Financiën

Algemene zaken van PSV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Mr.Unibet schreef: 02 nov 2022, 12:26 Champions League is gewoon een keer dringend nodig en dit legt nogmaals zout in de wonden van afgelopen Augustus..
Maar dit is nou net een punt dat je Ruudje bijzonder kwalijk mag nemen want van de Rangers had je natuurlijk ook met deze groep (makkelijk) moeten winnen. EN dan ziet de wereld er in 1 klap een stuk anders uit. Dat geeft vooral aan hoe lastig het is. Een falende trainer, een falende verdediger of falende aanvaller en je hele beleid krijgt een optetter van jewelste.

Het matige tweeluik tegen de Rangers wat in mijn ogen volledig op het bordje komt van onze trainer, heeft er dus ook direct voor gezorgd dat PSV staat waar het nu wederom blijft staan. Ik ben zeker niet de Jong aan het beschermen en vind het juist goed dat er hopelijk een goede wisseling van wacht komt. Maar het niet halen van CL voetbal dit jaar kan je hem niet aanrekenen (indirect wellicht wel, bijv. door geen 2de spits te hebben).
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Ik lees elk jaar dat PSV eerder voor Fey moet uitkijken dan voor Ajax. Sportieve successen tellen het hardst. De kunst om zometeen een top team neer te zetten. Dan komt het zeker goed.
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

PSV heeft financieel nog wel wat bergen te verzetten, maar het is wel mogelijk door het kapitaal wat PSV op het veld heeft staan. Alles zal dan afhangen hoe er met die middelen zal worden omgegaan. De stap zal moeten worden gezet van compenseren voor de status quo die op dit moment te laag is naar een groei. De jaarcijfers waren niet verrassend, maar wel zorgelijk. Desondanks is er zeker voor de komende jaren perspectief op verbetering als de uitvoering goed zal zijn.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Mede daarom is de juiste TD ook zo gruwelijk belangrijk. Dat moet, in voetbal term, een top aankoop worden.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25079
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Drommels schreef: 28 okt 2022, 09:59 Als mijn berekeningen kloppen is er momenteel 13.303.836,- verdiend aan de EL campagne qua prijzengeld. Volgens mij nog zo'n 5 mil aan de wedstrijd tegen Monaco komt het totaal aan prijzengeld tot nu toe uit op 18.303.836,-
Ik kan het onderstaande artikel niet volledig lezen, maar er staat dat we meer dan 20mln innen. Het verschil zit hem in Monaco en Rangers wel of niet meetellen, neem ik aan?
https://www.ed.nl/PSV/PSV-pakt-dit-seiz ... ~ab6ce6eb/
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik denk aan de plaatsingsbonus.
Dutch Cowboy
Lid 2e elftal
3
Berichten: 164
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak J
Clubvoorkeur: PSV

Plaatsingsbonus is maar een 0,5 miljoen.
Het kan ook dat de kaartverkoop is meegenomen.
Dutch Cowboy
Lid 2e elftal
3
Berichten: 164
Lid geworden op: 4 nov 2020
Seizoenkaart: Vak J
Clubvoorkeur: PSV

In het Eindhovens Dagblad is het als volgt opgebouwd 12,1 mln aan gegarandeerde inkomsten, de 10 punten brengen 2,1 mln op, vijf x een vol stadion heeft ook nog pakweg 4a5 mln aan inkomsten opgeleverd. Met nog wat tv gelden erbij komt het neer op 20 miljoen aan Europese inkomsten.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Grotendeels al gebudgetteerd, dus klinkt positief allemaal, maar geeft maar een kleine + ten opzichte van wat begroot is. Alleen voorronde CL en de inkomsten daaruit, dat is volgensmij niet helemaal duidelijk hoe PSV dit qua begroting doet. Dit lijkt me een plusje.
Gebruikersavatar
Joenepsv
Legende
6
Berichten: 11197
Lid geworden op: 30 jan 2018

Awards:

Best een redelijk bedrag al bij elkaar gespeeld dus. Mooi. Maar wat een verschil met de CL. PSV heeft 4 keer gewonnen en één keer gelijkgespeeld en verdiend daarmee 2,7 miljoen terwijl één overwinning in de CL goed is voor 2,8 miljoen. Bizar verschil.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Juancho schreef: 02 nov 2022, 12:32
Mr.Unibet schreef: 02 nov 2022, 12:26 Champions League is gewoon een keer dringend nodig en dit legt nogmaals zout in de wonden van afgelopen Augustus..
Maar dit is nou net een punt dat je Ruudje bijzonder kwalijk mag nemen want van de Rangers had je natuurlijk ook met deze groep (makkelijk) moeten winnen. EN dan ziet de wereld er in 1 klap een stuk anders uit. Dat geeft vooral aan hoe lastig het is. Een falende trainer, een falende verdediger of falende aanvaller en je hele beleid krijgt een optetter van jewelste.

Het matige tweeluik tegen de Rangers wat in mijn ogen volledig op het bordje komt van onze trainer, heeft er dus ook direct voor gezorgd dat PSV staat waar het nu wederom blijft staan. Ik ben zeker niet de Jong aan het beschermen en vind het juist goed dat er hopelijk een goede wisseling van wacht komt. Maar het niet halen van CL voetbal dit jaar kan je hem niet aanrekenen (indirect wellicht wel, bijv. door geen 2de spits te hebben).
Of door het aanstellen van een volledig onervaren trainer?
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

INTRO
Deze post is deels een schatting omdat het informatie betreft van 30 juni 2022 en verder een beetje op basis van deze en eerdere jaarrekeningen plus de gebeurtenissen na 30 juni 2022 van hoe de situatie ervoor staat op dit moment. Let wel het is een mening op de voor mij beschikbare externe feiten en tevens hoe ik er zelf over denk waar PSV verstandig aan zou kunnen doen. Uiteindelijk valt of staat alles met de uitvoering dus een goed idee dat slecht wordt uitgevoerd kan hele vervelende gevolgen hebben en vice versa. Wat ik er mee wil zeggen is dat het van zoveel dingen afhankelijk is hoe PSV hier sterker uit gaat komen en dat dit nu nog lastig te voorspellen is. Hooguit wat richtlijnen om de kansen mijns inziens te vergroten. Daarnaast kan ik ook niet om de bovenstaande redenen alles meenemen of dat alles precies zal kloppen.

Gebleken is dat bruto verkoopbedragen heel anders er uit zien dan netto en dat er uiteindelijk een stuk meer geïnvesteerd lijkt te zijn in transfersommen, makelaarsfees, huursommen en tekengelden. Dat is dus iets waar ik al rekening mee hou, maar toch had ik niet verwacht dat voor een miniem positief resultaat over 20221/2022 ook nog de verkopen van Doan en Götze nodig waren en dus al meegenomen zijn. Wel zullen ze nog voor een aantal miljoenen op de balans hebben gestaan dus dat zal het nettoresultaat ook weer niet dusdanig beïnvloed hebben. Ook het nettoresultaat van de verkoop van Gakpo zal waarschijnlijk lager zijn dan menigeen nu denkt, los van de diverse genoemde bedragen in de media, maar daar kom ik later in deze post nog op terug.


JAARCIJFERS 2021/2022
Eerst weer even terug naar de jaarrekening 2021/2022. Ondanks de bescheiden winst van 1,2 miljoen terwijl daar de verkopen van Malen, Dumfries, Rosario, Ihattaren, Piroe, Sadilek, Doan en Götze voor nodig waren, de salarislasten wel erg hoog waren en de afschrijvingslasten alleen deze hoogte gerechtvaardigd zou zijn als de kwaliteit wat hoger zou zijn en dus waarschijnlijk ook CL gespeeld mee zou zijn, zijn er toch wel een aantal positieve zaken te benoemen op dit meetmoment t.o.v. het jaar daarvoor. (Dat jaar was mede door het minimaal verkopen van spelers zonder het resultaat van CL gelden zo dramatisch dat de 8 winstjaren daarvoor niet alleen teniet gedaan werden, maar er ook er nog eens flink onderdoor ging, dus er moest ook echt wat gebeuren in de zomer van 2021.)

1. Waarde spelers op de balans
De waarde van de spelers op de balans is verlaagd van 80 miljoen naar 60 miljoen. Nog steeds een flinke waarde, maar dat zal de afschrijvingslasten in de loop der jaren afnemen en/of zal het ruimte bieden voor nieuwe aankopen. Ook de investeringen voor dit seizoen lijken op dit moment aardig onder controle te zijn. (Ook dit zal weer hoger zijn dan aanvankelijk nu in de media is verschenen) PSV is er nog niet, maar lijkt wel weer op de betere weg.

2. Vorderingen en schulden
Langlopende vorderingen op transfers waren toegenomen met 24 miljoen en ook de kortlopende vorderingen namen met 22 miljoen toe. Daartegenover stond een toename van 6 miljoen aan langlopende schulden en 12 miljoen aan kortlopende schulden. De langlopende schulden zijn fors, maar zullen een stuk minder snel hoeven worden terugbetaald t.o.v. de langlopende vorderingen dis zullen worden ontvangen. Dit zal de komende jaren de liquiditeit ten goede komen. Tevens zie ik als er discussies zijn over liquiditeit en afschrijvingen dat deze posten vrijwel nooit worden meegenomen.

3. Liquide midden
Deze waren in het seizoen 2021/2022 wat minder positief en zijn van 11 naar 5 miljoen gedaald. Daarbovenop is 15 van de 30 miljoen aan lening van het partnerfonds II al dat seizoen gebruikt en verbruikt. De helft is dus al vorig seizoen opgegaan aan de kosten en kortlopende schulden en is PSV in principe al kwijt. De meerinkomsten van transfers de komende jaren zullen bepalen hoeveel daarvan terug zal komen direct of indirect. Ik denk dat het voornamelijk in elkaar zal overvloeien, maar ik ga er niet vanuit dat de komende jaren die 15 miljoen die al is uitgegeven volledig weer terug zal gaan en worden uitgegeven aan de bestemming waarvoor dit fonds in eerste instantie in het leven is geroepen. Een deel zal met elkaar verweven worden als er de komende jaren in jeugdspelers en accommodaties wordt geïnvesteerd. Dat PSV zonder grote verkoop veel kon uitrichten vorige zomer kwam dan ook niet uit de lucht vallen.

Conclusie:
De waarde van de spelers op de balans is vorig seizoen al afgenomen, PSV heeft voor dit seizoen en de komende seizoenen flink meer vorderingen dan daarvoor en t.o.v. de schulden voor dit seizoen en de komende jaren, maar dat is ook nodig want de andere helft van Partnerfonds II moet gebruikt worden waarvoor het bedoeld is en daarbovenop moeten de liquide middelen weer toenemen voor de reguliere uitgaven, schulden en toekomstige transfers.


FINANCIELE GEBEURTENISSEN HUIDIG SEIZOEN
Dan naar de financiële gebeurtenissen van dit seizoen. Vóór Gakpo waren die heel erg beperkt. Als de journalisten die financiële stukken schrijven over PSV het jaarverslag wat beter hadden bestudeerd, dan hadden ze niet de fout gemaakt dat PSV Doan en Götze dus niet in dit seizoen maar al in vorig seizoen zaten. Sadilek is onduidelijk of die al is meegenomen of niet, maar wordt ook in sommige artikelen genoemd en mijn twijfels bij. De afschrijvingslasten zijn dan wel niet liquide, maar omdat deze niet gelijk worden afgetikt en ook vaak over meerdere jaren verdeeld moeten er nog wel flink wat liquide verplichtingen worden gedaan. Dus behalve het resultaat heeft het ook zeker invloed op je liquide positie omdat je kortlopende schulden steevast hoog blijven op die manier t.o.v. je kortlopende vorderingen. Het zal niet 1 op 1 lopen, maar ik neem daarom de afschrijvingslasten ook zeker mee in wat er nodig is qua verkopen.

De liquiditeit van dit seizoen vind ik lastig in te schatten, omdat ik daar na 30 juni 2022 geen zicht meer op heb gehad en omdat bij een voetbalclub de inkomsten en uitgaven veel minder lineair zijn. Het ziet er een stuk beter uit dan het seizoen daarvoor omdat op 30 juni 2022 PSV flink wat meer vorderingen had en als de nood echt aan de man zou zijn er de volgende 15 miljoen van Partnerfonds II als overbruggingskrediet gebruikt zou kunnen worden als dat zou moeten. (hopelijk niet)

Ga je naar een resultaat kijken van minimaal break-even dan zal je dus het operationele tekort, de afschrijvingslasten op spelers en de rentelast (wat ook vrijwel nooit door journalisten wordt meegenomen) moeten compenseren. Ik kan een schatting maken, maar door alle variabelen blijft dat wat natte vingerwerk. Omdat het vaak tegenvalt maak ik bijvoorbeeld een schatting van 40 miljoen wat gecompenseerd zal moeten worden dit seizoen. Misschien is het wat lager als de inkomsten stijgen en ook harder stijgen dan de kosten. Evenals of het de vraag is met hoeveel de afschrijvingslasten zijn afgenomen. Ook dat valt eigenlijk elk jaar tegen want de investeringen van het seizoen 2021/2022 bedroegen een kleine 26 miljoen euro en bestonden uit het halen van Van Ginkel, Pröpper, Vinicius, Mwene, in de winterstop Veerman en diverse contractverlengingen. Het wordt niet genoemd, maar ik verwacht dat de huur Mvogo er ook bijzit.(Of anders 2 jaar Vinicius i.p.v. 1) Desalniettemin dus een bedrag waar je met je eigen telling en/of Transfermarkt niet zo snel op zou komen. En dat voelt dan nog als een zomer waar niet heel spectaculair geïnvesteerd is. Vandaar dat ik het steeds wat meer conservatiever probeer te benaderen na jaar op jaar de jaarrekeningen gezien te hebben. Totdat Gakpo verkocht werd had PSV dus financieel nog bergen te verzetten voor dit seizoen. Ik weet niet in welke post de huurinkomsten worden verwerkt en verder heeft PSV vorderingen ontvangen door doorverkooppercentages en opleidingsvergoedingen. Maar hoeveel PSV nou daadwerkelijk te vorderen heeft voor bijvoorbeeld Scamacca zou ik echt niet durven zeggen en neig ik ook eerder naar de conservatieve kant dan wat er tot nu toe verschenen is in de media.

Lagere afschrijvingskosten zorgen niet alleen voor minder schulden en makkelijker een positief resultaat te halen, maar ook dat qua verkopen van spelers er uiteindelijk netto meer overblijft. Bij Gakpo zal er hooguit wat tekengelden bij contractverlengingen op de balans staan en je zit ook niet met af te dragen gelden aan andere clubs dus dit zijn eigenlijk de beste verkopen. Desalniettemin verwacht ik dat zelfs dan er toch nog behoorlijk wat aan de strijkstok zal blijven hangen. Ik denk wel dat PSV het financieel nu dit seizoen geregeld heeft, qua liquiditeit lucht heeft gekregen in zowel lopende kosten, te betalen kortlopende schulden als eventueel toekomstige investeringen in januari of komende zomer na deze verkoop. Echter verwacht ik niet dat PSV nu al op een dikke miljoenenwinst afstevent. Gebeurtenissen aan het eind van het seizoen kunnen trouwens nog wel het financieel resultaat beïnvloeden. Wel lijkt de balans wel weer wat aan kracht gewonnen te hebben. In mijn stuk over de jaarrekening 2021/2022 kon je al lezen dat ondanks slechts een minieme winst naar mijn mening de balans er alweer een stuk steviger voorstond. (2020/2021 was dan ook wel heel erg slecht en zeer verontrustend)


(FINANCIEEL) BELEID ZOMER 2018 – ZOMER 2022
Over deze periode is al heel veel geschreven door de jaren heen en ondanks dat ik het vooral over het financiële gedeelte over deze periode ga hebben, ontkom ik er niet aan om ook het beleidstechnische aan te stippen. De investeringen waren het seizoen daarvoor al fors, maar er werd nog een stapje bijgezet. Er kwam een transformatie van Brands en Cocu die vertrokken, behalve Arias vertrokken er verder geen noemenswaardige spelers en er werd flink geïnvesteerd. Door het behalen van de CL en bijbehorende extra kosten namen de salarissen in combinatie met de investeringen toe met 10 miljoen evenals dat de afschrijvingslasten van 15 naar 21 miljoen stegen. (Die zijn dus in een aantal jaar verdubbeld t.o.v. 2017/2018) Ik zie het als twee tijdperken met Corona ertussen. De periode Van Bommel die een selectie kreeg waar Schmidt den ik wel raad had geweten en de periode Schmidt die een kwalitatief arm PSV dat tevens zo dood als een pier was waar PSV na de faliekant mislukte transferzomer van 2019 alsnog flink is gaan investeren, maar dan op Sangaré na met name in oudere spelers. De CL is ondanks de flinke investeringen op twee verschillende manieren al jaren niet gehaald en dus gaf Brands bij zijn aanstelling niet voor niets aan dat PSV eigenlijk minimaal eens pet twee seizoenen CL moet spelen en brak er paniek uit bij de RvC toen PSV verloor van Rangers en er nog geen grote verkoop was gedaan. Evenals dat er al meerdere keren geroepen en geschreven is dat PSV de afschrijvings- en salarislasten naar beneden moet brengen. Dat traject is trouwens vorig seizoen al ingezet en op het moment van schrijven dit seizoen doorgezet. Het zal afwachten zijn of en zo ja in welke mate het dit seizoen al resultaat zal geven.


(FINANCIEEL) BELEID VANAF HEDEN
Dit is een eigen invulling en hier kunnen en zullen de meningen over verschillen is mijn verwachting. Tevens kan hoe ik er naar kijk wel een goede manier zijn, maar als de uitvoering slecht is alsnog een slechte uitkomst. De financiële rust in zowel resultaat als liquiditeit is voor dit seizoen teruggekeerd en het zou prettig zijn als dit er ook voor gaat zorgen dat PSV hierdoor, los van wat er in januari gaat gebeuren, ook al wat sneller en makkelijker kan anticiperen op de transfermarkt voor zowel het eerste team als voor de teams daaronder.

De kop (financieel) beleid zomer 2018 - zomer 2022 zou je met terugwerkende kracht ook (financieel) wanbeleid zomer 2018 – zomer 2022 kunnen noemen alhoewel de zomer 2018 en zomer 2022 misschien daar nog buitenvallen, maar de tussenliggende periode is het niet best. PSV is gered door spelers die van onderaf zijn doorgebroken, want de balans van de gekochte en gehuurde spelers is echt om te janken onder de periode van John de Jong. Evenals dat er in deze periode diverse langlopende leningen zijn afgesloten voor herfinanciering, overbruggingen en nieuwe leningen om de kosten en de kortlopende schulden te voldoen en te kunnen investeren. (Al was dat deels al vlak daarvoor al ingezet) De salaris- en afschrijvingslasten zijn door de jaren heen weer naar een CL huishouding gegroeid, maar omdat de selectie keer op keer niet goed genoeg was om CL de halen heeft dit voor veel financieel gedoe en nu nog steeds gezorgd. De situatie t/m de zomer van 2022 is en was niet gezond en dat de RvC verandering eist daarin is niet zo verwonderlijk, omdat op de voet van de afgelopen 4 jaar doorgaan niet houdbaar is. Het is alleen oppassen dat het niet het kip en het ei verhaal gaat worden omdat in voetbal veel variabelen zitten, maar het ook weer zo is dat met meer geld uitgeven gemiddeld de kans ook wel weer wordt vergroot op betere prestaties en dus meer inkomsten. En met de CL die alleen nog maar belangrijker gaat worden zit je dus al snel in een spagaat. Ga je de salaris- en afschrijvingslasten echt terugbrengen naar EL niveau en vanuit daar weer verder bouwen of ga je zorgen dat je huidige huishouding gaat bestaan uit een betere selectie omdat deze de laatste ondermaats waren als je naar de kosten/kwaliteitverhouding kijkt. En ook in de conservatieve optie zal je flink moeten blijven verkopen. Dat is hoe de voetbaleconomie werkt. Bij andere clubs om PSV heen is dat in meerdere of mindere mate niet anders. Ik vind voor beide opties wel wat te zeggen, maar allebei vallen of staan ze bij de juiste mensen, de juiste aankopen en af en toe een kwartje die jouw kant op valt.

De ideeën van de RvC en waar ze naar toe willen zijn zo slecht nog niet. Los van de manieren waarop denk ik dat het financieel en hopelijk later ook sportief dat Gerbrands, John de Jong en Schmidt vertrokken zijn. Daarnaast denk ik dat behalve het eerste team PSV flink moet gaan inzetten zoals ze zelf al hebben aangegeven op spelers tussen de 16 en 19. Maar dan wel de echt grote talenten en niet de spelers die de afgelopen jaren in die leeftijdscategorie voor Jong PSV of O18 of O17 van buitenaf zijn gekomen. Oppassen dat je niet lukraak maar geld uitgeeft aan spelers die een keer in de wedstrijd de bal drie keer achter elkaar goed raken. Daarnaast denk ik dat zonder de balans in het eerste team te gaan verliezen je ook heel erg moet kijken aan wie je je transfersommen uitgeeft. Een speler van 28 die 9 miljoen moet kosten met een dik salaris kan een goede speler zijn en een directe versterking, maar ik zou vooral bij dat soort bedragen kijken naar mogelijke doorverkoopwaarde. Ik heb in een ander topic al aangegeven dat je kiest voor een Sangaré qua profiel, leeftijd, kwaliteit, talent etc. in plaats van een Max. Die categorie spelers haal je zoals afgelopen zomer transfervrij of voor een paar miljoen en beloon je met tekengeld en een hoger salaris, want ze moeten wel een bepaalde kwaliteit hebben. Niks in fnuikender door oudere spelers te halen waar je onderaan de streep wel veel geld mee kwijt bent, maar je zowel financieel als sportief niks opleveren en je alleen maar beperken omdat ze net het niveau hebben dat ze het al druk genoeg met zichzelf hebben om alleen maar mee te kunnen. En theoretisch klinkt het absoluut makkelijker dan hoe het in de praktijk zal gaan en met wat er allemaal gebeurt in zo’n periode, maar je kan wel mijns inziens de kans flink vergroten door je ook financieel aan bepaalde parameters te houden zoals ik dat ook vind hoe je moet kijken als je een speler wil halen en andere zaken ook in ogenschouw neemt als positie, selectie, spelers om de desbetreffende speler heen, speelwijze etc.

Komende zomer verwacht ik wel een vertrek van Sangaré als die niet ernstig geblesseerd raakt. De situatie zal dan compleet anders zijn dan afgelopen zomer, omdat zowel club als speler mikt op een transfer wat dus eerst niet het geval was. Samen met dan hopelijk de definitieve verlossing van Bruma, Baumgartl en Romero, de verkoop van Gakpo en de al verbeterde balans afgelopen zomer qua vorderingen maakt dat er zowel financiële als liquide ruimte is gekomen om naar een betere selectie en kwaliteit/prijs verhouding te werken. Zelfs zonde CL. Echter zal dan weer alles afhangen van de uitvoering zoals we in de zomer van 2019 hebben kunnen zien na diverse grote verkopen en waar de eerste uitvloeisel al de uitschakeling was tegen een verre van overtuigend FC Basel. Verder gaat het zowel financieel als sportief een slok op een borrel schelen als de berichten kloppen over Xavi Simons dat alleen PSG en alleen komende zomer de mogelijkheid heeft om hem te halen voor 10-12 miljoen en alleen als Simons dat zelf zou willen, maar kiest voor een langer verblijf bij PSV. Maar dat is voor nu nog even toekomstmuziek.

Al met al kijk ik toch wel met een positieve blik naar de komende jaren zonder dat dit enige garantie geeft en ik er ook volledig naast kan komen te zitten of er van alles gaat gebeuren waar ik nu nog geen weet van heb. Mocht het goed gaan dan zal de RvC op zowel financieel als technisch vlak hopelijk weer een stapje terug kunnen gaan doen.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

[mention]Massimo[/mention] bedankt voor je stuk, duidelijk en goed verwoord. Dank je! Ik zit dus wel gelijk met sportief VS financieel in de maag. Ja er vertrekken wat dure jongens, maar met Sangare en Gakpo ook je 2 beste spelers. Tel daarbij op de gaten die er al zijn en dat je klaar moet zijn om CL te behalen... Je ontkomt er dan toch bijna niet aan om fors te moeten investeren? Zowel in transfersommen, salarissen of zelfs een combinatie van beide. In hoeverre kan dat en is dat überhaupt slim aangezien bepaalde lasten juist omlaag moeten.

Aanvullend is het dus ook zo dat je als de donder een nieuwe TD moet aanstellen of iig achter de schermen aan het werk kan zetten want deze persoon gaat een cruciale rol invullen voor de hele belangrijke periode die voor PSV eigenlijk vanaf nu al aanbreekt.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Juancho schreef: 28 dec 2022, 19:01 [mention]Massimo[/mention] bedankt voor je stuk, duidelijk en goed verwoord. Dank je! Ik zit dus wel gelijk met sportief VS financieel in de maag. Ja er vertrekken wat dure jongens, maar met Sangare en Gakpo ook je 2 beste spelers. Tel daarbij op de gaten die er al zijn en dat je klaar moet zijn om CL te behalen... Je ontkomt er dan toch bijna niet aan om fors te moeten investeren? Zowel in transfersommen, salarissen of zelfs een combinatie van beide. In hoeverre kan dat en is dat überhaupt slim aangezien bepaalde lasten juist omlaag moeten.

Aanvullend is het dus ook zo dat je als de donder een nieuwe TD moet aanstellen of iig achter de schermen aan het werk kan zetten want deze persoon gaat een cruciale rol invullen voor de hele belangrijke periode die voor PSV eigenlijk vanaf nu al aanbreekt.
Ik ben het met je eens. Je zit hier echt in een spagaat. Het meest fantastische zou zijn als je nu een hoop transfers doet voor heel weinig geld die allemaal een schot in de roos blijken. Maar die kans is maar klein natuurlijk.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Je hebt met de verkoop van Gakpo weer ruimte gemaakt om juist te investeren. De bende van John de Jong is opgeruimd. Je kunt dan wel weer opnieuw beginnen en juist iets meer risico nemen als nieuwe TD, je gaat dan weer schulden aan maar dat hoeft niet direct onoverkomelijk te zijn.

Een club als PSV heeft de grootste successen behaald door risico's te nemen in het financiële beleid, echter heeft dit beleid onder John de Jong flink gefaald en zelf dan zie je eigenlijk dat je met een grote verkoop snel schoon schip kunt maken. Het is niet zo heel doemdenken allemaal, behalve als je het perfect binnen de lijntjes wil doen, maar zo werkt het in de top voor PSV en Feyenoord niet (imo).
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Dank voor de uitgebreide analyse [mention]Massimo[/mention] . Waar ik mee blijf zitten is dat het terugbrengen van de afschrijvingen geen oplossing voor de lange termijn is. Op dit moment moet het gebeuren, dat is duidelijk. Door de financiële basis stabiel te krijgen kun je minder opportunistisch te werk gaan en hopelijk leidt dat op termijn weer tot succes. Punt is alleen dat dit niet het echte probleem is, dat is namelijk het feit dat PSV al jarenlang niet of nauwelijks groeit. An sich zijn hogere afschrijvingen namelijk helemaal niet erg, het gaat pas wringen als de rest niet klopt. Want als je veel geld binnenhaalt door transfers en je zou operationeel 0 draaien, dan zou je ook best meer kunnen investeren (mits je dat goed doet). Het heeft als voetbalclub namelijk ook geen zin om het op de bank te laten staan (los van een gezonde buffer).
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Hoewel ik je inbreng zeker waardeer Massimo, staan er toch een aantal feitelijke onjuistheden in je betoog. Ik wil het niet afkraken ofzo maar zoals al vaker aangegeven vraag ik mij af of het concept van afschrijvingen wel duidelijk is?

Eventueel interpreteer ik het verkeerd maar je geeft o.a. aan dat lagere afschrijvingen leiden tot een lagere schuldpositie, maar dat is niet juist. De afschrijvings termijn van een speler staat niet in verband met de schuldpositie. Je kunt afschrijven over een speler die je al lang betaald hebt. De strekking van het verhaal is verder wel prima hoor.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Breur schreef: 28 dec 2022, 23:43 Hoewel ik je inbreng zeker waardeer Massimo, staan er toch een aantal feitelijke onjuistheden in je betoog. Ik wil het niet afkraken ofzo maar zoals al vaker aangegeven vraag ik mij af of het concept van afschrijvingen wel duidelijk is?

Eventueel interpreteer ik het verkeerd maar je geeft o.a. aan dat lagere afschrijvingen leiden tot een lagere schuldpositie, maar dat is niet juist. De afschrijvings termijn van een speler staat niet in verband met de schuldpositie. Je kunt afschrijven over een speler die je al lang betaald hebt. De strekking van het verhaal is verder wel prima hoor.
Dat stukje over afschrijvingen volgde ik ook niet helemaal, eerlijk gezegd dus snap de vraag wel. Het verband met liquide middelen is me ook niet helemaal duidelijk. Heb wel een vermoeden, maar wellicht dat je het nog wil verhelderen [mention]Massimo[/mention]
Massimo
Legende
6
Berichten: 12636
Lid geworden op: 21 sep 2017

Het staat ook in de eerste alinea van de kop 'FINANCIELE GEBEURTENISSEN HUIDIG SEIZOEN' maar het verschil is dat al die gekochte spelers niet meteen afgetikt worden en de betalingen verdeeld worden over meerdere jaren. (En dat is niet 1 op 1 met de afschrijvingen zoals aangegeven) Daar zit het verschil in met reguliere afschrijvingen als je als bedrijf een auto, computer, inventaris etc. koopt. Dat wordt in veruit de meeste gevallen meteen of binnen zeer afzienbare tijd betaald en heeft het daarna liquide technisch geen consequenties meer. Nu je zelf spelers in 2 of 3 jaar betaald, De transfersom van Bruma stond voor een deel per 30-6-2022 nog steeds op de balans en zelfs bij langlopende schulden, oftewel op zijn best het laatste gedeelte per 30-6-2023 alleen nog bij de kortlopende schulden.

Als je spelers nog voor een hoger bedrag op de balans staan, reken maar dat je kort- en langlopende schulden uit hoofde van transfers ook hoger zijn. En niet dat als de afschrijvingen 30 miljoen zijn dat je schulden uit hoofde van transfers ook precies 30 miljoen zijn, maar het is wel heel erg met elkaar verweven en lopen door elkaar heen. Voordat er nieuwe spelers zijn aangetrokken na 30 juni 2022 was dit 22,2 miljoen als langlopend en 16,1 miljoen als kortlopend met een boekwaarde op de balans van ca. 60 miljoen. Op 30 juni 2021 was dit 30,8 miljoen langlopend en 19,4 miljoen kortlopend en was de boekwaarde van de spelers op de balans ca. 80 miljoen. En dan heb je nog de betaalde bedragen binnen het jaar zelf dat je spelers gehaald hebt, maar zie het verschil dat het zeker met elkaar te maken heeft en het anders is dan nu een een computer te kopen en die af te schrijven in 5 jaar. Hogere boekwaarde van spelers is gemiddeld hogere afschrijving.
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Ja, dacht al dat je dat bedoelde inderdaad. Heeft wel nauw verband, maar dan doe je wel enigzins de aanname dat PSV voornamelijk investeert in spelers (volgensmij is er ook flink geïnvesteerd in de Herdgang en stadion) en dat dit grotendeels op afbetaling is. Anyway, ik snap wat je bedoeld. Duidelijk.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik ben niet zo bekend met de inhoud en details die jullie bespreken, maar even een concrete vraag. Als het beeld een beetje klopt wat jullie schetsen, wat zou dan de beste/logische vervolgstap zijn van de club als je praat over een combinatie van je sportieve ambities vs wat er financieel mogelijk is?

1. Zorgen dat je heel gericht een aantal versterkingen haalt voor niet al te veel geld. Neem als richtbedragen een beetje een Veerman/Til/de Jong.
2. Toch forser investeren in een paar, op papier, klappers die meer en vooral direct zouden moeten brengen wat je straks gaan missen. En dan praat je dus over bedragen van +10 miljoen
3. Focus op de wat goedkopere maar grote talenten (zowel het 1e als Jong), hopen dat die snel kunnen aanhaken en daarom heen hopen dat er een paar buitenkansjes voorbij komen van wat mee ervaren spelers die wellicht wel een bak aan salaris kosten

Ik hoor jullie namelijk zeggen (en PSV eerder al) dat men juist moet bezuinigen. Dus als je dan straks eindelijk van een paar dure jongens af bent (Romero/Bruma/Baumgartl) maar aan de andere kant ook helaas jongens als Gakpo en Sangare kwijt raakt... dan zal je volgens mij heel creatief en slim moeten omgaan met die ontstaande ruimte terwijl je aan het einde van de window alsnog hebt bezuinigd.

Lijkt mij een vreselijk lastige situatie waarbij je het sportieve goed genoeg kan invullen met het financiële plaatje.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Breur
Internationale topspeler
6
Berichten: 3744
Lid geworden op: 1 mar 2018

Massimo schreef: 29 dec 2022, 00:03 Het staat ook in de eerste alinea van de kop 'FINANCIELE GEBEURTENISSEN HUIDIG SEIZOEN' maar het verschil is dat al die gekochte spelers niet meteen afgetikt worden en de betalingen verdeeld worden over meerdere jaren. (En dat is niet 1 op 1 met de afschrijvingen zoals aangegeven)
Daar ga je mis. Als je een speler koopt en je moet nog een deel betalen dan boek je dat inderdaad onder de kortlopende of langlopende schulden. Deze doe je aflossen, en niet afschrijven. De waardevermindering van de spelerswaarde naarmate het contract verloopt noem je afschrijvingen. Het betalen van een schuld is een aflossing. Deze 2 dingen staan los van elkaar in de jaarrekening. Aflossing zie je doordat de schuld afneemt enn ook je liquide middelen (beide balansposten). Afschrijvingen worden apart gepresenteerd in de jaarrekening en en zie je terug in de winst en verliesrekening en door de afname van je activa.

Aflossen = uitstroom van geld
Afschrijving = waardevermindering van een actief en geen uitstroom van geld.

Dus de post afschrijvingen die je ziet in de jaarrekening zijn geen betalingen om schulden af te lossen.
Bubba Gump
International
3
Berichten: 989
Lid geworden op: 4 nov 2020

Nav het nieuwe artikel van Elfrink betreffende onze financiële sores, vallen wel een aantal dingen op:
- door de puinhopen van Baco zijn de kosten zo hoog opgelopen, dat momenteel alleen een transfer van rond de 5 miljoen mogelijk is ter vervanging van Cody (en komt er dus geen grote klapper):
- veel waarschijnlijker is het dat er niemand komt, zeker omdat PSV nu al teveel spelers heeft en men dit terug wil dringen:
- kosten van de hele organisatie zijn te hoog (wat wel opvallend is, aangezien een deel van deze grote groep (SCOUTS) structureel onderpresteert, misschien dat PSV ook in die groep eens met bonussen moet gaan werken:

Zelfs vanuit positivo Rik is dit toch wel een droevigmakend en somber scenario.
Mikelvb
Nationale topspeler
1
Berichten: 1715
Lid geworden op: 19 apr 2022

Bubba Gump schreef: 29 dec 2022, 09:17 Nav het nieuwe artikel van Elfrink betreffende onze financiële sores, vallen wel een aantal dingen op:
- door de puinhopen van Baco zijn de kosten zo hoog opgelopen, dat momenteel alleen een transfer van rond de 5 miljoen mogelijk is ter vervanging van Cody (en komt er dus geen grote klapper):
- veel waarschijnlijker is het dat er niemand komt, zeker omdat PSV nu al teveel spelers heeft en men dit terug wil dringen:
- kosten van de hele organisatie zijn te hoog (wat wel opvallend is, aangezien een deel van deze grote groep (SCOUTS) structureel onderpresteert, misschien dat PSV ook in die groep eens met bonussen moet gaan werken:

Zelfs vanuit positivo Rik is dit toch wel een droevigmakend en somber scenario.
Baco? Waar?
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26053
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Bubba Gump schreef: 29 dec 2022, 09:17 Nav het nieuwe artikel van Elfrink betreffende onze financiële sores, vallen wel een aantal dingen op:
- door de puinhopen van Baco zijn de kosten zo hoog opgelopen, dat momenteel alleen een transfer van rond de 5 miljoen mogelijk is ter vervanging van Cody (en komt er dus geen grote klapper):
- veel waarschijnlijker is het dat er niemand komt, zeker omdat PSV nu al teveel spelers heeft en men dit terug wil dringen:
- kosten van de hele organisatie zijn te hoog (wat wel opvallend is, aangezien een deel van deze grote groep (SCOUTS) structureel onderpresteert, misschien dat PSV ook in die groep eens met bonussen moet gaan werken:

Zelfs vanuit positivo Rik is dit toch wel een droevigmakend en somber scenario.
Die 6 miljoen is eerder ingegeven door de uitdrukkelijke wens de afschrijvingen naar beneden te brengen. Als je heel selectief alleen de negatieve quotes eruit haalt dan kan je inderdaad hel en verdoemenis preken.... Wat dacht je van deze dan?
De kosten moeten dus omlaag en dat maakt de opdracht voor Brands bij PSV niet eenvoudiger. Hij wordt wel geholpen omdat de inkomsten van PSV op andere fronten stabiel tot zelfs sterk stijgend zijn. Verhalen dat PSV er buitengewoon slecht voor zou staan, stroken dan ook totaal niet met de realiteit. De clubbegroting ligt komend seizoen zelfs bij het uitblijven van Champions League-voetbal niet eens meer heel ver van de honderd miljoen euro per jaar af.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Bubba Gump schreef: 29 dec 2022, 09:17 Nav het nieuwe artikel van Elfrink betreffende onze financiële sores, vallen wel een aantal dingen op:
- door de puinhopen van Baco zijn de kosten zo hoog opgelopen, dat momenteel alleen een transfer van rond de 5 miljoen mogelijk is ter vervanging van Cody (en komt er dus geen grote klapper):
- veel waarschijnlijker is het dat er niemand komt, zeker omdat PSV nu al teveel spelers heeft en men dit terug wil dringen:
- kosten van de hele organisatie zijn te hoog (wat wel opvallend is, aangezien een deel van deze grote groep (SCOUTS) structureel onderpresteert, misschien dat PSV ook in die groep eens met bonussen moet gaan werken:

Zelfs vanuit positivo Rik is dit toch wel een droevigmakend en somber scenario.
Als je kijkt naar de stijging van het aantal FTE’s vs (gebrek aan) groei van het bedrijf dan kun je tientallen mensen naar huis sturen. In je technische kader moet je juist niet snijden, dat is het hart waar succes op gebaseerd is. Mits ze goed zijn. Dus daar vooral investeren in kwaliteit.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Financiën