Covid-19

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gesloten
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Regulier of covid of niet is gewoon totaal niet van belang, het enige wat van belang is is hoe hard iemand bepaalde zorg nodig heeft. Jij stelt hoe dan ook voor om niet de noodzaak voorop te stellen, maar de vraag in hoeverre iemand schuld zou hebben aan die noodzaak.

Ik ben daar 100% op tegen, nooit mag iemand zorg geweigerd worden omdat hij schuld zou hebben aan de kwaal. Nog helemaal los van de vraag hoe je dat dan gaat beoordelen.

Slecht doordacht, dit plan!
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Het is geen plan, meer een mening.

Maar op dit moment gebeurt het ook niet. Want wie heeft eerder zorg nodig? Iemand die k*nker heeft waarbij het uistellen van een diverse maanden vrijwel zeker een doodvonnis is? Of iemand die zuurstof nodig heeft? Daar kan je over twisten, maar degene met de zuurstofbehoefte heeft nu wel voorrang en degene met k*nker gaat dood want geen reguliere zorg.

Ik snap prima dat je erop tegen bent. Maar wat vind je van de huidige situatie? Dat mensen geen operaties krijgen om k*nker te verwijderen en transplantaties uit te voeren omdat Covid patienten voorrang hebben. Precies hetzelfde toch?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Laten we hopen dat we daar weg van blijven, dat we op basis van aandoening(en) prioriteit gaan stellen aan wie en wel de IC mogen bemannen. Ik heb de hoop dat er medicijnen die gaan voorkomen dat ICs volstromen met Covid patienten. Want stel dat iemand kanker heeft, gaan we dan ook beoordelen of zo'n iemand een te hoog BMI heeft? Veel drinkt of gedronken heeft of bv roker is ? Want dan moet zo'n iemand ook voorrang verlenen aan iemand die netjes de schijf van 5 volgt en minimaal 3 uur sport ? Ik kan ook werkelijk geen enkele reden bedenken waarom mensen de vaccinatie niet zouden moeten nemen maar triage op basis van aandoeningen ed is een discussie op het ethische lijntje in mijn ogen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Tja, ik ben het niet met je oneens. Maar jullie realiseren je dat we het nu andersom doen he?

Dat is wel ethisch?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

Nee dat doen we nog niet, want niet iedereen is gevaccineerd op dit moment. En verder wordt zorg uitgesteld die uitgesteld kan worden, omdat de kans groter is dat die patienten het overleven itt Covid. Hoe die keuze straks nadat iedereen de kans heeft gehad gevaccineerd te worden, is een andere discussies imho. Maar ben met je eens dat er nu ook hele schrijnende gevallen zijn als resultaat van die uitgestelde zorg.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Op weg naar nr 25 schreef: 25 mei 2021, 14:27 En verder wordt zorg uitgesteld die uitgesteld kan worden, omdat de kans groter is dat die patienten het overleven itt Covid.
Volgens mij is dit niet waar. Er wordt niet gekeken naar patient niveau of de kans groter is of niet. Bepaalde types operaties worden gewoon uitgesteld. En het verwijderen van een tumor wat niet door kan gaan voor een maand of zes: dat kan iedereen wel uitrekenen wat het gevolg is lijkt mij.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Misschien bij jullie in Wageningen, maar oncologie heeft hier iig totaal niet stilgelegen ivm Corona.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

ShovingNE2 schreef: 25 mei 2021, 14:33
Op weg naar nr 25 schreef: 25 mei 2021, 14:27 En verder wordt zorg uitgesteld die uitgesteld kan worden, omdat de kans groter is dat die patienten het overleven itt Covid.
Volgens mij is dit niet waar. Er wordt niet gekeken naar patient niveau of de kans groter is of niet. Bepaalde types operaties worden gewoon uitgesteld. En het verwijderen van een tumor wat niet door kan gaan voor een maand of zes: dat kan iedereen wel uitrekenen wat het gevolg is lijkt mij.
Correct, maar iemand met Covid niet op de IC opnemen is 99% kans dat die patient overlijdt, het niet verwijderen van bv een tumor is uiteraard niet goed maar zal niet direct in alle gevallen resulteren in direct overlijden. Ik denk dat dat veel mensen geen idee hebben van wat er in het ziekenhuis zich afgespeeld heeft. Overigens is het wel interessant om te weten om hoeveel gevallen het gaat met bv uitgestelde ingrepen zoals een tumor verwijderen. Ik ken wel wat mensen die bv langer moesten wachten op operatie aan voet, oog of dat soort gevallen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 25 mei 2021, 14:37 Misschien bij jullie in Wageningen, maar oncologie heeft hier iig totaal niet stilgelegen ivm Corona.
Wellicht dat het per ziekenhuis scheelt, maar wij hebben sowieso geen ziekenhuis (meer). Fusies en zo. Marktwerking, je kent het.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Op weg naar nr 25 schreef: 25 mei 2021, 14:12 Laten we hopen dat we daar weg van blijven, dat we op basis van aandoening(en) prioriteit gaan stellen aan wie en wel de IC mogen bemannen. Ik heb de hoop dat er medicijnen die gaan voorkomen dat ICs volstromen met Covid patienten. Want stel dat iemand ****** heeft, gaan we dan ook beoordelen of zo'n iemand een te hoog BMI heeft? Veel drinkt of gedronken heeft of bv roker is ? Want dan moet zo'n iemand ook voorrang verlenen aan iemand die netjes de schijf van 5 volgt en minimaal 3 uur sport ? Ik kan ook werkelijk geen enkele reden bedenken waarom mensen de vaccinatie niet zouden moeten nemen maar triage op basis van aandoeningen ed is een discussie op het ethische lijntje in mijn ogen.
Jij snijdt hier nu iets aan waar ik zelf -los van corona- ook mee worstel.

Ik heb hier een 65+er in de familie die harder rookte dan een fabriek op volle toeren, en dat minimaal 40 jaar lang. Die persoon is vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis en daar hebben ze middels n openhartoperatie meerdere omleidingen gelegd wegens verstopte aderen. Los van de operatie heeft het liggen in het ziekenhuis zo'n twee maanden geduurd, heeft er een overplaatsing plaatsgevonden via ambulance, zijn er meerdere scans gemaakt, etc. Het zou me totaal niet verbazen als dat in totaal 50.000 euro of meer heeft gekost. Als ik dan zie hoe vanzelfsprekend die persoon die hulp vindt, en nog klaagt over het eten en de televisie n het ziekenhuis ook, dan ben ik blij dat ik die ethische afweging over kosten, baten, eigen schuld, etc niet hoef te maken..
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Josef Dettelbacher schreef: 25 mei 2021, 14:43 en nog klaagt over het eten en de televisie n het ziekenhuis ook
:D
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

De beste man heeft er zelf voor betaald. Normaal vanaf zijn 20e tot aan nu 45 x 100 in de maand afgedragen voor verzekering = 54k.
Plus, heeft Nederland eigenhandig rijker gemaakt met al zijn extra afgedragen belastingen op tabak. Zie ik ons hem niet nadoen 😉
Laatst gewijzigd door PCGC op 25 mei 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Het is een oude en nogal fundamentele discussie in hoeverre je mensen hun keuzes / levensstijl kunt aanrekenen zodra ze zorgbehoevend worden en volgens mij is het (gelukkig) een doodlopende weg. Maar doorgaans gaat dat om de mate waarin we zaken moeten vergoeden, jullie denken dus zelfs al aan het dichtgooien van deuren. Dat zijn nogal extreme ideeën.

[mention]Josef Dettelbacher[/mention] heeft het zelfs niet alleen over levensttijl maar mensen moeten ook sympathiek zijn om nog langer zorg te mogen ontvangen? :aauw:
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

ziege maar ook zagge schreef: 25 mei 2021, 14:53 maar mensen moeten ook sympathiek zijn om nog langer zorg te mogen ontvangen?
Dat moet niet mogen kunnen. Ook Ajacieden hebben recht op zorg. :)
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Zo is dat. Ik gun Ajacieden alle mogelijke zorgen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Hatseflats
Vedette
4
Berichten: 7562
Lid geworden op: 16 mei 2019

Josef Dettelbacher schreef: 25 mei 2021, 14:43
Op weg naar nr 25 schreef: 25 mei 2021, 14:12 Laten we hopen dat we daar weg van blijven, dat we op basis van aandoening(en) prioriteit gaan stellen aan wie en wel de IC mogen bemannen. Ik heb de hoop dat er medicijnen die gaan voorkomen dat ICs volstromen met Covid patienten. Want stel dat iemand ****** heeft, gaan we dan ook beoordelen of zo'n iemand een te hoog BMI heeft? Veel drinkt of gedronken heeft of bv roker is ? Want dan moet zo'n iemand ook voorrang verlenen aan iemand die netjes de schijf van 5 volgt en minimaal 3 uur sport ? Ik kan ook werkelijk geen enkele reden bedenken waarom mensen de vaccinatie niet zouden moeten nemen maar triage op basis van aandoeningen ed is een discussie op het ethische lijntje in mijn ogen.
Jij snijdt hier nu iets aan waar ik zelf -los van corona- ook mee worstel.

Ik heb hier een 65+er in de familie die harder rookte dan een fabriek op volle toeren, en dat minimaal 40 jaar lang. Die persoon is vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis en daar hebben ze middels n openhartoperatie meerdere omleidingen gelegd wegens verstopte aderen. Los van de operatie heeft het liggen in het ziekenhuis zo'n twee maanden geduurd, heeft er een overplaatsing plaatsgevonden via ambulance, zijn er meerdere scans gemaakt, etc. Het zou me totaal niet verbazen als dat in totaal 50.000 euro of meer heeft gekost. Als ik dan zie hoe vanzelfsprekend die persoon die hulp vindt, en nog klaagt over het eten en de televisie n het ziekenhuis ook, dan ben ik blij dat ik die ethische afweging over kosten, baten, eigen schuld, etc niet hoef te maken..
50k? Doe maar enkele tonnen hoor. 48uur kraamhulp is al 2600,- (spreek uit ervaring). Laat staan 2 maanden 24/7 in het ziekenhuis met een ontzettend dure operatie (incl weet ik veel hoeveel personeel/chirurgen ed) en alle zorg er nog omheen. 1 CT-scan kost gemiddeld zeker 150,- en daar zit ook weer het personeel, contrastvloeistof, rapportages ed niet bij.

Maargoed.. COVID. Gaat de goede kant op! :)
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Mijn zusje moest 1 nacht ter observatie blijven nadat ze hard op haar hoofd was gevallen. Rekening: 9k.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 25 mei 2021, 14:53 Het is een oude en nogal fundamentele discussie in hoeverre je mensen hun keuzes / levensstijl kunt aanrekenen zodra ze zorgbehoevend worden en volgens mij is het (gelukkig) een doodlopende weg. Maar doorgaans gaat dat om de mate waarin we zaken moeten vergoeden, jullie denken dus zelfs al aan het dichtgooien van deuren. Dat zijn nogal extreme ideeën.

@Josef Dettelbacher heeft het zelfs niet alleen over levensttijl maar mensen moeten ook sympathiek zijn om nog langer zorg te mogen ontvangen? :aauw:
Nee dat bedoel ik niet Ziege, maar ik kreeg persoonlijk jeuk van de opmerking over randzaken als eten en televisie, terwijl je net voor n vermogen aan zorg hebt ontvangen. Ikzelf zou ontzettend dankbaar zijn voor het feit dat ik nog leef, en dat die mensen daar alles voor hebben gedaan.

[mention]PCGC[/mention] je betaalt NU 100 om, maar niet tien jaar geleden, en al helemaal niet 30 jaar geleden ;) en dan ga je er nog vanuit dat deze persoon verder nog nooit zorg heeft ontvangen. Maar uiteraard, niet iedereen hoeft rendabel te zijn je, dat zou snel de verkeerde kant op gaan.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 25 mei 2021, 14:43 Ik heb hier een 65+er in de familie die harder rookte dan een fabriek op volle toeren, en dat minimaal 40 jaar lang. Die persoon is vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis en daar hebben ze middels n openhartoperatie meerdere omleidingen gelegd wegens verstopte aderen. Los van de operatie heeft het liggen in het ziekenhuis zo'n twee maanden geduurd, heeft er een overplaatsing plaatsgevonden via ambulance, zijn er meerdere scans gemaakt, etc. Het zou me totaal niet verbazen als dat in totaal 50.000 euro of meer heeft gekost. Als ik dan zie hoe vanzelfsprekend die persoon die hulp vindt, en nog klaagt over het eten en de televisie n het ziekenhuis ook, dan ben ik blij dat ik die ethische afweging over kosten, baten, eigen schuld, etc niet hoef te maken..
Die hulp is natuurlijk ook behoorlijk vanzelfsprekend in ons land. Gelukkig maar.

Aan de andere kant is het een bekend gegeven dat in een welvaartsmaatschappij als de onze, het gevoel van individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid steeds verder afbrokkelt.

"De overheid zorgt er al voor, dus waarom zou ik dat zelf nog moeten doen?"

Er zijn mensen die niet willen werken, maar wel een uitkering eisen. Er zijn (en dat zijn geen uitzonderingen meer) mensen die niet voor hun eigen ouders willen zorgen, maar wel verwachten dat in een bejaardencentrum alles tip-top geregeld is. En zo zijn er ook mensen die niet voor hun eigen gezondheid zorgen, maar die gezondheidszorg wél van de overheid eisen/verwachten. Dat is nu eenmaal een keerzijde van de medaille die onze welvaartsmaatschappij is. Ik denk dat je daar verder niks aan kunt doen. Je kunt het betreffende familielid wel met de neus op de feiten drukken (en dan is het nog maar afwachten hoe effectief zoiets is), maar verder dan dat kun je niet gaan.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Josef Dettelbacher schreef: 25 mei 2021, 15:56
ziege maar ook zagge schreef: 25 mei 2021, 14:53 Het is een oude en nogal fundamentele discussie in hoeverre je mensen hun keuzes / levensstijl kunt aanrekenen zodra ze zorgbehoevend worden en volgens mij is het (gelukkig) een doodlopende weg. Maar doorgaans gaat dat om de mate waarin we zaken moeten vergoeden, jullie denken dus zelfs al aan het dichtgooien van deuren. Dat zijn nogal extreme ideeën.

@Josef Dettelbacher heeft het zelfs niet alleen over levensttijl maar mensen moeten ook sympathiek zijn om nog langer zorg te mogen ontvangen? :aauw:
Nee dat bedoel ik niet Ziege, maar ik kreeg persoonlijk jeuk van de opmerking over randzaken als eten en televisie, terwijl je net voor n vermogen aan zorg hebt ontvangen. Ikzelf zou ontzettend dankbaar zijn voor het feit dat ik nog leef, en dat die mensen daar alles voor hebben gedaan.

@PCGC je betaalt NU 100 om, maar niet tien jaar geleden, en al helemaal niet 30 jaar geleden ;) en dan ga je er nog vanuit dat deze persoon verder nog nooit zorg heeft ontvangen. Maar uiteraard, niet iedereen hoeft rendabel te zijn je, dat zou snel de verkeerde kant op gaan.
Klopt, maar 30 jaar geleden was het ook geen 50k wat je diende te betalen 😉
#FreeGeneratie4
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Brael schreef: 25 mei 2021, 16:57Aan de andere kant is het een bekend gegeven dat in een welvaartsmaatschappij als de onze, het gevoel van individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid steeds verder afbrokkelt.
Bron?
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Manolev25
Meervoudig international
4
Berichten: 1478
Lid geworden op: 11 sep 2019
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Wappies: 'JE MAG EEN VACCIN NIET OPDRINGEN, IEDEREEN BESLIST ZELF'.

Ook wappies: we laten wel nep nieuws verspreiden door experts zodat mensen niet op basis van juiste informatie een keuze kunnen maken

Franse 'influencers' benaderd om Pfizer in kwaad daglicht te stellen - https://nos.nl/l/2382191#UPDATE-container-53365191
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Boos op overheden en wetenschap omdat ze vermoeden dat die ongelijk hebben, maar totáál niet boos op de figuren die aan de lopende band moedwillig de grootste onzin aan ze verkopen.

Intussen dus prognoses voor komende winter, met wat pech zouden we dan nog een golf kunnen krijgen... het idee alleen al doet me gruwelen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
6
Berichten: 3365
Lid geworden op: 17 okt 2017
Seizoenkaart: Vak U
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Joey Veerman

Awards:

Lijkt me wel meevallen, zie Israël waar het al maanden goed gaat met maar krap aan 60% gevaccineerden.
Zolang het daar goed blijft gaan moet dat hier ook kunnen, zeker als we de 75% gaan halen.

Verder, worden de vaccins 'doorontwikkeld', lijkt me wel toch? Dat ze deze zo nu en dan updaten naar de nieuwste varianten of iets dergelijks?
Ex unitate vires
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Yup worden volop doorontwikkeld. Enkele landen plannen dus al een derde prikronde (Engeland België) en de EU heeft al opties op grote partijen in het najaar.

De vragen zijn vooral: hoe lang blijft je immuniteit op peil en welke mutaties gaan we nog zien. De Indiase variant lijkt weer een flink stuk besmettelijker te zijn dan de Britse dus we kunnen ervan uitgaan dat het virus nog sneller rond zal gaan, wat ook sneller nieuwe mutaties zal produceren.

Ik verwacht persoonlijk trouwens ook geen lockdowns of watever meer, maar zeker weten is iets anders.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!

Covid-19