Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Den Bondskoots
Basisspeler
3
Berichten: 431
Lid geworden op: 4 nov 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

SKERLA schreef: 09 sep 2022, 14:48
Den Bondskoots schreef: 09 sep 2022, 14:10

Ik zou sowieso met die 4 spelen. Guti punt naar achter. Sangare en Veerman als 8-en. Xavi zwervend op rechts. Zoals Berghuis bij Feyenoord speelde, Tadic bij Ajax.

Dan heb je alleen eigenlijk wel een opkomende back nodig.
Hoever! 🤣
Hoever nie mir in wa men betreft.

Zonder gekheid: dat is wellicht de enige manier waarop je hem kan gebruiken.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Sensation schreef: 29 jul 2022, 08:55
Siemen schreef: 29 jul 2022, 08:26

Iemand een samenvatting van belangrijkste punten? Je mag niet meer vragen om te delen per DM toch? ;)
Meest interessante is het stukje over tactiek:
Ruud begon voorbereiding 4-1-4-1 in verdedigend opzicht, schakelde later na terugkeer Sangaré over op 4-4-2. Zegt zelf:
‘Je kan vanuit de basisformatie natuurlijk positiewisselingen toepassen’, vertelde Van Nistelrooij over die wijziging. ‘Je begint met een bepaalde structuur om de jongens houvast te geven in bepaalde zaken, vanuit de positie. Van daaruit ga je meer variatie aanbrengen in de veldbezetting. Zo kan je ook ten opzichte van tegenstanders variëren. Dat proces, daar zitten we middenin. Dat is nog gaande.’

Verschil met Schmidt:
Bij Schmidt schoof het hele elftal naar 1 kant wanneer de back van de tegenstander werd ingespeeld, in extreme mate.

Bij RvN:
Gematigder, indien afstand te belopen schuift linksback door wanneer rechtsback wordt ingespeeld. Maar de rest van het team blijft gewoon in positie. Waarbij hoogstens wat mandekking wordt toegepast rondom de bal, om een snelle verplaatsing richting de andere kant onmogelijk te maken.

Aanvallend valt onder Van Nistelrooij op dat de flanken bijzonder belangrijk gaan worden. Veel opbouwpatronen eindigen met een opening richting de zijkant. Achterin wil Van Nistelrooij een speler meer dan de tegenstander hebben. Meestal creëert hij die situatie met een uitzakkende middenvelder.

Afbeelding
In hoeverre komen deze principes nu terug in de wedstrijden? Ik vind het lastig
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

Volgens mij is iedereen het ermee eens dat Sangaré Veerman Simons drie middenvelders zijn van relatief hoog niveau, zeker voor de ED. Ik wil eens een stelling inbrengen en kijken wat daarvan gedacht wordt. Met disclaimer: het collectief faalt momenteel waardoor het middenveld komt te zwemmen in immense ruimtes, dus dit kan je ze natuurlijk niet volledig aanrekenen. Omdat het team weinig afstemt met elkaar en voortdurend twijfelt tussen druk zetten of terugzakken, geen keuzes maakt of juist onafgestemde keuzes maakt.

Desondanks denk ik dat verkoop Sangaré in de winter een goede zet kan zijn, mits je een betrouwbare 6 ervoor terughaalt. Een betere verkoop dan Gakpo, van wie wij - zelfs in zijn slechte vorm - aanvallend volledig afhankelijk zijn. Op dit moment zie ik ons middenveld eigenlijk als twee 8'en (Veerman en Sangaré) en één 10 (Simons), maar we hebben geen enkele betrouwbare slot op de deur. Die kenmerkt zich door sterke positionering rond de 6 positie, laag blijven hangen zonder fratsen naar voren, voetballend betrouwbaar cq. sober, fysiek sterk in kop- en duelkracht. Sangaré heeft de fysiek en kwaliteiten als geweldige balafpakker, maar kenmerkt zich m.i. ook door zijn agressieve drang naar voren en regelmatig 'uit positie' lopen. Van Veerman weten we dat hij geweldig is aan de bal, maar defensief zwak. Als Sangaré inschuift, zijn we per direct kwetsbaar op ons middenveld. We hebben nog Guti op de bank, maar inmiddels hoop ik dat iedereen beseft dat Guti een strijdlustige speler is die nuttig is binnen kleine ruimtes maar met onvoldoende kwaliteit voor de basis (fysiek, handelingssnelheid, voetballend). Het is vloeken in de kerk, want Ajacied en galbak, maar een type Alvarez is m.i. wat we missen. Of Fabinho, als we gisteren bekijken. Hoe goed Sangaré ook kan zijn, ik denk namelijk exceptioneel, zie ik hem meer als agressieve 8 dan als betrouwbare 6.



Een draadje van Pieter over het tactisch falen, waarin (m.i. niet toevallig) Sangaré als voorbeeld wordt genomen.
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Siemen schreef: 14 sep 2022, 08:43 Volgens mij is iedereen het ermee eens dat Sangaré Veerman Simons drie middenvelders zijn van relatief hoog niveau, zeker voor de ED. Ik wil eens een stelling inbrengen en kijken wat daarvan gedacht wordt. Met disclaimer: het collectief faalt momenteel waardoor het middenveld komt te zwemmen in immense ruimtes, dus dit kan je ze natuurlijk niet volledig aanrekenen. Omdat het team weinig afstemt met elkaar en voortdurend twijfelt tussen druk zetten of terugzakken, geen keuzes maakt of juist onafgestemde keuzes maakt.

Desondanks denk ik dat verkoop Sangaré in de winter een goede zet kan zijn, mits je een betrouwbare 6 ervoor terughaalt. Een betere verkoop dan Gakpo, van wie wij - zelfs in zijn slechte vorm - aanvallend volledig afhankelijk zijn. Op dit moment zie ik ons middenveld eigenlijk als twee 8'en (Veerman en Sangaré) en één 10 (Simons), maar we hebben geen enkele betrouwbare slot op de deur. Die kenmerkt zich door sterke positionering rond de 6 positie, laag blijven hangen zonder fratsen naar voren, voetballend betrouwbaar cq. sober, fysiek sterk in kop- en duelkracht. Sangaré heeft de fysiek en kwaliteiten als geweldige balafpakker, maar kenmerkt zich m.i. ook door zijn agressieve drang naar voren en regelmatig 'uit positie' lopen. Van Veerman weten we dat hij geweldig is aan de bal, maar defensief zwak. Als Sangaré inschuift, zijn we per direct kwetsbaar op ons middenveld. We hebben nog Guti op de bank, maar inmiddels hoop ik dat iedereen beseft dat Guti een strijdlustige speler is die nuttig is binnen kleine ruimtes maar met onvoldoende kwaliteit voor de basis (fysiek, handelingssnelheid, voetballend). Het is vloeken in de kerk, want Ajacied en galbak, maar een type Alvarez is m.i. wat we missen. Of Fabinho, als we gisteren bekijken. Hoe goed Sangaré ook kan zijn, ik denk namelijk exceptioneel, zie ik hem meer als agressieve 8 dan als betrouwbare 6.



Een draadje van Pieter over het tactisch falen, waarin (m.i. niet toevallig) Sangaré als voorbeeld wordt genomen.
Voor Sangare is het laffe naar achter hollen inderdaad wel even wennen nadat hij 2 jaar lang vol gas naar voren druk moest zetten. Hij is/was ook steeds beter in staat deze situaties te herkennen. Daarom ook zonde dat daar zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Overigens is het de tactiek van Ruud dat de dichtsbijzijnde speler druk op de bal zet en de rest naar achter rent. Soms moet Sangare dus nog druk naar voren zetten in zijn eentje. Guti kan Alvarez juist wel vervangen in zo'n rol, hij moet alleen nog leren af en toe te slaan, na te trappen of een elleboog uit te delen. Maar juist die soberheid, overal tussen zitten etc kan Guti juist erg goed. Verschil is alleen dat de tactiek bij Ajax over het algemeen klopt en de ruimtes tussen de linies veel en veel vaker kleiner zijn en het voor Alvarez dus ook makkelijker is om hierin uit te blinken. Zet Alvarez of van mij part de beste versie van Kante bij ons neer en je denkt dat ze er niets van kunnen. Iedereen zwemt bij ons op dit moment. Het is ook geen verhaal van wie wat waar maar van hoe gaan we weer als team spelen, hoe zorgen we ervoor dat het weer enigszins klopt. We hebben overall een prima team, met zeker wat hiaten, waar voetballend echt veel en veel meer inzit dan wat we nu op de mat leggen.

Verbeterpunten mijn inziens:
Ruimtes tussen linies veel en veel te groot. Ruimte tussen aanval en verdediging klopt gewoon echt niet. Of aanvallers moeten veel en veel sneller naar achter rennen of verdedigers veel beter aansluiten. Hoe we staan direct na balverlies (wat veel te vaak gebeurd wat er ook weer voor zorgt dat we elke keer achter de feiten aan lopen) klopt nog voor geen meter. 1 iemand druk op de bal en de rest naar achter positioneren werkt gewoon echt nog niet. Hierdoor voetbalt iedereen heel gemakkelijk zich onder de "druk :baby " uit en als je dat enigszins snel doet heb je giga veel ruimte omdat de helft nog terug aan het hollen is.

We spelen in een veel te traag tempo. En daarnaast ook veel te veel horizontaal. Snel kantelen is een wapen om ruimte te creëren aan de contrakant. Maar dat moet wel snel gebeuren en je moet daarbij poppetjes overslaan. Daarnaast is dit zowat het enige wat we doen dus dit is ook bizar voorspelbaar voor de tegenstander. En wil je het daarnaast succesvol maken heb je nog wat meer variatie nodig in de wisselwerking aan de contrakant tussen back, buitenspeler en aansluitende (of soms juist niet) middenvelder. Dit is nu ook veel te statisch en voorspelbaar.

We spelen veel te weinig centraal verticaal. Wat we continu deden onder Roger, dus direct de diepte zoeken en zoveel mogelijk diep ipv breed dat is er (dit dan wel) vakkundig uitgehaald. Echter door centraal verticaal te spelen en tussen de linies (wat Teze als CV heel, heel goed kan) moeten beide kanten vd tegenstander gaan knijpen en, voila, heb je aan twee kanten ruimte om door te voetballen met bijvoorbeeld aanvallers aan de zijlijn of backs die binnendoor er over heen komen.

Er is veel te weinig verticale beweging zonder bal in balbezit. Onze middenvelders spelen te statisch en willen te veel vanuit de bal voetballen maar alles en iedereen staat zo'n beetje stil of beweegt onafhankelijk. Til heeft zo'n beetje als enige toegevoegde waarde (plus goals) heeft is dat hij continu diep loopt en daarmee ruimtes creert voor andere. Echter kan hij dit alleen voor andere doen omdat hij zelf beperkt is aan de bal en dus niet mee kan doen in het positiespel. Maar een Veerman én Sangare (Simons doet dit nog enigszins) zouden veel vaker de diepgaande beweging moeten maken (niet tegelijkertijd!) richting of tot in de box om én ruimte te maken maar ook daar mee te doen in het spel. Backs kunnen dan knijpen en positie overnemen.

Er zit aan de bal te weinig synergie. Dus te weinig gecoordineerde beweging zonder bal, en echt te weinig en te weinig variatie in de patronen en de paar patronen die er zijn worden matig en langzaam uitgevoerd. Daarnaast is ons spel direct na balverlies echt heel slecht georganiseerd. Oh ja en ook in bal bezit maken we het veld verticaal veel te groot. (horizontaal snap ik).

Korom, mand, het klopt nog voor geen meter. Welk poppetje je ook neerzet het maakt niet uit.
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Ik weet niet of dit het moment is om het systeem om te gooien, maar ik ben wel benieuwd of wij 5-3-2, 3-5-2 of 3-4-3 zouden kunnen spelen met ons materiaal? Maar aangezien onze staf tot nu toe moeite heeft om het tactisch goed weg te zetten en we op termijn waarschijnlijk toch terug naar 4-3-3 zouden gaan zou ik eigenlijk gewoon daarop voortborduren.

Komende duels maar zo proberen:

Benitez
Teze-Ramalho-Obispo-Mwene
Gutierrez
Sangaré-Veerman
Xavi-Vertessen-Gakpo

Evt. Branthwaite voor Obispo en in de spits kun je ook voor andere opties kiezen (Xavi, El Ghazi, Til), maar Vertessen is ten minste opgeleid als spits.

Verder hopen dat Luuk, Noni en Mauro snel terugkeren en dat we in de winter een rechtsback halen.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

Je kunt positioneel wel anders gaan staan maar als er nul idee of bezieling achter zit..
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

De vraag is eigenlijk waaròm Sangare op 6 en Veerman op 8 niet functioneert. Ik geloof dat we het er allemaal over eens zijn dat het middenveld onze sterkst bezette linie is, dus waarom werkt het niet, en vooral, wat kan er aan gedaan worden?

Buiten dat valt of staat een team natuurlijk met een goede basis achterin en is dat al een jaar of (sinds wanneer is Moreno weg?) wat het zorgenkindje waardoor je nooit echt in je kracht komt te spelen. Maar dat valt op dit moment nog niet op te lossen. Dus eerst het middenveld uitvogelen, want daarmee valt nu wèl iets te doen
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12990
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

In mijn beleving zou je het compacter moeten maken en dat kan wel met Guti erbij en de punt naar achteren. Dan ga je wel met je vleugelspelers anders druk moeten zetten maar dan kan je denk ik wel makkelijker opschuiven met je middenveld. Als de verdediging dan ook nog durft dan maak je het jezelf niet perse gemakkelijker maar de tegenstander in ieder geval moeilijker. Precies het tegenovergestelde gebeurde nu waarbij matige tegenstanders makkelijk ons uit elkaar voetballen.

Ik zou overigens Sangaré in die punt naar achter zetten en Guti en Veerman ervoor. Wellicht is het dan voor Xavi ook makkelijker aangezien hij de vrije ruimte op 10 kan opzoeken.
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

De Realist schreef: 03 okt 2022, 11:49 De vraag is eigenlijk waaròm Sangare op 6 en Veerman op 8 niet functioneert. Ik geloof dat we het er allemaal over eens zijn dat het middenveld onze sterkst bezette linie is, dus waarom werkt het niet, en vooral, wat kan er aan gedaan worden?

Buiten dat valt of staat een team natuurlijk met een goede basis achterin en is dat al een jaar of (sinds wanneer is Moreno weg?) wat het zorgenkindje waardoor je nooit echt in je kracht komt te spelen. Maar dat valt op dit moment nog niet op te lossen. Dus eerst het middenveld uitvogelen, want daarmee valt nu wèl iets te doen
Geen enkele linie met welke spelers dan ook functioneert verdedigend niet bij te grote ruimtes. Als je niet aangesloten bent op elkaar is het makkelijk voetballen. Dat is onmogelijk te belopen en te verdedigen Dat 1 onderdeel van het probleem. Je hebt een speelwijze maar de tegenstander is ook niet gek. Dus je moet weten wat je in welke situatie moet doen. Dus als je man op man speelt, het gevaar is dat je dan weggelokt kan worden en daarmee passlijnen openzet voor de tegenstander die je niet wil. Dus als de tegenstander uit positie gaat lopen, naar de zijkant bijvoorbeeld, wat doe je dan. Loop je mee of neem je over en wie neemt over etc. Dat zit er nog niet ion. Dit is een kwestie van afspraken maken en soms ook het te ondergaan (zoals tegen CL) en er dan van leren. Ook het druk zetten, wanneer en hoe zet je druk en waar laat je de tegenstander bewust aan de bal zie je nog weinig structuur in. Ja soms wordt er een soort druk gezet, de ene linie blijft staan, de andere linie gaat naar achteren etc. Dus zonder bal klopt het niet. Daarnaast is het te veel toevalsvoetbal, er zitten weinig patronen in. Je ziet niet goed wat er nu precies moet gebeuren, welke looplijnen er zijn etc,. Dat werkt ook niet zo fijn als voetballer en al helemaal niet als middenvelder waar je toch de spil bent van het spel en speelwijze. Als niemand beweegt, of niemand weet wanneer hoe te bewegen is het lastig goede ballen te geven.
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Vedette
3
Berichten: 9997
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

11 Sir Tinus schreef: 03 okt 2022, 12:03 In mijn beleving zou je het compacter moeten maken en dat kan wel met Guti erbij en de punt naar achteren. Dan ga je wel met je vleugelspelers anders druk moeten zetten maar dan kan je denk ik wel makkelijker opschuiven met je middenveld. Als de verdediging dan ook nog durft dan maak je het jezelf niet perse gemakkelijker maar de tegenstander in ieder geval moeilijker. Precies het tegenovergestelde gebeurde nu waarbij matige tegenstanders makkelijk ons uit elkaar voetballen.

Ik zou overigens Sangaré in die punt naar achter zetten en Guti en Veerman ervoor. Wellicht is het dan voor Xavi ook makkelijker aangezien hij de vrije ruimte op 10 kan opzoeken.
Guti heeft wel als nadeel dat hij erg traag is en niet erg wendbaar. Dat maakt hem niet de meest geschikte speler voor hoge pressie (ook al zie ik RvN dat ook niet gelijk spelen) van nature. Toch wist Schmidt er ook een goede draai aan te geven door het complementaire blok met Sangare te laten vormen. Gutierrez speelt de bal wel vaak vooruit en is een redelijk goede teamplayer. Dat zijn wel de jongens die je nu echt nodig hebt. Met een Mauro en Doan hadden we vorig jaar veel meer van dat soort gasten.

En het begin van het seizoen heeft aangetoond dat Sangare zich niet fijn voelt als enige 6, daar is Ruud dan ook snel van af gestapt.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Ittot schreef: 03 okt 2022, 12:17
De Realist schreef: 03 okt 2022, 11:49 De vraag is eigenlijk waaròm Sangare op 6 en Veerman op 8 niet functioneert. Ik geloof dat we het er allemaal over eens zijn dat het middenveld onze sterkst bezette linie is, dus waarom werkt het niet, en vooral, wat kan er aan gedaan worden?

Buiten dat valt of staat een team natuurlijk met een goede basis achterin en is dat al een jaar of (sinds wanneer is Moreno weg?) wat het zorgenkindje waardoor je nooit echt in je kracht komt te spelen. Maar dat valt op dit moment nog niet op te lossen. Dus eerst het middenveld uitvogelen, want daarmee valt nu wèl iets te doen
Geen enkele linie met welke spelers dan ook functioneert verdedigend niet bij te grote ruimtes. Als je niet aangesloten bent op elkaar is het makkelijk voetballen. Dat is onmogelijk te belopen en te verdedigen Dat 1 onderdeel van het probleem. Je hebt een speelwijze maar de tegenstander is ook niet gek. Dus je moet weten wat je in welke situatie moet doen. Dus als je man op man speelt, het gevaar is dat je dan weggelokt kan worden en daarmee passlijnen openzet voor de tegenstander die je niet wil. Dus als de tegenstander uit positie gaat lopen, naar de zijkant bijvoorbeeld, wat doe je dan. Loop je mee of neem je over en wie neemt over etc. Dat zit er nog niet ion. Dit is een kwestie van afspraken maken en soms ook het te ondergaan (zoals tegen CL) en er dan van leren. Ook het druk zetten, wanneer en hoe zet je druk en waar laat je de tegenstander bewust aan de bal zie je nog weinig structuur in. Ja soms wordt er een soort druk gezet, de ene linie blijft staan, de andere linie gaat naar achteren etc. Dus zonder bal klopt het niet. Daarnaast is het te veel toevalsvoetbal, er zitten weinig patronen in. Je ziet niet goed wat er nu precies moet gebeuren, welke looplijnen er zijn etc,. Dat werkt ook niet zo fijn als voetballer en al helemaal niet als middenvelder waar je toch de spil bent van het spel en speelwijze. Als niemand beweegt, of niemand weet wanneer hoe te bewegen is het lastig goede ballen te geven.
Helder. Maar wat kan je er aan doen, en in welke richting moet van Nistelrooy denken?
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Gebruikersavatar
Riffii
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 587
Lid geworden op: 4 nov 2020

Zou een 3-5-2 niet werken bij ons?

Benitez

Teze - obispo - brantje

Mwene Guti. Max

Sanga M veerman

Xavi . GAkpo

Vertessen

En als Mauro terug is dan is het perfect om die te zetten op de plek van Mwene en Philip mag dan Max verlossen.

ik denk dat we dan goede aanvallende backs hebben die in een 3-5-2-1 systeem goed passen. Guti is het slot op de deur en dan met Sanga en Joey 2 motors op t middenveld.

De voorste 3 moeten lekker rouleren
Sanga are u dead ???? NO MAN!
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Riffii schreef: 03 okt 2022, 13:22 Zou een 3-5-2 niet werken bij ons?

Benitez

Teze - obispo - brantje

Mwene Guti. Max

Sanga M veerman

Xavi . GAkpo

Vertessen

En als Mauro terug is dan is het perfect om die te zetten op de plek van Mwene en Philip mag dan Max verlossen.

ik denk dat we dan goede aanvallende backs hebben die in een 3-5-2-1 systeem goed passen. Guti is het slot op de deur en dan met Sanga en Joey 2 motors op t middenveld.

De voorste 3 moeten lekker rouleren
Ik denk dat we, zelfs in onze huidige vorm, niet met 12 spelers tegelijkertijd mogen spelen.
Robson de Souza
Vedette
6
Berichten: 5912
Lid geworden op: 27 aug 2017

De Realist schreef: 03 okt 2022, 13:15
Ittot schreef: 03 okt 2022, 12:17

Geen enkele linie met welke spelers dan ook functioneert verdedigend niet bij te grote ruimtes. Als je niet aangesloten bent op elkaar is het makkelijk voetballen. Dat is onmogelijk te belopen en te verdedigen Dat 1 onderdeel van het probleem. Je hebt een speelwijze maar de tegenstander is ook niet gek. Dus je moet weten wat je in welke situatie moet doen. Dus als je man op man speelt, het gevaar is dat je dan weggelokt kan worden en daarmee passlijnen openzet voor de tegenstander die je niet wil. Dus als de tegenstander uit positie gaat lopen, naar de zijkant bijvoorbeeld, wat doe je dan. Loop je mee of neem je over en wie neemt over etc. Dat zit er nog niet ion. Dit is een kwestie van afspraken maken en soms ook het te ondergaan (zoals tegen CL) en er dan van leren. Ook het druk zetten, wanneer en hoe zet je druk en waar laat je de tegenstander bewust aan de bal zie je nog weinig structuur in. Ja soms wordt er een soort druk gezet, de ene linie blijft staan, de andere linie gaat naar achteren etc. Dus zonder bal klopt het niet. Daarnaast is het te veel toevalsvoetbal, er zitten weinig patronen in. Je ziet niet goed wat er nu precies moet gebeuren, welke looplijnen er zijn etc,. Dat werkt ook niet zo fijn als voetballer en al helemaal niet als middenvelder waar je toch de spil bent van het spel en speelwijze. Als niemand beweegt, of niemand weet wanneer hoe te bewegen is het lastig goede ballen te geven.
Helder. Maar wat kan je er aan doen, en in welke richting moet van Nistelrooy denken?
Onder Schmidt stonden de aanvallers helemaal tegen de 16 aan en de verdedigers op de middellijn. Bij drukzetten schoof alles en iedereen door en werd op buitenspel gespeeld. Onder Cocu zakte het hele team verder in (met de kont tegen de 16 en werd pas rond de middellijn echt druk gezet.
Onder Ruud spelen de aanvallers bij balbezit tegenstander op de wijze van Schmidt, dus willen ze druk zetten rond de 16, maar staan de verdedigers verder terug. Hierdoor zwemmen de middenvelders en kunnen teams eenvoudig onder de druk uitspelen. Het team moet dus met zijn allen naar voor óf inzakken.
Gebruikersavatar
De Realist
Internationale topspeler
2
Berichten: 3609
Lid geworden op: 24 okt 2021
Seizoenkaart: Vak V

Robson de Souza schreef: 03 okt 2022, 13:35
De Realist schreef: 03 okt 2022, 13:15

Helder. Maar wat kan je er aan doen, en in welke richting moet van Nistelrooy denken?
Onder Schmidt stonden de aanvallers helemaal tegen de 16 aan en de verdedigers op de middellijn. Bij drukzetten schoof alles en iedereen door en werd op buitenspel gespeeld. Onder Cocu zakte het hele team verder in (met de kont tegen de 16 en werd pas rond de middellijn echt druk gezet.
Onder Ruud spelen de aanvallers bij balbezit tegenstander op de wijze van Schmidt, dus willen ze druk zetten rond de 16, maar staan de verdedigers verder terug. Hierdoor zwemmen de middenvelders en kunnen teams eenvoudig onder de druk uitspelen. Het team moet dus met zijn allen naar voor óf inzakken.
Dat lijkt mij inderdaad ook. Kan toch niet zo vreselijk ingewikkeld zijn?
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Den Bondskoots
Basisspeler
3
Berichten: 431
Lid geworden op: 4 nov 2020

Poppetjes zijn inwisselbaar en je kunt ze ook enigzins van positie laten schuiven. Dat heet formatie.
Tactiek is: hoe zetten we druk, waar zetten we druk, wanneer zetten we druk.

Vooral het tactische deel klopt gewoon geen klote van. Afstanden zijn veel te groot tussen de linies, maar ook de linies zelf worden helemaal uit elkaar getrokken. Dit is een direct gevolg van de manier van verdedigen (mandekking). Sangaré is met afstand de beste balafpakker van de Eredivisie én kan ook nog eens grote ruimtes bespelen. Als zelfs hij er niet meer aan te pas komt dan weet je dat het goed fout zit. Veerman is daar al helemaal kwetsbaar in. En dan zijn je 2 belangrijkste schakels dus heel de wedstrijd 'tegen zichzelf' aan het voetballen.

In de A1 op Hoofdklasse niveau leerde we al om te kantelen en om een man los te laten aan de contrakant. Schmidt hanteerde dit ook, Ten Hag & Slot ook. Simpelweg omdat je dan het veld veel kleiner kunt maken en dus minder hoeft te lopen. Waarom PSV dat nu niet doet is me een raadsel.

Ik ben er van overtuigd dat als je de onderliggende tactische problemen niet oplost dat je van formatie (433, 532, 352 etc.) kunt blijven wisselen tot je een ons weegt, maar het lost helemaal niks op. En natuurlijk missen we Luuk, Mauro & Madueke, maar ook dat lost niet alles op, want onderliggend klopt er gewoon niks van. Dan schrijft zo'n Marco Timmer van VI doodleuk dat instelling 1 van de belangrijkste redenen is dat we van Cambuur verliezen. Dat zeiden mijn trainers in de 4e en 5e klasse ook altijd. Als je als team verkeerd staat (wordt neergezet door de trainer) zijn de ruimtes te groot, kom je nooit in het duel en lijkt het nergens op. Dan roepen mensen al snel dat je geen instelling hebt terwijl je waarschijnlijk meer loopt dan wanneer je wel goed staat.

Dan heb je het alleen nog maar over het spel zonder bal.
Aan de bal is het ook om te huilen. Vorig jaar hadden we de minste passes nodig om tot een goal te komen. Nu spelen we Frank de Boer ball met de grote U vorm als onze beste vriend. Het gevolg is traag, stroperig spel zonder veel voetballende kansen.

Er klopt gewoon werkelijk waar het hele seizoen al geen ene klote van.
Ik heb veel respect voor Ruud van Nistelrooy, echte clubman, weergaloze speler, echte gentleman, maar als hij geen ex-PSV was had ie er denk ik al uit gelegen. En ja de selectie is niet top en ja we hebben pech met blessures, maar dit team heeft geen enkele houvast om op terug te vallen.

Ik hoop het van ganser harte maar ik zie Ruud dit niet meer repareren. Als het hem wel lukt dan is het een topprestatie.
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

PSV90 schreef: 03 okt 2022, 11:33 Benitez
Teze-Ramalho-Obispo-Mwene
Gutierrez
Sangaré-Veerman
Xavi-Vertessen-Gakpo
Ff nog toelichten:

- Ramalho moet ervoor zorgen dat de verdediging weer mee opschuift naar voren
- Backs blijft behelpen, maar deze zijn in principe verdedigend stabiel en vast aan de bal
- Guti om het blok met Sangaré weer te herstellen en omdat hij tegenwoordig wel echt pit brengt
- Spitspositie blijft behelpen zolang Luuk ontbreekt, maar Vertessen is opgeleid als spits en brengt diepte.
Den Bondskoots
Basisspeler
3
Berichten: 431
Lid geworden op: 4 nov 2020

PSV90 schreef: 03 okt 2022, 14:41
PSV90 schreef: 03 okt 2022, 11:33 Benitez
Teze-Ramalho-Obispo-Mwene
Gutierrez
Sangaré-Veerman
Xavi-Vertessen-Gakpo
Ff nog toelichten:

- Ramalho moet ervoor zorgen dat de verdediging weer mee opschuift naar voren
- Backs blijft behelpen, maar deze zijn in principe verdedigend stabiel en vast aan de bal
- Guti om het blok met Sangaré weer te herstellen en omdat hij tegenwoordig wel echt pit brengt
- Spitspositie blijft behelpen zolang Luuk ontbreekt, maar Vertessen is opgeleid als spits en brengt diepte.
De opdracht van Ruud is om in te zakken. Je kunt er neerzetten wie je wil, de opdracht is om in te zakken.

Wil Ruud naar voren verdedigen? Dan is Ramalho een goede keuze.
Wil Ruud naar achter lopen? Dan is Ramalho alles behalve een goede keuze, want dan komt ie in zijn zwakte te spelen, namelijk pure mandekker.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Maar als Ruud wil inzakken zal hij dat toch heel erg duidelijk moeten maken aan de aanval en het middenveld. Je ziet met enige regelmaat bijvoorbeeld Sangaré de druk naar voren zetten. Xavi staat als hij op 10 staat vaak naast of rond de spits waardoor je middenveld en aanval druk naar voren zetten maar de verdediging dat niet doet. Ik snap gewoon niet hoe je dat als trainer er niet uit krijgt.
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Ik weet dat Ruud heeft gezegd dat hij vaker dan Schmidt zal inzakken en ook dat hij (soms) langer wil wachten met de pass naar voren. Ik beluisterde dat destijds vooral als het aanbrengen van wat adempauzes in het spel van Schmidt.

In zit niet bij de besprekingen, maar het meest waarschijnlijke lijkt me dat het team opdracht krijgt om met momenten pressie te spelen maar dat de verdediging vervolgens niet herkent wanneer middenveld/aanval daartoe overgaan.
Vandaar de suggestie om Ramalho weer terug in het elftal te brengen.

Dat klinkt logischer dan dat de opdracht is inzakken en dat Sangaré, Xavi en Gakpo dat eens in de zoveel tijd vergeten.
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Het probleem is m.i. heel duidelijk: de gekozen tactiek werkt niet. Het ligt niet aan de formatie of de gekozen poppetjes, daarmee schuiven heeft op dit moment weinig zin. Eens met [mention]Den Bondskoots[/mention] hierboven.

Ik zie paralellen met Schmidt. Je zag het bij hem ook. Hij heeft (te) lang vastgehouden aan zijn initiële tactiek die hij voor ogen had, ook al werkte deze niet. Pas toen hij hieraan ging sleutelen, begon het te lopen. Dit zal Ruud ook moeten doen. En snel. Nu was het voor Schmidt wat gemakkelijker om te schakelen, omdat hij wel op dezelfde basisprincipes doorborduurde. Dat zal bij Ruud niet mogelijk zijn of in ieder geval niet de juiste keuze. De analyses van [mention]Heruone[/mention] vind ik op dat gebied de laatste tijd spot on. Qua tactiek zal het vrij radicaal anders moeten en dat is een pijnlijke constatering. We zitten immers niet meer in de voorbereiding.

Het goede nieuws is dat dit een probleem is dat is op te lossen. Dat heeft Schmidt laten zien. De vraag is hoe koppig Ruud is. Durft hij in te zien dat dit de foute manier is en te switchen? Ik sluit het niet uit. Vind hem realistisch over komen.

De crux zit hem m.i. in het bespelen van de ruimtes in plaats van teveel te fixeren op koppeltjes maken. Meer zonedekking hanteren ipv mandekking.
Laatst gewijzigd door Johnnie Walker op 03 okt 2022, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Riffii
Vaste waarde in elftal
3
Berichten: 587
Lid geworden op: 4 nov 2020

Ittot schreef: 03 okt 2022, 13:32
Riffii schreef: 03 okt 2022, 13:22 Zou een 3-5-2 niet werken bij ons?

Benitez

Teze - obispo - brantje

Mwene Guti. Max

Sanga M veerman

Xavi . GAkpo

Vertessen

En als Mauro terug is dan is het perfect om die te zetten op de plek van Mwene en Philip mag dan Max verlossen.

ik denk dat we dan goede aanvallende backs hebben die in een 3-5-2-1 systeem goed passen. Guti is het slot op de deur en dan met Sanga en Joey 2 motors op t middenveld.

De voorste 3 moeten lekker rouleren
Ik denk dat we, zelfs in onze huidige vorm, niet met 12 spelers tegelijkertijd mogen spelen.
😂😂😂 my bad! Minus vertessen!
Sanga are u dead ???? NO MAN!
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Johnnie Walker schreef: 03 okt 2022, 16:31 Het probleem is m.i. heel duidelijk: de gekozen tactiek werkt niet. Het ligt niet aan de formatie of de gekozen poppetjes, daarmee schuiven heeft op dit moment weinig zin. Eens met @Den Bondskoots hierboven.

Ik zie paralellen met Schmidt. Je zag het bij hem ook. Hij heeft (te) lang vastgehouden aan zijn initiële tactiek die hij voor ogen had, ook al werkte deze niet. Pas toen hij hieraan ging sleutelen, begon het te lopen. Dit zal Ruud ook moeten doen. En snel. Nu was het voor Schmidt wat gemakkelijker om te schakelen, omdat hij wel op dezelfde basisprincipes doorborduurde.
Schmidt heeft juist vastgehouden aan zijn initiële tactiek, maar is daarin andere elementen gaan toevoegen, elementen verder gaan ontwikkelen en hier en daar kleine aanpassingen gedaan in de manier waarop. Bijv. het hoge drukzetten heeft hij gedurende de tijd kleine aanpassingen gedaan in de hoogte van het positioneren van de spitsen (interventielijn), hetgeen wat weer effect heeft op andere aspecten.
Dat zal bij Ruud niet mogelijk zijn of in ieder geval niet de juiste keuze. De analyses van @Heruone vind ik op dat gebied de laatste tijd spot on. Qua tactiek zal het vrij radicaal anders moeten en dat is een pijnlijke constatering. We zitten immers niet meer in de voorbereiding.

Het goede nieuws is dat dit een probleem is dat is op te lossen. Dat heeft Schmidt laten zien. De vraag is hoe koppig Ruud is. Durft hij in te zien dat dit de foute manier is en te switchen? Ik sluit het niet uit. Vind hem realistisch over komen.

De crux zit hem m.i. in het bespelen van de ruimtes in plaats van teveel te fixeren op koppeltjes maken. Meer zonedekking hanteren ipv mandekking.
Maar als je nu al ziet dat Ruud kiest voor een tactisch systeem dat niet eens per se werkt, maar waar men op papier vooral de tegenstander alle ingrediënten geeft om overlopen te worden, in hoeverre is het dan realistisch om te verwachten van trainer Ruud dat hij de boel tactisch gaat aanpassen? In de zin van dat hij daar tactisch en technisch de kunde voor heeft.

Ik bedoel, dit is een screenshot van PSV O18 VS Sparta O18 toen RvN trainer was van de O18:

Afbeelding

En dit is een possessie sequentie in diezelfde wedstrijd:



In beide gevallen zie je toch zo enorm veel parallellen als nu met PSV 1? Overal mandekking, spelers die onnodig uitzakken, geen goede bezetting in de as/halfspaces, weinig diepgang, positiewisselingen en dynamiek, letterlijk een U-vorm in de passing, etc.

Dit is niet nieuw voor PSV. Wie de trainer RvN kent, had kunnen weten dat je dit kon verwachten. En om die reden kan je gewoon serieus vraagtekens zetten bij of Ruud wel de capaciteiten en technische/tactische kennis heeft om de boel op de rit te krijgen. Want als je in je hoofd bedenkt dat dit klaarblijkelijk een goed idee is, dan gaat er serieus iets mis.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Heruone schreef: 03 okt 2022, 17:04
Johnnie Walker schreef: 03 okt 2022, 16:31 Het probleem is m.i. heel duidelijk: de gekozen tactiek werkt niet. Het ligt niet aan de formatie of de gekozen poppetjes, daarmee schuiven heeft op dit moment weinig zin. Eens met @Den Bondskoots hierboven.

Ik zie paralellen met Schmidt. Je zag het bij hem ook. Hij heeft (te) lang vastgehouden aan zijn initiële tactiek die hij voor ogen had, ook al werkte deze niet. Pas toen hij hieraan ging sleutelen, begon het te lopen. Dit zal Ruud ook moeten doen. En snel. Nu was het voor Schmidt wat gemakkelijker om te schakelen, omdat hij wel op dezelfde basisprincipes doorborduurde.
Schmidt heeft juist vastgehouden aan zijn initiële tactiek, maar is daarin andere elementen gaan toevoegen, elementen verder gaan ontwikkelen en hier en daar kleine aanpassingen gedaan in de manier waarop. Bijv. het hoge drukzetten heeft hij gedurende de tijd kleine aanpassingen gedaan in de hoogte van het positioneren van de spitsen (interventielijn), hetgeen wat weer effect heeft op andere aspecten.
Dat zal bij Ruud niet mogelijk zijn of in ieder geval niet de juiste keuze. De analyses van @Heruone vind ik op dat gebied de laatste tijd spot on. Qua tactiek zal het vrij radicaal anders moeten en dat is een pijnlijke constatering. We zitten immers niet meer in de voorbereiding.

Het goede nieuws is dat dit een probleem is dat is op te lossen. Dat heeft Schmidt laten zien. De vraag is hoe koppig Ruud is. Durft hij in te zien dat dit de foute manier is en te switchen? Ik sluit het niet uit. Vind hem realistisch over komen.

De crux zit hem m.i. in het bespelen van de ruimtes in plaats van teveel te fixeren op koppeltjes maken. Meer zonedekking hanteren ipv mandekking.
Maar als je nu al ziet dat Ruud kiest voor een tactisch systeem dat niet eens per se werkt, maar waar men op papier vooral de tegenstander alle ingrediënten geeft om overlopen te worden, in hoeverre is het dan realistisch om te verwachten van trainer Ruud dat hij de boel tactisch gaat aanpassen? In de zin van dat hij daar tactisch en technisch de kunde voor heeft.

Ik bedoel, dit is een screenshot van PSV O18 VS Sparta O18 toen RvN trainer was van de O18:

Afbeelding

En dit is een possessie sequentie in diezelfde wedstrijd:



In beide gevallen zie je toch zo enorm veel parallellen als nu met PSV 1? Overal mandekking, spelers die onnodig uitzakken, geen goede bezetting in de as/halfspaces, weinig diepgang, positiewisselingen en dynamiek, letterlijk een U-vorm in de passing, etc.

Dit is niet nieuw voor PSV. Wie de trainer RvN kent, had kunnen weten dat je dit kon verwachten. En om die reden kan je gewoon serieus vraagtekens zetten bij of Ruud wel de capaciteiten en technische/tactische kennis heeft om de boel op de rit te krijgen. Want als je in je hoofd bedenkt dat dit klaarblijkelijk een goed idee is, dan gaat er serieus iets mis.
Beide alinea's denk ik hetzelfde over.
Dat dit Ruud zijn to go to tactiek is, is ook duidelijk. Hoe realistisch het is dat hij dit gaat veranderen? Geen idee. Loopt hij er nu niet voor de eerste keer echt tegenaan dat dit niet werkt? Echte vraag, want ik volg de jeugdelftallen van PSV niet. Het is een beginnend trainer, dus geen idee hoe hij met dit soort situaties omgaat. Dikgedrukte: die vraagtekens over zijn kennis en kunde zijn denk ik terecht ja. De tijd zal het uitwijzen.
Zuc0
Nationale topspeler
1
Berichten: 1984
Lid geworden op: 22 jun 2022
Seizoenkaart: Vak DD
Clubvoorkeur: PSV

Uiteraard begint het bij de basisopstelling maar als de linies niet aansluiten, als er niet wordt gedacht in gezamenlijk drukzetten en als er aan de bal geen diepgang wordt gecreëerd, op het juiste moment geen goede bezetting voor de goal tegenstander is, te weinig beleving... dan kun je inderdaad formeren wat je wilt, maar gaat dat imo geen wonderen opleveren.

Gezien de smalle selectie in verdedigend opzicht (beschikbaarheid en kwaliteit) i.c.m. het drukke programma zie ik weinig in 3-5-2 of 5-3-2 maar pleit al sinds de blessure van Luuk voor 4-4-2 (4-121-2). Voorwaarde is uiteraard dat het middenveld zeer compact opereert.

Dan zijn er, afhankelijk van de wedstrijd of beschikbaarheid opties met Sangaré op VM, Veerman LVM, Simons RVM, Til AM. Voorin Gakpo en El Ghazi (of een van de andere smaken). Simons wordt nu in de spits vaak niet bereikt en een station eerder naast Veerman opgesteld zou imo beter zijn. Til kan afjagen en diepgaan.
Meteen is ook een meer verdedigende middenveldvariant te bedenken tegen sterkere ploegen. Guti op VM, Sangaré RVM, Veerman LVM en Simons op AM. Middenveld met iets minder diepgang maar Sangaré staat zo imo op zijn beste positie en kan meer druk naar voren geven, heeft aanvallend ook meer invloed.

Maar goed, als de tactiek niet gaat veranderen dan komt er met elke te bedenken opstelling zand in de motor. Die mandekking inderdaad z.s.m. afschaffen. Het hele team moet als 1 geheel opereren en zolang dat niet gebeurt, blijft het bij voorbaat al kommer en kwel.
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Heruone schreef: 03 okt 2022, 17:04 In beide gevallen zie je toch zo enorm veel parallellen als nu met PSV 1? Overal mandekking, spelers die onnodig uitzakken, geen goede bezetting in de as/halfspaces, weinig diepgang, positiewisselingen en dynamiek, letterlijk een U-vorm in de passing, etc.

Dit is niet nieuw voor PSV. Wie de trainer RvN kent, had kunnen weten dat je dit kon verwachten. En om die reden kan je gewoon serieus vraagtekens zetten bij of Ruud wel de capaciteiten en technische/tactische kennis heeft om de boel op de rit te krijgen. Want als je in je hoofd bedenkt dat dit klaarblijkelijk een goed idee is, dan gaat er serieus iets mis.
Is bovenstaande niet gewoon het resultaat van een trainer bij een dominant team die zijn ideeën niet krijgt overgebracht of niet daadwerkelijk een plan heeft? Ruud zal toch niet zeggen: "ik wil graag dat jullie de bal in een u-vorm rondspelen en weinig diepgaan zonder bal."

Ik weet overigens niet zeker welke van de twee erger is, maar ik denk dat het erger is als dit daadwerkelijk het plan is.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Tactiek / Formatie