Religie en voetbal

Algemene zaken van PSV.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Natuurlijk heeft religie hier wel mee te maken. De twee grootste religies hier in het westen zijn faliekant tegen homofilie en dragen dat ook actief uit. Dan kun je zeggen dat het machogedrag is, maar dat is het slechts deels. Religie is verweven met opvoeding, zeker in de moslimgemeenschap, dus reken maar dat er een religieuze bodem onder zit. Homo's die in grote steden bespuugd, uitgescholden en in elkaar geslagen worden, dat wordt voor het overgrote gedeelte niet door atheïstische jochies gedaan.

Maar goed, nu gaat het toch richting maatschappelijk en dat was echt niet mijn intentie. Ik vond het vooral erg bekrompen dat er op een goedbedoeld bericht zo veel achterlijke reacties kwamen.

Edit: nu ik het teruglees komt het wel een beetje Wildersachtig over. Voor de duidelijkheid, ik ben geen racist en maak geen onderscheid. Voor mij is alle religie even achterhaald en stom. :love:
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Grasmat schreef: 12 okt 2021, 09:46 Natuurlijk heeft religie hier wel mee te maken. De twee grootste religies hier in het westen zijn faliekant tegen homofilie en dragen dat ook actief uit. Dan kun je zeggen dat het machogedrag is, maar dat is het slechts deels. Religie is verweven met opvoeding, zeker in de moslimgemeenschap, dus reken maar dat er een religieuze bodem onder zit.
Natuurlijk is religie een heel handig hulpstuk geweest om homofobie te verspreiden. En dat werkt ook nog door in generaties die technisch gezien niet meer religieus actief zijn.

Dat geldt voor zowel allochtonen als autochtonen.

Waarom denk je anders dat zoveel Nederlanders zo geobsedeerd zijn door "normaal doen", hard werken en je kopje omlaag houden? De leer van Calvijn zit nog steeds heel diep geworteld in de maatschappij. Alleen hebben de meeste mensen dat totaal niet door (weten vaak zelfs niks van Calvijn af) en denken dat dit gedachtegoed de standaard, "neutrale" instelling is voor een modern Europees mens. Nope, zit net zoveel hersenspoeling achter als ieder andere religie.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21095
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Calvijn ja, ik ken hem vooral van de pindakaas.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

De vader van petje pietamientje?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Nee joh, die gast van joetjoep
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Grasmat schreef: 12 okt 2021, 10:56 Calvijn ja, ik ken hem vooral van de pindakaas.
Zit inderdaad smeuïg en tot op de bodem in de Nederlandse mentaliteit.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Natuurlijk is onze maatschappij nog steeds doordrongen van normen en waarden die "vroeger" via het geloof bij ons binnenkwamen. Soms zijn dat slechte zaken, zoals de benoemde homofobie, maar ook heel vaak zijn dat hele positieve normen en waarden, laten we dat ook niet vergeten.

In Nederland zijn we inmiddels wel zo ver dat we normen en waarden los kunnen zien van een godsdienst, en dat we die normen en waarden an sich als positief of negatief kunnen bestempelen. Homofobie wordt in Nederland steeds minder "goedgepraat" vanuit het katholieke geloof, en dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling.
In veel Islamitische landen zijn ze nog niet zo ver, en dat sijpelt ook door bij sommige moslims in Nederland. Normen en waarden zijn daar vaker dan bij autochtone Nederlanders echt nog zeer streng verweven met hun godsdienst, en vanuit die godsdienst is homofilie echt nog een groot taboe.

Wat meer on-topic: het wordt echt tijd dat er eens een actieve profvoetballer uit de kast komt.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30696
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

mr.top schreef: 12 okt 2021, 09:24Er is ook een andere kant aan het verhaal. Er zijn veel mensen die zich hier aan ergeren en het gevoel krijgen dat ze wat wordt opgedrongen. Daar ben ik het wel mee eens. Persoonlijk denk ik dat een voetbalclub hier niet aan mee moet doen. Mocht je het niet kunnen laten dan kun je, zoals eerder gezegd, beter de reacties uitzetten.
Ik vind dat iedereen die een organisatie runt waarbinnen dit probleem voorkomt (en dat is in bijna elke organisatie) zich actief moet inzetten daar een einde aan te maken simpelweg omdat je al je mensen een veilige plek en welzijn wil bieden, maar ook omdat je met z'n allen productief wil zijn - en pesten en ergere vormen van discriminatie zijn voor een fijne samenwerking uit den boze. Figuren die geen respect opbrengen voor de identiteit van de ander wil je dus het liefst niet in je team.

Mensen die het gevoel hebben dat ze iets opgedrongen wordt hebben denk ik geen benul van de ellende die homohaat en bijv. racisme betekenen voor degene aan the short end of the stick, anders zouden ze snappen waarom dit gebeurt en er geen moeite mee hebben. Mensen die bijv. opgegroeid zijn met homohaat en/of racisme vinden het misschien best lastig om geconfronteerd te worden met het feit dat papa en mama fout zaten, je doet deze mensen dus 'pijn' met zo'n actie, maar die pijn is m.i. volledig verwaarloosbaar t.o.v. de pijn van degene die in z'n leven belemmerd wordt.



OT: Ahhh maatschappelijke discussie, I love it :mrgreen:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Brael schreef: 12 okt 2021, 12:38 In veel Islamitische landen zijn ze nog niet zo ver, en dat sijpelt ook door bij sommige moslims in Nederland. Normen en waarden zijn daar vaker dan bij autochtone Nederlanders echt nog zeer streng verweven met hun godsdienst, en vanuit die godsdienst is homofilie echt nog een groot taboe.
Ik denk toch dat het macho aspect zwaarder weegt. Als je dat opgefokte gedoe systematisch kan verminderen, dan is het ook snel gedaan met de homofobie.
Hier in Spanje (buurland van Marokko) zijn er trouwens ook zat moslims. Nauwelijks problemen mee op dat gebied. Het ligt allemaal niet zo simpel.
Wat meer on-topic: het wordt echt tijd dat er eens een actieve profvoetballer uit de kast komt.
Zullen we de selectie eens goed doorlichten? :money:
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Brael schreef: 12 okt 2021, 12:38 Natuurlijk is onze maatschappij nog steeds doordrongen van normen en waarden die "vroeger" via het geloof bij ons binnenkwamen. Soms zijn dat slechte zaken, zoals de benoemde homofobie, maar ook heel vaak zijn dat hele positieve normen en waarden, laten we dat ook niet vergeten.

In Nederland zijn we inmiddels wel zo ver dat we normen en waarden los kunnen zien van een godsdienst, en dat we die normen en waarden an sich als positief of negatief kunnen bestempelen. Homofobie wordt in Nederland steeds minder "goedgepraat" vanuit het katholieke geloof, en dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling.
In veel Islamitische landen zijn ze nog niet zo ver, en dat sijpelt ook door bij sommige moslims in Nederland. Normen en waarden zijn daar vaker dan bij autochtone Nederlanders echt nog zeer streng verweven met hun godsdienst, en vanuit die godsdienst is homofilie echt nog een groot taboe.

Wat meer on-topic: het wordt echt tijd dat er eens een actieve profvoetballer uit de kast komt.
Ik hoor steeds meer geluiden dat dat Grealish weleens zou kunnen zijn.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Vergeet de selectie van Ajax niet. Die arena is 1 grote kast.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

deninho32 schreef: 12 okt 2021, 13:36
Brael schreef: 12 okt 2021, 12:38 Wat meer on-topic: het wordt echt tijd dat er eens een actieve profvoetballer uit de kast komt.
Ik hoor steeds meer geluiden dat dat Grealish weleens zou kunnen zijn.
Die is nog steeds met zijn vaste vriendin sinds z'n 16e.

Maar ik sluit niets uit.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

voskat schreef: 12 okt 2021, 13:29
Brael schreef: 12 okt 2021, 12:38 In veel Islamitische landen zijn ze nog niet zo ver, en dat sijpelt ook door bij sommige moslims in Nederland. Normen en waarden zijn daar vaker dan bij autochtone Nederlanders echt nog zeer streng verweven met hun godsdienst, en vanuit die godsdienst is homofilie echt nog een groot taboe.
Ik denk toch dat het macho aspect zwaarder weegt. Als je dat opgefokte gedoe systematisch kan verminderen, dan is het ook snel gedaan met de homofobie.
Hier in Spanje (buurland van Marokko) zijn er trouwens ook zat moslims. Nauwelijks problemen mee op dat gebied. Het ligt allemaal niet zo simpel.
En zijn er in Spanje geen macho-mannetjes met opgefokt gedoe? Lijkt me wel toch.

Waarom het in het ene land minder voorkomt dan het andere, kan ik verder ook niet verklaren. Gaat soms ook een beetje in golf-bewegingen. Eerst veel anti-homo-geweld, daarna streng ingrijpen van politie en justitie, waarna het weer even inzakt, enzovoorts. Hoe vaak het in onze perceptie voorkomt, ligt natuurlijk ook heel erg aan hoe vaak zoiets in het nieuws komt, en hoe breed het uitgemeten wordt in het nieuws. Daar kunnen per land ook nog verschillen in zitten, natuurlijk.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hoe sterker men aan een geloof hecht (een geloof waar doorgaans geen plek is voor homofilie) hoe groter de kans is dat er uitwassen zijn waarin homo's agressief bejegend worden.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30696
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Kip of ei kwestie: machogedrag zou je vast ook terug kunnen herleiden tot religie.

Maar wat de oorzaak ook is: we zijn het aan onze medemens verschuldigt om dit te veranderen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Zeggen dat religie er niets mee te maken heeft is weliswaar niet waar, maar het onvermogen om daar voorbij te kijken is waar het aan ligt. Niet aan iets dat honderden jaren geleden ergens is opgeschreven en vervolgend gepredikt is. Dat onvermogen heeft meer met maatschappelijke ontwikkelingen te maken. Machocultuur? Hangt af van waar je deze noemer precies aan geeft. Het verschil tussen bijv. Nederland en wat je in Noord-Afrika ziet is dat moslims hier veelal uit een stadse straatcultuur komen. Een dichte, hechte gemeenschap waarin alles dat afwijkend is iets slechts is en dat eerder genoemde onvermogen om breder te kijken dan je eigen leven een ding is.

De stelling dat binnen een bepaalde groep van een zeker formaat wel iemand homo zou moeten zijn klopt in principe, maar tegelijkertijd is het ook zo dat ik me kan voorstellen dat de voetbal-cultuur gewoon minder aantrekkelijk is als je je hele leven voor het voetbal inricht wanneer de openheid naar homoseksualiteit zo beperkt is.
Laatst gewijzigd door RaJitsu op 12 okt 2021, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Brael schreef: 12 okt 2021, 13:59 En zijn er in Spanje geen macho-mannetjes met opgefokt gedoe? Lijkt me wel toch.
Zeker!
Maar het is anders.
In Nederland is alles ruwer, lomper, gemener. En ik denk dat dat vaker schuurt met de moslimbevolking. Daarom is de integratie ook zo moeizaam, denk ik.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hoe sterker men aan een geloof hecht (een geloof waar doorgaans geen plek is voor homofilie) hoe groter de kans is dat er uitwassen zijn waarin homo's agressief bejegend worden.
Sowieso.

Wel bizar dat er in de Koran vrijwel niks wordt gezegd over homoseksualiteit.
Sterker nog, er is een bepaalde sura over mooie jonge jongens, die met parels worden vergeleken. :kwijl: Volgens mij was onze Mo (vzmh) best ruimdenkend als het erop aankwam. :)
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

RaJitsu schreef: 12 okt 2021, 14:38 Zeggen dat religie er niets mee te maken heeft is weliswaar niet waar, maar het onvermogen om daar voorbij te kijken is waar het aan ligt. Niet aan iets dat honderden jaren geleden ergens is opgeschreven en vervolgend gepredikt is. Dat onvermogen heeft meer met maatschappelijke ontwikkelingen te maken. Machocultuur? Hangt af van waar je deze noemer precies aan geeft. Het verschil tussen bijv. Nederland en wat je in Noord-Afrika ziet is dat moslims hier veelal uit een stadse straatcultuur komen. Een dichte, hechte gemeenschap waarin alles dat afwijkend is iets slechts is en dat eerder genoemde onvermogen om breder te kijken dan je eigen leven een ding is.

De stelling dat binnen een bepaalde groep van een zeker formaat wel iemand homo zou moeten zijn klopt in principe, maar tegelijkertijd is het ook zo dat ik me kan voorstellen dat de voetbal-cultuur gewoon minder aantrekkelijk is als je je hele leven voor het voetbal inricht wanneer de openheid naar homoseksualiteit zo beperkt is.
Het is zeker zo dat heel veel homofiele voetballers ergens afhaken, omdat ze zich niet zo prettig voelen in de voetbalwereld met de typische "kleedkamer-humor". Aan de ene kant zonde voor die jongens zelf, aan de andere kant zeer jammer voor de voetballerij, want er gaan ongetwijfeld ook heel wat talentvolle voetballers mee verloren.

Maar het is onmogelijk dat er in de Eredivisie nul homofiele voetballers zijn. Volgens mij is er laatst een stuk geweest in één van de grotere Nederlandse kranten (ik dacht Volkskrant), waar een aantal homofiele voetballers anoniem hun verhaal deden. Bottom line was: het was beter voor hun carrière om voorlopig niet uit de kast te komen.
Gebruikersavatar
RaJitsu
Vaste waarde in elftal
6
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 aug 2017

Brael schreef: 12 okt 2021, 14:42
Maar het is onmogelijk dat er in de Eredivisie nul homofiele voetballers zijn. Volgens mij is er laatst een stuk geweest in één van de grotere Nederlandse kranten (ik dacht Volkskrant), waar een aantal homofiele voetballers anoniem hun verhaal deden. Bottom line was: het was beter voor hun carrière om voorlopig niet uit de kast te komen.
In de NOS-podcast 'De Schaduwspits' is iig ook iemand naar voren gekomen, maar idd ook anoniem: https://nos.nl/artikel/2383677-leven-al ... -maar-stil
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Bij John de Bever is het nooit een geheim of probleem geweest.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Die artikelen sommen het wel op, ja.
Er valt voor een voetballer gewoon geen voordeel te halen door uit de kast te komen.

Het is maar afwachten tot er een écht flamboyante gast in de eredivisie komt spelen die nergens bang voor is. En dan zou het wel eens hard kunnen gaan. Domino-effect...
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30696
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

RaJitsu schreef: 12 okt 2021, 14:38Het verschil tussen bijv. Nederland en wat je in Noord-Afrika ziet is dat moslims hier veelal uit een stadse straatcultuur komen. Een dichte, hechte gemeenschap waarin alles dat afwijkend is iets slechts is en dat eerder genoemde onvermogen om breder te kijken dan je eigen leven een ding is.
Grappig, ik denk juist dat de stad bij uitstek een plek van diversiteit is, in tegenstelling tot de kleine plattelandsgemeente waar sociale controle veel sterker is, afwijking direct opvalt en mensen wellicht ook vaker conservatief van aard zijn. Maar sommige stadsbuurten kunnen zeker als een dorp aanvoelen, en in sommige buurten wonen relatief veel migranten afkomstig van het platteland.


Wat mij betreft kunnen ook homograpjes anno 2021 echt niet meer. Dat gezegd hebbende: ik vermoed dat er met name bij Ajax een hoop voetballers zitten te wachten tot ze eindelijk veilig uit de kast kunnen komen :grin:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Homograpjes kunnen niet meer? Alle grappen kunnen altijd gemaakt worden. Zo niet dan krijgen we enorm enge toestanden.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Het Kanon
Nationale topspeler
4
Berichten: 2789
Lid geworden op: 22 apr 2019

voskat schreef: 12 okt 2021, 15:08
Het is maar afwachten tot er een écht flamboyante gast in de eredivisie komt spelen die nergens bang voor is. En dan zou het wel eens hard kunnen gaan. Domino-effect...
In de eredivisie gaat het misschien nog net. Wat als je een keer een Europese uitwedstrijd moet spelen ergens ver weg.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

deninho32 schreef: 12 okt 2021, 15:31 Homograpjes kunnen niet meer? Alle grappen kunnen altijd gemaakt worden. Zo niet dan krijgen we enorm enge toestanden.
Hangt ook wel van de context af... wie het zegt, waar het gezegd wordt.
Als hetero's onderling erover grappen is het meestal twijfelachtig.
Gebruikersavatar
deninho32
Site Admin
6
Berichten: 14376
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Grappen mogen altijd en over alle onderwerpen. Je wil toch niet in een wereld leven waar censuur op humor is?
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
Ik identificeer me als een lesbische cavia.
Gebruikersavatar
voskat
Nationale topspeler
6
Berichten: 2205
Lid geworden op: 1 feb 2018

Het Kanon schreef: 12 okt 2021, 15:34
voskat schreef: 12 okt 2021, 15:08
Het is maar afwachten tot er een écht flamboyante gast in de eredivisie komt spelen die nergens bang voor is. En dan zou het wel eens hard kunnen gaan. Domino-effect...
In de eredivisie gaat het misschien nog net. Wat als je een keer een Europese uitwedstrijd moet spelen ergens ver weg.
Zelfde als met racisme. Als het publiek daar achterlijk gaat doen, dan melden bij de arbiter en/of lekker van het veld stappen.
Of een hattrick scoren en lekker zwaaien naar die mannetjes. :love:

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Religie en voetbal