Opvolging Roger Schmidt

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.

Ruud van Nistelrooij & Fred Rutten. Goede keuze?

Ja!
37
33%
Nee!
33
30%
Ze krijgen het voordeel van de twijfel
41
37%
 
Totaal aantal stemmen: 111
Prof_napo
Nationale topspeler
2
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 feb 2022
Clubvoorkeur: v.v. UNA

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het blijft ook bijzonder lastig om vast te stellen of een nieuwe trainer - zonder ervaring op het hoogste niveau binnen een BVO - het gaat redden. In tegenstelling tot Jeugdelftallen en Jong-PSV is het doel van het hoogste elftal binnen een organisatie om prestaties neer te zetten waar je in de opleiding voornamelijk bezig zal zijn met het beter maken van de spelers. Dat vergt toch een wat andere handelswijze.

Het blijft bijzonder dat een voetbalorganisatie in de top van de competitie zo'n groot risico aan durft te gaan zelfs met enige waarborgen als ondersteuning. Dat was het al ten tijden van Cocu en van Bommel maar ook bij van Nistelrooij geldt hetzelfde.

Waar wel wat onduidelijkheid zit is de profielschets die PSV heeft bij een beoogde hoofdtrainer. Wat voor speelstijl ambieren we, hoe verwachten we dat een trainer daar invulling aan geeft en op basis daarvan wat voor spelers we willen aantrekken. Het voelt met momenten nogal hap snap.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12454
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

d'Oude schreef: 23 mar 2022, 08:47 Aan de ene kant snap ik de behoefte aan vergelijken met Van Bommel wel, aan de andere kant niet.

Ze stromen beiden van intern door, hebben weinig/geen ervaring als eindverantwoordelijke van een BVO en zijn beide clubiconen.
Voor mij stopt het daar wel. Iedere verdere vergelijking met het doel om toekomstig resultaat te voorspelen is even speculatief als onbetrouwbaar.
Het is misschien niet wat we willen maar: we gaan het gewoon zien.

Voor mij is de vraag wel: is dit het beste moment om een onervaren trainer de kans te geven? Daarbij vraag ik me ook af of het überhaupt slim is een voormalig topvoetballer maar onervaren trainer de kans te geven. Alleen dat is een beetje dezelfde valkuil: speculatief, moeilijk te voorspellen en er zijn zowel goede als slechte voorbeelden zoals al eerder hier mooi uiteengezet door @Robson de Souza (zie hieronder)

Ben ook erg benieuwd naar de staf. Rutten is uitbereid besproken. Na de positieve verhalen over Rabanal zie ik voor hem ook een rol in analytische ondersteuning m.b.t. de tactiek. Ooijer ligt goed bij de groep maar met Rutten en RvN zelf heb je al prima people managers. Of het nu Rabanal is of iemand anders; ik zou er een goed tactisch brein met moderne spelprincipes bij zetten. Lijkt me complementair aan RvN en Rutten.
En dan moet er nog een fysieke trainer komen.
Robson de Souza schreef: 22 mar 2022, 09:03 Ik heb overigens nog eens gekeken naar de trainers van de topclubs van de laatste 30 jaar.
Als je dan kijkt naar welke trainers geslaagd zijn, is het echt een grote gok. Veel trainers die binnen kwamen als "grote naam" konden het niet waar maken: denk hierbij aan De Mos, Stevens, Advocaat(deel 2), bij Ajax geldt hetzelfde voor Adriaanse, Olsen, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord voor bijvoorbeeld Gullit en Arie Haan.
Verder valt ook op dat er heel veel trainers zijn die bij andere Eredivisie-clubs naam hebben gemaakt en de stap naar de top hebben gezet, maar daar helemaal door de mand vielen, denk hierbij aan Westerhof en toch ook wel Rutten (PSV), bij Ajax Adriaanse, Keizer, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord zijn dat Erwin Koeman, Jaap Stam, Maria Been en Gert-Jan Verbeek. Eigenlijk is Ten Hag één van de weinige die hierin echt geslaagd is, Slot heeft nog niets gewonnen dus ik vind dat ik die niet mee mag tellen.
Als je dan kijkt naar trainers die vanuit de club zelf komen, dan zie je dat er een aantal geslaagd zijn: Cocu, Hiddink, bij Ajax Van Gaal en De Boer en bij Feyenoord Van Hanegem en Van Bronkhorst en dat bij PSV dit alleen niet met Van Bommel gelukt is en bij Ajax niet met Blind en Wouters (maar Ajax "verslijt" ook meer trainers).

Het is dus nogal moeilijk om een conclusie te trekken, maar met Van Nistelrooy heb je wel iemand die zijn team laat spelen volgende de principes die nu ook gelden bij het eerste, een trianer die de jongere spelers goed kent, de club kent en een persoon met internationale uitstraling. Dat maakt me wel voorstander van zijn komst.
Verder kan ik me indenken dat hij, indien er wat voorwaarden zijn veranderd (Brands, financieel meer mogelijkheden), alsnog dit als dé kans ziet. Er is natuurlijk nooit een garantie dat hij over twee jaar nog een keer gevraagd zou worden.
Van Bommel is natuurlijk de meest recente om mee te vergelijken, maar Cocu was ook nog onervaren. Liet als interim wel merken het echt te vroeg te vinden en had veel aan Hiddink, maar ook hij had toen een stuk minder ervaring dan Ruud. Hij was tot hij interim werd zelfs geen hoofdtrainer geweest maar enkel assistent bij NL en de -19. Daarna een jaar op eigen benen gestaan bij -19 om vervolgens hoofdtrainer te worden, wat dat betreft is RvN al een stuk meer ervaren.

Maar uiteindelijk is ervaring slechts 1 van de vele factoren die van belang zijn voor een coach.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 06:59
Ardbeg schreef: 22 mar 2022, 22:50 Ik vermoed echt dat het niet zo opportunistisch en armoedig is. Als ze het écht in hem zien zitten.. Ik vertrouw Brands wel.
Zou Ruud een kandidaat zijn als hij geen PSV’er en voormalig topspeler zou zijn? Dat hij bijv. trainer van Telstar zou zijn en hetzelfde liet zien als bij jong PSV, maar met een gemiddelde carrière als oud prof en met een jaar ervaring als trainer in de KKD. Ik denk het niet.
Wellicht. Zie mensen als Hiddink en Van Gaal. Ik weet het niet zeker. Heeft die trainer van Telstar ook ervaring als assistent van het Nederlands elftal?

Ik had de cijfers dat relatief onervaren trainers flink wat prijzen hebben gepakt niet door. Dat stemt me wel goed. Daarnaast denk ik dat het voornamelijk op de selectie aan gaat komen.
d'Oude
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 644
Lid geworden op: 4 nov 2020

Awards:

Het lijkt gewoon clubbeleid om niet alleen spelers maar ook trainers intern op te leiden.
Na Cocu en Van Bommel nu RvN.
Later wellicht Schaars of toch Ramzi.
Luuk en Schwaab zijn al eens gepolst voor een rol binnen de club na hun carrière. Zou me niet verbazen als ook Robben iets is aangeboden.

En dan heb je nog een hele rits aan oud spelers met een andere rol binnen de club zoals Lucius en Faber in de opleiding en JdJ met Jan VoH op technische zaken.

Niet allemaal clubiconen maar wel oud PSV-ers die intern worden ingezet en opgeleid tot (hoofd)trainer.
Overigens gebeurt dat overal en is het logisch maar er lijkt bij PSV voor de hoofdtrainer wel bewust een intern pad neergelegd te zijn.
One can only hope
Heya Hallvar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1842
Lid geworden op: 1 sep 2017

Ardbeg schreef: 22 mar 2022, 22:50 Ik vermoed echt dat het niet zo opportunistisch en armoedig is. Als ze het écht in hem zien zitten.. Ik vertrouw Brands wel.
Ik vind het ook totaal niet opportunistisch of armoedig. Het is (al eerder uitgepsroken) beleid om eigen trainers op te leiden en Schmidt was daar een tijdelijke afwijking van om een nieuwe stijl te introduceren. Wat is er nou mooier om eigen trainers op te leiden die het dna van de club kennen?
- Pep is ook zo bij Barca begonnen (en Xavi had natuurlijk ook geen noemenswaardige ervaring)
- Hiddink en Van Gaal zijn op die wijze hun loopbaan begonnen
- Slot en Jansen zijn vanuit de luwte ook naar voren geschoven
Hoop van harte dat RvN de uitdaging gaat oppakken en in de voetsporen van illustere voorgangers gaat treden.
Noosa
Meervoudig international
6
Berichten: 1331
Lid geworden op: 26 okt 2017

ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 06:59
Ardbeg schreef: 22 mar 2022, 22:50 Ik vermoed echt dat het niet zo opportunistisch en armoedig is. Als ze het écht in hem zien zitten.. Ik vertrouw Brands wel.
Zou Ruud een kandidaat zijn als hij geen PSV’er en voormalig topspeler zou zijn? Dat hij bijv. trainer van Telstar zou zijn en hetzelfde liet zien als bij jong PSV, maar met een gemiddelde carrière als oud prof en met een jaar ervaring als trainer in de KKD. Ik denk het niet.
Als hij geen topspeler was geweest, dan had hij bepaalde ervaring gemist die hij nu wel heeft. Ruud weet hoe het is om met druk om te moeten gaan. Hoe hij moet communiceren in de pers etc. Uiteraard kan de druk op een trainer groter zijn dan op een speler, maar iemand die in de absolute top heeft gespeeld zal hier veel meer ervaring mee hebben dan een trainer van Telstar.
Tijn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3998
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Dit was een verrassende wending en mooi om de meningen hier goed onderbouwd te lezen. Voor mij is vooral de combi met Rutten een extra positieve factor. Rutten is een geweldige veldtrainer en kan goed met spelers omgaan, alleen is het totaal geen winnaar gebleken in de top en dat verwacht ik juist wel van Van Nistelrooij. Sowieso wordt er vaak gezegd zet er maar een ervaren trainer naast, maar het moet en qua karakters matchen, qua visie overeenkomen en kwaliteit toevoegen. Rutten is echt top wat dat betreft. Ik denk zelfs dat gesprekken met Rutten uiteindelijk de doorslag hebben gegeven voor Van Nistelrooij. Rutten heeft enerzijds kunnen uitleggen wat de verschillen zijn tussen top en subtop en anderzijds hem oversteunen op alle benodigde vlakken en vertrouwen geven.

Zoveel goede opties waren er denk ik ook niet beschikbaar voor PSV. Het is maar sterk de vraag of de buitenlandse genoemde namen echt interesse hebben in PSV en Cocu was wat mij betreft prima, maar ik kan me ook voorstellen dat Brands nu voor Van Nistelrooij gaat. Bosz is niet beschikbaar en doet het ook niet echt geweldig bij Lyon. Verder hou je wat talentvolle trainers over, als Buijs, Van Wonderen, Jonk, etc.

En in Duitsland zien we ook al jaren dat juist de nieuwe lichting goede resultaten haalt. Als Van Nistelrooij echt zo leergierig is als hij lijkt zie ik het met Rutten naast hem wel positief in.
Mick Jagger
Lid van verdienste
6
Berichten: 1713
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Mijn grote angst bij Rutten is dat hij na een paar maanden ergens een baan als hoofdtrainer krijgt aangeboden en daar op ingaat.

Als ervaren man ernaast denk ik dat hij misschien wel één van de beste keuzes is, heeft natuurlijk als assistent onder Hiddink uitstekend gefunctioneerd, zelf daarna als hoofdtrainer ook veel ervaring opgedaan en bij NEC schijnt hij Meijer ook al sinds zijn komst te begeleiden waar NEC ook niet slechter van is geworden. Met zo'n proces heeft hij dus ook al ervaring.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Noosa schreef: 23 mar 2022, 10:44
ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 06:59

Zou Ruud een kandidaat zijn als hij geen PSV’er en voormalig topspeler zou zijn? Dat hij bijv. trainer van Telstar zou zijn en hetzelfde liet zien als bij jong PSV, maar met een gemiddelde carrière als oud prof en met een jaar ervaring als trainer in de KKD. Ik denk het niet.
Als hij geen topspeler was geweest, dan had hij bepaalde ervaring gemist die hij nu wel heeft. Ruud weet hoe het is om met druk om te moeten gaan. Hoe hij moet communiceren in de pers etc. Uiteraard kan de druk op een trainer groter zijn dan op een speler, maar iemand die in de absolute top heeft gespeeld zal hier veel meer ervaring mee hebben dan een trainer van Telstar.
Ik denk persoonlijk dat je het niet zo kan vergelijken met elkaar. Een speler die later trainer wordt. Daar komen totaal andere krachten bij kijken, ook voor Ruud straks. De druk die Ruudje kent als speler is handig en fantastisch als het gaat om spelers ontwikkeling, maar als coach heb je daar denk ik weinig aan. Hoe de media en wellicht ook de fans op je kunnen springen bij een mindere periode... dat is als coach totaal anders dan als speler.

Het trainerschap maakt mensen anders soms tot het idiote aan toe :mrgreen: . Hoe Ruudje daarmee omgaat is afwachten en is niet te voorspellen. Ik vond zoals gezegd dat v. Bommel zich ook uitstekend presenteerde in het begin en ook hij had gespeelt op topniveau. Maar daar was weinig meer van over na een prima start. Het is en blijft een gok zo zonder enkele serieuze ervaring. Gevalletje de bal is rond zeg maar :D
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
El Sordo
Vedette
6
Berichten: 7917
Lid geworden op: 25 aug 2017

Juancho schreef: 23 mar 2022, 11:27 Ik vond zoals gezegd dat v. Bommel zich ook uitstekend presenteerde in het begin en ook hij had gespeelt op topniveau.
Welnee, jij begon na de wedstrijd tegen PEC op 25 augustus 2018 al met klagen over zijn houding en presentatie en dat veranderde daarna niet meer. In retrospect niet onterecht, overigens.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Sensation schreef: 23 mar 2022, 08:32
ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 07:03

Bij Van Bommel was het positieve gevoel louter gebaseerd op zijn populariteit als oud-speler en het feit dat ie als speler een leider was. De media noemden hem een top trainer omdat ie de goede lijntjes had. Ik was eigenlijk vanaf de eerste oefenwedstrijd verbaasd over zijn ouderwetse voetbal visie, die vooral gebaseerd leek te zijn op zijn schoonvader.
Wel grappig dat iemand die hier altijd 'lijn Schmidt' en 'modern voetbal' belachelijk loopt te maken nu zelf begint over 'ouderwetse voetbalvisie' :mrgreen:

Maar dat geheel ter zijde, ik verbaas mij ook even over dat MvB en RvN tegelijk zijn begonnen als trainer en Ruud in de jeugd al veel meer vlieguren heeft gemaakt. Aan de ene kant denk ik dat het verstandiger is als hij eerst op hoger niveau op eigen benen gaat staan en bijv. bij een Heerenveen (gemiste kans) leert hoe het is om voor een Europees ticket te vechten, of bij een GAE leert hoe het is om tegen degradatie te strijden. De mooie momenten en de baal momenten mee maken, daarmee om leren gaan en vooral leren hoe je dan met je spelers om moet gaan. Aan de andere kant, als dat erin zit en hij heeft vertrouwen in Rutten ernaast dan is dat prima.
Ik heb die documentaire over FC Utrecht gezien, en ik vond het eerlijk gezegd schrikbarend hoe het er bij zo'n zogenaamde subtopper aan toe gaat ik denk dat die ervaring niet doorslaggevend is.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Van Hanegem vindt Fräser toch een betere optie, ook De Mos "heeft bedenkingen" bij Van Nistelrooy.
Dat zijn toch ook redenen waardoor ik denk dat PSV Van Nistelrooy niet snel genoeg vast kan leggen. Valentijn wilde hem graag zien in combinatie met Cocu, dus dat moeten we dan maar niet doen en dus gaan voor de optie Van Nistelrooy-Rutten.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Mick Jagger schreef: 23 mar 2022, 11:24 Mijn grote angst bij Rutten is dat hij na een paar maanden ergens een baan als hoofdtrainer krijgt aangeboden en daar op ingaat.

Als ervaren man ernaast denk ik dat hij misschien wel één van de beste keuzes is, heeft natuurlijk als assistent onder Hiddink uitstekend gefunctioneerd, zelf daarna als hoofdtrainer ook veel ervaring opgedaan en bij NEC schijnt hij Meijer ook al sinds zijn komst te begeleiden waar NEC ook niet slechter van is geworden. Met zo'n proces heeft hij dus ook al ervaring.
Juist daar maak ik me echt absoluut geen enkele zorgen om. Die heeft die ambitie volgens mij echt niet meer. Buiten dat is PSV gewoon een hele prettige werkplek
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Robson de Souza schreef: 23 mar 2022, 12:27 Van Hanegem vindt Fräser toch een betere optie, ook De Mos "heeft bedenkingen" bij Van Nistelrooy.
Dat zijn toch ook redenen waardoor ik denk dat PSV Van Nistelrooy niet snel genoeg vast kan leggen. Valentijn wilde hem graag zien in combinatie met Cocu, dus dat moeten we dan maar niet doen en dus gaan voor de optie Van Nistelrooy-Rutten.
Het hangt er ook vanaf wat PSV voor zich ziet. Als je puur kijkt naar het spelen op resultaat dan zou Henk Fräser inderdaad een goede optie zijn.

Maar als je verder kijkt dan alleen het resultaat dan zijn het allemaal namen waar je meestal niet veel mee kan. Zie eens hoe Roger Schmidt mensen als Guti , Bruma en Doan aan het voetballen heeft gekregen. Je kunt jezelf afvragen of RvN dat al kan? Waarschijnlijk gokken ze erop dat Rutten dit voor elkaar krijgt.
Gebruikersavatar
Persepolis
Vedette
6
Berichten: 7236
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

El Sordo schreef: 22 mar 2022, 16:29
Persepolis schreef: 22 mar 2022, 16:13 Ik vind het ook heel vreemd om zo te beredeneren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat PSV dusdanig heeft lopen pushen dat Ruud bijna gedwongen ja heeft gezegd, en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand als Ruud zich laat pushen om iets te doen wat hij eigenlijk niet wil doen. Zoals ik zei, ik vind het zo'n beetje een belediging voor beiden om dat wel te denken. Alsof zowel PSV als Ruud totaal geen andere opties hebben dat het zo zou moeten lopen. Heel gek is het ook niet hoor. Omstandigheden veranderen, mensen gaan nadenken, mensen gaan gesprekken voeren, mensen komen tot andere conclusies op basis van vele verschillende factoren. En ja, dat kan ook binnen een paar weken. Soms zelfs dagen.
Maar dat jij het je niet kunt voorstellen (en anderen, zoals @Juancho, wel) maakt het an sich toch geen vreemde redenering? Er is in de afgelopen paar weken kennelijk iets gebeurt waardoor hij zijn eerdere stellingname heeft verandert/afgezwakt. Dat kan overigens prima een goed doorwrochten toekomstplan zijn, maar ook dat zou je kunnen verdedigen als een vorm van impliciet pushen -- er is wel wat ruimte tussen nogmaals vragen, aandringen en, zoals je zelf aangeeft, welhaast dwingen. Hoe dan ook is hem iets voorgelegd wat niet strookt met hetgeen hij een aantal weken geleden zei. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat hij die deur daarna zelf weer op een kier heeft gezet om wat voor reden dan ook, die optie heeft mijn voorkeur.
Dat klopt, maar ik vind de tendens iets te ver neigen naar "PSV heeft gevraagd en gevraagd en gevraagd totdat Ruud eindelijk "vooruit dan maar" zei". Ja, het wordt niet letterlijk zo bedoeld, maar hoe het uit wordt gelegd heeft bijna dezelfde negatieve lading. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een organisatie als PSV, toch een grote naam met (mag ik hopen) normen en waarden waar wel meer trainers zouden willen werken, iemand die duidelijk "nee" zegt blijft pushen en pushen totdat diegene met tegenzin akkoord gaat. Tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat Ruud van Nistelrooy, ook een grote naam en persoonlijkheid met een hele carrière voor zich en die straks bij meerdere clubs terecht zal kunnen, dan ook maar "ja" zegt om PSV tevreden te houden ofzo. Er is zeker iets gebeurt de afgelopen weken, dat lijkt me duidelijk. Maar dat hoeft niet een negatief iets te zijn, toch? Situaties veranderen, omstandigheden veranderen, gedachten veranderen. Als PSV graag een trainer van buitenaf wil zal het misschien ook wel akkoord moeten gaan met bepaalde voorwaarden. Op dezelfde manier kan het zijn dat Ruud toen, met de voorwaarden die toen bekend waren, nee zei, en nu, met nieuwe voorwaarden en omstandigheden denkt "hmm, nu zou ik het wel willen eigenlijk". Wat er precies is gebeurt weten we allemaal niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er voor beide partijen zo'n belangrijke stap wordt gezet zonder dat ze allebei er volledig achter staan. Kan zijn dat anderen dat wel kunnen voorstellen en ook dat is prima.
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Robson de Souza schreef: 23 mar 2022, 08:51
ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 06:59

Zou Ruud een kandidaat zijn als hij geen PSV’er en voormalig topspeler zou zijn? Dat hij bijv. trainer van Telstar zou zijn en hetzelfde liet zien als bij jong PSV, maar met een gemiddelde carrière als oud prof en met een jaar ervaring als trainer in de KKD. Ik denk het niet.
Ditzelfde gebeurde in feite bij Slot bij AZ. Dus valt niet uit te sluiten. En Slot doet het niet onaardig.
Daarnaast is hier eerder al gezegd dat 20 van de laatste 40 kampioenschappen in Nederland behaald zijn door een trainer die bezig was aan zijn eerste klus. Trainers die bij PSV en Ajax met veel bombarie zijn binnen gehaald op basis van hun CV hebben vaker niet dan wel iets gewonnen. Jol, Ten Cate, De Mos, Stevens zijn allen vroegtijdig zonder prijzen weg gestuurd. Je hebt dus geen garanties.
Die statistieken vind ik wel interessant. Het binnenhalen van een kroonprins of een ervaren trainer is dus geen garantie gebleken. We gaan het zien, als uithangbord is RvN in ieder geval perfect. Alleen voor hem zou ik al naar jong PSV kijken.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Heya Hallvar schreef: 23 mar 2022, 09:43
Ardbeg schreef: 22 mar 2022, 22:50 Ik vermoed echt dat het niet zo opportunistisch en armoedig is. Als ze het écht in hem zien zitten.. Ik vertrouw Brands wel.
Ik vind het ook totaal niet opportunistisch of armoedig. Het is (al eerder uitgepsroken) beleid om eigen trainers op te leiden en Schmidt was daar een tijdelijke afwijking van om een nieuwe stijl te introduceren. Wat is er nou mooier om eigen trainers op te leiden die het dna van de club kennen?
- Pep is ook zo bij Barca begonnen (en Xavi had natuurlijk ook geen noemenswaardige ervaring)
- Hiddink en Van Gaal zijn op die wijze hun loopbaan begonnen
- Slot en Jansen zijn vanuit de luwte ook naar voren geschoven
Hoop van harte dat RvN de uitdaging gaat oppakken en in de voetsporen van illustere voorgangers gaat treden.
Het is hartstikke mooi, alleen nu worden wel louter de succesverhalen genoemd en niet de andere kant van de medaille, eentje die nmi veel groter is. Kijk naar o.a. Lampard bij Chelsea, Pirlo bij Juve. En ook, hoewel velen het daarover oneens zijn, vind ik trainers als Gio, Cocu en FdB er ook onder vallen als je kijkt naar het resterende verloop van hun carriere.

Uiteindelijk is het onder de streep gewoon een redelijk speculatieve gok vind ik. Vooral omdat bij het trainersvak zoveel meer dingen komen kijken die men onderschat. Het people/team-management is een enorm belangrijk om een team te kunnen creëren, het menselijke aspect, het tactisch inhoudelijke gedeelte qua speelstijl en invulling. Maar ook bijvoorbeeld, ben jij in staat spelers te ontwikkelen en beter te maken, kan jij ze zaken bij leren dmv jouw trainingsstof en oefeningen. Ben jij ook in staat om jouw tactische speelstijl te kunnen implementeren over het gehele team, als in veel trainers kunnen heel interessant over voetbal praten, maar hebben in de praktijk moeite met hun effectief speelstijl over te brengen aan de spelers (vorm van communicatie, trainingsoefeningen, etc.).

Ik geloof niet zozeer in het adagium dat een trainer eerst 2 jaar moet rijpen bij een Heerenveen oid om ervaring op te doen, zoals dat vaak het traject is/wordt voorgesteld bij spelers. Een trainer heeft het of heeft het niet nmi. Maar het is wel belangrijk dat een trainer ruimte geboden wordt om zichzelf te kunnen verrijken en te kunnen experimenteren met dingen. Los van het feit dat ik het best armoedig vind dat PSV nu weer bij hem uitkomt, terwijl hij eerder duidelijk 'nee' zegt, zou (om iemand even te citeren) een veel belangrijkere vraag moeten zijn of hij de juiste man is en waarop dat is gebaseerd. Je referentiekader is 30 wedstrijden KKD. Dat lijkt weinig voor een toch vaak gebleken ervaringsvak op een cruciale positie binnen de club. Zie o.a. het verleden met JdJ ook. Het feit dat Ruud dat een dikke maand geleden ook nog redelijk duidelijk uitsprak, onderstreept de vraag of hij überhaupt wel 'ready' is.

Evenals de vraag bij mij open blijft staan of het Ruud wel een goede trainer is. Dat is iets wat vrijwel niemand hier volgens mij kan beoordelen, tenzij je wekelijks op de herdgang te vinden bent bij wedstrijden van Jong PSV. Om maar even wat tegengeluid te geven. Ik vond de O18 bij hem in zijn jaren dat hij daar trainer was inhoudelijk belabberd slecht spelen.

Ik heb zelf eigenlijk nog steeds een voorkeur voor Bosz. Hoewel ik verwacht dat veel mensen daar ook op zullen gaan schieten :mrgreen:
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

ruuddevil schreef: 23 mar 2022, 12:50
Robson de Souza schreef: 23 mar 2022, 08:51

Ditzelfde gebeurde in feite bij Slot bij AZ. Dus valt niet uit te sluiten. En Slot doet het niet onaardig.
Daarnaast is hier eerder al gezegd dat 20 van de laatste 40 kampioenschappen in Nederland behaald zijn door een trainer die bezig was aan zijn eerste klus. Trainers die bij PSV en Ajax met veel bombarie zijn binnen gehaald op basis van hun CV hebben vaker niet dan wel iets gewonnen. Jol, Ten Cate, De Mos, Stevens zijn allen vroegtijdig zonder prijzen weg gestuurd. Je hebt dus geen garanties.
Die statistieken vind ik wel interessant. Het binnenhalen van een kroonprins of een ervaren trainer is dus geen garantie gebleken. We gaan het zien, als uithangbord is RvN in ieder geval perfect. Alleen voor hem zou ik al naar jong PSV kijken.
Ja, inderdaad. Ik had elders ook uiteen gezet dat er niet echt een duidelijke lijn is in het type trainer die wordt gehaald:

Als je dan kijkt naar welke trainers geslaagd zijn, is het echt een grote gok. Veel trainers die binnen kwamen als "grote naam" konden het niet waar maken: denk hierbij aan De Mos, Stevens, Advocaat(deel 2), bij Ajax geldt hetzelfde voor Adriaanse, Olsen, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord voor bijvoorbeeld Gullit en Arie Haan.
Verder valt ook op dat er heel veel trainers zijn die bij andere Eredivisie-clubs naam hebben gemaakt en de stap naar de top hebben gezet, maar daar helemaal door de mand vielen, denk hierbij aan Westerhof en toch ook wel Rutten (PSV), bij Ajax Adriaanse, Keizer, Ten Cate, Jol en bij Feyenoord zijn dat Erwin Koeman, Jaap Stam, Maria Been en Gert-Jan Verbeek. Eigenlijk is Ten Hag één van de weinige die hierin echt geslaagd is, Slot heeft nog niets gewonnen dus ik vind dat ik die niet mee mag tellen.
Als je dan kijkt naar trainers die vanuit de club zelf komen, dan zie je dat er een aantal geslaagd zijn: Cocu, Hiddink, bij Ajax Van Gaal en De Boer en bij Feyenoord Van Hanegem en Van Bronkhorst en dat bij PSV dit alleen niet met Van Bommel gelukt is en bij Ajax niet met Blind en Wouters (maar Ajax "verslijt" ook meer trainers).

Deze cijfers stemmen me eerder positief dan negatief ook. En wat je stelt: wat een persoon is Van Nistelrooy, internationale uitstraling, rust. En hij speelt gewoon leuk voetbal. Ik hoop dus echt dat dit gaat lukken!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

d'Oude schreef: 23 mar 2022, 09:09 Het lijkt gewoon clubbeleid om niet alleen spelers maar ook trainers intern op te leiden.
Na Cocu en Van Bommel nu RvN.
Later wellicht Schaars of toch Ramzi.
Luuk en Schwaab zijn al eens gepolst voor een rol binnen de club na hun carrière. Zou me niet verbazen als ook Robben iets is aangeboden.

En dan heb je nog een hele rits aan oud spelers met een andere rol binnen de club zoals Lucius en Faber in de opleiding en JdJ met Jan VoH op technische zaken.

Niet allemaal clubiconen maar wel oud PSV-ers die intern worden ingezet en opgeleid tot (hoofd)trainer.
Overigens gebeurt dat overal en is het logisch maar er lijkt bij PSV voor de hoofdtrainer wel bewust een intern pad neergelegd te zijn.
Waarbij we moeten vaststellen dat de eerste twee pogingen niet écht geslaagd zijn - althans: Phillip was uiteindelijk een succes voor de club zelf maar dat blijkt vooralsnog niet echt door te trekken naar een verdere trainerscarrière, Bommel was ook bij ons al een debacle.

Misschien is Bommel bij ons niet geslaagd zoals Cocu dat wel deed door een combinatie van persoonlijkheid (niet voldoende bereid zijn te accepteren dat je nog veel moet leren) en een totaal verkeerde persoon als ervaren klankbord (opa / schoonpa Marwijk die vooral Mark's koppigheid leek te voeden). Als het lukt om Rutten naast Ruud te zetten dan zou dit deel gecovered moeten zijn - qua persoonlijkheid zit het met Ruud denk ik sowieso wel goed zoals dat bij Phillip ook het geval was... ik heb daar iig wel vertrouwen in. De enige, toch vrij serieuze kanttekening hierbij is dat je met een trainer uit eigen opleiding geen frisse kijk op zaken binnenhaalt, als club dreig je daardoor vast te roesten. Schmidt viel tegen qua resultaten maar ik denk dat het voor de club een erg gezonde periode is geweest. Phillip haalde resultaten maar we kwamen als club niet vooruit (los van de prestaties van Marcel en Toon).

Qua carrière na PSV is het een ander verhaal, ik denk dat het altijd bijzonder lastig zal blijven om van je vertrouwde omgeving over te stappen naar een organisatie die je niet kent, waar je niet dezelfde status hebt, dus ook niet de automatische sympathie en niet per sé dezelfde bereidheid om met jou mee te werken. Ik denk dat dat ook iets is wat je moet leren maar wat je helaas niet kunt leren bij PSV en als je het elders moet gaan leren nadat je hoofdtrainer bij PSV bent geweest, staan die ervaring en status je eerder in de weg dan dat ze je helpen.

Mijn idee dus: Nistelrooy + Rutten prima voor PSV, misschien minder prima voor Ruud zelf. En voor PSV dus de kanttekening van het gemis aan frisse input.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

d'Oude schreef: 23 mar 2022, 09:09 Het lijkt gewoon clubbeleid om niet alleen spelers maar ook trainers intern op te leiden.
Na Cocu en Van Bommel nu RvN.
Later wellicht Schaars of toch Ramzi.
Luuk en Schwaab zijn al eens gepolst voor een rol binnen de club na hun carrière. Zou me niet verbazen als ook Robben iets is aangeboden.

En dan heb je nog een hele rits aan oud spelers met een andere rol binnen de club zoals Lucius en Faber in de opleiding en JdJ met Jan VoH op technische zaken.

Niet allemaal clubiconen maar wel oud PSV-ers die intern worden ingezet en opgeleid tot (hoofd)trainer.
Overigens gebeurt dat overal en is het logisch maar er lijkt bij PSV voor de hoofdtrainer wel bewust een intern pad neergelegd te zijn.
Ik vind het kwalijk als je blijft hangen in een beleid gericht rondom oud spelers.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

El Sordo schreef: 23 mar 2022, 11:42
Juancho schreef: 23 mar 2022, 11:27 Ik vond zoals gezegd dat v. Bommel zich ook uitstekend presenteerde in het begin en ook hij had gespeelt op topniveau.
Welnee, jij begon na de wedstrijd tegen PEC op 25 augustus 2018 al met klagen over zijn houding en presentatie en dat veranderde daarna niet meer. In retrospect niet onterecht, overigens.
Ik heb het over zijn begin, zijn presentatie, de voorbereiding, de eerste weken dat we hem zagen als coach. My wrong dat het overkwam als de eerste weken in de competitie. Dat eerste vond ik ik uitermate plezierig om naar te kijken naar al die jaren Cocu. Dat hij vervolgens al snel als een idioot te keer ging tegen de gehele arbitrage klopt. En tof dat je Zwolle uit nog weet, ik zat toen letterlijk achter Mark. Vreselijk vervelend om hem te zien.

Maar zijn eerste weken waren erg leuk en verfrissend om te zien, hij kwam echt goed en professioneel en helder over. Dus wat mij betreft is het maar afwachten hoe het met Ruud gaat als het daadwerkelijk om de knikkers gaat en dingen niet gaan zoals hij wil. Het is en blijft allemaal nieuw voor hem.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Heruone schreef: 23 mar 2022, 13:13
d'Oude schreef: 23 mar 2022, 09:09 Het lijkt gewoon clubbeleid om niet alleen spelers maar ook trainers intern op te leiden.
Na Cocu en Van Bommel nu RvN.
Later wellicht Schaars of toch Ramzi.
Luuk en Schwaab zijn al eens gepolst voor een rol binnen de club na hun carrière. Zou me niet verbazen als ook Robben iets is aangeboden.

En dan heb je nog een hele rits aan oud spelers met een andere rol binnen de club zoals Lucius en Faber in de opleiding en JdJ met Jan VoH op technische zaken.

Niet allemaal clubiconen maar wel oud PSV-ers die intern worden ingezet en opgeleid tot (hoofd)trainer.
Overigens gebeurt dat overal en is het logisch maar er lijkt bij PSV voor de hoofdtrainer wel bewust een intern pad neergelegd te zijn.
Ik vind het kwalijk als je blijft hangen in een beleid gericht rondom oud spelers.
Maar met Schmidt hebben ze toch ook laten zien dat ze juist niet blijven hangen in alleen maar oud-spelers. En dat lijkt toen de beste keuze geweest: de selectie is nu veel meer waard, spelers zijn gereanimeerd en met wat geluk pakken we nog enkele prijzen ook.
Wellicht hebben ze gekeken welke trainer de lijn het best voort te zetten en welke eigenschappen ze misten bij Schmidt waarvan ze nu willen dat de trainer die wel heeft en zijn ze daardoor toch bij Van Nistelrooy uitgekomen.
Daarnaast vind ik het zeer goed dat Van Nistelrooy heeft aangegeven te willen samenwerken met Rabanal omdat die volgens hem inzichten heeft waarvan hij kan leren. Dat vind ik sterk en ik heb daarom veel vertrouwen in Van Nistelrooy.
Neem daarbij nog mee dat Ten Hag gevormd is door Rutten, en Ten Hag heeft het ook niet verkeerd gedaan (helaas).
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12990
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Ik vind het wel comfortabel dat we niet meer spelers vanuit een trainer krijgen voorgeschoteld na v Bommel en Roger. Mij lijkt dat van Nistelrooij niet gaat zeggen dat hij speler a of speler b wil. Ook wel lekker in de samenwerking met Brands/John.
Gebruikersavatar
Koenjo
Geselecteerd voor Oranje
2
Berichten: 774
Lid geworden op: 15 mar 2022
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

mr.top schreef: 23 mar 2022, 12:32
Robson de Souza schreef: 23 mar 2022, 12:27 Van Hanegem vindt Fräser toch een betere optie, ook De Mos "heeft bedenkingen" bij Van Nistelrooy.
Dat zijn toch ook redenen waardoor ik denk dat PSV Van Nistelrooy niet snel genoeg vast kan leggen. Valentijn wilde hem graag zien in combinatie met Cocu, dus dat moeten we dan maar niet doen en dus gaan voor de optie Van Nistelrooy-Rutten.
Het hangt er ook vanaf wat PSV voor zich ziet. Als je puur kijkt naar het spelen op resultaat dan zou Henk Fräser inderdaad een goede optie zijn.

Maar als je verder kijkt dan alleen het resultaat dan zijn het allemaal namen waar je meestal niet veel mee kan. Zie eens hoe Roger Schmidt mensen als Guti , Bruma en Doan aan het voetballen heeft gekregen. Je kunt jezelf afvragen of RvN dat al kan? Waarschijnlijk gokken ze erop dat Rutten dit voor elkaar krijgt.
Ik vind dat we Schmidt soms wel teveel credits geven omrent Doan, Bruma en Guti, die zijn het elftal in gekomen door blessures van andere spelers.
''Top level''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Robson de Souza schreef: 23 mar 2022, 13:43
Heruone schreef: 23 mar 2022, 13:13 Ik vind het kwalijk als je blijft hangen in een beleid gericht rondom oud spelers.
Maar met Schmidt hebben ze toch ook laten zien dat ze juist niet blijven hangen in alleen maar oud-spelers.
Ja maar je kunt Ruud dus zien als (even gechargeerd) een terugkeer naar het oude navelstaren.
11 Sir Tinus schreef: 23 mar 2022, 13:46Ik vind het wel comfortabel dat we niet meer spelers vanuit een trainer krijgen voorgeschoteld na v Bommel en Roger. Mij lijkt dat van Nistelrooij niet gaat zeggen dat hij speler a of speler b wil. Ook wel lekker in de samenwerking met Brands/John.
Ik denk dat dat niet het één of het ander moet zijn, je moet gewoon optimaal samenwerken en dus vooral gebruik maken van álle middelen die je hebt, dus ook van zowel de inzichten als het netwerk van je trainer.

De balans tussen TD/hoofdtrainer voor wat beteft samenstelling selectie zal per club verschillen en hangt denk ik samen met de mate waarin de club zelf een voetbalvisie heeft: is die er duidelijk dan zal de rol van de TD automatisch groter zijn omdat TD doorgaans een meer structurele functie is voor je club, dan trainer. TD zoekt dan zowel trainer als spelers bij zijn visie / de visie van de club. Hebben club en TD zelf weinig visie dan zal die meer van de trainer moeten komen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

11 Sir Tinus schreef: 23 mar 2022, 13:46 Ik vind het wel comfortabel dat we niet meer spelers vanuit een trainer krijgen voorgeschoteld na v Bommel en Roger. Mij lijkt dat van Nistelrooij niet gaat zeggen dat hij speler a of speler b wil. Ook wel lekker in de samenwerking met Brands/John.
Dan ga je teleurgesteld zijn. Dat doet elke trainer.

Opvolging Roger Schmidt