Scheidsrechterstopic

Scheidsrechters en VAR. Bespreek hier de arbitrage.
Trixm
Vedette
7

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Tijn schreef: 07 jan 2025, 12:25 Als vervolg op de Makkelie statistieken in het wedstrijdtopic PSV-AZ heb ik ook die van Nijhuis bekeken over dezelfde periode.
Bijzonder genoeg is bij hem bijna alles gelijk.

Hij heeft vaker gefloten en geeft procentueel nagenoeg het gelijke aantal gele, rode kaarten en penalty's aan Ajax, Feyenoord en PSV.
Enige mogelijke uitschieters zijn het aantal rode kaarten tegen Feyenoord (9% tov Ajax 16% en PSV 13%) en penalty's tegen Ajax (3% tov Feyenoord 10% en PSV 12%).

Winstpercentage is bij Nijhuis overigens 72% voor ons, 61% voor Ajax en 66% voor Feyenoord..
In totaal halen we onder Nijhuis 2,33 punten per wedstrijd en bij Makkelie 2,31 punten per wedstrijd.
Puntpercentage onder Makkelie van de overige clubs
PSV 2.33
Feyenoord 1.96
ajax 2.05

Uit de traditionale top 3 haalt PSV veruit de meeste punten per wedstrijd onder leiding van Makkelie.
  • Citaat
  • Saibari is underrated.
    Grasmat
    Lid van verdienste
    7
    Clubvoorkeur: PSV
    Favoriete speler: Dn Flamingo

Awards:

Logisch, wij zijn dan ook de beste club, misschien wel van de wereld.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Grasmat voor dit bericht (totaal 2):
    D.MillpantsLucNilisLegend
    Maax
    Nationale topspeler
    2
    Seizoenkaart: Vak L

Trixm schreef: 07 jan 2025, 13:11
    Tijn schreef: 07 jan 2025, 12:25 Als vervolg op de Makkelie statistieken in het wedstrijdtopic PSV-AZ heb ik ook die van Nijhuis bekeken over dezelfde periode.

Hij heeft vaker gefloten en geeft procentueel nagenoeg het gelijke aantal gele, rode kaarten en penalty's aan Ajax, Feyenoord en PSV.
    Enige mogelijke uitschieters zijn het aantal rode kaarten tegen Feyenoord (9% tov Ajax 16% en PSV 13%) en penalty's tegen Ajax (3% tov Feyenoord 10% en PSV 12%).

Winstpercentage is bij Nijhuis overigens 72% voor ons, 61% voor Ajax en 66% voor Feyenoord..
    In totaal halen we onder Nijhuis 2,33 punten per wedstrijd en bij Makkelie 2,31 punten per wedstrijd.
    PSV 2.33
    Feyenoord 1.96
    ajax 2.05

Uit de traditionale top 3 haalt PSV veruit de meeste punten per wedstrijd onder leiding van Makkelie.
    Sinds het debuut van Makkelie heeft PSV ook ongeveer 100 punten meer dan Feyenoord gehaald en 40 meer dan Ajax. Dat ligt redelijk in de lijn met wat jij deelt.

De cijfers die jij deelt zijn bij elke scheidsrechter ongeveer hetzelfde (natuurlijk bij Makkelie iets minder omdat die vaker Ajax PSV fluit dan Joey Kooij oid).

Vind jij het zelf niet op z'n minst opvallende cijfers? Het zou normaal gesproken toch niet zo moeten zijn dat de ploeg die (ruim) het best presteert van de 3, de meeste penalty's tegen krijgt, de minste mee en de meeste rode kaarten tegen?

Ik zeg absoluut niet dat Makkelie een pleurishekel aan PSV heeft, of andere complottheorieën. Maar de cijfers vind ik zeker wel het onderbuikgevoel onderbouwen dat iedere keer dat je hem de kans geeft bij een 50/50 zeker niet in het voordeel van PSV fluit.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Maax voor dit bericht:
    JoJo
    JoJo
    Basisspeler
    4
    Favoriete speler: Joey

Tijn schreef: 07 jan 2025, 12:25

Moet denk ik zijn: ondanks leiding van Makkelie.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen JoJo voor dit bericht:
    coendillen43
    Trixm
    Vedette
    7

Awards:

Maax schreef: 07 jan 2025, 13:19

PSV 2.33
    Feyenoord 1.96
    ajax 2.05

Sinds het debuut van Makkelie heeft PSV ook ongeveer 100 punten meer dan Feyenoord gehaald en 40 meer dan Ajax. Dat ligt redelijk in de lijn met wat jij deelt.

De cijfers die jij deelt zijn bij elke scheidsrechter ongeveer hetzelfde (natuurlijk bij Makkelie iets minder omdat die vaker Ajax PSV fluit dan Joey Kooij oid).

Vind jij het zelf niet op z'n minst opvallende cijfers? Het zou normaal gesproken toch niet zo moeten zijn dat de ploeg die (ruim) het best presteert van de 3, de meeste penalty's tegen krijgt, de minste mee en de meeste rode kaarten tegen?

Ik zeg absoluut niet dat Makkelie een pleurishekel aan PSV heeft, of andere complottheorieën. Maar de cijfers vind ik zeker wel het onderbuikgevoel onderbouwen dat iedere keer dat je hem de kans geeft bij een 50/50 zeker niet in het voordeel van PSV fluit.
    Ik geloof wel in voorkeuren, absoluut. Maar iemand als Makkelie wil ook gewoon een succesvol scheidsrechter zijn. Ik heb vooral een hekel aan selectie redenatie. Sure, leg rode kaarten aantallen naast elkaar en beslissing vallen op. Maar ik werk zelf in de wetenschap en als je met dit soort redenatie aankomt, dan laat je vooral zien weinig gevoel voor onderzoek te hebben. Gozubuyuk vind ik ook een interessante casus. De penalty tegen in de kuip was zeer discutabel, daarna kreeg ik de indruk dat hij juist de twijfelgevallen in ht voordeel van PSV uitlegde.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je het in perspectief moet zien. Leg de rode kaarten van PSV fey, en ajax voor met een scoringsysteem voor aan supporters van alle drie de clubs en je krijgt drie totaal verschillende datasets. Het is allemaal perceptie gekleurd door clubvoorkeur. Iets waar ik zelf uiteraard ook onder lijd. Ga ik na de wedstrijd met mijn vrienden praten die voor die andere twee clubs zijn, krijg je een heel ander beeld van een wedstrijd.
  • Citaat
  • Laatst gewijzigd door Trixm op 07 jan 2025, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
    Saibari is underrated.
    SKERLA
    Legende
    7
    Favoriete speler: Peet Scheefbril

Trixm schreef: 07 jan 2025, 13:28Iets waar ik zelf uiteraard ook onder leid
    Afbeelding
  • Citaat
    Maax
    Nationale topspeler
    2
    Seizoenkaart: Vak L

Trixm schreef: 07 jan 2025, 13:28
    Maax schreef: 07 jan 2025, 13:19

Ik geloof wel in voorkeuren, absoluut. Maar iemand als Makkelie wil ook gewoon een succesvol scheidsrechter zijn. Ik heb vooral een hekel aan selectie redenatie. Sure, leg rode kaarten aantallen naast elkaar en beslissing vallen op. Maar ik werk zelf in de wetenschap en als je met dit soort redenatie aankomt, dan laat je vooral zien weinig gevoel voor onderzoek te hebben. Gozubuyuk vind ik ook een interessante casus. De penalty tegen in de kuip was zeer discutabel, daarna kreeg ik de indruk dat hij juist de twijfelgevallen in ht voordeel van PSV uitlegde.

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je het in perspectief moet zien. Leg de rode kaarten van PSV fey, en ajax voor met een scoringsysteem voor aan supporters van alle drie de clubs en je krijgt drie totaal verschillende datasets. Het is allemaal perceptie gekleurd door clubvoorkeur. Iets waar ik zelf uiteraard ook onder leid. Ga ik na de wedstrijd met mijn vrienden praten die voor die andere twee clubs zijn, krijg je een heel ander beeld van een wedstrijd.
    Ik begrijp ook zeker wel wat jij bedoeld. Alleen zijn scheidsrechters gewoon heel lastig wetenschappelijk te beoordelen. De enige KPIs die je kan stellen zijn, denk ik, geel/rood en pingels. Ik deel nu (en dat is wat jij bedoeld) vrij selectief wat data die in mijn voordeel werkt.

Je zou eigenlijk deze data moeten leggen naast die van andere scheidsrechters, en dat weer moeten beoordelen door wedstrijden te categoriseren (PSV Excelsior is anders dan Feyenoord PSV). Maar dat is veelste veel werk voor de simpele zielen, waaronder ik, op dit forum.

Maar dat Makkelie voor velen wordt gezien als een scheidsrechter die we niet mee hebben vind ik wel begrijpelijk, en deze cijfers spreken dat ook weer zeker niet tegen. Het is vooral onderbuik, dat klopt. Maar ik vind ook weinig wat tegen dit onderbuik gevoel spreekt.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Maax voor dit bericht:
    Trixm
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

PSV 2.33
    Feyenoord 1.96
    ajax 2.05

En wat is je punt?
    Dan doet het er niet toe dat we vaker rode kaarten krijgen bijvoorbeeld?
    De scheidsrechter is sowieso goed als we winnen?
    Best bijzonder om alle statistieken verder te negeren en alleen naar die punten te kijken.
    Rode kaarten kunnen ook nog invloed hebben gehad op wedstrijden
    Lijkt me logischer om als het gaat over de beslissingen van de scheidsrechter te kijken naar de statistieken van die scheidsrechter ten aanzien van waar hij het meeste invloed op heeft: het aantal kaarten en penalty's dat hij geeft.

Bij Nijhuis zijn de onderliggende statistieken wel gelijk en is de puntenverhouding niet heel anders:
    PSV 2,33 (bij Makkelie 2,31 als het goed is)
    Feyenoord 2,15 (bij Makkelie 1,97)
    Ajax 2,01 (bij Makkelie idd 2,05)

Bij ons nagenoeg gelijk, bij Ajax ook, alleen bij Feyenoord verschil.
    En gek genoeg bij Makkelie lager, terwijl de cijfers waar hij van belang is juist bij Feyenoord gunstiger uitpakken.
  • Citaat
    Trixm
    Vedette
    7

Awards:

Tijn schreef: 07 jan 2025, 13:56

PSV 2.33
    Feyenoord 1.96
    ajax 2.05

En wat is je punt?
    Dan doet het er niet toe dat we vaker rode kaarten krijgen bijvoorbeeld?
    De scheidsrechter is sowieso goed als we winnen?
    Best bijzonder om alle statistieken verder te negeren en alleen naar die punten te kijken.
    Rode kaarten kunnen ook nog invloed hebben gehad op wedstrijden
    Lijkt me logischer om als het gaat over de beslissingen van de scheidsrechter te kijken naar de statistieken van die scheidsrechter ten aanzien van waar hij het meeste invloed op heeft: het aantal kaarten en penalty's dat hij geeft.

Bij Nijhuis zijn de onderliggende statistieken wel gelijk en is de puntenverhouding niet heel anders:
    PSV 2,33 (bij Makkelie 2,31 als het goed is)
    Feyenoord 2,15 (bij Makkelie 1,97)
    Ajax 2,01 (bij Makkelie idd 2,05)

Bij ons nagenoeg gelijk, bij Ajax ook, alleen bij Feyenoord verschil.
    En gek genoeg bij Makkelie lager, terwijl de cijfers waar hij van belang is juist bij Feyenoord gunstiger uitpakken.
    Mijn punt is alleen dat je alle omstandigheden moet meewegen, niet alleen die omstandigheden die je eigen standpunt bekrachtigen. Ik heb zelf geen specifieke mening de ene of de andere kant op.
  • Citaat
  • Saibari is underrated.
    Het Kanon
    Internationale topspeler
    5

PSV 2.33
    Feyenoord 1.96
    ajax 2.05

Zegt niks over het functioneren van de scheids. Je moet het aantal grove foute beslissingen tellen.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Het Kanon voor dit bericht:
    coendillen43
    Tijn
    Internationale topspeler
    7

Awards:

Trixm schreef: 07 jan 2025, 13:28

Wat ik vooral belangrijk vind is dat je het in perspectief moet zien. Leg de rode kaarten van PSV fey, en ajax voor met een scoringsysteem voor aan supporters van alle drie de clubs en je krijgt drie totaal verschillende datasets. Het is allemaal perceptie gekleurd door clubvoorkeur. Iets waar ik zelf uiteraard ook onder lijd. Ga ik na de wedstrijd met mijn vrienden praten die voor die andere twee clubs zijn, krijg je een heel ander beeld van een wedstrijd.
    De enige die nu continu selectief redeneert ben jij.
    Makkelie wil ook gewoon een succesvolle scheidsrechter zijn? Wat wil dat zeggen? Dan moeten we zijn cijfers maar niet bekijken, want het zegt toch niks? Lekker wetenschappelijk.

Gevoel voor onderzoek? Ja je kan dieper gaan, absoluut, maar over deze database zijn dit toch echt vrij opvallende statistieken hoor. Bij Nijhuis gaat het al om wedstrijden vanaf 2006 dat is bijna 20 jaar. Alsof je daar dan niks over kan zeggen, want er kunnen mogelijk andere redenen zijn.
    Dat je het in perspectief moet zien is waar, maar om dat vervolgens te onderbouwen met "3 supporters vinden wat anders" is niet heel sterk wetenschappelijk.
    Dit zijn de werkelijke cijfers van Makkelie en Nijhuis en die geven al een behoorlijk goed beeld van de UITKOMST.
    Namelijk dat Makkelie veel makkelijker rood geeft aan PSV dan aan Ajax of Feyenoord, wat de reden daarvan is kan je niet 100% zeggen, maar dit is toch heel bijzonder.
    In 121 wedstrijden van Ajax en Feyenoord geeft hij 6 keer rood aan Ajax of Feyenoord en in 62 wedstrijden van PSV geeft hij er al 9.
    Dat is los van wat supporters er van vinden echt een hele bijzondere statistiek.

Nijhuis lijkt in ieder geval consequent te fluiten en Makkelie duidelijk niet.
    En ik had deze uitkomst niet verwacht, want mijn gevoel was dat Makkelie al een paar jaar prima fluit.
    Onze rode kaarten kunnen best terecht geweest zijn, maar dat Ajax en Feyenoord de afgelopen jaren met veel meer wegkomen is echt niet alleen maar gevoel.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Tijn voor dit bericht:
    JoJo
    11 Tinus
    Legende
    4
    Seizoenkaart: Vak RR
    Clubvoorkeur: Philips

Maax schreef: 07 jan 2025, 13:38
    Ik begrijp ook zeker wel wat jij bedoeld. Alleen zijn scheidsrechters gewoon heel lastig wetenschappelijk te beoordelen. De enige KPIs die je kan stellen zijn, denk ik, geel/rood en pingels.
    KPI's als geel/rood en pingels zijn ook niet te meten zonder objectiviteit. Wij kunnen een beslissing terecht vinden maar de meerderheid wellicht niet. Of andersom natuurlijk. Daar zijn we ook fans voor want die emotie hoort erbij. Dus wat je zegt is waar; scheidsrechter zijn wetenschappelijk amper te beoordelen.

Voorheen was er een statistiek hoeveel scheidsrechters naar het VAR scherm zijn geroepen. En hoeveel beslissingen zijn omgedraaid. Maarja als een slechte scheidsrechter 5x terecht naar het VAR scherm wordt gestuurd en hij hersteld het 5x dan heeft ie kut gefloten maar hebben we er geen nadeel van gehad.

In een ander topic noemde ik Higler en onze Turkse vriend al met twee hele grote missers, waarbij de VAR niets deed, en die fouten blijven 10 jaar hangen maar als ze een goedkope pingel geven of een makkelijke rode kaart aan de tegenstanders dan weten we een week later niet eens meer wie de scheids was.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen 11 Tinus voor dit bericht:
    JoJo
    coendillen43
    Jeugdspeler
    4

KPI's die je moet meten om zinvol te zijn:
    1 Het aantal ten onrechte gegeven rode kaarten
    2 Het aantal ten onrechte niet-gegeven rode kaarten
    3 Het aantal ten onrechte gegeven penalties
    4 Het aantal ten onrechte niet-gegeven penalties
    Voor verdere detaillering kun je dat nog uitbreiden met vrije trappen, die tot een doelpunt kunnen leiden,
    zoals recent het eerste doelpunt van Twente. Zo werd een schwalbe beloond met de 0-1,
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3
    Seizoenkaart: Vak P
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Jerdy Schouten

coendillen43 schreef: 08 jan 2025, 16:15 KPI's die je moet meten om zinvol te zijn:
    Voor verdere detaillering kun je dat nog uitbreiden met vrije trappen, die tot een doelpunt kunnen leiden,
    zoals recent het eerste doelpunt van Twente. Zo werd een schwalbe beloond met de 0-1,
    Allemaal uitsluitend negatieve (zogenaamde) 'kpi's', ahum. Zó gaat het vast werken :lol:
  • Citaat
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

psvgouda schreef: 08 jan 2025, 16:21
    coendillen43 schreef: 08 jan 2025, 16:15 KPI's die je moet meten om zinvol te zijn:
    Allemaal uitsluitend negatieve (zogenaamde) 'kpi's', ahum. Zó gaat het vast werken :lol:
    Ik heb net eens door de postgeschiedenis van coendillen43 zitten scrollen, maar van de 51 berichten heb ik precies twee reacties kunnen ontdekken die niet over de arbitrage gingen. Kortom, we hebben wel te maken met een kenner. :mrgreen:
  • Citaat
    psvgouda
    Legende
    3

Standbeeld schreef: 08 jan 2025, 16:27

Ik heb net eens door de postgeschiedenis van coendillen43 zitten scrollen, maar van de 51 berichten heb ik precies twee reacties kunnen ontdekken die niet over de arbitrage gingen. Kortom, we hebben wel te maken met een kenner. :mrgreen:
    Tisvastniet Makkelie :mrgreen:
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    2
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

psvgouda schreef: 08 jan 2025, 17:11
    Tisvastniet Makkelie :mrgreen:
    Tis geen makkie nie.
  • Citaat
    Ricardo Izecson Santos
    Vaste waarde in elftal
    4
    Seizoenkaart: Vak Y
    Favoriete speler: Ismael Saibari

En zoals recent Twente ten onrechte geen penalty kreeg bedoel je?
  • Citaat
  • coendillen43
    Jeugdspeler
    4

We kunnen nu eenmaal niet allen zulke zinvolle bijdragen leveren als deze van standbeeld.
  • Citaat
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Dat je bijna letterlijk alleen maar bezig kan zijn met de aribtrage.... wow.

Nog even en Makkelie is ook piloot die chemtrails maakt.
  • Citaat
  • "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    psvgouda
    Legende
    3

ShovingNE2 schreef: 10 jan 2025, 16:56 Dat je bijna letterlijk alleen maar bezig kan zijn met de aribtrage.... wow.

Nog even en Makkelie is ook piloot die chemtrails maakt.
    Niet dan?! :O
  • Citaat
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

coendillen43 schreef: 10 jan 2025, 15:49
    We kunnen nu eenmaal niet allen zulke zinvolle bijdragen leveren als deze van standbeeld.
    Geen probleem. Ieder zijn/haar specialiteit.
  • Citaat
  • TomPSV
    Legende
    6

Awards:

Is toch prima? Iemand moet de rol van Tirzah overnemen.
  • Citaat
    Ardbeg
    Mister PSV
    6

Doe anders ff aangifte van competitievervalsing 😂
  • Citaat
    Tomm
    Vedette
    6
    Seizoenkaart: Vak F

Awards:

Ardbeg schreef: 10 jan 2025, 17:57

Doe anders ff aangifte van competitievervalsing 😂
    Vermoeden van hè. Heb geen bewijs maar vermoeden van metsjfiksing.
  • Citaat
  • TomPSV
    Legende
    6

Awards:

Ik vind zo’n on field announcement wel echt lachwekkend eigenlijk. Voegt ook bijzonder weinig toe..
  • Citaat
  • Plaats reactie