Financiën

Algemene zaken van PSV.
TheSyb
Nationale topspeler
3
Clubvoorkeur: PSV (duh)

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Teletubby schreef: 08 feb 2024, 10:33 "Onbevestigd: verdere navraag buiten De Kuip blijkt dat de post op social media nog wel eens betrekking kan hebben op titelfavoriet PSV.
De 'verdere navraag' in kwestie:

Afbeelding
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen TheSyb voor dit bericht:
    MC Hammer
    Ronaldio
    Nationale topspeler
    2
    Clubvoorkeur: PSV

Breur schreef: 08 feb 2024, 16:36 https://www.nu.nl/economie/6300617/bedr ... sland.html

Zo Rutger wordt meteen van repliek gediend door NU.nl.
    Die Rutger snapt het gewoon niet.

Het oorspronkelijk bericht van een blijkbaar goed ingelichte Ajax supporter waaruit alle commotie is ontstaan ging over een schandaal waarbij plaats 2 helemaal open komt te liggen. Lijkt me toch een heel duidelijke hint naar Feyenoord. Zonder de club bij naam te noemen.

Het bericht over PSV en NEC was in november 2023 al in het nieuws. Daarbij hebben beide clubs zich gemeld bij de KNVB. Die vervolgens geholpen heeft om die transfers tot stand te brengen. Later is al meerdere malen aangeven dat er geen verbod op handelen is met Russische bedrijven en dus voetbalclubs.

Als de Tweet over het schandaal en plaats 2 daarover zou gaan kon ook gewoon benoemd worden dat het PSV en NEC betrof want dit wist iedereen namelijk al.
  • Citaat
    Vanthaman18
    Vedette
    3
    Favoriete speler: Malik Tillman

Awards:

Wat zou die eigenlijk met #heledagen bedoelen? De tijd die hij zelf op de bank ligt? Tijd die Bijlow besteedt aan revalidatie?
  • Citaat
    Standbeeld
    Mister PSV
    3

Aanvankelijk was er bij critici het idee dat het bedrijf, dat in 2016 Philips opvolgde als hoofdsponsor, alleen voor de korte klap naar PSV was gekomen. Die gedacht bleek ongegrond, omdat Energiedirect ook na 2019 aanbleef als partner van PSV. Met de verlenging van het huidige contract zijn vele tonnen gemoeid. Huidig hoofdpartner van de club is Metropoolregio Brainport Eindhoven, de naam die ook op het shirt van PSV staat.
  • Citaat
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

Mooi. Een van de betere sponsoren als het gaat om interactie met supporters.
  • Citaat
  • "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Juancho
    Mister PSV
    7

Ik ben ouderwets, weet ik, maar ik vind shirtsponsors op de achterkant zo vreselijk afschuwelijk. Zal allemaal om die paar rot knaken gaan, dat weet ik heus, maar een mooi shirt kan hierdoor letterlijk verneuk worden. Jammer dat er niet wat anders te verzinnen is, wel sponsoren maar de achterkant van het shirt blijft vrij.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Juancho voor dit bericht:
    Dribble
    “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Chucky
    Vedette
    6

Letterlijk verneukt? Hoe moet ik dat precies voor me zien? :mrgreen:
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Chucky voor dit bericht (totaal 2):
    G.M.SKERLA
    Prof_napo
    Vedette
    2
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

Juancho schreef: 13 feb 2024, 11:15 Jammer dat er niet wat anders te verzinnen is, wel sponsoren maar de achterkant van het shirt blijft vrij.

Je kan ook voor zoiets gaan ;)
    Afbeelding
  • Citaat
    Juancho
    Mister PSV
    7

Ja die Belgen maken het helemaal bond idd met die broek sponsors. Mijn god... 🤭🙈
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    7
    Clubvoorkeur: Ja

Juancho schreef: 13 feb 2024, 11:15 Ik ben ouderwets, weet ik, maar ik vind shirtsponsors op de achterkant zo vreselijk afschuwelijk. Zal allemaal om die paar rot knaken gaan, dat weet ik heus, maar een mooi shirt kan hierdoor letterlijk verneuk worden. Jammer dat er niet wat anders te verzinnen is, wel sponsoren maar de achterkant van het shirt blijft vrij.
    Ik ben het met je eens dat ik rugsponsors niet mooi vind, maar ik vind bovenstaand bericht bepaald niet rijmen met jouw eerdere mening, aangezien de deal met Goodhabitz als rugsponsor in 3 jaar tijd 3.5mil op ging leveren, nu zijn het opeens 'een paar rot knaken'? :
    Juancho schreef: 24 jan 2024, 10:52
    Sensation schreef: 24 jan 2024, 10:19 Wat ik ermee bedoel is dat we hier prima een mening kunnen hebben of we een bedrag te hoog of te laag vinden, op basis van de prestaties, potentie etc. van een speler, maar andere opmerkingen over spelers die geld moeten bijlappen of anders hun bek moeten houden en hard moeten werken raken echt kant noch wal als je niet weet hoe de situatie achter de schermen is.
    Weten we dat dat überhaupt hier ooit wel eens dan? Jij klaagt toch ook wel eens over gekozen tactieken etc? Maar jij weet toch ook niet hoe het achter de schermen bij PSV er aan toe gaat? Vind dat altijd zo'n flauwe opmerking, sorry. We zitten op een forum en eigenlijk weer helemaal niemand hier ook maar iets van wat er achter de schermen gebeurt. En toch heeft iedereen hier, in welk topic dan ook, wel eens kritiek.

Dus ja, ook in deze case bij Vertessen. Ik geef dan idd kritiek als PSV hem in de winterstop laat gaan voor een in mijn ogen te laag bedrag. En je moet mijn opmerking over zelf bijlappen wel even in de juiste context lezen he :mrgreen:. Mijn opmerkingen over dat ik vind dat er hier erg makkelijk over 1-3 miljoen meer of minder gestapt wordt meende ik wel oprecht serieus. Voor dat geld kan je een prima talent voor Jong PSV halen. Dat is en blijft nog altijd veel geld voor PSV.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Sensation voor dit bericht:
    ShovingNE2
    Juancho
    Mister PSV
    7

Ow het is ook veel geld hoor, daar niet van. Het verpest alleen een shirt zo. Das wat anders bij een spelers verkoop 😁

Maar geld is leading, in alles bij het voetbal. Dat begrijp ik heus wel. Tis soms alleen jammer dat het ten koste moet gaan van iets.
  • Citaat
  • “Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
    SKERLA
    Legende
    7
    Favoriete speler: Peet Scheefbril

Awards:

Juancho schreef: 13 feb 2024, 11:25 Ja die Belgen maken het helemaal bond idd met die broek sponsors. Mijn god... 🤭🙈
    James? 😉
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen SKERLA voor dit bericht:
    JoJo
    Tjompie
    Internationale topspeler
    3

Minder inkomsten per duel als nu

https://www.vi.nl/nieuws/uefa-gooit-pri ... ink-omhoog
  • Citaat
    ComeOnPSV
    Vedette
    6

Wat betekent dat voor PSV? Qua inkomsten mag de ploeg op basis van de eerste nieuwe berekeningen in totaal zo’n 42 tot 50 miljoen euro met zekerheid inboeken bij de post Europees voetbal. Een belangrijk deel daarvan vloeit wel toe naar salarissen, (transfer)premies en kosten. Belangrijk om te vermelden is ook dat PSV bovenop deze bedragen nog recettes incasseert, minimaal zo’n 8 miljoen euro (vier thuiswedstrijden).
    Staat in het stuk van Rik E.
  • Citaat
    XaviS7mons
    Verbannen
    1

Dus als je een potje of 2/3 wint, zit je zo aan de 70 miljoen. En dat heb ik het nog niet eens over overwinteren
  • Citaat
    29.04.2007
    Nationale topspeler
    4
    Seizoenkaart: Vak YY

Awards:

Hoeveel zou er netto van zo'n startbedrag overblijven bij PSV? Kan nog wel eens aardig tegenvallen (zeker als je kampioen wordt), lijkt mij.
  • Citaat
    VTheMan
    Meervoudig international
    2
    Favoriete speler: Bakayoko

29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 11:54 Hoeveel zou er netto van zo'n startbedrag overblijven bij PSV? Kan nog wel eens aardig tegenvallen (zeker als je kampioen wordt), lijkt mij.
    Ja beter worden we tweede, krijgen we meer geld.
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    2

29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 11:54 Hoeveel zou er netto van zo'n startbedrag overblijven bij PSV? Kan nog wel eens aardig tegenvallen (zeker als je kampioen wordt), lijkt mij.
    Het voor/nadeel van bonuscomponenten in een spelerscontract inderdaad. Je beperkt in ieder geval het risico van een seizoen geen CL maar beperkt daarmee ook weer de winst van een seizoen wel CL.

Wil je het zien moet je het jaarverslag van jaren met CL en zonder CL naast elkaar leggen met enigszins gelijke selecties. Dat gaat nu wat lastiger doordat er niet heel veel vergelijkingsmateriaal bij PSV is ( helaas )
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen Prof_napo voor dit bericht (totaal 3):
    11 Tinus29.04.2007Kingfisher
    11 Tinus
    Legende
    4
    Seizoenkaart: Vak RR
    Clubvoorkeur: Philips

Awards:

Dit wordt zo onderschat. In praktisch elke deal met speler, club of medewerker zit een soort prestatie bonus verweven. En natuurlijk zal de IT man of Phoxy geen miljoen meer krijgen maar bij grote transfers/dure spelers gaat dat wel degelijk best rap. En dan is het leuk dat er in het persbericht staat dat Pepi 9 miljoen kost maar na 2 jaar CL spelen is het misschien 12 miljoen (ik noem maar iets). De top 5 verdieners die een CL bonus krijgen of een kampioenspremie zal ook flink aantikken. Kan me niet voorstellen dat je Artis punten of een zakje stroopwafels krijgt.

Als je niet bij die onderste 8 komt, en dat lijkt me gewoon prima om op te budgetteren, dan heb je dus minimaal 5 thuiswedstrijd x 2 miljoen, en als je dan op pakweg 8 punten budgetteerd dan heb je ook nog eens 6 a 8 miljoen aan premies. Dan gaat het allemaal best hard maar dan moet je wel presteren natuurlijk. Om nu te denken dat je volgend jaar 2x zoveel hebt als nu zou erg naïef zijn.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen 11 Tinus voor dit bericht:
    29.04.2007
    29.04.2007
    Nationale topspeler
    4

Awards:

VTheMan schreef: 15 feb 2024, 11:57
    Ja beter worden we tweede, krijgen we meer geld.
    Ja, dat is echt precies wat ik zeg... :wall:

Het is gewoon een vraag, aangezien ik het idee heb dat supporters zich nog wel eens rijker rekenen (ook met transfers) dan dat het in werkelijkheid is. En dat kampioen worden uiteindelijk minder oplevert dan 2e is volgens mij een feit (tenminste, zo lang er 2 directe CL plaatsen zijn), omdat je dan kampioenspremies en wellicht nog bonussen moet uitkeren. Lijkt me het meest realistische scenario dat PSV kampioen wordt, dus een relevante opmerking wanneer het om de financiën gaat wat mij betreft.
  • Citaat
  • koetje
    Legende
    7

Hup Fc Twente
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    2

29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 12:17
    Het is gewoon een vraag, aangezien ik het idee heb dat supporters zich nog wel eens rijker rekenen (ook met transfers) dan dat het in werkelijkheid is. En dat kampioen worden uiteindelijk minder oplevert dan 2e is volgens mij een feit (tenminste, zo lang er 2 directe CL plaatsen zijn), omdat je dan kampioenspremies en wellicht nog bonussen moet uitkeren. Lijkt me het meest realistische scenario dat PSV kampioen wordt, dus een relevante opmerking wanneer het om de financiën gaat wat mij betreft.
    Uiteindelijk waarschijnlijk niet, maar dasar moet je dan weer onderscheid gaan maken tussen korte termijn en midden/lange termijn. Marktwaardespelers, aantrekkelijkeheid van de club ( voor spelers en supporters ), en zo vast nog legio effecten die niet in het eerstvolgende boekjaar naar voren komen maar wel groeien dankzij een kampioenschap i.t.t. een tweede plaats.

Maar goed, dat soort factoren zijn voornamelijk koffiedik kijken.
  • Citaat
    29.04.2007
    Nationale topspeler
    4

Awards:

Prof_napo schreef: 15 feb 2024, 12:37
    29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 12:17
    Uiteindelijk waarschijnlijk niet, maar dasar moet je dan weer onderscheid gaan maken tussen korte termijn en midden/lange termijn. Marktwaardespelers, aantrekkelijkeheid van de club ( voor spelers en supporters ), en zo vast nog legio effecten die niet in het eerstvolgende boekjaar naar voren komen maar wel groeien dankzij een kampioenschap i.t.t. een tweede plaats.

Maar op de vraag wat er netto van het startbedrag overblijft na het aftrekken van de directe kosten is het wel relevant.
    Wat het indirect oplevert is weer een andere vraag.
  • Citaat
  • Prof_napo
    Vedette
    2

29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 12:42

Maar op de vraag wat er netto van het startbedrag overblijft na het aftrekken van de directe kosten is het wel relevant.
    Maar zonder het indirecte mee te nemen kom je niet op een daadwerkelijk netto bedrag uit. De netto kostprijs van een speler weet je ook pas nadat hij uit dienst is. Het stuk indirecte kosten is en blijft een factor, al kom je vrij snel bij de "het kapitaal moet op het veld staan" al weet je nooit wat het kapitaal op het veld is tot ze stuk voor stuk verkocht zijn.

De vraag wat er netto overblijft helpt je daar maar beperkt me, hierin gaan de lasten voor de baten als het goed is.
  • Citaat
    ShovingNE2
    Site Admin
    7
    Seizoenkaart: Vak PR

11 Tinus schreef: 15 feb 2024, 12:09De top 5 verdieners die een CL bonus krijgen of een kampioenspremie zal ook flink aantikken. Kan me niet voorstellen dat je Artis punten of een zakje stroopwafels krijgt.
    Als ik mij goed herinner zijn er bij PSV 3 schalen binnen de A-selectie qua bonussen. In die schalen wordt geregeld wat de bonus is afhankelijk van Eredivisie, Beker en Europese prestaties. Ik meen dat er geen kampioensbonus is, maar wel of niet behalen van de CL is de bonus.
  • Citaat
  • "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    11 Tinus
    Legende
    4
    Seizoenkaart: Vak RR
    Clubvoorkeur: Philips

Awards:

29.04.2007 schreef: 15 feb 2024, 12:42

Eens. Al blijft er onder aan de streep 15 miljoen extra over dan is het nog steeds heel erg veel maar het is niet dat je van die 15 miljoen ineens een CV kunt kopen. Zo'n Maarten Wijffels die herhaalt dingen zo vaak dat hij het zelf gaat geloven en die zegt dan dat top 2 eindigen nog belangrijker is dan de titel dit jaar want je moet erbij zitten als de zilvervloot binnen komt. Nou... dat valt allemaal best mee. Dat was dit jaar niet heel veel anders getuige het feit dat we nu al meer hebben verdiend dan dat we voor volgend jaar aan startgelden krijgen.

Als PSV richting volgend jaar echt wil investeren dan lijkt mij 1 grote uitgaande transfer niet eens genoeg. Afhankelijk wat je dan echt investeren noemt natuurlijk. De afschrijvingen van grote transfers (Sangaré/Max/Romero/Doan/Baumgartl) zijn inmiddels weg. Dan blijft er nog 20 a 30% van Veerman over, 30% van Luuk Til en Ramalho en een hele rits spelers die vorig jaar gekocht zijn en nu niet verkocht gaan worden (Pepi/Schouten/Lang/Lozano). Ik weet niet precies hoe het werkt maar volgens mij wordt de transfersom verdeeld over het aantal contract jaren waarbij het qua waarde afloopt naar mate je verder in je contract zit. Dus niet evenredig verdeeld zeg maar.

Lozano (4 jaar/15 miljoen) +/- 4 miljoen
    Schouten (5 jaar/15 miljoen) +/- 4 miljoen
    Lang (5 jaar/14 miljoen) +/- 4 miljoen
    Pepi (5 jaar/10 miljoen) +/- 3 miljoen
    Veerman (4,5 jaar/6 miljoen) +/- 2 miljoen
    Til (4 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
    Luuk (3 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
    Ramalho (3 jaar/3 miljoen) +/- 1 miljoen
    -----------
    Afschrijvingen +/- 20 miljoen ofzo? Ik dacht dat er zelfs over 30 miljoen werd gesproken tijdens de prestentatie van de jaarcijfers.

Dan moeten we nog 4 huurspelers gaan vervangen, nog wat aflopende contracten en wellicht nog andere vertrekkers. Dat komt allemaal bovenop die 20 miljoen en als Schouten, Lozano en Pepi over anderhalf jaar ook niet verkocht worden blijven die afschrijvingen maar oplopen. Dan wil je eigenlijk wat meer jonge spelers kopen en later verkopen zodat de afschrijvingen ook weer af neemt ipv dat er alleen maar bij komt.
  • Citaat
  • Deze gebruikers waarderen 11 Tinus voor dit bericht:
    29.04.2007
    Plaats reactie