Juancho schreef: ↑15 aug 2024, 14:54
Met zijn kwaliteiten en gebreken toch een mooie carrière gehad? Verdient iid wel wat meer respect. Lijkt me ook helemaal geen vervelend ventje verder.
Ik heb hem ook nooit vervelend gevonden of wat dan ook. Zal vast wel eens iets verkeerds hebben gezegd of een smerige actie hebben gemaakt, maar er hebben bij Ajax zelf veel naardere spelers rondgelopen. Blind heeft een prima carriere gehad, maar zijn lange tijd toch haast onaantastbare krediet in Oranje heeft hem een reputatie bezorgd. Dat zijn vader bondscoach is geweest droeg daar niet aan bij, maar die leek hem niet per se meer krediet te geven dan coaches als Hiddink, Van Gaal en Koeman (eerste periode).
Zijn grote mankement in Oranje, zeker de afgelopen jaren, was dat hij gewoonweg snelheid mistte als linksback. Nou hebben we jarenlang nauwelijks goede linksbacks gehad. Het was nou niet of er echt geweldige spelers voor hem op de bank plaats moesten nemen. Verder dan spelers als van Aanholt, een regelmatig geblesseerde Willems en Riedewald kwamen we niet. Het is eigenlijk pas sinds een jaar of twee dat we ineens goede opties hebben. Hartman debuteerde sterk tot hij geblesseerd raakte, maar intussen hebben we ook Van de Ven (wereldtopper in wording) en Maatsen, die bij Dortmund heeft laten zien heel veel potentie te hebben. Als Hartman dan ook nog goed terugkomt van zijn blessure zit je op die positie helemaal goed. Op de CV positie zit Oranje ook niet verlegen, dus de rol van Blind is ook als multifunctionele back-up wel uitgespeeld.
Ik hoop vooral dat Wijnaldum zijn voorbeeld volgt. Blind heeft in ieder geval gepoogd om op hoog niveau te blijven voetballen. Bij Ajax heeft hij het in de gloriejaren daar toch echt meer dan prima gedaan. En afgelopen seizoen bij Girona ook prima als voetballende CV. Wijnaldum ligt inmiddels lekker poen te scheppen in SA en op het EK hebben we helaas kunnen aanschouwen hoe vreselijk weinig hij nog voorstelt. Lekker doorselecteren, Oranje heeft er inmiddels genoeg spelers voor.