Wist je dat?

In dit forum kun je alles kwijt met betrekking tot boeken, films, series en andere niet-voetbalgerelateerde programmas.
tijn0

Wat mij betreft bedoeld voor verschillende media, maar ik moest zelf eerst aan muziek denken. Je kent ze vast wel, liedjes waar je ofwel nooit stilstaat bij het onderwerp, of waar je na tien jaar of langer ineens een zin hoort, waardoor het kwartje valt.

Een vrij simpel en banaal voorbeeld is Per Spoor van Guus Meeuwis. Jarenlang aangenomen dat "kedengkedeng" het geluid van de trein moet voorstellen, om pas twintig jaar later eens naar de tekst te luisteren en te horen dat 's nachts het ritme (kedengkedeng) doorgaat. Gewoon weer een nummer over neuken, dus.

Ander voorbeeld kan Where the Wild Rose Grow zijn, van Kylie en Nick Cave. Kwalitatief beter dan alles wat Guus geschreven heeft, maar een nummer die vooral warm en lief klinkt, maar stiekem over een gruwelijke moord van een man op een vrouw gaat.

Maar zo zijn er een films en series, waarvan je misschien niet wist dat het einde zus en zo betekende. De finale van de serie Mad Men begreep ik bijvoorbeeld ook niet direct, en dan doel ik op het eindshot en wat het met de hoofdpersoon te maken had. Wellicht slim om in dit soort gevallen met spoilers te werken, maar goed.

Ik weet zeker dat meerderen dit soort dingen leuk vinden, dus laat maar weten, wat is jouw "wist je dat?"
Gebruikersavatar
Gestelnaar
Nationale topspeler
6
Berichten: 1574
Lid geworden op: 20 sep 2017
Seizoenkaart: Vak X
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging

Awards:

hahaha ik ging er ook altijd vanuit dat het kedengkedeng over een trein ging. Niet dus :lol: :lol:
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Per spoor (kedeng kedeng) gaat toch over beiden? Hij gaat per spoor naar haar toe, maar ook als ie bij haar is gaat het ritme door...

Wat Nick Cave betreft. Dat is inderdaad dé murder ballad. De clip maakt dat ook wel redelijk duidelijk, toch?

Ik zal nog eens nadenken over andere die ik ken...
tijn0

Zeker.

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Magnus
Meervoudig international
3
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10 nov 2020

Wist je dat dubbelvla vroeger in twee verschillende verpakkingen zat?
tijn0

Wist je dat In-a-gadda-da-vida (het enige nummer dat ik ken van Iron Butterfly) eigenlijk uitgesproken had moeten worden als "in the garden of eden"? Alleen was de zanger dusdanig dronken en slordig in zijn uitspraak, dat dit het geworden is.

Laatst gewijzigd door tijn0 op 20 nov 2020, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
tijn0

Over slechte uitspraak gesproken. In het laatste couplet van Paranoid zingt Ozzy "I tell you to enjoy life, I wish I could but it's too late", wat door menig luisterend oor is opgevat als "I tell you to end your life". Wist je dat?
tijn0

Wist je dat in de eerste 10 tellen van Roxanne (Police) je een bandlid kunt horen struikelen over een piano/keyboard en vervolgens gelach?

Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17717
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Wisten jullie dat Watermelon Sugar van Harry Styles gaat over het oraal bevredigen van een vrouw?

Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Wist je dat de hoes van Metallica’s Load een foto is van bloed en sperma samengedrukt tussen twee platen plexiglas?
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Niet muziek mag ook, toch?

Wisten jullie dat Jack Nicholson een BAFTA award accepteerde op de set van One Flew?
tijn0

Zeker! Alles wat bijzonder is én mensen mogelijk niet weten van iets wat mensen kunnen kennen is geschikt 😊.
Thijs
Lid van verdienste
6
Berichten: 15286
Lid geworden op: 1 sep 2017
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Awards:

Wist je dat Charles Manson voor zijn moorden inspiratie vond in The White Album van The Beatles? Met name Helter Skelter duidde volgens Manson op een rassenoorlog, terwijl The Beatles het hadden over een rit in een achtbaan.
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17717
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Wist je dat Eiffel een 'geheim' appartement in de Eiffeltoren heeft laten bouwen?
tijn0

Nope, maar direct geGoogled 😅.
Gebruikersavatar
Maikel
Site Admin
5
Berichten: 17717
Lid geworden op: 10 mei 2018
Clubvoorkeur: PSV

Ik weet het ook alleen maar omdat het een quizvraag is is de pubquiz die ik gemaakt heb voor mijn werk hoor :lol: Dan leer je opeens heel veel van dit soort feitjes.
Net zoals ik nu een orakel ben op het gebied van de Top 2000 omdat ik ook daarvoor een quiz heb gemaakt laatst.

Overigens is bevind het bachelor pad van Eiffel zich in de top en is het sinds enkele jaren toegankelijk voor bezoekers. Staan nu poppen in. Geen idee dat Eiffel daar allemaal heeft uitgespookt.
PCGC
Vedette
6
Berichten: 9435
Lid geworden op: 26 aug 2017

Awards:

Wist je dat:

- druiven in de fik vliegen als je ze in de magnetron doet??

- Taumatawhakatangi­hangakoauauotamatea­turipukakapikimaunga­horonukupokaiwhen­uakitanatahu de langste plaatsnaam ter wereld (locatie: NZ) is?

- in elk shot van de film “Fight Club” een Starbucks beker te vinden is?
#FreeGeneratie4
tijn0

😅 nee!

Hoorde gisteren eentje op de radio: wist je dat het lied Blackbird van the Beatles niet over een merel gaat (ondanks dat je op een gegeven moment een merel hoort zingen), maar over een zwarte vrouw tijdens de burgerrechtenrevoluties van de jaren '60? Daarbij staat het tikkende geluid van de metronoom voor de opkomst van de zwarte stem, of iets in die richting, in het publieke debat.

Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Wisten jullie dat het nummer Fast Car (Tracey Chapman) gezongen is door een vrouw? Wist ik pas sinds 2015?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Volgens de wiki is er geen consensus over die uitleg van Blackbird ;) Wel interessant, nooit geweten!

Plaatsje met de langste plaatsnaam wist ik, de betekenis is (Maori) "The summit where Tamatea, the man with the big knees, the slider, climber of mountains, the land-swallower who travelled about, played his kōauau (flute) to his loved one". Een nog langere versie van de plaatsnaam beweert o.a. ook nog dat Tamatea een besneden penis had :lol:

De nummer 2 langste plaatsnaam ligt in Wales nl. Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

...maar is (in tegenstelling tot het plaatje in NZ) gewoon verzonnen om toeristen te trekken... de meeste kaarten enz. gebruiken het veel simpeler uit te spreken Llanfairpwllgwyngyll
Josef Dettelbacher schreef: 22 nov 2020, 16:45 Wisten jullie dat het nummer Fast Car (Tracey Chapman) gezongen is door een vrouw? Wist ik pas sinds 2015?
Tuurlijk ;) was heel even heel populair.. andere hit was Talking bout a revolution, ook mooi.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
tijn0

ziege maar ook zagge schreef: 22 nov 2020, 16:45 Volgens de wiki is er geen consensus over die uitleg van Blackbird ;) Wel interessant, nooit geweten!
Paul McCartney heeft het zelf gezegd.


Laatste minuut.
tijn0

Josef Dettelbacher schreef: 22 nov 2020, 16:45 Wisten jullie dat het nummer Fast Car (Tracey Chapman) gezongen is door een vrouw? Wist ik pas sinds 2015?
Ik kwam er ook pas achter nadat iemand het over 'zij' had. Ik dacht "Tracey" + die stem, dat zal wel een man zijn.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

tijn0 schreef: 22 nov 2020, 17:30
ziege maar ook zagge schreef: 22 nov 2020, 16:45 Volgens de wiki is er geen consensus over die uitleg van Blackbird ;) Wel interessant, nooit geweten!
Paul McCartney heeft het zelf gezegd.


Laatste minuut.
Tnx, dat Bach stukje is minstens zo interessant! Beiden staan ook genoemd in de wiki met nog een paar andere verhalen over het nummer. Lijkt me al met al desondanks idd wel aannemelijk dat dit de juiste uitleg is.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

tijn0 schreef: 22 nov 2020, 17:34
Josef Dettelbacher schreef: 22 nov 2020, 16:45 Wisten jullie dat het nummer Fast Car (Tracey Chapman) gezongen is door een vrouw? Wist ik pas sinds 2015?
Ik kwam er ook pas achter nadat iemand het over 'zij' had. Ik dacht "Tracey" + die stem, dat zal wel een man zijn.
Grappig, ik zou Tracy juist eerder een meisjesnaam noemen... mss omdat Tracy Ullman vroeger ook een bekende naam was.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
tijn0

Volgens mij was Tracy een van de Thunderbirds. Daar komt bij mij de associatie vandaan 😅.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wist je dat?