Feyenoord

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Prof_napo
Vedette
2
Clubvoorkeur: v.v. UNA

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Asterix schreef: 29 nov 2024, 09:15 Gijpie die de boel gisteravond even flink aan het afzwakken was en naar buitenlandse clubs wijst. Die wil natuurlijk dat z’n zoontje nog veilig naar het stadion kan en heeft geen zin in de Dylano’s van deze wereld in z’n voortuin. Laat dat nou precies de kern van de hele aflevering zijn. Over een x aantal jaar zal er wel een aflevering komen over hoe scheidsrechters werden afgeperst en bedreigd om krankzinnige beslissingen te maken in de Kuip.
Het blijft de voetbalwereld. Waar structurele problemen constant afgezwakt wordt naar incidenten terwijl dat stadium al lang en breed gepasseert is. Het blijft vaak pappen en nathouden in de hoop dat het dan beter gaat worden.

De afhandeling van het aangehaalde moment met Rotterdam Radicals bij een toernooi in de Kuip is wel een dieptepunt.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Prof_napo voor dit bericht (totaal 2):
    AsterixMithras
    VTheMan
    Meervoudig international
    2
    Clubvoorkeur: PSV
    Favoriete speler: Bakayoko

Prof_napo schreef: 29 nov 2024, 10:21
    Asterix schreef: 29 nov 2024, 09:15 Gijpie die de boel gisteravond even flink aan het afzwakken was en naar buitenlandse clubs wijst. Die wil natuurlijk dat z’n zoontje nog veilig naar het stadion kan en heeft geen zin in de Dylano’s van deze wereld in z’n voortuin. Laat dat nou precies de kern van de hele aflevering zijn. Over een x aantal jaar zal er wel een aflevering komen over hoe scheidsrechters werden afgeperst en bedreigd om krankzinnige beslissingen te maken in de Kuip.
    Het blijft de voetbalwereld. Waar structurele problemen constant afgezwakt wordt naar incidenten terwijl dat stadium al lang en breed gepasseert is. Het blijft vaak pappen en nathouden in de hoop dat het dan beter gaat worden.

De afhandeling van het aangehaalde moment met Rotterdam Radicals bij een toernooi in de Kuip is wel een dieptepunt.
    Heb je het nou over de kuip?
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    2
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

VTheMan schreef: 29 nov 2024, 10:32
    Prof_napo schreef: 29 nov 2024, 10:21

Heb je het nou over de kuip?
    Dat station is al lang gepasseert
  • Citaat
  • Doldenaar
    Regelmatige invaller
    1

Awards:

Worden wat gasten opgepakt voor bedreiging en intimidatie Van Dorst. Hij appt naar manager supporterszaken; 'Goed nieuws'. Reactie: 'Vraagje, kijk je ook wel eens verder dan je eigen belang?'

Dat is echt ziek.
  • Citaat
  • NilisRomariooo
    Ballenjongen
    1
    Favoriete speler: Lozano + Ronaldo + Nistelrooy

Lijkt me dat ook de KNVB hierin wel een statement mag maken.

En dan vooral wat betreft belemmering vd rechtsgang met die in elkaar geslagen scheids in de kuip. Maar ook met de banden met personen met een gebiedsverbod/stadionverbod.

En maar blijven vragen om meer politie inzet.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen NilisRomariooo voor dit bericht:
    LucieNilis
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    7
    Clubvoorkeur: Ja

Justin Bijlow is overigens dus gewoon lid van de harde kern (en dan het radicale gedeelte daarvan), alleen staat hij op het veld, of naja zit op de bank, of naja ligt in het ziekenhuis, ipv op de tribune
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Sensation voor dit bericht:
    LucieNilis
    Eindjehoger
    Basisspeler
    1
    Favoriete speler: Luc Nilis

Doldenaar schreef: 29 nov 2024, 10:50 Worden wat gasten opgepakt voor bedreiging en intimidatie Van Dorst. Hij appt naar manager supporterszaken; 'Goed nieuws'. Reactie: 'Vraagje, kijk je ook wel eens verder dan je eigen belang?'

Dat is echt ziek.
    Joh dit is allemaal zo'n oud nieuws, die gasten zijn allemaal al veroordeeld.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1867438/ ... harde-kern

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1657983/ ... ns-te-zijn

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1635574/ ... rwisseling
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3
    Seizoenkaart: Vak P
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Bijlow lid van de h a r d e kern. Lees dat eens goed…
  • Citaat
  • Eindjehoger
    Basisspeler
    1

psvgouda schreef: 29 nov 2024, 15:36 Bijlow lid van de h a r d e kern. Lees dat eens goed…
    Ik heb daar nergens bewijs van gezien, behalve dan dat hij vrienden/bekende heeft die dat wel zijn. Overigens begeeft die zich wel op glad ijs als je met dergelijke personen om gaat en dit ook online zet, lijkt me vooral negatieve aandacht op jezelf afroepen.
  • Citaat
  • Ronaldio
    Nationale topspeler
    2

Klopt. Die zijn allemaal bang voor die hooligans. Maar waar ze wel gelijk in hadden bij VI was dat het in de jaren 80 en 90 veel erger was allemaal.
  • Citaat
  • danko-lazovic
    Meervoudig international
    3
    Seizoenkaart: Vak PR

Sensation schreef: 29 nov 2024, 15:14 Justin Bijlow is overigens dus gewoon lid van de harde kern (en dan het radicale gedeelte daarvan), alleen staat hij op het veld, of naja zit op de bank, of naja ligt in het ziekenhuis, ipv op de tribune
    Bevriend zijn met mensen of ergens lid van zijn is echt een wereld van verschil. Hele gevaarlijke conclusie als je deze zo trekt imo.
  • Citaat
  • Doldenaar
    Regelmatige invaller
    1

Awards:

Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 15:25 Joh dit is allemaal zo'n oud nieuws, die gasten zijn allemaal al veroordeeld.
    Ja, en? Dan mag ik dat geen vreemde reactie meer vinden?
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Doldenaar voor dit bericht (totaal 2):
    NilisRomarioooLucieNilis
    Ittot
    Internationale topspeler
    4

Doldenaar schreef: 29 nov 2024, 10:50 Worden wat gasten opgepakt voor bedreiging en intimidatie Van Dorst. Hij appt naar manager supporterszaken; 'Goed nieuws'. Reactie: 'Vraagje, kijk je ook wel eens verder dan je eigen belang?'

Dat is echt ziek.
    We weten de context natuurlijk niet.

Verder lijkt het me verschrikkelijk om als club hiermee van doen te moeten hebben. Ik hoop ook echt dat zulke dingen nooit hier gaan spelen.
  • Citaat
  • Eindjehoger
    Basisspeler
    1

Doldenaar schreef: 29 nov 2024, 15:57
    Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 15:25 Joh dit is allemaal zo'n oud nieuws, die gasten zijn allemaal al veroordeeld.
    Oh zeker wel hoor, maar was meer dat ik die verontwaardiging van die uitzending niet helemaal begrijp. 90 procent wat ze daar vertelde was gewoon bekend. En het is natuurlijk gewoon publiek geheim dat die harde kern het daar voor het zeggen heeft.
  • Citaat
  • Doldenaar
    Regelmatige invaller
    1

Awards:

Ittot schreef: 29 nov 2024, 16:04

Dat is echt ziek.

Verder lijkt het me verschrikkelijk om als club hiermee van doen te moeten hebben. Ik hoop ook echt dat zulke dingen nooit hier gaan spelen.
    De context is natuurlijk wel dat de manager supporterszaken vrij innige banden met de harde kern blijkt te hebben, die conclusie werd niet alleen op basis van dit bericht getrokken.
  • Citaat
    Persepolis
    Vedette
    6

Awards:

Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 16:07
    Doldenaar schreef: 29 nov 2024, 15:57

Oh zeker wel hoor, maar was meer dat ik die verontwaardiging van die uitzending niet helemaal begrijp. 90 procent wat ze daar vertelde was gewoon bekend. En het is natuurlijk gewoon publiek geheim dat die harde kern het daar voor het zeggen heeft.
    Het is misschien "gewoon bekend" onder mensen die het voetbal, en met name Feyenoord, nauwlettend volgen. Maar ik geloof niet dat dat zo is onder de gemiddelde Nederlander die er wat minder mee heeft. Die zal misschien wel weten dat Feyenoord hooligans heeft, maar niet hoe ver zulke incidenten zijn gegaan. En ik denk dat dat de doelgroep van zo'n uitzending is, niet de fanatieke voetballiefhebbers.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Persepolis voor dit bericht (totaal 3):
    Jur1913LucieNilisMithras
    Jeronimo
    Vaste waarde in elftal
    1

Dit was inderdaad bekend bij degene die iets meer van dit wereldje weten dan de gemiddelde Nederlander.

Er zijn meer clubs die min of meer gegijzeld worden door de harde kernen maar een hoop blijft onder de radar natuurlijk, en zo gek is het niet dat bestuurders angst hebben want die gasten wil je echt niet aan je deur hebben.
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3

Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 15:51
    psvgouda schreef: 29 nov 2024, 15:36 Bijlow lid van de h a r d e kern. Lees dat eens goed…
    Ik heb daar nergens bewijs van gezien, behalve dan dat hij vrienden/bekende heeft die dat wel zijn. Overigens begeeft die zich wel op glad ijs als je met dergelijke personen om gaat en dit ook online zet, lijkt me vooral negatieve aandacht op jezelf afroepen.
    Heb er ook iets anders van gemaakt, anders werkte het grapje niet. Al werkte het waarschijnlijk sowieso niet :treurig: . Ik zag de nuance wel. Helemaal eens met jou hoor :shake:
  • Citaat
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    7
    Clubvoorkeur: Ja

Doldenaar schreef: 29 nov 2024, 16:08
    Ittot schreef: 29 nov 2024, 16:04

De context is natuurlijk wel dat de manager supporterszaken vrij innige banden met de harde kern blijkt te hebben, die conclusie werd niet alleen op basis van dit bericht getrokken.
    Waarbij je je wel kan afvragen of die innige band vrijwillig is of gedwongen vanuit angst. Maar de reacties die Paul kreeg waren wel bizar idd
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Sensation voor dit bericht:
    Standbeeld
    danko-lazovic
    Meervoudig international
    3
    Seizoenkaart: Vak PR

Ik denk eerlijk gezegd dat het vrij normaal is bij clubs dat mensen van supporterszaken banden hebben met de sfeergroepen/harde kern of hoe het het ook wil noemen. Mooi voorbeeld is denk ik dit stuk over FC Utrecht.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/10/ba ... g-a4183857

Blijft natuurlijk wel lastig om te bepalen hoe sterk zo’n band is. Maar reken maar dit het eerder normaal is dat er een band of dan een uitzondering.
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3

Persepolis schreef: 29 nov 2024, 16:11
    Eindjehoger schreef: 29 nov 2024, 16:07

Het is misschien "gewoon bekend" onder mensen die het voetbal, en met name Feyenoord, nauwlettend volgen. Maar ik geloof niet dat dat zo is onder de gemiddelde Nederlander die er wat minder mee heeft. Die zal misschien wel weten dat Feyenoord hooligans heeft, maar niet hoe ver zulke incidenten zijn gegaan. En ik denk dat dat de doelgroep van zo'n uitzending is, niet de fanatieke voetballiefhebbers.
    Precies dit. Niet voor niets was er gisteravond aandacht voor op tv, vanmorgen op de radio. Al zijn dat waarschijnlijk niet de media die de betrokkenen gebruiken, boomers zoals ik daarentegen weer wel. Heb er al een aantal reacties op gehoord in mijn omgeving van mensen die wel iets wisten, maar niet dat het zo erg, zo hard is en dat het zo diep in de organisatie (van Feyenoord) doorgedrongen is. Aangezien ik iemand ken die hiermee vanuit Feyenoord veel mee te maken heeft gehad, was het bepaald niet echt nieuws, nee. Gaat het ook niet om. De vraag is of het maatschappelijke gevolgen gaat hebben nu het wat breder bekend wordt. Vrees van niet, het is teveel doorgeetterd.

Overigens deze week een achtergrondverhaal in De Groene, met nadruk (zoals te verwachten) op de rol van de Roze Kameraden en een analyse van het twitter-gedrag van de harde kern. Veel met commentaar met Marjan Olffers die vooral benadrukt dat veel BVO's zwak worden geleid, waardoor het lastig is om hiermee om te gaan. Dat werkt natuurlijk ook niet echt mee... Ook bij Feyenoord niet. Een citaat dat hier ook niemand zal verbazen: 'Ruim 4400 tweets gaan over de Roze Kameraden en homo-acceptatie in de voetballerij. Opvallend is dat de harde kern en de conservatief-rechtse groep op Twitter hierover sterk afwijken van de andere groepen rond Feyenoord. Er is daar in de tweets veel steun voor lhbti-initiatieven en veel afkeuring van het gepleegde geweld. Zo is 62 procent van de Feyenoord-fans ondersteunend in de tweets over de Roze Kameraden/lhbti. Hoe fanatieker de supporter, hoe minder steun voor de Roze Kameraden. Zo wordt in de harde kern veelvuldig de suggestie gewekt dat homofobie geen probleem is bij Feyenoord, dat er geen behoefte is aan ‘aparte’ supportersverenigingen of wordt er gesproken over ‘regenbooggedram’. [...] 'De homohaat is bij de harde kern ook het heftigst. Maar liefst 43 procent van alle homohatende tweets in onze dataset is afkomstig uit deze groep, terwijl de groep slechts 7,7 procent van het totale netwerk omvat. Homofobie en weerstand tegen homo-acceptatie in het voetbal komen dus online van een luide minderheid.' De rest moet iedereen zelf maar lezen, indien geïnteresseerd:
    https://www.groene.nl/artikel/hand-in-hand
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen psvgouda voor dit bericht:
    Sensation
    koetje
    Legende
    7

Eigenlijk niks nieuws. Alleen nu netjes op een rij gezet en wat voorbeelden om het te illustreren.
  • Citaat
  • Eindjehoger
    Basisspeler
    1

danko-lazovic schreef: 29 nov 2024, 16:49 Ik denk eerlijk gezegd dat het vrij normaal is bij clubs dat mensen van supporterszaken banden hebben met de sfeergroepen/harde kern of hoe het het ook wil noemen. Mooi voorbeeld is denk ik dit stuk over FC Utrecht.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/10/ba ... g-a4183857

Blijft natuurlijk wel lastig om te bepalen hoe sterk zo’n band is. Maar reken maar dit het eerder normaal is dat er een band of dan een uitzondering.
    Weet je wat het is, bij iedere club werkt er eigenlijk iemand uit het 'wereldje' als supporters coördinator bij een club. Je kan er wel een net afgestudeerde pedagogiek studentje neer zetten, maar we weten allemaal dat iemand uit het 'wereldje' benodigd is om tot bepaalde groepen jongens door te dringen. Deze persoon heeft natuurlijk gewoon wat meer respect afgedwongen. Dat is bij Feyenoord, bij Ajax, ons, Utrecht, vrijwel overal.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Eindjehoger voor dit bericht:
    Carnelito
    Bossche bol
    Meervoudig international
    1
    Seizoenkaart: Vak AA

• Citaat
  • Jur1913
    Internationale topspeler
    2

Wat dat COVID toch met ons als maatschappij heeft gedaan. Bij Feyenoord zitten ze ermee in de shit, wij hebben er problemen mee en ik kan me voorstellen dat het elders ook rommelt met nieuwe groepjes vol met jonge gastjes zonder respect voor autoriteit. Qua sfeer is het allemaal sterk in de lift gegaan sinds die tijd (althans in ons geval), maar af en toe kan ik me ook de ogen uit de kop schamen dat dat soort volk bij ons rond loopt. En het lijkt mij ook dat dit voor de gemiddelde Feyenoordsupporter ook zo voelt
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3

Jur1913 schreef: 29 nov 2024, 17:20 Wat dat COVID toch met ons als maatschappij heeft gedaan. Bij Feyenoord zitten ze ermee in de shit, wij hebben er problemen mee en ik kan me voorstellen dat het elders ook rommelt met nieuwe groepjes vol met jonge gastjes zonder respect voor autoriteit. Qua sfeer is het allemaal sterk in de lift gegaan sinds die tijd (althans in ons geval), maar af en toe kan ik me ook de ogen uit de kop schamen dat dat soort volk bij ons rond loopt. En het lijkt mij ook dat dit voor de gemiddelde Feyenoordsupporter ook zo voelt
    Vraag mij af hoeveel COVID hiermee te maken heeft. Het kan bepaalde processen die zich al hadden ingezet hebben versterkt c.q. versneld, maar om het als oorzaak aan te wijzen gaat mij te ver. Dat proces is al in de jaren vijftig/zestig van de vorige eeuw ingezet en krijgt nu excessen. Die er destijds ook waren, vergeet dat niet. De rol van media en social media vergroten de aandacht nog eens extra. Het blijft lastig vergelijken
  • Citaat
  • Plaats reactie