Emmanuel van de Blaak

Spelers, staf, wedstrijden en tactiek Jong PSV.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Omdat Schmidt de schuld van alles krijgt denk ik, deze ook maar. ;)
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
nilssonH
Moderator
5
Berichten: 10173
Lid geworden op: 18 mei 2018
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Echt heel sneu voor die jongen. Dat is al de derde kruisbandblessure van een Jong PSV speler dit jaar.
Gebruikersavatar
Trixm
Vedette
6
Berichten: 6042
Lid geworden op: 6 sep 2017

Awards:

Zonder direct verbanden te leggen, maar hele jonge jongens week in week uit belasten op jong PSV niveau kan ook zorgen voor een risico. Het is onmogelijk om een direct verband te leggen, maar dat is wel een van de redenen waarom niet elk 16 jarig toptalent meteen in jong PSV wordt gezet.
Saibari is underrated.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Desalniettemin wel een kans om jezelf te ontwikkelen op andere vlakken. Om het van het positieve te bekijken.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Trixm
Vedette
6
Berichten: 6042
Lid geworden op: 6 sep 2017

Awards:

Heruone schreef: 16 nov 2021, 10:28 Desalniettemin wel een kans om jezelf te ontwikkelen op andere vlakken. Om het van het positieve te bekijken.
Ik ben in veel gevallen ook voor. Ik denk dat je echter ook ziet dat er veel blessuregevallen bij Jong zijn en dat dit niet altijd los gezien kan worden van de plotstelinge toename in fysieke belasting. Soms kan je er dan voor kiezen om b.v. Babadi dan op eigen leeftijd te laten doorontwikkelen en gelijk de stap te laten zetten naar 1.
Saibari is underrated.
Gebruikersavatar
DeBruyne
International
5
Berichten: 903
Lid geworden op: 19 apr 2018

Awards:

Mooi moment om zijn contract met een jaartje te verlengen dan..
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Trixm schreef: 16 nov 2021, 10:42
Heruone schreef: 16 nov 2021, 10:28 Desalniettemin wel een kans om jezelf te ontwikkelen op andere vlakken. Om het van het positieve te bekijken.
Ik ben in veel gevallen ook voor. Ik denk dat je echter ook ziet dat er veel blessuregevallen bij Jong zijn en dat dit niet altijd los gezien kan worden van de plotstelinge toename in fysieke belasting. Soms kan je er dan voor kiezen om b.v. Babadi dan op eigen leeftijd te laten doorontwikkelen en gelijk de stap te laten zetten naar 1.
Oww nee, ik had het meer over de blessure zelf :mrgreen:

Eens met je punt over fysieke belasting. Hoewel ik het gevoel heb dat dat ook een Nederlands iets is. Als ik in de huidige O18 kijk dan vind ik dat heel veel spelers zwart wit gezegd nog een kinderpostuur hebben, terwijl in het buitenland bij eenzelfde leeftijdscategorie fysiek echt al mannen en beren van kerels rondlopen.

In de youth league/internationale toernooien zoals de Otten Cup zie je ook vrijwel steenvast dat de Nederlandse teams fysiek onderontwikkeld zijn.

Huidige O16 lijkt overigens wel ene fysiek sterk ontwikkeld team voor wat ik hoorde.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Trixm
Vedette
6
Berichten: 6042
Lid geworden op: 6 sep 2017

Awards:

Heruone schreef: 16 nov 2021, 12:48
Trixm schreef: 16 nov 2021, 10:42

Ik ben in veel gevallen ook voor. Ik denk dat je echter ook ziet dat er veel blessuregevallen bij Jong zijn en dat dit niet altijd los gezien kan worden van de plotstelinge toename in fysieke belasting. Soms kan je er dan voor kiezen om b.v. Babadi dan op eigen leeftijd te laten doorontwikkelen en gelijk de stap te laten zetten naar 1.
Oww nee, ik had het meer over de blessure zelf :mrgreen:

Eens met je punt over fysieke belasting. Hoewel ik het gevoel heb dat dat ook een Nederlands iets is. Als ik in de huidige O18 kijk dan vind ik dat heel veel spelers zwart wit gezegd nog een kinderpostuur hebben, terwijl in het buitenland bij eenzelfde leeftijdscategorie fysiek echt al mannen en beren van kerels rondlopen.

In de youth league/internationale toernooien zoals de Otten Cup zie je ook vrijwel steenvast dat de Nederlandse teams fysiek onderontwikkeld zijn.

Huidige O16 lijkt overigens wel ene fysiek sterk ontwikkeld team voor wat ik hoorde.
So true dit.

Maar ik kan het mij goed voorstellen dat Sangare als 12jarige misschien niet helemaal opviel tijdens de rondo's. Dit is ook een manier van scouten, jongens als Sangare worden vaak neergezet als een noodzakelijk kwaad.
Saibari is underrated.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Wat vaak wel zo is bij fysiek zeer vroeg ontwikkelde kinderen, is dat de ontwikkeling van hun spieren voor loopt op de ontwikkeling van pezen en (soms ook) botten. Die kinderen kunnen heel veel kracht ontwikkelen, maar bepaalde delen van het lichaam kunnen die kracht nog niet altijd aan.

Zonder hiermee een directe link te leggen naar de blessure van deze jongen, want ik ken de hele situatie uiteraard niet.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25082
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

En dat terwijl we toch het langste volk op aarde zijn. Dus wat dat betreft zou het qua lengte iig goed moeren zijn. Zo kan ik me ook nog Elvio van Overbeek herinneren. Liep toentertijd in de jeugd fysiek voor op de rest en schoot alles aan gort tot interesse van topclubs aan toe. Later toen met name de verdedigers van de tegenpartij zich begonnen te ontwikkelen, dan zie je dat het een stuk moeilijker wordt. Uiteindelijk heeft hij het niet gehaald en zo zijn er nog veel meer voorbeelden natuurlijk. Fysiek is belangrijk in het hedendaags voetbal maar het zegt in de jeugd nog niet zo heel veel.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

*
Laatst gewijzigd door voskat op 16 nov 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

ShovingNE2 schreef: 16 nov 2021, 09:58 Omdat Schmidt de schuld van alles krijgt denk ik, deze ook maar. ;)
Yep ;)
Woodenshoes
Nationale topspeler
6
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 jan 2018

Awards:

Standbeeld schreef: 16 nov 2021, 14:40 En dat terwijl we toch het langste volk op aarde zijn. Dus wat dat betreft zou het qua lengte iig goed moeren zijn. Zo kan ik me ook nog Elvio van Overbeek herinneren. Liep toentertijd in de jeugd fysiek voor op de rest en schoot alles aan gort tot interesse van topclubs aan toe. Later toen met name de verdedigers van de tegenpartij zich begonnen te ontwikkelen, dan zie je dat het een stuk moeilijker wordt. Uiteindelijk heeft hij het niet gehaald en zo zijn er nog veel meer voorbeelden natuurlijk. Fysiek is belangrijk in het hedendaags voetbal maar het zegt in de jeugd nog niet zo heel veel.
Dan zit het wel goed met de spelers van Jong PSV. Zijn allemaal lilliputters. Dus die gaan het nog ontzettend goed dan als ze eindelijk wat groeien :grin:
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

nilssonH schreef: 16 nov 2021, 10:18 Echt heel sneu voor die jongen. Dat is al de derde kruisbandblessure van een Jong PSV speler dit jaar.
Ruud neemt het wel erg letterlijk met zijn ervaring delen met de spelers van Jong…
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Trixm schreef: 16 nov 2021, 12:56
Heruone schreef: 16 nov 2021, 12:48

Oww nee, ik had het meer over de blessure zelf :mrgreen:

Eens met je punt over fysieke belasting. Hoewel ik het gevoel heb dat dat ook een Nederlands iets is. Als ik in de huidige O18 kijk dan vind ik dat heel veel spelers zwart wit gezegd nog een kinderpostuur hebben, terwijl in het buitenland bij eenzelfde leeftijdscategorie fysiek echt al mannen en beren van kerels rondlopen.

In de youth league/internationale toernooien zoals de Otten Cup zie je ook vrijwel steenvast dat de Nederlandse teams fysiek onderontwikkeld zijn.

Huidige O16 lijkt overigens wel ene fysiek sterk ontwikkeld team voor wat ik hoorde.
So true dit.

Maar ik kan het mij goed voorstellen dat Sangare als 12jarige misschien niet helemaal opviel tijdens de rondo's. Dit is ook een manier van scouten, jongens als Sangare worden vaak neergezet als een noodzakelijk kwaad.
Ja klopt. Als het goed is, was het Ragnick maar die heeft ooit gewerkt binnen een jeugdscoutingssysteem binnen de DFB. Destijds voetbalde daar een klein menneke die technisch niet onderlegd was, maar verschrikkelijk goed het spel kon lezen (cognitieve gedeelte). Tegenwoordig speelt hij de sterren van de hemel bij Bayern en is hij van de betere, zo niet de beste controleur van de wereld: Joshua Kimmich. Men wou hem destijds lozen uit de jeugdopleiding, terwijl Ragnick hen daarop wees. Bewuste training op techniek etc. en je hebt een topspeler.

Bruggink zei het laatst ook nogal treffend n.a.v. PSV-Twente. Bij enkel Teze en Obispo, twee jongens uit een Nederlandse jeugdopleiding, zijn 100% comfortabel aan de bal en vinden altijd een makkelijke en goede oplossing. Baltechnisch gezien durf ik te stellen dat Nederland een van de beste, zo niet het beste land is qua opleiden van spelers. In 1980 werkte dat, tegenwoordig niet meer bot gezegd.

Ik hoop echt dat men in de jeugdopleiding een omslag maakt waarin techniek niet meer centraal staat, maar waarin ook meer oog komt voor andere moderne aspecten:

- omschakeling en transities (voetbal is tegenwoordig een transition game).
- loopvermogen, kracht, explosiviteit.
- tactische recognitie mbt pressing, gegenpressing, zonale defensie, balans restoffense en restdefense, etc.
- momentherkenning en “zakelijkheid” in decision making.

En waarin talenten als Ihattaren en Babadi bijv. die technisch enorm onderlegd zijn, meer getraind/ontwikkeld worden daarin. En talenten die juist daarentegen technisch minder ontwikkeld zijn maar op die andere vlakken wel vanaf jongs af aan bij de jeugdopleiding behouden worden (als er zwart-wit gezegd genoeg potentieel inzit) en daarop meer ontwikkeld worden.

Het is lastig om 100% individueel afgestelde begeleiding en training te kunnen afleveren en dat is ook iets wat je niet moet willen ivm je speelvisie en daarop afgestelde kaders, maar het zou fijn zijn als die kaders en referentiepunten niet louter technische uitgangspunten hebben.
Standbeeld schreef: 16 nov 2021, 14:40 En dat terwijl we toch het langste volk op aarde zijn. Dus wat dat betreft zou het qua lengte iig goed moeren zijn. Zo kan ik me ook nog Elvio van Overbeek herinneren. Liep toentertijd in de jeugd fysiek voor op de rest en schoot alles aan gort tot interesse van topclubs aan toe. Later toen met name de verdedigers van de tegenpartij zich begonnen te ontwikkelen, dan zie je dat het een stuk moeilijker wordt. Uiteindelijk heeft hij het niet gehaald en zo zijn er nog veel meer voorbeelden natuurlijk. Fysiek is belangrijk in het hedendaags voetbal maar het zegt in de jeugd nog niet zo heel veel.
Het gaat niet om lengte hé. Het draait om meer trainbare eigenschappen zoals kracht, body, spieren, explosiviteit, etc. Dat zijn zaken die trainbaar zijn en waar vanaf de jeugd eigenlijk al op ontwikkeld moet worden. En ook het selecteren daarop wmb. Topsport is o.a. het opzoeken van grenzen en limieten die niet gezond zijn, limieten die wij normale mensen nooit kunnen bereiken. Dat gebeurt door jarenlange stapsgewijze training en ontwikkeling. Bijv. het VO2 max van een topsporter ligt zo substantieel hoger dan een normale mens. En zelfs als een normaal mens extreem hard zou trainen en tot het uiterste zou gaan, zit er nog steeds een significant verschil tussen het maximale VO2 max dat hij kan bereiken tov dat wat een topsporter heeft.

Verder ben ik het ook niet eens met je laatste zin. Fysiek wordt niet afgebeeld als een beslissende ja/nee variabele en dat is niet zo. Dat is techniek ook niet, etc. Het is altijd een genuanceerde combinatie van met daarin een afwisselende verhouding. Maar in het buitenland (Frankrijk, Duitsland, Engeland) valt wel op dat het over het algemeen de in de jeugd fysiek (sterkere) ontwikkelde spelers zijn die uiteindelijk doorbreken en de top halen, zeker op specifieke posities. Ik denk dat het vanuit dat punt ook juist wel iets zegt, namelijk dat wij fysiek niet op een zelfde niveau inschatten/waarderen als hen.

Het verklaart ook bijv. waarom heel veel jeugdspelers moeite hebben met de stap van O18 naar de KKD, terwijl ze dat in de ED minder hebben. En waarom o.a. heel veel spelers, terwijl ze uitblinken op ED niveau, nooit slagen bij een willekeurige club in een top5 competitie, terwijl het niveau van redelijk wat clubs niet per se minder is dan Ajax/PSV, etc.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Eindhovenvoetbal
Nationale topspeler
3
Berichten: 2824
Lid geworden op: 25 aug 2020

Dit kan wel echt een topper worden. Grootste verdedigende talent van Nederland in zijn lichting. Hopelijk snel fit.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Hopelijk kan hij dit seizoen nog veel wedstrijden in jong spelen om volgend seizoen bassispeler te zijn bij PSV 1
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3152
Lid geworden op: 26 sep 2020

Heel groot talent, ook echt compleet voor een verdediger. Hopelijk maat hij volgend jaar de stappen die hij dit jaar al moeten zetten!
Chucky
Internationale topspeler
5
Berichten: 4653
Lid geworden op: 7 sep 2018

Fantastisch nieuws dit!

Ben vooral benieuwd hoe hij terugkomt van zijn blessure. In potentie een betere speler / groter talent dan Teze.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26055
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als het hebben over de pareltjes uit de opleiding dan gaat het vaak over aanvallers. Maar Van de Blaak hoort daar zeker bij inderdaad.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

Officieel dus. Ben ik blij mee. Enorm talent. Wat een beest ook voor zijn leeftijd. Vind hem één van onze grootste parels van dit moment. Hoop dat hij goed uit die blessure komt.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14848
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Super blij mee ook. Hoe zit het met zijn blessure? Ligt er nu al een maand of 9 uit?
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ja sinds november. Voor het volledig herstel staat ongeveer negen maanden, dus hij zal een aardig eindje op weg zijn. Hopelijk komt hij net zo sterk terug als dat hij voor zijn blessure was, dan kan ie gauw verder groeien en zodra hij er voor klaar is mooi doorschuiven t.z.t.
Madueke
Vedette
4
Berichten: 8974
Lid geworden op: 26 jun 2019

Gebruikersavatar
Daveydelaat
Verbannen
1
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 jun 2022
Clubvoorkeur: PSV

Wat een beest he? En pas 17 jaar man, niet te geloven. Hopelijk groeit hij nog een paar cm en dan hebben wij onze eigen timber maar dan groter💪

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Emmanuel van de Blaak