Juancho schreef: 30 jul 2024, 16:54
Wij hebben sinds een week of 2 opeens grote problemen met onze TV/soundbar combinatie. Zo vanuit het niets en wat ik ook probeer, ik krijg het niet opgelost maar het is super vervelend. Het is namelijk zo dat vanuit het niets het volume tijdens het TV kijken wordt aangepast (harder). En dit gebeurt dan heel vaak, gister zelfs om de paar minuten dat het volume zo met een paar stappen omhoog ging.
De opstelling:
1. HDMI ARC kabel van LG soundbar (poort: TV Arc HDMI Out) naar onze Philips OLED 807 TV (poort: HDMI ARC 4k 120Hz)
2. TV audio settings:
- Audio ingang: HDMI geluidssysteem
- eARC: Automatisch
- Indeling digitale uitvoer: Meerkanaals (bypass)
- Afstelling digitale uitvoer: niet aanpasbaar (greyout)
- Automatisch volume: uit (maar ook niet aanpasbaar verder)
3. LG autovolume: not supported
Normaal zit er nog een Ziggo nextbox tussen maar die veroorzaakt het issue niet. Die heb ik er als test namelijk tussenuit gehaald en dan blijft het issue bestaan. Maar de Ziggobox heeft normaal gesproken ook via HMDI een kabel naar de TV.
Wat heb ik al gedaan?
1. LG support adviseerde de soundbar te resetten (WIFI knop ingedrukt houden). Dit heb ik gedaan, leek even een paar uur goed maar daarna kwam het issue terug. En nu reageren ze al 1,5 week niet meer op mijn terugkoppeling. Heb alsnog een issue inschoten.
2. Afstandsbedieningen ontkoppeld en weer gekoppeld
3. Alle kabels eruit en weer erin
4. Wat met bovenstaande settings van de TV getest
5. Soundbar losgekoppeld van de TV en testen of het issue er dan nog is. Dit was niet het geval, dus het ligt niet aan de TV zelf
6. Bij toeval zag ik dat LG nog een speciale Soundbar app heeft. Geïnstalleerd, bleek dat er een update was voor de soundbar. Geïnstalleerd maar na ongeveer een kwartiertje ging het volume weer automatisch van standje 6 naar 8