Zwarte Pieten discussie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2141 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 12:29

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Laten we inderdaad de boel gezellig houden. Nergens voor nodig om te gaan bitchen :D
net mn game library geupdate... laat die lockdown maar komen.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur: Dagobah United
Has thanked: 274 times
Been thanked: 175 times

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 12:42

Ren Höek schreef:Jij noemt discriminatie geen discriminatie?
Dat is apart.
Stel: je valt alleen op blanke vrouwen.
Ben je dan ook racist en aan het discrimineren?

Serieuze vraag aangezien er een tijd geleden vrouwen die niet op donkere jongens vielen als racist werden neergezet.

...net zoals er laatst door vrouwen (!!!!) (feministen) werd geroepen dat mannen die op mannen vallen vrouwenhaters zijn en zwaar fout zijn. (ik verzin dit niet)

Men gaat steeds verder en verder...in Tivoli te Utrecht mocht een cowboy en indianen kinderfeest niet want dat was ook weer discriminatie.

Bij PSV scandeert men "boeren".
Het is nu wachten op de eerste zuidafrikaan die daar over gaat rellen omdat het hem aan de boerenoorlog doet denken.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 12:44

Boeren is toch meer een geuzen naam. O wacht, Geuzen mag je ook niet meer zeggen.. Dat zou verkeerd kunnen vallen..

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2325 times
Been thanked: 873 times

Bericht door Ren Höek » 22 nov 2018, 12:52

Skywalker schreef:Serieuze vraag aangezien er een tijd geleden vrouwen die niet op donkere jongens vielen als racist werden neergezet.
Als je elke idiote uitspraak van iemand ooit wil bespreken, dan is iedere vorm van discussie zinloos.

Typisch wel, in plaats van verder de diepte in te gaan wordt het weer een 'laten we het gaan hebben over allerlei vreemde en opvallende uitspraken en what if scenario's'. Jammer.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 12:57

Ren Höek schreef:
Skywalker schreef:Serieuze vraag aangezien er een tijd geleden vrouwen die niet op donkere jongens vielen als racist werden neergezet.
Als je elke idiote uitspraak van iemand ooit wil bespreken, dan is iedere vorm van discussie zinloos.

Typisch wel, in plaats van verder de diepte in te gaan wordt het weer een 'laten we het gaan hebben over allerlei vreemde en opvallende uitspraken en what if scenario's'. Jammer.
Hoezo, hij mag toch gewoon dit benoemen? Ik wist niet dat dat zo was namelijk. Dus voor mij heeft deze post gewoon een meerwaarde.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 968 times
Been thanked: 1323 times

Bericht door ruuddevil » 22 nov 2018, 13:07

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 516 times
Been thanked: 1012 times

Bericht door deninho32 » 22 nov 2018, 13:13

Iets met spijkers en laag water..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 13:22

ruuddevil schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829614 ... butlerbord

En heren, wat vinden we hier van?
Stuur je me nu nietsvermoedend naar de Telegraaf website :x

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 917 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 13:30

Haha idd zeg, verderop kom ik dit bericht tegen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829207 ... traptreden

- kop suggereert dat hier een absurde eis wordt gesteld terwijl het gaat om een medisch voorschrift
- subkop stelt dat het om 'welgeteld één trede' teveel zou gaan
- uit de tekst blijkt dat het gaat om 17+14 treden
- tweemaal 'dan ook' geeft aan dat alle beslissingen in het verhaal logisch en begrijpelijk zijn, behalve die van de asielzoeker
- zinsnede 'houdt een gezinsunit bezet', de asielzoeker is dus een bezetter
- 'schrijnende gevallen' om de boel extra aan te dikken

Mensen aan rechterkant van het spectrum op de kast jagen met riooljournalistiek, de Telegraaf zal nooit veranderen.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 482 times
Been thanked: 750 times

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 13:35

Ren Höek schreef:

Dat jij eht een idiote uitspraak vindt prima. Ik vind het een hele logische uitspraak want in het zwarte pieten verhaal gaat het allang niet meer om echte racisme. Want als de zwarte piet een veeg piet wordt gaat het gewoon door. n daarna weer. En is het niet de piet, dan is de sint of kerstman wel het volgende slachtoffer.

Ik vind juist het niet breder kijken helemaal niet de diepte in gaan. Dus juist heel goed dat Skywalker dit soort zaken benoemd.
ruuddevil schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829614 ... butlerbord

En heren, wat vinden we hier van?
Dit is dus een mooi voorbeeld van hoe het verder gaat na Zwarte pieten verhaal. Daar kon je donder op zeggen. Ik vind het zelf echt waanzin. Net zoals je bij een Chinees iets van spleetoog achtige mensen kan hebben in poppen/beelden/borden en weet ik veel wat. En ga zo maar door en door en door. Wat is dus je doel als activist vraag ik me dan af. Wanneer is het ooit genoeg. Juist....nooit... Pure aandachtszoekers, meer kan ik er niet van maken.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1256 times
Been thanked: 2116 times

Bericht door Maikel_91 » 22 nov 2018, 13:35

ziege maar ook zagge schreef:Haha idd zeg, verderop kom ik dit bericht tegen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2829207 ... traptreden

- kop suggereert dat hier een absurde eis wordt gesteld terwijl het gaat om een medisch voorschrift
- subkop stelt dat het om 'welgeteld één trede' teveel zou gaan
- uit de tekst blijkt dat het gaat om 17+14 treden
- tweemaal 'dan ook' geeft aan dat alle beslissingen in het verhaal logisch en begrijpelijk zijn, behalve die van de asielzoeker
- zinsnede 'houdt een gezinsunit bezet', de asielzoeker is dus een bezetter
- 'schrijnende gevallen' om de boel extra aan te dikken

Mensen aan rechterkant van het spectrum op de kast jagen met riooljournalistiek, de Telegraaf zal nooit veranderen.
Zal Wierd Duk wel weer achter zitten :lol: Die man is zo radicaal als wat.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 22 nov 2018, 14:18

Juancho schreef:Ik vind het een hele logische uitspraak want in het zwarte pieten verhaal gaat het allang niet meer om echte racisme.
Ik ben heel benieuwd naar je bronnen om deze uitspraak te ondersteunen.
Ik vind juist het niet breder kijken helemaal niet de diepte in gaan. Dus juist heel goed dat Skywalker dit soort zaken benoemd.
Iedere scheet willen bespreken is onzinnig en leidt alleen maar af van de discussie. Het draagt niets bij en zorgt alleen maar voor verdere polarisatie.

Dankzij social media heeft iedereen een klankbord, waardoor helaas ook veel idioten vinden dat hun mening gehoord dient te worden. Dit wordt vanzelfsprekend weer opgepakt door met name de roddel media en zoveel mogelijk uitvergroot, want de clicks zijn heilig. Elke seconde aandacht hieraan is een verspilde seconde.
Maar als je dat interessant vindt, dan is bijv. GeenStijl een zeer geschikte plaats.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 14:23

Ren Höek schreef:Als je elke idiote uitspraak van iemand ooit wil bespreken, dan is iedere vorm van discussie zinloos.

Je vind het discriminatie als een werkgever de voorkeur geeft aan een blank persoon boven een donker persoon.
(dit zeg je zelf 1 pagina terug...dus hoezo leidt mijn post opeens af van de discussie?)

Dan vraag ik aan jou: behoor jij tot de groep die het ook discriminatie vind als iemand alleen op blanken valt.

Als voorkeuren al discriminerend zijn...

EDIT: post wat ingekort.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 22 nov 2018, 14:29

Ren Höek schreef:
Iedere scheet willen bespreken is onzinnig en leidt alleen maar af van de discussie. Het draagt niets bij en zorgt alleen maar voor verdere polarisatie.

.
Jij vindt het onzinnig. Ik persoonlijk hou wel van wat andere visies op punten die op tafel komen. Op die manier draai je iedere discussie de nek om. Is ook weer niet nodig natuurlijk.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 14:42

Eens. Wat Ren een scheet noemt, noem ik gewoon heel relevante dingen in deze discussie.
Ik ben heel benieuwd naar je bronnen om deze uitspraak te ondersteunen.
Het is mijn mening, als ik weer een verhalen en beelden zie in de media van beide kanten. Wat een tokkie volk, mensen die puur de aandacht zoeken. Dat is mijn mening. En dus kan/ga/wil ik je geen bronnen geven. Het is immers een mening. Voor mij draait het dus allang niet meer om het echte racisme. Daarvoor is het een te lachwekkend onderwerp geworden met vooral veel modder, lees pepernoten, gooien naar elkaar.
Maar als je dat interessant vindt, dan is bijv. GeenStijl een zeer geschikte plaats.
Bullshit, ook de grote media pakten de afgelopen dagen aardig uit met die tokkies overal. Zowel voor- als tegenstanders. Zowel in de grote talkshows als het nieuws als de kranten.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 14:46

Het is zinloos stapelen van verontwaardiging. Opeens zou iedereen die ooit iets gezegd heeft over zaken die iets met racisme te maken hebben zogenaamd onderdeel van dezelfde 'activistengroep' zijn en worden al die zaken bij elkaar opgeteld, standpunten over het ene onderwerp zouden volgens standpunten over het andere onderwerp moeten beïnvloeden terwijl het om heel verschillende personen en onderwerpen gaat. Je bereikt daar niets anders mee dan onzinnig generaliserende conclusies.

Ik zag ooit een chinees die tegen een geparkeerde auto piste. Conclusie: Trump heeft gelijk in zijn handelsoorlog met de Chinezen. Dat nivo.

Het feit dat mensen proberen zaken te koppelen zegt vooral iets over de persoon die die poging doet: blijkbaar is voor Juancho iedereen die ooit iets zei over racisme 'de tegenpartij' ofzo. 'Die lastpakken'. 'De aandachtstrekkers'.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 14:55

Uhm nee want als je goed leest heb ik het over alle partijen :roll:
Waarom je me dus deze woorden in de mond legt is me even een raadsel. De hele discussie is zo vreselijk uit de klauwen gelopen dat het maar bar weinig meer te maken heeft met het hoofdonderwerp. Dat is mijn conclusie. Over beide partijen dus nogmaals. Het probleem of de discussie (geef het een naam) gaat zo natuurlijk nooit goed opgelost worden.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 15:00

Daar zijn we toch zelf bij? Volgens mij gaat het puur en alleen over het uiterlijk van zwarte piet wat voor een sommige mensen kwetsend is en wat ze daarom graag zouden veranderen.

Iedereen heeft hier een mening over dus mensen slepen er ook vanalles bij, maar daar hoef je niet in mee te gaan.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 15:08

Het uiterlijk van zwarte piet , dat is het is hele punt dus. Eigenlijk moet Piet geen specifiek uiterlijk hebben, alleen dan maak je geen onderscheid. Dus niet alleen zwart, niet alleen wit, niet alleen half om haal, nee gewoon alle kleuren die de mens draagt. Waar dan ook ter wereld. Dat roep ik nu al een paar keer, je moet het niet moeilijker maken dan het is. Wil je geen onderscheid in kleur maken, dan zal je alle kleuren moeten gebruiken. Lijkt me allemaal niet zo moeilijk.

De vraag is, gaan de blanke voorstanders van zwarte piet akkoord hiermee en gaan de zwarte tegenstanders van zwarte piet akkoord met een mengelmoes van kleuren.

Ik heb voor mezelf wel een antwoord in het hoofd overigens, maar dan kom ik weer terug bij mijn eerdere conclusie.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 15:13

Schijnbaar wordt KOZP op dit moment gezien als 1 van de belangrijkste tegenstanders van zp en die zeggen alleen 'zichtbare verandering van het uiterlijk' te wensen. Het gaat helemaal niet om onderscheid of volledige neutraliteit, ze willen alleen af van het huidige uiterlijk.

Als er andere mensen zijn die eigen wensen hebben laat die dan ook maar fijn gaan protesteren, dat mag. Sowieso kun je nooit iedereen tevreden maken.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 15:23

Dat bedoel ik dus. Een ander uiterlijk is zo vaag als wat. Wat is voor hun de grens? En blijft het bij piet of gaan we de discussies breder trekken zoals bijv het nieuwsbericht hierboven over dat bord. En gaan we niet na een tijdje krijgen dat ook de veegpieten eruit moeten? Of dat men gaat beginnen over waarom Sinterklaas als grote baas niet donker is? Of waarom geen vrouw?

Wat je al zegt, je gaat het nooit zo krijgen dat iedereen tevreden is. Daarom is er maar 1 middenweg: alle type mensen doen mee. Dus ja, witte pieten, zwarte pieten, rode pieten, veegpieten, glitterpieten, homo pieten, pieten met rode lippen, pieten met gele lippen verzin het, i dont care. Dan betrek je er iedereen bij en is iedere piet dus ook gelijk. Maar dit roep ik nu al een keer of 4.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 22 nov 2018, 15:34

Skywalker schreef:Dan vraag ik aan jou: behoor jij tot de groep die het ook discriminatie vind als iemand alleen op blanken valt.
Over welke groep heb je het in hemelsnaam?
Enkele idioten die iets achterlijks roepen zijn voor mij geen groep die serieus genomen dienen te worden, oftewel je vraag slaat nergens op. Zoek anders de definitie op van discriminatie, heb je meteen je antwoord.

PS: Het lijkt me heel sterk dat iemand alleen op blanken zou vallen (alleen al omdat 'blank' niet eenduidig is), maar dat is een heel andere discussie.
ziege maar ook zagge schreef:Het is zinloos stapelen van verontwaardiging. Opeens zou iedereen die ooit iets gezegd heeft over zaken die iets met racisme te maken hebben zogenaamd onderdeel van dezelfde 'activistengroep' zijn en worden al die zaken bij elkaar opgeteld, standpunten over het ene onderwerp zouden volgens standpunten over het andere onderwerp moeten beïnvloeden terwijl het om heel verschillende personen en onderwerpen gaat. Je bereikt daar niets anders mee dan onzinnig generaliserende conclusies.
Ik sluit me hier helemaal bij aan!
Het verbaast mij eigenlijk dat sommigen dit niet zo zien en vinden dat op die wijze de discussie breder getrokken wordt, het enige wat je er echter mee doet is de discussie om zeep helpen.
Juancho schreef:En dus kan/ga/wil ik je geen bronnen geven. Het is immers een mening.
Je weet dat je je ook een mening kunt vormen op basis van bronnen?
Het onderscheid tussen een mening gebaseerd op de onderbuik of op specifieke bronnen is nogal groot.

Maar dank voor de toelichting :)
Dan weet ik hoe ik je uitspraak moet interpreteren.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 22 nov 2018, 15:35

Juancho schreef:Dat bedoel ik dus. Een ander uiterlijk is zo vaag als wat. Wat is voor hun de grens? En blijft het bij piet of gaan we de discussies breder trekken zoals bijv het nieuwsbericht hierboven over dat bord. En gaan we niet na een tijdje krijgen dat ook de veegpieten eruit moeten? Of dat men gaat beginnen over waarom Sinterklaas als grote baas niet donker is? Of waarom geen vrouw?

Wat je al zegt, je gaat het nooit zo krijgen dat iedereen tevreden is. Daarom is er maar 1 middenweg: alle type mensen doen mee. Dus ja, witte pieten, zwarte pieten, rode pieten, veegpieten, glitterpieten, homo pieten, pieten met rode lippen, pieten met gele lippen verzin het, i dont care. Dan betrek je er iedereen bij en is iedere piet dus ook gelijk. Maar dit roep ik nu al een keer of 4.
Dat zou je kunnen doen idd. Persoonlijk vind ik die roetveegpiet een leuker plan, heb je tenminste nog een soort van coherent verhaal naar de kids. Als er dan nog steeds mensen willen demonstreren dan doen ze dat maar, dat zien we dan wel weer.

Trouwens idd wat die grens betreft, ik las dat in het besluit van Rotterdam om volgend jaar alleen nog maar roetveegpieten in te zetten ook echt afgesproken is om hoeveel vegen dat dan precies zal gaan :lol:
Daar zal de piet trouwens ook niet meer onhandig of dom zijn en ook niet met een karikaturaal accent spreken... erg grappig want als het uiterlijk voldoende veranderd is, waarom zou je je dan nog druk maken over dom en onhandig? Logica mensen, logica... ;)

Dit brengt me ook op een ander punt, de hele discussie heeft m.i. veel te maken met het feit dat we op een gegeven moment begonnen zijn om een landelijke intocht via tv uit te zenden, later gevolgd door een paar weken sinterklaasjournaal - vóór die tijd was er veel meer variatie in de manier waarop lokaal Sinterklaas werd gevierd. Eigenlijk is het natuurlijk ook gewoon een gezinsfeestje.

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 15:37

ziege maar ook zagge schreef:Daarom is er maar 1 middenweg: alle type mensen doen mee. Dus ja, witte pieten, zwarte pieten, rode pieten, veegpieten, glitterpieten, homo pieten, pieten met rode lippen, pieten met gele lippen verzin het, i dont care.
Alvast wat ideetjes voor Pieten met acteurs:
Zeurpiet (Sylvana), Zielepiet (Jeffrey Airfryer), Schietpiet (Michael van Zeijl), Kraakpiet (Rogier Meijerink).

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Bericht door Skywalker » 22 nov 2018, 15:40

Ren Höek schreef:
Skywalker schreef:Dan vraag ik aan jou: behoor jij tot de groep die het ook discriminatie vind als iemand alleen op blanken valt.
Over welke groep heb je het in hemelsnaam?
Enkele idioten die iets achterlijks roepen zijn voor mij geen groep die serieus genomen dienen te worden, oftewel je vraag slaat nergens op. Zoek anders de definitie op van discriminatie, heb je meteen je antwoord.
Je ontwijkt de vraag.

Ook val je nu over het woord groep dus laat ik de vraag anders stellen:

"iemand valt alleen op blanke vrouwen. Is deze persoon discriminerend bezig volgens jou".

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 22 nov 2018, 15:44

ziege maar ook zagge schreef:
Dat zou je kunnen doen idd. Persoonlijk vind ik die roetveegpiet een leuker plan, heb je tenminste nog een soort van coherent verhaal naar de kids. Als er dan nog steeds mensen willen demonstreren dan doen ze dat maar, dat zien we dan wel weer.
Het is een inschatting maar ik denk dat als Zwarte piet eindelijk overal verboden is, de volgende partijen gaan beginnen tegen roetvegen.
Trouwens idd wat die grens betreft, ik las dat in het besluit van Rotterdam om volgend jaar alleen nog maar roetveegpieten in te zetten ook echt afgesproken is om hoeveel vegen dat dan precies zal gaan :lol:
Daar zal de piet trouwens ook niet meer onhandig of dom zijn en ook niet met een karikaturaal accent spreken... erg grappig want als het uiterlijk voldoende veranderd is, waarom zou je je dan nog druk maken over dom en onhandig? Logica mensen, logica... ;)
Zover zijn we nu dus al. Echt heel bizar en ik moet er gewoon echt letterlijk keihard om lachen. Man man wat een niveau!
Dit brengt me ook op een ander punt, de hele discussie heeft m.i. veel te maken met het feit dat we op een gegeven moment begonnen zijn om een landelijke intocht via tv uit te zenden, later gevolgd door een paar weken sinterklaasjournaal - vóór die tijd was er veel meer variatie in de manier waarop lokaal Sinterklaas werd gevierd. Eigenlijk is het natuurlijk ook gewoon een gezinsfeestje.
Het is toch al vele jaren op TV? Toen ik nog een ukkie was ook al iig. En reken maar dat het in de niet zulke grote steden en ik schat zo in vooral buiten de randstad om nog heel, heel veel dorpen zijn waar het idd nog een gezellig gezinsfeestje is MET zwarte pieten Gewoon omdat men zich daar niet zo achterlijk druk maakt over dit onderwerp. Waar de donkere medemens wellicht ook wat beter in zo'n dorp wordt opgenomen als bijv. in een stad als Amsterdam en Eindhoven.

Kijk ik hier in Zwolle, daar waren ook maar een groepje van ongeveer 8 demonstranten. Dat is dus echt helemaal niets gemeten over al die mensen die naar de optocht gekomen zijn met hun ukkies. Dat de burgemeester overigens die demonstratie, aardig buiten de plek waar de sint aan kwam, alsnog verbood omdat er blijkbaar fans van PEC wat wilden doen is bijzonder triest. Maar veel belangrijker is dat je ook bij de intocht onze vriendelijke donkere medemens met ukkies zag in grote getalen. En die ukkies genoten als een malle. Die 8 personen die tegen zijn (toevallig of niet allemaal blank waren) tja, ik vraag me oprecht af of ze het deden voor de aandacht of omdat ze echt zo bekommerd zijn om de donkere mede mens. Maar dat recht hebben ze dus wat mij betreft hadden ze prima in een parkje achteraf mogen demonstreren. De enigen die er aandacht aan gaven waren de vogels in de bomen in het park :lol:

Gesloten