John de Jong

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

[mention]Ykhim[/mention] Ik heb het idee dat je dat ene zinnetje nogal uit zijn verband trekt. Ten eerste geef ik aan dat ik er sowieso geen zwart-wit beeld van wil maken zoals mijn voorganger dat wel deed. Daarnaast doel ik op iets anders dan wat jij aangeeft. Ik zie het namelijk niet als reactie op 'John is kut' opmerkingen, ik zie die reactie altijd. Het is alsof voorstanders van John de discussie altijd zelf aangaan met wat disclaimers. Het kan natuurlijk dat ze door alle tegenreacties zo genuanceerd zijn geworden dat ze het voortaan vooraf vrijwillig aangeven, maar mijn indruk is dat er bij de voorstanders ook nodige twijfel en gebrek aan overtuiging is.

Voor de rest heb je mijn reacties denk ik ook niet gelezen, want de laatste paar alinea's sluiten niet echt aan op argumenten die ik eerder inbracht.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

Sangare zit trouwens helemaal niet gewoon op de bank nu iedereen fit is. Hij heeft nu twee keer op de bank gezeten, da's wat anders.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12455
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Magnus schreef: 21 apr 2021, 14:17 maar mijn indruk is dat er bij de voorstanders ook nodige twijfel en gebrek aan overtuiging is.
Ik denk overigens dat dit inherent is aan het beroep van TD, omdat je altijd misperen hebt, en te maken hebt met weet ik t hoeveel supporters met allemaal een eigen mening. Ik was enorm fan van Brands, maar had ook twijfels wegens de blinde vlek voor de verdediging (en vooral de linksbackpositie), wil niet zeggen dat ik blij was dat hij weg ging. Bij elke club op elk niveau wordt er aan de TD getwijfeld zodra 1 of 2 aankopen niet renderen.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Magnus schreef: 21 apr 2021, 14:17 @Ykhim Ik heb het idee dat je dat ene zinnetje nogal uit zijn verband trekt. Ten eerste geef ik aan dat ik er sowieso geen zwart-wit beeld van wil maken zoals mijn voorganger dat wel deed. Daarnaast doel ik op iets anders dan wat jij aangeeft. Ik zie het namelijk niet als reactie op 'John is kut' opmerkingen, ik zie die reactie altijd. Het is alsof voorstanders van John de discussie altijd zelf aangaan met wat disclaimers. Het kan natuurlijk dat ze door alle tegenreacties zo genuanceerd zijn geworden dat ze het voortaan vooraf vrijwillig aangeven, maar mijn indruk is dat er bij de voorstanders ook nodige twijfel en gebrek aan overtuiging is.

Voor de rest heb je mijn reacties denk ik ook niet gelezen, want de laatste paar alinea's sluiten niet echt aan op argumenten die ik eerder inbracht.
De laatste alinea's stonden er dan ook relatief los van.

De kernvraag die hier zelden gesteld wordt is wanneer een TD wél als goed bestempeld mag worden. Ik vermoed zomaar dat het een lijstje criteria gaat betreffen waaraan geen enkele TD zou kunnen voldoen. Je hebt in dit vak namelijk ook te maken met externe factoren die je niet altijd in de hand hebt. Zit dat een paar keer niet snor, dan ben je al snel de lul.
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Sensation schreef: 21 apr 2021, 14:21
Magnus schreef: 21 apr 2021, 14:17 maar mijn indruk is dat er bij de voorstanders ook nodige twijfel en gebrek aan overtuiging is.
Ik denk overigens dat dit inherent is aan het beroep van TD, omdat je altijd misperen hebt, en te maken hebt met weet ik t hoeveel supporters met allemaal een eigen mening. Ik was enorm fan van Brands, maar had ook twijfels wegens de blinde vlek voor de verdediging (en vooral de linksbackpositie), wil niet zeggen dat ik blij was dat hij weg ging. Bij elke club op elk niveau wordt er aan de TD getwijfeld zodra 1 of 2 aankopen niet renderen.
Dat kan zomaar eens kunnen kloppen. Toch mis ik wel eens iemand die vol overtuiging eruit durft te gooien dat John de Jong een erg goede TD is. Naast negatieve verhalen hoorde je bij Brands namelijk ook positieve, en bij John de Jong hoor ik die eigenlijk zelden. Het is vaker de hoop dat hij in de toekomst goed gaat worden, maar hoop is in mijn ogen ook zo visieloos.
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Over de Jong hoor je ook genoeg lovende verhalen hoor, met name op het gebied van de menselijke kant van het voetbal. Afgelopen week nog vanuit de familie van onze gestorven clublegende.

Het past alleen niet in de beeldvorming die door een aantal groepen is gecreëerd in de laatste jaren, zowel media als achterban. Dan sneeuwt het vanzelf onder.
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Ykhim schreef: 21 apr 2021, 14:27 Over de Jong hoor je ook genoeg lovende verhalen hoor, met name op het gebied van de menselijke kant van het voetbal. Afgelopen week nog vanuit de familie van onze gestorven clublegende.

Het past alleen niet in de beeldvorming die door een aantal groepen is gecreëerd in de laatste jaren, zowel media als achterban. Dan sneeuwt het vanzelf onder.
Klopt, daar heb je volledig gelijk in. Verder zijn binding met de club. Maar ik doelde op de voetbaltechnische resultaten die hij boekt, samenstelling selectie, verlengen van contracten of transferbeleid bijv.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Chucky schreef: 21 apr 2021, 14:14 - Sangaré (9 mln.) zit op de bank nu iedereen fit is
Sangare kostte 7 miljoen. Later gecorrigeerd. En hij is met 1x banken nog lang geen twijfelgeval.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Manolev25
Meervoudig international
4
Berichten: 1478
Lid geworden op: 11 sep 2019
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Ben heel benieuwd naar deze transferzomer onder JdJ. Dat interview op 7 oktober gaf me wel wat vertrouwen, het team dat zorg draagt voor de transfers zit volgens mij goed in elkaar. Bij John worden altijd de misperen benadrukt (en ja, die waren ook echt flink mis) maar hij heeft ook goed werk verricht. Bij bv. Overmars schreeuwt iedereen hoe geweldig hij het doet maar kijk eens naar het lijstje miskopen van die beste man, dat is echt niet mis.

Onze oude TD heeft het trouwens goed voor mekaar in Liverpool:

AddoCultheld
Internationale topspeler
3
Berichten: 3266
Lid geworden op: 19 okt 2020

Denk dat het ook niet meehelpt dat Jan Vennegoor de hoofdscout is op dit moment. Een het is een van de beste vrienden van John de Jong. Twee, het is een zeer beperkte scout. Mij lijkt het verstandig om eens kritisch intern naar de scouting te kijken en te reflecteren op voorgaande aankopen, zodat dezelfde fouten in ieder geval niet meer gemaakt (kunnen) worden.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Twee, het is een zeer beperkte scout.
Kan je dit onderbouwen?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21096
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Ik vind Vennegoor er doorgaans met kop en schouders bovenuit steken.
Gebruikersavatar
Ailon
Vedette
6
Berichten: 5368
Lid geworden op: 25 aug 2017

Grasmat schreef: 21 apr 2021, 15:36 Ik vind Vennegoor er doorgaans met kop en schouders bovenuit steken.
Hij is inderdaad boven de 1m90
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Denk dat het ook niet meehelpt dat Jan Vennegoor de hoofdscout is op dit moment. Een het is een van de beste vrienden van John de Jong. Twee, het is een zeer beperkte scout. Mij lijkt het verstandig om eens kritisch intern naar de scouting te kijken en te reflecteren op voorgaande aankopen, zodat dezelfde fouten in ieder geval niet meer gemaakt (kunnen) worden.
Als je dan toch echt een goede scout zoekt en PSV'er ook nog eens dan zou ik deze jonge man proberen weg te kopen; https://nl.linkedin.com/in/joshualeunissen
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 16:01
AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Denk dat het ook niet meehelpt dat Jan Vennegoor de hoofdscout is op dit moment. Een het is een van de beste vrienden van John de Jong. Twee, het is een zeer beperkte scout. Mij lijkt het verstandig om eens kritisch intern naar de scouting te kijken en te reflecteren op voorgaande aankopen, zodat dezelfde fouten in ieder geval niet meer gemaakt (kunnen) worden.
Als je dan toch echt een goede scout zoekt en PSV'er ook nog eens dan zou ik deze jonge man proberen weg te kopen; https://nl.linkedin.com/in/joshualeunissen
Waarom?
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Ardbeg schreef: 21 apr 2021, 16:06
VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 16:01

Als je dan toch echt een goede scout zoekt en PSV'er ook nog eens dan zou ik deze jonge man proberen weg te kopen; https://nl.linkedin.com/in/joshualeunissen
Waarom?
Ik ga het even in vaagheden houden, aangezien ik de privacy van mensen hoog heb zitten.

Er is een tijd geweest dat ik op een online platform met discussies had over scouting en interessante speler in de Europese competities als Zuid-Amerika en Europa. Die online plek is een beetje de kraamkamer geweest van een aantal profscouts als ik er nu op terug kijk haha, heel aantal personen die uiteindelijk scout zijn geworden of er voorstellen van hadden om te worden. (Zelf ook even in zeer bescheiden vorm actief geweest in het voetbalwereldje op dat vlak)

Maar van alle personen die ik toen meegemaakt heb qua kennis en beoordelingsvermogen vond ik dat hij met afstand het beste zag en zijn voorspellingen en spelersverslagen kunnen de tands des tijds doorstaan. Het heeft mij niet verrast dat hij uiteindelijk bij Man City terecht is gekomen. Zeg het niet snel van mensen, maar hem kun je echt om een boodschap sturen. Overigens ook voormalig lid van PSV Netwerk, sommigen hebben nu een idee wie ik bedoel, maar nicknames ga ik vanuit principiële overwegingen niet noemen (privacy enzo).
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23352
Lid geworden op: 8 feb 2018

VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 16:22
Ardbeg schreef: 21 apr 2021, 16:06

Waarom?
Ik ga het even in vaagheden houden, aangezien ik de privacy van mensen hoog heb zitten.

Er is een tijd geweest dat ik op een online platform met discussies had over scouting en interessante speler in de Europese competities als Zuid-Amerika en Europa. Die online plek is een beetje de kraamkamer geweest van een aantal profscouts als ik er nu op terug kijk haha, heel aantal personen die uiteindelijk scout zijn geworden of er voorstellen van hadden om te worden. (Zelf ook even in zeer bescheiden vorm actief geweest in het voetbalwereldje op dat vlak)

Maar van alle personen die ik toen meegemaakt heb qua kennis en beoordelingsvermogen vond ik dat hij met afstand het beste zag en zijn voorspellingen en spelersverslagen kunnen de tands des tijds doorstaan. Het heeft mij niet verrast dat hij uiteindelijk bij Man City terecht is gekomen. Zeg het niet snel van mensen, maar hem kun je echt om een boodschap sturen. Overigens ook voormalig lid van PSV Netwerk, sommigen hebben nu een idee wie ik bedoel, maar nicknames ga ik vanuit principiële overwegingen niet noemen (privacy enzo).

Klinkt tof, zo'n platform! Had ik graag op meegelezen! Is zo'n jongen haalbaar?
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Denk dat het ook niet meehelpt dat Jan Vennegoor de hoofdscout is op dit moment. Een het is een van de beste vrienden van John de Jong. Twee, het is een zeer beperkte scout. Mij lijkt het verstandig om eens kritisch intern naar de scouting te kijken en te reflecteren op voorgaande aankopen, zodat dezelfde fouten in ieder geval niet meer gemaakt (kunnen) worden.
Ardbeg schreef: 21 apr 2021, 16:26
VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 16:22

Ik ga het even in vaagheden houden, aangezien ik de privacy van mensen hoog heb zitten.

Er is een tijd geweest dat ik op een online platform met discussies had over scouting en interessante speler in de Europese competities als Zuid-Amerika en Europa. Die online plek is een beetje de kraamkamer geweest van een aantal profscouts als ik er nu op terug kijk haha, heel aantal personen die uiteindelijk scout zijn geworden of er voorstellen van hadden om te worden. (Zelf ook even in zeer bescheiden vorm actief geweest in het voetbalwereldje op dat vlak)

Maar van alle personen die ik toen meegemaakt heb qua kennis en beoordelingsvermogen vond ik dat hij met afstand het beste zag en zijn voorspellingen en spelersverslagen kunnen de tands des tijds doorstaan. Het heeft mij niet verrast dat hij uiteindelijk bij Man City terecht is gekomen. Zeg het niet snel van mensen, maar hem kun je echt om een boodschap sturen. Overigens ook voormalig lid van PSV Netwerk, sommigen hebben nu een idee wie ik bedoel, maar nicknames ga ik vanuit principiële overwegingen niet noemen (privacy enzo).

Klinkt tof, zo'n platform! Had ik graag op meegelezen! Is zo'n jongen haalbaar?
De wereld van de scouting is geen miljoenenbisuness gelukkig, (overigens met data wel een wereldje wat snel aan het veranderen is). Dus normaliter zijn personen echt wel 'te koop' als je een heel goed voorstel doet en de andere club wat geld paast. Je hebt in de voetbalwereld eigenlijk drie soorten scouts

1. De oud spelers
2. Romantici en gedreven mensen die om een andere reden in het vak rollen
3. Mensen met meer data en tech aanleg die er hun plek vinden

De eerste groep heb ik persoonlijk niet altijd even hoog zitten, vaak is er dan toch sprake van mensen die obligaat of uit sympathie van de club een baantje aangeboden krijgen. De tweede groep heeft vaak meer drive omdat het autodidacten zijn en heeft als voordeel dat je ze minder dingen moet afleren dan groep 1 (profvoetballers hebben nog wel eens wat je noem self inflicted biases die samenvallen met hun eigen ontwikkeling en carrière als profvoetballer).
De film Moneyball gaat over de waarde van beter beslissingen nemen t.o.v. beschikbare middelen, stel je hebt iemand en die is in zijn decissionmaking 15% beter dan je andere scouting, dat kan je op lange termijn echt vele miljoenen opleveren. Nu moet ik er wel even bij zeggen dat bij 60% van aankoopbeleid scouting slechts minimaal of niet betrokken is bij Ajax en het zou me verbazen als dat percentage bij PSV heel anders is. Vaak is de voetbalwereld een wilde wervelwind van belangen. Of zoals een oud PSV scout het eens zo mooi tegen me zei "Scouts zijn vaak het schild waarachter bestuurlui zich verstoppen als er een miskoop is gedaan "

Het zou overigens wel kunnen dat City hem nu ook bij het project van Lommel heeft betrokken, dat zou zomaar kunnen dat hij dan moeilijker weg kan. Je ne sais pas.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

We hadden hier toch ook "Erwin Koeman" die opeens niet meer kon posten omdat hij professioneel scout was geworden, of iig een club tegen betaling zijn diensten aanbood?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Ja, die is het niet overigens, dat wil ik nog wel kwijt.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Massimo schreef: 21 apr 2021, 09:31
Ardbeg schreef: 21 apr 2021, 09:17 Marcel Brands had natuurlijk een karrevracht meer aan ervaring dan dat John de Jong heeft maar ik denk dat het in de kern wel goed zit. Daarnaast zou ik zo 1, 2, 3 niet een haalbare vervanger weten. Ik geloof echt dat we nog de vruchten gaan plukken bij het aanhouden van JdJ.
Eens. Los van dat De Jong en Van Bommel niet klikte, vind ik het wel een fout van Gerbrands geweest om destijds twee rookies voor deze posities te benoemen. Dat is geweest en dan kijk je verder. Van Bommel is vervangen door een meer ervaren trainer en ik vind dat De Jong ook zelf stappen vooruit maakt. Hij is een ervaringsvak en daar is hij nu een stukje verder in. Ik zie wel een stijgende lijn bij hem en dan denk ik dat het juist goed is dat PSV met hem door wil en hij waarschijnlijk ook doorgaat.

Dat was idd een enorme fout van Toon. Die presenteerde in 1 week John, Mark en Faber als HJO. En trots dat hij was dat hij dit zo snel had geregeld. k vond het toen een fout en nu nog steeds, door 3 mensen neer te zetten op plekken waar ze alle 3 nul ervaring mee hadden. Er was ook helemaal geen profielschets gemaakt.

Dat gezegd hebbende: er valt genoeg aan te merken op John, maar het is wel een goed mens, een intelligent mens en een club man. Plus continuiteit is belangrijk en er is een goede klik met Toon en Roger. Als TD blijf ik het wel een beetje een lichtgewicht vinden (vind hij zelf ook in andere bewoordingen) maar met de juiste ondersteuning kan hij goede dingen doen voor PSV.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26039
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Wat een onzin.

Mark en John stonden allebei al twee jaar op de nominatie om die positie in te vullen bij PSV.

Het was alleen een jaar eerder dan verwacht.

Maar dat je zegt dat dit ondoordacht was zonder profielschets is echt enorme bullshit. Er werd in beide functies naartoe gewerkt.

Het zou echt achterlijk zijn geweest om van dat plan af te wijken.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
AddoCultheld
Internationale topspeler
3
Berichten: 3266
Lid geworden op: 19 okt 2020

ShovingNE2 schreef: 21 apr 2021, 15:16
AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Twee, het is een zeer beperkte scout.
Kan je dit onderbouwen?
Hij is sinds 2017 hoofdscout, als ik het lijstje erbij pak, dan is het toch niet echt rooskleurig wat er is binnen gekomen.

Hirving Lozano CF Pachuca 12,50 mln. (Topaankoop)
€Maximiliano Romero Vélez Sarsfield 10,00 mln.( 10 miljoen over de balk)
€Derrick Luckassen AZ Alkmaar 5,00 mln.
( 5 miljoen over de balk)
€Eloy Room
(....)

Érick GutiérrezCF Pachuca 6,00 mln.
(Ongelooflijk hoe je die gescout krijgt)
€Angeliño Man City U23 5 miljoen
(Top aankoop)
€Denzel Dumfries Heerenveen 5,50 mln.
(Prima aankoop)
€Ryan ThomasPEC Zwolle2,75 mln.
(Tja..)
€Aziz Behich Bursaspor 1,50 mln.
(Voor zo iemand moet je als hoofdscout toch voor gaan liggen, maar vooruit deze schrijven we af op het conto van MvB)
Nick Viergever Ajax transfervrij
Lars Unnerstall VVV-Venlotransfervrij
Trent Sainsbury JS Suning transfervrij
( alle 3 niet het niveau dat PSV moet nastreven.)
BrumaRB Leipzig 12,00 mln.
(Ongelooflijk)
€Timo Baumgartl VfB Stuttgart 10,00 mln.
(Hoe krijg je deze gast in godsnaam gescout)

€Ritsu Doan FC Groningen 7,50 mln.
(Speelde bij Groningen al genoeg matige wedstrijden)
€Olivier Boscagli OGC Nice2,00 mln.
(Gaat zijn waarde opleveren)
€Konstantinos Mitroglou Galatasaray huurvergoeding
(De tovenaar die toch niet kon toveren)

1,25 mln. €Ricardo Rodríguez AC Milan huurvergoeding:1.25 miljoen
(Prima huur)

Robbin RuiterAFC Sunderland transfervrij

Toni Lato FC Valencia

Ibrahim SangaréToulouse9,00 mln.
(Niet echt een klasse beter dan dat we al hadden)
€Philipp Max FC Augsburg 8,00 mln
(Prima tegen de subtop,komt tegen de top ook (nog) tekort. Aanvallend wel van belang

€Vincent Müller Würzb. Kickers 500 dzd.
€Eran ZahaviGZ City transfervrij(Schmidt)
Mario Götze Dortmund transfervrij (Schmidt)
Yvon MvogoRB Leipzig (Schmidt)
huurAdrian FeinFC Bayern

Al met al als hoofdscout, heeft hij dus welgeteld in 4 jaar tijd 2 topspelers weten te scouten, Lozano en Angelino. Daarnaast als gasten als Humprey Rudge zelfs als scout worden afgenomen, moet je je afvragen hoe serieus onze scouting wordt genomen.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Menno1 schreef: 21 apr 2021, 17:59
Massimo schreef: 21 apr 2021, 09:31

Eens. Los van dat De Jong en Van Bommel niet klikte, vind ik het wel een fout van Gerbrands geweest om destijds twee rookies voor deze posities te benoemen. Dat is geweest en dan kijk je verder. Van Bommel is vervangen door een meer ervaren trainer en ik vind dat De Jong ook zelf stappen vooruit maakt. Hij is een ervaringsvak en daar is hij nu een stukje verder in. Ik zie wel een stijgende lijn bij hem en dan denk ik dat het juist goed is dat PSV met hem door wil en hij waarschijnlijk ook doorgaat.

Dat was idd een enorme fout van Toon. Die presenteerde in 1 week John, Mark en Faber als HJO. En trots dat hij was dat hij dit zo snel had geregeld. k vond het toen een fout en nu nog steeds, door 3 mensen neer te zetten op plekken waar ze alle 3 nul ervaring mee hadden. Er was ook helemaal geen profielschets gemaakt.

Dat gezegd hebbende: er valt genoeg aan te merken op John, maar het is wel een goed mens, een intelligent mens en een club man. Plus continuiteit is belangrijk en er is een goede klik met Toon en Roger. Als TD blijf ik het wel een beetje een lichtgewicht vinden (vind hij zelf ook in andere bewoordingen) maar met de juiste ondersteuning kan hij goede dingen doen voor PSV.
Profielschetsen zijn leuk, maar er zijn meestal zo weinig kandidaten dat het verhaal over profielschetsen vooral lekker bekt als iemand wordt aangesteld.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 16:40
AddoCultheld schreef: 21 apr 2021, 14:53 Denk dat het ook niet meehelpt dat Jan Vennegoor de hoofdscout is op dit moment. Een het is een van de beste vrienden van John de Jong. Twee, het is een zeer beperkte scout. Mij lijkt het verstandig om eens kritisch intern naar de scouting te kijken en te reflecteren op voorgaande aankopen, zodat dezelfde fouten in ieder geval niet meer gemaakt (kunnen) worden.
Ardbeg schreef: 21 apr 2021, 16:26


Klinkt tof, zo'n platform! Had ik graag op meegelezen! Is zo'n jongen haalbaar?
De wereld van de scouting is geen miljoenenbisuness gelukkig, (overigens met data wel een wereldje wat snel aan het veranderen is). Dus normaliter zijn personen echt wel 'te koop' als je een heel goed voorstel doet en de andere club wat geld paast. Je hebt in de voetbalwereld eigenlijk drie soorten scouts

1. De oud spelers
2. Romantici en gedreven mensen die om een andere reden in het vak rollen
3. Mensen met meer data en tech aanleg die er hun plek vinden

De eerste groep heb ik persoonlijk niet altijd even hoog zitten, vaak is er dan toch sprake van mensen die obligaat of uit sympathie van de club een baantje aangeboden krijgen. De tweede groep heeft vaak meer drive omdat het autodidacten zijn en heeft als voordeel dat je ze minder dingen moet afleren dan groep 1 (profvoetballers hebben nog wel eens wat je noem self inflicted biases die samenvallen met hun eigen ontwikkeling en carrière als profvoetballer).
De film Moneyball gaat over de waarde van beter beslissingen nemen t.o.v. beschikbare middelen, stel je hebt iemand en die is in zijn decissionmaking 15% beter dan je andere scouting, dat kan je op lange termijn echt vele miljoenen opleveren. Nu moet ik er wel even bij zeggen dat bij 60% van aankoopbeleid scouting slechts minimaal of niet betrokken is bij Ajax en het zou me verbazen als dat percentage bij PSV heel anders is. Vaak is de voetbalwereld een wilde wervelwind van belangen. Of zoals een oud PSV scout het eens zo mooi tegen me zei "Scouts zijn vaak het schild waarachter bestuurlui zich verstoppen als er een miskoop is gedaan "

Het zou overigens wel kunnen dat City hem nu ook bij het project van Lommel heeft betrokken, dat zou zomaar kunnen dat hij dan moeilijker weg kan. Je ne sais pas.

Volledig mee eens. Ik heb het altijd belachelijk gevonden dat oud spelers altijd een baantje kregen toegeschoven als scout. Veel te weinig waren het echte beroeps scouts, een Piet de Visser uitgezonderd, die werkelijk zich volledig verdiepte in speler, zijn omgeving enz. En zelfs die heeft meer dan genoeg missers op zijn naam staan. Echter de meeste oud profs stonden met een paraplu langs de lijn en met een beetje moeite werden er wat aantekeningen gemaakt.

Ik vind scouting een serious business. Een top aankoop van pakweg 10 miljoen is 10% van je jaar omzet. In elke andere industrie als je zo'n 'acquisitie' pleegt, dan gaat er maanden aan markt onderzoek, onderhandelingen enz doorheen voordat er uiteindelijk uberhaupt een bod wordt gedaan.

Nou weet ik ook wel dat snelheid van handelen heel anders is dan in welke andere industrie dan ook, maar het ad hoc beleid om er maar even 10 miljoen tegen aan te gooien op basis van wat data en indrukken van maanden zo niet jaren geleden blijf ik zelf ongelooflijk vinden.

Blijf er bij dat als ik iets zou kunnen veranderen bij PSV, dan is het dat onderdeel wel. Aankoop en verkoop binnen een club zijn cruciale beslissingen; zie alleen maar de effecten van de zomer van 2019 met al die kut aankopen. Je moet echt een zeer gestroomlijnde organisatie hebben met absolute top mensen en niet alleen wat oud profs als lange Jan, een Berry van Aerle en nog wat oud profs die een 'hobby horse' nodig hebben ipv de traditionele sigarenzaak.
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

VeresRivne schreef: 21 apr 2021, 19:18
Menno1 schreef: 21 apr 2021, 17:59


Dat was idd een enorme fout van Toon. Die presenteerde in 1 week John, Mark en Faber als HJO. En trots dat hij was dat hij dit zo snel had geregeld. k vond het toen een fout en nu nog steeds, door 3 mensen neer te zetten op plekken waar ze alle 3 nul ervaring mee hadden. Er was ook helemaal geen profielschets gemaakt.

Dat gezegd hebbende: er valt genoeg aan te merken op John, maar het is wel een goed mens, een intelligent mens en een club man. Plus continuiteit is belangrijk en er is een goede klik met Toon en Roger. Als TD blijf ik het wel een beetje een lichtgewicht vinden (vind hij zelf ook in andere bewoordingen) maar met de juiste ondersteuning kan hij goede dingen doen voor PSV.
Profielschetsen zijn leuk, maar er zijn meestal zo weinig kandidaten dat het verhaal over profielschetsen vooral lekker bekt als iemand wordt aangesteld.
Ligt er aan wat er in die profielschets staat. Het enige profiel waar ze blijkbaar aan moesten doen was een PSV verleden; want dat hadden ze alle 3.

Echter had ik het interessanter gevonden als ze bij, laten we zeggen HJO, de volgende criteria hadden:

- X aantal jaren jeugdcoach
- X aantal jaren management ervaring (mensen en organisatie aansturen)
- X aantal jaren HJO bij een BVO
- extra bonussen: opleiding in management

enz.

Faber voldeed amper aan dit soort criteria, terwijl dat toch het minimale was. Zelfde kan gezegd worden over de aanstelling van John en Mark. Daarnaast bleef het te belachelijk voor woorden dat het alle 3 rookies waren op hun posities. Terwijl dit zeer belangrijke functies zijn. Een ongelooflijke management fuck up van Toon; leuker kan ik het niet maken.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

John de Jong