Football Manager 22

Discussieer hier over alles met betrekking tot de computer, games en overige electronica/huishoudelijke apparaten. Het vragen om warez, cracks en serials is niet toegestaan.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Hij komt er aan, nog een week of 4 a 5. Met leuke nieuwe features. Je kan tegen elkaar spelen en er komt ook een competitiemodus aan schijnbaar.

Ik heb een jaartje overgeslagen, maar heb hier wel weer zin in.

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Zealand :lover:
Ik speel geen FM maar kijk zijn videos wel. Hij is grappig en tevens inhoudelijk.

Misschien dat ik dit jaar wel de overstap ga maken van CM naar FM. Misschien, maar dat roep ik al 15 jaar...
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ook groot fan van Zealand. Wat een mooie gast
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Zealand die de beta van FM22 speelt:



En een review over de beta van FM22:

https://theathletic.com/2896832/2021/10 ... ager-2022/
How good is the new Football Manager? That’s a tough question. Let’s be honest, no one knows how good Football Manager is until some point in December when you’re three or four seasons deep and talking about a talented new-gen wing-back like he’s a favourite nephew. This is a game that takes some serious time to assess. So please bear in mind that all of what follows is based on 20 hours on an Alpha preview version of the game that isn’t finished and may or may not bear a strong resemblance to whatever appears on November 9.

But with that disclaimer duly flagged, let me make two predictions: first, that some sections of the passionate FM community will deem this to be the most controversial release in several years and, second, that by the time we get to December we’ll wonder what all the fuss was about.

There will be two waves of controversy. The first will come when hundreds of thousands of people download a game that really doesn’t look very different from its predecessor at all. The second wave will make landfall later that evening when people start playing matches and discover that it actually is quite different and they can’t win so easily now.

Let’s start with the cosmetic stuff. If someone stood behind me while I was playing this pre-release version of FM22, it would be some time before they realised it wasn’t FM21. The sharper-eyed observer might note a new Data Hub option on the sidebar, or possibly some tweaks to the presentation of coach reports and scouting reports, but generally speaking, FM22 looks pretty much the same as FM21 right up until the moment you play your first match.

Do you remember when you first encountered a high definition television? No one ever thought they needed HD, because normal D had served us so well for years. But once you’d set eyes on that increased clarity, you knew you could never go back. Well, that’s how you’re going to feel about the new animation engine.

I didn’t have a problem with the old one. I often used 2D anyway as it made it easier to evaluate your team and it didn’t make my old laptop sound like an ascending helicopter. But this is a big step forward.

I’m not nearly clever enough to understand precisely what they’ve done, but let it be enough for me to say that they’ve made all the little footballers behave much more like little footballers. These boys twist and jink and swerve and sidestep in a way that doesn’t just look more natural, it means more realistic passing options.

And you are going to need more realistic passing options now because, while very little of the FM chassis has changed, under the hood they’ve given the match engine some serious attention.

There is no “right” way to play FM, but if you’ve enjoyed great success on recent versions it’s probably because your team used pressing and counter-pressing. The preset gegenpress tactic wasn’t a magic bullet — you still needed the right players and the right sort of training — but it was more fruitful than other options.

This new match engine will punish tired players. It will make them look like recruits at boot camp. Under the old regime, the penalties of intense pressing were light. Your players might look a little sluggish — a little slow to respond — but it wasn’t until the last few weeks of the season when it would really catch up with them. Now you may see them blowing out of their bottoms long before the final whistle of a game in August.

No longer will it be an overstatement when your assistant manager tells you that a player has, “given all they have to give”. When these guys are running on vapours, they simply stop running. It’s now a case of “can’t press, won’t press” and often a case of “can’t pass” as well. And this is where the trouble will start. Because people don’t like not being good at this game.

There is a glorious stage of a successful FM career when tinkering with your team feels like tending to a bonsai tree. A little cut here, a tiny alteration there and then you ride that “continue” button into the sunset. People love that — it vindicates their faith in their understanding of football and it makes them feel warm and cosy. Well, I regret to inform them that winter is coming.

I took Tottenham for a spin in my preview build. I had the first team playing controlled possession, the Under-23s playing gegenpress and the Under-18s with a possession-based back five (purely so I could see the new wide centre-back in action).

The first team performed well, despite the absence of most of their best players on post-Euro holidays. They moved the ball nicely, grew in confidence as cohesion increased and they only conceded twice in pre-season. The gegenpressing Under-23s were far more dramatic, rattling in early goals but repeatedly shipping late ones. As for the Under-18s, they were notable mostly for having a centre-back who played like a young Frank Lampard.

But for all three teams, the closing stages of matches were similarly dangerous. Even the first-team players, with their more sedate tactics, were affected as relatively simple passes frequently started going astray. Dele Alli, I am looking in your direction.

It was all manageable, of course. You make a few substitutions, tweak a few roles, drop the lines deeper, slow the pace of play. You can guard against fatigue. But you can’t ignore it.

And don’t worry, the gegenpress tactic still works. In fact, I eventually started using it for my Spurs seniors. You just have to be careful. If you take a 2-0 lead into the last stages of the game, DO NOT leave them to it so that you can go and make a cup of tea. Be aware that you have to guide them home.

This means a far more realistic experience, but I wouldn’t expect everyone in the FM Community to see it this way. Expect the phrase “match engine borked” to trend within hours of release because anyone who tries to blindly prevail on FM22 with FM21 tactics is going to get slapped across the chops with so many late goals that it’s going to look like bullying.

But I think I like that. Real football is so compelling because, for all the money and the glamour and the hype, it’s 11 humans against 11 humans and humans are fragile and fallible.

Real football won’t let you send the same players out to relentlessly press and counter-press for 90 minutes, twice a week. Football Manager 2022 won’t either. So, yes, there will probably be some backlash when the Beta version lands later this month. But when it all dies down and we’ve had two or three months to immerse ourselves, I think we’ll see FM22 as a tangible step forward from FM21.
Oftewel, de 3D animatie van de wedstrijden is stukken beter, maar vooral de invloed van vermoeidheid bij spelers gaat een belangrijk verschil zijn.
Herkenbaar stukje ook over het gaan halen van drinken als je tegen het einde ruim voor staat, dat moet je bij FM22 dus niet meer gaan doen :)
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Ja, ben er erg benieuwd naar. Ik ga direct weer een game starten met PSV.
De vorige FM ook gedaan, daarna ben ik met een club van Luxemburg aan de slag gegaan en na 10 jaar ongeveer won ik de CL.
Maar erg benieuwd naar alle veranderingen. Zin om hem te spelen!

Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Robson de Souza schreef: 21 okt 2021, 11:16
Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
Heerlijk he. Vorige week was het jubileum, was het spel exact 20 jaar oud, maar in de community wordt het nog volop gespeeld met diverse challenges e.d. Hoe fijn is het om gewoon een vol seizoen er doorheen te jassen in 1 avond. :opzijnkop:
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Grasmat schreef: 21 okt 2021, 13:26
Robson de Souza schreef: 21 okt 2021, 11:16
Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
Heerlijk he. Vorige week was het jubileum, was het spel exact 20 jaar oud, maar in de community wordt het nog volop gespeeld met diverse challenges e.d. Hoe fijn is het om gewoon een vol seizoen er doorheen te jassen in 1 avond. :opzijnkop:
Ja heel herkenbaar. Ik moest afgelopen week flink wat reizen voor werk: dus drie seizoen gespeeld in vijf dagen haha. Blijft leuk, met culthelden Tsigalko en Kerr voorop natuurlijk!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

BAM! Binnen! Zin in :)
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
TylerDurdn
Internationale topspeler
5
Berichten: 3062
Lid geworden op: 12 aug 2018

Robson de Souza schreef: 21 okt 2021, 11:16 Ja, ben er erg benieuwd naar. Ik ga direct weer een game starten met PSV.
De vorige FM ook gedaan, daarna ben ik met een club van Luxemburg aan de slag gegaan en na 10 jaar ongeveer won ik de CL.
Maar erg benieuwd naar alle veranderingen. Zin om hem te spelen!

Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
Competitie manager 97/98, dat was pas een gouwe ouwe :D
Joosth
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 646
Lid geworden op: 4 nov 2020

Awards:

Robson de Souza schreef: 21 okt 2021, 11:16 Ja, ben er erg benieuwd naar. Ik ga direct weer een game starten met PSV.
De vorige FM ook gedaan, daarna ben ik met een club van Luxemburg aan de slag gegaan en na 10 jaar ongeveer won ik de CL.
Maar erg benieuwd naar alle veranderingen. Zin om hem te spelen!

Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
CM 01/02 waarbij ik elk spel ongeveer begon met het halen van Taribo West, Okoronkwo, N’Diaye en Aghahowa.
Probeerde op ten duur ook Luca Toni of Fausto Rossini op te halen voor in de spits, bijna elke wedstrijd wel een kopgoal.
Onderhandelen was ook altijd leuk, bijna akkoord gaan met een bod en op het laatst afwijzen omdat daarna altijd een nog hoger bod kwam.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Joosth schreef: 27 okt 2021, 15:42
Robson de Souza schreef: 21 okt 2021, 11:16 Ja, ben er erg benieuwd naar. Ik ga direct weer een game starten met PSV.
De vorige FM ook gedaan, daarna ben ik met een club van Luxemburg aan de slag gegaan en na 10 jaar ongeveer won ik de CL.
Maar erg benieuwd naar alle veranderingen. Zin om hem te spelen!

Overigens ter overbrugging een maandje geleden een game begonnen met een gouwe ouwe: Championship Manager 01/02. Heerlijk spel ook, haha!
CM 01/02 waarbij ik elk spel ongeveer begon met het halen van Taribo West, Okoronkwo, N’Diaye en Aghahowa.
Probeerde op ten duur ook Luca Toni of Fausto Rossini op te halen voor in de spits, bijna elke wedstrijd wel een kopgoal.
Onderhandelen was ook altijd leuk, bijna akkoord gaan met een bod en op het laatst afwijzen omdat daarna altijd een nog hoger bod kwam.
En natuurlijk Tsigalko.

Bij FM22 ben ik begonnen met PSV. Direct een aantal goede versterkingen gehaald en een tactiek die loont: CL-voetbal gehaald en zelfs bij PSG gelijk gespeeld. Was het maar echt waar haha!
Solari
Ballenjongen
3
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 nov 2020

heb je screenshots van de selecties van PSV ?
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Solari schreef: 28 okt 2021, 12:06 heb je screenshots van de selecties van PSV ?
Bedoel je van de spelers zelf? Of hoe mijn selectie er nu uit ziet?
Solari
Ballenjongen
3
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 nov 2020

Selectie van het eerste, jong en u18 met de sterren erbij
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

Solari schreef: 28 okt 2021, 15:23 Selectie van het eerste, jong en u18 met de sterren erbij
Ik ga dit weekend even voor je kijken.
Overigens ergens een tactiek vandaan gehaald en na het gelijke spel uit tegen PSG wonder boven wonder ook thuis gewonnen. Nu in twee wedstrijden (tegen City en Porto) nog drie punten nodig om zeker te overwinteren, als PSG een wedstrijd verliest dan ben ik sowieso door. Nog niet eerder meegemaakt dit.
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

Voor het eerst sinds FM17 weer een een download gedaan, en ik kan je vertellen, dat is wel ff wennen!
Eerst maar eens een paar oefensaves gedaan om alles een beetje in de vingers te krijgen, en denk dat ik er wel klaar voor ben om PSV naar Europees succes te leiden.

Als dat gelukt is ga ik aan de slag met een Lower League to Legend challenge..
La vida és massa curta per no fer broma
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

[mention]Robson de Souza[/mention]
Hoe heb je versterkingen binnen weten te halen voor PSV?
Het transferbudget is dan wel 15M, maar er is niet echt salarisbudget om uit te geven.
Kan tot zover niet eens een spits vinden om Zahavi (die vanaf dag 1 al weg wil voor een prikkie) te vinden die een beetje betaalbaar is
La vida és massa curta per no fer broma
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ik ben op aanraden van Zealand begonnen met Salford. Dat was tot een paar jaar geleden een amateurclub maar overgenomen door oud Manchester United spelers. Phil en Gary Neville, Nicy Butt, Paul Scholes, Ryan Giggs en David Backham.

Spelen Sky Bet League 2. Heel pittig omdat je eigenlijk geen spelers kent van het niveau dat je kan halen. Je moet dus goed scouten. Zelfde geldt voor de staf. Heb bijna alles eruit moeten gooien omdat betere staf te krijgen was.

https://www.vi.nl/nieuws/sprookje-van-c ... -vijf-jaar
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 14 nov 2021, 12:06 Ik ben op aanraden van Zealand begonnen met Salford. Dat was tot een paar jaar geleden een amateurclub maar overgenomen door oud Manchester United spelers. Phil en Gary Neville, Nicy Butt, Paul Scholes, Ryan Giggs en David Backham.

Spelen Sky Bet League 2. Heel pittig omdat je eigenlijk geen spelers kent van het niveau dat je kan halen. Je moet dus goed scouten. Zelfde geldt voor de staf. Heb bijna alles eruit moeten gooien omdat betere staf te krijgen was.

https://www.vi.nl/nieuws/sprookje-van-c ... -vijf-jaar
De lower leagues van Engeland zijn altijd wel cool om te doen.
League Two is echt een uitdaging, en lastig om snel te promoveren.

Heb je wel eens een mega league pack gedownload? Probeer in Tahití maar eens spelers te vinden 😁
La vida és massa curta per no fer broma
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Is het in FM eigenlijk nog mogelijk om met een conference of League 2 club in één keer door te stoten naar PL en CL? Of is het spel zo doorontwikkeld en ingewikkelder geworden t.o.v. de oude CM's dat dit echt niet meer kan?
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

Het is echt wel ingewikkelder geworden. Vroeger (jezus wat ben ik oud) had je aan 1 goede tactiek genoeg om vanaf de onderste regionen door te storen naar boven.
Tegenwoordig komt er echt wel meer bij kijken, al is het volgens mij vast nog wel mogelijk om ineens door te stoten (maar ik ben nog niet zo ver)
La vida és massa curta per no fer broma
Bakkertje01
Bankzitter
3
Berichten: 253
Lid geworden op: 4 nov 2020

Welke assistent trainer hebben jullie bij PSV gehaald? Welke stafleden hebben jullie direct vervangen en voor wie?
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

Goede vraag..
Er loopt iets meer staff rond dan ik dacht, helemaal als je Jong PSV en U18 meerekent..
Dat is iets waar ik echt nog even in moet duiken, wil altijd wel op m'n staff kunnen vertrouwen.
Wil niet zomaar jeugdspelers eruit donderen die achteraf een 4sterren abilitiy halen...
La vida és massa curta per no fer broma
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Als je de beste coaches zoekt:

https://www.fmscout.com/a-football-mana ... aches.html

Of de calculator om opties te bekijken (is van FM21, maar dat zou geen verschil mogen maken):

https://www.fmscout.com/f-coach-rating-calculator.html
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

DadOfThree schreef: 14 nov 2021, 10:20 @Robson de Souza
Hoe heb je versterkingen binnen weten te halen voor PSV?
Het transferbudget is dan wel 15M, maar er is niet echt salarisbudget om uit te geven.
Kan tot zover niet eens een spits vinden om Zahavi (die vanaf dag 1 al weg wil voor een prikkie) te vinden die een beetje betaalbaar is
Ik speel strikerless, dus zonder spitsen. Verder heb ik behoorlijk wat spelers verkocht: Doan, Thomas, Bruma.
Een aantal spelers goedkoop of zelfs gratis opgehaald. Joris Gnagnon is een CV die transfervrij is, Papetti een CV die goedkoop haalbaar is, net als Ahmedhodzic.
Ik heb ook alle transfersommen uitgestreken over het maximaal aantal jaar en dan in 6 etappes. Bijvoorbeeld een bieding van € 1 miljoen direct en dan 4 miljoen in termijnen. Zo kon ik veel halen voor weinig.
In mijn eerste periode is het gelukt om Gnagnon, Papetti, Ahmedhodzic, Livakovic, Mazraoui, Bjorkan te halen. In de winterstop nog Arezzo (die haalbaar is op het begin) en Almada (die mijn allerbeste speler is).

Nu twee jaar op rij ongeslagen kampioen en twee keer halve finale CL. Het loopt als een trein dus!

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Football Manager 22