Thijs schreef: 18 apr 2023, 20:14
Heruone schreef: 18 apr 2023, 14:28
Een kort twitter draadje.
Het komische is dat JPSV dus geheel anders speelt dan PSV 1

Ik vraag me echt af hoe men daar intern naar toe kijkt.
Heel fijn dat je dit zo deed, maar die eerste gast die onder jouw post reageert laat in elk geval zien er helemaal niks van te snappen wat je zegt, dus alleen dat al zal je moeite waard zijn, toch?
Je moet op Twitter niet iedereen serieus nemen in je mentions. Sommige mensen lopen oprecht alleen maar te zeiken en te zaniken om alles waarop dat kan. Een snelle scroll over die gast zijn profiel en je ziet dat hij het type is die onder elk bericht van Elfrink "Ruud oprotten" typt. Tja
Dat Jong heel anders speelt dan 1 is toch niet helemaal zo? Met de rechtsback (Teze tov Comenencia) wordt een soortgelijk idee beoogt al komt Comenencia meer naar het middenveld, terwijl Teze meestal meer achterin blijft hangen. Punt naar achteren zegt me niet per se veel, omdat ik Saibari vaak wel loopacties vond maken, die ook passen bij een 10. Van Duiven tov Luuk is wel heel anders, al heeft Luuk fases gehad dat hij zich terug liet zakken, maar daar liggen zijn kwaliteiten niet. Bij Van Duiven twijfel ik daar overigens ook over, al snap ik het wel, omdat hij als komende spits ook verl potentie heeft, maar ik denk als diepgaande spits mogelijk nog meer.
Ze hebben beide intentie om via balbezit en positiespel tot kansen te komen. En daar eindigen de raakvlakken. PSV 1 speelt bijv. heel rigide en statisch. Luuk staat altijd in de spits, Silva staat altijd als 2e spits (als hij LB speelt), Teze staat altijd vast in dezelfde zone. Bij JPSV zie je juist behoorlijk veel rotaties. Babadi komt regelmatig in het middenveld, Comenencia speelt soms ook als hoge back, maar ook regelmatig in het middenveld. Van Duiven roteert veel meer vanuit de spitspositie. Colyn en Saibari maakten veel diepteloopacties en bewogen veel zonder bal. Dat zie je bijv. de middenvelders bij PSV 1 niet doen.
Bij JPSV verloopt de opbouw duidelijk via de verdedigers en wordt er gezocht naar overloads en een vrije man in de as. PSV 1 is vooral gefocust op wingplay waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden tot individuele acties van de buitenspeler. Ook de veldbezetting is daarom wel echt anders (bijv. Comenencia die heel duidelijk in de as komt te spelen als extra middenvelder). Bij PSV 1 zie je dat middenvelders zich steeds laten uitzakken om de bal te halen. Bij JPSV gebeurde dit heel weinig en verliep de opbouw steeds via Seelt en Leysen. Die twee dribbelde ook regelmatig in, daar waar bij PSV de CV"s ook statischer gepositioneerd staan.
Restverdediging wordt daarnaast heel anders georganiseerd tijdens het positiespel. Bij PSV 1 zijn het altijd steevast de zelfde 5 mensen achter de bal. In de opbouw houdt PSV ook steeds 5 mensen achter de bal. Bij JPSV zie je juist dat de organisatie daarvan wat meer variabel is en dat er tijdens de opbouw daarin wat meer risico genomen wordt. Zodra de bal wat hoger op het veld komt of naar de zijkanten, kantelen bepaalde spelers mee en/of positioneren bepaalde spelers aan de contrakant om de organisatie achter de bal te waarborgen.
Er zijn zover ik zag echt wel grote verschillen hoor tussen JPSV en PSV. En ik was overigens zelf niet eens de enigste die het opmerkte en/of opmerkelijk vond.