BeNeLiga 2025(?)

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Magnus schreef: 10 dec 2020, 14:45
Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Dat is inderdaad een optie, maar dat wil ik duidelijk maken met die opmerking. Ben je voor 'gemengde' degradatie, dan ben je eigenlijk ook automatisch voor gemengde competities onder de BeNeLiga.
Dat zou wel het meest logische en wenselijke zijn om dat aan te kunnen houden. Dan trek je het versterken van de competities eronder ook door. Alleen ook daar zitten haken en ogen aan want ergens moet je een grens (haha, pun not intended) trekken.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

Magnus schreef: 10 dec 2020, 14:45
Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Dat is inderdaad een optie, maar dat wil ik duidelijk maken met die opmerking. Ben je voor 'gemengde' degradatie, dan ben je eigenlijk ook automatisch voor gemengde competities onder de BeNeLiga.
Laat me vooropstellen dat ik geen voorstander ben van de BeNeLiga, maar áls je de BeNeLiga invoert, ben ik inderdaad wel voorstander van een totale samensmelting van beide profcompetities.

Dat voelt dan ook minder als een "afscheiding" van de elite die zich te goed voelt voor de rest van de competitie, maar dan is het gewoon een samensmelting van twee kleine landen. Met uiteindelijk min of meer dezelfde voordelen voor die elite, maar met beperktere nadelen voor de clubs daaronder.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 10 dec 2020, 15:16
Magnus schreef: 10 dec 2020, 14:45

Dat is inderdaad een optie, maar dat wil ik duidelijk maken met die opmerking. Ben je voor 'gemengde' degradatie, dan ben je eigenlijk ook automatisch voor gemengde competities onder de BeNeLiga.
Laat me vooropstellen dat ik geen voorstander ben van de BeNeLiga, maar áls je de BeNeLiga invoert, ben ik inderdaad wel voorstander van een totale samensmelting van beide profcompetities.

Dat voelt dan ook minder als een "afscheiding" van de elite die zich te goed voelt voor de rest van de competitie, maar dan is het gewoon een samensmelting van twee kleine landen. Met uiteindelijk min of meer dezelfde voordelen voor die elite, maar met beperktere nadelen voor de clubs daaronder.
Ik zie net dat het Belgische 2e niveau maar 8 teams heeft. Stel dat België 8 teams afvaardigt aan de Beneliga, dan zou je bij geen verdere samensmelting komen tot 10 en 8, maar je zou er ook gewoon één competitie van kunnen maken. Een alternatief zou zijn dat je inderdaad de 10 overgebleven Belgische clubs bij de 8 overgebleven Nederlandse clubs voegt, en alles daaronder (tweede klasse Belgie en KKD Nederland) mengt. Ik vraag me alleen wel af of spelers én supporters zitten te wachten op Helmond Sport - Lierse Kempenzonen en Telstar - RFC Seraing. Puur op gevoel denk ik dat je die competities beter nationaal kunt houden. Juist in de nieuwe Eredivisie heb je dan mooie streekderby's, wat voor de beleving denk ik leuker is.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

Ja in die lagere klassen wordt het sowieso puzzelen, omdat je in Nederland bijvoorbeeld weer niet kunt degraderen uit de KKD, en in België is er wel een promotie-degradatie-regeling uit het 2e niveau.

Wat betreft Helmond Sport - Lierse Kempenzonen ben ik het wel met je eens, dat is gevoelsmatig niet aantrekkelijk. Maar goed, is een wedstrijd van Helmond Sport überhaupt aantrekkelijk? Alleen als ze een regionale derby spelen enigszins.
Ik denk trouwens dat er bij invoering van een BeNeLiga wel een aantal clubs (zoals Helmond Sport) gaan omvallen. Die worden relatief gezien nog minder interessant dan dat ze al waren.

Dus het gescheiden houden van de lagere competities geeft minder gepuzzel, maar geeft ook weer een minder goede doorstroming richting de BeNeLiga. En dit sportieve aspect zou juist één van de argumenten vóór een BeNeLiga moeten zijn. Dilemma's dus.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Puur qua gevoel zou ik de competitie naar Amerikaans model indelen op regio's.

Beneliga
Eredivisie - Eerste klasse A
KKD - Eerste klasse B

Waarbij de Eredivisie en Eerste klasse A nog landelijk zijn,
De KKD gaat echter worden opgesplitst in 2 competities: KKD Noord - KKD Zuid.

Op basis van de huidige competities:

Eredivisie: 12 clubs
RKC
WIllem II
Fortuna Sittard
Emmen
VVV
Sparta
PEC
ADO
Cambuur
Almere
Volendam
NEC

KKD Noord
De Graafschap
Go Ahead
Telstar
Jong Ajax
Jong Az
Excelsior
Dordrecht
Jong Utrecht

KKD Zuid
NAC
Eindhoven
Roda JC
Top Oss
FC Den Bosch
MVV
Jong PSV
Helmond Sport

Zowel de KKD Noord en Zuid kunnen aangevuld worden met 4 Hoofdklasse/Jong teams uit Beneliga. Beide competities leveren een kampioen af, die rechtstreeks promoveren naar de Eredivisie. Vanuit de Eredivisie degraderen ook 2 teams direct naar de KKD. Indien uit dezelfde regio kan de KNVB bepalen welke club een seizoen buiten de regio speelt, en kan di eventueel rechtgetrokken worden in het seizoen erop. Met name KKD Zuid zou op deze manier wel eens aantrekkelijker kunnen worden dan de huidige KKD.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7216
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 11 dec 2020, 09:19 Maar goed, is een wedstrijd van Helmond Sport überhaupt aantrekkelijk?
:lol: :lol: :lol: :lol: nee dat is het zeker niet.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Ik snap het nut van een BeNeliga niet helemaal. Voor een minimale financiële verbetering gooi je je nationale competitie weg. Alle historie, alle sentimenten rond de Eredivisie voor enkele miljoenen meer die verhoudingsgewijs nul effect hebben op de enorme achterstand op de topcompetities. De BeNeliga blijft een B League, alleen dat artificiële B League zonder geschiedenis. Bovendien krijgen dan de nodige kleinere clubs het laatste zetje en worden deze definitief om zeep geholpen. In het onwaarschijnlijke geval dat de BeNeliga een doorslaand succes wordt schept dit ook een precedent voor de ontwikkeling van een Europese super competitie waardoor we als Nederlandse clubs opnieuw veroordeeld zijn tot een bijrol in het Europese voetbal. Alleen dan niet ons eigen Mickey mouse League, maar in de kunstmatige BeNeliga.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Prima dat je er zo over denkt. Ik heb de afgelopen tijd ook journalisten gelezen die er zo over denken, maar aan de andere kant janken ze wel dat we Europees niet meer mee kunnen. Het is het één of het ander natuurlijk. Als je mee wil doen en een grotere rol wil spelen in Europa is er meer geld en meer tegenstand nodig. Als je niet bereid bent om daar een stap voor te zetten dan moet je ook genoegen nemen met de bijrol die wij op dit moment vervullen.

Het gros van de historie en sentimenten in Nederland zeggen me helemaal niets. Pec Zwolle? Care, Emmen? Groningen? RKC? ADO? We hebben de beelden nog.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Johann Vogel schreef: 11 dec 2020, 12:10 Ik snap het nut van een BeNeliga niet helemaal. Voor een minimale financiële verbetering gooi je je nationale competitie weg. Alle historie, alle sentimenten rond de Eredivisie voor enkele miljoenen meer die verhoudingsgewijs nul effect hebben op de enorme achterstand op de topcompetities. De BeNeliga blijft een B League, alleen dat artificiële B League zonder geschiedenis. Bovendien krijgen dan de nodige kleinere clubs het laatste zetje en worden deze definitief om zeep geholpen. In het onwaarschijnlijke geval dat de BeNeliga een doorslaand succes wordt schept dit ook een precedent voor de ontwikkeling van een Europese super competitie waardoor we als Nederlandse clubs opnieuw veroordeeld zijn tot een bijrol in het Europese voetbal. Alleen dan niet ons eigen Mickey mouse League, maar in de kunstmatige BeNeliga.
De historie blijft. Alle uitslagen staan gedocumenteerd, de wedstrijdbeelden en de herinneringen blijven ook gewoon bestaan. Persoonlijk is mijn grootste drijfveer ook helemaal niet meer omzet of aanhaken bij de Europese top, maar een spannendere competitie met sterkere tegenstanders. Je ruilt als het ware Emmen, VVV en Sparta in voor Anderlecht, Club Brugge, en Standard Luik.

Persoonlijk ben ik al heel erg lang uitgekeken op onze competitie. Zowel het gedrocht wat de huidige KKD is, waar je niet uit kunt degraderen, en geen verse aanvoer mogelijk is (en dit ook nog eens wordt tegengehouden door de amateurclubs), als de Eredivisie waar die play offs zogenaamd voor spanning moeten zorgen, maar vaker wel dan niet vooral teleurstelling oplevert. Dan nog het feit dat PSV en Ajax onder normale omstandigheden 25 van de 34 wedstrijden altijd wel weet te winnen, maakt het voor mij gewoon te voorspelbaar.

Die kleine clubs zullen mij persoonlijk worst wezen. Het toeschouwersaantal in de KKD ligt - beetje afhankelijk van welke clubs er dat jaar meedoen - gemiddeld rond de 4000. Even veel als in League Two, de vierde competitie van Engeland, Ook de derde liga in Duitsland heeft meer toeschouwersaantallen. Het is gewoon te veel gerommel in de marge, ter vermaak van een enkeling. De grotere KKD clubs kun je met de overgebleven Eredivisieclubs samenvoegen, en die kunnen dan op een iets lager niveau (onder de Beneliga) actief blijven.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

ShovingNE2 schreef: 11 dec 2020, 12:55 Prima dat je er zo over denkt. Ik heb de afgelopen tijd ook journalisten gelezen die er zo over denken, maar aan de andere kant janken ze wel dat we Europees niet meer mee kunnen. Het is het één of het ander natuurlijk.
Dit is niet helemaal waar. Er zijn natuurlijk ook mogelijkheden om landelijk het één en ander te verbeteren, al zit je dan al snel aan een grens inderdaad. Daarnaast is het vrijwel uitgesloten dat we vanuit een BeNeLiga wél serieus mee kunnen doen in Europa. Dus dat je dit presenteert als een soort van enige optie, vind ik veel te kort door de bocht.

Maar het grootste pijnpunt voor mij zijn de Europese competities. Als die eerlijker ingedeeld worden, is het voor een club als PSV makkelijker om in elk geval regelmatig een serieuze verrassing te verzorgen.

Allereerst is de verdeling van de Europese tickets steeds meer in het voordeel van de grote landen gegaan.

Daarnaast wordt er met verschillende maten gemeten wat betreft plaatsing en prijzengeld.
Granada dat nog nooit Europees gespeeld heeft, maar op basis van de coëfficiënten van het land Spanje direct in Pot 3 komt bij de Europa League, zoiets moet niet kunnen. Zelfde geldt voor een eerlijkere verdeling van het prijzengeld in de Europese competities. Als PSV en Ajax precies hetzelfde presteren, krijgt Ajax meer prijzengeld, op basis van een succesvollere historie. Dat is ook oneerlijk, verschillen tussen grote clubs en kleine clubs worden zo in stand gehouden, en zelfs verder vergroot.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30697
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Mee eens, al is er al veel verbeterd. Maar helemaal los van die oneerlijkheden is er ook gewoon serieus niveauverschil wat je niet op die manier oplost - de ED is te zwak, de grote clubs hebben te weinig tegenstand. En dus, los van de details, blijft het een geweldig idee om krachten te bundelen.

Zulk soort uitgangspunt heb je nodig om samen tot een invulling te komen. Mensen die dit uitgangspunt niet onderschrijven zou ik niet aan tafel uitnodigen want die zullen er niet aan bij kunnen dragen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

Lijkt me juist wel. Die mensen kunnen juist uitleggen waarom zij dat standpunt niet onderschrijven, waar je vervolgens iets mee kan doen. Die mensen heb je ook nodig in een dergelijk proces he.

Dan moet het natuurlijk wel over inhoud gaan. Mensen die blijven mijmeren over nostalgie, die voegen inderdaad niks toe aan zo'n tafel.
Maar van een tafel vol ja-knikkers komen meestal niet de best uitgewerkte ideeën, is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

De grote landen krijgen dankzij Michael van Praag meer plaatsen. Dat ging ten koste van Nederland. Ja: ik vind Van Praag de ultieme verrader van het Nederlandse voetbal.

En de knakenverdeling klopt niet. Alleen die corruptie ga je nooit veranderen. Dus moet je iets anders. De BeNeLiga. Dan zie ik maar 1 ander alternatief: de Eredivisie opdelen in twee stukken en een dubbele competitie spelen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Even los van de Beneliga, vind ik inderdaad dat het Europees er wat eerlijker gehandeld zou kunnen worden. Ga je eens kijken naar de Champions League van 20 jaar terug, dan zie je dat m.u.v. Spanje de grote landen er allemaal een plaats bij hebben gekregen. In 2000/01 hadden Engeland, Italie en Duitsland er 3. Nu hebben 4 landen de helft van het aantal plaatsen in handen. Als dat nog niet onrechtvaardig genoeg is, wordt er ook nog eens gewerkt met ranking binnen de loting, waardoor die grote clubs regelmatig met twee vingers in de neus door de groepsfase komen, met uitzondering wanneer er toevallig een goed team in pot 3 zit. Tel erbij ook nog op dat ploegen uit hetzelfde land beschermd worden om in de groepsfase tegen elkaar te spelen. Het is gewoon een elite feestje geworden, waarbij de rest mag vechten om de kruimels. Die grote landen verdedigen dit met man en macht, maar het enige eerlijke is maximaal drie clubs per land, en de kampioen van de eerste 16 landen gegarandeerd van deelname.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
Wat mij betreft niet Idealiter maar gewoon een keiharde eis. Wat hebben die 2 losse competities dan nog in godsnaam voor nut? Daar gaat toch geen hond naar kijken? En dat zal dan wel DE competitie van Nederland moeten zijn? Je maakt jezelf alleen maar belachelijk op die manier.

Als je al samen gaat met de Belgen, en nogmaals ik ben er veurig op tegen, dan moet je dus ook de rest samenvoegen zodat je een gecombineerde piramide krijgt zoals het hoort.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 11 dec 2020, 16:06
Brael schreef: 10 dec 2020, 14:43 Idealiter heb je dan ook geen "Nederlandse Eredivisie" meer, maar voeg je de niveaus daaronder ook samen.
En dat zal dan wel DE competitie van Nederland moeten zijn? Je maakt jezelf alleen maar belachelijk op die manier.
Natuurlijk is dat dan niet DE competitie van Nederland. DE competitie van Nederland is de Beneliga, hoe je het eronder ook organiseert.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Josef Dettelbacher schreef: 11 dec 2020, 13:14
Johann Vogel schreef: 11 dec 2020, 12:10 Ik snap het nut van een BeNeliga niet helemaal. Voor een minimale financiële verbetering gooi je je nationale competitie weg. Alle historie, alle sentimenten rond de Eredivisie voor enkele miljoenen meer die verhoudingsgewijs nul effect hebben op de enorme achterstand op de topcompetities. De BeNeliga blijft een B League, alleen dat artificiële B League zonder geschiedenis. Bovendien krijgen dan de nodige kleinere clubs het laatste zetje en worden deze definitief om zeep geholpen. In het onwaarschijnlijke geval dat de BeNeliga een doorslaand succes wordt schept dit ook een precedent voor de ontwikkeling van een Europese super competitie waardoor we als Nederlandse clubs opnieuw veroordeeld zijn tot een bijrol in het Europese voetbal. Alleen dan niet ons eigen Mickey mouse League, maar in de kunstmatige BeNeliga.
De historie blijft. Alle uitslagen staan gedocumenteerd, de wedstrijdbeelden en de herinneringen blijven ook gewoon bestaan. Persoonlijk is mijn grootste drijfveer ook helemaal niet meer omzet of aanhaken bij de Europese top, maar een spannendere competitie met sterkere tegenstanders. Je ruilt als het ware Emmen, VVV en Sparta in voor Anderlecht, Club Brugge, en Standard Luik.

Persoonlijk ben ik al heel erg lang uitgekeken op onze competitie. Zowel het gedrocht wat de huidige KKD is, waar je niet uit kunt degraderen, en geen verse aanvoer mogelijk is (en dit ook nog eens wordt tegengehouden door de amateurclubs), als de Eredivisie waar die play offs zogenaamd voor spanning moeten zorgen, maar vaker wel dan niet vooral teleurstelling oplevert. Dan nog het feit dat PSV en Ajax onder normale omstandigheden 25 van de 34 wedstrijden altijd wel weet te winnen, maakt het voor mij gewoon te voorspelbaar.

Die kleine clubs zullen mij persoonlijk worst wezen. Het toeschouwersaantal in de KKD ligt - beetje afhankelijk van welke clubs er dat jaar meedoen - gemiddeld rond de 4000. Even veel als in League Two, de vierde competitie van Engeland, Ook de derde liga in Duitsland heeft meer toeschouwersaantallen. Het is gewoon te veel gerommel in de marge, ter vermaak van een enkeling. De grotere KKD clubs kun je met de overgebleven Eredivisieclubs samenvoegen, en die kunnen dan op een iets lager niveau (onder de Beneliga) actief blijven.
Ik denk dat de BeNeliga in het begin wellicht wat spannender wordt maar op termijn net zo niet spannend wordt als de Eredivisie nu. Als eenmaal een club een paar keer kampioen wordt en als enige de CL bonus pakt zal er vanzelf weer een kopgroep zich afscheiden die jaarlijks om de titel strijd. Nu heb je een AZ of Feyenoord dat Ajax en PSV kunnen bedreigen. Dat worden dan subtoppers en ruil je in voor Brugge en Anderlecht. Goede subtoppers als Utrecht en Vitesse worden degradatiekandidaten.

Enerzijds kan ik me voorstellen dat clubs als VVV, Emmen, Fortuna en RKC de Eredivisie sportief weinig toevoegen aan de Eredivisie. In ieder geval niet hoe die clubs op dit moment functioneren. Kies je voor een BeNeliga, dan moet je op de koop toenemen dat een hoop clubs gaan verdwijnen.

Zoals hierboven beschreven verwacht dat ook in een nieuw BeNeliga een nieuwe verdeling ontstaat zoals nu in de Eredivisie. Waarbij een beperkt groepje voor de prijzen strijd.

Ik denk bovendien dat een BeNeliga de deur openzet voor andere samensmeltingen van Europese competities. Het zal een kwestie van tijd zijn dat je dan een Europese supercompetitie krijgt. Voor je het weet speel je als PSV zijnde in de derde Europese divisie tegen ploegen als Krasnodar, Lille en Young Boys.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

ShovingNE2 schreef: 11 dec 2020, 12:55 Prima dat je er zo over denkt. Ik heb de afgelopen tijd ook journalisten gelezen die er zo over denken, maar aan de andere kant janken ze wel dat we Europees niet meer mee kunnen. Het is het één of het ander natuurlijk. Als je mee wil doen en een grotere rol wil spelen in Europa is er meer geld en meer tegenstand nodig. Als je niet bereid bent om daar een stap voor te zetten dan moet je ook genoegen nemen met de bijrol die wij op dit moment vervullen.

Het gros van de historie en sentimenten in Nederland zeggen me helemaal niets. Pec Zwolle? Care, Emmen? Groningen? RKC? ADO? We hebben de beelden nog.
Die Europese bijrol blijven we voorlopig wel vervullen. We zijn al blij als een Nederlandse club Europees overwintert maar als de prijzen verdeelt worden staan er negen van de tien keer Engelse, Spaanse, Duitse of Italiaanse clubs in de Europese finales. Een BeNeliga zal daar weinig aan veranderen.

Ook als de hele BeNeliga een doorslaand succes is de achterstand op de elite enorm. Nu hebben we een omzet van plusminus € 75 miljoen. Als we ons budget met een derde verhogen komen we nog niet aan wat Norwich City vorig jaar aan tv en prijzengeld pakte, £ 94 miljoen.

Maar zelfs als de BeNeliga een doorslaand succes zou worden, en we daadwerkelijk een enorm sprong voorwaarts zouden maken in het Europese voetbal. Dan nog vraag ik me af of dit op de langer termijn stand houdt. Een BeNeliga zou de deur wagenwijd open zetten voor meer samensmeltingen in Europa. Binnen de kortste keren spelen de Nederlandse en Belgische clubs in de derde of vierde Europese afdeling.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als ik mocht kiezen deelden we de Eredivisie op in 2 stukken. Liever 4x tegen AZ, Feyenoord, de meisjes, Utrecht, Vitesse dan die klote potjes tegen Emmen en RKC. Bereik je hetzelfde volgens mij als je het hebt over weerstand. Alleen de knaken niet: so be it.

Ik vind nationaal toch 100x belangrijker dan Europees een kans op een prijs eens in de 25 jaar.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Johann Vogel schreef: 11 dec 2020, 16:54
ShovingNE2 schreef: 11 dec 2020, 12:55 Prima dat je er zo over denkt. Ik heb de afgelopen tijd ook journalisten gelezen die er zo over denken, maar aan de andere kant janken ze wel dat we Europees niet meer mee kunnen. Het is het één of het ander natuurlijk. Als je mee wil doen en een grotere rol wil spelen in Europa is er meer geld en meer tegenstand nodig. Als je niet bereid bent om daar een stap voor te zetten dan moet je ook genoegen nemen met de bijrol die wij op dit moment vervullen.

Het gros van de historie en sentimenten in Nederland zeggen me helemaal niets. Pec Zwolle? Care, Emmen? Groningen? RKC? ADO? We hebben de beelden nog.
Die Europese bijrol blijven we voorlopig wel vervullen. We zijn al blij als een Nederlandse club Europees overwintert maar als de prijzen verdeelt worden staan er negen van de tien keer Engelse, Spaanse, Duitse of Italiaanse clubs in de Europese finales. Een BeNeliga zal daar weinig aan veranderen.

Ook als de hele BeNeliga een doorslaand succes is de achterstand op de elite enorm. Nu hebben we een omzet van plusminus € 75 miljoen. Als we ons budget met een derde verhogen komen we nog niet aan wat Norwich City vorig jaar aan tv en prijzengeld pakte, £ 94 miljoen.

Maar zelfs als de BeNeliga een doorslaand succes zou worden, en we daadwerkelijk een enorm sprong voorwaarts zouden maken in het Europese voetbal. Dan nog vraag ik me af of dit op de langer termijn stand houdt. Een BeNeliga zou de deur wagenwijd open zetten voor meer samensmeltingen in Europa. Binnen de kortste keren spelen de Nederlandse en Belgische clubs in de derde of vierde Europese afdeling.
Ik ben niet bang voor meer samensmeltingen. We zijn zelf pionier geweest met de Atlantic League. Zoiets kan wat mij betreft ook nog steeds, met Celtic, Rangers, RB Salzburg, Brugge, Anderlecht, FC Basel, etc. De echte toplanden zullen niet snel onder de indruk zijn, die hebben zelf een aansprekende competitie met een top die sowieso sterker is.

Ook als er naast de beneliga andere samensmeltingen plaatsvinden, waarom moet dat een probleem zijn? Dat is gewoon evolutie, zoals elk toernooi en competitie om de zoveel tijd worden aangepast.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind een toernooi of Europese competitie toch wel heul wat anders dan een nationale competitie hoor..
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

Johann Vogel schreef: 11 dec 2020, 16:40 Ik denk bovendien dat een BeNeliga de deur openzet voor andere samensmeltingen van Europese competities. Het zal een kwestie van tijd zijn dat je dan een Europese supercompetitie krijgt. Voor je het weet speel je als PSV zijnde in de derde Europese divisie tegen ploegen als Krasnodar, Lille en Young Boys.
Samensmeltingen van Europese competities is wat anders dan een Europese supercompetitie. De CL zal steeds meer een Europese supercompetitie worden, gezien de geruchten over hervorming CL in 2024, waarmee het een meer gesloten competitie wordt. De benaliga gaat zo'n ontwikkeling niet verder brengen of tegenhouden.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Maar maakt dat veel uit dan? Uiteindelijk gaat het maar om één vraag: kijk je liever naar PSV tegen Anderlecht, Brugge, Luik, en Gent, of tegen Sparta, VVV, PEC Zwolle en Emmen?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 11 dec 2020, 21:31 Maar maakt dat veel uit dan? Uiteindelijk gaat het maar om één vraag: kijk je liever naar PSV tegen Anderlecht, Brugge, Luik, en Gent, of tegen Sparta, VVV, PEC Zwolle en Emmen?
Voor jou is dat misschien de enige relevante vraag, maar heel veel mensen zien juist het financiële en sportieve aspect als grootste voordeel van deze BeNeLiga.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 12 dec 2020, 11:55
Josef Dettelbacher schreef: 11 dec 2020, 21:31 Maar maakt dat veel uit dan? Uiteindelijk gaat het maar om één vraag: kijk je liever naar PSV tegen Anderlecht, Brugge, Luik, en Gent, of tegen Sparta, VVV, PEC Zwolle en Emmen?
Voor jou is dat misschien de enige relevante vraag, maar heel veel mensen zien juist het financiële en sportieve aspect als grootste voordeel van deze BeNeLiga.
Wat ik vraag gaat toch juist om het sportieve aspect?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8682
Lid geworden op: 1 aug 2019

Als je vraagt waar wij liever naar kijken, dan gaat dat in mijn ogen om het amusements-aspect van de toeschouwers.

Dat hangt doorgaans inderdaad samen met het sportieve aspect (betere tegenstanders spreken ook meer aan bij de toeschouwers), maar is in mijn ogen niet 1 op 1 hetzelfde.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

BeNeLiga 2025(?)