deninho32 schreef: ↑11 feb 2024, 11:02
Brael schreef: ↑10 feb 2024, 22:47En nog een deel gaat voor de bijl bij het 2e, 3e of 4e snuifje (die vaak nog dezelfde avond de neus in gaan).
Op je allereerste keer meteen 4 lijnen? Ja Rambo misschien
Ook bij de eerste snuif is coke relatief snel uitgewerkt he. Maar goed, heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, mijn kennis over het product is van horen zeggen en van internet.
Niet mee eens. Het is een genotsproduct zoals we die heel veel hebben. Ik ken genoeg mensen die ieder weekend wat nemen om door te kunnen gaan en dat gaat prima. Die mensen kennen hun lichaam en kennen het product.
Alleen blijft dat geen 30 jaar prima gaan, zoals dat met alcohol wel kan. Je loopt er onherroepelijk schade mee op. Vergoeilijkende termen als je lichaam kennen en het product kennen schaar ik dan ook eerder onder struisvogelgedrag dan iets anders.
Dat laatste valt nog te bezien. Super dronken worden, een dikke kater hebben of met 30 kratten bier de supermarkt uitlopen levert over het algemeen weinig negatieve reacties op.
Klopt, ik had het dan ook over structureel en overmatig alcoholgebruik. Iemand die structureel super dronken wordt, met katers op zijn werk verschijnt of anderszins zijn sociale leven verwaarloost door drankgebruik, wordt daar echt wel op aangesproken.
Dat ligt zeker dichter bij elkaar onder jonge mensen. Van alle cocaïneverslaafden is 50% ook alcoholverslaafd. Die twee middelen gaan hand in hand met elkaar.
Cocaïnegebruik gaat hand in hand met alcoholgebruik. Andersom niet. Dat is wel een belangrijk verschil.
Ik houd er niet van om iemand te veroordelen op zijn middelengebruik, ik kijk meer naar gedrag.
Vroeg of laat gaat het met je gedrag ook mis, als je harddrugs blijft gebruiken. Pas iets zeggen als iemand vreemd gedrag gaat vertonen: dan ben je veel te laat, dan is het kwaad al geschied.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is tot er tav bepaalde partydrugs een kantelmoment komt in de samenleving, zoals we ook met cannabis hebben gezien. Het percentage dat drugsgebruik normaal vindt is heel groot onder jongeren. Die kijk op drugs gaat denk ik niet heel veel veranderen bij het ouder worden.
Dat denk ik wel. Mensen worden wijzer als ze ouder worden. En naarmate ze ouder worden, zien ze ofwel bij zichzelf, ofwel in hun omgeving, ook de schadelijke lange termijn effecten van hun harddrugsgebruik uit hun jeugd. Schadelijke effecten die onherroepelijk gaan komen.
Bovendien, als je weet dat het veel wordt gebruikt en dat je dat met geen mogelijkheid kunt tegenhouden, waarom zou je dan nog een oorlog voeren. Zeker als telkens blijkt dat het contraproductief is. Het feit dat die discussie nu wordt aangezwengeld vanuit de politiek vind ik een goed tegen. Dat verbod heeft al veel teveel slachtoffers gemaakt.
Dat is wel een interessante -maar ook een heel andere- discussie die hier een aantal pagina's geleden al gevoerd is. "Veel gebruikt" valt dus enorm mee, als je op een hele volwassen bevolking over 2% praat.
Ik denk dat je drugsgebruik wél kunt indammen, maar dan moet je als overheid en alle gerelateerde instanties wél dezelfde signalen geven. Harddrugsgebruik verbieden, maar wel je pilletje laten testen bij de GGD, is vrij krom, om maar eens iets te noemen.
Het is alsof je wapens verbiedt, maar mensen wel hun zelfgeknutselde pistool laat testen om te kijken of het een beetje aan de eisen voldoet.