Football Manager 2021

Discussieer hier over alles met betrekking tot de computer, games en overige electronica/huishoudelijke apparaten. Het vragen om warez, cracks en serials is niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1573
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Door die screenshots krijg je toch direct zin om te spelen? Het is dat ik over een week de Playstation 5 binnenkrijg, anders was FM allang gedownload :lol:
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

PSV heeft een alleraardigst team, daar kun je echt wat mee. [mention]Heissenberrug[/mention] een aantal screens van de selectie, als eerst de nieuwkomers.

Mario Götze
Afbeelding

Eran Zahavi
Afbeelding

Ibrahim Sangaré
Afbeelding

Adrian Fein
Afbeelding

Marco van Ginkel
Afbeelding

Philipp Max
Afbeelding

Yvon Mvogo
Afbeelding
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Er zijn inderdaad wel wat nieuwe functies en schermpjes. Ik vind vooral het wisselen tijdens de wedstrijden makkelijker geworden dat je nu onderin alle veldspelers ziet staan. De ratings zijn naar mijn mening niet helemaal spot-on (we zijn geen ajax hè!), maar eerlijk gezegd moet ik nog echt de diepte in gaan en alle spelers individueel beoordelen.

Inderdaad dat Maxi, Guti en van Ginkel (bijna) inzetbaar zijn is wel ideaal. Nu heb je ineens een brede selectie. Hendrix wilt wel erg graag weg (gaat bij mij naar BMG voor 2,5 miljoen) maar daarvoor komt Jedvaj terug.

Afbeelding

Ik probeer de 4-2-2-2 te spelen, vooralsnog flink wat goals voor maar ook tegen. In FM is dat namelijk de 4-2-4 en dus ook superaanvallend. Pas anderhalf uurtje actief erop zitten en ik speel op niet de snelste laptop ("Hoezo heb je een nieuwe laptop nodig? Je hoeft er toch alleen op te werken" aldus mijn vrouw).

Afbeelding
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Ik kan nergens een spoilerfunctie vinden. Mocht die er wel zijn, laat mij maar weten hoe ik die in kan zetten. Bij deze nog wat screens:

Denzel Dumfries
Afbeelding

Cody Gakpo
Afbeelding

Mo Ihattaran
Afbeelding

Noni Madueke
Afbeelding

Donyell Malen
Afbeelding

Pablo Rosario
Afbeelding
Johnnie Walker
Lid van verdienste
4
Berichten: 1928
Lid geworden op: 26 jun 2019
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Breur schreef: 12 nov 2020, 09:43 Er zijn inderdaad wel wat nieuwe functies en schermpjes. Ik vind vooral het wisselen tijdens de wedstrijden makkelijker geworden dat je nu onderin alle veldspelers ziet staan. De ratings zijn naar mijn mening niet helemaal spot-on (we zijn geen ajax hè!), maar eerlijk gezegd moet ik nog echt de diepte in gaan en alle spelers individueel beoordelen.

Inderdaad dat Maxi, Guti en van Ginkel (bijna) inzetbaar zijn is wel ideaal. Nu heb je ineens een brede selectie. Hendrix wilt wel erg graag weg (gaat bij mij naar BMG voor 2,5 miljoen) maar daarvoor komt Jedvaj terug.

Afbeelding

Ik probeer de 4-2-2-2 te spelen, vooralsnog flink wat goals voor maar ook tegen. In FM is dat namelijk de 4-2-4 en dus ook superaanvallend. Pas anderhalf uurtje actief erop zitten en ik speel op niet de snelste laptop ("Hoezo heb je een nieuwe laptop nodig? Je hoeft er toch alleen op te werken" aldus mijn vrouw).

Afbeelding
Ik heb dezelfde basiself als jij. Alleen Fein i.p.v. Guti. Viergever, Hendrix en Guti zijn wel echt overrated. Viergever veruit de beste CV. Twijfel nog wie ik naast hem centraal laat spelen. Ook op zoek naar een speler die ik kan halen voor die positie. De rest staat m.i. echt meer dan prima.
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Ik wil het eerste seizoen altijd zoveel mogelijk met de huidige selectie beginnen, als iemand weggaat vervang ik hem en je hebt eigenlijk achterin echt nog wat nodig (CV of RB) maar ik probeer het zo intact mogelijk te houden.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Breur schreef: 12 nov 2020, 09:43 Ik probeer de 4-2-2-2 te spelen, vooralsnog flink wat goals voor maar ook tegen. In FM is dat namelijk de 4-2-4 en dus ook superaanvallend.
Ik heb nog geen wedstrijd gespeeld, maar ik zag bij de gegenpress tactieken een 'echte' 4-2-2-2 staan.
Die wil ik gaan testen.

PS: Een 4-3-3 kan overigens uitstekend met dit PSV, alleen moet Mo dan als middenvelder of buitenste aanvaller spelen.
Götze als middenvelder (uit mijn hoofd is een rol als VSM zijn beste), Sangaré als dynamische middenvelder, Guti/Rosario/Fein erbij, Malen als linker vleugelspits, Cody/Mo/Madueke als rechter vleugelaanvaller en Zahavi als spits.

Viergever is inderdaad de beste CV, maar die wil ik er niet in zetten :lol:
Dus ik begin vooralsnog met Baumi en Boscagli, waarbij Teze de backup is.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Ziet er goed uit, kijk hoeveel spelers met 4-5 sterren potentie, heerlijk zeg. Marco van Ginkel lijkt me wel wat overrated voor een speler die zo weinig gespeeld heeft, zeker als je dat dan afzet tegenover Sangare en Fein. Van Ginkel is puur op basis van het verleden zo hoog gerate denk ik. Verder Gotze ook enorm goed, maar dat is terecht uiteraard. Ik krijg er ook gelijk weer zin in! CV erbij halen en je bent met 2 vingers in de neus kampioen.
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Ren Höek schreef: 12 nov 2020, 10:29 PS: Een 4-3-3 kan overigens uitstekend met dit PSV, alleen moet Mo dan als middenvelder of buitenste aanvaller spelen.
Götze als middenvelder (uit mijn hoofd is een rol als VSM zijn beste), Sangaré als dynamische middenvelder, Guti/Rosario/Fein erbij, Malen als linker vleugelspits, Cody/Mo/Madueke als rechter vleugelaanvaller en Zahavi als spits.
Dat zou inderdaad logischer zijn, ook omdat je dan Mo/Götze op 10 kan zetten en Malen kan prima linksbuiten in FM maar ik wil het even zo proberen. Kijken hoe FM het volgassfusball van onze Schmidt waardeert.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Dit is een 4-2-2-2 opstelling die gemaakt kan worden met PSV:

Afbeelding

Het nadeel hiervan is dat Cody en met name Madueke geen goede positie hebben.
Cody kan nog aardig uit de voeten als spits, maar Madueke valt er nu buiten. En hij wordt (terecht) als toptalent gezien, dus dat is irritant.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Die gewoon een Letsch’je en pas je formatie aan :)
Jwoeloe
Moderator
6
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik heb hem gisterenavond ook maar gekocht. Zoals gebruikelijk heb ik mezelf de meest onervaren trainer ooit gemaakt en ben ik werkloos begonnen in Engeland. Na een half jaar simuleren nu dus net ingestapt bij Brackley, die op dat moment gedeeld onderaan stonden in de Vanarama National League North. De eerste competitiewedstrijd werd gelijk gewonnen tegen Bradford PA en ook werd er in de FA Trophy doorgebekerd na strafschoppen tegen Curzon Ashton. Ben benieuwd of we die positieve lijn gaan doorzetten. Vind het in ieder geval erg tof dat je tijdens de wedstrijden dit jaar ook statistieken ziet als xG.
Solari
Ballenjongen
3
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 nov 2020

Iemand 4-2-2-2 al werkend gekregen ?
ElTigre
International
5
Berichten: 984
Lid geworden op: 31 aug 2018

Ik speel een 442 meer maar dan met vleugelspelers.
Solari
Ballenjongen
3
Berichten: 8
Lid geworden op: 4 nov 2020

Het tegenovergestelde van een inverted winger is helaas niet beschikbaar in fm21.
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Rustig weekje op het werk, dus tijd om FM 2021 op de achtergrond te laten draaien. Ik heb er nu een paar wedstrijden op zitten dus ik dacht ik schrijf een kort verslagje voor mijn forumvrienden hoe het tot nu toe verloopt.

Inleiding
Ik ben uiteraard gestart met PSV. Ik speel het liefste het eerste seizoen met de oorspronkelijke selectie zo veel mogelijk intact, om ook een beetje de sterke en zwakke punten van alle spelers te leren kennen. Ik ben geen die hard FM speler dus ik weet van te voren welke eigenschappen de doorslag zullen geven.

De schermprintjes eerder in dit topic verraden al dat PSV deze FM versie een sterke selectie heeft met veel potentie. Daarnaast is er nog voldoende transferbudget beschikbaar en bezitten we over een goede jeugdopleiding.

Ik besteed de meeste zaken uit aan mijn staf. Ik houd mij vooral bezig met de tactiek, het transferbeleid en de communicatie met de spelers en pers. Wedstrijdvoorbereidingen, trainingsschema's, scoutingskeuzes en alles onder het 1e is in handen van de technische staf. Ik stel mijzelf op als een positivo, die zich vooral met zijn eigen team bezig houd en niet te veel in discussies wilt raken. Vooralsnog levert dat een goede verstandshouding op met de pers en spelers.

De transferperiode
Qua staf zijn de functies aangevuld waar nodig. Ik had nog een assistent manager nodig waarvoor ik Ruud gevraagd heb om naast mij te komen zitten.

Afbeelding

Qua spelers wilde ik de selectie zoveel mogelijk intact houden. Buiten de transfers die reeds gedaan waren is Hendrix vertrokken naar BMG voor 2,5 miljoen (hij wilde echt weg) en is Jedvaj voor € 2,6 miljoen er voor terug gekomen. Unnerstahl raakte in de voorbereiding langdurig geblesseerd waarna ik Willy Caballero als vervanger heb aangetrokken voor € 800k. De 39 jarige Argentijn was bereid op de bank plaats te nemen als stand-in achter M'vogo en brengt de nodige ervaring. Tevens was Chelsea bereid 10k per week aan salaris mee te betalen waardoor hij een koopje was. Gloster en Ledezma zijn verhuurd om elders ervaring op te doen.

De selectie
Dat rest ons met de volgende selectie:

Afbeelding

Smal, maar voldoende kwaliteit en de spelers zijn op meerdere posities inzetbaar. Sowieso houd ik van smalle selecties in FM, dan heb je wat minder gedoe. Zoals je ziet, is iedereen tevreden (op Jedvaj na, iets met een niet nagekomen belofte. Welkom in de voetbalwereld!) en komt iedereen aan zijn minuten.

Uitblinkers in de selectie zijn Max (wie anders! 7w5a), het konings duo voorin: Zahavi (9w4g2a) en Malen (8w8g) en Ihattaren (9w4g4a). Daarnaast mag gezegd worden dat het verdedigingsduo Baumgartl!! en Viergever zich goed staande houden in de eredivisie. We krijgen nauwelijks goals tegen en ze houden de concurrentie op de bank. Het middenveld rouleert veel met eigenlijk 5-6 spelers voor 2 posities.

de tactiek

Afbeelding

Ik speel de 4-2-4 tactiek met 'gegenpress' aangezien ik deze tactiek het meeste op de tactiek van Schmidt vind lijken. Bij de 4-2-2-2 staan de aanvallende middenvelders naar mijn mening te veel naar binnen toe. De mentaliteit wisselt tussen positief en aanvallend, afhankelijk van de tegenstander. In balbezit in de ruimte spelen, verdedigend uitvoetballen, (extreem) hoog tempo en smal. In transitie counteren en counter drukzetten (?). Verdedigend hoge lijn, hoge druk, druk zetten op de keeper. Wat mij betreft komt dit wel ongeveer overeen met de tactiek van Schmidt. Verder veel over de flanken met de sterke fullbacks.

Ik speel met een poacher (Malen) die vooral op zijn eigen kansen loert en een druk zettende spits die druk uitoefent op de verdediging (Zahavi). Daarachter spelen 2 inside forwards die naar binnen trekken en de spitsen aanspelen (Mo, Götze en Gakpo). Ik heb Götze geprobeerd als Raumdauter omdat dat zo lekker klinkt en deze rol hem ook wel zou moeten passen, echter viel dat een beetje tegen.

Daarachter een box-to-box middenvelder wat natuurlijk op het lijf geschreven staat van Marco. Die in het spel wel fit is. daarnaast speelt een spelverdeler voor de defensie in de vorm van Guti. Rosario, Fein en Sangaré zijn vaste invaller.

De verdediging bestaat uit de 2 sterke fullbacks Dumfries en Max die veel opkomen en 2 voetballende verdedigers Baumgartl en Viergever. Zowel Boscagli als Teze komen weinig aan het spelen toe bij mij. Jedvaj is wat verdedigender dan Dumfries mocht het nodig zijn op de back.

Sweeper keeper is M'vogo. In het spel ontlopen M'vogo en Unnerstahl elkaar niet veel, maar omdat Unnerstahl er een half jaar uitligt toch maar Caballero aangetrokken (die volgens de coaches beter is dan allebij) als backup.


De resultaten
De oefencampagne was wat rommelig. Veel goals voor en tegen maar het belangrijkste was de tactiek erin rammen voordat de competitie begon. De eredivisie begon tegen Groningen waar souverein gewonnen werd. Maar meteen erna werd er puntverlies opgelopen uit bij Emmen met een 0-0 gelijkspel. Het was meteen duidelijk dat we niet gemakzuchtig over de tegenstanders konden denken. Hierna werd een ware zegereeks gestart: Europees plaatsten we ons via Sckhupi en OFI en we kwamen terecht in een kleine poule des doods met RB Salzburg en AC Milan.

Afbeelding

De 1e tegengoal kwam pas in wedstrijd 7 tegen FC Utrecht en werd gescoord door Kerk. De eerste Europese groupswedstrijd werd erna redelijk makkelijk gewonnen van RB Salzburg waarna de traditioneel lastige uitwedstrijd bij Feyenoord op het programma stond (vlak na europees en erna nog tegen Ajax? KNVB Maffia!!!).

Afbeelding

Met een xG van 1.44 ten opzichte van 0.63 en goals van Dumfries, Ihattaren en Romero was PSV de terechte winnaar en gaan we aan kop in de eredivisie. Minpuntje was de smerige overtreding op Viergever waarvoor geen rood werd gegeven waarbij hij zijn enkel brak! Zo zie je maar weer, hoe realistisch FM is dat Feyenoord in de kuip wegkomt met deze overtredingen. Viergever zal een half jaar eruit zijn helaas.

Tot zover.
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1573
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

Nice [mention]Breur[/mention], leuk om te lezen :D
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Leuke update inderdaad, Breur.

Ik heb FM21 gisteren toch ook maar aangeschaft. Carrière met PSV gestart. Wat al gezegd wordt, nog genoeg ruimte in de transferpot (15 miljoen), maar helaas geen cent meer aan salaris te besteden. (wellicht kun je wat schuiven, anders wordt het verkopen).

De 4-4-2 die Schmidt heeft, lijkt me niet de meest geschikte in FM. Ik ben gestart met een 'full gass' gegenpressing in een 4-2-3-1 formatie met opkomende backs. Jammer dat de spelerskwaliteiten op FM wat anders zijn, daardoor nu toch een wat andere opstelling dan in het echt. Unnerstall ; Max, Viergever, Rosario, Dumfries ; Guti, Sangaré ; Gakpo, Götze, Ihattaren ; Zahavi.

Zodra ik wat meer gespeeld heb, zal ik ook eens wat bevindingen hier delen.
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Geen malen? Lijkt me dat die zich in FM21 wel tot een topspits gaat ontwikkelen toch?
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Heissenberrug schreef: 19 nov 2020, 01:10 Geen malen? Lijkt me dat die zich in FM21 wel tot een topspits gaat ontwikkelen toch?
Ik wissel het wat door. Zahavi is gewoon iets beter in FM, al is Malen een stuk sneller, dus beide kunnen van pas komen in verschillend soort wedstrijden. Malen natuurlijk veel meer groeipotentieel en toekomstige transferwaarde, dus ik zal hem niet laten verpieteren op de bank hoor. ;)
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Gelukkig maar :P Is er geen werkend systeem te vinden om ze beide te laten spelen?
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Ik speel 4-3-3, met Zahavi als spits en Malen als linksbuiten.
Tenminste, met dat systeem begin ik.

Door een gebrek aan tijd en irritant veel goede series heb ik nog niet zoveel gespeeld namelijk :mrgreen:
Maar de 1e oefenwedstrijd is heel nabij!

Ik heb eerst heel veel stafleden vervangen en opties voor de extra CV in kaart gebracht.

PS: Kunnen jullie wel de tactieken en trainingen van FM20 inladen?
Die zijn bij mij om een of andere reden niet zichtbaar als ik ze wil importeren. Of is dat normaal bij een beta?
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Heissenberrug schreef: 19 nov 2020, 11:35 Gelukkig maar :P Is er geen werkend systeem te vinden om ze beide te laten spelen?
Jawel, zoals Ren Hoek hierboven ook al aangeeft kan Malen ook op de linksbuitenpositie uit de voeten. Maar uit de linie achter de spits (Gakpo - Götze - Ihattaren) wil ik ook niemand opofferen, haha. Maar inmiddels na een paar eerste oefenwedstrijdjes Gakpo er uit met een blessure, dus de komende wedstrijden gaan zowel Zahavi als Malen spelen. :P
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Luxe problemen 😃
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Dit vind ik wel opvallend, Dumfries scoort belachelijk laag op leiderschap (de onderste speler in de volgende lijst):

Afbeelding
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Ook opvallend dat zowel Boscagli als Teze vooral als backs worden gezien.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Football Manager 2021