Trixm schreef: 07 jan 2025, 13:28
Ik geloof wel in voorkeuren, absoluut. Maar iemand als Makkelie wil ook gewoon een succesvol scheidsrechter zijn. Ik heb vooral een hekel aan selectie redenatie. Sure, leg rode kaarten aantallen naast elkaar en beslissing vallen op. Maar ik werk zelf in de wetenschap en als je met dit soort redenatie aankomt, dan laat je vooral zien weinig gevoel voor onderzoek te hebben. Gozubuyuk vind ik ook een interessante casus. De penalty tegen in de kuip was zeer discutabel, daarna kreeg ik de indruk dat hij juist de twijfelgevallen in ht voordeel van PSV uitlegde.
Wat ik vooral belangrijk vind is dat je het in perspectief moet zien. Leg de rode kaarten van PSV fey, en ajax voor met een scoringsysteem voor aan supporters van alle drie de clubs en je krijgt drie totaal verschillende datasets. Het is allemaal perceptie gekleurd door clubvoorkeur. Iets waar ik zelf uiteraard ook onder lijd. Ga ik na de wedstrijd met mijn vrienden praten die voor die andere twee clubs zijn, krijg je een heel ander beeld van een wedstrijd.
De enige die nu continu selectief redeneert ben jij.
Makkelie wil ook gewoon een succesvolle scheidsrechter zijn? Wat wil dat zeggen? Dan moeten we zijn cijfers maar niet bekijken, want het zegt toch niks? Lekker wetenschappelijk.
Gevoel voor onderzoek? Ja je kan dieper gaan, absoluut, maar over deze database zijn dit toch echt vrij opvallende statistieken hoor. Bij Nijhuis gaat het al om wedstrijden vanaf 2006 dat is bijna 20 jaar. Alsof je daar dan niks over kan zeggen, want er kunnen mogelijk andere redenen zijn.
Dat je het in perspectief moet zien is waar, maar om dat vervolgens te onderbouwen met "3 supporters vinden wat anders" is niet heel sterk wetenschappelijk.
Dit zijn de werkelijke cijfers van Makkelie en Nijhuis en die geven al een behoorlijk goed beeld van de UITKOMST.
Namelijk dat Makkelie veel makkelijker rood geeft aan PSV dan aan Ajax of Feyenoord, wat de reden daarvan is kan je niet 100% zeggen, maar dit is toch heel bijzonder.
In 121 wedstrijden van Ajax en Feyenoord geeft hij 6 keer rood aan Ajax of Feyenoord en in 62 wedstrijden van PSV geeft hij er al 9.
Dat is los van wat supporters er van vinden echt een hele bijzondere statistiek.
Nijhuis lijkt in ieder geval consequent te fluiten en Makkelie duidelijk niet.
En ik had deze uitkomst niet verwacht, want mijn gevoel was dat Makkelie al een paar jaar prima fluit.
Onze rode kaarten kunnen best terecht geweest zijn, maar dat Ajax en Feyenoord de afgelopen jaren met veel meer wegkomen is echt niet alleen maar gevoel.