Het middenveld

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SKERLA
Vedette
6
Berichten: 6246
Lid geworden op: 26 aug 2017
Favoriete speler: Peet Scheefbril

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Heruone schreef: 24 aug 2022, 20:43 En toch is het fijn dat Ruud voor de zekerheid van Guti kan kiezen in dit soort cruciale tweeluiken.
Zo ervaar ik dit ook. Eerst met ervaring de CL bereiken, na 1 september richting beste formatie werken.
Gebruikersavatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
6
Berichten: 3047
Lid geworden op: 30 jan 2018
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Veerman Sangaré Simons. Er is geen enkele andere optie meer. Het middenveld scoort vandaag 5 goals trouwens.
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Vedette
3
Berichten: 9998
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Gisteren stond Xavi op rechts met het duidelijke doel, zoals RvN na de wedstrijd nog eens extra benadrukte, "Dat hij uit moest (en kon) wijken naar de binnenkant om als een extra 10 te spelen''. Guti nam in feite de vacature op het middenveld van Xavi over, dat stond best aardig. Zo kwamen ze vaak met vier man op het middenveld te staan. Dit kwam Veerman ten goede, die eindelijk weer eens uitblonk.

Maar Madueke is bijna terug. Hopelijk wordt hij rustig gebracht en blijft hij lang 'heel', want dat zou voor het elftal (en ons als fans) geweldig zijn uiteraard. Echt een speler waar je voor naar onze mooie stadion komt. Door deze situatie komt Ruud nu wel voor de keuze te staan hoe hij het middenveld gaat indelen. Madueke, indien fit uiteraard, zal Ruud naar mijn verwachting altijd opstellen. Tevens het type buitenspeler die Ruud graag ziet, namelijk een met een sterke individuele actie.

Xavi zal in deze situatie weer op 10 terecht komen, maar de vraag is verder wie erbij gaan komen op het middenveld. Kiest Ruud voor meer defensieve zekerheid en posteert hij Guti naast Sangare (die ook wel zeker van z'n plek lijkt) of gaat hij toch voor Veerman? Veerman creëert namelijk toch de meeste kansen uit open spel, meer nog dan Gakpo blijkt uit de statistieken. Daarnaast heeft Ruud in deze situatie veel verschillende smaken nog tot zijn beschikking op 10 achter Xavi, namelijk Ledezma en Til; twee totaal andere type spelers.

De blessures van Saibari en Vertessen zijn erg zuur, maar de komst van Mauro, Luuk en Noni maakt wel veel goed. Dit gaat een boost geven en lijkt allemaal dan ook (eindelijk) iets meer onze kant op te vallen.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Vind het ook een lastige puzzel zo. Ik zie de toegevoegde waarde van Guti absoluut. Speelt zelf misschien niet heel opvallend of geweldig goed. Maar voor het elftal heb ik wel het idee dat het veel beter is dat Guti naast/achter Sangare staat. Zeker in deze fase dat PSV voetballend nog (lang) niet zo ver is.

Dan moet je dus gaan schuiven. Veerman iets meer naar voren (gister zei hij weer dat hij dat fijn vond terwijl hij eerder 10 weinig vond) en Xavi schuift op naar recht. Vulde dat trouwens erg goed in, wat slimme speler is dat zeg! En zo dynamisch! Het was zo jammer dat de momentherkenning van de andere spelers zo erbarmelijk was. Hij trok namelijk veelvudig gaten waar teamgenoten in konden duiken. Zeker de eerste helft ontstonden er vele 1:1 momenten die Xavi perfect herkende. Helaas is Mwene geen RB die er overheen vliegt, is Til geen bewegelijke spits en duiken Veerman/Sangare ook niet die gaten in.

Ik zou het iig wel zo laten staan met een middenveld: Guti/Sangare/Veerman en Xavi vrij op rechts. Zelfs als Noni terug komt en topfit is zou je hem als spits kunnen inzetten.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

Het helftje van xavi op de vleugel beviel eigenlijk best wel goed. Misschien is dit op termijn toch meer een wingman ? Wingback bij bayer minchen of zo.

Ondanks zijn andere xavi postuur.. is dit niet echt een tiki taka voetballer. Heeft graag de bal aan zijn voet, goede loopacties. Floreert in de ruimte. Of misschien ontbreken bij PSV de medespelers om tiki taka mee te spelen.

Hoe dan ook.. ik ben benieuwd waar deze jongen gaat eindigen (zowel qua clubniveau als qua positie).
MaartenV
Nationale topspeler
3
Berichten: 1574
Lid geworden op: 23 okt 2020

Ik zou guti laten banken.
Die acties van veerman gisteren werken ook vanwege de mindere weerstand. Maar tegen een betere tegenstander ligt echt zijn bojzondere kwaliteit op het gebied van steekballen, mensen diep sturen. Niet op dit soort acties, al waren deze errug lekker.
Gebruikersavatar
SKERLA
Vedette
6
Berichten: 6246
Lid geworden op: 26 aug 2017
Favoriete speler: Peet Scheefbril

Altijd deze MPNA houden Ruud!
Voor Veerman (geen 10) en Sangaré (geen 6) perfect en we zijn verlost van het doordekken met de 10 naast de 9. Hoeft niet eens met Guti (Boscagli!), als het maar MPNA is.
Den Bondskoots
Basisspeler
3
Berichten: 433
Lid geworden op: 4 nov 2020

SKERLA schreef: 14 okt 2022, 17:16 Altijd deze MPNA houden Ruud!
Voor Veerman (geen 10) en Sangaré (geen 6) perfect en we zijn verlost van het doordekken met de 10 naast de 9. Hoeft niet eens met Guti (Boscagli!), als het maar MPNA is.
Vooral inderdaad dat Veerman en Sangaré hier allebei veel beter op hun plek zijn. Dat zijn de motors van het elftal, wel fijn als die op de juiste plek staan.
Gebruikersavatar
Skuddem
Nationale topspeler
2
Berichten: 2356
Lid geworden op: 14 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

De dubbele 8-variant.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Verdediging en middenveld laten staan ook als het een keer een mindere wedstrijd is. I.i.g. tot het WK.
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

Massimo schreef: 14 okt 2022, 22:01 Verdediging en middenveld laten staan ook als het een keer een mindere wedstrijd is. I.i.g. tot het WK.
Mee eens, alhoewel Teze of Ramalho w.m.b. niet zoveel uitmaakt. Guti lijkt voor nu gewoon de beste tussenweg. Helaas is niet geïnvesteerd in een betere 6 dan Guti, want hij schiet m.i. wel tekort voor het niveau dat we nastreven. Helaas zijn Veerman Sangaré en Xavi allemaal geen 6. :lol:
Zuc0
Nationale topspeler
1
Berichten: 1984
Lid geworden op: 22 jun 2022
Seizoenkaart: Vak DD
Clubvoorkeur: PSV

Lastig om de goede samenstelling te vinden. Middenveld mist diepgang maar ik vermoed ook dat op dit moment het met Guti, Sangaré, Veerman en Simons het beste staat.
Maar ja dat zijn er vier i.p.v. drie. Simons hangend op rechts kan en ik zou, zeker tegen Arsenal, 4 4 2 spelen.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Bruggink en Perez lieten heel mooi zien hoe het middenveld functioneerde als een vierkant (min of meer) waarbij Xavi en Veerman beide eigenlijk als 10 spelen. Met een beetje fantasie kun je zelfs zeggen dat het een 4-2-2-2 systeem is. Ik weet niet hoe dit ontstaan is want Xavi had al 10 wedstrijden eerder aan de zijkant geprobeerd worden gezien de andere mogelijkheden maar zoals het nu staat is wel echt heel goed. Als je daar nog een Mauro en Luuk bij denkt dan is dat wel iets om op door te bouwen maar mijn inziens is Xavi op 10 en Madueke op rechts erbij een nog grotere kans om het maximale uit deze groep te halen. Maar wellicht is het tactisch wel een kans om een team te verrassen om deze variant erin te houden. Europees lijkt het me ook een uitstekende opstelling en speelwijze.

Heel eerlijk... als dit werkt met Xavi op rechts en Gakpo op links zou het óók moeten werken met Madueke op rechts en Xavi op links. Dus als we Gakpo nog eens moeten missen/sparen dan is dat niet heel onlogisch indien Madueke terug is. Met El Ghazi heb je natuurlijk een echte buitenspeler met een voorzet.

Er komt heel veel productiviteit uit ons middenveld en dat is wel iets wat bij een kampioenenploeg past. Just saying... :)
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Vedette
3
Berichten: 9998
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

http://espndeportes.espn.com/videohub/v ... d=11092043

Voorlopig zo laten staan.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

DonyellMalen schreef: 17 okt 2022, 13:26 Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

http://espndeportes.espn.com/videohub/v ... d=11092043

Voorlopig zo laten staan.
Oops waar ik Bruggink en Perez zei bedoelde ik Kwakman en Perez want Bruggink was in het stadion. Stop de tijd.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

11 Sir Tinus schreef: 17 okt 2022, 13:33
DonyellMalen schreef: 17 okt 2022, 13:26 Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

http://espndeportes.espn.com/videohub/v ... d=11092043

Voorlopig zo laten staan.
Oops waar ik Bruggink en Perez zei bedoelde ik Kwakman en Perez want Bruggink was in het stadion. Stop de tijd.
Speelde Schmidt niet ook met twee '10' in de halfspace?
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Voormalig KG schreef: 17 okt 2022, 13:53
11 Sir Tinus schreef: 17 okt 2022, 13:33

Oops waar ik Bruggink en Perez zei bedoelde ik Kwakman en Perez want Bruggink was in het stadion. Stop de tijd.
Speelde Schmidt niet ook met twee '10' in de halfspace?
Maar Gakpo was dan een 10 en geen linksbuiten. Ik zou het eerder vergelijken met de Park rol onder Hiddink in 2005.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Dit was vandaag een groter probleem dan de verdediging. Als je verdedigers in deze vorm hebt en dat weet de trainer als team dan mogen de middenvelders en vleugelaanvallers meer doen in het meeverdedigen. De ruimtes voor de verdediging waren veelste groot. Hier lag de fout vandaag, waardoor ook Obispo etc minder uit de verf komen.
Daarnaast is het helaas over met Max. Hij heeft zich sinds zijn komst niet meer ontwikkeld en nu weer onder de maat. Fantastische trap, inzet en kan een veld bestrijken maar het is echt al een lange tijd een doorn in het oog jammer genoeg .
Rikkert1234
Vedette
2
Berichten: 5246
Lid geworden op: 12 mei 2021
Clubvoorkeur: PSV

Het blok Guti, Sangare en Xavi is wel echt meesterlijk. Veruit met afstand beste middenveld van de Eredivisie. Hopelijk snel een goede kwalitatieve buitenspeler er weer bij dat Xavi weer op 10 kan.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Als ik goed heb geteld hebben onze 5 middenvelders samen 33 goals gemaakt in 29 wedstrijden waarbij Xavi natuurlijk ook vaak aanvaller was. Maar zonder Xavi nog steeds 19 goals met Veerman, Til, Sangaré en Guti. Dat is wel eens anders geweest in het recente verleden.
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

En toch is ons middenveld een ideeënloze gatenkaas.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Momenteel hebben we 4,5 middenvelder van 3 posities. Daarachter hebben we eigenlijk heel weinig zitten. Het is bijna een wonder dat we dit seizoen niet één keer in de problemen zijn gekomen. Maar kijk onderstaand lijstje eens;

Joey Veerman - 46 wedstrijden (0 wedstrijden gemist door blessure)
Xavi Simons - 44 wedstrijden (0 wedstrijden gemist door blessure)
Guus Til - 42 wedstrijden (1 wedstrijd gemist door een blessure)
Ibi Sangaré - 42 wedstrijden (2 wedstrijden ziek, 1 gespaard en 1 geschorst)
Erick Gutierez - 41 wedstrijden (1 wedstrijd gemist door blessure)

Hier komen normaal gesproken nog 4 wedstrijden per speler bij en dan is marathonman Veerman wel even een heldje met 50 wedstrijden in de benen. Maar het zegt ook wel iets over het 'geluk' dat we niet met Ledezma/Saibari en van Ginkel hebben hoeven te klootviolen. Volgend jaar kunnen we niet gokken op dezelfde fitheid als dit jaar en mag er best wel iets bij voor in de breedte.

Qua productiviteit gaat het ook zeer aardig met deze 4. Veerman met 9 goals en 13 assists, Xavi met 18 goals en 12 assists en Til met 13 goals en 5 assists blijven normaliter zeker nog een jaar. Sangaré en Guti gaan normaal gesproken weg en die moeten dus vervangen worden + een speler voor in de breedte omdat a) niet elk jaar iedereen 45 wedstrijden kan spelen en b) omdat Xavi de 10 positie deelt met Til maar ook op links/rechts veel nodig gaat zijn. Je hebt die 3 nieuwe middenvelders dus echt wel wat te bieden qua speeltijd. Ook qua salaris/afschrijvingen valt er heel veel weg en er is absoluut budget om voor keuze A te gaan zou ik zeggen.

Wat we nodig hebben is in mijn ogen een echte 6, een back-up die eigenlijk 6 en 8 kan spelen en een back-up 8.

Basisspeler 6
Eigenlijk moet dit iemand zijn die waarde vertegenwoordigd. Een goede investering die er meteen kan staan maar uiteindelijk net als Sangaré een stap kan maken na 2 a 3 jaar waardoor we er ook op kunnen verdienen. Het belangrijkste aan deze speler is dat hij samen met bouwsteen Veerman en de nr 10 (Til of Xavi) het middenveld bij elkaar kan houden en Veerman beter maakt zoals Wieffer Kokcu eigenlijk beter heeft gemaakt. Voor mijn gevoel kan dit geen moeilijke positie zijn om te versterken met het budget wat er is.

Back-up 6 en 8
Als het goed is heb je Joey en zijn nieuwe compagnon als starters. Maar niet in elke wedstrijd kun en wil je met die twee starten dus er moet iemand bij die je zonder zorgen mee kunt laten rouleren zodat die net als Guti tot 30 a 40 wedstrijden per jaar komt. Je moet dus iemand vinden die zich kan schikken in die rol en ik denk dat een talentvolle jongen die wellicht nog een tijdje nodig heeft om naar het niveau toe te groeien best een veilig in het profiel past. Mocht het nodig zijn dan moet het basiswaardig zijn maar het kan ook iemand zijn die op termijn Joey kan opvolgen bv. Dit moet ook niet zo'n hele lastige positie zijn zou ik zeggen.

Back-up 8
Er komen volgend jaar wedstrijden genoeg waarbij het verstandiger is om Joey een keer niet te laten starten, of hem eerder naar de kant te halen of hem te helpen in een wedstrijd waarbij hij zelf vastgezet wordt. Qua profiel zou een rechtsbenige Veerman (Vd Boomen) geniaal zijn omdat er ook heel veel wedstrijden zijn waarbij Joey en Branco samen op een middenveld prima overeind zouden kunnen blijven. Eigenlijk is dit een positie die nu door Ledezma werd ingevuld en als je dat kunt upgraden door de transfervrije vd Boomen dan heb je volgens mij echt interessante aankoop. Ik moet erbij blijven zeggen dat ik geen scout ben maar kijk naar het profiel. Volgens mij komt zo'n speler in dit profiel ook makkelijk tot 30 a 35 wedstrijden per jaar.

Zerrouki en vd Boomen zijn vooralsnog de usual suspects die genoemd zijn. Maar er zijn er nog wel meer waar PSV eerder interesse in heeft getoond zoals een Matusiwa. Carlos Alcarez was vorig jaar nog aan PSV gelinkt maar die is afgelopen winter voor ruim 13 miljoen naar de PL verkast. Gezien de transfervrije status van Spierings zou dat ook niet onlogisch zijn dat hij op zijn minst gevolgd wordt. Schouten zou ook een Brands aankoop kunnen zijn mits hij goedkoper was geweest maar die is inmiddels 26 en moet ook flink wat kosten. Ik ben erg benieuwd en een beetje hyped zelfs voor de eerste aankopen. Op 16 april kwam bv Drommel al. Waterman was vorig jaar de eerste maar dat was pas half juni. We moeten dus nog even geduld hebben. Als ze begin juli beginnen met de eerste training dan is meestal 1 a 2 weken later het trainingskamp en dan wil je het grotendeels bij elkaar hebben.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Ik denk dat het middenveld ook niet los gezien kan worden van de verdediging. Als je je verdediging dusdanig kunt verbeteren dat je daar op kunt leunen, kun je wellicht ook je middenveld anders indelen met wat meer voetbal. Nu heb je eigenlijk een Guti nodig omdat ook de verdediging vaak niet goed en sterk staat. Als je daar al een sterkere linie hebt kun je eens gaan kijken of de PnA variant weer gaat werken met Xavi op links of rechtsbuiten als je hem daar nodig hebt.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

DeEintovenaar schreef: 04 mei 2023, 17:53 Ik denk dat het middenveld ook niet los gezien kan worden van de verdediging. Als je je verdediging dusdanig kunt verbeteren dat je daar op kunt leunen, kun je wellicht ook je middenveld anders indelen met wat meer voetbal. Nu heb je eigenlijk een Guti nodig omdat ook de verdediging vaak niet goed en sterk staat. Als je daar al een sterkere linie hebt kun je eens gaan kijken of de PnA variant weer gaat werken met Xavi op links of rechtsbuiten als je hem daar nodig hebt.
Een beetje het verhaal van WK 2010. Omdat Nederland daar met Joris fucking Mathijsen en jhohnhnhieh (meen ik) achterin moest aan kakken speelden zowel van Bommel als Neigel standaard samen.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

De Realist schreef: 04 mei 2023, 18:07
DeEintovenaar schreef: 04 mei 2023, 17:53 Ik denk dat het middenveld ook niet los gezien kan worden van de verdediging. Als je je verdediging dusdanig kunt verbeteren dat je daar op kunt leunen, kun je wellicht ook je middenveld anders indelen met wat meer voetbal. Nu heb je eigenlijk een Guti nodig omdat ook de verdediging vaak niet goed en sterk staat. Als je daar al een sterkere linie hebt kun je eens gaan kijken of de PnA variant weer gaat werken met Xavi op links of rechtsbuiten als je hem daar nodig hebt.
Een beetje het verhaal van WK 2010. Omdat Nederland daar met Joris fucking Mathijsen en jhohnhnhieh (meen ik) achterin moest aan kakken speelden zowel van Bommel als Neigel standaard samen.
Precies! Natuurlijk hebben we een verdedigend ingestelde middenvelder nodig maar dat hoeft niet per se een klassieke 6 te zijn als je verdediging goed op orde is.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

We hebben iemand nodig die het middenveld compleet maakt. Dat hoeft niet perse een echte 6 te zijn maar iemand die naast Joey het middenveld laat functioneren. En ik geloof dat er spelers zijn die kwalitatief minder zijn dan Sangaré maar wel voor een betere balans zorgen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Het middenveld