Auto's, leasen, elektrisch rijden enz

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
PCGC
Legende
7

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

deninho32 schreef: 03 apr 2025, 18:54 Ik denk niet dat heel veel mensen zo uitgebreid bezig zijn met de aanschaf van een auto, laat staan een leaseauto. Maar als ze shit willen weten, kunnen ze hier het archief raadplegen (Y).
Je had hem moeten horen toen ie ooit perse van plan was om naar Australië te gaan….🤣
  • Citaat
  • #FreeGeneratie4
    #FreeChucky
    #Freemilansandro
    negentiendertien.nl - (300x250) - 1
    Standbeeld
    Mister PSV
    3
    Clubvoorkeur: PSV

PCGC schreef: 03 apr 2025, 20:04
    deninho32 schreef: 03 apr 2025, 18:54 Ik denk niet dat heel veel mensen zo uitgebreid bezig zijn met de aanschaf van een auto, laat staan een leaseauto. Maar als ze shit willen weten, kunnen ze hier het archief raadplegen (Y).
    Je had hem moeten horen toen ie ooit perse van plan was om naar Australië te gaan….🤣
    Bij jou op bezoek?
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Stoer man.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    PCGC
    Legende
    7

Awards:

Standbeeld schreef: 03 apr 2025, 20:32
    PCGC schreef: 03 apr 2025, 20:04

Bij jou op bezoek?
    Haha nee, dat was volgens mij nog voor dat ik in Australië zat, op het vorige forum. Net als met zijn auto wensen hier, kwam daar elke dag een uitgebreide post waarom ie ooit naar Australië zou gaan om te wonen/werken. En dan de pro’s/cons, en uitgebreid hoe het zat met zijn huidige werkgever en dan ook op iedereen reageren die ook maar een kritische vraag had. En dat ging zo een paar jaar door, totdat ie natuurlijk aan het einde niet ging.

Maar niks ten nadele van Juancho, het is goed om niet over één nacht ijs te gaan en sommigen wikken en wegen nu eenmaal wat langer.

Was in ieder geval een heel vermakelijk topic toen.
  • Citaat
  • #FreeGeneratie4
    #FreeChucky
    #Freemilansandro
    deninho32
    Site Admin
    7
    Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Juancho schreef: 03 apr 2025, 23:47
    Stoer man.
    Het was aardig bedoeld :wonder:
  • Citaat
  • Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
    Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina

#Free Willy
    Ren Höek
    Legende
    6

deninho32 schreef: 04 apr 2025, 07:37 Het was aardig bedoeld :wonder:
    Zo kennen we jou helemaal niet, vandaar de verwarring denk ik ;) :mrgreen:

Maar het klopt wel ja, de afgelopen pagina's bevatten veel info. Kan zeker handig zijn.
  • Citaat
  • “Never argue with an idiot.
    They will drag you down to their level and beat you with experience.”
    29.04.2007
    Nationale topspeler
    4
    Seizoenkaart: Vak YY

Awards:

Heb zelfs begrepen dat @RaJitsu een sabbatical heeft genomen nadat @Juancho ooit bezig was geweest om een nieuwe laptop uit te zoeken. 😉

En Juancho, ik snap dat je denkt dat als het van mij afkomt dat ik het misschien verkeerd/lullig bedoel, maar bovenstaande is écht als grapje bedoeld. :peace:
  • Citaat
  • Jeronimo
    Geselecteerd voor Oranje
    1

deninho32 schreef: 04 apr 2025, 07:37
    Juancho schreef: 03 apr 2025, 23:47

Stoer man.
    Dank voor je uitleg want ik probeer al 5 uur het sarcasme te ontdekken.
  • Citaat
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7

Awards:

Jeronimo schreef: 04 apr 2025, 15:34
    deninho32 schreef: 04 apr 2025, 07:37
    Dank voor je uitleg want ik probeer al 5 uur het sarcasme te ontdekken.
    Maar als je na 5 uur nog steeds het sarcasme niet hebt gevonden, dan bedoelde @deninho32 het waarschijnlijk écht goed ;)
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    koetje
    Legende
    7

Kijk het proces tot aankoop van een TV, laptop en dit geval huur van een auto is best leuk.

Alleen niet iedereen trekt het als je op een gegeven moment tot het punt komt dat ze zonnebrilhouders van de Volvo XC60 vergeleken worden met die van de Kia EV6.
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

@Tijn al in de Volvo(s) proefgereden?
  • Citaat
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Juancho schreef: 08 apr 2025, 16:19 @Tijn al in de Volvo(s) proefgereden?
    Hi, nee nog niet.
    Moet de proefrit zelfs nog inplannen, heb ik nog niet de tijd voor genomen om dat te doen.
    Ga ik wel binnenkort doen
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Tijn voor dit bericht:
    Juancho
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Zit de laatste tijd ook meer eraan te denken om nog eerst een 2e hands diesel auto te kopen, bijvoorbeeld de BMX X1 en dan over een paar jaar pas over te stappen naar volledig elektrisch als de batterijen hopelijk nog wat beter zijn. Aangezien ik het nu wel erg fijn vind rijden nog en vooral het gemak van 1x tanken en 1.000km rijden wel erg prettig is t.o.v. continu moeten laden als ik langere afstanden moet rijden. Momenteel rij ik soms weer 450km op 1 dag en thuis laden gaat niet heel snel. Het bereik van sommige nieuwe elektrische auto's is wel prima, maar in de winter is dat nog erg laag.

Overwegingen genoeg nog en gelukkig geen haast voor de korte termijn. Als mijn huidige auto het nog een jaar volhoudt is wat langer wachten nog een prima optie.
  • Citaat
    deninho32
    Site Admin
    7
    Favoriete speler: Vinnie Jones

Awards:

Er gaat niets boven diesel (Y)
  • Citaat
  • Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente. ~ Cor van Hout
    Fedeli sono i cani. ~ Salvatore Riina

#Free Willy
    Juancho
    Mister PSV
    7

@Tijn als je wel wil gaan leasen moet je rekening houden met dat na dit jaar de bijtelling naar 22% gaat voor EVs. Dat scheelt een hoop hoor ivm nog dit jaar een EV op kenteken krijgen.

Dus als je die stap wel serieus overweegt zou ik het echt nog dit jaar doen. De solid state batterijen gaan de toekomst worden en echt verschil maken maar dat duurt nog wel een x aantal jaren dus dat zit je al snel aan einde leasecontract.

Wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

Overigens je opmerking dat je zogenaamd continue moet laden klopt ook niet echt. Dat is een beetje de angst die vele rijders nog hebben die twijfelen om over te stappen op een EV. Wat vond je van het rijden in een EV eigenlijk? Geen koppel, niet meer schakelen, stilte, evt OPD...
  • Citaat
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Juancho schreef: 12 apr 2025, 00:21 @Tijn als je wel wil gaan leasen moet je rekening houden met dat na dit jaar de bijtelling naar 22% gaat voor EVs. Dat scheelt een hoop hoor ivm nog dit jaar een EV op kenteken krijgen.

Dus als je die stap wel serieus overweegt zou ik het echt nog dit jaar doen. De solid state batterijen gaan de toekomst worden en echt verschil maken maar dat duurt nog wel een x aantal jaren dus dat zit je al snel aan einde leasecontract.

Wel iets om rekening mee te houden lijkt me.

Overigens je opmerking dat je zogenaamd continue moet laden klopt ook niet echt. Dat is een beetje de angst die vele rijders nog hebben die twijfelen om over te stappen op een EV. Wat vond je van het rijden in een EV eigenlijk? Geen koppel, niet meer schakelen, stilte, evt OPD...
    Bijtelling is voor mij niet zo relevant, ik koop hem zelf zakelijk en rijd er niet privé in dan. Voor die paar honderd km privé gebruiken we de auto van mijn vrouw wel, daar ga ik niet zoveel bijtelling voor betalen.

Continu laden bedoel ik in mijn eigen situatie. Nu rijd ik regelmatig rond de 1000km per week en tank ik 1x. Met een elektrische auto is dat minimaal 2x laden in de week en dat vergt wel wat van de stoppenkast thuis ook. We hebben een laadpaal thuis die als het goed is op zijn eigen groep aangebracht is, maar als die aanstaat en er draait nog een wasmachine 's nachts dan springt er vaak een groep uit. De auto van de vrouw heeft niet zoveel bereik en die laadt meestal 1x in de week, soms 2x, dus als die van mij ook 2x thuis moet laden vergt dat ook wat planning. En ik vraag me af of ik thuis die grotere batterij ook echt volledig opgeladen krijg in 1 nacht laden.

Eerst maar eens een proefrit plannen in de Volvo en nog even wat vergelijken de komende periode. Het is wel een flinke investering, zeker t.o.v. een 2e hands BMW X1 Diesel. Mijn huidige auto ga ik in de zomer ook eens na laten kijken wat de verwachtingen zijn hoe lang die nog mee kan. Die heeft nu 450.000 km gereden al.

Rijden in een EV bevalt wel, maar ik rijd dus nu ook al wel regelmatig elektrisch. Niet meer schakelen ben ik al gewend, want mijn diesel is ook een automaat en die rijdt ook wel stil. OPD heb ik nog nooit gereden, ik weet niet of ik dat heel fijn ga vinden. Heb nog nooit last gehad van rijden met 2 pedalen. maar goed, automaat vond ik ook niet nodig tot ik het gereden had en toen was het toch wel erg fijn.
  • Citaat
  • koetje
    Legende
    7

Tijn schreef: 11 apr 2025, 13:47 Zit de laatste tijd ook meer eraan te denken om nog eerst een 2e hands diesel auto te kopen, bijvoorbeeld de BMX X1
    Je komt geen centrum meer in (helaas)...
  • Citaat
  • Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

koetje schreef: 14 apr 2025, 19:44
    Tijn schreef: 11 apr 2025, 13:47 Zit de laatste tijd ook meer eraan te denken om nog eerst een 2e hands diesel auto te kopen, bijvoorbeeld de BMX X1
    Ja dat is wel een groot nadeel idd, maar dat is nog steeeds niet toch? Met mijn huidige diesel mocht ik vorig jaar nog Den Haag in en die is van 2012. Heb het recent niet nagekeken, maar zal dit nog wel uit moeten zoeken idd
  • Citaat
  • koetje
    Legende
    7

Tijn schreef: 14 apr 2025, 19:55
    koetje schreef: 14 apr 2025, 19:44

Ja dat is wel een groot nadeel idd, maar dat is nog steeeds niet toch? Met mijn huidige diesel mocht ik vorig jaar nog Den Haag in en die is van 2012. Heb het recent niet nagekeken, maar zal dit nog wel uit moeten zoeken idd
    Aangescherpt sinds januari weer maar ff nagekeken: met BMW X1 kom je wel nog in voor een tijdje.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen koetje voor dit bericht:
    Tijn
    Juancho
    Mister PSV
    7

Tijn schreef: 12 apr 2025, 15:58
    Bijtelling is voor mij niet zo relevant, ik koop hem zelf zakelijk en rijd er niet privé in dan. Voor die paar honderd km privé gebruiken we de auto van mijn vrouw wel, daar ga ik niet zoveel bijtelling voor betalen.
    Ok maar zou je dan puur voor zakelijke ritten niet een veel goedkopere auto nemen? Reden dat ik/wij wat meer budget vrij maken voor een hele mooie en goede leaseauto is dat het ook onze privé auto is waar we behoorlijk wat (verre) ritten in maken. Als ik alleen zakelijk zou rijden had ik nu nooit een Volvo gereden of straks de Polestar maar een heel ander niveau auto wat mij zo min mogelijk geld zou kosten zodat je bijv. wat leasebudget overhoudt als extra salaris.
    Continu laden bedoel ik in mijn eigen situatie. Nu rijd ik regelmatig rond de 1000km per week en tank ik 1x. Met een elektrische auto is dat minimaal 2x laden in de week en dat vergt wel wat van de stoppenkast thuis ook.
    Ligt er aan hoe die 1000km verdeeld is natuurlijk en wat daarbij het belangrijkste is: actieradius of snelladen (400v of 800v techniek). Of een goede combinatie van beide. Het ligt dus helemaal aan hoe een standaard werkweek van jou is ingericht. Tenminste, als je ook openbaar moet laden want nu lees ik ook:
    We hebben een laadpaal thuis die als het goed is op zijn eigen groep aangebracht is, maar als die aanstaat en er draait nog een wasmachine 's nachts dan springt er vaak een groep uit. De auto van de vrouw heeft niet zoveel bereik en die laadt meestal 1x in de week, soms 2x, dus als die van mij ook 2x thuis moet laden vergt dat ook wat planning. En ik vraag me af of ik thuis die grotere batterij ook echt volledig opgeladen krijg in 1 nacht laden.
    je hebt dus thuis een laadpaal. Dan plug je de auto toch elke avond in en is die elke ochtend weer 100% vol? Als je stoppen het niet aan kunnen is je meterkast niet of niet genoeg geschikt voor 3 fasen laden en dat zou ik toch echt wel eerst gaan regelen dan. En ja, een flinke EV kan je makkelijk in 1 nacht volledig opladen.
    Rijden in een EV bevalt wel, maar ik rijd dus nu ook al wel regelmatig elektrisch. Niet meer schakelen ben ik al gewend, want mijn diesel is ook een automaat en die rijdt ook wel stil. OPD heb ik nog nooit gereden, ik weet niet of ik dat heel fijn ga vinden. Heb nog nooit last gehad van rijden met 2 pedalen. maar goed, automaat vond ik ook niet nodig tot ik het gereden had en toen was het toch wel erg fijn.
    Toch is een automaat wel weer anders dan een EV. Je hebt 0 koppel, alleen dat is al heerlijk. Ik heb wel eens een automaat mee gekregen als auto voor een dagje bij onderhoud maar dat schokkerige en dus wel die koppel, ik vind het vreselijk onrustig rijden. Ik niets te vergelijken met de rust en relaxtheid van EV rijden. OPD is daar ook onderdeel van. Je mist het niet als je het niet kent. Ken je het wel... trust me, dat rijdt echt magistraal.

Maargoed, uit je verhaal haal ik dat je eigenlijk nog lang niet zover bent wbt een nieuwe (EV) auto dus ga idd vooral veel proefrijden. Dan vind je vanzelf de auto die past voor jouw situatie.
  • Citaat
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Juancho schreef: 15 apr 2025, 10:58
    1. Ok maar zou je dan puur voor zakelijke ritten niet een veel goedkopere auto nemen? Reden dat ik/wij wat meer budget vrij maken voor een hele mooie en goede leaseauto is dat het ook onze privé auto is waar we behoorlijk wat (verre) ritten in maken. Als ik alleen zakelijk zou rijden had ik nu nooit een Volvo gereden of straks de Polestar maar een heel ander niveau auto wat mij zo min mogelijk geld zou kosten zodat je bijv. wat leasebudget overhoudt als extra salaris.

2. Ligt er aan hoe die 1000km verdeeld is natuurlijk en wat daarbij het belangrijkste is: actieradius of snelladen (400v of 800v techniek). Of een goede combinatie van beide. Het ligt dus helemaal aan hoe een standaard werkweek van jou is ingericht. Tenminste, als je ook openbaar moet laden want nu lees ik ook:

je hebt dus thuis een laadpaal. Dan plug je de auto toch elke avond in en is die elke ochtend weer 100% vol? Als je stoppen het niet aan kunnen is je meterkast niet of niet genoeg geschikt voor 3 fasen laden en dat zou ik toch echt wel eerst gaan regelen dan. En ja, een flinke EV kan je makkelijk in 1 nacht volledig opladen.

3. Toch is een automaat wel weer anders dan een EV. Je hebt 0 koppel, alleen dat is al heerlijk. Ik heb wel eens een automaat mee gekregen als auto voor een dagje bij onderhoud maar dat schokkerige en dus wel die koppel, ik vind het vreselijk onrustig rijden. Ik niets te vergelijken met de rust en relaxtheid van EV rijden. OPD is daar ook onderdeel van. Je mist het niet als je het niet kent. Ken je het wel... trust me, dat rijdt echt magistraal.

4. Maar goed, uit je verhaal haal ik dat je eigenlijk nog lang niet zover bent wbt een nieuwe (EV) auto dus ga idd vooral veel proefrijden. Dan vind je vanzelf de auto die past voor jouw situatie.
    1. Ik rijd zakelijk het meeste kilometers en wil daar wel comfort hebben. Doordeweeks zit ik soms 2 uur per dag in de auto en vaak zelfs langer, sommige dagen haal ik de 5 uur wel. Dus voor zakelijk wil ik sowieso een hele fijne auto. Het plan is om de auto op de zaak te kopen en de komende 5 jaar financial lease te doen en dan na die 5 jaar hem privé over te kopen en dit de auto van mijn vrouw / privé auto te maken. Bijtelling is voor mij niet handig gezien de weinige km's die ik privé rijd. Voor het geld dat ik dan bespaar aan bijtelling zou ik zelfs als ik er mee op vakantie zou willen rondtrekken nog wel een auto kunnen huren voor die 3 weken.

2. Ik wil een hoge actieradius zodat ik zo vaak mogelijk thuis kan laden, maar als ik een keer openbaar moet laden is snelheid ook wel heel belangrijk, want ik ben al lang onderweg vaak en alle extra tijd die de rit kost omdat ik moet laden is zonde van mijn tijd. We hebben thuis idd een laadpaal, voor de elektrische auto van mijn vrouw. Die is geïnstalleerd een paar jaar geleden, maar die heeft regelmatig moeite om de auto volledig op te laden in één nacht en als de wasmachine en droger ook aanstaan in de nacht dan springt er vaak een stop. Misschien moet ik dat eens na laten kijken idd of er aanpassingen nodig zijn, want thuis laden is wel een stuk beter dan openbaar laden. Met 2 auto's die moeten laden wordt het anders wel meer puzzelen om ze goed te laden steeds.

3. Ik rijd een automaat die helemaal niet schokkerig rijdt en mijn vrouw haar auto is elektrisch en ook een automaat, die rijdt ook prima. Ik weet niet wat voor auto je toen meehad, maar een 520d is mij altijd prima bevallen.

4. Nog lang niet wil ik niet zeggen, als het een nieuwe auto wordt dan wordt het een elektrische. Alleen de combinatie tussen prijs, bereik en laadtijd maakt dat ik persoonlijk liever nog een paar jaar diesel zou rijden. De huidige auto's die ik bekijk zijn allemaal nieuw en hebben een redelijk groot bereik, maar hebben ook nog geen reviews over het bereik in de winter en dat valt bij veel auto's toch flink tegen. Die BYD Tang waar ik het verbruik van zag over de afgelopen maanden die kost echt een vermogen aan stroom en dat maakt hem nog een flinke stap duurder. Ik ben er dus nog niet uit en het is ook wel lastig vergelijken allemaal en veel tijd heb ik er nog niet voor gehad de afgelopen maand. Des te duurder die elektrische auto's die ik wel mooi vind zijn, des te meer neig ik nog naar eventueel nog een Diesel aan te schaffen voor de komende jaren, maar ook daar zitten wel wat haken en ogen aan.
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

@Tijn

Als je evt. nog jaren kan/wil wachten zou ik even de solid state batterijen afwachten die gaan komen. Dat wordt echt een mega klapper op gebied van actieradius. Maargoed, dat kan dus nog wel een jaar of 5 duren voor die echt in auto's gaan komen. Ik zie dat voor mezelf dan ook als optie voor de leaseauto (als ik blijf leasen) voor na de Polestar.

Overigens krijg ik het idee dat jullie laadpaal/meterkast slechts 1 fase aan kan. Je vrouw had een auto met kleine batterij toch? Als die in 1 nacht niet/amper vol kan raken dan lijkt het me dat die auto sowieso maar 1 fase kan laden en gezien de problemen met huishoudelijke apparatuur kan het bijna niet anders dan dat jullie meterkast niet klaar is voor 3 fasen laden. Opzich geen ramp, dan kan zo aangepast worden natuurlijk. Maar dan kan je makkelijk je auto in een nachtje volkrijgen hoor. Mijn XC40 met netto een capaciteit van 78.0 kWh zit in zo'n 7 uurtjes helemaal vol als ik die vrijwel leeg hier in de straat aan de laadpaal hang. Gewoon 10-11kW laders.

Als je wel echt een ruimte/SUV gezinsauto wil die je na lease over wilt nemen maar die nu al sterke specs heeft zou ik eens een proefrit maken in de Zeekr 7x. Ik had die eerder genoemd omdat ik de auto ook op de shortlist had staan. Uiteindelijk te duur en ook te groot voor ons (je betaalt voor ruimte die je niet gebruikt, zonde!) maar die is vanaf volgende week eindelijk proef te rijden en de eerst batch komt ook voor de zomer al.

Als je de LRSM pakt heb je een prima actieradius en 800v snelladen. Gezien jouw wijze van kilometers vreten neem ik aan dat je ook regelmatig onderweg zou moeten snelladen? Dan zou ik wel 800v als eis hebben. Kan je ook laden op kantoor, bij je klanten en dus elke nacht weer thuis... dan is 800v leuk maar geen harde eis.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Juancho voor dit bericht:
    Tijn
    “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7

Awards:

Juancho schreef: 15 apr 2025, 13:14

Overigens krijg ik het idee dat jullie laadpaal/meterkast slechts 1 fase aan kan. Je vrouw had een auto met kleine batterij toch? Als die in 1 nacht niet/amper vol kan raken dan lijkt het me dat die auto sowieso maar 1 fase kan laden en gezien de problemen met huishoudelijke apparatuur kan het bijna niet anders dan dat jullie meterkast niet klaar is voor 3 fasen laden. Opzich geen ramp, dan kan zo aangepast worden natuurlijk.
    Hoeft niet per sé een probleem te zijn. Hij kan ook een laadpaal hebben zonder load balancing die niet terugschakelt als er ook andere apparaten stroom vragen.

Zelf hebben wij twee EVs die van zichzelf maar 1 fase laden (theoretische capaciteit 7 kwh, maar dan moet je 35A aansluiting hebben en dat is jaarlijks veel duurder dan 1x of 3x25A), en in de praktijk is dat 1 fase laden meer dan zat om 38 kwh/220km vol te laden in de avond/nacht.
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Josef Dettelbacher schreef: 15 apr 2025, 14:02
    Juancho schreef: 15 apr 2025, 13:14

Overigens krijg ik het idee dat jullie laadpaal/meterkast slechts 1 fase aan kan. Je vrouw had een auto met kleine batterij toch? Als die in 1 nacht niet/amper vol kan raken dan lijkt het me dat die auto sowieso maar 1 fase kan laden en gezien de problemen met huishoudelijke apparatuur kan het bijna niet anders dan dat jullie meterkast niet klaar is voor 3 fasen laden. Opzich geen ramp, dan kan zo aangepast worden natuurlijk.
    Hoeft niet per sé een probleem te zijn. Hij kan ook een laadpaal hebben zonder load balancing die niet terugschakelt als er ook andere apparaten stroom vragen.

Zelf hebben wij twee EVs die van zichzelf maar 1 fase laden (theoretische capaciteit 7 kwh, maar dan moet je 35A aansluiting hebben en dat is jaarlijks veel duurder dan 1x of 3x25A), en in de praktijk is dat 1 fase laden meer dan zat om 38 kwh/220km vol te laden in de avond/nacht.
    Klopt zeker, maar ik ging er even vanuit dat hij niet in de nacht gaat lopen wassen, vaatwasser aan en ook nog eens de droger ;)
    Maar als jij een EV hebt die 3 fasen kan laden lijkt het me dat je ook wil dat de auto dat thuis, aan je eigen laadpaal kan. Als jij een EV hebt die maar 1 fase kan laden... heeft dat natuurlijk geen zin.
  • Citaat
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7

Awards:

Juancho schreef: 15 apr 2025, 14:05
    Josef Dettelbacher schreef: 15 apr 2025, 14:02

Klopt zeker, maar ik ging er even vanuit dat hij niet in de nacht gaat lopen wassen, vaatwasser aan en ook nog eens de droger ;)
    Maar als jij een EV hebt die 3 fasen kan laden lijkt het me dat je ook wil dat de auto dat thuis, aan je eigen laadpaal kan. Als jij een EV hebt die maar 1 fase kan laden... heeft dat natuurlijk geen zin.
    Klopt, maar je moet de investering ook willen doen. Als je van 1 fase naar 3 fase gaat, moet je:
    - nieuwe groepenkast
    - nieuwe laadpaal
    - verzwaring aansluiting regelen

Kan goed bij elkaar 3000-3500 euro kosten.
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Josef Dettelbacher schreef: 15 apr 2025, 20:06
    Juancho schreef: 15 apr 2025, 14:05

Klopt, maar je moet de investering ook willen doen. Als je van 1 fase naar 3 fase gaat, moet je:
    - nieuwe groepenkast
    - nieuwe laadpaal
    - verzwaring aansluiting regelen

Kan goed bij elkaar 3000-3500 euro kosten.
    Dat is idd de overweging die iedereen moet maken. Bij lease kan je soms ook de laadpaal meeleasen. En het ligt er maar net aan wat je stoppenkast nodig heeft aan aanpassingen. Maar als je dan toch besluit om echt over te stappen op EV en dat echt voor vele jaren...dan zou het voor mij echt een no brainer zijn. Je wilt dan gewoon thuis 3 fasen kunnen laden.
  • Citaat
    Plaats reactie