Financiën

Algemene zaken van PSV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1574
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Partnerfonds is gekomen om PSV weer liquide te maken verwacht ik. Anders staan we niet op een kleine 5 miljoen aan liquide middelen. Dan is er dus al sowieso 10 miljoen vanuit het fonds gebruikt.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Menno1 schreef: 10 okt 2022, 12:08 12 miljoen neto overhouden terwijl je Malen, Dumfries, Rosario, Doan en Fatboy hebt verkocht. En dan kijken mensen raar op als ik zeg dat PSV geen geld heeft..
+ 15 miljoen euro aan extra leningen die al in de boeken staan…

Schrikbarend, kan niet anders zeggen. Penibel , een ander woord voor de situatie.
Laatst gewijzigd door PCGC op 10 okt 2022, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Menno1 schreef: 10 okt 2022, 12:08 12 miljoen neto overhouden terwijl je Malen, Dumfries, Rosario, Doan en Fatboy hebt verkocht. En dan kijken mensen raar op als ik zeg dat PSV geen geld heeft..
Die 12 miljoen is inclusief aftrek van afschrijvingen 30 miljoen en voor een paar miljoen aan makelaarsfee.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

PCGC schreef: 10 okt 2022, 15:24
Menno1 schreef: 10 okt 2022, 12:08 12 miljoen neto overhouden terwijl je Malen, Dumfries, Rosario, Doan en Fatboy hebt verkocht. En dan kijken mensen raar op als ik zeg dat PSV geen geld heeft..
+ 15 miljoen euro aan extra leningen die al in de boeken staan…

Schrikbarend, kan niet anders zeggen. Penibel , een ander woord voor de situatie.
Kun je dit voor een leek toelichten? Waarom penibel?
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25070
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

PCGC schreef: 10 okt 2022, 15:24
Menno1 schreef: 10 okt 2022, 12:08 12 miljoen neto overhouden terwijl je Malen, Dumfries, Rosario, Doan en Fatboy hebt verkocht. En dan kijken mensen raar op als ik zeg dat PSV geen geld heeft..
+ 15 miljoen euro aan extra leningen die al in de boeken staan…

Schrikbarend, kan niet anders zeggen. Penibel , een ander woord voor de situatie.
Bijna failliet. :lol:
Gebruikersavatar
Dr. Gonzo
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 672
Lid geworden op: 24 jan 2022
Clubvoorkeur: PSV

De afschrijvingen direct verwerken in het transferresultaat vind ik communicatief niet slim. Zonder de extra uitleg lijkt dit een zeer slecht resultaat.
Terwijl het resultaat uit transfers +44mln is.

Al met al vind ik het prima cijfers. Maar wel met een aantal kanttekeningen. Partnerfonds 2 is bijvoorbeeld al geactiveerd (voor 50%), het lijkt er dan op dat dit geld gebruikt is om een periode te overbruggen, want er zijn geen andere investeringen gedaan waar het voor bedoeld leek. Geen stadion op de Herdgang, geen bijzondere investeringen in grote talenten gedaan.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Dr. Gonzo schreef: 10 okt 2022, 15:50 Partnerfonds 2 is bijvoorbeeld al geactiveerd (voor 50%), het lijkt er dan op dat dit geld gebruikt is om een periode te overbruggen, want er zijn geen andere investeringen gedaan waar het voor bedoeld leek. Geen stadion op de Herdgang, geen bijzondere investeringen in grote talenten gedaan.
Dit vind ik wel een dingetje hoor. Benieuwd of er nog meer tekst & uitleg over komt waar die 50% dan ingestoken is.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Dat gaat nog wel komen.

Heeft mogelijk ook te maken met het weerstandsvermogen waar de KNVB meerekent. Dat is een afgeleide van Eigen Vermogen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

Altijd als ik dit topic lees heb ik het idee dat er vooral een hoop accountants tussen de PSV fans zitten.
Wel logisch natuurlijk, want accountants zijn vaak slimme mensen, en slimme mensen zijn voor PSV.

Ik ga weer Churros bakken, de clientele heeft honger...
La vida és massa curta per no fer broma
Prof_napo
Nationale topspeler
2
Berichten: 2887
Lid geworden op: 23 feb 2022
Clubvoorkeur: v.v. UNA

DadOfFour schreef: 10 okt 2022, 16:04 Altijd als ik dit topic lees heb ik het idee dat er vooral een hoop accountants tussen de PSV fans zitten.
Wel logisch natuurlijk, want accountants zijn vaak slimme mensen, en slimme mensen zijn voor PSV.

Ik ga weer Churros bakken, de clientele heeft honger...
Alleen in dit topic? Als een speler een goede wedstrijd speelt heb je tegenwoordig al te veel personen die roepen dat de speler x miljoen meer waard is geworden.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Hier trouwens een mooi lesje transfersommen vs realiteit:

we hebben voor 44 miljoen verkocht in het boekjaar:

Dat zijn geweest:

Malen (30 miljoen)
Dumfries (14 miljoen)
Doan (9 miljoen)
Gotze (4 miljoen)
Fatboy (2 miljoen)
Rosario (6 miljoen)

Kortom, de helft komt daadwerkelijk binnen. Ook al is een speler 'gratis' of bijna volledig afgeschreven.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Menno1 schreef: 10 okt 2022, 17:13 Hier trouwens een mooi lesje transfersommen vs realiteit:

we hebben voor 44 miljoen verkocht in het boekjaar:

Dat zijn geweest:

Malen (30 miljoen)
Dumfries (14 miljoen)
Doan (9 miljoen)
Gotze (4 miljoen)
Fatboy (2 miljoen)
Rosario (6 miljoen)

Kortom, de helft komt daadwerkelijk binnen. Ook al is een speler 'gratis' of bijna volledig afgeschreven.
Ik tel 65 miljoen. De helft daarvan is 32,5 miljoen, geen 44. Ca 1/3 of ca. 1/2 vind ik nogal een verschil.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Massimo schreef: 10 okt 2022, 17:22 Ik tel 65 miljoen. De helft daarvan is 32,5 miljoen, moet 44. Ca 1/3 of ca. 1/2 vind ik nogal een verschil.
De Menno overdrijft graag heel erg om een extreem standpunt te maken denk ik.

Het werkt altijd averechts. Zie het een beetje als capslock gebruiken als je wat duidelijk wil maken: je punt wordt heel veel zwakker.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Ittot schreef: 10 okt 2022, 15:42
PCGC schreef: 10 okt 2022, 15:24

+ 15 miljoen euro aan extra leningen die al in de boeken staan…

Schrikbarend, kan niet anders zeggen. Penibel , een ander woord voor de situatie.
Kun je dit voor een leek toelichten? Waarom penibel?
Omdat 15 miljoen is gebruikt om een gat te dichten. Het partner fonds zou eerst gebruikt worden om te investeren. In de Herdgang , jeugd etc.

Nu is 50% gebruikt om gaten op te vullen, iets wat ze absoluut nooit zouden doen.
Het bedrag dat nu ter beschikking komt is ook bestemd voor investeringen op de PSV-campus en in het Philips Stadion. Ook biedt het de technische leiding van de club meer mogelijkheden om strategische investeringen op de spelersmarkt te doen, zoals PSV dat in het recente verleden deed met het aantrekken van bijvoorbeeld Noni Madueke en Mauro Junior. Het geld is niet bedoeld om te investeren in directe versterkingen voor het eerste elftal.
#FreeGeneratie4
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

PCGC schreef: 10 okt 2022, 17:25 Omdat 15 miljoen is gebruikt om een gat te dichten. Het partner fonds zou eerst gebruikt worden om te investeren. In de Herdgang , jeugd etc.

Nu is 50% gebruikt om gaten op te vullen, iets wat ze absoluut nooit zouden doen.
Je neemt alleen het volgende niet mee.

- Financiële activa toename van 23 miljoen
- Kortlopende vorderingen een toename van 22 miljoen
- Afname langlopende schulden exclusief de 15 miljoen van 50% van Partnerfonds II 9 miljoen

Daar staat tegenover

- Afname liquide middelen met 6 miljoen
- Toename kortlopende schulden 13 miljoen

Het zal zeer waarschijnlijk gebruikt zijn als liquiditeitsoverbrugging van de lopende kosten en kortlopende schulden. Komt op basis van het jaarverslag van vorig jaar niet als een verrassing. Het is alleen niet zo dat het er nog eens extra doorheen is gegaan omdat de vorderingen t.o.v. de schulden significant zijn toegenomen. Penibel wordt het als PSV vrijwel geen uitgaande transfers meer kan doen.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 10 okt 2022, 17:24
Massimo schreef: 10 okt 2022, 17:22 Ik tel 65 miljoen. De helft daarvan is 32,5 miljoen, moet 44. Ca 1/3 of ca. 1/2 vind ik nogal een verschil.
De Menno overdrijft graag heel erg om een extreem standpunt te maken denk ik.

Het werkt altijd averechts. Zie het een beetje als capslock gebruiken als je wat duidelijk wil maken: je punt wordt heel veel zwakker.

MUIL DICHT!
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

De jaarcijfers vind ik niet heel bijzonder of schokkend. Er zitten positieve en negatieve punten in waarvan het meeste nog wel binnen de bandbreedte blijft. Positief vind ik dat de omzet met de gestegen reguliere kosten is meegegaan en de eerste 50% van het partnerfonds wat waarschijnlijk als een soort van overbruggingskrediet is gebruikt, is ook minder spannend dan het op het eerste oog lijkt. Dit komt namelijk omdat de vorderingen tegenover de andere schulden zijn toegenomen. Was dat niet het geval geweest dan had ik het waarschijnlijk een ander verhaal gevonden. (Al zou dat dan ook weer afhankelijk zijn van wat er verder nog was gebeurd)

Desalniettemin vind ik het ook zeker geen hosannajaarrekening. Ik vond de salarislasten al hoog t.o.v. de kwaliteit en die is alleen nog maar verder gestegen. Dat geldt ook voor de afschrijvingslasten. Op het huidige niveau van de salaris- en de afschrijvingslasten vind ik de kwaliteit niet in verhouding staan. Daar ligt wat mij betreft de grootste uitdaging voor PSV, omdat je nu steeds alle zeilen moet gaan bijzetten om het slechts te compenseren. Ook heeft PSV mijns inziens te weinig spelers die van onderaf komen die de echte sportieve en daardoor ook financiële gaan kunnen krijgen in de komende 1-2 seizoenen en wordt het na de verkopen van Gakpo en Sangaré het wel weer een volgende uitdaging. Dit kan zo opeens weer voorkomen, maar ik mis op dit moment spelers die PSV heeft en heeft gehad met Depay, Bergwijn, Malen en nu nog Gakpo. Laat staan als je nog wil gaan groeien, want van het PSV van de laatste jaren en een status quo daarvan daar wordt je alles behalve vrolijk van. Daarom is het zo financieel zo ontzettend zonde dat PSV het tegen Rangers heeft laten liggen. De uitspraak van Brands dat PSV minimaal 1x per seizoenen CL moet gaan spelen kwam uiteraard niet vanuit het niets.

PSV doet al zijn best om met name de afschrijvingslasten wat naar beneden te krijgen, maar ook afgelopen zomer is er vooral geïnvesteerd in oudere spelers. (Wat ook nodig was) En ook al lijkt het laag qua bedragen die de ronde doen, met alle bijkomende kosten loopt dit toch altijd flink in de papieren. Uiteindelijk is PSV toch op een investering van bijna 26 miljoen gekomen, terwijl het de seizoenen daarvoor ook al respectievelijk 45 en 36 miljoen was. Wat dat betreft is het ook weer niet heel raar dat de RvC ontevreden was over John de Jong. Sportief en financieel heeft hij veel te weinig gedaan met de beschikbare middelen in al die jaren. De huidige salaris- en afschrijvingslasten kan een club als PSV hebben als er kwalitatief meer waarde in niveau als in transferwaarde op het veld staat. Dan zal je ook regelmatig CL spelen en kan je makkelijker weer grotere en betere uitgaven gaan doen.

Want de grootste uitdaging voor de nieuwe TD of TD's zal zijn het weer meer waarde creëren op het veld wat sportief en financieel je meer zal gaan brengen. Gakpo en Sangaré kunnen je nog 1-1,5 seizoen overbruggen, maar daarna zal er nieuwe cashcows moeten zijn van tussen de 20 en 40 miljoen en zal je sportief zelfs beter moeten zijn dan nu het geval is. Met het huidige niveau zal je de salaris- en afschrijvingslasten flink terug moeten gaan brengen, want de huidige weg kan nog wel even maar is mijns inziens niet duurzaam en als je niet oppast kunnen er nog een paar veel magerdere jaren nog overheen komen.

Eigenlijk zal heel veel afhangen van de nieuwe TD/TD's en het leervermogen van Van Nistelrooij. Dat zal financieel de komende jaren een heel stuk meer gaan bepalen dan wat er verder nu in de jaarcijfers te zien is.
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Dit is de VP vertaling van een VI artikel. Begrijp er weinig van. Het idee is dus om minder geld te gaan uitgeven aan salarissen en transfersommen, zodat we minder uitgaande transfers nodig hebben en / of we winst gaan maken waardoor het eigen vermogen gaat stijgen? Misschien dat het VI artikel duidelijker is maar dat kan ik niet lezen.
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

De afschrijving naar beneden verklaart wel het hoge aantal huurlingen en transfervrije spelers van afgelopen zomer.
Makaveli
Meervoudig international
6
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 aug 2017

ruuddevil schreef: 10 okt 2022, 19:17 Dit is de VP vertaling van een VI artikel. Begrijp er weinig van. Het idee is dus om minder geld te gaan uitgeven aan salarissen en transfersommen, zodat we minder uitgaande transfers nodig hebben en / of we winst gaan maken waardoor het eigen vermogen gaat stijgen? Misschien dat het VI artikel duidelijker is maar dat kan ik niet lezen.
Yes, klopt. En ondertussen verwacht men nog wel sportieve prestaties. Dus zet hem op nieuwe TD zou ik zeggen.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Massimo schreef: 10 okt 2022, 18:42 De jaarcijfers vind ik niet heel bijzonder of schokkend. Er zitten positieve en negatieve punten in waarvan het meeste nog wel binnen de bandbreedte blijft. Positief vind ik dat de omzet met de gestegen reguliere kosten is meegegaan en de eerste 50% van het partnerfonds wat waarschijnlijk als een soort van overbruggingskrediet is gebruikt, is ook minder spannend dan het op het eerste oog lijkt. Dit komt namelijk omdat de vorderingen tegenover de andere schulden zijn toegenomen. Was dat niet het geval geweest dan had ik het waarschijnlijk een ander verhaal gevonden. (Al zou dat dan ook weer afhankelijk zijn van wat er verder nog was gebeurd)

Desalniettemin vind ik het ook zeker geen hosannajaarrekening. Ik vond de salarislasten al hoog t.o.v. de kwaliteit en die is alleen nog maar verder gestegen. Dat geldt ook voor de afschrijvingslasten. Op het huidige niveau van de salaris- en de afschrijvingslasten vind ik de kwaliteit niet in verhouding staan. Daar ligt wat mij betreft de grootste uitdaging voor PSV, omdat je nu steeds alle zeilen moet gaan bijzetten om het slechts te compenseren. Ook heeft PSV mijns inziens te weinig spelers die van onderaf komen die de echte sportieve en daardoor ook financiële gaan kunnen krijgen in de komende 1-2 seizoenen en wordt het na de verkopen van Gakpo en Sangaré het wel weer een volgende uitdaging. Dit kan zo opeens weer voorkomen, maar ik mis op dit moment spelers die PSV heeft en heeft gehad met Depay, Bergwijn, Malen en nu nog Gakpo. Laat staan als je nog wil gaan groeien, want van het PSV van de laatste jaren en een status quo daarvan daar wordt je alles behalve vrolijk van. Daarom is het zo financieel zo ontzettend zonde dat PSV het tegen Rangers heeft laten liggen. De uitspraak van Brands dat PSV minimaal 1x per seizoenen CL moet gaan spelen kwam uiteraard niet vanuit het niets.

PSV doet al zijn best om met name de afschrijvingslasten wat naar beneden te krijgen, maar ook afgelopen zomer is er vooral geïnvesteerd in oudere spelers. (Wat ook nodig was) En ook al lijkt het laag qua bedragen die de ronde doen, met alle bijkomende kosten loopt dit toch altijd flink in de papieren. Uiteindelijk is PSV toch op een investering van bijna 26 miljoen gekomen, terwijl het de seizoenen daarvoor ook al respectievelijk 45 en 36 miljoen was. Wat dat betreft is het ook weer niet heel raar dat de RvC ontevreden was over John de Jong. Sportief en financieel heeft hij veel te weinig gedaan met de beschikbare middelen in al die jaren. De huidige salaris- en afschrijvingslasten kan een club als PSV hebben als er kwalitatief meer waarde in niveau als in transferwaarde op het veld staat. Dan zal je ook regelmatig CL spelen en kan je makkelijker weer grotere en betere uitgaven gaan doen.

Want de grootste uitdaging voor de nieuwe TD of TD's zal zijn het weer meer waarde creëren op het veld wat sportief en financieel je meer zal gaan brengen. Gakpo en Sangaré kunnen je nog 1-1,5 seizoen overbruggen, maar daarna zal er nieuwe cashcows moeten zijn van tussen de 20 en 40 miljoen en zal je sportief zelfs beter moeten zijn dan nu het geval is. Met het huidige niveau zal je de salaris- en afschrijvingslasten flink terug moeten gaan brengen, want de huidige weg kan nog wel even maar is mijns inziens niet duurzaam en als je niet oppast kunnen er nog een paar veel magerdere jaren nog overheen komen.

Eigenlijk zal heel veel afhangen van de nieuwe TD/TD's en het leervermogen van Van Nistelrooij. Dat zal financieel de komende jaren een heel stuk meer gaan bepalen dan wat er verder nu in de jaarcijfers te zien is.
Waren er zoveel financiële middelen bij PSV voor John?
Naast de financiële hoofdpijn dossiers van Baumgartl en Bruma heeft hij geen uitgaven gedaan of kunnen doen inkomend kunnen doen van boven de 10 miljoen.
Veerman, Max, Sangaré, Bruma, Doan, Gutierrez zijn significant minder dure spelers die rond de 6/7 miljoen zijn gehaald.

Hierin blijft PSV wel ver achter op de concurrentie in Europa waar men mee wilt wedijveren.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik geef het de nieuwe TD te doen. Je hebt maar 4 spelers die echt waarde vertegenwoordigen: Gakpo, Sangare, Madueke (die chronish geblesseerd is) en Simons (die een clausule in zijn contract heeft staan.) Heel misschien kan je daar Veerman aan toevoegen, maar dat vind ik ook geen speler die even 20 miljoen gaat opleveren.

Aan de jeugd kant is er idd geen nieuwe Bergwijn, Depay of Gakpo waarvan je mag verwachten dat die binnen nu en 2-3 jaar 20 miljoen gaat opleveren. Het is echt te hopen dat Gakpo voor een absoluut top bedrag weg gaat en dat er van het geld dat binnenkomt er nu eens verstandige aankopen gedaan gaan worden die in de toekomst meer opleveren dan waar ze zijn voor gekomen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26041
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Als je afschrijvingen omlaag gaan dan hoef je minder goed te maken met uitgaande transfers. Iets wat we al lijken te bewerkstelligen met de lage uitgaven op de transfermarkt. Volgend jaar zal de post afschrijvingen al omlaag zijn gegaan, maar er zal naast transfersommen ook tekengelden betaald zijn. Die zullen normaliter wat hoger zijn voor spelers die transfervrij zijn gekomen.

Doan is eraf evenals de post tekengelden voor Götze en Zahavi. En dan ben je aan het einde van dit seizoen verlost van van Bruma, Baumgartl en Romero die samen voor ongeveer 6 miljoen afschrijvingen zorgen. En zullen Sangaré, Max en Gakpo ook vertrokken zijn. Dat is schat ik zo in samen een heel stuk minder dan de afschrijvingen op de spelers die gekomen zijn en komende transferwindow zullen komen. Ik denk dat we in een jaar of 3 de afschrijvingen van 29 miljoen naar 20 miljoen zien dalen. Of het heel veel minder gaat worden voor een club als PSV? Betwijfel ik of het kan. Kunst is om meer spelers als Luuk, Walter en Xavi te halen: direct basismateriaal tegen een zo laag mogelijke investering en natuurlijk jeugdspelers door laten stromen.

Om de vergelijking met Feyenoord te trekken: die hebben uitstekend verkocht met name omdat er ook jeugdspelers bij zaten of spelers die nauwelijks wat kosten. Maar Sinisterra, Malacia, Senesi, Aursnes zullen de afschrijvingen net met 2 miljoen drukken. Zij zaten volgens de jaarcijfers op 15 miljoen. Met 30 miljoen aan uitgaven ex tekengelden zullen de afschrijvingen de 20 miljoen gaan overschrijden. Die doen precies het tegenovergestelde. Daar komt nu ook de druk op grote transfers te staan. Vorig jaar was het resultaat voor belastingen al 10 miljoen negatief.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
5
Berichten: 3994
Lid geworden op: 7 aug 2018

Hopelijk kunnen ze de scouting weer wat meer avontuurlijk en des PSVs op poten gaan zetten.

Waarbij er ook onbekende parels weer gaan verschijnen op het veld.
Dit is hopelijk een sector die de RvT ook onder de loep heeft genomen. Daar is veel winst te behalen, ook dit blijkt helaas bij de Rotterdamse concurrent op moment.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 schreef: 10 okt 2022, 20:05 Als je afschrijvingen omlaag gaan dan hoef je minder goed te maken met uitgaande transfers. Iets wat we al lijken te bewerkstelligen met de lage uitgaven op de transfermarkt. Volgend jaar zal de post afschrijvingen al omlaag zijn gegaan, maar er zal naast transfersommen ook tekengelden betaald zijn. Die zullen normaliter wat hoger zijn voor spelers die transfervrij zijn gekomen.

Doan is eraf evenals de post tekengelden voor Götze en Zahavi. En dan ben je aan het einde van dit seizoen verlost van van Bruma, Baumgartl en Romero die samen voor ongeveer 6 miljoen afschrijvingen zorgen. En zullen Sangaré, Max en Gakpo ook vertrokken zijn. Dat is schat ik zo in samen een heel stuk minder dan de afschrijvingen op de spelers die gekomen zijn en komende transferwindow zullen komen. Ik denk dat we in een jaar of 3 de afschrijvingen van 29 miljoen naar 20 miljoen zien dalen. Of het heel veel minder gaat worden voor een club als PSV? Betwijfel ik of het kan. Kunst is om meer spelers als Luuk, Walter en Xavi te halen: direct basismateriaal tegen een zo laag mogelijke investering en natuurlijk jeugdspelers door laten stromen.

Om de vergelijking met Feyenoord te trekken: die hebben uitstekend verkocht met name omdat er ook jeugdspelers bij zaten of spelers die nauwelijks wat kosten. Maar Sinisterra, Malacia, Senesi, Aursnes zullen de afschrijvingen net met 2 miljoen drukken. Zij zaten volgens de jaarcijfers op 15 miljoen. Met 30 miljoen aan uitgaven ex tekengelden zullen de afschrijvingen de 20 miljoen gaan overschrijden. Die doen precies het tegenovergestelde. Daar komt nu ook de druk op grote transfers te staan. Vorig jaar was het resultaat voor belastingen al 10 miljoen negatief.
Maar wij gaan normaal gesproken ook de boer op volgende zomer. Gakpo en Sangare o.a. moeten vervangen worden en dat gaat normaal gesproken niet gebeuren met transfervrije spelers. Ik verwacht dat de vervanger van Cody en Sangare minstens 10 miljoen per stuk gaan kosten. Dat is met een contract van 5 jaar dus 2 miljoen per speler aan afschrijving er sowieso alweer bij.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Menno1 schreef: 10 okt 2022, 20:03 Aan de jeugd kant is er idd geen nieuwe Bergwijn, Depay of Gakpo waarvan je mag verwachten dat die binnen nu en 2-3 jaar 20 miljoen gaat opleveren. Het is echt te hopen dat Gakpo voor een absoluut top bedrag weg gaat en dat er van het geld dat binnenkomt er nu eens verstandige aankopen gedaan gaan worden die in de toekomst meer opleveren dan waar ze zijn voor gekomen.
Dit wordt nog wel een dingetje want eigenlijk is Gakpo (en vooruit, een fitte Noni) de laatste uit een hele serie toptalent dat men opleid en fors doorverkoopt. Daarachter staat komend seizoen niks. De lichting daarachter heb ik te weinig kijk op maar dan praat je sowieso nog over meerder jaren.

In dat kader eeuwig zonde dat er met het idee van het hele partnerfonds niet 1 a 2 absolute toptalenten zijn gehaald die je nu had kunnen laten wennen, af en toe wat spelen om vervolgens op de bekende wijze door te stromen naar het eerste. Je gaat straks een gapend gat krijgen terwijl het bijna de levensader van de club moet zijn. Heel riskant in mijn ogen. En als je dan al weinig geld hebt begrijp ik een aankoop als Til totaal niet meer. Beleidsmatig moeten er echt hele, hele goede keuzes gemaakt gaan worden vanaf nu. En dat nog zonder nieuwe TD die het sportieve gedeelte in rap tempo in kaart moet brengen en moet upgraden. Onder een directie en RvC die ambitie naar ambitie uitspreken maar eerder in een sprookje leven :wall: De scouting onder de nieuwe TD ligt direct al onder zwaar vuur, je kan je eigenlijk geen miskleun meer veroorloven.

Wat Maka al zei, succes voor die nieuwe TD.... En succes Brands om die juiste persoon te vinden met een zo goed mogelijk (en eerlijk!!) verhaal. Misschien is het zelfs beter om, als je dan toch geld moet genereren, Sangare in de winterstop te verkopen voor fors meer dan de afkoopsom van 37 miljoen in de zomer. Waar PSV netto 25 miljoen aan over houdt en een deel nog in de club gestoken moet worden. Stel er komt een club die 50 miljoen wil neerleggen. Kan je Ibi verkopen en Gakpo nog een half seizoen houden. Super pijnlijk natuurlijk want je gooit ook voor een deel je ambities in het water, maar de club kan bijna niet meer anders heb ik het idee.

Wat dat betreft is het overal plaatje op basis van het jaarverslag niet zo enorm spannend en heftig, maar kijk je iets breder naar waar PSV weer naar toe moet en wil en wat daar allemaal nog voor nodig is en zeker ook wat niet mogelijk is.... ik maak me daar wel redelijk zorgen over.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Financiën