Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Op verzoek is deze open. Loopt het uit de hand dan gaat hij dicht.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ik vind het heel irritant dat lotingen bij Europacups gemanipuleerd moeten worden zodat clubs uit deze landen niet tegen elkaar komen.

Zo, daar hebben jullie mijn statement.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik vind het een lastig conflict. Uiteraard ben ik niet vóór een oorlog en ook niet vóór annexatie van (een deel van) Oekraïne. Ik vraag me alleen wel af wat verstandig is. En dan met name vanuit Nederlands perspectief.

Mijn zwart-wit bril zegt: joh, splits dat land op in twee, waarbij het pro Russische deel naar Rusland gaat, en het "westerse deel" autonoom Oekraïne blijft. Je weet alleen dat het daar op de lange termijn niet bij zal blijven. Maar een echte confrontatie met Rusland vind ik ergens ook eng. Het is erg dichtbij, en dat midden tussen Amerika en Rusland in zitten is ook geen prettige gedachte.

Ik ben zelf te jong om de jaren van de koude oorlog te hebben meegemaakt, maar ik vraag me af of we die kant weer opgaan?

Overigens denk ik dat er vanuit het Westen voornamelijk wordt geblaft en niet écht gebeten wordt, wanneer het tot een inval komt. Hooguit wat sancties, maar een all out oorlog met Rusland daar zit neem ik aan niemand op te wachten..
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Nee inderdaad. Het westen is daarnaast ook als de dood dat Rusland de gaskraan naar hier dichtdraait, want dan zijn we fucked. Zo heeft Putin ons redelijk bij de balletjes.
Nilis
Bankzitter
3
Berichten: 291
Lid geworden op: 4 nov 2020

Door verschillende factoren nu:
- de huidige COVID-pandemie en de impact daarvan op de gehele wereld (zowel economisch als maatschappelijk);
- instabiel Europa momenteel;
- enorme staatsschulden van alle wereldmachten;
- de drang van China en Rusland om aan de macht te komen;

maakt het in combinatie met dit (mogelijke) escalerende conflict een gevaarlijke situatie.

Met beetje pech een dominosteen die voor een veel groter mondiaal conflict gaat zorgen.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Waarom zou Rusland Oekraïne aanvallen?
Oekraïne is een enorm land, dat de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd in het eigen leger, na de annexatie van de Krim door Rusland en de daaropvolgende schermutselingen aan de grens. Ook hebben Canada en de VS natuurlijk geen enkele problemen om (moderne) wapens te leveren aan Oekraïne, waarbij Rusland vooral beschikt over verouderde wapens.

Rusland is misschien in staat om uiteindelijk Oekraïne te veroveren, maar dit kost dermate veel tijd en vooral levens dat het bij voorbaat kansloos is. En dat weet Poetin.

Dit lijkt me meer een test van Poetin, even kijken hoe iedereen reageert.
En verdeeldheid proberen te creëren bij de EU, doordat Duitsland eigenlijk te snel wil vergroenen en daardoor zo dom is geweest om het "Nord Stream 2" project aan te gaan.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

We hebben als EU een aantal fouten gemaakt. Zo hebben wij in dat verdrag met de Oekraïne een militaire paragraaf verstopt (terwijl belooft was dat niet te doen, keiharde leugen van Rutte waar we nu een probleem mee hebben.). Daarnaast had Macron weer een grote bek dat hij wel met troepen zou helpen als Rusland zou komen. Hopelijk alleen Fransen en vooral geen NATO. Er zijn al 24 Nederlandse soldaten gestorven voor een volstrekt zinloze oorlog waar nu de Taliban gewoon weer controle heeft: niet nog een keer alsjeblieft.

Ze roepen Rusland op te deëscaleren door troepen weg te halen. Maar aan onze kant kunnen wij dat ook door te zeggen dat Oekraïne nooit bij NATO komt.
Josef Dettelbacher schreef: 20 jan 2022, 23:14 Mijn zwart-wit bril zegt: joh, splits dat land op in twee, waarbij het pro Russische deel naar Rusland gaat, en het "westerse deel" autonoom Oekraïne blijft.
De afgelopen jaren is Rusland bezig geweest om zoveel mogelijk Russische paspoorten uit te delen om precies dit te legitimeren. De vraag is of ze ook door gaan naar de Baltische staten. Doen ze dat dan heb je WOIII want dan moet je je ook militair gaan mengen. Maar als ze Oekraïne binnen vallen moet je Rusland gewoon isoleren. Rusland is een derde wereld land met een grote bek en wapentuig. Je kan ze heel hard treffen met economische santies, tot aan grote hongersnood aan toe. Dan moet je wel zorgen dat je troepen hebt staan.

En dat we dan geen gas meer krijgen? Prima: los maar anders op. In tijden van schaarste gaat ontwikkeling vaak snel. We moeten sowieso niet chantabel zijn voor gas uit Rusland. Maar: een jaar of 10 geleden was Rusland allang binnen gevallen. Nu nog niet en dat is winst. Ze gaan een (koude) oorlog in die ze niet kunnen winnen.

On a side note: het wordt tijd dat ieder land zijn defensie uitgaven opvoert zoals afgesproken binnen NATO. Wij breken hier het leger zo'n beetje af en hebben nu een minister van Defensie die een paar jaar geleden zei het leger in Nederland op te willen heffen. We moeten het opvoeren naar het afgesproken niveau.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Nou ja, Oekraïne is een relatief jong land. Voor de val van de Sovjet-Unie was het geloof ik al honderden jaren onderdeel van wat Rusland toen was. In die zin kan ik begrijpen dat er warme gevoelens richting een hereniging zijn. Maar wat je zegt: voor je het weet volgen de Baltische staten.

Verder knaagt het bij mij altijd om te denken in termen van landen. Nederland vs Rusland, Amerika VS China dat soort termen. Uiteindelijk is het een handje vol mensen die de dienst uitmaakt, terwijl het gros van de bevolking er niet op zit te wachten. Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde advocaat, accountant, stratenmaker of banketbakker in welke Russische stad of dorp dan ook, zit te wachten op zo'n oorlog of een hekel hebben aan de westerse wereld. Zeker na het kijken van tientallen afleveringen Bald & Bankrupt op YouTube hen ik een heel ander beeld gekregen van Rusland.

Die Putin is wel een gevaarlijke gek. Dat valt niet te ontkennen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Dat de Russen bang zijn voor het westen is wel duidelijk. Zij willen gewoon niet dat het westen meer macht krijgt, maar wat ik dan niet begrijp is waarom val je dan in 2014 Oekraïne binnen? Daardoor krijg je juist dat Oekraïne in de NAVO wil en dat de NAVO dat sneller zal doen dan als het 'rustig' is in het oosten.
Het enge aan dit gegeven is inderdaad dat Europa tussen Amerika en Rusland ligt, daardoor zal er bij een oorlog ook direct gevolgen hebben voor ons Nederlanders.

Ik hoop dat ze het kunnen uitpraten, maar de media worden steeds sceptischer over dat idee.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Advocaat van de duivel: de EU en de NAVO halen zich dit ook zelf op de hals.

De grootheidswaanzin van de EU met continu verdere uitbreiding doet niet onder voor Karel de Grote, romeinse overheersers, ottomanen en de diverse expansiedriften van de Duitsers.

Stel Rusland gaat ineens oostbloklanden flippen? Maar het zijn van die megalomane idioten als Timmerfrans die zichzelf als heerser van een groot verenigd Europa zien. Ze gebruiken ook heel bewust de term 'Europa', terwijl het 'EU' moet zijn. Dit soort mafkezen zorgen voor deze reactie van Rusland.

//advocaatmodus uit
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Vrijwillig kiezen om bij dezelfde club te komen is niet hetzelfde als met militair geweld een land overnemen. Dat verschil lijkt me nogal evident.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het hele conflict speelt natuurlijk al een jaar of 7, maar het komt nu (na een opleving rond de MH-17 ramp) pas weer echt in het nieuws.

Ik sprak een Oekraiens-Russische collega erover. Het is een hele intelligente dame, en ze is redelijk pro-Rusland. Ze lijkt me ook niet echt beïnvloed door de Russische propaganda, want ze woont al twintig jaar in Nederland. Dus ergens heb ik toch het idee dat we in "het Westen" ook niet alles te horen krijgen van de media, want als die vrouw hetzelfde zou horen als wij, zou ze onmogelijk deze mening kunnen hebben, zou ik denken. Eigenlijk dus een beetje hetzelfde (maar dan in het klein) als wat men de Russen juist verwijt richting hun eigen bevolking.

Anyhow, volgens mijn collega is het allemaal begonnen met de Oekraiense overheid die al haar onderdanen heeft opgelegd om Oekraiens te spreken, terwijl er in deze regio 7 miljoen Russisch-sprekende mensen zijn. Daar is een heel groot zaadje met onrust geplant. In 2014 zijn er referenda geweest waar de lokale bevolking zich uitsprak vóór een bi-linguale structuur, en vóór economisch autonomie ten opzichte van Kiev. Kiev heeft dit beantwoord door hardhandig optreden jegens hun eigen burgers en door ze geen millimeter toe te geven in hun wensen.

Vervolgens werd er in deze (dichtbevolkte) regio aardgas ontdekt, waar onder andere het bedrijf waar Biden's zoon voor werkzaam is/was, bij betrokken was. Nog meer onrust was het gevolg, waar Putin handig gebruik van heeft gemaakt door die grote groep mensen die opeens geen Russisch meer mocht spreken, als excuus te gebruiken om zijn acties te rechtvaardigen.

Dat is in een hele kleine notendop de situatie waar we nu beland zijn.

Dit is overigens niet mijn samenvatting, maar die van mijn "lokale" collega.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Grasmat schreef: 21 jan 2022, 13:03 Vrijwillig kiezen om bij dezelfde club te komen is niet hetzelfde als met militair geweld een land overnemen. Dat verschil lijkt me nogal evident.
Nee natuurlijk is dat niet hetzelfde. Maar actief landen benaderen en bij NATO of de EU betrekken; daarvan weet je dat je Rusland tergt. Het is ook meer prestige dan iets anders. Het hoeft niet natuurlijk. Je kan gewoon ook uitstekende handelsbetrekkingen aanknopen zonder dat ze binnen de EU komen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Brael schreef: 21 jan 2022, 14:47 Anyhow, volgens mijn collega is het allemaal begonnen met de Oekraiense overheid die al haar onderdanen heeft opgelegd om Oekraiens te spreken, terwijl er in deze regio 7 miljoen Russisch-sprekende mensen zijn. Daar is een heel groot zaadje met onrust geplant. In 2014 zijn er referenda geweest waar de lokale bevolking zich uitsprak vóór een bi-linguale structuur, en vóór economisch autonomie ten opzichte van Kiev. Kiev heeft dit beantwoord door hardhandig optreden jegens hun eigen burgers en door ze geen millimeter toe te geven in hun wensen.

Dat verhaal over Russisch spreken is altijd zeer zeer controversieel geweest in Oekraïne (al van vóór 1900), altijd ook een levendig onderwerp geweest bij verkiezingen en helemaal sinds de onafhankelijkheid. De geschiedenis van de wet waar je het over hebt (minderheden mogen eigen taal spreken als ze minimaal zoveel procent uitmaken) staat aardig beschreven in dit wikipedia artikel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Language_ ... _policy%22

De wet is in 2012 aangenomen terwijl het Oekraïense parlement tot bloedens toe met elkaar op de vuist ging. In 2014 is geopperd om de wet op te schorten, twee dagen nadat Janoekovitsj gevlucht was. Dit betekent trouwens niet per sé dat Janoekovitsj een onversneden voorstander van die wet was. Er waren vast wel enkele delen van land / steden waar mensen alleen maar blij zullen zijn geweest met die wet, maar in andere steden leidde het tot een hoop onrust. Wat m.i. trouwens op zich niet betekent dat het geen goede wet is. In werkelijkheid wordt Russisch gesproken op een hoop plaatsen en consumeren mensen in bepaalde regio's weinig andere media dan de Russische staatspropaganda. Wat veel Oekraïners (begrijpelijk, denk ik) gevaarlijk vinden.

Dan is er nog dat andere, meer mythische verhaal: 'het Westen' zou Rusland beloofd hebben dat de NAVO niet richting het Oosten uit zou breiden. Dat zou gebeurd zijn bij afspraken rondom de val van de Muur in 1990. Het onschuldige Rusland wordt dus als het ware bedrogen door dat onbetrouwbare Westen. Ik geloof dat 't het Duitse BILD of STERN was wat dit uitgebreid onderzocht heeft, o.a. Gorbatsjov zou gezegd hebben dat het zo was. Uiteindelijke conclusie van het nogal uitvoerige onderzoek was dat het waarschijnlijk wel eens ter sprake is gekomen tijdens voorbesprekingen met sigaar en whisky, maar dat het nooit een serieus onderwerp is geweest - zoals ook Russische betrokkenen achteraf zeggen: dat de Sovjetunie totaal in zou storten kwam ook toen gewoon echt bij niemand op, dus was het ook nooit echt een issue. Sowieso staat dit hele verhaal nergens op papier. Gorbatsjov zegt nu dat er nooit of te nimmer over gesproken is.


Mijn idee: Poetin gelooft in een 'bipolaire wereld', hij denkt dat Rusland voorbestemd is om tegenpool tegen het Westen te zijn - hij heeft hier een paar keer uitgebreid over gesproken tijdens nationale toespraken. De val van de Sovjetunie is ook de val van dat ideaal, hij wil dus een soort nieuw Groot-Rusland creëren. In de praktijk heeft dit op dit moment zo'n beetje de vorm van de EEU (Oost Europese Unie) als tegenhanger van de EU, en de CSTO als tegenhanger van de NAVO. Moskou wil die bondgenootschappen natuurlijk uitbreiden maar helaas: de meeste landen hebben daar geen trek in en kiezen liever voor de vrije wereld. En dus zet hij alles in om ze alsnog zover te krijgen. Oekraïne is gewaarschuwd voor de gevolgen als ze voor de EU zouden kiezen middels die associatieovereenkomst. Voor Oekraïne was dat niet zozeer een poging om banden met Rusland door te snijden maar zo vertaalt Poetin dat wel. De straf die Oekraïne hiervoor gekregen heeft kennen we allemaal. De riedeltjes over taalwetten en NAVO beloftes zijn m.i. typische Kremlin spin, vooral bedoeld voor de eigen bevolking die dan weer mag geloven dat Rusland zelf echt heel correct handelt en dat alles Westerse provocatie is. Dat wil niet zeggen dat nergens een kern van waarheid in zit, maar ze worden opgeblazen om de werkelijke beweegredenen te verbloemen. Het verhaal over die taalwetten en deze belofte zijn de dominante verhalen, maar de propaganda rondom Oekraïne is nog veel breder, natuurlijk inclusief dat zogenaamd het Westen overal achter zit. In feite zien we m.i. ex-Sovjetvolkeren die een andere keuze maken, dat is ook niet per sé enorm actief onze keuze, maar we verwelkomen ze wel. Wat natuurlijk ook onderdeel van onze idealen is. Dat deze landen op democratische wijze zelf voor iets anders kiezen dan Rusland, daar is in de Russische verhalen natuurlijk maar heel erg weinig ruimte voor.

Maar in feite wordt Rusland helemaal niet bedreigd, alleen die imperialistische plannen worden lastig gemaakt en in beginsel niet door EU of NAVO. Ik heb (post-WO2) nog nooit maar het geringste plan gehoord om Rusland binnen te vallen oid. Andersom voert/voerde Rusland écht oorlog in tal van landen in de regio waarbij ze de meest misselijkmakende figuren aan de macht brengen of houden. Moldavië wat ook niet toetreedt tot de EEU wordt instabiel gehouden door Transnistrië te steunen, misschien enigszins vergelijkbaar met Krim / Donbas. In Oost-Europa is de angst voor Rusland de laatste twintig jaar flink toegenomen door niet aflatende provocaties, zowel in de Baltische staten als in landen als Polen traint de bevolking continu om zich te kunnen verdedigen bij een eventuele Russische invasie. Op hun verzoek heeft de NAVO zijn aanwezigheid daar uitgebreid. En nu eist Poetin dus dat die troepen verdwijnen omdat Rusland zich daar zogenaamd door bedreigd voelt.


De Russische eisen zijn bewust onmogelijk, het zijn m.i. dus spelletjes, héle gevaarlijke, angstaanjagende spelletjes van een zeer zeer corrupt en agressief regime. Rusland wil een nieuwe grootmacht worden maar de mensen in die landen willen dat helemaal niet. Als we Oekraïne aan Rusland uitleveren, wat gebeurt er dan in die andere landen? Kunnen we dat überhaupt wel maken en hoe verstandig is dat dus? Sowieso gaat die bipolaire droom van Poetin voorbij aan de opkomst van China, feitelijk is dát de nieuwe tegenpool van het Westen en Rusland speelt slechts nog een marginale rol - heus nog wel interessant voor de grondstoffen en dan houdt het wel zo'n beetje op. De lange lijst van meedogenloze executies van politieke tegenstanders plus bijv. de oorlogsmisdaden in Syrië en MH17 hebben het land alleen maar verder in de marge gedreven, behangen met sancties.

De Russen zouden misschien best reparatie willen zien van het gezichtsverlies wat ze geleden hebben door de val van de Sovjetunie maar dat kunnen ze helemaal niet krijgen. De Sovjetunie was vaak dan ook helemaal niet zo geweldig voor de mensen die erin woonden, to say the least. In hoeverre deze hele exercitie bovendien oprecht is of slechts een poging van een corrupt bewind om in het zadel te blijven door het volk te paaien met nationalistische verhalen, zeg het maar.


Zeer, zeer lastig, dus. Biden doet het tot nu toe denk ik wel aardig qua opzoeken van de media: Poetin wil alles nl. liefst covert, onder een dikke laag spin, zoals hij in 2014 ook deed op de Krim en in de Donbas.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dit:



Standaard smerige EU leugens. Het stond keihard in het verdrag. En we sturen nu F35's.

Schandelijk. We worden door Timmerfrans een oorlog ingerommeld.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Sheepies
Bankzitter
2
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 mei 2021
Seizoenkaart: Vak E

ShovingNE2 schreef: 21 jan 2022, 22:08 Dit:



Standaard smerige EU leugens. Het stond keihard in het verdrag. En we sturen nu F35's.

Schandelijk. We worden door Timmerfrans een oorlog ingerommeld.
De huidige dreiging heeft echt niets met de EU te maken, integendeel: het zijn de veelal EU landen die de dialoog wil blijven opzoeken met Rusland en volgens recente artikelen twijfelen aan bijv. de zware sancties zoals sancties ivm SWIFT omdat we bang zijn voor het gas. De EU heeft geen eigen buitenlandpolitiek en wordt grotendeels bepaald door de lidstaten. Alhoewel Frankrijk en Italië een leidende rol proberen te nemen is op dit moment Duitsland nog steeds de grootste stem, en Duitsland heeft zelfs post-Merkel nog steeds een pacifistisch beleid wat graag een oogje dicht doet voor mensenrechtenschendingen van Rusland en China.

Je kan niet de EU de schuld, laat staan Timmermans die niet de EU commissaris van defense, de high representative van de EU is of hoofd van de commissie is, geven iedere keer dat Poetin landjepik speelt als een land een westerse georiënteerde regering krijgt, Integendeel. De reden dat landen een westerse regering krijgen is misschien omdat Rusland grootheidswaanzin heeft en probeert de supermacht uit te hangen en landen binnenvalt (Georgië, Oekraïne)

Rusland verwacht unilateraal ontwapenen vanuit de NAVO. We mogen niets meer met Oekraïne te maken hebben, we moeten troepen terugtrekken uit oost Europese Staten die al lid zijn van de NAVO en ga maar door, terwijl Poetin wel gewoon de Krim houdt, separatisten steunt in de Donbass en geen enkel probleem heeft om verdere onrust te veroorzaken in het westen.

Dat Nederland twee F-35 naar… is vooral een teken dat de NAVO solidair is met elkaar en dit gedrag van Rusland niet accepteert. Het zijn de Baltische Staten, het Verenigd Koninkrijk en de VS die daadwerkelijk wapens sturen naar Oekraïne. Twee van deze landen zijn niet in de EU en de Baltische Staten hebben goede reden om om Rusland te wantrouwen na 40-50 Sovjet onderdrukking, laat staan de historische onderdrukking onder het Tsaardom.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Ren Höek schreef: 21 jan 2022, 08:20Dit lijkt me meer een test van Poetin, even kijken hoe iedereen reageert.
En verdeeldheid proberen te creëren bij de EU, doordat Duitsland eigenlijk te snel wil vergroenen en daardoor zo dom is geweest om het "Nord Stream 2" project aan te gaan.
NS2 als wisselgeld is m.i. een optie, dat dat het idee achter dit alles is. Rusland wil die natuurlijk geopend hebben. Voor ons interessant want dan zijn we niet meer afhankelijk van Russische conflicten met de Oosteuropese landen (en Oekraïne) waar veel van het het gas nu doorheen loopt. Maar ja, dat betekent dus ook dat Rusland meer ruimte krijgt om te gaan spelen met die landen. Wat doorgaans betekent dat de Russische invloed groter wordt en de stabiliteit van de EU minder. Ook dan steken we onszelf dus in de rug.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

https://www.nu.nl/economie/6179674/vs-o ... -nood.html

Toch typerend dat het weer de Amerikanen zijn die initiatief nemen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

https://www.theguardian.com/world/2022/ ... alks-stall
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Ik zie eigenlijk maar een agressor die al een jaartje of dertig bezig is

- Moldavisch – Transnistrische oorlog. Dit is de eerste keer begin jaren negentig dat Rusland zich ging mengen. Uiteindelijk hebben ze daar een van hun generaals als vazaalstaatje geinstalleerd

- Vermoorden pro-Oekrainse kandidaat Chernovoi.

- Moord op de Georgische journalist die bezig was met dit hele complo Chernovoi te ontrafelen.

- Inmenging in de Wit-Russische verkiezingen en het aan de macht helpen van Lukashenko. Voorheen was Wit-Rusland qua democratische ontwikkelingen het verste, daarna liepen ze het meest achter

- Hacken van alle overheidswebsites van Estland, en poging tot organiseren van protest met opruiende e-mails naar Russische Esten

- Vermoorden Litvinenko op Brits grondgebied.

- De hele propaganda-affaire rond de MH17, het later intimideren door Russische agenten in Nederland van betrokkenen bij het proces

- Poolse presidenten die met hun vliegtuig neerstorten boven Rusland. Een ongeluk heb ik lang geloofd, nu durf ik dat niet meer zo zeker te zeggen

- Uitspraken van Putin op Internationale conventie dat Rusland met twee weken met haar leger zou kunnen oprukkentot Wenen. Oorlogsretoriek voor thuis en spierballentaal, maar toch.

- Vergiftiging presidentskandidaat Joesjenko

- Organiseren van een mislukte coup in Montenegro, om de Europees gezinde regering weg te krijgen

- Afdwingen van Showproces voor Yulia Tymochenko in Oekraine onder Janukovitsj

- Proefbombardement op Zweden met testbommen
https://www.businessinsider.com/david-c ... &r=US&IR=T

- Mengen in het conflict tussen de namenstrijd van Macedonie en Griekenland. Griekenland die NAVO lidmaatschap tegenhield vanwege de naam en Rusland dat vooral aandrong op het niet veranderen van de naam zodat Macedonie niet zou toetreden.

- Rusland dat in openlijke communicatie zei dat Finland niet bij de NAVO kon horen.

- Hetregelmatig schenden van het luchtruim in Nederland en andere EU landen met gevechtsvliegtuigen

- Vermoorden van Sergey en Julia Skripal

- Hacken van de overheidswebsites van Noorwegen op een zeer georganiseerde manier

- Het steunen van extreem rechtse groeperingen om een anti EU geluid te laten horen en een Pro Rusland geluid. O.a. de FPO, Gouden dageraad, Thierry, Marine LePenne, en onze Hongaarse vriend etc.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

ziege maar ook zagge
Mijn idee: Poetin gelooft in een 'bipolaire wereld', hij denkt dat Rusland voorbestemd is om tegenpool tegen het Westen te zijn - hij heeft hier een paar keer uitgebreid over gesproken tijdens nationale toespraken. De val van de Sovjetunie is ook de val van dat ideaal, hij wil dus een soort nieuw Groot-Rusland creëren. In de praktijk heeft dit op dit moment zo'n beetje de vorm van de EEU (Oost Europese Unie) als tegenhanger van de EU, en de CSTO als tegenhanger van de NAVO. Moskou wil die bondgenootschappen natuurlijk uitbreiden maar helaas: de meeste landen hebben daar geen trek in en kiezen liever voor de vrije wereld. En dus zet hij alles in om ze alsnog zover te krijgen.

Hier sluit ik me volledig bij aan, waarbij hij tevens probeert landen die nog niet bij de NAVO zitten daar weg te houden. Montenegro met de coup poging, Macedonie, met conflict rond de naam en Finland en Zweden. Dat is niet omdat hij de facto bang is van de Navo maar juist om de brug open te houden die landen ooit in zijn invloedsfeer te trekken of te isoleren.
Oekraïne is gewaarschuwd voor de gevolgen als ze voor de EU zouden kiezen middels die associatieovereenkomst. Voor Oekraïne was dat niet zozeer een poging om banden met Rusland door te snijden maar zo vertaalt Poetin dat wel. De straf die Oekraïne hiervoor gekregen heeft kennen we allemaal. De riedeltjes over taalwetten en NAVO beloftes zijn m.i. typische Kremlin spin, vooral bedoeld voor de eigen bevolking die dan weer mag geloven dat Rusland zelf echt heel correct handelt en dat alles Westerse provocatie is. Dat wil niet zeggen dat nergens een kern van waarheid in zit, maar ze worden opgeblazen om de werkelijke beweegredenen te verbloemen. Het verhaal over die taalwetten en deze belofte zijn de dominante verhalen, maar de propaganda rondom Oekraïne is nog veel breder, natuurlijk inclusief dat zogenaamd het Westen overal achter zit. In feite zien we m.i. ex-Sovjetvolkeren die een andere keuze maken, dat is ook niet per sé enorm actief onze keuze, maar we verwelkomen ze wel. Wat natuurlijk ook onderdeel van onze idealen is. Dat deze landen op democratische wijze zelf voor iets anders kiezen dan Rusland, daar is in de Russische verhalen natuurlijk maar heel erg weinig ruimte voor.
Spijker en kop. Ik moet altijd denken aan het verhaal van de Russische Est die ik tien jaar geleden in Lviv sprak. Ik vroeg hem hoe hij naar de situatie van de mislukte couppoging van Pro Russisch gezinden in Estland keek [er as via mails opgeroepen de regering omver te werpen] en alle overheidswebsites waren gehackt doorde FSB. Hij zei me “Denk je werkelijk dat we in Estland zin hebben om ons salaris in twee te delen om Rusland te horen?” Dat was de kern van de zaak. Rusland heeft economisch niets te bieden. Die situatie vertaalt zich ook in de deplorabele staat van vazalstaatjes zoals Transnistrie en Armenie, die worden uitgezogen en afhankelijk gemaakt. Wit-Rusland wordt nu een uniestaat van Rusland mee gemaakt, nu die even internationaal zwak stonden en dat akkoord zou volgens Rusland al voor negentig procent rond zijn. Het is dus een spelletje Risk waarbij Rusland alleen kan winnen als ze conflict zaaien, propaganda gebruiken en dergelijke en gebruik maken van lokale dictators.
Maar in feite wordt Rusland helemaal niet bedreigd, alleen die imperialistische plannen worden lastig gemaakt en in beginsel niet door EU of NAVO.
Het is ook de reinste bullshit maar wel de enige manier om agressie bij zijn volk te legitimeren. De coup op de Krim heet in Rusland dan ook niet voor niets de ‘opstand van de beleefde mensen’ daar waar Putin lang ontkende dat Rusland zelf deel had in de interventie.
Ik heb (post-WO2) nog nooit maar het geringste plan gehoord om Rusland binnen te vallen oid. Andersom voert/voerde Rusland écht oorlog in tal van landen in de regio waarbij ze de meest misselijkmakende figuren aan de macht brengen of houden. Moldavië wat ook niet toetreedt tot de EEU wordt instabiel gehouden door Transnistrië te steunen, misschien enigszins vergelijkbaar met Krim / Donbas. In Oost-Europa is de angst voor Rusland de laatste twintig jaar flink toegenomen door niet aflatende provocaties, zowel in de Baltische staten als in landen als Polen traint de bevolking continu om zich te kunnen verdedigen bij een eventuele Russische invasie. Op hun verzoek heeft de NAVO zijn aanwezigheid daar uitgebreid. En nu eist Poetin dus dat die troepen verdwijnen omdat Rusland zich daar zogenaamd door bedreigd voelt.
Na testbombardement over Zweden, het compleet georganiseerd hacken van de overheidswebsites van Noorwegen en Estland is er maar een partij die zich bedreigd moet voelen.
De Russische eisen zijn bewust onmogelijk, het zijn m.i. dus spelletjes, héle gevaarlijke, angstaanjagende spelletjes van een zeer zeer corrupt en agressief regime. Rusland wil een nieuwe grootmacht worden maar de mensen in die landen willen dat helemaal niet. Als we Oekraïne aan Rusland uitleveren, wat gebeurt er dan in die andere landen? Kunnen we dat überhaupt wel maken en hoe verstandig is dat dus?
Je verzwakt Rusland enorm als het geen invloed meer heeft over Oekraine, dat is waar het om draait. Omgekeerde gaat ook op.
Sowieso gaat die bipolaire droom van Poetin voorbij aan de opkomst van China, feitelijk is dát de nieuwe tegenpool van het Westen en Rusland speelt slechts nog een marginale rol - heus nog wel interessant voor de grondstoffen en dan houdt het wel zo'n beetje op. De lange lijst van meedogenloze executies van politieke tegenstanders plus bijv. de oorlogsmisdaden in Syrië en MH17 hebben het land alleen maar verder in de marge gedreven, behangen met sancties.
Klopt de ironie is overigens dat de toekomst voor de Russische economie ook meer in Azie ligt dan in Europa.
De Russen zouden misschien best reparatie willen zien van het gezichtsverlies wat ze geleden hebben door de val van de Sovjetunie maar dat kunnen ze helemaal niet krijgen. De Sovjetunie was vaak dan ook helemaal niet zo geweldig voor de mensen die erin woonden, to say the least. In hoeverre deze hele exercitie bovendien oprecht is of slechts een poging van een corrupt bewind om in het zadel te blijven door het volk te paaien met nationalistische verhalen, zeg het maar.


Zeer, zeer lastig, dus. Biden doet het tot nu toe denk ik wel aardig qua opzoeken van de media: Poetin wil alles nl. liefst covert, onder een dikke laag spin, zoals hij in 2014 ook deed op de Krim en in de Donbas.
Precies en daarom is het moeilijk niet te happen. Aan de grens zijn nu de bombardementen al geintensiveerd de afgelopen week.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Mja, ik hoop dat ze mevrouw Veres dan niet gaan oproepen. :waaat:
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Brael schreef: 21 jan 2022, 14:47

Anyhow, volgens mijn collega is het allemaal begonnen met de Oekraiense overheid die al haar onderdanen heeft opgelegd om Oekraiens te spreken, terwijl er in deze regio 7 miljoen Russisch-sprekende mensen zijn.
Anastasia uit Kharkiv vond daar het volgende van:

Bullshit absolutely. I am bilingual and never was attacked for using russian here in Eastern Ukraine. Even when had a Ukrainian speaking bf.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Attacked?
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Brael schreef: 23 jan 2022, 15:12Attacked?
Je vertelde over hardhandig optreden.

Het riedeltje van de Russen was nog veel dikker he, los van een 'westere coup' hadden ze het ook over een coup door nazi's, favoriet onderwerpje in Rusland... maar na de vlucht van Janoekovitsj is het aandeel van uiterst rechtse partijen in het Oekraïense parlement juist kleiner geworden. En sowieso is geen enkel van de argumenten een geldige reden om effe de boel te gaan annexeren en een bloedige oorlog te starten.

Ik ben ook wel benieuwd wat een taalwetje nog te maken zou hebben met het positioneren van 100.000 troepen aan de grens terwijl je eist dat NAVO troepen verdwijnen uit Polen.

Het is allemaal de gebruikelijke Kremlin quatsch.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne