Verrotte voetbalcultuur

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7216
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Ik maak dit topic, omdat er de afgelopen week en de komende tijd enorm veel nieuws naar buiten zal komen over de verrotte voetbalcultuur die er heerst in Nederland. Op dit moment is Ajax groot in het nieuws m.b.t. het schandaal van Overmars.
Marjan Olfers zat bij Studio Voetbal en ze had al een melding ontvangen over grensoverschrijdend gedrag bij een andere BVO. Er zullen dus nog veel meer verhalen naar buiten komen.

Ik denk dat iedereen hier een mening over heeft en laten we het vooral netjes houden, maar wat is de rol van de directie bij zo'n verhaal? Wat is de rol van clubwatchers en (voetbal)journalisten? Wat is de rol van de RVC? Wat is de rol van supporters in deze? Kunnen medewerkers van een club nog wel naar buiten treden, omdat ze eventueel opgespoord door voetbalsupporters die het niet zo leuk vinden?

Laten we het in dit topic vooral hebben over situaties in het voetbal in Nederland, want dat heeft ook indirect gevolgen voor PSV.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Het is allereerst niet eens alleen voetbalcultuur. Dit soort dingen komen overal voor, het is veel breder dan alleen de machowereld die de voetballerij is. Wat we nu zien is inderdaad maar een klein stukje van wat er daadwerkelijk speelt. Je lijkt aan het einde te impliceren dat we het moeten hebben over situaties in het Nederlandse voetbal omdat dat ook indirecte gevolgen heeft voor PSV, maar ik maak me niet de illusie dat dit soort praktijken niet bij PSV voorkomen. Misschien niet op zo'n schaal dat de grote baas allerlei vrouwelijke werknemers foto's stuurt (of meer dan dat), maar met Vertessen hadden we recentelijk al een gevalletje van discutabel gedrag. En dan kun je zeggen dat zoiets onschuldig, verkennend gedrag van een jonge, volwassen man is, maar ik ben het daar niet mee eens. Ook op die leeftijd en in die fase kun je best inschatten wat grenzen zijn en dat heb je dan ook te respecteren. Ik ken verder ook verhalen van ex-PSV'ers die in het nachtleven weleens te ver gingen. Het is hard, maar ook PSV is onderdeel van deze cultuur. Wij staan daar niet boven en dan beperk ik me nu nog tot werknemers van de club zelf, maar wie regelmatig in het stadion komt heeft ook ervaring met twijfelachtig gedrag. Het nafluiten van voorbijlopende, soms minderjarige meisjes, door mannen die zelf de 40 al lang en breed gepasseerd zijn. Dat valt dan onder de vlag van een grapje, of meligheid, of wat dan ook. Noem me een softie, maar dat gedrag zie ik óók als onderdeel van het probleem. Het maakt geen einde aan de voedingsbodem voor grensoverschrijdend gedrag, integendeel zelfs. Daar begint het hele probleem al: op de tribunes.

Je moet hier als directie uiteraard korte metten mee maken, of in elk geval binnen de invloed die je kunt uitoefenen binnen je club. Waar het kan moet je er bovenop zitten en mensen duidelijk maken dat grensoverschrijdend gedrag gewoon niet kan, maar anderzijds mag je toch ook een keer wat verantwoordelijkheid van de mensen zelf verwachten. Denk een keer met je hoofd in plaats van met je lul, bijvoorbeeld. Ik zie dit daarom ook niet zozeer als een voetbalprobleem, maar als een maatschappelijk probleem. Daar ligt dan tegelijkertijd de oorzaak. Daarnaast moet je als grondprincipe hebben dat iedereen in een veilige omgeving kan werken, ongeacht geslacht. Als je zelf niet altijd tijd en ruimte hebt om vingers aan de pols te houden, dan zorg je dat je mensen hebt die dat voor je doen, of in elk geval mensen in dienst neemt die eventueel een luisterend oor bieden en daarover kunnen rapporteren. Nou lopen dat soort mensen bij veel clubs wel rond, maar je krijgt toch regelmatig het idee dat de drempel om zo'n verhaal te vertellen te hoog is. Dat kan allerlei redenen hebben, zoals we bij casus Ajax zien. Het meest schrijnende daaraan is dat de verhalen intern bekend zijn, maar dat ze én niet bij de juiste personen terechtkomen én niet goed genoeg gehoord worden. Dan faalt je hele organisatie. Maar goed, dat het morele kompas daar compleet absent is, dat was al een tijdje duidelijk.

Laat ik het verder zo zeggen: ik zou echt pislink zijn als ons PSV na deze schandalen niet zelf ook orde op zaken stelt, in hoeverre daar concreet aanleiding voor is. Nu vertrouw ik wel op de mens Toon Gerbrands als het gaat om dit soort dingen, maar je zou je kapotschamen als straks blijkt dat dit soort dingen ook bij ons een serieus thema zijn en dat er toch niet genoeg aan gedaan wordt. Dat zijn voor mij echt onaanvaardbare dingen. Afijn: we zien wel.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ykhim schreef: 14 feb 2022, 01:07 Laat ik het verder zo zeggen: ik zou echt pislink zijn als ons PSV na deze schandalen niet zelf ook orde op zaken stelt, in hoeverre daar concreet aanleiding voor is. Nu vertrouw ik wel op de mens Toon Gerbrands als het gaat om dit soort dingen, maar je zou je kapotschamen als straks blijkt dat dit soort dingen ook bij ons een serieus thema zijn en dat er toch niet genoeg aan gedaan wordt. Dat zijn voor mij echt onaanvaardbare dingen. Afijn: we zien wel.
Dat hebben ze denk ik al gedaan nav het misbruik schandaal. Er is een reden dat dit geen shitstorm is geworden: omdat PSV goed gehandeld heeft en doortastend heeft opgetreden. Nu is de situatie wel anders omdat het in de jaren 70 en 80 was. Maar ze hebben er werk van gemaakt.

https://nos.nl/artikel/2172359-twee-nie ... elden-zich
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7216
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Ykhim schreef: 14 feb 2022, 01:07 Het is allereerst niet eens alleen voetbalcultuur. Dit soort dingen komen overal voor, het is veel breder dan alleen de machowereld die de voetballerij is. Wat we nu zien is inderdaad maar een klein stukje van wat er daadwerkelijk speelt. Je lijkt aan het einde te impliceren dat we het moeten hebben over situaties in het Nederlandse voetbal omdat dat ook indirecte gevolgen heeft voor PSV, maar ik maak me niet de illusie dat dit soort praktijken niet bij PSV voorkomen.
Natuurlijk is dit een maatschappelijk probleem, maar ik denk dat het voor ons hier op dit forum opzich niet verkeerd is om het bij het voetbalnieuws te houden m.b.t. deze zaken.
PSV heeft zoals Shoving zegt destijds goed gehandeld en heeft natuurlijk het label gekregen van een veilige werkplek. Dat zegt absoluut niet alles, maar het geeft wel aan dat PSV het hoog op de agenda heeft staan. Wat ik vooral interessant vond aan de uitzending van Studio Voetbal is dat de journalisten van de NOS en Marjan Olfers gewoon contact konden krijgen met de mensen intern. Afgelopen week kwamen er alleen maar berichten naar buiten dat alles zo goed dicht zat... Journalisten (lees Freek Jansen voorop) hebben natuurlijk ook een hele belangrijke rol nu door echt intern te kijken wat er nou aan de hand is..

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Verrotte voetbalcultuur