Adblocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door het tonen van online advertenties aan onze bezoekers. Om onze website te kunnen blijven gebruiken schakel je adblocker uit of neem een premium abonnement.
Wat een bekrompenheid om een dikke schorsing te geven om een onschuldig grapje. Niet kijken naar de intentie of vragen of Son er zelf problemen mee heeft, maar hopsakee de zweep erover en meteen de racismekaart spelen.
Wat een bekrompenheid om een dikke schorsing te geven om een onschuldig grapje. Niet kijken naar de intentie of vragen of Son er zelf problemen mee heeft, maar hopsakee de zweep erover en meteen de racismekaart spelen.
Ik vind dat het in deze casus niet uitmaakt wat Son er zelf van vindt. Son is slechts een leidend voorwerp in deze grap, want het gaat hoogstwaarschijnlijk over Aziaten (of Koreanen). In een kleedkamer zou je de "grap" waarschijnlijk zonder problemen kunnen maken, maar in dit geval doe je het op TV voor heel Uruguay e.o. Zoiets belandt ook eenvoudig op de socials waardoor het bereik nog groter kan worden.
In perspectief van bovenstaande context snap ik wel dat de "grap" niet gewaardeerd wordt, maar zo'n hoge straf vind ik dan weer niet nodig.
Standbeeld schreef: 18 nov 2024, 14:50Ik vind dat het in deze casus niet uitmaakt wat Son er zelf van vindt. Son is slechts een leidend voorwerp in deze grap, want het gaat hoogstwaarschijnlijk over Aziaten (of Koreanen). In een kleedkamer zou je de "grap" waarschijnlijk zonder problemen kunnen maken, maar in dit geval doe je het op TV voor heel Uruguay e.o. Zoiets belandt ook eenvoudig op de socials waardoor het bereik nog groter kan worden.
In perspectief van bovenstaande context snap ik wel dat de "grap" niet gewaardeerd wordt, maar zo'n hoge straf vind ik dan weer niet nodig.
Bovendien is zo'n opmerking helemaal niet nodig. Het voegt niks toe, of in elk geval minder dan dat het mogelijk schadelijk of beledigend zou zijn. Sommige mensen vinden het blijkbaar grappig, maar verder is het natuurlijk een totaal onzinnige opmerking. Zelfs als je er heel rationeel naar zou kijken, dan is de enige logische conclusie dat de potentiële schade hoger is dan de toevoegde waarde, en dat je het alleen al daarom niet zou moeten willen. Niet dat dat betekent dat iemand zo'n zware straf moet krijgen. Het oogt wat buitenproportioneel, maar men zal hiermee ook wel een statement proberen te maken.
Het roept overigens wel de vraag op waarom Enzo Fernández eerder niet eenzelfde straf kreeg voor een vergelijkbaar vergrijp.
Standbeeld schreef: 18 nov 2024, 14:50Ik vind dat het in deze casus niet uitmaakt wat Son er zelf van vindt. Son is slechts een leidend voorwerp in deze grap, want het gaat hoogstwaarschijnlijk over Aziaten (of Koreanen). In een kleedkamer zou je de "grap" waarschijnlijk zonder problemen kunnen maken, maar in dit geval doe je het op TV voor heel Uruguay e.o. Zoiets belandt ook eenvoudig op de socials waardoor het bereik nog groter kan worden.
Zelfs als je er heel rationeel naar zou kijken, dan is de enige logische conclusie dat de potentiële schade hoger is dan de toevoegde waarde, en dat je het alleen al daarom niet zou moeten willen.
We hebben het hier alleen maar over een misplaatste grap hè, je kunt ook doorslaan met analyseren. denk niet dat Bentancur zichzelf bovenstaande eerst afvroeg voordat hij het eruit flapte
Chucky schreef: 18 nov 2024, 15:41We hebben het hier alleen maar over een misplaatste grap hè, je kunt ook doorslaan met analyseren. denk niet dat Bentancur zichzelf bovenstaande eerst afvroeg voordat hij het eruit flapte
Dat is zo. Gelukkig ben ik Ykhim, niet Bentancur. Dus ik mag analyseren totdat ik er ongelukkig van word
Maar eigenlijk was het meer een reactie op kritiek op de straf, en op de overwegingen van de FA. Dat Bentancur er niet zo over nagedacht zal hebben, dat lijkt me logisch. Daarom krijgt 'ie nu ook straf, zodat hij het niet nog eens doet.
Precies. Laten we gewoon niet bijdragen tot het normaliseren van racisme door het herkauwen van 100 jaar oude grapjes. Dat is wat hier terecht bestraft wordt.
Ykhim schreef: 18 nov 2024, 16:20
Die eerste zin vind ik een gewaagde uitspraak.
Snap ik, maar hij heeft het hier nota bene over een teamgenoot die hij voor de gek houdt. Dan is de intentie toch vrij duidelijk niet beledigend maar als grap.
Ykhim schreef: 18 nov 2024, 16:20
Die eerste zin vind ik een gewaagde uitspraak.
Snap ik, maar hij heeft het hier nota bene over een teamgenoot die hij voor de gek houdt. Dan is de intentie toch vrij duidelijk niet beledigend maar als grap.
Dat bedoel ik juist. Het draagt bij tot het normaliseren van racistische uitspraken. Het steeds maar blijven rondpompen van deze uitspraken maakt ze sociaal aanvaardbaar ook voor degenen die ze wel racistisch bedoelen.
Daarbij: "Oh maar ik bedoel het niet racistisch" is een goedkoop excuus en valt in dezelfde categorie als "ik ben geen racist want ik heb zelf een Oost Europese vrouw.
Dat bedoel ik juist. Het draagt bij tot het normaliseren van racistische uitspraken. Het steeds maar blijven rondpompen van deze uitspraken maakt ze sociaal aanvaardbaar ook voor degenen die ze wel racistisch bedoelen.
Daarbij: "Oh maar ik bedoel het niet racistisch" is een goedkoop excuus en valt in dezelfde categorie als "ik ben geen racist want ik heb zelf een Oost Europese vrouw.
Eens. En zo lang het 'binnenshuis' blijft, is het geen probleem. Je kent elkaar, je kunt dan de toonzetting horen, de lichaamstaal erbij zien en weten hoe de verhouding tussen beide spelers is, om het te kunnen inschatten. Maar zo weinig blijft binnenshuis... Op tv is het dus al een stuk moeilijker te verdedigen, zo niet onmogelijk. En eigenlijk onwenselijk, zelfs als het als grap bedoeld is: lang niet iedereen kan dat subtiele onderscheid maken. Heeft ook niets met 'woke' of niet woke te maken, de dooddoener van menigeen
Franciscus schreef: 18 nov 2024, 16:56
Nee dat is het niet, dat vind jij. Ik vind dat je altijd naar de intentie moet proberen te kijken. Daarin verschillen we van mening. Prima, maar dan houden we het hierbij. Even goede vrienden.
Misschien moeten we er ook gewoon niet te nauw naar kijken.
Ik denk dat het niet zo relevant is wat Son ervan vindt. We leven al lang niet meer in de tijd dat straffen bepaald/uitgevoerd worden door de "slachtoffer" zelf Ik denk wel dat het een hele onsmakelijke grap is die ook wel een wat racistische ondertoon heeft, maar tegelijkertijd is de straf echt wel buitenproportioneel. Een waarschuwing/boete was genoeg geweest, hoogstens 1 wedstrijd.
Het begrip ‘racisme’ is in dat geval wel flink aan inflatie onderhevig. Zo’n foute grap is overigens ook volgens de Van Dale niet racistisch
ra·cis·me (het; o)
1
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2
discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie
Het is een misplaatste grap op basis van uiterlijke kenmerken, maar zonder verkeerde intenties. Dat is dom inderdaad, en mag niet gebeuren. Maar als er een negatieve ondertoon in de grap had gezeten hebben we een andere discussie wat mij betreft.
Grasmat schreef: 18 nov 2024, 16:22Snap ik, maar hij heeft het hier nota bene over een teamgenoot die hij voor de gek houdt. Dan is de intentie toch vrij duidelijk niet beledigend maar als grap.
Ik vind intentie nooit zo'n goed startpunt in de bepaling van racisme. Een overheid gestoeld op racisme heeft naar eigen zeggen ook het beste voor met haar ''eigen'' volk, bijvoorbeeld. Misschien een extreem voorbeeld, maar het illustreert wat mij betreft dat je niet louter naar intentie mag kijken. Het gaat óók om de ontvanger, naast het feit dat er natuurlijk ook objectieve parameters zijn voor wanneer iets redelijkerwijs als racistisch beschouwd kan worden. Die grenzen zijn alleen soms wat vager. Bovendien gaat het hier niet alleen om Son. Bentancur is geen cabaretier, maar een Premier League-voetballer met een voorbeeldfunctie. Dat Son het niet beledigend vindt, betekent niet dat andere Aziaten er ook zo over denken. Daar zitten ook veel fans van Engels voetbal, dus daar heeft de FA gewoon niet zo'n trek in. Die trekken hier een streep.
Ik heb meer problemen met proportionaliteit. Racisme is racisme, maar ook daar zitten gradaties in. Als je Bentancur nu al zo hard straft, wat is dan de straf voor een vergrijp dat een nog duidelijkere racistische component heeft? Als Cole Palmer iemand met een andere huidskleur beledigt om diens afkomst, ga je dan voor 20 wedstrijden schorsen? En ook belachelijk: waarom deze jongen wel, maar Enzo Fernández deze zomer niet, voor iets dat wat mij betreft een stukje serieuzer was?
Zou voor alle partijen weleens een goede deal kunnen zijn. Osimhen is gewoon een topspits en ik zie hem wel bij United spelen. Zirkzee en United is tot nu toe nog geen gelukkig huwelijk, maar in de Serie A bij Bologna deed hij het juist goed.
Standbeeld schreef: 18 nov 2024, 19:13
Zou voor alle partijen weleens een goede deal kunnen zijn. Osimhen is gewoon een topspits en ik zie hem wel bij United spelen. Zirkzee en United is tot nu toe nog geen gelukkig huwelijk, maar in de Serie A bij Bologna deed hij het juist goed.
Zirkzee had al meteen voor Ac Milan moeten testen, zou terug gaan naar de serie A inderdaad.
Osimhen zou eindelijk eens de juiste keuze zijn voor Manu, wellicht heeft de nieuwe coach wel verstand.
Franciscus schreef: 18 nov 2024, 16:56
Nee dat is het niet, dat vind jij. Ik vind dat je altijd naar de intentie moet proberen te kijken. Daarin verschillen we van mening. Prima, maar dan houden we het hierbij. Even goede vrienden.
Ik vind dat er een heel groot verschil zit tussen een grap en een gemeende opmerking.
Ik denk namelijk dat de meeste van hier een flinke collectie whatsapp stickers heeft die het daglicht niet kunnen verdragen, maar die je allemaal vrolijk naar je vrienden stuurt
Er is een grote scheidslijn tussen racisme en zwarte humor. Wat Bentancur deed was het tweede.
Ik vind dat er een heel groot verschil zit tussen een grap en een gemeende opmerking.
Ik denk namelijk dat de meeste van hier een flinke collectie whatsapp stickers heeft die het daglicht niet kunnen verdragen, maar die je allemaal vrolijk naar je vrienden stuurt
Er is een grote scheidslijn tussen racisme en zwarte humor. Wat Bentancur deed was het tweede.
Dat maakt niet uit, een grap kan juist racistisch zijn, ook al was het maar een grap. De ontvanger of andere buitenstaanders hoeven het namelijk geen grap te vinden.
Denk je dat echt? Dat vind ik redelijk shockerend eigenlijk. Ik heb zulke stickers niet en ik ken niemand die ze vrolijk rondstuurt en ik ben binnen mijn vriendengroep eerder de linkse uitzondering dan de norm dus het is niet echt dat dat aan mijn geitenwollen woke bubbel ligt.
deninho32 schreef: 18 nov 2024, 21:43
Ik ken eigenlijk niemand die niet van zulke plaatjes heeft.
Ja maar jij zit in hetzelfde besmuikte bubbeltje als Maikel. We bedoelen het niet racistisch maar ik heb wel mijn hele telefoon vol met bedenkelijke plaatjes die we gniffelend doorsturen? Zoiets? Enlighten me please, er gaat een wereld voor me open.
Ik vind ze niet bedenkelijk, maar een groep mensen zal daar vast anders over denken. Ik vind humor grenzeloos, alles gaat om intentie. Stereotyperingen zijn bijvoorbeeld een geweldige bron voor grappen. Niks mis mee wat mij betreft. En is iemand toch beledigd, dan heeft Steve Hughes een prima stukje online staan.