot gehad met Dordtmund, Manchester City en Real Madrid. Die allen dat jaar ook nog eens kampioen geworden waren. Ken ook eigenlijk geen poules die zwaarder waren dan dat. Verder heeft Ajax regelmatig poules met toplanden gehad zoals Barcelona en PSG in je poule. Het feit dat Ajax dus altijd mazzel heeft in de CL met lotingen is dus niet waar.

Park komt op deze pagina met een analyse over het aantal toplanden in de poule t.o.v. de kwalificatiekansen. Natuurlijk zijn meer toplanden in je poule een grotere kans om het niet te halen. Maar wat compleet genegeerd wordt is ranking. In de jaren negentig was de ranking van Ajax hoog genoeg om zelf standaard in pot een te zitten. Ajax is zelfs heel wat jaren lijstaanvoerder geweest van die coefficientenlijst, dusja dan kun je niet eens twee loten in je poule. Maar de reden dat je zo hoog staat op die lijst heeft weer te maken met Europese prestaties eerder - wat dus weer een reflectie is van de sterkte van je elftal -, bij Ajax heeft men via de Uefa Cup winst in 'begin jaren negentig een coefficient kunnen opbouwen om een beschermde status te hebben. Kortom dat waren dan ook weer net betere elftallen dan eerder of later wat natuurlijk geen toeval was.

Omgekeerd gaat het ook op. De elftallen onder De Boer loten vaak zwaar maar zorgden er ook nooit in de vervolgzetting in de Europa League voor dat ze toegroeiden naar een beschermde pot twee status door veel punten te verzamelen. Momenteel schurkt Ajax tegen pot twee aan, en kan zich meten met clubs als Shaktar, Porto, Benfica en dergelijke. Ja soms zit het mee met de loting en soms tegen. Wat hier alleen gebeurt is dat dingen vooral via een kant van het verhaal bekeken worden. Ajax had bijvoorbeeld pech met zowel de samenstelling, nieuwe regelgeving als kwalificatie van bepaalde ploegen. In het verleden had je als 19de gerankte club een zeer hoge kans om gewoon in pot twee te zitten, dat gebeurde dit jaar dus niet o.a. door de vrij aparte kampioenschappen van Sporting en Lille. Voor een pot drie club loot je dan weer redelijk gunstig door notabene Sporting te treffen als groepshoofd

Bij PSV kun je dit seizoen ook dat soort paralellen trekken. Pech dat Man Utd de EL niet wint, geluk dat je een waardeloos Galatasaray treft en vervolgens een door blessures en corona uitgekleed Midtyland. Klein beetje pech dat je vervolgens weer Benfica krijgt i.p.v. Shaktar.

Loting zal altijd een rol spelen, en daarbinnen heb je als Nederlandse club vaak ook nog het gegeven dat bepaalde elftallen en speelstijlen je minder liggen. Krijg je een Spaanse opponent in je poule dan is dat in mijn ogen slechter nieuws dan een Duitse, Engelse of Italiaanse ploeg. Ik heb even naar het trackrecord van PSV tegen Spaanse ploegen gekeken de afgelopen dertig jaar en dan moet je concluderen dat vorig jaar pas het eerste jaar is geweest dat een Spaanse club de doorgang niet versperd heeft. Daarom ben ik benieuwd naar dit seizoen tegen Sociedad en de uitwedstrijd of PSV daar kan stunten.

Dat je hoopt dat je een goede loting hebt is supportereigen. Ik snap ook wel dat in zo'n seizoen als drie jaar terug je hoopt op goede kansen en je dan Tottenham, Barcelona en Inter treft. Tuurlijk had Ajax een stuk makkelijker met een zwakke broeder als AEK erin. Gegeven die situatie heeft Ajax wel het optimale gedaan wat het moest doen. Een wedstrijd op voorhand al gekwalificeerd en ongeslagen blijven - maar sommigen vergeten heel makkelijk dat Ajax eerder ook heel wat vervelende CL poules heeft gehad, het is als een dobbelsteen opgooien. Gemiddeld zal je 3.5 ogen gooien maar je hebt bij verschillende beurten zowel kans op een als zes ogen, das de variance die optreed bij meerdere pogingen.
Als Ajax in de poule van PSV had gezeten was het dan doorgekomen? Goede kans van niet, maar om dat zomaar absoluut voor de volle honderd procent te gaan stellen ja, dan zie ik dat mensen toch wel erg hun supportershart laten spreken. En ergens in mijn ogen zelfs onderschatting van je eigen mogelijkheden als PSV zelf zijnde. Tegen Inter bijvoorbeeld had PSV ook echt wel mogelijkheden. Het negatieve verschil werd daarin gemaakt door een scheidsrechter en blunderende Zoet.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

Massimo schreef: 17 sep 2021, 10:20
VeresRivne schreef: 17 sep 2021, 09:53

Hier laat je toch wel heel erg je supportershart spreken....
Het topniveau van Ajax lag in de laatste maanden van het seizoen. Ajax haalde dat jaar een extreem hoog niveau, maar nog niet in de eerste seizoenshelft. Waren toen al wel goed, maar niet top. Tegen Benfica heeft het destijds meegezeten. De thuisoverwinning viel in de blessuretijd door een van richting veranderd schot. Uit hadden ze het ook zwaar. Ze zouden dan van Barcelona, Tottenham en Inter er 2 achter zich moeten hebben laten. Waarom denk je dat Ajax in die fase van dat seizoen dat was gelukt? Laat jij misschien niet je supportshart nu spreken?
Waarom ik het denk. Ik was erbij in de uitwedstrijd tegen Dinamo Kiev, toen heb ik een volwassenheid van het elftal gezien wat er in slaagde helemaal geen kansen weg te geven. In het verleden had Ajax altijd slippertjes, tegen Dinamo uit zat het hermetisch dicht tot het moment waar je ook zag dat Dinamo het opgaf. In het verleden had Ajax nooit de coolheid dat zo zakelijk uit te spelen, had je altijd wel de blunders en zenuwen. Daarnaast kon je toen al zien dat het elftal op het middenveld heel makkelijk onder de druk uitvoetbalde.

Verder kun je de nadruk blijven leggen op dat Ajax gelukkig tegen Benfica won. Ajax sloot de poule af met vijf punten voor op Benfica, een doelsaldo van +6 t.o.v. -5 doelsaldo van Benfica. Over de hele zelfs al had je thuis niet gewonnen maar gelijkgespeeld had dat weinig uitgemaakt. Als je naar xG gaat kijken in de poule dan kom je helemaal niet tot de conclusie dat Ajax de boel bij elkaar gestolen heeft. Want dat is het een beetje in dit soort situaties als je je blijft focussen op hoe het Ajax meezat dan ga je altijd wel een beeld vinden dat zich bevestigd. Volgens Kovac trainer van Bayern had Ajax in Munchen eigenlijk de drie punten verdiend. You win some you lose some.

Tegen Bayern liet Ajax echt al een hoog niveau zien, dat gaf vriend en vijand toen wel toe.

Kovac was niet verbaasd dat Ajax regerend Champions League-winnaar Real Madrid uit het toernooi heeft geknikkerd. "Ik moest glimlachen", zei de coach donderdag in Duitse media. "Want toen wij tegen Ajax speelden, namen sommige mensen mij niet serieus. Ze lachten me eigenlijk gewoon uit toen ik zei dat Ajax een zeer, zeer getalenteerde ploeg heeft die heel goed is."

Verder vond ik in de poule van PSV Inter echt geen wereldelftal, die waren vierde geworden en werden dat seizoen opnieuw vierde. Ook PSV had daar in de onderlinge confrontatie gewoon goede kansen tegen. Had je Onana op doel gehad i.p.v. Zoet dan had dat al een slok op een borrel gescheeld. Ook Tottenham had je het als Ajaxijnde ook gewoon moeilijk gemaakt in de poule. Barcelona als het echt gemoeten had had waarschijnlijk wel gewonnen al vond ik daarbij ook al dat bij dat elftal de kentering qua niveau was ingezet t.o.v. voorgaande seizoenen.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

VeresRivne schreef: 17 sep 2021, 12:19 Had je Onana op doel gehad i.p.v. Zoet dan had dat al een slok op een borrel gescheeld.
Een iets minder corrupte scheidsrechter die gewoon rood geeft als een keeper 20 meter buiten de 16 hands geeft ipv geel had ook wel gescheeld.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

[mention]VeresRivne[/mention]

Tuurlijk ligt het wat betreft lotingen wat genuanceerder. Waar het mij om ging was vooral dat ik het balen vond dat PSV als kampioen in een compleet andere poule destijds terecht kwam dan Ajax als nummer 2. Als Ajax kampioen was geweest en PSV zich via de kwalificatieronde gekwalificeerd had, dan had ik dat veel minder gehad. En ik denk dat de kans dan een stuk groter was geweest dat Ajax niet de CL poule was doorgekomen en dus ook niet de halve finale had gehaald. (PSV won in die fase ook 3-0 van Ajax) Dat zeg ik als constatering en dat het soms dicht bij elkaar kan liggen. PSV had in 2004/2005, waar ik veel paralellen met Ajax van dat seizoen wel zie, ook geluk met de loting om met Panathinaikos de makkelijkste nummer 2 te krijgen. Die hadden de poule van Ajax denk ik ook niet overleefd met Juventus en Bayern. (En Ajax dus de pech had als regerend kampioen)
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5184
Lid geworden op: 7 feb 2019

[mention]Massimo[/mention]
Tuurlijk ligt het wat betreft lotingen wat genuanceerder. Waar het mij om ging was vooral dat ik het balen vond dat PSV als kampioen in een compleet andere poule destijds terecht kwam dan Ajax als nummer 2.


Laat ik het zo zeggen vanuit mijn subjectieve supportersoogpunt vond ik dat wel een beetje gerechtigheid. PSV had een goede 15 jaar terug een periode dat je standaard CL speelde. Ajax was o.a. met Henk Ten Cate onnoemelijk aan het stuntelen. Het was toen de regel dat de club de marketinggelden verdeeld werden tenzij maar een club in de CL ging, dan ging de volle pot naar die club. Ik vond dat toen al een vrij vreemde regel, omdat je product zonder eigen toedoen niet zomaar twee keer zoveel waard kan worden. PSV heeft mede dankzij geblunder bij Ajax jaarlijks een miljoen of drie extra getoucheerd, Toen kwam de periode De Boer en net kort daarvoor had men besloten het af te schaffen. Dusja verhoudingsgewijs had ik weer zoiets van, ok verkeerde tijd om kampioen te worden. Totdat PSV weer de CL in mocht na het De Graafschap debacle. Dat PSV kampioen werd had ik nul problemen mee, ik was klaar met De Boer voetbal. Maar dat uitgerekend PSV dat het in Europa op het seizoen Rutten na het continu had laten afweten ineens op basis van de competieranking eenmalig het groepshoofdschap cadeau kreeg terwijl Ajax elk jaar kon hachelen tegen de Reals, Barca's enzo. Terwijl PSV op basis van eigen coefficient gewoon pot 4 had gezeten, dat voelde echt heel erg wrang. Dusja toen PSV even later Atletico/bayern en de poule met Tottenham kreeg toen voelde dat wel enigszins als gerechtigheid.

En wat denk je, lopen wij in de voorrondes jarenlang te stuntelen en krijgen we geen zak geld mee naar EL, herstelt die dekselse VDS die opzet, en wie profiteert er weer van. ;)

Als Ajax kampioen was geweest en PSV zich via de kwalificatieronde gekwalificeerd had, dan had ik dat veel minder gehad.
Staan we er ook anders in. Ik hecht een stuk minder aan die kampioenschapswaarde, Ajax was tweede geworden, had in Europa het in de EL al heel goed gedaan en sprokkelde consistent wel de puntjes in Europa - seizoen Keizer daargelaten -. Je moest alleen drie voorrondes doorploegen omdat de rest van de eredivisie toch echt heel ondermaats presteerde in Europa - PSV het CL overwinteringsseizoen daargelaten -. Het voelde wel als gerechtigheid om in de CL te komen na die zes wedstrijden. En dat je dan eindelijk een keer iets gunstiger loot en een keer geen Barca of Real hebt, daar waren we een beetje aan toe.

Terug naar die campagne van PSV tegen Inter, Barca, Tottenham. Als je gewoon eerlijk bent en je kijkt die selectie en je wil echt weten hoe goed die was dan is altijd het instrument om eens te kijken wat er een paar jaar later van spelers geworden is. Dan zie je een defensie met Zoet, Isimat, Schwaab, Viergever, Luckassen, Isimat, Dumfries - eerste seizoen -, Sainsbury, Behich. Alleen Angelino is echt naar een hoger niveau gegaan. Zelfde met het middenveld met defensieve krachten als Rosario, Hendrix, Paal, Thomas, Sadilek, Rigo. In mijn ogen was het met die samenstelling in elke poule zwaar geworden, daar lag echt je achilleshiel tot doorstoten in Europa, te veel middelmaat.
En ik denk dat de kans dan een stuk groter was geweest dat Ajax niet de CL poule was doorgekomen en dus ook niet de halve finale had gehaald. (PSV won in die fase ook 3-0 van Ajax) Dat zeg ik als constatering en dat het soms dicht bij elkaar kan liggen.
Ok, maar das natuurlijk een hele andere stelling dan Vervolgens halen ze de halve finale. Daar waren ze nooit in gekomen als ze de poule van PSV hadden gehad. Met nooit maak je de stelling absoluut. Die drie nul is voor mij niet zo representatief, toen kwam het experiment met De Jong als verdediger waar Ten Hag erna gelukkig op terugkwam. Die pot is Ajax tactisch te kijk gezet maar voor niet representatief voor de eerste seizoenshelft, evenmin dat de 6 goals wedstrijd tegen Feyenoord tweede seizoenshelft dat was.
PSV had in 2004/2005, waar ik veel paralellen met Ajax van dat seizoen wel zie, ook geluk met de loting om met Panathinaikos de makkelijkste nummer 2 te krijgen. Die hadden de poule van Ajax denk ik ook niet overleefd met Juventus en Bayern. (En Ajax dus de pech had als regerend kampioen
Ook dat zou ik niet zomaar durven beweren. Het was een treurnis tegen Juve, waarbij voor mij het enige hoogtepunt was dat Boukhari de enorm zuigende Camoranesi een beuk verkocht. Toch was het met name de zwakte van Ajax die Juve sterk maakte. Ajax had toen een aanval met Babel en Rosales, nu zouden die nog niet eens op onze bank zitten. Juventus won twee keer van Ajax met het kleinste verschil mogelijk. Maar als ik er persoonlijk mijn geld op had moeten zetten denk ik dat PSV minimaal twee punten tegen ze gepakt had, ook tegen Bayern was PSV er niet zo afgegaan als Ajax toen. Nee ik denk dat PSV ook in die pot redelijke kansen had gehad om door te gaan.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

[mention]VeresRivne[/mention]

Een korte reactie op punt 3 en 4.

Punt 3: Mijn stelling is niet anders dan je aangeeft. Of was i.i.g. niet zo bedoeld. En ik geef het niet als zekerheid aan, maar dat ik de kans groot acht. Eigenlijk leidde die laatste zin n de post af van mijn essentie dat ik baalde dat PSV als kampioen een veel zwaardere poule kreeg dan de runner-up. Maar daa Daarnaast vind je de 3-0 tegen PSV niet representatief, maar een post eerder memoreer je wel aan de wedstrijd tegen Bayern als argument die een paar dagen later was. Het was in dezelfde periode dat Ajax nog wat zoekende was.

Punt 4: PSV was toen net als Ajax in 18/19 goed en sterk, maar haalde net als Ajax pas hun absolute topniveau in de laatste maanden van het jaar. Tegen Arsenal was PSV 2x goed, maar haalde het wel slechts 1 punt.
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7237
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

VeresRivne schreef: 17 sep 2021, 14:30
Totdat PSV weer de CL in mocht na het De Graafschap debacle. Dat PSV kampioen werd had ik nul problemen mee, ik was klaar met De Boer voetbal. Maar dat uitgerekend PSV dat het in Europa op het seizoen Rutten na het continu had laten afweten ineens op basis van de competieranking eenmalig het groepshoofdschap cadeau kreeg terwijl Ajax elk jaar kon hachelen tegen de Reals, Barca's enzo. Terwijl PSV op basis van eigen coefficient gewoon pot 4 had gezeten, dat voelde echt heel erg wrang. Dusja toen PSV even later Atletico/bayern en de poule met Tottenham kreeg toen voelde dat wel enigszins als gerechtigheid.

Kleine correctie, het seizoen vóór het De Graafschap debacle (2014/15) was PSV ook (afgetekend) kampioen geworden, en het seizoen erop (2015/16, het seizoen ván, uiteindelijk, het De Graafschap debacle) werden ze groepshoofd. Ze zouden obv eigen coefficient in pot 3 zitten. Het seizoen ná het De Graafschap debacle zal 2016/17 zijn, toen PSV "gewoon" weer in pot 3 zat en dus met Atlético en Bayern zat. Dit seizoen zou het eerste ooit (of in ieder geval in hele lange tijd) zijn dat PSV in pot 4 zou zijn terechtgekomen, waren ze gekwalificeerd.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Woede en frustratie in Frankrijk vandaag! Haller is nooit opgeroepen door Deschamps en dat is een enorme fout geweest! Hoe durft 'ie ook, met Martial, Ben Yedder, Gignac, Griezmann, Giroud en Mbappé als voornaamste alternatieven?!

Ajax