Eredivisie Algemeen

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Plaats reactie
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ShovingNE2 schreef: 19 mei 2021, 21:21 Daarnaast is vooral het beeld dat Malen meer had moeten scoren. Maar als je naar tussen de linies gaat zie je ook dat dat niet het geval is.
Hij loopt bijna perfect op schema van wat verwacht mag worden.

Afbeelding
Ik ben niet helemaal thuis in dit soort statistieken, maar wordt bij de bepaling van het xG van een speler ook gekeken naar de kwaliteiten van een speler? Anders vind ik dat iemand met de kwaliteiten van Malen met de kansen die hij heeft gekregen meer zou moeten scoren dan Lennart Thy (bij wijze van spreken) als die dezelfde kansen zou krijgen. Dan vertekend dat het beeld ook enigszins.
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Laten we vooral niet al te veel waarde hechten aan xG. Leuke hippe term, maar uiteindelijk gaat het om de goals die je wél gemaakt hebt. Niet om die je misschien wellicht had kunnen moeten zouden gemaakt hebben. Snapte.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Tovast schreef: 19 mei 2021, 21:26 Ik ben niet helemaal thuis in dit soort statistieken, maar wordt bij de bepaling van het xG van een speler ook gekeken naar de kwaliteiten van een speler? Anders vind ik dat iemand met de kwaliteiten van Malen met de kansen die hij heeft gekregen meer zou moeten scoren dan Lennart Thy (bij wijze van spreken) als die dezelfde kansen zou krijgen. Dan vertekend dat het beeld ook enigszins.
Nee. Maakt niet uit.
Grasmat schreef: 19 mei 2021, 21:28 Laten we vooral niet al te veel waarde hechten aan xG. Leuke hippe term, maar uiteindelijk gaat het om de goals die je wél gemaakt hebt. Niet om die je misschien wellicht had kunnen moeten zouden gemaakt hebben. Snapte.
Juist daar moet je waarde aanhechten. Het is inmiddels wel bewezen dat het klopt. Je kan zeggen: 'oh, xG zegt dat we er 67 hadden moeten scoren, maar dat klopt niet want als ik kijk hadden ze er 30 meer moeten maken' en je lost niets op. Je kan ook denken: misschien moeten we meer kansen gaan creëeren, want als de kansen over gemiddeld zo'n tig miljoen schoten 67 goals opleveren zijn de kansen niet groot genoeg.

Het gaat inderdaad niet om de goals die je misschien wellicht had moeten maken. Maar je moet veel meer kansen creëeren om tot meer goals te komen. Dat is de les.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ruuddevil
Legende
6
Berichten: 11848
Lid geworden op: 25 aug 2017

Awards:

Maar als Malen een xG van 18 heeft en er ook 18 maakt, dan is ie dus eigenlijk een middelmatige speler?
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

Ik interpreteer het inderdaad ook zo. Als een speler gemiddeld 18 goals zou maken met de kansen die Malen heeft gekregen, vind ik dat Malen met zijn exceptionele kwaliteiten er op eredivisie niveau minstens 5 extra zou moeten maken.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Tovast schreef: 19 mei 2021, 21:38 Ik interpreteer het inderdaad ook zo. Als een speler gemiddeld 18 goals zou maken met de kansen die Malen heeft gekregen, vind ik dat Malen met zijn exceptionele kwaliteiten er op eredivisie niveau minstens 5 extra zou moeten maken.
Dat vind ik ook hoor. Geen misverstand.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
6
Berichten: 4268
Lid geworden op: 26 aug 2017

Kortom [mention]Revolinho[/mention] had het dus goed gezien, Malen is een prutser.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Tovast schreef: 19 mei 2021, 21:38 Ik interpreteer het inderdaad ook zo. Als een speler gemiddeld 18 goals zou maken met de kansen die Malen heeft gekregen, vind ik dat Malen met zijn exceptionele kwaliteiten er op eredivisie niveau minstens 5 extra zou moeten maken.
In dat geval ben ik wel benieuwd naar de xG van Mbappe, Neymar, Haaland, Messi, Ronaldo, Kane en Lewandowski…
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Thijs85 schreef: 19 mei 2021, 21:53
Tovast schreef: 19 mei 2021, 21:38 Ik interpreteer het inderdaad ook zo. Als een speler gemiddeld 18 goals zou maken met de kansen die Malen heeft gekregen, vind ik dat Malen met zijn exceptionele kwaliteiten er op eredivisie niveau minstens 5 extra zou moeten maken.
In dat geval ben ik wel benieuwd naar de xG van Mbappe, Neymar, Haaland, Messi, Ronaldo, Kane en Lewandowski…
Ik beantwoord het zelf even:
Haaland: xG: 22,45 G: 25
Lewandowski: xG: 29,84 G: 40
Mbappe: xG: 21,98 G: 26
Neymar: xG: 12,4 G: 9
Kane: xG: 21,49 G: 22
Messi: xG: 26,68 G: 30
Ronaldo: xG: 29,84 G: 29
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

Thijs85 schreef: 19 mei 2021, 21:53
Tovast schreef: 19 mei 2021, 21:38 Ik interpreteer het inderdaad ook zo. Als een speler gemiddeld 18 goals zou maken met de kansen die Malen heeft gekregen, vind ik dat Malen met zijn exceptionele kwaliteiten er op eredivisie niveau minstens 5 extra zou moeten maken.
In dat geval ben ik wel benieuwd naar de xG van Mbappe, Neymar, Haaland, Messi, Ronaldo, Kane en Lewandowski…
Mbappe: xG: 22 / G: 26
Ney: xG: 12 / G: 9
Haaland: xG: 22 / G: 25
Messi: xG: 27 / G: 30
CR7: xG: 30 / G: 29
Kane: xG: 21 / G: 22
Lewa: xG: 30 / G: 40

Bij Lewa, Mbappé, Haaland en Messi zie je dus wel dat ze (flink) overpresteren, vooral Lewandowski. Imo veruit de beste afmaker ter wereld. Daarnaast speelt Malen natuurlijk wel maar in de Eredivisie tegen kutkeepers en kutverdedigers.

Edit: verdorie Thijske was me voor. Het kan dus wel idd.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Voor mij bewijst dit toch dat Malen het gewoon goed doet. Ja, de Eredivisie is minder dan die competities, maar we hebben het dan direct over de beste spelers ter wereld, dus wat zij voor die competities zijn, is Malen voor de Eredivisie. Malen doet het dus qua xG-G verhouding niet minder dan Kane en Ronaldo en beter dan Neymar. Lijkt me dus overdreven om te doen alsof Malen echt onderpresteerde.
Manolev25
Meervoudig international
4
Berichten: 1478
Lid geworden op: 11 sep 2019
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Dat beeld komt wellicht doordat hij moeilijkere kansen afmaakt en de wat makkelijkere mist. Dan klopt het waarschijnlijk wel met de xG maar voelt het wellicht anders
AddoCultheld
Internationale topspeler
3
Berichten: 3266
Lid geworden op: 19 okt 2020

Thijs85 schreef: 19 mei 2021, 22:20 Voor mij bewijst dit toch dat Malen het gewoon goed doet. Ja, de Eredivisie is minder dan die competities, maar we hebben het dan direct over de beste spelers ter wereld, dus wat zij voor die competities zijn, is Malen voor de Eredivisie. Malen doet het dus qua xG-G verhouding niet minder dan Kane en Ronaldo en beter dan Neymar. Lijkt me dus overdreven om te doen alsof Malen echt onderpresteerde.
Malen heeft echt veel kansen gemist. Ik zeg zeker niet dat het een slechte spits is, maar wel dat een jaar eredivisie voor hem helemaal geen verkeer stap is en dat hij in de eredivisie toch zeker wel op 25+ moet kunnen uitkomen, kijkende naar de kansen die hij zelf creëert of echt op een presenteerblaadje krijgt. Laatst die onbegrijpelijke kopbal die hij mist, zulke ballen moeten er echt gewoon in.
nilssonH
Moderator
5
Berichten: 10173
Lid geworden op: 18 mei 2018
Seizoenkaart: Vak B
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Het bevestigt eigenlijk wel het beeld: hij krijgt/creëert echt ontzettend veel kansen. Zijn xG uit open spel is zelfs met afstand het hoogste van de hele Eredivisie (16.36, nummer 2 staat op 13.26), maar dat hij een 'gemiddelde' afmaker is als je het afzet tegen de rest van zijn kwaliteiten. Heeft bijvoorbeeld ook 2 penalties gemist.

Overigens wordt het beeld dat Zahavi niet enorm klinisch is geweest afgelopen seizoen ook duidelijk met deze data. Hij heeft 11 goals gescoord, uit een xG van 14.41. Statistisch dus minder dan Malen.

Wel met de kanttekening dat dit op basis van het model is van tussendelinies. Voor een nog completer beeld zou je ook andere modellen moeten bekijken, en het gemiddelde daarvan nemen.

Afbeelding
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

AddoCultheld schreef: 19 mei 2021, 22:29
Thijs85 schreef: 19 mei 2021, 22:20 Voor mij bewijst dit toch dat Malen het gewoon goed doet. Ja, de Eredivisie is minder dan die competities, maar we hebben het dan direct over de beste spelers ter wereld, dus wat zij voor die competities zijn, is Malen voor de Eredivisie. Malen doet het dus qua xG-G verhouding niet minder dan Kane en Ronaldo en beter dan Neymar. Lijkt me dus overdreven om te doen alsof Malen echt onderpresteerde.
Malen heeft echt veel kansen gemist. Ik zeg zeker niet dat het een slechte spits is, maar wel dat een jaar eredivisie voor hem helemaal geen verkeer stap is en dat hij in de eredivisie toch zeker wel op 25+ moet kunnen uitkomen, kijkende naar de kansen die hij zelf creëert of echt op een presenteerblaadje krijgt. Laatst die onbegrijpelijke kopbal die hij mist, zulke ballen moeten er echt gewoon in.
Ik ben het eens dat Malen beter nog een jaar kan blijven en er eigenlijk 30 moet kunnen maken. Ik zie ook kansen did hij miste, maar ook onmogelijke ballen die hij wel scoorde. Dus op basis van dit seizoen kon hij er niet veel meer maken, zeker omdat je gelijk hebt dat ie er zelfs veel zelf creëerde. Ik denk dat het twee spitsensysteem en niet mogen nemen van penalties hem ook sterk parten spelen. Het lijstje toppers wat Tovast en ik opsomden nemen namelijk wel bijna allemaal zelf de penalties, wat al gauw een goal of 3-4 scheelt in productie.
Als je ni bij ons kijkt hebben Malen en Zahavi er samen nog geen 30 gescoord, dus dat geeft voor mij ook wel aan dat het systeem een topscorer niet helpt.
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

nilssonH schreef: 19 mei 2021, 22:30 Het bevestigt eigenlijk wel het beeld: hij krijgt/creëert echt ontzettend veel kansen. Zijn xG uit open spel is zelfs met afstand het hoogste van de hele Eredivisie (16.36, nummer 2 staat op 13.26), maar dat hij een 'gemiddelde' afmaker is als je het afzet tegen de rest van zijn kwaliteiten. Heeft bijvoorbeeld ook 2 penalties gemist.
Dat is het denk ik inderdaad. Hij is gewoon zo goed in alle andere facetten die je bij een aanvaller hoopt te zien, dat het afmaken van makkelijke ballen waarbij hij de tijd krijgt gewoon tegenvalt. Ik blijf wel gewoon een enorme fan. Dat hakballetje tegen Ajax waarmee hij de assist geeft op Zahavi kunnen er echt heel, heel weinig. Ook buiten Nederland. Daarom koesteren zolang hij hier nog speelt, al verwacht ik een vertrek.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Manolev25 schreef: 19 mei 2021, 22:23 Dat beeld komt wellicht doordat hij moeilijkere kansen afmaakt en de wat makkelijkere mist. Dan klopt het waarschijnlijk wel met de xG maar voelt het wellicht anders
Dit is zeer waarschijnlijk het geval inderdaad.

Als de conclusie juist is (en in mijn overtuiging is die dat) dan mist PSV niet veel kansen, maar creeëren we er veel te weinig.

Te beginnen uit set pieces en dan met name corners.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Tovast
Nationale topspeler
4
Berichten: 1838
Lid geworden op: 11 mar 2020

Awards:

ShovingNE2 schreef: 19 mei 2021, 22:36
Manolev25 schreef: 19 mei 2021, 22:23 Dat beeld komt wellicht doordat hij moeilijkere kansen afmaakt en de wat makkelijkere mist. Dan klopt het waarschijnlijk wel met de xG maar voelt het wellicht anders
Dit is zeer waarschijnlijk het geval inderdaad.

Als de conclusie juist is (en in mijn overtuiging is die dat) dan mist PSV niet veel kansen, maar creeëren we er veel te weinig.

Te beginnen uit set pieces en dan met name corners.
Dat is echt om te janken inderdaad. Zodra wij een corner of vrije trap (nee niet een directe zoals Eran) krijgen ga ik bier halen.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Schmidt zei: we moeten 30 goals meer maken als je kans wil maken op de titel. Maar dat betekent niet: we moeten de kansen beter benutten wat mij betreft. En waarschijnlijk wat velen betreft. We lopen redelijk goed. We moeten veel meer kansen creeëren. Hoevaak is het afgelopen jaar de eindpass niet misgegaan zodat er geen schot op goal kwam? Daar moet het beter in. Corners, vrije trappen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ren Höek schreef: 19 mei 2021, 21:17 Er is vooral gezegd dat PSV op basis van de XG meerdere wedstrijden had moeten winnen i.p.v. gelijkspelen of verliezen, met name in de topwedstrijden (en tegen ADO). Hierdoor zou het verschil met Ajax kleiner zijn geweest dan nu het geval was, maar dat zou niet hebben betekend dat PSV dan 1e was geworden.
Op basis van die grafiek hebben we 3 punten meer dan we eigenlijk 'recht' op hebben. Dat geeft vooral te denken; in feite zijn we nog aan het overpresteren ook. Er valt een hoop goed te maken dus voor volgend seizoen.
Chucky
Internationale topspeler
5
Berichten: 4653
Lid geworden op: 7 sep 2018

Ykhim schreef: 19 mei 2021, 21:23
Chucky schreef: 19 mei 2021, 21:21Vertel?
Je weet heel goed dat die discussies bijna zonder uitzondering over individuele wedstrijden gingen, en niet over het grotere plaatje.
Maar die individuele wedstrijden zijn wel onderdeel van het grotere plaatje. Als er dan na een verliespartij wederom wordt gezegd dat we wél een hogere xG hadden, geeft dit plaatje eigenlijk dus aan dat er overwinningen zijn geboekt waar we een lagere xG hadden. Wat dus ook een slecht teken is.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14847
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

nilssonH schreef: 19 mei 2021, 22:30 Het bevestigt eigenlijk wel het beeld: hij krijgt/creëert echt ontzettend veel kansen. Zijn xG uit open spel is zelfs met afstand het hoogste van de hele Eredivisie (16.36, nummer 2 staat op 13.26), maar dat hij een 'gemiddelde' afmaker is als je het afzet tegen de rest van zijn kwaliteiten. Heeft bijvoorbeeld ook 2 penalties gemist.

Overigens wordt het beeld dat Zahavi niet enorm klinisch is geweest afgelopen seizoen ook duidelijk met deze data. Hij heeft 11 goals gescoord, uit een xG van 14.41. Statistisch dus minder dan Malen.

Wel met de kanttekening dat dit op basis van het model is van tussendelinies. Voor een nog completer beeld zou je ook andere modellen moeten bekijken, en het gemiddelde daarvan nemen.

Afbeelding
Ook dit klopt behoorlijk. Ik heb al gezegd dat Malen een fantastische aanvaller is, maar geen geboren spits. Het is geen poacher a la Lewandowski of dichter bij huis; een Huntelaar. Dat zijn geboren afmakers. Echter kan Malen veel meer met een bal dan Huntelaar, zoals eigen kansen creeren voor zichzelf en anderen, en dat maakt hem dus een top aanvaller.

En het geeft ook aan dat Zahavi het niet geweldig doet; zo veel was ook al duidelijk. En die creeert dan ook nog niet eens zelf wat kansen; die moet het van kansen verzilveren hebben, wat hij dus ook niet doet.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15287
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Menno1 schreef: 19 mei 2021, 22:44
Ren Höek schreef: 19 mei 2021, 21:17 Er is vooral gezegd dat PSV op basis van de XG meerdere wedstrijden had moeten winnen i.p.v. gelijkspelen of verliezen, met name in de topwedstrijden (en tegen ADO). Hierdoor zou het verschil met Ajax kleiner zijn geweest dan nu het geval was, maar dat zou niet hebben betekend dat PSV dan 1e was geworden.
Op basis van die grafiek hebben we 3 punten meer dan we eigenlijk 'recht' op hebben. Dat geeft vooral te denken; in feite zijn we nog aan het overpresteren ook. Er valt een hoop goed te maken dus voor volgend seizoen.
Ik vind het een nogal onzinnige grafiek, die weinig zegt. Je zou namelijk ook ernaar kunnen kijken en zeggen dat het gat met Ajax iets kleiner zou zijn op basis van xG.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Chucky schreef: 19 mei 2021, 22:46Maar die individuele wedstrijden zijn wel onderdeel van het grotere plaatje. Als er dan na een verliespartij wederom wordt gezegd dat we wél een hogere xG hadden, geeft dit plaatje eigenlijk dus aan dat er overwinningen zijn geboekt waar we een lagere xG hadden. Wat dus ook een slecht teken is.
Ik begrijp dat individuele wedstrijden onderdeel zijn van het grotere plaatje, maar jij wijst op discussies die over individuele gevallen ging, om daarmee een punt proberen te maken dat er helemaal niet is. Tegen Feyenoord was ons xG tot tweemaal toe hoger, als ik het me goed herinner. En ja: in een andere pot hebben we dan weer gezwijnd, maar geen supporter gaat zoeken naar argumenten om overwinningen onverdiend te noemen. Wel om puntverlies onverdiend te noemen.

Los van die discussies destijds over individuele (top)wedstrijden is er ook niemand die hier gaat roepen dat we hoger of lager hadden moeten staan dan de tweede plek. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat we er thuishoren, zonder de ogen te sluiten voor het feit dat het uiteindelijk een vrij mager seizoen was. Daar zijn verder ook duizend nuances bij te plaatsen, maar dat terzijde. We zijn het er volgens mij allemaal over eens dat het beter moet en dat deze zomer do-or-die is, zeker voor John de Jong.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Menno1 schreef: 19 mei 2021, 22:48 Echter kan Malen veel meer met een bal dan Huntelaar, zoals eigen kansen creeren voor zichzelf en anderen, en dat maakt hem dus een top aanvaller.
Dit is een hele grote plus van Malen inderdaad. Als hij nog een jaar blijft en nog beter wordt in afwerken gaat hij naar een grotere club dan nu het geval zou zijn denk ik. Malen kan echt nog een stap maken in Nederland.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26051
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Een rechtszaak:

https://www.fcutrecht.nl/nieuws/2021/me ... nageleefd/
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Eredivisie Algemeen