Persepolis schreef: 29 nov 2024, 16:11
Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 16:07
Oh zeker wel hoor, maar was meer dat ik die verontwaardiging van die uitzending niet helemaal begrijp. 90 procent wat ze daar vertelde was gewoon bekend. En het is natuurlijk gewoon publiek geheim dat die harde kern het daar voor het zeggen heeft.
Het is misschien "gewoon bekend" onder mensen die het voetbal, en met name Feyenoord, nauwlettend volgen. Maar ik geloof niet dat dat zo is onder de gemiddelde Nederlander die er wat minder mee heeft. Die zal misschien wel weten dat Feyenoord hooligans heeft, maar niet hoe ver zulke incidenten zijn gegaan. En ik denk dat dat de doelgroep van zo'n uitzending is, niet de fanatieke voetballiefhebbers.
Precies dit. Niet voor niets was er gisteravond aandacht voor op tv, vanmorgen op de radio. Al zijn dat waarschijnlijk niet de media die de betrokkenen gebruiken, boomers zoals ik daarentegen weer wel. Heb er al een aantal reacties op gehoord in mijn omgeving van mensen die wel iets wisten, maar niet dat het zo erg, zo hard is en dat het zo diep in de organisatie (van Feyenoord) doorgedrongen is. Aangezien ik iemand ken die hiermee vanuit Feyenoord veel mee te maken heeft gehad, was het bepaald niet echt nieuws, nee. Gaat het ook niet om. De vraag is of het maatschappelijke gevolgen gaat hebben nu het wat breder bekend wordt. Vrees van niet, het is teveel doorgeetterd.
Overigens deze week een achtergrondverhaal in
De Groene, met nadruk (zoals te verwachten) op de rol van de Roze Kameraden en een analyse van het twitter-gedrag van de harde kern. Veel met commentaar met Marjan Olffers die vooral benadrukt dat veel BVO's zwak worden geleid, waardoor het lastig is om hiermee om te gaan. Dat werkt natuurlijk ook niet echt mee... Ook bij Feyenoord niet. Een citaat dat hier ook niemand zal verbazen: 'Ruim 4400 tweets gaan over de Roze Kameraden en homo-acceptatie in de voetballerij. Opvallend is dat de harde kern en de conservatief-rechtse groep op Twitter hierover sterk afwijken van de andere groepen rond Feyenoord. Er is daar in de tweets veel steun voor lhbti-initiatieven en veel afkeuring van het gepleegde geweld. Zo is 62 procent van de Feyenoord-fans ondersteunend in de tweets over de Roze Kameraden/lhbti. Hoe fanatieker de supporter, hoe minder steun voor de Roze Kameraden. Zo wordt in de harde kern veelvuldig de suggestie gewekt dat homofobie geen probleem is bij Feyenoord, dat er geen behoefte is aan ‘aparte’ supportersverenigingen of wordt er gesproken over ‘regenbooggedram’. [...] 'De homohaat is bij de harde kern ook het heftigst. Maar liefst 43 procent van alle homohatende tweets in onze dataset is afkomstig uit deze groep, terwijl de groep slechts 7,7 procent van het totale netwerk omvat. Homofobie en weerstand tegen homo-acceptatie in het voetbal komen dus online van een luide minderheid.' De rest moet iedereen zelf maar lezen, indien geïnteresseerd:
https://www.groene.nl/artikel/hand-in-hand