Ajax - deel III

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Grasmat
Lid van verdienste
7
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Het bekende gezegde luidt niet voor niets: "met de knvb en het geluk aan je zij, is een kampioenschap altijd dichtbij."

Volgende jaar zijn wij het gewoon weer, helemaal op eigen kracht. :strong:
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Grasmat voor dit bericht:
    MC Hammer
    negentiendertien.nl - (300x250) - 1
    Persepolis
    Vedette
    7

Awards:

De bovengrens van Ajax is niet bijster hoog. Dat hebben we gezien in nagenoeg alle wedstrijden tegen sterke ploegen. Zelfs in hun beste wedstrijden, die tegen ons, waarin ze prima speelden maar nog steeds nog niet bijna het niveau aantikten van de kampioenen van afgelopen jaren (Bosz's PSV deel I, Feyenoord van Slot, Ajax van Ten Hag). Maar hun niveau is telkens net genoeg gebleken om de meeste Eredivisie wedstrijden te winnen. Ze spelen tegenstanders niet vaak weg, maar zijn wel steeds iets beter. Het heeft zeker meegezeten in meerdere wedstrijden (weggespeeld worden in Nijmegen en toch winnen, belachelijke penalty voor de 0-1 in Sittard etc.), maar over het algemeen zijn ze net iets beter dan hun Eredivisie tegenstanders en hebben ze op dat niveau genoeg scorend vermogen om het ook af te maken.

Wel kan ik zeggen dat dit m.i. de minst sterke kampioen wordt sinds 2014, of misschien 2017. En ook het grootste verschil in piekniveau/selectie tussen de nr 2 en nr 1 in het voordeel van de nr 2, althans wat ik in mijn leven heb gezien. Misschien dat 2019-20 een klein beetje in de buurt was gekomen wat dat betreft als het seizoen niet afgebroken werd en AZ uiteindelijk kampioen was geworden, maar verder is dit seizoen in dat opzicht ongehoord. En dat is allemaal aan PSV zelf te wijten.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Persepolis voor dit bericht (totaal 2):
    IttotBatsu
    Menno1
    Legende
    7

Als je nog geen atheist bent, dan wordt je het wel in dit seizoen. Ajax kampioen en Weghorst, de anti-Christ die persoonlijk zo'n 8 punten voor ze binnenharkt. het is en blijft verschrikkelijk, maar we hebben het aan ons zelf te danken helaas.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Menno1 voor dit bericht (totaal 2):
    MC HammerTijn
    Ittot
    Vedette
    4

Persepolis schreef: 14 apr 2025, 15:50 De bovengrens van Ajax is niet bijster hoog. Dat hebben we gezien in nagenoeg alle wedstrijden tegen sterke ploegen. Zelfs in hun beste wedstrijden, die tegen ons, waarin ze prima speelden maar nog steeds nog niet bijna het niveau aantikten van de kampioenen van afgelopen jaren (Bosz's PSV deel I, Feyenoord van Slot, Ajax van Ten Hag). Maar hun niveau is telkens net genoeg gebleken om de meeste Eredivisie wedstrijden te winnen. Ze spelen tegenstanders niet vaak weg, maar zijn wel steeds iets beter. Het heeft zeker meegezeten in meerdere wedstrijden (weggespeeld worden in Nijmegen en toch winnen, belachelijke penalty voor de 0-1 in Sittard etc.), maar over het algemeen zijn ze net iets beter dan hun Eredivisie tegenstanders en hebben ze op dat niveau genoeg scorend vermogen om het ook af te maken.

Wel kan ik zeggen dat dit m.i. de minst sterke kampioen wordt sinds 2014, of misschien 2017. En ook het grootste verschil in piekniveau/selectie tussen de nr 2 en nr 1 in het voordeel van de nr 2, althans wat ik in mijn leven heb gezien. Misschien dat 2019-20 een klein beetje in de buurt was gekomen wat dat betreft als het seizoen niet afgebroken werd en AZ uiteindelijk kampioen was geworden, maar verder is dit seizoen in dat opzicht ongehoord. En dat is allemaal aan PSV zelf te wijten.
    Zeker gezien de puntenaantallen waren de teams onder F. de Boer nog slechter. Het spel was niet om aan te zien, de kwaliteit vd spelers schat ik vergelijkbaar in maar dit Ajax haalt wel achterlijk veel punten.

Ik denk dat PSV onder Vergoossen in 2008 een vergelijkbaar kampioenschap heeft binnen geharkt. Zij het ook met minder punten. Maar dat was ook echt met verschrikkelijk voetbal en vaak hakken over de sloot a la Ajax dit seizoen. Verder kan ik me niet een vergelijkbaar PSV kampioen herinneren dan dit Ajax.
  • Citaat
    VeresRivne
    Vedette
    6

Persepolis schreef: 14 apr 2025, 15:50 De bovengrens van Ajax is niet bijster hoog. Dat hebben we gezien in nagenoeg alle wedstrijden tegen sterke ploegen. Zelfs in hun beste wedstrijden, die tegen ons, waarin ze prima speelden maar nog steeds nog niet bijna het niveau aantikten van de kampioenen van afgelopen jaren (Bosz's PSV deel I, Feyenoord van Slot, Ajax van Ten Hag). Maar hun niveau is telkens net genoeg gebleken om de meeste Eredivisie wedstrijden te winnen. Ze spelen tegenstanders niet vaak weg, maar zijn wel steeds iets beter. Het heeft zeker meegezeten in meerdere wedstrijden (weggespeeld worden in Nijmegen en toch winnen, belachelijke penalty voor de 0-1 in Sittard etc.), maar over het algemeen zijn ze net iets beter dan hun Eredivisie tegenstanders en hebben ze op dat niveau genoeg scorend vermogen om het ook af te maken.

Ik vond Feyenoord 2017 nou ook niet bepaald geweldig.

Ergens kan ik nog wel een beetje volgen wat je bedoelt met piekniveau en dergelijke, zelf vond ik Ajax in 2002-2003, in 2009-2010 tegen Twente ook betere elftallen hebben puur qua kwaliteit en potentieel, ook 2016-2017 was Ajax dat tweede eindigde een beter elftal dan Feyenoord imo. Ook 2006-2007 vind ik Ajax beter dan PSV, daarbij aangetekend dat AZ het voor mij destijds het meest verdiende.
    Het voelt goed eens aan andere kant van de medaille te zitten, al kun je het wel hebben over enkele kampioenschappen van De Boer waarin een minder Ajax kampioen werd.

Ik heb er geen probleem mee om het over het spel te hebben. Kijk dat Ajax niet van het niveau Ten Hag, Bosz, Slot zou zijn was evident. Elk van hen had ook bij hun respectievelijke elftallen een aanlooptijd op dat niveau te komen, opgeteld met echt betere selecties. In mijn perspectief moet je vooral naar omstandigheden kijken; Ajax had een shitload aan Europese wedstrijden ook qua kwalificatie en geel weinig voorbereidingstijd. Er is door Farioli ook heel wat potten voor gekozen spelers te wisselen of sparen om de selectie tot eind seizoen fit te houden. Ajax was vaak genoeg niet super sprankelend maar net zoals Twente 2010 en Feyenoord 2017 stond er wel een team.

Wat ik wel vind meespelen in de discussies hier is dat van sommige spelers nog het beeld bestaat van het jaar ervoor terwijl een aantal spelers zich goed herpakt hebben zoals bv Sutalo. Die heeft het qua intercepties echt enorm goed gedaan.

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/sut ... klassement
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen VeresRivne voor dit bericht (totaal 2):
    SkuddemRecoba
    It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
    SLAVA UKRAINE!!!
    Prof_napo
    Vedette
    3
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

VeresRivne schreef: 14 apr 2025, 17:56 Wat ik wel vind meespelen in de discussies hier is dat van sommige spelers nog het beeld bestaat van het jaar ervoor terwijl een aantal spelers zich goed herpakt hebben zoals bv Sutalo. Die heeft het qua intercepties echt enorm goed gedaan.

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/sut ... klassement
    Ander spelsysteem waardoor hij er ook beter uit komt en een team dat in de kracht speelt. Geef je minder ruimte moet je als tegenstander risicovollere ballen gaan geven en met daarmee dus ook de grotere kans dat het onderschept wordt. Daar zit ook wel het risico in dat als Farioli weg zou gaan ( wat ik niet uit zou sluiten ) en je weer een hoofdtrainer vindt die "ajax-voetbal" wil gaan spelen kan dat ook weer net zo snel omdraaien.

Doet Sutalo het in deze spelopvatting het goed? Zeker. Significant beter dan het voorgaande seizoen. Maar dat gaat ook op voor matige speler van vorig seizoen zoals Gaaei. Meer zekerheden in bouwen is ook een makkelijkere manier om de zwakheden te voorkomen ( en dat doet Farioli gewoon goed )
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Prof_napo voor dit bericht (totaal 4):
    MassimoPersepolisRen Höekmr.top
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

:tear:
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    3
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

Standbeeld schreef: 17 apr 2025, 21:09

:tear:
    :lol:

Nutteloze vraag van de NOS, maar goed als men - zoals deze X'er - zo graag in het kamp Farioli wil zitten mag ook wel onderkend worden dat Farioli in het verleden meer dan eens juist niet op de inhoudelijke vragen wilde reageren ( zoals keeperskeuze )
  • Citaat
  • RIO
    Legende
    5
    Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Die Fabiola zit regelmatig aan een kruisje of twee.
  • Citaat
    Maikel
    Site Admin
    6

RIO schreef: 18 apr 2025, 10:54 Die Fabiola zit regelmatig aan een kruisje of twee.
    Voornamelijk die van Brobbey
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    4
    Seizoenkaart: Vak P
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Jerdy Schouten

RIO schreef: 18 apr 2025, 10:54 Die Fabiola zit regelmatig aan een kruisje of twee.
    Niet drie? :think:
  • Citaat
    VeresRivne
    Vedette
    6

Volgens De Telegraaf wil technisch directeur Alex Kroes enkel Josip Sutalo en Anton Gaaei behouden. De ochtendkrant noemt de clausules die Mislintat heeft bekrachtigd ‘een molensteen om de nek van Ajax’.

Na Ramaj, Tahirovic en Mikautadze hoopt Ajax komende zomer ook Jakov Medic, Borna Sosa, Gastón Avila, Sivert Mannsverk, Branco van den Boomen, Chuba Akpom en Carlos Forbs te lozen.

Op Van den Boomen na zijn al deze spelers momenteel uitgeleend. Medic, Sosa, Akpom en Forbs kunnen door hun tijdelijke werkgever definitief worden overgenomen. Bij Avila en Mannsverk is sprake van kale huur.

De Telegraaf acht de kans klein dat Akpom en Forbs definitief worden overgenomen. De ochtendkrant weet wel dat Ajax hoop heeft dat de opties in het huurcontract van Medic en Sosa worden gelicht.
  • Citaat
  • It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
    SLAVA UKRAINE!!!
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

VeresRivne schreef: Gisteren, 07:20Volgens De Telegraaf wil technisch directeur Alex Kroes enkel Josip Sutalo en Anton Gaaei behouden. De ochtendkrant noemt de clausules die Mislintat heeft bekrachtigd ‘een molensteen om de nek van Ajax’.
    Om wat voor clausules gaat het dan? Dat lees ik niet terug in je stuk. Jammer voor Ajax dat ze Mikautadze zo makkelijk hebben laten gaan. Die doet het goed bij Lyon. Heeft een flink beter rendement dan Brubbie en Weghorst.
  • Citaat
  • joop123
    Talent
    1

Standbeeld schreef: Gisteren, 07:48
    VeresRivne schreef: Gisteren, 07:20Volgens De Telegraaf wil technisch directeur Alex Kroes enkel Josip Sutalo en Anton Gaaei behouden. De ochtendkrant noemt de clausules die Mislintat heeft bekrachtigd ‘een molensteen om de nek van Ajax’.
    Om wat voor clausules gaat het dan? Dat lees ik niet terug in je stuk. Jammer voor Ajax dat ze Mikautadze zo makkelijk hebben laten gaan. Die doet het goed bij Lyon. Heeft een flink beter rendement dan Brubbie en Weghorst.
    die spelers gaan anderhalf keer hun salaris verdienen.
  • Citaat
    29.04.2007
    Nationale topspeler
    4
    Seizoenkaart: Vak YY

Awards:

joop123 schreef: Gisteren, 07:49
    Bij het behalen van een bepaald aantal wedstrijden of wat bedoel je?
  • Citaat
  • joop123
    Talent
    1

29.04.2007 schreef: Gisteren, 07:51
    joop123 schreef: Gisteren, 07:49

Bij het behalen van een bepaald aantal wedstrijden of wat bedoel je?
    bij het behalen van Champions League voetbal.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen joop123 voor dit bericht:
    29.04.2007
    joop123
    Talent
    1

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/12 ... ijten.html

Volgens de ochtendkrant gaan negen van de twaalf aankopen van de vertrokken Duitse technisch directeur liefst anderhalf keer hun huidige salaris verdienen. Alleen van Diant Ramaj, Benjamin Tahirovic en Georges Mikautadze werd al afscheid genomen. Door de bepalingen in de contracten wil Ajax ook 'als de wiedeweerga van de rest af', behoudens Josip Sutalo en Anton Gaaei. Het is immers een molensteen om de nek van de Eredivisie-koploper.
  • Citaat
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

Is dit niet weer een vals frame van De T? Volgens mij werkt Ajax al sinds jaren met een Europees-afhankelijk salaris. Dus wat dat betreft zou het toch logisch zijn dat iedereen weer meer gaat verdienen als ze CL spelen?
  • Citaat
  • PeterHoekstra
    Bankzitter
    1

Dit nieuws over die molensteen van Mislintat is voor ons goed nieuws. Gaat een hoop onrust veroorzaken. 109 miljoen aan spelers. Wat een bedrag voor zoveel matige spelers. Kunnen we Mislintat een klein standbeeldje geven?
  • Citaat
  • Op naar de derde ster
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Kortom: ze gaan eerst veel in hun achteruit richting een Europa League begroting en daar moeten ze nog enorme stappen voor zetten. En de spelers zijn moeilijker te verkopen doordat ze gigantisch verdienen volgend jaar. Dat betekent dus lagere transfersommen als je ze wil verkopen of knaken meegeven.
    Standbeeld schreef: Gisteren, 07:59 Is dit niet weer een vals frame van De T? Volgens mij werkt Ajax al sinds jaren met een Europees-afhankelijk salaris. Dus wat dat betreft zou het toch logisch zijn dat iedereen weer meer gaat verdienen als ze CL spelen?
    Nee, dit is door Mislintat ingevoerd. Al claimt Alex Kroes dat zelf natuurlijk. De verhogingen zijn ook erg fors: 50% meer. De T. heeft gelijk.

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuw ... -gecreeerd
  • Citaat
  • "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Voormalig KG
    Lid scoutingsteam
    6

Fijn dat ze hem hebben laten gaan.
  • Citaat
  • Voormalig KG
    Lid scoutingsteam
    6

PeterHoekstra schreef: Gisteren, 08:04 Dit nieuws over die molensteen van Mislintat is voor ons goed nieuws. Gaat een hoop onrust veroorzaken. 109 miljoen aan spelers. Wat een bedrag voor zoveel matige spelers. Kunnen we Mislintat een klein standbeeldje geven?
    Dit is in de situatie waarin wij verkeren niet zomaar goed nieuws. Er moet een hoop gebeuren bij ons en Farioli heeft laten zien resultaten te kunnen halen met een erg magere selectie.
    Dat deze onrust eraan zat te komen was al aan het begin van dit seizoen het geval en ze zullen daar ook vast al een paar plannen voor hebben gemaakt in de hoop CL te halen.

Wat Kroes deze winterstop heeft gedaan, dat gaat nogmaals gebeuren. Al ligt het ook natuurlijk aan wat de spelers willen, maar het gebrek aan perspectief of speeltijd zal spelers die brood voetballers zijn toch over de streep kunnen duwen.

Ik ga ons zelf niet te rijk rekenen
  • Citaat
  • Laatst gewijzigd door Voormalig KG op 19 apr 2025, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Ik wel. Super rijk. Al was het alleen maar omdat het leuker is :mrgreen:

Wat Farioli doet krijg je geen twee jaar voor elkaar. Vergeet het maar. En dan gaan de beste spelers weg want die moeten verkocht worden. En er komt subtop Eredivisie voor terug wat we al een tijd zien bij Ajax. Dit is prima nieuws natuurlijk: ipv beginnen met snijden gaan bij 9 spelers dus het salaris met 50% omhoog. En Alex Kroes is geen goede verkoper gebleken vooralsnog.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen ShovingNE2 voor dit bericht:
    Voormalig KG
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Voormalig KG
    Lid scoutingsteam
    6

Dan doe ik met je mee
  • Citaat
    SKERLA
    Legende
    7
    Favoriete speler: Peet Scheefbril

Awards:

Voormalig KG schreef: Gisteren, 10:47 Dan doe ik met je mee
    Ik ook.

En als het niet uitkomt slaan we hem gewoon om de oren met deze post over een jaar. Win-winsituatie.
  • Citaat
    DonyellMalen
    Legende
    4

VeresRivne schreef: Gisteren, 07:20 Volgens De Telegraaf wil technisch directeur Alex Kroes enkel Josip Sutalo en Anton Gaaei behouden. De ochtendkrant noemt de clausules die Mislintat heeft bekrachtigd ‘een molensteen om de nek van Ajax’.

Na Ramaj, Tahirovic en Mikautadze hoopt Ajax komende zomer ook Jakov Medic, Borna Sosa, Gastón Avila, Sivert Mannsverk, Branco van den Boomen, Chuba Akpom en Carlos Forbs te lozen.

Op Van den Boomen na zijn al deze spelers momenteel uitgeleend. Medic, Sosa, Akpom en Forbs kunnen door hun tijdelijke werkgever definitief worden overgenomen. Bij Avila en Mannsverk is sprake van kale huur.

De Telegraaf acht de kans klein dat Akpom en Forbs definitief worden overgenomen. De ochtendkrant weet wel dat Ajax hoop heeft dat de opties in het huurcontract van Medic en Sosa worden gelicht.
    Gok dat Ajax Hato wel flink gaat verkopen. Staat onder andere serieus op de radar bij Liverpool.
  • Citaat
  • Plaats reactie