Tijn schreef: 12 apr 2025, 15:58
Bijtelling is voor mij niet zo relevant, ik koop hem zelf zakelijk en rijd er niet privé in dan. Voor die paar honderd km privé gebruiken we de auto van mijn vrouw wel, daar ga ik niet zoveel bijtelling voor betalen.
Ok maar zou je dan puur voor zakelijke ritten niet een veel goedkopere auto nemen? Reden dat ik/wij wat meer budget vrij maken voor een hele mooie en goede leaseauto is dat het ook onze privé auto is waar we behoorlijk wat (verre) ritten in maken. Als ik alleen zakelijk zou rijden had ik nu nooit een Volvo gereden of straks de Polestar maar een heel ander niveau auto wat mij zo min mogelijk geld zou kosten zodat je bijv. wat leasebudget overhoudt als extra salaris.
Continu laden bedoel ik in mijn eigen situatie. Nu rijd ik regelmatig rond de 1000km per week en tank ik 1x. Met een elektrische auto is dat minimaal 2x laden in de week en dat vergt wel wat van de stoppenkast thuis ook.
Ligt er aan hoe die 1000km verdeeld is natuurlijk en wat daarbij het belangrijkste is: actieradius of snelladen (400v of 800v techniek). Of een goede combinatie van beide. Het ligt dus helemaal aan hoe een standaard werkweek van jou is ingericht. Tenminste, als je ook openbaar moet laden want nu lees ik ook:
We hebben een laadpaal thuis die als het goed is op zijn eigen groep aangebracht is, maar als die aanstaat en er draait nog een wasmachine 's nachts dan springt er vaak een groep uit. De auto van de vrouw heeft niet zoveel bereik en die laadt meestal 1x in de week, soms 2x, dus als die van mij ook 2x thuis moet laden vergt dat ook wat planning. En ik vraag me af of ik thuis die grotere batterij ook echt volledig opgeladen krijg in 1 nacht laden.
je hebt dus thuis een laadpaal. Dan plug je de auto toch elke avond in en is die elke ochtend weer 100% vol? Als je stoppen het niet aan kunnen is je meterkast niet of niet genoeg geschikt voor 3 fasen laden en dat zou ik toch echt wel eerst gaan regelen dan. En ja, een flinke EV kan je makkelijk in 1 nacht volledig opladen.
Rijden in een EV bevalt wel, maar ik rijd dus nu ook al wel regelmatig elektrisch. Niet meer schakelen ben ik al gewend, want mijn diesel is ook een automaat en die rijdt ook wel stil. OPD heb ik nog nooit gereden, ik weet niet of ik dat heel fijn ga vinden. Heb nog nooit last gehad van rijden met 2 pedalen. maar goed, automaat vond ik ook niet nodig tot ik het gereden had en toen was het toch wel erg fijn.
Toch is een automaat wel weer anders dan een EV. Je hebt 0 koppel, alleen dat is al heerlijk. Ik heb wel eens een automaat mee gekregen als auto voor een dagje bij onderhoud maar dat schokkerige en dus wel die koppel, ik vind het vreselijk onrustig rijden. Ik niets te vergelijken met de rust en relaxtheid van EV rijden. OPD is daar ook onderdeel van. Je mist het niet als je het niet kent. Ken je het wel... trust me, dat rijdt echt magistraal.
Maargoed, uit je verhaal haal ik dat je eigenlijk nog lang niet zover bent wbt een nieuwe (EV) auto dus ga idd vooral veel proefrijden. Dan vind je vanzelf de auto die past voor jouw situatie.