Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Revolinho
Internationale topspeler
3
Berichten: 3996
Lid geworden op: 9 okt 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ah excuus.

Zonder Guti dan, uiteraard. Sangare op die plek.

Gakpo ————— El Ghazi————— Simons —
————————— Veerman ——————————
— Max ————— Sangare —————— Mwene
—— Branthwaite —Ramalho ——-Teze ————
—————————— Benitez ——————————

Maar eerlijk gezegd zijn er best veel variaties mogelijk nu bijna iedereen weer aan boord is. Jammer dat Luuk, Madueke en Mauro nog ritme missen, dan hadden we een echt een sterk team staan. Idealiter zou dat zijn:


Gakpo—————-—- Luuk ————- Madueke
—————Veerman————Simons —————
——————————Sangaré—————————
Mauro—--Branthwaite - Teze ———- Mwene
——————————Benitez —————————-

El Ghazi ————— Vertessen ——— Bakayoko
————— Ledezma —————— Til ——————
———————————— Guti ——————————
Max ———— Obispo —— Ramalho —— Hoever
—————————— Drommel ——————————
Gebruikersavatar
29.04.2007
Nationale topspeler
3
Berichten: 1806
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mocht van Nistelrooij voor 5-3-2 gaan vanavond.
Benitez Mwene - Teze - Ramalho - Obispo - Max Sangare - Guti - Veerman Xavi - Gakpo Brantwhaite, indien fit, in plaats van 1 van de 3 andere centrale verdedigers vind ik ook prima.
Ondanks dat het hoogstwaarschijnlijk geen vaste formatie zal worden voor van Nistelrooij, denk ik dat het systeem met name voor een aantal verdedigers prima zou kunnen werken (inclusief Hoever). Aan de andere kant denk ik dat het systeem minder geschikt zal zijn voor bv Luuk de Jong.
Gebruikersavatar
SKERLA
Vedette
6
Berichten: 6246
Lid geworden op: 26 aug 2017
Favoriete speler: Peet Scheefbril

Johnnie Walker schreef: 19 okt 2022, 21:18 Ik vind normaliter switchen van systeem niet zo slim. Het wordt m.i. nogal onderschat hoe moeilijk dat is. Veel automatismen verdwijnen. Dat vergt veel tactisch inzicht van zowel spelers als coach.

Aan de andere kant: spelen we morgen met 5 verdedigers en het staat en gaat goed — dat zou veel zeggen en héél positief zijn.
Precies dit. Link om nu te wijzigen, de MPNA met Guti lijkt juist te werken. Maar ik ben toch stiekem heel benieuwd naar die 5-2-3/5-3-2.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Spelen met 5 verdedigers levert pas iets op als je het totale concept uitvoert wat een 5 mans verdediging moet doen. Er zijn zoveel teams in de Eredivisie geweest die naar de Arena zijn gekomen en er een verdediger bij zetten en dan nog met 3-0 achter staan na 20 minuten bij wijze van spreken.

Ik zou gewoon proberen iets compacter te spelen en voor de rest het vooral bij verdedigende instelling te houden. Iets zuiniger op de bal zijn als je die kans krijgt en eventueel later in de wedstrijd wat vaker de lange bal spelen in plaats van in het mes lopen. Vandaag is voor de verandering 0-0 onze vriend dus ik zou dat voordeel proberen te behouden.
Gebruikersavatar
Skuddem
Nationale topspeler
2
Berichten: 2356
Lid geworden op: 14 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Ik weet niet hoe je met onze selectie momenteel Arsenal het best kunt bestrijden. In Ruud we trust.
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Haha het kan snel omslaan. Drie weken geleden stond het tactisch zo slecht dat de hoop al werd opgegeven en nu blind vertrouwen in een goede afloop.

Nu hoor ik alleen niets over Fred :)
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

11 Sir Tinus schreef: 20 okt 2022, 15:00 Haha het kan snel omslaan. Drie weken geleden stond het tactisch zo slecht dat de hoop al werd opgegeven en nu blind vertrouwen in een goede afloop.

Nu hoor ik alleen niets over Fred :)
[mention]Skuddem[/mention] heeft er altijd vertrouwen in gehouden. ;)
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

Tegen de gemiddelde Eredivisie tegenstander:

Gakpo Luuk Noni
Veerman Xavi
Sangaré
Max Obispo Ramalho Mauro
Benitez

En tegen beteren Guti erbij.
Gebruikersavatar
hondjevandebakker
Internationale topspeler
2
Berichten: 3273
Lid geworden op: 21 dec 2021
Clubvoorkeur: PSV

Volgende week zou ik mits ze allemaal fit zijn zo beginnen Benitez Mauro - Ramalho - Obispo - Max Guti - Sangare Xavi Madueke - De Jong - Gakpo
Revolinho
Internationale topspeler
3
Berichten: 3996
Lid geworden op: 9 okt 2020

Ramalho en Obispo kan op dit niveau niet. Eredivisie ja, top Europa absoluut niet. Ben klaar met Obispo op dit niveau. Levert ballen in, speelt verkeerd aan, ongeforceerde fouten. Kan gewoon niet meer. En op dit niveau moet je niet alleen hard werken, maar ook íets met een bal kunnen en dus kan Ramalho ook niet. Teze en Gerrit is het centrum voor mij. Zonder twijfel. En tegen toptegenstanders kun je het je niet veroorloven om Gakpo helemaal geïsoleerd te laten. Tegenstanders doen dat niet voor niets. Aan de bal doet hij ploegen pijn.
Sjorsensjimmie
Bankzitter
2
Berichten: 269
Lid geworden op: 31 aug 2021
Clubvoorkeur: PSV

hondjevandebakker schreef: 20 okt 2022, 22:19 Volgende week zou ik mits ze allemaal fit zijn zo beginnen Benitez Mauro - Ramalho - Obispo - Max Guti - Sangare Xavi Madueke - De Jong - Gakpo

Grote lijnen in het elftal staan wel vast denk ik.
Benitez
Mwene - Ramalho - Branthwaite - Mauro
Guti / Veerman - Sangare
Xavi
Madueke - De Jong - Gakpo

Enige twijfel die ik heb ik Guti of Veerman. Het liefst Veerman omdat je dan sneller naar voren kunt en meer voetbal krijgt. Echter moet Veerman echt snel stappen gaan zetten in zijn handelingssnelheid en defensieve stabiliteit.
Gebruikersavatar
DonyellMalen
Vedette
3
Berichten: 9997
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Het slotoffensief na rust:
47ste minuut: Kopbal André Ramalho over.
50ste minuut: Kopbal Armando Obispo over.
51ste minuut: Noni Madueke zet voor, Cody Gakpo kopt tegen de lat, de rebound van Xavi Simons wordt gekraakt, het schot van Gakpo dat volgt eveneens.
54ste minuut: Teze zet voor, Gakpo verzilvert het kansje niet.
57ste minuut: Schot Gakpo, keeper Jan de Boer redt.
58ste minuut: Schot Luuk de Jong, De Boer redt opnieuw.
61ste minuut: kunststukje van De Jong, de spits neemt de bal hoog in de draai aan, zijn schot gaat echter over.
Ongelooflijk dat dit geen doelpunt opleverde.
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Tactiek, tactiek... Ik weet het niet. Blijft een gegeven dat wij bij omschakeling naar bbt kwetsbaar zijn. Dat waren wij onder Schmidt overigens net zo. En waarom? Geen idee. Stukje tactische discipline en focus in die situaties, weet ik veel. Tegen Arsenal klopte dat redelijk tot behoorlijk (ja, met inachtneming B-spelers en niet voluit spelen) , nu een paar maal niet en dat werd genadeloos afgestraft. Het moet er hoe dan ook uit, in ieder geval niet zo dominant aanwezig zijn. Good luck Ruud
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

DonyellMalen schreef: 23 okt 2022, 21:46 Het slotoffensief na rust:
47ste minuut: Kopbal André Ramalho over.
50ste minuut: Kopbal Armando Obispo over.
51ste minuut: Noni Madueke zet voor, Cody Gakpo kopt tegen de lat, de rebound van Xavi Simons wordt gekraakt, het schot van Gakpo dat volgt eveneens.
54ste minuut: Teze zet voor, Gakpo verzilvert het kansje niet.
57ste minuut: Schot Gakpo, keeper Jan de Boer redt.
58ste minuut: Schot Luuk de Jong, De Boer redt opnieuw.
61ste minuut: kunststukje van De Jong, de spits neemt de bal hoog in de draai aan, zijn schot gaat echter over.
Ongelooflijk dat dit geen doelpunt opleverde.
"Der Ball ist rund."

Ik zou zeggen: niet meer over nadenken, op naar de volgende pot. Nadat Obispo even flink aan z'n oren getrokken is dan.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
11 Tinus
Legende
3
Berichten: 12992
Lid geworden op: 9 okt 2020
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Er is gelukkig geen transferwindow nu dus is het duidelijk met welke groep we het moeten doen. Daarbij zijn de geblesseerden weer aangesloten en stroomt de ziekenboeg normaal gesproken leeg richting de eerste week van januari. Zelfs als het window open gaat op 1 januari zullen we nog even zonder aankopen moeten doen want er moet eerst iemand verkocht worden én het schema zit vanaf begin januari alweer propvol.

De hamvraag is nu hoe we met de huidige groep tenminste resultaten kunnen behalen, een reeks kunnen gaan starten, minder goals tegen krijgen maar ook waarde creëeren richting de zomer. Obispo en Teze zijn niet beter dan Ramalho, maar ze kunnen uiteindelijk wel geld opbrengen. Jarred zou zomaar een upgrade kunnen zijn tov Obispo maar levert je uiteindelijk geen transferwaarde op. Helpt het vervangen van Max met Mauro al voldoende om het leven van de CV's makkelijker te maken of niet? Gaat Hoever nog stappen maken waarmee hij offensief iets toe voegt a la Willems in zijn beste jaren zonder defensief te kwetsbaar te zijn? Kan Xavi ook op een middenveld spelen zonder 10? Hebben we weer die Zuid Amerikanen nodig om weer een vechtmachine te worden? Zomaar wat vragen waar je het liefst maanden geleden al antwoord op had gehad. We spelen nu tegen Arsenal waar je moet overleven maar er nagenoeg niets te winnen/verliezen valt. Daarna tegen NEC moet het startpunt zijn om iets van het seizoen te kunnen (blijven) maken. Ik zou dus ook over de wedstrijd van Arsenal heen kijken mits er nog twijfels zijn bij fitheid.

Ik ga voor:
---------------------------Benitez-------------------------
----------------------------------------------------------------
---Mwene---Ramalho---Jarred---Mauro---
----------------------------------------------------------------
-----------------------------Guti----------------------------
------------Sangaré---------------Xavi-----------------
-----------------------------------------------------------------
----Madueke---------Luuk(C)---------Gakpo-----

Reserves: Teze, Obispo, Max, Veerman, Til, El Ghazi

Noodgeval: Ledezma, Hoever, Vertessen

Niet meer gebruiken: Saibari, Bakayoko, Oppegard, Drommel, Waterman, van Ginkel

Als je toch zo naar die selectie kijkt dan is er echt wel iets mis maar er is zoveel bewezen kwaliteit, echte topspelers, ervaring en eigenlijk ook een hele gereedschapskist aan wapens voor elke situatie die kan ontstaan. De puzzel was al grotendeels gemaakt met Xavi als rechtsbuiten maar Madueke laat zien dat hij onomstreden is. Jammer voor Veerman maar een luxe om hem van de bank te brengen.

- Ik kies voor Ramalho en Jarred vanwege de ervaring, aanvallende kopkracht en de pit en het leiderschap van Ramalho.
- Guti in de punt naar achter of naast Sangaré maakt niet super veel uit met Xavi erbij op het middenveld. Er moet in ieder geval als team gebuffeld worden.
- Madueke Luuk en Gakpo was al een half jaar onze gedroomde voorhoede en het wordt tijd dat die van stal gehaald wordt.
- Mauro kan ook rechtsback maar ik denk dat hij als linksback een grotere meerwaarde heeft. Ook qua mogelijke transfersom.

Nu is van Nistelrooij de trainer van minder belang en wordt van Nistelrooij als manager op de proef gesteld. Kan hij die spirit erin krijgen en erin houden? Benitez Ramalho en Guti in de as doet denk ik wonderen, echte pure klasse op de flanken lijkt me ook een boost te geven en eindelijk weer een echte spits als spits moet het plaatje compleet maken. Ik geloof dat je van Ajax en AZ kunt winnen met deze opstelling, zowel op de counter als met hoog druk.
PSVTOPOss
Regelmatige invaller
1
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 jun 2022

We zijn allemaal zo ontevreden (terecht) over de backs, dat we misschien in de winter beter kunnen gaan trainen op deze opstelling (3-4-2-1):
Benitez
Teze - Ramalho - Obispo
Noni - Sangare - Guti - Mauro
Xavi - Gakpo
Luuk

Noni als een soort wingback, Guti voor de restverdediging en Xavi en Gakpo in een vrije rol
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

PSVTOPOss schreef: 27 okt 2022, 09:48 We zijn allemaal zo ontevreden (terecht) over de backs, dat we misschien in de winter beter kunnen gaan trainen op deze opstelling (3-4-2-1):
Benitez
Teze - Ramalho - Obispo
Noni - Sangare - Guti - Mauro
Xavi - Gakpo
Luuk

Noni als een soort wingback, Guti voor de restverdediging en Xavi en Gakpo in een vrije rol
Een Noni in vorm is levensgevaarlijk voor het doel, die moet je absoluut geen wingback maken. Ik denk dat Noni zelf ook compleet versteld zou staan als Ruud zoiets zou proberen.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23353
Lid geworden op: 8 feb 2018

Ik denk dat iedereen versteld zou staan als je Noni daar zou neerzetten :')
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ik zou Noni in de goal zetten, heeft ie nog meer tegenstanders voor zich om uit te pingelen.
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

Formaties kiezen met 4-3-3 /4-4-2 / 5-3-2 is sowieso een beetje ouderwets. Tegenwoordig is tactiek veel meer fluïde waarbij de positionele bezetting wijzigt bij balbezit en balverlies en ook nog een gedurende periodes van wedstrijden. Als je wilt verbeteren zou je als Ruudje zijn vooral eens moeten kijken naar de positionele bezetting in de derde fase van de aanval en bij het druk zetten, dat pressen met de 10 werkt niet goed.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12455
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Tovast schreef: 27 okt 2022, 13:14 Formaties kiezen met 4-3-3 /4-4-2 / 5-3-2 is sowieso een beetje ouderwets. Tegenwoordig is tactiek veel meer fluïde waarbij de positionele bezetting wijzigt bij balbezit en balverlies en ook nog een gedurende periodes van wedstrijden. Als je wilt verbeteren zou je als Ruudje zijn vooral eens moeten kijken naar de positionele bezetting in de derde fase van de aanval en bij het druk zetten, dat pressen met de 10 werkt niet goed.
Spelen met een 10 is sowieso een beetje ouderwets. Tegenwoordig is tactiek veel meer fluïde waarbij de positionele bezetting wijzigt bij balbezit en balverlies en ook nog eens gedurende periodes van wedstrijden.
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

Sensation schreef: 27 okt 2022, 13:29
Tovast schreef: 27 okt 2022, 13:14 Formaties kiezen met 4-3-3 /4-4-2 / 5-3-2 is sowieso een beetje ouderwets. Tegenwoordig is tactiek veel meer fluïde waarbij de positionele bezetting wijzigt bij balbezit en balverlies en ook nog een gedurende periodes van wedstrijden. Als je wilt verbeteren zou je als Ruudje zijn vooral eens moeten kijken naar de positionele bezetting in de derde fase van de aanval en bij het druk zetten, dat pressen met de 10 werkt niet goed.
Spelen met een 10 is sowieso een beetje ouderwets. Tegenwoordig is tactiek veel meer fluïde waarbij de positionele bezetting wijzigt bij balbezit en balverlies en ook nog eens gedurende periodes van wedstrijden.
Vooral het laatste stuk van je post spreekt me enorm aan! :mrgreen: ;)
Gebruikersavatar
Golden Stars
Bankzitter
3
Berichten: 220
Lid geworden op: 4 nov 2020

M.P.N.A.
Gutiérrez
Ook tegen teams in het rechter rijtje.
(Y)
:PSV: :pul:
Gebruikersavatar
Smell Rock
Vaste waarde in elftal
1
Berichten: 595
Lid geworden op: 30 okt 2022
Clubvoorkeur: PSV

Tactiek... hier ontbreekt het al jaren aan. Speel nou eens drie wedstrijden achter elkaar met dezelfde basis. Zelfs RKC probeert gewoon in ons stadion een aanval op te bouwen, daar zit tenminste nog een idee achter. Dat kan ik al 10 jaar niet zeggen van ons :angry:
Full speed or nothing
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

[mention]Heruone[/mention] bestaat er een werkbare formatie waarbij je überhaupt geen vleugelspelers meer nodig hebt? #dtv :mrgreen:
Rickskeg
Geselecteerd voor Oranje
3
Berichten: 813
Lid geworden op: 21 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

442 met een smalle ruit?

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Tactiek / Formatie