Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dan is 200k in Nederland dus helemaal geen gek idee.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26033
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

mateja schreef: 06 jan 2022, 12:46 Dan is 200k in Nederland dus helemaal geen gek idee.
Dat zijn getallen waar de UK nu aanzit: 194.000 besmettingen. Wel een land dat 4x zo groot is en alles open heeft.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Intussen is er nieuwe data binnen uit de UK. Instroom in de ziekenhuizen neemt serieus toe maar het lijkt in vergelijking met de besmettingen toch erg mee te vallen:

https://lh3.googleusercontent.com/9RG_U ... ltUidj2kQg

De explosie van het aantal besmettingen begon daar half december dus dit moet een aardig beeld geven.

Zou me niks verbazen als allerlei inschatttingen, ook bij ons, vandaag aangepast kunnen worden o.b.v. deze data.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 06 jan 2022, 12:54
mateja schreef: 06 jan 2022, 12:46 Dan is 200k in Nederland dus helemaal geen gek idee.
Dat zijn getallen waar de UK nu aanzit: 194.000 besmettingen. Wel een land dat 4x zo groot is en alles open heeft.
Ja dat zijn dus de vastgestelde besmettingen, kans dat het een veelvoud daarvan is is best aannemelijk.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26033
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Ja dat is zo. Er zijn ook zat mensen die helemaal geen klachten hebben en het niet eens weten dat ze het hebben.

Maar (en zo begon de discussie) tienduizenden doden voorspellen in Nederland als we vanaf 14 januari niet in deze lockdown blijven is absurdisme ten top.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

mateja schreef: 06 jan 2022, 12:56
ShovingNE2 schreef: 06 jan 2022, 12:54

Dat zijn getallen waar de UK nu aanzit: 194.000 besmettingen. Wel een land dat 4x zo groot is en alles open heeft.
Ja dat zijn dus de vastgestelde besmettingen, kans dat het een veelvoud daarvan is is best aannemelijk.
En dan heb je in theorie nog een carnaval met een paar honderdduizend bezoekers die zuipen, knuffelen en dicht op elkaar staan, met wat voetbalwedstrijden erom heen. Met een paar van die superspreading events ga je vlot over de 200k heen met deze R0.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 06 jan 2022, 12:59 Ja dat is zo. Er zijn ook zat mensen die helemaal geen klachten hebben en het niet eens weten dat ze het hebben.

Maar (en zo begon de discussie) tienduizenden doden voorspellen in Nederland als we vanaf 14 januari niet in deze lockdown blijven is absurdisme ten top.
Ik denk inderdaad dat 10 duizenden COVID doden voorspellen wat overdreven is. Maar met 200k besmettingen per dag kunnen we, ondanks een niet heftige variant, toch bij code zwart uitkomen (patiententoestroom en uitval zorgmedewerkers), met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26033
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dus omdat we bang zijn dat het explodeert naar UK cijfers (wat 4x zoveel inwoners heft) moeten we alles tot eind maart dicht houden of zo? Of begin mei?

Dan is het land wel naar de tyfus en gooi je ongeveer 50 jaar economische vooruitgang weg. We kijken nu al aan tegen een herstelperiode van circa 20 jaar wat er achter ons ligt.

De kinderen die nu (terecht) weer naar school mogen vanwege de schadelijke gevolgen van de lockdown komen als schoolverlaters in een wereld terecht waar de gezondheidszorg er alleen nog is voor mensen die het kunnen betalen. Er komt een minimaal basispakket en niet meer. Alle andere sociale voorzieningen zijn tot een minimum beperkt. Er is niets meer. Scholing na middelbaar onderwijs? Betalen. Je gaat totaal naar de tyfus als je dit blijft doen.

Maar het is lekker ver weg, dus hoeven we niet over na te denken. Op basis van 'stel je voor 200k besmettingen'. Ik heb geen kinderen. Maar als je je al afvraagt in wat voor een wereld zij terechtkomen qua klimaat over 25 jaar. Dit hakt er net zo hard in hoor.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 06 jan 2022, 13:11 Dus omdat we bang zijn dat het explodeert naar UK cijfers (wat 4x zoveel inwoners heft) moeten we alles tot eind maart dicht houden of zo? Of begin mei?

Dan is het land wel naar de tyfus en gooi je ongeveer 50 jaar economische vooruitgang weg. We kijken nu al aan tegen een herstelperiode van circa 20 jaar wat er achter ons ligt.

De kinderen die nu (terecht) weer naar school mogen vanwege de schadelijke gevolgen van de lockdown komen als schoolverlaters in een wereld terecht waar de gezondheidszorg er alleen nog is voor mensen die het kunnen betalen. Er komt een minimaal basispakket en niet meer. Alle andere sociale voorzieningen zijn tot een minimum beperkt. Er is niets meer. Scholing na middelbaar onderwijs? Betalen. Je gaat totaal naar de tyfus als je dit blijft doen.

Maar het is lekker ver weg, dus hoeven we niet over na te denken. Op basis van 'stel je voor 200k besmettingen'. Ik heb geen kinderen. Maar als je je al afvraagt in wat voor een wereld zij terechtkomen qua klimaat over 25 jaar. Dit hakt er net zo hard in hoor.
Jij vergelijkt het nu met de UK, maar als je het dus met Australie vergelijkt, dat 10 miljoen minder inwoners heeft op een groter stuk grond, dan zou je de 200k dus in NL makkelijk kunnen halen.

Het enige dat ik zeg: ik begrijp de voorzichtigheid. En niemand heeft het over eind maart toch? Volgens mij zit iedereen hier, sinds het vertrek van een persoon, redelijk op 1 lijn. De een is wat voorzichtiger dan de ander qua wanneer we dingen weer open gooien, maar we denken er denk ik redelijk hetzelfde over.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30695
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Josef Dettelbacher schreef: 06 jan 2022, 13:02
mateja schreef: 06 jan 2022, 12:56

Ja dat zijn dus de vastgestelde besmettingen, kans dat het een veelvoud daarvan is is best aannemelijk.
En dan heb je in theorie nog een carnaval met een paar honderdduizend bezoekers die zuipen, knuffelen en dicht op elkaar staan, met wat voetbalwedstrijden erom heen. Met een paar van die superspreading events ga je vlot over de 200k heen met deze R0.
Ik vermoed dat Omikron allang voorbij is tegen carnaval... althans, in de landen om ons heen. Onze golf zal wellicht wat langer duren door de lockdown.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Paco Casal
Internationale topspeler
6
Berichten: 4488
Lid geworden op: 6 feb 2018
Seizoenkaart: Vak U
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals

De enige vraag is welke variant ervoor teruggekomen is.
#FreeGeneratie4
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Nee natuurlijk krijgen we geen 200k besmettingen per dag hier. Ten eerste is dat getal een beetje uit de lucht gegrepen in Australië, ten tweede heeft Australië nog nauwelijks kennis gemaakt met (en dus nauwelijks weerstand opgebouwd tegen) de Omikron variant. Die zal dus nu snel om zich heen kunnen slaan in Australië, maar die golf zal ook snel weer omlaag gaan.

Landen om ons heen zijn beter vergelijkbaar, en nergens in de landen om ons heen zie je dit soort besmettingscijfers, ondanks dat ze nergens in lockdown zijn.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 06 jan 2022, 13:35
Josef Dettelbacher schreef: 06 jan 2022, 13:02

En dan heb je in theorie nog een carnaval met een paar honderdduizend bezoekers die zuipen, knuffelen en dicht op elkaar staan, met wat voetbalwedstrijden erom heen. Met een paar van die superspreading events ga je vlot over de 200k heen met deze R0.
Ik vermoed dat Omikron allang voorbij is tegen carnaval... althans, in de landen om ons heen. Onze golf zal wellicht wat langer duren door de lockdown.
Dat zou heel mooi zijn. Het ging me er eigenlijk vooral om dat 200k+ onder de "juiste" omstandigheden helemaal niet zo ondenkbaar is.

Overigens, er wordt veel gesproken over Covid patiënten in het ziekenhuis, maar waar al dan niet bewust aan voorbij wordt gegaan is dat besmette ziekenhuismedewerkers ook een probleem kan opleveren, en dat die covidpatienten ook andere mensen van zorgcapaciteit weerhouden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 06 jan 2022, 13:50 Nee natuurlijk krijgen we geen 200k besmettingen per dag hier. Ten eerste is dat getal een beetje uit de lucht gegrepen in Australië, ten tweede heeft Australië nog nauwelijks kennis gemaakt met (en dus nauwelijks weerstand opgebouwd tegen) de Omikron variant. Die zal dus nu snel om zich heen kunnen slaan in Australië, maar die golf zal ook snel weer omlaag gaan.

Landen om ons heen zijn beter vergelijkbaar, en nergens in de landen om ons heen zie je dit soort besmettingscijfers, ondanks dat ze nergens in lockdown zijn.
Behalve in de UK en het stijgt in de landen om ons heen. Frankrijk paar dagen geleden 330k. Dus dat klopt niet helemaal. En hebben wij meer weerstand tegen de omicron variant? Waarop is dat gebaseerd?
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

mateja schreef: 06 jan 2022, 13:53
Brael schreef: 06 jan 2022, 13:50 Nee natuurlijk krijgen we geen 200k besmettingen per dag hier. Ten eerste is dat getal een beetje uit de lucht gegrepen in Australië, ten tweede heeft Australië nog nauwelijks kennis gemaakt met (en dus nauwelijks weerstand opgebouwd tegen) de Omikron variant. Die zal dus nu snel om zich heen kunnen slaan in Australië, maar die golf zal ook snel weer omlaag gaan.

Landen om ons heen zijn beter vergelijkbaar, en nergens in de landen om ons heen zie je dit soort besmettingscijfers, ondanks dat ze nergens in lockdown zijn.
Behalve in de UK en het stijgt in de landen om ons heen. Frankrijk paar dagen geleden 330k. Dus dat klopt niet helemaal. En hebben wij meer weerstand tegen de omicron variant? Waarop is dat gebaseerd?
Ik vermoed op modellering en deels aanames, boosters (we gaan richting 35% vergeleken met Denemarken (koploper in Europa) van 40%), het aantal hoge besmettingen in oktober/ november wie weet.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Op weg naar nr 25 schreef: 06 jan 2022, 14:01
mateja schreef: 06 jan 2022, 13:53

Behalve in de UK en het stijgt in de landen om ons heen. Frankrijk paar dagen geleden 330k. Dus dat klopt niet helemaal. En hebben wij meer weerstand tegen de omicron variant? Waarop is dat gebaseerd?
Ik vermoed op modellering en deels aanames, boosters (we gaan richting 35% vergeleken met Denemarken (koploper in Europa) van 40%), het aantal hoge besmettingen in oktober/ november wie weet.
Dan is de vraag hoe goed een Delta besmetting beschermt tegen de omicron, en daarover is nog geen uitsluitsel als ik het goed heb?
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

ShovingNE2 schreef: 06 jan 2022, 13:11 Dan is het land wel naar de tyfus en gooi je ongeveer 50 jaar economische vooruitgang weg. We kijken nu al aan tegen een herstelperiode van circa 20 jaar wat er achter ons ligt.
Waarom is onze economie dan naar de tyfus ? Onze schuld is en blijft minder dan 60% van BBP, we lenen een groot deel van de miljarden tegen een negatieve rente, als we dit jaar nog een keer 20 miljard moeten uitgeven dan kan dat prima. We zouden nog meer moeten uitgeven, in lijn met de ambitie van het coalitieakkoord. Een paar weken en desnoods maanden langer dat herstelt daarna wel weer, mensen gaan dan hun uitgestelde inkopen wel inhalen net als in 2020 en 2021. De Horeca is een ander verhaal, op sommige mensen na, wordt het lastig je horecauitgaven van een half jaar in 1x in te halen, daarom verwacht ik ook dat richting eind deze maand dat deels ook wel weer opengaat. Maar we moeten wel meer doen om die sector te ondersteunen in het herstel.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

mateja schreef: 06 jan 2022, 13:53
Brael schreef: 06 jan 2022, 13:50 Nee natuurlijk krijgen we geen 200k besmettingen per dag hier. Ten eerste is dat getal een beetje uit de lucht gegrepen in Australië, ten tweede heeft Australië nog nauwelijks kennis gemaakt met (en dus nauwelijks weerstand opgebouwd tegen) de Omikron variant. Die zal dus nu snel om zich heen kunnen slaan in Australië, maar die golf zal ook snel weer omlaag gaan.

Landen om ons heen zijn beter vergelijkbaar, en nergens in de landen om ons heen zie je dit soort besmettingscijfers, ondanks dat ze nergens in lockdown zijn.
Behalve in de UK en het stijgt in de landen om ons heen. Frankrijk paar dagen geleden 330k. Dus dat klopt niet helemaal. En hebben wij meer weerstand tegen de omicron variant? Waarop is dat gebaseerd?
UK en Frankrijk hebben 4x zo veel inwoners, ik hoop dat ook jij snapt dat 200K besmettingen in UK dus niet 200K besmettingen in Nederland betekenen.

Wij hebben meer weerstand tegen de Omikron variant dan Australiërs omdat die variant hier (hoogstwaarschijnlijk) al langer rondwaart dan in Australië. Daarnaast zijn we verder in het boosteren.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 06 jan 2022, 14:08
mateja schreef: 06 jan 2022, 13:53

Behalve in de UK en het stijgt in de landen om ons heen. Frankrijk paar dagen geleden 330k. Dus dat klopt niet helemaal. En hebben wij meer weerstand tegen de omicron variant? Waarop is dat gebaseerd?
UK en Frankrijk hebben 4x zo veel inwoners, ik hoop dat ook jij snapt dat 200K besmettingen in UK dus niet 200K besmettingen in Nederland betekenen.

Wij hebben meer weerstand tegen de Omikron variant dan Australiërs omdat die variant hier (hoogstwaarschijnlijk) al langer rondwaart dan in Australië. Daarnaast zijn we verder in het boosteren.
Dat wij meer weerstand hebben is echt gokken. Want wij zitten al een tijdje in lockdown en in Australie niet, dus het kan best dat het in Australie al meer rondgegaan is.

Daarnaast is het maar de vraag of ze in de UK en Frankrijk al over de piek heen zijn. Beide landen hebben ongeveer hetzelfde aantal inwoners, maar in Frankrijk zijn er veel meer besmettingen. Aangezien ik het kennelijk niet snap, kan je me dat uitleggen? :tear:
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Het ging erom of 200K een realistisch aantal is. Ook in het zwaar getroffen Frankrijk komen ze daar (omgerekend naar ons inwoneraantal) bij lange na niet aan.
200K is dus echt pure paniekzaaierij.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 06 jan 2022, 14:21 Het ging erom of 200K een realistisch aantal is. Ook in het zwaar getroffen Frankrijk komen ze daar (omgerekend naar ons inwoneraantal) bij lange na niet aan.
200K is dus echt pure paniekzaaierij.
Maar zijn ze over de piek heen? Want je snapt toch wel hoe het werkt met exponentiele groei? Dit is het meest besmettelijke virus dat de mensheid gehad heeft. Er zijn daar 330k+ besmettingen per dag die allemaal anderen weer besmetten. Dan is de gedachte dat dat daar nog flink gaat stijgen de komende dagen echt geen gekke hoor.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8681
Lid geworden op: 1 aug 2019

Dan moet Frankrijk 800K besmettingen per dag gaan noteren. Ja, het lijkt me uitgesloten dat ze die piek gaan aantikken, ik denk zelfs dat ze er niet in de buurt komen.

Op één of andere manier (en dat is zeker geen persoonlijk verwijt richting jou, dat zie ik heel veel gebeuren) zie je deze hele coronapandemie dat de meest zwartgallige scenario's het beste blijven hangen, en het makkelijkste rondverteld worden. Iemand in Australië doet een ballpark estimate van 150K-200K besmettingen, en voordat je het weet, wordt de meest negatieve schatting van die twee (namelijk de 200K) voor Nederland ook opeens realistisch geacht, ondanks dat we momenteel niet eens op 10% van dat aantal zitten, en dat we op allerlei vlakken natuurlijk totaal niet te vergelijken zijn met Australië.
Hetzelfde geldt voor die RIVM scenario's, waar steevast het meest negatieve scenario het vaakst gequote wordt in de media. "We zouden weleens richting de .... besmettingen kunnen, volgens het RIVM". Ja, dat kan, als werkelijk álles tegenzit wat ze in hun rekenmodel hebben gestopt, maar dat vertellen de media er doorgaans niet bij.
Gebruikersavatar
mateja
Internationale topspeler
3
Berichten: 3196
Lid geworden op: 1 mar 2021
Seizoenkaart: Vak Y
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 06 jan 2022, 14:37 Dan moet Frankrijk 800K besmettingen per dag gaan noteren. Ja, het lijkt me uitgesloten dat ze die piek gaan aantikken, ik denk zelfs dat ze er niet in de buurt komen.

Op één of andere manier (en dat is zeker geen persoonlijk verwijt richting jou, dat zie ik heel veel gebeuren) zie je deze hele coronapandemie dat de meest zwartgallige scenario's het beste blijven hangen, en het makkelijkste rondverteld worden. Iemand in Australië doet een ballpark estimate van 150K-200K besmettingen, en voordat je het weet, wordt die schatting voor Nederland ook opeens realistisch geacht, ondanks dat we momenteel niet eens op 10% van dat aantal zitten.
Hetzelfde geldt voor die RIVM scenario's, waar steevast het meest negatieve scenario het vaakst gequote wordt in de media. "We zouden weleens richting de .... besmettingen kunnen, volgens het RIVM". Ja, dat kan, als werkelijk álles tegenzit wat ze in hun rekenmodel hebben gestopt, maar dat vertellen de media er doorgaans niet bij.
We gaan het zien. Gelukkig gaan wij er niet over, waardoor onze inschatting geen mensenlevens kan kosten. Ik snap dat het RIVM extra voorzichtig is zolang niet zeker is hoe de omicron variant zich gaat ontwikkelen. Wat dat betreft vind ik better safe than sorry een prima uitgangspunt. De politiek moet met die informatie doen wat ze willen. Maar het is voor het RIVM erger om verweten te worden dat ze niet voorzichtig genoeg zijn dan dat ze te voorzichtig zijn lijkt mij.

En nogmaals; ik zeg niet dat de 200k gehaald gaat worden in NL, maar het wegzetten als paniekzaaierij is ook overdreven, want het zou wel degelijk kunnen. Dat gezegd hebbende is het ook maar de vraag hoe erg het is als dat gebeurt, want als omicron echt heel erg meevalt, is dat een versnelde weg uit de pandemie - dus het hoeft niet eens een zwartgallig scenario te zijn.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Brael schreef: 06 jan 2022, 13:50 Nee natuurlijk krijgen we geen 200k besmettingen per dag hier. Ten eerste is dat getal een beetje uit de lucht gegrepen in Australië, ten tweede heeft Australië nog nauwelijks kennis gemaakt met (en dus nauwelijks weerstand opgebouwd tegen) de Omikron variant. Die zal dus nu snel om zich heen kunnen slaan in Australië, maar die golf zal ook snel weer omlaag gaan.

Landen om ons heen zijn beter vergelijkbaar, en nergens in de landen om ons heen zie je dit soort besmettingscijfers, ondanks dat ze nergens in lockdown zijn.
Hehehe blijft toch altijd schitterend zo’n forum. Burger VS Epidemioloog. En burger zonder te lachen denken dat ie het beter weet 😂

Love it!
#FreeGeneratie4
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:



Interessant , volgens mij elders op dit forum ook al een kleine discussie hierover?
#FreeGeneratie4
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18116
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

枕低被暖身安稳,日照房门帐未开。还有少年春气味,时时暂到梦中来。
Her lips said no, but her eyes said read my lips..

Covid-19