Juancho schreef: 10 jan 2025, 18:09
Vanmiddag een uurtje proefgereden in de Renault Scenic Esprit Alpine variant. Bewust maar ook onbewust ging ik natuurlijk vergelijken met de geweldige Volvo XC40 die ik nu al bijna 5 jaar heb. Ik kwam dan tot wat puntjes, zowel positief als negatief.
Positief:
- Looks zijn echt geweldig. Ik had de mat grijze variant mee en dit maakte hem super stoer met de zwarte details en ook zwarte velgen. Voorkant vond ik ook erg mooi, niet zo saai als vele EVś hebben (de Volvo heeft ook maar een saaie afdekplaat aan de voorkant). Heeft Renault erg mooi opgelost! Er staat overal gewoon een dikke wagen als je de juiste kleurencombinatie hebt. Echter, de mat grijze kleur (onze voorkeur) gaat hem sowieso niet worden, waarom komt later...
- Meer dan genoeg ruimte, ook achterin. Geen frunk maar wel een hele diepte achterbak. Optisch leek me deze minder groot dan de Volvo maar stiekem is de kofferbak van de Renault super diep maar onder de lade nog een heel diep vak. Ik vraag me alleen af of dat praktisch wel zo handig is. Maargoed, daar moet je even handigheid in vinden.
- De wagen rijdt heerlijk, genoeg PK om vlot te rijden (al moet je dan niet de eco mode gebruiken want dan kom je echt niet vooruit). Goede wegligging, heuvels en bobbels in de weg filter de wagen prima weg. Erg comfortabel onderstel.
- Verschillende rijmodi! Erg prettig dat je kan kiezen, dit kan bij Volvo bijv. niet en dat vind ik jammer. Ik denk dat bijv. de Eco stand heel fijn is als je langere tijd moet rijden terwijl de sport stand prettig is voor de wat kortere ritjes en je wat meer actie wil
- ACC werkt erg prettig, misschien wel beter dan in mijn Volvo. Die is namelijk behoorlijk abrupt in het afremmen als er iets om de wagen gebeurt (bijv. invoegend verkeer of een vrachtwagen die ook maar iets slingert). Soms zit je bijna met je neus tegen de voorruit als je niet oppast. De Renault is daar subtieler in van wat ik er van kon maken tijdens mijn testrit. Grijpt minder abrupt in. Heb het getest op zowel binnenwegen als de snelweg want ik gebruik het bijna altijd als ik in de auto stap.
-AAOS is ook bij Renault fijn geïntegreerd. Eén van de beste systemen in auto's wat mij betreft. Of beter gezegd, samen met die van Tesla gewoon de beste. De schermen zelf ook prima, het hoofdscherm heeft een fijne soort van splitscreen zodat je buiten je navigatie om nog 2 andere tegels kunt kiezen. Dat mis ik bij Volvo, daar is het scherm kleiner en zie je alleen OF Maps, OF Spotify. Dus je moet heel vaak switchen. Al schijnt er wel een OTA aan te komen dit jaar die dit ook naar de Volvo brengt.
Dan de mindere punten:
- Motor op de vooras. Ik was hier al geen fan van dus heb dit even goed lopen testen en mijn gevoel is niet veranderd. Je hebt gewoon veel sneller tractie en ik had zelfs 2x bij afslaan van een rotonde dat de voorwielen flink liepen te slippen. Nu deed ik dit bewust dus dan speel je er op in, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Een EV met de motor op de vooras, nee ik ben er geen fan van en dit zal waarschijnlijk ook gelijk de belangrijkste reden zijn om niet de Scenic te nemen
- OPD, het zit erop alleen niet tot stilstand. Dit betekent dat je altijd alsnog 2 pedalen moet gebruiken. Opzich geen mega issue en je leert er mee omgaan, maar volledig OPD biedt nog net even wat meer confort.
- De drukte om je heen, ik vond het een vreselijk drukke auto en dat leidde mij enorm af. Alleen het stuurwiel al bevat 4 of 5 hendels wat het erg druk maakt. Zo is er een hendel voor je audio wat verstopt achter het stuur (niet zichtbaar, dus je zal het op de tast moeten doen) en onbegrijpelijk...een extra hendel aan het stuurwiel voor de rij standen D/N/R/P. Wie verzint dat toch? Dit kan je heel mooi en subtiel wegwerken met een kleine button/pook in de midden console, ook veel logischer en inventiever. Die hendel zit bovendien best hoog waardoor het best vervelend in je zichtveld zit
- Ik noemde eerder dat de schermen prima zijn, maar wat er getoond wordt is ook erg druk met veel grafische dingen. Nou houd ik daar opzich best van, maar mede door de drukte van het stuur is het gebied voor je neus erg druk, afleidend en in mijn ogen niet logisch
- Het zicht naar achteren is zwaar belabberd. Je hebt sowieso een grote blinde hoek als je over je rechterschouder kijkt, maar tot mijn verbazing is de achterruit ook erg klein. Ik zou bijna stellen dat het zicht naar achteren als onveilig beschouwd kan worden. Maar ook dit zal vast wennen, maar het viel mij wel gelijk op.
- De 2 versies die ik zou overwegen, de Esprit Alpine of de Iconic hebben beide leuke dingen maar je kan wat zaken niet zelf kiezen waardoor ze ook gelijk beide wat missen. Zo kan je de mooie mat grijze kleur niet nemen op de Iconic maar op de Iconic heb je wel elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie. En dat mist dan weer op de Alpine. En zo zijn er nog wat dingen die eigenlijk heel jammer zijn want zo kan je nooit de perfecte configuratie samenstellen. Wij zouden dan kiezen voor een andere kleur en dus de Iconic variant.
Kortom, een hele mooie wagen met een aantal goede eigenschappen maar ook mindere en dat zet mij voorlopig nog heel erg aan het twijfelen. Ik ben niet overtuigd zeg maar. Iets dat ik vanaf seconde 1 in de Volvo wel had toen ik die proef reed. En dat wow gevoel zoek je toch wel een beetje. Nog leuk trouwens, en iets dat ik niet wist. Maar de Renault dealer hier in Zwolle wordt de partner van Xpeng en ze krijgen binnen elk moment 3 wagens van hun waaronder ook de G6 die ook op mijn shortlist staat. Dus ik wordt gelijk gebeld als ze die binnen hebben voor een proefrit.
Voor volgende week sowieso ook al een proefrit gepland in de Polestar 2.