29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 12:42
Prof_napo schreef: 15 feb 2024, 12:37
Uiteindelijk waarschijnlijk niet, maar dasar moet je dan weer onderscheid gaan maken tussen korte termijn en midden/lange termijn. Marktwaardespelers, aantrekkelijkeheid van de club ( voor spelers en supporters ), en zo vast nog legio effecten die niet in het eerstvolgende boekjaar naar voren komen maar wel groeien dankzij een kampioenschap i.t.t. een tweede plaats.
Maar goed, dat soort factoren zijn voornamelijk koffiedik kijken.
Maar op de vraag wat er netto van het startbedrag overblijft na het aftrekken van de directe kosten is het wel relevant.
Wat het indirect oplevert is weer een andere vraag.
Eens. Al blijft er onder aan de streep 15 miljoen extra over dan is het nog steeds heel erg veel maar het is niet dat je van die 15 miljoen ineens een CV kunt kopen. Zo'n Maarten Wijffels die herhaalt dingen zo vaak dat hij het zelf gaat geloven en die zegt dan dat top 2 eindigen nog belangrijker is dan de titel dit jaar want je moet erbij zitten als de zilvervloot binnen komt. Nou... dat valt allemaal best mee. Dat was dit jaar niet heel veel anders getuige het feit dat we nu al meer hebben verdiend dan dat we voor volgend jaar aan startgelden krijgen.
Als PSV richting volgend jaar echt wil investeren dan lijkt mij 1 grote uitgaande transfer niet eens genoeg. Afhankelijk wat je dan echt investeren noemt natuurlijk. De afschrijvingen van grote transfers (Sangaré/Max/Romero/Doan/Baumgartl) zijn inmiddels weg. Dan blijft er nog 20 a 30% van Veerman over, 30% van Luuk Til en Ramalho en een hele rits spelers die vorig jaar gekocht zijn en nu niet verkocht gaan worden (Pepi/Schouten/Lang/Lozano). Ik weet niet precies hoe het werkt maar volgens mij wordt de transfersom verdeeld over het aantal contract jaren waarbij het qua waarde afloopt naar mate je verder in je contract zit. Dus niet evenredig verdeeld zeg maar.
Lozano (4 jaar/15 miljoen) +/- 4 miljoen
Schouten (5 jaar/15 miljoen) +/- 4 miljoen
Lang (5 jaar/14 miljoen) +/- 4 miljoen
Pepi (5 jaar/10 miljoen) +/- 3 miljoen
Veerman (4,5 jaar/6 miljoen) +/- 2 miljoen
Til (4 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
Luuk (3 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
Ramalho (3 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
-----------
Afschrijvingen +/- 20 miljoen ofzo? Ik dacht dat er zelfs over 30 miljoen werd gesproken tijdens de prestentatie van de jaarcijfers.
Dan moeten we nog 4 huurspelers gaan vervangen, nog wat aflopende contracten en wellicht nog andere vertrekkers. Dat komt allemaal bovenop die 20 miljoen en als Schouten, Lozano en Pepi over anderhalf jaar ook niet verkocht worden blijven die afschrijvingen maar oplopen. Dan wil je eigenlijk wat meer jonge spelers kopen en later verkopen zodat de afschrijvingen ook weer af neemt ipv dat er alleen maar bij komt.