Het Nederlands Elftal

Bespreek hier het Nederlands Elftal.
Armada
Internationale topspeler
6

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef: 11 jun 2024, 11:30 Om even een nuance te plaatsten bij de 'overgewaardeerde' Frenkie:
De waarde van Frenkie de Jong is niet te meten in doelpunten of assists. Zijn bijdrage aan een elftal is subtieler. Hij is de meester van de pass voor de pass. De speler die ploeggenoten voor hem beter laat functioneren. Omdat De Jong tegenstanders in zijn richting lokt. Zodat hoger op het veld ruimte ontstaat.

Hoewel die toegevoegde waarde van De Jong niet terug te zien valt in doelpunten of assists, valt deze kwaliteit goed te meten in andere cijfers. Kijk simpelweg naar het verschil tussen een Oranje met of zonder de pingelaar uit Arkel.

Met De Jong in de basis domineert het Nederlands elftal. In de 52 interlands met hem aan de aftrap scoort Oranje vaker, heeft het meer de bal en verstuurt het meer passes op de helft van de tegenstander dan in de duels zonder hem.
In La Liga is De Jong afgelopen seizoen - gecorrigeerd naar speeltijd - de speler geweest met de meeste carries. Een Engelse term die slaat op het indribbelen met de bal aan de voet, de specialiteit van het huis bij De Jong. Toni Kroos is de enige die in Spanje nog meer passes verstuurt dan de Nederlandse spelmaker, die qua passes naar de helft tegenstander alleen Kroos en Luka Modric voor zich hoeft te dulden. Ook behoort hij tot de top qua het bereiken van de eindfase. Bij Barcelona verstuurt niemand zo vaak met succes een pass naar het laatste derde van het veld als De Jong.

Vanwege deze kenmerken is De Jong door Antoine Griezmann betiteld tot de lastigste tegenstander die hij ooit getroffen heeft. 'Want ik probeerde hem onder druk te zetten, maar slaagde daar geen moment in', vertelt de Fransman in 2019.

In Oranje heeft De Jong deze kwaliteiten vaak getoond. Tijdens het WK in Qatar, waarin hij door ziekte niet in topvorm verkeert, heeft hij bijvoorbeeld bij Nederland het vaakst linies van tegenstanders doorbroken. Zoals hij dat toernooi ook de speler in het elftal van Louis van Gaal is die ploeggenoten het vaakst vindt op de vijandelijke speelhelft.

De Jong voldoet perfect aan het profiel van de moderne spelmaker. Zoals Earnest Stewart dat recent uitgelegd heeft. 'Een van de dingen die Peter Bosz en ik gemeen hebben, is dat we de nummer 6 als de nieuwe nummer 10 in het voetbal zien. Jerdy Schouten beheerst de tijd die hij heeft, hij ziet de dingen goed om zich heen en hij kan mensen inspelen tussen de linies door. Daar is hij echt heel goed in.'

In de woorden van Fabio Capello: 'De spelmaker is niet langer de nummer 10. De spelmaker is nu de voetballer die de opbouw organiseert, kort voor de defensie.'

Bij Oranje is De Jong de speler die dat de afgelopen jaren gedaan heeft.
https://vi.nl/pro/met-frenkie-de-jong-v ... -spelmaker

Ik hoop wel dat Koeman heeft gezien hoe goed het duo Joey-Jerdy is. Die kennen elkaar ondertussen goed, voelen elkaar goed aan, zijn gewend samen te spelen en ze zijn ook 'gewoon' hele goede voetballers. Dat lijkt me de beste keuze als basis, met een nummer 10 ervoor.
Met De Jong in de basis domineert het Nederlands elftal. In de 52 interlands met hem aan de aftrap scoort Oranje vaker, heeft het meer de bal en verstuurt het meer passes op de helft van de tegenstander dan in de duels zonder hem.
Ik wil de rol van Frenkie helemaal niet reduceren tot iets pietluttigs. Ik denk alleen dat er op meerdere manieren naar hem gekeken kan worden, vanuit meerdere perspectieven. Het is in dit geval ook een kwestie van hoe je de data wilt interpreteren. Je kunt vanuit bovenstaande quote ook concluderen dat er MET Frenkie 'langer balbezit' en 'meer passes' nodig zijn om tot een opening te komen.

Ik zie dat onmisbare namelijk niet zo, heb ik nooit helemaal gezien. In de tijd van Ajax begreep ik zijn rol, vooral ook door het feit dat die postbode in dat team nodig was om de opbouw te laten functioneren i.c.m. Blind. In andere elftallen is hij juist wel misbaar, en kun je zonder Frenkie juist beter gaan spelen.

Juist in een team met veel diepte/snelheid, is het overslaan van linies essentieel. Een Frenkie die die bal steeds komt opeisen, kan er juist voor zorgen dat die linie op het moment dat het zich voordoet - juist niet overgeslagen wordt.

Vul je dat in met een Schouten, super efficient. Snel denken, snel wegdraaien, snel inleveren. Dan ga je heel anders spelen wanneer je jongens hebt die zowel vanuit de defensie, als vanuit het middenveld, die linies over kunnen slaan.
Likes voor Armada (totaal 2):
milansandroWoodenshoes
GeraldSibon
Ballenjongen
1
Clubvoorkeur: PSV

Zirkzee oproepen zou nu wel lekker zijn..
DonyellMalen
Legende
3

Er komt, helaas, geen vervanger voor Koopmeiners.
BadShaker
Regelmatige invaller
1

Heerlijk ook Koopmeiners out. Weg met die troep.
StratumZuid
Vedette
4

Haha wat een geweldig nieuws allemaal!
In PHILIPS blauw St.Joris den draak doorstekende,
alles van goud
DonyellMalen
Legende
3

BadShaker schreef: 11 jun 2024, 11:47Weg met die troep.
'Troep'

Likes voor DonyellMalen (totaal 2):
ArdbegRen Höek
Cas
International
1

Awards:

1913PSV. schreef: 11 jun 2024, 11:18
Mr. Spock schreef: 11 jun 2024, 10:58 Waargebeurd:
ik maak een pakje van die AH voetbalkaarten open die je nu bij de boodschappen krijgt.

Wat denk je?
Wie zat er in?

Ik ga een hint geven:

VALT ER HIER NOG WAT TE WIEFFEREN?

Je verzint het niet....... :tear:
Het kan altijd erger. Ik trof zojuist onderstaande aan:

Afbeelding
Ik had blind en weghorst….
BadShaker
Regelmatige invaller
1

Troep ja. Opdonderen met die gast. Nu Guusje oproepen en we zijn compleet. Ineens zin in het EK.
Het Kanon
Nationale topspeler
5

Koopmeiners en de Jong zijn prima spelers, maar Koeman krijgt door blessures een middenveld Schouten-Veerman in de schoot geworpen. Nu hóeft hij niet eens meer te twijfelen. Gaat hij het nog verprutsen door Blindje er in te gooien?
Het Kanon
Nationale topspeler
5

ik maak een pakje van die AH voetbalkaarten open die je nu bij de boodschappen krijgt.
Jumbo is onze mede-shirtsponsor :think:
StratumZuid
Vedette
4

Zou wel typisch Koeman zijn 😂
In PHILIPS blauw St.Joris den draak doorstekende,
alles van goud
Ardbeg
Legende
6

DonyellMalen schreef: 11 jun 2024, 11:50
BadShaker schreef: 11 jun 2024, 11:47Weg met die troep.
'Troep'

Ik zag dit filmpje dus ook na hem totaal niet meer gevolgd te hebben. Wat is er met hem gebeurd joh?
Likes voor Ardbeg :
SWillykuiltje
DonyellMalen
Legende
3

BadShaker schreef: 11 jun 2024, 11:54Troep ja. Opdonderen met die gast.
Troll troll troll
Likes voor DonyellMalen :
Ardbeg
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Het Kanon schreef: 11 jun 2024, 11:55
Jumbo is onze mede-shirtsponsor :think:
Daar moet ik verder voor lopen. (overigens wel een betere zaak aangezien ze in tegenstelling tot de AH kroketbroodjes hebben)
Armada
Internationale topspeler
6

Je moet nu gaan spelen met Schouten en Veerman met Xavi ervoor. Ik zou Reijnders achter de hand houden voor 10 of voor wedstrijden waar meer balans wordt vereist.
Likes voor Armada (totaal 2):
Vanthaman18PSV90
11 Tinus
Legende
3
Seizoenkaart: Vak RR
Clubvoorkeur: Philips

Met Reijnders/Schouten op rechts en Veerman/Gravenberch op links vind ik het ook wel acceptabel. Zeker omdat Gakpo, Xavi en Wijnaldum op 10 kunnen en we zoveel diepte hebben op de vleugels. Het wordt wel even puzzelen als Koeman 11 tegen 11 wil spelen op de training maar ik denk dat de selectie wel prima is zo.
Likes voor 11 Tinus :
Armada
Vanthaman18
Internationale topspeler
2
Favoriete speler: Ibi Sangare

Awards:

Armada schreef: 11 jun 2024, 11:58 Je moet nu gaan spelen met Schouten en Veerman met Xavi ervoor. Ik zou Reijnders achter de hand houden voor 10 of voor wedstrijden waar meer balans wordt vereist.
Deze drie heren gaan de wereld laten zien hoe goed het is om bij PSV een (tussen)stap te maken. Wij gaan de vruchten plukken van een topseizoen. Kanjers zijn het. Met daarvoor Memphis, Gakpo en Malen. Wat een weelde :heart:
Armada
Internationale topspeler
6

Heb zo'n gevoel dat Thijs, Kees, Willy & co. daarboven wat zaken aan het regelen zijn.
Likes voor Armada (totaal 4):
StratumZuidDonyellMalenMr. SpockFTS
RIO
Legende
4
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

11 Tinus schreef: 11 jun 2024, 12:04 Met Reijnders/Schouten op rechts en Veerman/Gravenberch op links vind ik het ook wel acceptabel. Zeker omdat Gakpo, Xavi en Wijnaldum op 10 kunnen en we zoveel diepte hebben op de vleugels. Het wordt wel even puzzelen als Koeman 11 tegen 11 wil spelen op de training maar ik denk dat de selectie wel prima is zo.
Spuit 11, nog steeds niet verleerd he.
11 Tinus
Legende
3

Ik vraag me af of wedstrijden waar het wat meer open ligt niet veel meer geschikt zijn voor Reijnders in die 10 rol. Wellicht heb je in wedstrijden zoals gisteren meer aan Xavi op 10 maar als je tegen een dynamischer team speelt met meer ruimte dan denk ik dat Reijnders prima kan. Zijn beste positie is wel naast Veerman en dat vind ik óók wel een leuke gedachte hoewel ik liever Schouten in de basis zie.
11 Tinus
Legende
3

RIO schreef: 11 jun 2024, 12:18
11 Tinus schreef: 11 jun 2024, 12:04 Met Reijnders/Schouten op rechts en Veerman/Gravenberch op links vind ik het ook wel acceptabel. Zeker omdat Gakpo, Xavi en Wijnaldum op 10 kunnen en we zoveel diepte hebben op de vleugels. Het wordt wel even puzzelen als Koeman 11 tegen 11 wil spelen op de training maar ik denk dat de selectie wel prima is zo.
Spuit 11, nog steeds niet verleerd he.
Wat is daar nou raar aan?
DonyellMalen
Legende
3

Likes voor DonyellMalen :
11 Tinus
Nilis
Regelmatige invaller
3

DonyellMalen schreef: 11 jun 2024, 12:23
Mooi dat die clown linksboven zelf z’n gezicht al bedekt
onkadonk
Ballenjongen
Favoriete speler: Ruud van Nistelrooy

---------------------- Verbruggen ----------------------
- Dumfries -- de Vrij - van Dijk - Frimpong -
---------------- Veerman - Schouten ----------------
--------------------------- Xavi -------------------------------
---------Malen --- Memphis --- Cody --------------

Beste opstelling denk ik, ergens wel gaaf om te zien hoe veel PSV-DNA hier te vinden is.
Likes voor onkadonk :
Ronzz
Ronzz
Jeugdinternational
1

De basis begint zo wel steeds meer in elkaar te vallen met al die blessures. Fijn om te zien dat Veerman-Schouten nu een grotere kans maakt om te starten.
Dn Trol
Vaste waarde in elftal
3

Awards:

Bergwijn is geroyeerd als (oud) PSV'er
Likes voor Dn Trol (totaal 3):
GrasmatBatsuJur1913

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen