Spelhervattingen

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Gebruikersavatar
1913
Moderator
3
Berichten: 119
Lid geworden op: 1 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Bespreek hier de spelhervattingen.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Toch merk ik dat ik bij spelhervattingen voor de tegenstander niet zeker ben van een goede afloop. Dat straalt nog niet veel vertrouwen uit.

Wat denken jullie?
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

https://www.vi.nl/nieuws/PSV-record-ver ... ng-verliep

Toch een record voor Schmidt.
Ook ben ik het helemaal eens met zijn analyse:

"verbaasde Schmidt. 'Het verrast me dat dit een record is, want volgens mij hadden we veel vaker kunnen scoren uit hoekschoppen. Volgens mij hebben we rond de twintig corners gekregen tegen SC Cambuur (achttien, red.), met zoveel corners neemt de waarschijnlijkheid dat je een keer scoort toe. We trainen erop, zo goed als dat kan in het drukke schema."

Overigens krijgen we ook nog steeds te makkelijk goals tegen dit seizoen uit corners en vrije trappen.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Hopelijk is Van Nistelrooij zich er ook van bewust dat hierop trainen je extra voordeel kan opleveren.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26047
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Onder Cocu waren we meesters in de spelhervattingen. Zowel verdedigend als aanvallend.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Komt natuurlijk ook door de spelers die je hebt. Onder Cocu hadden we Luuk, Gini, Bruma en Moreno (mis ik er een paar?)
Nu hebben we wat minder echte koppers.
Als er komend seizoen een kopsterke spits komt en een middenvelder die goed kan koppen gaan er ook meer corners en vrije trappen in.

Vorig seizoen was het wel dramatisch.. gelukkig heeft PSV ingezien dat het beter moest en dat blijkt wel dit seizoen.
Ooijer is chefspelhervattingen toch bij PSV?
Gebruikersavatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
4
Berichten: 4229
Lid geworden op: 26 mar 2020

Zo vaak scoren uit corners terwijl je niet de beste / meest ideale spelers daarvoor in huis hebt bewijst in ieder geval dat het trainbaar is en zeer de moeite waard om het te trainen.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Absoluut, er mag dan ook aandacht besteed worden aan de verdedigende variant.
Hoe vrij tegenstanders met regelmaat staan na een vrije trap of corner, wat ook veel tegendoelpunten heeft opgeleverd, blijft een doorn in het oog voor mij.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26047
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ComeOnPSV schreef: 24 apr 2022, 11:45 Komt natuurlijk ook door de spelers die je hebt. Onder Cocu hadden we Luuk, Gini, Bruma en Moreno (mis ik er een paar?)
Nu hebben we wat minder echte koppers.
Als er komend seizoen een kopsterke spits komt en een middenvelder die goed kan koppen gaan er ook meer corners en vrije trappen in.

Vorig seizoen was het wel dramatisch.. gelukkig heeft PSV ingezien dat het beter moest en dat blijkt wel dit seizoen.
Ooijer is chefspelhervattingen toch bij PSV?
Nee, Cocu maakte met de staf een hele uitgebreide analyse van de beste set pieces ploegen uit de 5 grootste competities. Die data hebben ze gecombineerd en zo zijn ermee bezig gegaan. Hoeveel mensen in de 16, wel of geen mensen bij de palen. Twee mensen bij de corner of eentje. Zo hebben ze ongeveer 6000 corners helemaal uitgeplozen.

Van Hooijdonk pleitte voor mensen bij de palen, maar dat bleek helemaal geen goed recept. Je kon beter meer mensen in de duels hebben, dan was de kans op een tegengoal kleiner. Aanvallend zo min mogelijk mensen in de 16, dus tegenstanders tot net buiten de 16 'lokken'. Hoe minder in de 16 des te groter de kans op scoren. Dus zelf verdedigend de 16 volpompen. Wij hadden zelden een snelle spits op de middenlijn staan bijvoorbeeld: de 16 moest vol. En zo kwamen er nog heel veel kleine dingen uit.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Interessant!
Vaak zien wij als supporters of voetbalkijkers dingen en dan roepen we: iemand bij de palen of waarom zo druk maken voor de keeper.
Blijkt dus gewoon uit statistieken te werken.
Voetbal blijft soms echt heerlijk wetenschappelijk.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26047
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Het was wel een logische actie om te kijken hoe de beste ploegen het doen. Vervolgens gewoon kijken wat opvalt. En natuurlijk gaat er wel eens eentje in die iemand bij de paal had gestopt. Maar in de long run minder dus.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Goed om te zien dat hier weer varianten worden bedacht. Nu zelfs met de aftrap, die bijna een kans oplevert en eerder met een cornervariant. Zo lijken we geleerd te hebben van Monaco vorige week.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Eindelijk heb ik niet meer het gevoel bij corners van "doe maar 5 corners is een penalty"
Het was dramatisch, en is nu ineens weer een wapen! En dat is lekker en vertrouwd, want dat past gewoon bij PSV.
Dat er dan ook nog varianten zijn die ook echt gevaarlijk zijn maakt het alleen maar mooier. Tegenstanders hebben geen idee meer wat ze moeten verwachten als dit nog verder doorontwikkeld wordt.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Het heeft ook alles te maken met de kopkracht. Vorig jaar had je Boscagli op de plek van Obispo en Zahavi op de plek van De Jong.
Er staan nu twee topkoppers op die plekken.
Dan hebben we verder nog Ramalho, Sangaré en Guti die een club in de gaten moet houden.
Bij een goede corner is het ontzettend moeilijk om ons te verdedigen.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

De Realist schreef: 17 aug 2022, 10:40 Eindelijk heb ik niet meer het gevoel bij corners van "doe maar 5 corners is een penalty"
Het was dramatisch, en is nu ineens weer een wapen! En dat is lekker en vertrouwd, want dat past gewoon bij PSV.
Dat er dan ook nog varianten zijn die ook echt gevaarlijk zijn maakt het alleen maar mooier. Tegenstanders hebben geen idee meer wat ze moeten verwachten als dit nog verder doorontwikkeld wordt.
Ineens?
PSV heeft onder Schmidt bizar veel gescoord uit corners. Vooral het laatste seizoen.
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Franciscus schreef: 17 aug 2022, 16:56 PSV heeft onder Schmidt bizar veel gescoord uit corners. Vooral het laatste seizoen.
Ja gelukig zagen ze dat op een gegeven moment, want in het eerste seizoen stonden we laatste in de eredivisie wat betreft goals uit standaardsituaties.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Is dat zo? Dat idee had ik namelijk niet bepaald, wellicht in uitwedstrijden die ik niet kon zien?
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Het was zelfs een clubrecord: https://www.vi.nl/nieuws/PSV-record-ver ... ng-verliep


En dat was 4 wedstrijden voor het einde van het seizoen.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

Ooijer schijnt chef corners te zijn. De lijn van vorig jaar wordt voorgezet alleen nu met nog meer kopgeweld. Obispo, Guti, Til, Van Ginkel, Ramalho en uiteraard De Jong zijn allemaal gevaarlijk in die situaties.

Bij het verdedigen van dode spelsituaties ook een wapen.
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Was Ooijer ook niet onderdeel van het Roda JC dat hoog eindigde en heeel veel scoorde uit corners?
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Franciscus schreef: 17 aug 2022, 17:51 Het was zelfs een clubrecord: https://www.vi.nl/nieuws/PSV-record-ver ... ng-verliep


En dat was 4 wedstrijden voor het einde van het seizoen.
Bijzonder. Wij zeggen voor de grap op de tribune altijd met de mensen om ons heen dat we maar beter 5 corners voor een penalty kunnen doen omdat ze er toch nooit in gaan. Hoe we daar dan bij komen is me een raadsel.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Knap, want het viel vorig jaar echt op, ook in thuiswedstrijden.
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

In mijn beleving is de grote doorbraak geweest dat gakpo de corners ging nemen. Schmidt kwam erg laat tot het inzicht... van eerder liet hij max en zelfs mwene als ik het goed heb corners nemen.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

MaartenV schreef: 18 aug 2022, 00:42 In mijn beleving is de grote doorbraak geweest dat gakpo de corners ging nemen. Schmidt kwam erg laat tot het inzicht... van eerder liet hij max en zelfs mwene als ik het goed heb corners nemen.
Als ook in een ander topic al gemeld: Gakpo nam begin vorig seizoen (bijvoorbeeld thuis tegen Groningen) al de corners.
Het jaar ervoor heeft hij tig wedstrijden gemist en was Max altijd fit. Mwene was er toen niet.
Dus nogmaals: blijf alsjeblieft bij de feiten. Als je iets negatiefs wil zeggen over Schmidt dan moet je wel iets zeggen dat hout snijdt.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Spelhervattingen