Auto's, leasen, elektrisch rijden enz

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
6
Berichten: 9738
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Josef Dettelbacher schreef: 09 jan 2025, 11:12 Nou, ik vind een EV veel zachter rijden. Een iets meer zwevend gevoel, waarbij stoppen en optrekken gelijkmatiger verlopen. Krijg ook vaak van bijrijders te horen dat ze het heel fijn vinden rijden.
Dat ligt eraan hoe iemand optrekt ;)
Maar het rijdt inderdaad prima, dat zeker.

De rest is vooral afhankelijk van welke auto je gewend bent. Ik ben het helemaal met je eens dat veel zaken die standaard in een EV zitten het rijden prettiger maken, maar ik rijd een benzine auto met o.a. automaat, elektronische handrem en ACC (en digitaal dashboard en nog wat dingen). Daarop maakt de EV dan geen verschil.
Al voelt elke andere auto meteen heel oud aan, iets als schakelen verleer je niet maar ik snap niet dat mensen nog een schakelauto kopen (in de niet budget categorie).
Ik maak ook dankbaar gebruik van one pedal driving, omdat het pedaal loslaten automatisch afremt en energie terugwint. Dat heb je volgens mij ook niet in een traditionele auto?
Klopt, dit is iets typisch voor een EV.
Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar wat ik begrijp is OPD vooral fijn in de bebouwde kom. Daarbuiten rijdt het fijner zonder, op zich logisch aangezien je op een snelweg niet 'op de motor' remt.
En qua prijs: wij hebben een hyundai kona en binnenkort opel corsa e. De prijzen met verbrandingsmotor en gelijkwaardig bouwjaar en kilometrage zijn en waren nagenoeg gelijk op autotrack.
Ook voor de Kona?
Als ik kijk naar auto's met een formaat SUV, dan zijn de EV's in verhouding nog steeds duur. Ze schrijven snel af (met name in het 1e jaar gaat het heel hard), maar voor een knappe 2e handse EV heb ik ongeveer een compleet nieuwe benzine uitvoering. Al zal het zeker verschil maken dat ik bij de EV kijk naar de maximale accu uitvoering.
  • Citaat
  • “Never argue with an idiot.
    They will drag you down to their level and beat you with experience.”
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Ren Höek schreef: 09 jan 2025, 11:39
    Josef Dettelbacher schreef: 09 jan 2025, 11:12 Nou, ik vind een EV veel zachter rijden. Een iets meer zwevend gevoel, waarbij stoppen en optrekken gelijkmatiger verlopen. Krijg ook vaak van bijrijders te horen dat ze het heel fijn vinden rijden.
    Dat ligt eraan hoe iemand optrekt ;)
    Maar het rijdt inderdaad prima, dat zeker.

    De rest is vooral afhankelijk van welke auto je gewend bent. Ik ben het helemaal met je eens dat veel zaken die standaard in een EV zitten het rijden prettiger maken, maar ik rijd een benzine auto met o.a. automaat, elektronische handrem en ACC (en digitaal dashboard en nog wat dingen). Daarop maakt de EV dan geen verschil.
    Al voelt elke andere auto meteen heel oud aan, iets als schakelen verleer je niet maar ik snap niet dat mensen nog een schakelauto kopen (in de niet budget categorie).
    Ik maak ook dankbaar gebruik van one pedal driving, omdat het pedaal loslaten automatisch afremt en energie terugwint. Dat heb je volgens mij ook niet in een traditionele auto?
    Klopt, dit is iets typisch voor een EV.
    Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar wat ik begrijp is OPD vooral fijn in de bebouwde kom. Daarbuiten rijdt het fijner zonder, op zich logisch aangezien je op een snelweg niet 'op de motor' remt.
    En qua prijs: wij hebben een hyundai kona en binnenkort opel corsa e. De prijzen met verbrandingsmotor en gelijkwaardig bouwjaar en kilometrage zijn en waren nagenoeg gelijk op autotrack.
    Ook voor de Kona?
    Als ik kijk naar auto's met een formaat SUV, dan zijn de EV's in verhouding nog steeds duur. Ze schrijven snel af (met name in het 1e jaar gaat het heel hard), maar voor een knappe 2e handse EV heb ik ongeveer een compleet nieuwe benzine uitvoering. Al zal het zeker verschil maken dat ik bij de EV kijk naar de maximale accu uitvoering.
    Ik vind OPD ook fijn op 80-wegen en afritten van snelwegen. Onder ideale omstandigheden win ik hier ruim een kilometer mee terug (bij 100 van het pedaal en dan langzaam helemaal uit laten rollen tot aan het stoplicht). Kan alleen als er niemand achter je rijdt, want dat is vet irritant voor anderen..

    Wij kochten juni vorig jaar onze 39 kwh kona van 2021 met 5k op de teller voor 18.900, en 16.900 na subsidie. Inmiddels is die subsidie er niet meer, maar je ziet nog wel dat dealers hun eigen kortingen geven. Dat was overigens wel een gelukje, want het grootste deel was rond de 30k km voor 17.500. Als ik nu kijk lijken die auto's in de breedte duurder geworden, maar je ziet ze nog staan voor onder de 20k. Als ik ongeveer dezelfde Kona pak in de puur benzine variant, dan zie ik ook prijzen vanaf 18k.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Josef Dettelbacher voor dit bericht:
    Ren Höek
    Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Eenmaal elektrisch denk ik dat velen niet meer terug willen. Het rijdt zo relaxt, het stinkt niet, als je een wagen met OPD hebt is het helemaal relaxt. Het is stil, rust, je hebt instant al het vermogen tot je beschikking. Ik zou echt nooit meer terug willen, hoewel onze 2de auto wel een benzine wagen is. Elke keer als ik daarin even moet rijden vind ik het stinken, schokkerig en mis ik het elektrisch rijden gelijk.

    Overigens ben ik ondertussen wat verder in de zoektocht/berekeningen. De Zeekr blijkt helaas toch duurder zijn dan gedacht. Helaas waarschijnlijk puur omdat de formule/beoordeling wbt een Chinese wagen niet ten goede komt wat betreft de restwaarde. En dat is een belangrijk onderdeel van de bepaling leaseprijs. Ik zou voor die Zeekr zo'n 150 euro meer moeten betalen dan nu bij mijn Volvo die €10.000 duurder is. En dan is het bijtellingsverschil (8vs16%) nog niet eens het grootste probleem. Ik schrok ervan en heb er ook wel een discussie over gehad met de leasemaatschappij. Zeekr is gewoon onderdeel van Geely, zelfde groep waar oa Volvo onder valt.

    Maar die onzekerheid/angs gekoppeld aan de sowieso onzekere EV markt in de toekomst deed er een fors leasebedrag uitrollen. En EV weegt bijv. een stuk zwaarder dan een brandstof auto. Over 5 jaar, als ik de wagen in zou moeten leveren, betaalt de nieuwe rijder volle mep wegenbelasting waarbij gewicht ook een hele belangrijke parameter is. Kortom, men is blijkbaar wat banger om deze wagen na de lease weg te krijgen tov bijv. een Duitse wagen. Ik heb een andere offerte van een collega, die BMW ix1, er naast gelegd. Slechts €1000 cataloguswaarde verschil maar het leasebedrag is bijna €200p/m goedkoper!!! Dat is echt bizar want die BMW is redelijk een basis uitvoering met veel minder actieradius, niet de nieuwste snellaadtechnologie etc.

    Ik heb bij de Zeekr 7x nog wel wat kunnen schaven met de LM maar uiteindelijk alsnog een €100 p/m netto verschil met nu. En ik vind dat je een keer een grens moet trekken.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Gebruikersavatar
    Maax
    Nationale topspeler
    2
    Berichten: 1557
    Lid geworden op: 21 jun 2022
    Seizoenkaart: Vak L

    @Juancho, ik weet niet wat voor benzineauto jij rijdt, maar ik ben nog nooit uitgestapt dat ik dacht: m'n auto stinkt ;)
  • Citaat
  • Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Juancho schreef: 09 jan 2025, 17:17 Eenmaal elektrisch denk ik dat velen niet meer terug willen. Het rijdt zo relaxt, het stinkt niet, als je een wagen met OPD hebt is het helemaal relaxt. Het is stil, rust, je hebt instant al het vermogen tot je beschikking. Ik zou echt nooit meer terug willen, hoewel onze 2de auto wel een benzine wagen is. Elke keer als ik daarin even moet rijden vind ik het stinken, schokkerig en mis ik het elektrisch rijden gelijk.

    Overigens ben ik ondertussen wat verder in de zoektocht/berekeningen. De Zeekr blijkt helaas toch duurder zijn dan gedacht. Helaas waarschijnlijk puur omdat de formule/beoordeling wbt een Chinese wagen niet ten goede komt wat betreft de restwaarde. En dat is een belangrijk onderdeel van de bepaling leaseprijs. Ik zou voor die Zeekr zo'n 150 euro meer moeten betalen dan nu bij mijn Volvo die €10.000 duurder is. En dan is het bijtellingsverschil (8vs16%) nog niet eens het grootste probleem. Ik schrok ervan en heb er ook wel een discussie over gehad met de leasemaatschappij. Zeekr is gewoon onderdeel van Geely, zelfde groep waar oa Volvo onder valt.

    Maar die onzekerheid/angs gekoppeld aan de sowieso onzekere EV markt in de toekomst deed er een fors leasebedrag uitrollen. En EV weegt bijv. een stuk zwaarder dan een brandstof auto. Over 5 jaar, als ik de wagen in zou moeten leveren, betaalt de nieuwe rijder volle mep wegenbelasting waarbij gewicht ook een hele belangrijke parameter is. Kortom, men is blijkbaar wat banger om deze wagen na de lease weg te krijgen tov bijv. een Duitse wagen. Ik heb een andere offerte van een collega, die BMW ix1, er naast gelegd. Slechts €1000 cataloguswaarde verschil maar het leasebedrag is bijna €200p/m goedkoper!!! Dat is echt bizar want die BMW is redelijk een basis uitvoering met veel minder actieradius, niet de nieuwste snellaadtechnologie etc.

    Ik heb bij de Zeekr 7x nog wel wat kunnen schaven met de LM maar uiteindelijk alsnog een €100 p/m netto verschil met nu. En ik vind dat je een keer een grens moet trekken.
    Ik vind het ergens wel logisch. De prijs is nu kunstmatig hoog door die importheffingen op Chinese EV. Dat schrijft extra hard af, want die importheffing vertegenwoordigt geen waarde.
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Maax schreef: 09 jan 2025, 17:46 @Juancho, ik weet niet wat voor benzineauto jij rijdt, maar ik ben nog nooit uitgestapt dat ik dacht: m'n auto stinkt ;)
    Een fiat panda hier als 2de auto. Maar ook wel eens op vakantie met een benzine huurauto. Of dat als ik in onze Volvo zit en je rijdt bijv in een file ofzo.. Dan ruik je die ranzige dampen echt wel hoor. Je bent gewoon echt heel snel gewend aan een stille en niet rokende auto 😁
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Josef Dettelbacher schreef: 09 jan 2025, 17:49
    Juancho schreef: 09 jan 2025, 17:17 Eenmaal elektrisch denk ik dat velen niet meer terug willen. Het rijdt zo relaxt, het stinkt niet, als je een wagen met OPD hebt is het helemaal relaxt. Het is stil, rust, je hebt instant al het vermogen tot je beschikking. Ik zou echt nooit meer terug willen, hoewel onze 2de auto wel een benzine wagen is. Elke keer als ik daarin even moet rijden vind ik het stinken, schokkerig en mis ik het elektrisch rijden gelijk.

    Overigens ben ik ondertussen wat verder in de zoektocht/berekeningen. De Zeekr blijkt helaas toch duurder zijn dan gedacht. Helaas waarschijnlijk puur omdat de formule/beoordeling wbt een Chinese wagen niet ten goede komt wat betreft de restwaarde. En dat is een belangrijk onderdeel van de bepaling leaseprijs. Ik zou voor die Zeekr zo'n 150 euro meer moeten betalen dan nu bij mijn Volvo die €10.000 duurder is. En dan is het bijtellingsverschil (8vs16%) nog niet eens het grootste probleem. Ik schrok ervan en heb er ook wel een discussie over gehad met de leasemaatschappij. Zeekr is gewoon onderdeel van Geely, zelfde groep waar oa Volvo onder valt.

    Maar die onzekerheid/angs gekoppeld aan de sowieso onzekere EV markt in de toekomst deed er een fors leasebedrag uitrollen. En EV weegt bijv. een stuk zwaarder dan een brandstof auto. Over 5 jaar, als ik de wagen in zou moeten leveren, betaalt de nieuwe rijder volle mep wegenbelasting waarbij gewicht ook een hele belangrijke parameter is. Kortom, men is blijkbaar wat banger om deze wagen na de lease weg te krijgen tov bijv. een Duitse wagen. Ik heb een andere offerte van een collega, die BMW ix1, er naast gelegd. Slechts €1000 cataloguswaarde verschil maar het leasebedrag is bijna €200p/m goedkoper!!! Dat is echt bizar want die BMW is redelijk een basis uitvoering met veel minder actieradius, niet de nieuwste snellaadtechnologie etc.

    Ik heb bij de Zeekr 7x nog wel wat kunnen schaven met de LM maar uiteindelijk alsnog een €100 p/m netto verschil met nu. En ik vind dat je een keer een grens moet trekken.
    Ik vind het ergens wel logisch. De prijs is nu kunstmatig hoog door die importheffingen op Chinese EV. Dat schrijft extra hard af, want die importheffing vertegenwoordigt geen waarde.
    Misschien wel maar als hiermee de Europese verkopen tegen gaan vallen zullen ze wel iets moeten doen.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Juancho schreef: 09 jan 2025, 18:47
    Josef Dettelbacher schreef: 09 jan 2025, 17:49

    Ik vind het ergens wel logisch. De prijs is nu kunstmatig hoog door die importheffingen op Chinese EV. Dat schrijft extra hard af, want die importheffing vertegenwoordigt geen waarde.
    Misschien wel maar als hiermee de Europese verkopen tegen gaan vallen zullen ze wel iets moeten doen.
    Wie? Als de leasemaatschappij of dealer jou gewoon een andere auto kan aanbieden, dan maakt het hen toch niet veel uit?
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Josef Dettelbacher schreef: 09 jan 2025, 18:56
    Juancho schreef: 09 jan 2025, 18:47

    Misschien wel maar als hiermee de Europese verkopen tegen gaan vallen zullen ze wel iets moeten doen.
    Wie? Als de leasemaatschappij of dealer jou gewoon een andere auto kan aanbieden, dan maakt het hen toch niet veel uit?
    De merken zelf. Een Zeekr/Xpeng. Je hoort ook steeds vaker dat ze daarom maar fabrieken bouwen in Europa.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Vanmiddag een uurtje proefgereden in de Renault Scenic Esprit Alpine variant. Bewust maar ook onbewust ging ik natuurlijk vergelijken met de geweldige Volvo XC40 die ik nu al bijna 5 jaar heb. Ik kwam dan tot wat puntjes, zowel positief als negatief.

    Positief:

    - Looks zijn echt geweldig. Ik had de mat grijze variant mee en dit maakte hem super stoer met de zwarte details en ook zwarte velgen. Voorkant vond ik ook erg mooi, niet zo saai als vele EVś hebben (de Volvo heeft ook maar een saaie afdekplaat aan de voorkant). Heeft Renault erg mooi opgelost! Er staat overal gewoon een dikke wagen als je de juiste kleurencombinatie hebt. Echter, de mat grijze kleur (onze voorkeur) gaat hem sowieso niet worden, waarom komt later...
    - Meer dan genoeg ruimte, ook achterin. Geen frunk maar wel een hele diepte achterbak. Optisch leek me deze minder groot dan de Volvo maar stiekem is de kofferbak van de Renault super diep maar onder de lade nog een heel diep vak. Ik vraag me alleen af of dat praktisch wel zo handig is. Maargoed, daar moet je even handigheid in vinden.
    - De wagen rijdt heerlijk, genoeg PK om vlot te rijden (al moet je dan niet de eco mode gebruiken want dan kom je echt niet vooruit). Goede wegligging, heuvels en bobbels in de weg filter de wagen prima weg. Erg comfortabel onderstel.
    - Verschillende rijmodi! Erg prettig dat je kan kiezen, dit kan bij Volvo bijv. niet en dat vind ik jammer. Ik denk dat bijv. de Eco stand heel fijn is als je langere tijd moet rijden terwijl de sport stand prettig is voor de wat kortere ritjes en je wat meer actie wil
    - ACC werkt erg prettig, misschien wel beter dan in mijn Volvo. Die is namelijk behoorlijk abrupt in het afremmen als er iets om de wagen gebeurt (bijv. invoegend verkeer of een vrachtwagen die ook maar iets slingert). Soms zit je bijna met je neus tegen de voorruit als je niet oppast. De Renault is daar subtieler in van wat ik er van kon maken tijdens mijn testrit. Grijpt minder abrupt in. Heb het getest op zowel binnenwegen als de snelweg want ik gebruik het bijna altijd als ik in de auto stap.
    -AAOS is ook bij Renault fijn geïntegreerd. Eén van de beste systemen in auto's wat mij betreft. Of beter gezegd, samen met die van Tesla gewoon de beste. De schermen zelf ook prima, het hoofdscherm heeft een fijne soort van splitscreen zodat je buiten je navigatie om nog 2 andere tegels kunt kiezen. Dat mis ik bij Volvo, daar is het scherm kleiner en zie je alleen OF Maps, OF Spotify. Dus je moet heel vaak switchen. Al schijnt er wel een OTA aan te komen dit jaar die dit ook naar de Volvo brengt.

    Dan de mindere punten:

    - Motor op de vooras. Ik was hier al geen fan van dus heb dit even goed lopen testen en mijn gevoel is niet veranderd. Je hebt gewoon veel sneller tractie en ik had zelfs 2x bij afslaan van een rotonde dat de voorwielen flink liepen te slippen. Nu deed ik dit bewust dus dan speel je er op in, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Een EV met de motor op de vooras, nee ik ben er geen fan van en dit zal waarschijnlijk ook gelijk de belangrijkste reden zijn om niet de Scenic te nemen
    - OPD, het zit erop alleen niet tot stilstand. Dit betekent dat je altijd alsnog 2 pedalen moet gebruiken. Opzich geen mega issue en je leert er mee omgaan, maar volledig OPD biedt nog net even wat meer confort.
    - De drukte om je heen, ik vond het een vreselijk drukke auto en dat leidde mij enorm af. Alleen het stuurwiel al bevat 4 of 5 hendels wat het erg druk maakt. Zo is er een hendel voor je audio wat verstopt achter het stuur (niet zichtbaar, dus je zal het op de tast moeten doen) en onbegrijpelijk...een extra hendel aan het stuurwiel voor de rij standen D/N/R/P. Wie verzint dat toch? Dit kan je heel mooi en subtiel wegwerken met een kleine button/pook in de midden console, ook veel logischer en inventiever. Die hendel zit bovendien best hoog waardoor het best vervelend in je zichtveld zit
    - Ik noemde eerder dat de schermen prima zijn, maar wat er getoond wordt is ook erg druk met veel grafische dingen. Nou houd ik daar opzich best van, maar mede door de drukte van het stuur is het gebied voor je neus erg druk, afleidend en in mijn ogen niet logisch
    - Het zicht naar achteren is zwaar belabberd. Je hebt sowieso een grote blinde hoek als je over je rechterschouder kijkt, maar tot mijn verbazing is de achterruit ook erg klein. Ik zou bijna stellen dat het zicht naar achteren als onveilig beschouwd kan worden. Maar ook dit zal vast wennen, maar het viel mij wel gelijk op.
    - De 2 versies die ik zou overwegen, de Esprit Alpine of de Iconic hebben beide leuke dingen maar je kan wat zaken niet zelf kiezen waardoor ze ook gelijk beide wat missen. Zo kan je de mooie mat grijze kleur niet nemen op de Iconic maar op de Iconic heb je wel elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie. En dat mist dan weer op de Alpine. En zo zijn er nog wat dingen die eigenlijk heel jammer zijn want zo kan je nooit de perfecte configuratie samenstellen. Wij zouden dan kiezen voor een andere kleur en dus de Iconic variant.

    Kortom, een hele mooie wagen met een aantal goede eigenschappen maar ook mindere en dat zet mij voorlopig nog heel erg aan het twijfelen. Ik ben niet overtuigd zeg maar. Iets dat ik vanaf seconde 1 in de Volvo wel had toen ik die proef reed. En dat wow gevoel zoek je toch wel een beetje. Nog leuk trouwens, en iets dat ik niet wist. Maar de Renault dealer hier in Zwolle wordt de partner van Xpeng en ze krijgen binnen elk moment 3 wagens van hun waaronder ook de G6 die ook op mijn shortlist staat. Dus ik wordt gelijk gebeld als ze die binnen hebben voor een proefrit. Voor volgende week sowieso ook al een proefrit gepland in de Polestar 2.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Iets zegt me dat jij voor een auto nog kieskeurige bent dan voor een huis ;)

    Motor op de vooras, zoiets zou niet eens bij me opkomen om te checken.
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Ik doe graag grondig onderzoek ja. Je praat niet over een pak melk he dat je koopt/leased. Gaat om veel geld. Bovendien heeft het sowieso mijn interesse ;).
    Bij een woning kan je nog zeggen, ik tik dat keukentje er na 2 jaar sparen wel uit. Dat gaat lastig met een nieuwe motor op de achteras ;)
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    De nieuwe Skoda Elroq zet ik trouwens ook op de lijst. Collega van heeft heeft die gezien en proef gereden. Voor iets meer dan 50k heb je de dikste uitvoering met alle opties. Enorm compleet.

    Ik moet eerlijk zeggen, Skoda komt bij mij niet gelijk in beeld. Beetje oudbollige naam. Maar met de Enqak zijn ze natuurlijk wel een nieuwe weg ingeslagenet modernere wagens. Denk zeker het bekijken even waard!
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Jeronimo
    Vaste waarde in elftal
    1
    Berichten: 742
    Lid geworden op: 28 aug 2023
    Clubvoorkeur: PSV

    Juancho schreef: 10 jan 2025, 18:09 Vanmiddag een uurtje proefgereden in de Renault Scenic Esprit Alpine variant. Bewust maar ook onbewust ging ik natuurlijk vergelijken met de geweldige Volvo XC40 die ik nu al bijna 5 jaar heb. Ik kwam dan tot wat puntjes, zowel positief als negatief.

    Positief:

    - Looks zijn echt geweldig. Ik had de mat grijze variant mee en dit maakte hem super stoer met de zwarte details en ook zwarte velgen. Voorkant vond ik ook erg mooi, niet zo saai als vele EVś hebben (de Volvo heeft ook maar een saaie afdekplaat aan de voorkant). Heeft Renault erg mooi opgelost! Er staat overal gewoon een dikke wagen als je de juiste kleurencombinatie hebt. Echter, de mat grijze kleur (onze voorkeur) gaat hem sowieso niet worden, waarom komt later...
    - Meer dan genoeg ruimte, ook achterin. Geen frunk maar wel een hele diepte achterbak. Optisch leek me deze minder groot dan de Volvo maar stiekem is de kofferbak van de Renault super diep maar onder de lade nog een heel diep vak. Ik vraag me alleen af of dat praktisch wel zo handig is. Maargoed, daar moet je even handigheid in vinden.
    - De wagen rijdt heerlijk, genoeg PK om vlot te rijden (al moet je dan niet de eco mode gebruiken want dan kom je echt niet vooruit). Goede wegligging, heuvels en bobbels in de weg filter de wagen prima weg. Erg comfortabel onderstel.
    - Verschillende rijmodi! Erg prettig dat je kan kiezen, dit kan bij Volvo bijv. niet en dat vind ik jammer. Ik denk dat bijv. de Eco stand heel fijn is als je langere tijd moet rijden terwijl de sport stand prettig is voor de wat kortere ritjes en je wat meer actie wil
    - ACC werkt erg prettig, misschien wel beter dan in mijn Volvo. Die is namelijk behoorlijk abrupt in het afremmen als er iets om de wagen gebeurt (bijv. invoegend verkeer of een vrachtwagen die ook maar iets slingert). Soms zit je bijna met je neus tegen de voorruit als je niet oppast. De Renault is daar subtieler in van wat ik er van kon maken tijdens mijn testrit. Grijpt minder abrupt in. Heb het getest op zowel binnenwegen als de snelweg want ik gebruik het bijna altijd als ik in de auto stap.
    -AAOS is ook bij Renault fijn geïntegreerd. Eén van de beste systemen in auto's wat mij betreft. Of beter gezegd, samen met die van Tesla gewoon de beste. De schermen zelf ook prima, het hoofdscherm heeft een fijne soort van splitscreen zodat je buiten je navigatie om nog 2 andere tegels kunt kiezen. Dat mis ik bij Volvo, daar is het scherm kleiner en zie je alleen OF Maps, OF Spotify. Dus je moet heel vaak switchen. Al schijnt er wel een OTA aan te komen dit jaar die dit ook naar de Volvo brengt.

    Dan de mindere punten:

    - Motor op de vooras. Ik was hier al geen fan van dus heb dit even goed lopen testen en mijn gevoel is niet veranderd. Je hebt gewoon veel sneller tractie en ik had zelfs 2x bij afslaan van een rotonde dat de voorwielen flink liepen te slippen. Nu deed ik dit bewust dus dan speel je er op in, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Een EV met de motor op de vooras, nee ik ben er geen fan van en dit zal waarschijnlijk ook gelijk de belangrijkste reden zijn om niet de Scenic te nemen
    - OPD, het zit erop alleen niet tot stilstand. Dit betekent dat je altijd alsnog 2 pedalen moet gebruiken. Opzich geen mega issue en je leert er mee omgaan, maar volledig OPD biedt nog net even wat meer confort.
    - De drukte om je heen, ik vond het een vreselijk drukke auto en dat leidde mij enorm af. Alleen het stuurwiel al bevat 4 of 5 hendels wat het erg druk maakt. Zo is er een hendel voor je audio wat verstopt achter het stuur (niet zichtbaar, dus je zal het op de tast moeten doen) en onbegrijpelijk...een extra hendel aan het stuurwiel voor de rij standen D/N/R/P. Wie verzint dat toch? Dit kan je heel mooi en subtiel wegwerken met een kleine button/pook in de midden console, ook veel logischer en inventiever. Die hendel zit bovendien best hoog waardoor het best vervelend in je zichtveld zit
    - Ik noemde eerder dat de schermen prima zijn, maar wat er getoond wordt is ook erg druk met veel grafische dingen. Nou houd ik daar opzich best van, maar mede door de drukte van het stuur is het gebied voor je neus erg druk, afleidend en in mijn ogen niet logisch
    - Het zicht naar achteren is zwaar belabberd. Je hebt sowieso een grote blinde hoek als je over je rechterschouder kijkt, maar tot mijn verbazing is de achterruit ook erg klein. Ik zou bijna stellen dat het zicht naar achteren als onveilig beschouwd kan worden. Maar ook dit zal vast wennen, maar het viel mij wel gelijk op.
    - De 2 versies die ik zou overwegen, de Esprit Alpine of de Iconic hebben beide leuke dingen maar je kan wat zaken niet zelf kiezen waardoor ze ook gelijk beide wat missen. Zo kan je de mooie mat grijze kleur niet nemen op de Iconic maar op de Iconic heb je wel elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie. En dat mist dan weer op de Alpine. En zo zijn er nog wat dingen die eigenlijk heel jammer zijn want zo kan je nooit de perfecte configuratie samenstellen. Wij zouden dan kiezen voor een andere kleur en dus de Iconic variant.

    Kortom, een hele mooie wagen met een aantal goede eigenschappen maar ook mindere en dat zet mij voorlopig nog heel erg aan het twijfelen. Ik ben niet overtuigd zeg maar. Iets dat ik vanaf seconde 1 in de Volvo wel had toen ik die proef reed. En dat wow gevoel zoek je toch wel een beetje. Nog leuk trouwens, en iets dat ik niet wist. Maar de Renault dealer hier in Zwolle wordt de partner van Xpeng en ze krijgen binnen elk moment 3 wagens van hun waaronder ook de G6 die ook op mijn shortlist staat. Dus ik wordt gelijk gebeld als ze die binnen hebben voor een proefrit. Voor volgende week sowieso ook al een proefrit gepland in de Polestar 2.
    Heel benieuwd naar je verslag van deze!
  • Citaat
  • Gebruikersavatar
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    7
    Berichten: 14634
    Lid geworden op: 26 aug 2017
    Clubvoorkeur: Ja

    Juancho schreef: 10 jan 2025, 20:20 De nieuwe Skoda Elroq zet ik trouwens ook op de lijst. Collega van heeft heeft die gezien en proef gereden. Voor iets meer dan 50k heb je de dikste uitvoering met alle opties. Enorm compleet.

    Ik moet eerlijk zeggen, Skoda komt bij mij niet gelijk in beeld. Beetje oudbollige naam. Maar met de Enqak zijn ze natuurlijk wel een nieuwe weg ingeslagenet modernere wagens. Denk zeker het bekijken even waard!
    Elroq ziet er idd goed uit! En je rijdt nu Volvo is dat niet stiekem net zo oudbollig als Skoda? :mrgreen:
  • Citaat
  • Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Skoda maakt tegenwoordig echt prima auto's.

    Ik vind het alleen een wat verwarrend merk. Vanwege de afkomst en historie, zag ik dat lange tijd als de budgetversie van VW. De prijzen en design zijn tegenwoordig echter meer op hetzelfde niveau, en die Superb kun je ook prima rijden als directeurtje.
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Juancho
    Mister PSV
    7
    Berichten: 27950
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Jeronimo schreef: 11 jan 2025, 12:37 Heel benieuwd naar je verslag van deze!
    Tennissen ging niet door vandaag vanwege vrieskou (mietjes), dus ik heb gelijk met Polestar gebeld en ik kon vanmiddag al terecht. Heb de boel besproken, een proefrit gemaakt en we hebben even wat offertes gemaakt. Ik kom natuurlijk nu van een XC40 af en de PS2 was van origine een nieuw model van Volvo. Je ziet dus veel overeenkomsten. Al is de PS2 minder een echte SUV als de XC40. Ik was bang dat je heel laag zou zitten terwijl wij graag weer een SUV gevoel willen maar omdat we beide niet groter dan 1.80m zijn konden de stoelen en het stuur flink omhoog en daardoor voelde het alsnog als je aardig hoog op de bok zat. Viel me enorm mee!

    De wagen zelf ziet er prachtig uit, zie foto's hieronder. De standaard kleur (is nieuw voor 2025) vind ik zelfs de mooiste van de beschikbare dus dat scheelt weer een leuk bedrag. Ik vind de PS2 er sportief uitzien, tijdloos wat mij betreft qua uiterlijk (XC40 trouwens ook). Van binnen gelukkig wel op bepaalde dingen wat anders dan onze Volvo, anders zou het wel heel erg look a like zijn :). In de PS2 zit je meer in de drivers seat om zo maar te zeggen. Er zit een flinke middenconsole waardoor je als rijder het gevoel krijgt alsof je in de cockpit zit. Ook hier wel het advies/tip: als je langer bent dan bijv. 1.85-1.90m dan kan het wel krap worden. Dus ben je langer, ga dat zeker goed testen! Ik had 0,0 last van die middenconsole en vond het wel prettig. Ik ben natuurlijk bekend met AAOS maar bij de PS2 is het net wat anders dan in de XC40 maar ook (totaal) anders dan in de Renault Scenic waar ik gister in proef reed. In mijn Volvo vind ik het erg fijn werken, in de Polestar nog iets beter en in de Renault vond ik het erg druk en hektisch.

    Stap je in de PS2 dan voel je gelijk de rust, eenvoud maar ook warme Scandinavische sfeer. Ik vind het interieur prachtig, zeker als je de juiste samenstelling kiest van materialen. Dat is natuurlijk smaak, maar persoonlijk zit ik echt tussen het saaie van een Tesla en de te drukke wagens (zoals de Scenic van gister) in. Zowel de Volvo als Polestar zitten daar perfect tussen in. Echt oprecht heel mooi. Is dan alles top? Zeker niet, ik snap 2 zaken op gebied van ontwerp totaal niet: je hebt 2 bekerhouders maar 1 ervan zit sowieso onder de armsteun en de 2de half zodat je die alleen kan gebruiken als je de armsteun iets naar achteren doet. Gewoon niet handig als je, zoals ik, vaak en koffie/thee mee hebben en een flesje water. Die kan je gewoon niet beide kwijt. Ander irritant punt vind ik dat de (draadloos) telefoon oplaad plek gekanteld zit. Je ziet dus het scherm niet en ik heb eigenlijk altijd FM aanstaan. En dat zie ik niet. Dus moet je weer gaan kloten met een externe telefoonhouder maar dat vind ik zo afdoen van het strakke interieur.

    Qua rijden dan, gelukkig heeft Polestar (net als Volvo) bij de single motor extended range de motor van voor naar achter verplaatst. Ik gaf gister al aan bij de Scienic dat ik het niet prettig vond, de motor op de vooras. Mensen willen nog wel eens vergeten hoeveel power ze met zo'n EV onder de kont hebben. Voordeel van de motor op de achteras is dat de vooras zich puur kan richten op het sturen terwijl de achteras heel netjes het forse vermogen (300pk!!!) afhandelt. Ik heb dezelfde testjes gedaan als gister. Met de Renault slipte de voorwielen, bij de Polestar met meer PK niet. Natuurlijk alsnog niet zo stabiel als mijn dual motor XC40, maar nogmaals, ik zou altijd bij den single motor die op de achteras willen. Niet dat het ongevaarlijk is op de vooras, daarvoor grijpt het systeem wel in, maar toch.

    Het 2025 model is verder door nieuwe motoren en software enorm zuinig. Ik kwam bij de testrit van 30km op gemiddeld 17,6kWh. In de winter kom je wel aan 500km terwijl je in het voorjaar/zomer wel richting de 600km gaat. Dat is een serieuze actieradius. Omdat je ook nog eens met 205kW kan snelladen zit je echt wel goed voor de komende jaren en kan je moeiteloos door heel Europa cruisen als je dat zou willen. Met zo'n actieradius heb je in principe niet de beste 800v techniek nodig.

    Tot slot, ik weet niet of jij geïnteresseerd bent in lease of koop van deze auto (je vraagt het vast niet voor niets ;)), maar als je nadenkt over koop heb je nu een hele mooie actie van 3 gratis pakketten wat je bijna €5500 scheelt. Denk je net als mij aan lease krijg je het Plus pakket gratis. Maar dat niet alleen want omdat je het plus pakket dus krijgt, heb je ook gelijk een gratis upgrade van de stoelen en bijbehorende materialen door het interieur. Dat maakt het een hele complete wagen die door de gratis upgrades voor mij zeer waarschijnlijk haalbaar maken in de lease. Maandag ga ik de offerte bespreken met de LM. Dit kan maar zo eens onze nieuwe wagen gaan worden...

    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Misschien is dit ook nog wat voor je:

    https://www.autoreview.nl/nieuws/id/35408/mazda-6e-2025
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Heissenberrug
    Internationale topspeler
    7
    Berichten: 4864
    Lid geworden op: 26 aug 2017

    Prachtige auto Jan, geweldige kleur ook.
  • Citaat
  • DeEintovenaar
    Nationale topspeler
    2
    Berichten: 2352
    Lid geworden op: 24 mar 2022

    Awards:

    Grappig hoe smaken kunnen verschillen. Ik vind Volvo prachtig maar zo’n Polestar dan weer niet. Over smaak valt niet te twisten.
  • Citaat
  • Gebruikersavatar
    Asterix
    Meervoudig international
    1
    Berichten: 1424
    Lid geworden op: 05 jun 2023

    Tot voor kort via werk een Polestar 2 dual motor long range (409 pk) gereden, m’n eerste elektrische wagen. Een heerlijke snelle auto waarbij je het gevoel hebt dat je over de weg zweeft. Als bestuurder wel wat krap qua beenruimte omdat ik met m’n rechterbeen tegen het harde plastic van de middenconsole zat. Voor het gemak ben ik echter wel weer overgestapt naar een benzine. Bij het gebrek aan een thuislader en lange afstanden rijden geef ik nu de voorkeur aan 3 minuten tanken en wegwezen. Of het moet je hobby zijn om ‘s avonds ergens op een verlaten parkeerplaats aan een ‘snellader’ te hangen 😉. In de toekomst sluit ik een elektrische auto niet uit (koop), maar dan gaat het wel een Tesla worden inclusief de investering in een thuislader. Al ben ik dus nog wat huiverig om een elektrische auto daadwerkelijk te kopen.
  • Citaat
  • Josef Dettelbacher
    Legende
    7
    Berichten: 20952
    Lid geworden op: 25 aug 2017
    Clubvoorkeur: PSV

    Awards:

    Asterix schreef: 12 jan 2025, 12:37 Tot voor kort via werk een Polestar 2 dual motor long range (409 pk) gereden, m’n eerste elektrische wagen. Een heerlijke snelle auto waarbij je het gevoel hebt dat je over de weg zweeft. Als bestuurder wel wat krap qua beenruimte omdat ik met m’n rechterbeen tegen het harde plastic van de middenconsole zat. Voor het gemak ben ik echter wel weer overgestapt naar een benzine. Bij het gebrek aan een thuislader en lange afstanden rijden geef ik nu de voorkeur aan 3 minuten tanken en wegwezen. Of het moet je hobby zijn om ‘s avonds ergens op een verlaten parkeerplaats aan een ‘snellader’ te hangen 😉. In de toekomst sluit ik een elektrische auto niet uit (koop), maar dan gaat het wel een Tesla worden inclusief de investering in een thuislader. Al ben ik dus nog wat huiverig om een elektrische auto daadwerkelijk te kopen.
    Mja ik zie dit toch als effect van te slap Europees/overheidsbeleid. Pas vanaf 2035 moet alles elektrisch zijn, dus dat betekent dus ook een verdeelde markt. Juist in het versneld invoeren zie ik voor iedereen de voordelen. Als je alleen nog maar elektrisch kan kopen, dan betekent dat ook voor producenten schaalvoordelen en lagere productiekosten. Dat kan ook weer leiden tot lagere verkoopprijzen, zoals je nu al ziet gebeuren bij producenten die er meer en meer op inzetten en er vroeg bij waren (PSA, Hyundai, etc). Meer elektrische auto's op de weg betekent ook meer handel voor laadpaalboeren, waardoor er meer aanbod van komt en je dus ook niet naar allerlei gure plaatsen hoeft te gaan.

    Verder is ook de subsidie er één jaar te vroeg af gegaan, nu in 2025 er veel aanbod komt van "betaalbare EV", die met subsidie nieuw onder of rond de 20k uit zou komen.
  • Citaat
  • Her lips said no, but her eyes said read my lips..
    Gebruikersavatar
    Franciscus
    Nationale topspeler
    2
    Berichten: 2620
    Lid geworden op: 27 jul 2022
    Seizoenkaart: Vak PR
    Clubvoorkeur: PSV
    Favoriete speler: Mauro Jr

    Awards:

    Ik vind alle 50 tinten grijs en zilver stuk voor stuk spuuglelijk bij een auto en vooral saaaaaai.
  • Citaat
  • Gebruikersavatar
    Heissenberrug
    Internationale topspeler
    7
    Berichten: 4864
    Lid geworden op: 26 aug 2017

    Franciscus schreef: 12 jan 2025, 21:14 Ik vind alle 50 tinten grijs en zilver stuk voor stuk spuuglelijk bij een auto en vooral saaaaaai.
    Aldus een ouwe grijze peer met een zilveren ketting om z'n nek :lol:
  • Citaat
  • Gebruikersavatar
    Franciscus
    Nationale topspeler
    2
    Berichten: 2620
    Lid geworden op: 27 jul 2022
    Seizoenkaart: Vak PR
    Clubvoorkeur: PSV
    Favoriete speler: Mauro Jr

    Awards:

    Heissenberrug schreef: 12 jan 2025, 21:35
    Franciscus schreef: 12 jan 2025, 21:14 Ik vind alle 50 tinten grijs en zilver stuk voor stuk spuuglelijk bij een auto en vooral saaaaaai.
    Aldus een ouwe grijze peer met een zilveren ketting om z'n nek :lol:
    En bedankt voor die bloemen.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Franciscus voor dit bericht:
    Heissenberrug
    Gebruikersavatar
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    7
    Berichten: 14634
    Lid geworden op: 26 aug 2017
    Clubvoorkeur: Ja

    @Juancho lekker uitgebreide reviews :D En dat interieur van de Polestar is echt heeeeel netjes, imo ook de prima balans tussen clean en druk, vind zelf ook Tesla’s dodelijk saai maar hoef ook niet overal toeters en bellen.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Sensation voor dit bericht:
    Juancho
    Plaats reactie