nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Juancho schreef: 01 mar 2023, 11:15 Ik ben wel benieuwd wat dit dan precies inhoudt, misschien een hele domme vraag. Maar heb je dan 0 energiekosten ook?
Energieneutraal betekent inderdaad dat je minimaal net zoveel energie opwekt als dat je verbruikt.
Waardoor je energiekosten over een heel jaar gezien 0 zijn (of in ieder geval heel laag). Zolang de saldering nog bestaat dan, aangezien je in de winter meer verbruikt dan opwekt.
Verwarming: Pellet burner, gehele vloerverwarming, warmte terugwininstallatie en warmtepomp
Ik vraag me alleen af waarom ze een pelletkachel hebben.
Die is weliswaar energiezuinig (want brandt op houtpellets) en oogt mooi (als je houdt van een vuurtje), maar veroorzaakt wel fijnstof (door de rook) en dat is weer niet duurzaam.

Verder is dit wel een huis dat, wat betreft energie, heel veel jaren vooruit kan!

Als wij thuis een warmtepomp installeren en op inductie gaan koken zijn we volledig van het gas af en komen we in de buurt van energieneutraal.
Maar dat komt nog wel een keer.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Inductie is overigens vooral comfort: geen gaslucht als je daar gevoelig voor bent, het bereikt sneller de temperatuur, en het oogt een stuk netter in de keuken. Qua specifiek gasverbruik is het maar een kleine besparing.

Als de airco's hun werk goed doen (komen over 2 weken), zou ik theoretisch met een bedrag tussen de 4000-5000 extra ook van het gas af kunnen.

Ben intussen wel benieuwd hoe @Stofzuiger z'n airco ervaart?
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12456
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Ik zat idd laatst eens te rekenen hoeveel inductie koken oplevert, maar achteraf duurt het best wel lang voordat de aanschafprijs terugverdient is.

Inductie verbruikt volgens internet gemiddeld 175kWh per jaar, een gaskookplaat gemiddeld 37 kuub. Als ik kijk naar de prijzen van mijn energieleverancier als ik nu mijn vaste contract (ja ik heb hem nog) niet meer zou hebben en ik zou naar variabel gaan:
per kWh: €0,43
per m3: €1,33

Totaal inductie: 175x0,43= €75
Totaal gas: 37x1,33= €49

Dus ja dan duurt het heel lang voordat je het hebt terugverdiend aangezien gas koken op dit moment goedkoper is. Nu is natuurlijk de truc dat hier binnenkort zonnepanelen op het dak komen en je dus regelmatig bijna gratis kan koken. Maar als op gas koken op dit moment 49 euro per jaar zou kosten, en een beetje goede inductiekookplaat al snel 500-600euro kost, is de terugverdientijd al ruim 10 jaar, nog los van eventuele extra kosten die erbij komen kijken als er een elektricien nodig is bij de aansluiting. En ja, ik zal ongetwijfeld wel weer iets over het hoofd zien. En ja, ik begrijp dat gas verbruiken natuurlijk veel slechter is dan stroom verbruiken, zeker als je zonnepanelen hebt, maar ik kijk nu puur en alleen even naar het economische aspect.

Overigens, even een vraag over zonnepanelen, want ik ben een leek. Er komen er hier straks 6 op het dak te liggen richting zuid/zw, hoe weet je hoeveel stroom er dan op dat moment opgewekt wordt (wat ongetwijfeld in een app te zien is). Ik kan mij bijv. moeilijk voorstellen in hoeverre je dan op dat moment gratis stroom verbruikt (heeft het bijv. zin dat als de oven al aanstaat, en er is volle bak zon, om dan ook nog de wasmachine aan te zetten om de opgewekte stroom te gebruiken, kortom; waar ligt de grens van het maximale?)
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 01 mar 2023, 11:54 Je hoeft het niet van mij als amateurverduurzamer voor waarheid aan te nemen, maar die labels "nul op de meter" en "energieneutraal" zijn over twee jaar niets meer waard zodra salderen stopt. Je hebt dan natuurlijk nog steeds een ontzettend zuinige woning, maar het is onmogelijk om in december, januari en februari op elk moment op te wekken wat je verbruikt, en dus geen energie te hoeven inkopen. Zoals we weten moet de overheid ook geld verdienen, dus zodra iedereen van het gas af is, zal de belasting op stroom (fors) toenemen. Het gat tussen inkoopbedrag en terugleververgoeding zal m.i. stijgen.
Ik ga dit sowieso even meenemen vandaag in het gesprek met onze adviseur. Als ik me niet vergis wil er nog wel iets extra's kunnen met hypotheek als het om een zogenaamde nul meter woning gaat. We gaan sowieso gewoon een stevig bod doen (het zal wel onze max moeten zijn) maar de kans dat ze happen is natuurlijk bijzonder klein. Woning is pas een paar jaar oud, heel mooi van binnen en dus energieneutraal. En dat op een mooie vrije locatie dus dat zal wel enorm in trek zijn. Maargoed, nee hebben we, ja kunnen we krijgen :).
In de praktijk hebben maar heel weinig mensen voldoende zonnepanelen om het totaalverbruik van een huis met warmtepomp/airco volledig op te vangen. Daarvoor moet je echt denken aan een vrijstaande woning, of een heel gunstig dak+garage van een tweekapper. Met 28 zonnepanelen denk ik dat het wel moet lukken overigens.
Het is bijna een vrijstaande woning gezien de bouw. Het is natuurlijk een 2:1 kapper maar ze hebben het in een soort van rond hofje gemaakt en in de directe omgeving heb je verder geen buren, hoge gebouwen of wat dan ook. De daken zijn plat en de zonnepalen schuin geplaatst op het zuid/westen als ik me niet vergis. Kortom, beter kan bijna niet volgens mij.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Stofzuiger
Basisspeler
3
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 01 mar 2023, 13:23 Ben intussen wel benieuwd hoe @Stofzuiger z'n airco ervaart?
Het is nog niet zover. De twee airco's worden op 15 en 16 maart geïnstalleerd. Ondertussen werken mijn zonnepanelen perfect, zeker op dagen zoals vandaag. :)

Maar ik heb er wel een probleem bij met mijn cv-ketel. Toen Enexis in december mijn elektriciteit verzwaarde naar een 3-fase aansluiting hebben ze meteen ook de gasmeter vervangen. Na de werkzaamheden, meteen de dag erna, schoot mijn Remeha Tzerra cv-ketel in storing: E036. De afgelopen dagen kreeg ik zelfs twee keer dezelfde storing, terwijl de ketel relatief nieuw is en al vier jaar probleemloos draait.

De storingscode E036 betekent dat er misschien iets mis is met de gastoevoer, maar op internet heb ik gevonden dat het ook met de elektriciteitsaansluiting of een defecte printplaat te maken kan hebben. Omdat de storingen direct ontstonden na de werkzaamheden van Enexis verwacht ik dat het er iets mee te maken heeft en dus geen toeval is.

Vraag is nu wie hier het best naar kan kijken. Enexis of mijn cv-monteur? Ik heb de laatste in elk geval al gebeld.
JoJo
Regelmatige invaller
3
Berichten: 338
Lid geworden op: 4 nov 2020
Favoriete speler: Joey

Heb een drietal warmtepompen en veel panelen. Geen gas anders dan een losse fles voor de haard.
Gaat de afgelopen jaren prima, maar na het stoppen van de mogelijkheid om per jaar te salderen kan je beter geen warmtepomp hebben zo heb ik berekend. Die verbruiken zoveel stoom, daar wordt je akelig van. De accu's zijn op dit moment ook nog niet voldoende qua grootte en (veel) te duur.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25072
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Stofzuiger schreef: 01 mar 2023, 14:37Vraag is nu wie hier het best naar kan kijken. Enexis of mijn cv-monteur? Ik heb de laatste in elk geval al gebeld.
Altijd eerst bij Enexis neerleggen. Zij zijn verantwoordelijk voor de problemen, zo lijkt het. Laat hun het eerst maar regelen. De kosten zou ik naar Enexis schuiven.
JoJo
Regelmatige invaller
3
Berichten: 338
Lid geworden op: 4 nov 2020
Favoriete speler: Joey

Juancho schreef: 01 mar 2023, 14:30
Ik ga dit sowieso even meenemen vandaag in het gesprek met onze adviseur. Als ik me niet vergis wil er nog wel iets extra's kunnen met hypotheek als het om een zogenaamde nul meter woning gaat.
Klopt. Nul op de meter is trouwens bijna niet te doen want dan moet de aannemer/installateur een verbuiksgarantie voor 10 jaar afgeven en ik kom eigenlijk nauwelijks tegen dat ze dat kunnen doen.
Bij 0 - op de meter krijg je 25 k extra op je inkomen, bij energieneutraal 15 k en bij bij a++ 9 k.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Sensation schreef: 01 mar 2023, 14:00 Ik zat idd laatst eens te rekenen hoeveel inductie koken oplevert, maar achteraf duurt het best wel lang voordat de aanschafprijs terugverdient is.

Inductie verbruikt volgens internet gemiddeld 175kWh per jaar, een gaskookplaat gemiddeld 37 kuub. Als ik kijk naar de prijzen van mijn energieleverancier als ik nu mijn vaste contract (ja ik heb hem nog) niet meer zou hebben en ik zou naar variabel gaan:
per kWh: €0,43
per m3: €1,33

Totaal inductie: 175x0,43= €75
Totaal gas: 37x1,33= €49

Dus ja dan duurt het heel lang voordat je het hebt terugverdiend aangezien gas koken op dit moment goedkoper is. Nu is natuurlijk de truc dat hier binnenkort zonnepanelen op het dak komen en je dus regelmatig bijna gratis kan koken. Maar als op gas koken op dit moment 49 euro per jaar zou kosten, en een beetje goede inductiekookplaat al snel 500-600euro kost, is de terugverdientijd al ruim 10 jaar, nog los van eventuele extra kosten die erbij komen kijken als er een elektricien nodig is bij de aansluiting. En ja, ik zal ongetwijfeld wel weer iets over het hoofd zien. En ja, ik begrijp dat gas verbruiken natuurlijk veel slechter is dan stroom verbruiken, zeker als je zonnepanelen hebt, maar ik kijk nu puur en alleen even naar het economische aspect.

Overigens, even een vraag over zonnepanelen, want ik ben een leek. Er komen er hier straks 6 op het dak te liggen richting zuid/zw, hoe weet je hoeveel stroom er dan op dat moment opgewekt wordt (wat ongetwijfeld in een app te zien is). Ik kan mij bijv. moeilijk voorstellen in hoeverre je dan op dat moment gratis stroom verbruikt (heeft het bijv. zin dat als de oven al aanstaat, en er is volle bak zon, om dan ook nog de wasmachine aan te zetten om de opgewekte stroom te gebruiken, kortom; waar ligt de grens van het maximale?)
De écht financiële waarde van inductie is dat je ermee van het gas af kunt als je de rest ook laat doen, en dan bespaar je ook 200 euro per jaar op de gasaansluiting. Je hebt ook inductieplaten die je in een gewoon stopcontact kunt steken. Had ik in m'n vorige woning en dat werkt prima.

Vwb pv: je kunt letterlijk zien hoeveel watt je aan het opwekken bent, dus dan is het vooral goed om te weten hoeveel stroom je apparaten verbruiken. Met 6 panelen heb je denk ik maximaal 2000 tot 2500 watt (of 2,5 kwh). Als je oven of inductie op dat moment vol aan staat, gaat jouw wasmachine z'n stroom gewoon halen bij de leverancier ;)
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Stofzuiger schreef: 01 mar 2023, 14:37
Josef Dettelbacher schreef: 01 mar 2023, 13:23 Ben intussen wel benieuwd hoe @Stofzuiger z'n airco ervaart?
Het is nog niet zover. De twee airco's worden op 15 en 16 maart geïnstalleerd. Ondertussen werken mijn zonnepanelen perfect, zeker op dagen zoals vandaag. :)

Maar ik heb er wel een probleem bij met mijn cv-ketel. Toen Enexis in december mijn elektriciteit verzwaarde naar een 3-fase aansluiting hebben ze meteen ook de gasmeter vervangen. Na de werkzaamheden, meteen de dag erna, schoot mijn Remeha Tzerra cv-ketel in storing: E036. De afgelopen dagen kreeg ik zelfs twee keer dezelfde storing, terwijl de ketel relatief nieuw is en al vier jaar probleemloos draait.

De storingscode E036 betekent dat er misschien iets mis is met de gastoevoer, maar op internet heb ik gevonden dat het ook met de elektriciteitsaansluiting of een defecte printplaat te maken kan hebben. Omdat de storingen direct ontstonden na de werkzaamheden van Enexis verwacht ik dat het er iets mee te maken heeft en dus geen toeval is.

Vraag is nu wie hier het best naar kan kijken. Enexis of mijn cv-monteur? Ik heb de laatste in elk geval al gebeld.
Ah, hier op 16 en 17, dus dat is bijna tegelijk :)

Ik had toevallig ook gedoe met installateur en enexis. Installateur na onderhoud aan cv ketel: jouw gasdruk is veel te hoog, je moet enexis bellen. Ik enexis bellen: gasdruk te hoog. 60 milibar. Antwoord: onmiddellijk gaskraan dicht, we komen eraan. Wat blijkt: installateur had verkeerde meetmethode gebruikt, was gewoon netjes 30 minibar. Moeten ze kennelijk vaak voor uitrukken..

Idd gewoon enexis bellen in jouw geval, die zijn gratis. Een installateur kost 80 euro per uur
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

JoJo schreef: 01 mar 2023, 14:43 Heb een drietal warmtepompen en veel panelen. Geen gas anders dan een losse fles voor de haard.
Gaat de afgelopen jaren prima, maar na het stoppen van de mogelijkheid om per jaar te salderen kan je beter geen warmtepomp hebben zo heb ik berekend. Die verbruiken zoveel stoom, daar wordt je akelig van. De accu's zijn op dit moment ook nog niet voldoende qua grootte en (veel) te duur.
Wat moet je in godsnaam met drie warmtepompen?

Ik vind het principe van een l/w warmtepomp sowieso niet zo efficiënt als een l/l (airco) warmtepomp. Lucht warmt veel sneller op dan water, en je kunt het ook per kamer regelen. Dat water moet ook constant op temperatuur worden gehouden, anders moet je continu een verschil van 20 graden aan water boosten en rondpompen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12456
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Josef Dettelbacher schreef: 01 mar 2023, 15:21
Sensation schreef: 01 mar 2023, 14:00 Ik zat idd laatst eens te rekenen hoeveel inductie koken oplevert, maar achteraf duurt het best wel lang voordat de aanschafprijs terugverdient is.

Inductie verbruikt volgens internet gemiddeld 175kWh per jaar, een gaskookplaat gemiddeld 37 kuub. Als ik kijk naar de prijzen van mijn energieleverancier als ik nu mijn vaste contract (ja ik heb hem nog) niet meer zou hebben en ik zou naar variabel gaan:
per kWh: €0,43
per m3: €1,33

Totaal inductie: 175x0,43= €75
Totaal gas: 37x1,33= €49

Dus ja dan duurt het heel lang voordat je het hebt terugverdiend aangezien gas koken op dit moment goedkoper is. Nu is natuurlijk de truc dat hier binnenkort zonnepanelen op het dak komen en je dus regelmatig bijna gratis kan koken. Maar als op gas koken op dit moment 49 euro per jaar zou kosten, en een beetje goede inductiekookplaat al snel 500-600euro kost, is de terugverdientijd al ruim 10 jaar, nog los van eventuele extra kosten die erbij komen kijken als er een elektricien nodig is bij de aansluiting. En ja, ik zal ongetwijfeld wel weer iets over het hoofd zien. En ja, ik begrijp dat gas verbruiken natuurlijk veel slechter is dan stroom verbruiken, zeker als je zonnepanelen hebt, maar ik kijk nu puur en alleen even naar het economische aspect.

Overigens, even een vraag over zonnepanelen, want ik ben een leek. Er komen er hier straks 6 op het dak te liggen richting zuid/zw, hoe weet je hoeveel stroom er dan op dat moment opgewekt wordt (wat ongetwijfeld in een app te zien is). Ik kan mij bijv. moeilijk voorstellen in hoeverre je dan op dat moment gratis stroom verbruikt (heeft het bijv. zin dat als de oven al aanstaat, en er is volle bak zon, om dan ook nog de wasmachine aan te zetten om de opgewekte stroom te gebruiken, kortom; waar ligt de grens van het maximale?)
De écht financiële waarde van inductie is dat je ermee van het gas af kunt als je de rest ook laat doen, en dan bespaar je ook 200 euro per jaar op de gasaansluiting. Je hebt ook inductieplaten die je in een gewoon stopcontact kunt steken. Had ik in m'n vorige woning en dat werkt prima.

Vwb pv: je kunt letterlijk zien hoeveel watt je aan het opwekken bent, dus dan is het vooral goed om te weten hoeveel stroom je apparaten verbruiken. Met 6 panelen heb je denk ik maximaal 2000 tot 2500 watt (of 2,5 kwh). Als je oven of inductie op dat moment vol aan staat, gaat jouw wasmachine z'n stroom gewoon halen bij de leverancier ;)
Good to know, thanks!
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Wij hebben toch besloten om wat langer te wachten en de tijd te nemen. Het is momenteel nog een beetje een soort van transitie fase in de huizenmarkt. Rente is hoog en zal eerder nog iets stijgen terwijl huizen verkopers nog moeten beseffen dat die gouden jaren voorbij zijn. Eigenlijk is kopen op dit moment niet de beste keuze. Gezien wij in principe geen haast hebben wachten we gewoon nog af, sowieso dit jaar. Niemand weet natuurlijk hoe snel de huizenprijzen gaan zakken en wanneer verkopers beseffen dat het andere tijden zijn, maar daar zal eerst beweging in moeten komen willen wij die stap maken. Het heeft voor ons geen zin om ver te gaan voor een woning die amper een vooruitgang is. Dan blijven we liever nog hier zitten.

De 2 huizen die we op het oog hadden laten we nu ook even liggen. De één die al lang te koop staat moet echt eerst fors gaan zakken want er moet zoals gezegd nog wel wat aan gebeuren. Die andere, van €650k is sowieso onhaalbaar. We kunnen wel leuk een bod doen van pak um beet 520k maar dan is het gat alsnog 1,3 ton. Dat heeft weinig nut. Onze hypotheek lasten stijgen dan gewoon met 100%. Best bizar.

Prijzen zullen eest moeten zakken. Ik houd zelf de boel dagelijks in de gaten en blijf dat ook wel doen, maar kopen in deze fase is niet alleen lastig maar ook niet de beste keuze.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik heb zelf het idee dat makelaars momenteel fors hoger inzetten, zodat mensen met een fors lager bod alsnog aan de gewenste verkoopprijs voldoen.

In mijn voormalige straat staat nu een woning te koop voor 389 terwijl op de piek in 2021 375 het hoogste was. Dat is echt een bezopen prijs, en die gaat never nooit betaald worden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Klopt maar dat zijn eigenlijk minimale verschillen. In ons geval praat je vaak over 75k a 1 ton verschil. Voor woningen die nu idioot hoog liggen maar dat sowieso nooit waard zijn. Die huizen moeten eerst dalen, anders heeft het voor ons weinig nut om te verhuizen want we wonen opzich al prima in onze (nieuwbouw) tussenwoning met lage maandlasten. We gaan niet kopen om het kopen zeg maar :). En natuurlijk zal onze vraagprijs dan ook zakken, maar dat is helemaal geen punt zolang die andere woningen ook maar stevig zakken. Uiteindelijk draait het natuurlijk vooral om de maandlasten.

Soms wel goed om dat even weer scherp te krijgen, oa met een hele financiele analyse. Ik wil nog wel eens wat dromen en hopen terwijl dat totaal niet realistisch is :). Dan loop ik weer met de hond langs die toffe woning en denk ik weer. stel dat dit en dat :mrgreen: :wall:
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 02 mar 2023, 14:44 Klopt maar dat zijn eigenlijk minimale verschillen. In ons geval praat je vaak over 75k a 1 ton verschil. Voor woningen die nu idioot hoog liggen maar dat sowieso nooit waard zijn. Die huizen moeten eerst dalen, anders heeft het voor ons weinig nut om te verhuizen want we wonen opzich al prima in onze (nieuwbouw) tussenwoning met lage maandlasten. We gaan niet kopen om het kopen zeg maar :). En natuurlijk zal onze vraagprijs dan ook zakken, maar dat is helemaal geen punt zolang die andere woningen ook maar stevig zakken. Uiteindelijk draait het natuurlijk vooral om de maandlasten.

Soms wel goed om dat even weer scherp te krijgen, oa met een hele financiele analyse. Ik wil nog wel eens wat dromen en hopen terwijl dat totaal niet realistisch is :). Dan loop ik weer met de hond langs die toffe woning en denk ik weer. stel dat dit en dat :mrgreen: :wall:
Ik zit persoonlijk meer te wachten op een nieuwe CAO met flinke inflatiecorrectie, dat het gat tussen maandlasten en inkomsten weer wat toeneemt in positieve zin :mrgreen:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Mr. Spock schreef: 27 feb 2023, 12:33
Josef Dettelbacher schreef: 27 feb 2023, 12:27 Hoe staat t eigenlijk met je dak @Mr. Spock ?
As we speak is er net een bedrijf langsgeweest. Afgelopen vrijdag ook al een en morgen nummer 3.

Offertes heb ik nog niet, dus kan nog niks vergelijken.
Wel een goed gevoel bij die van net (familielid kent ze al tig jaar en heeft er zakelijk veel mee gedaan.)

Wel ander heuglijk nieuws: vandaag bericht gehad van RVO dat ik € 200 subsidie krijg voor de (vorige maand gedane) spouwmuurisolatie :mrgreen:
Ik slijp de messen want er gloren wat 1 ster google reviews aan de horizon.... :devil:

Bedrijf 1: kwam een week geleden langs. Offerte zou ik mogelijk die dag en anders maandag krijgen. Niks gehad. WhatsApp berichten lezen ze niet en op 2 nummers wordt niet opgenomen. Nu maar een mail verzonden. Laat ze nog maar even die offerte opstellen.....maar voor mij zijn ze al afgevallen.

Bedrijf 2: gaf maandag aan dat het wel een week kon duren. Vooralsnog prima dus.

Bedrijf 3: zouden dinsdag langskomen. Niet op komen dagen. WhatsApp werd niet gelezen, dus gebeld. "ja, dan zullen we wel geen tijd hebben gehad". Komen vandaag langs (zeggen ze) maar ik weet al genoeg. Laten ze het wederom afweten dan gaat hun online waardering wat dalen :devil:

Bedrijf 4 en 5 gaven 1,5 week geleden aan dicht te zijn ivm carnaval. "stuur maar een bericht, dan nemen we contact op". Bericht gestuurd, nul respons.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 03 mar 2023, 16:00
Mr. Spock schreef: 27 feb 2023, 12:33
As we speak is er net een bedrijf langsgeweest. Afgelopen vrijdag ook al een en morgen nummer 3.

Offertes heb ik nog niet, dus kan nog niks vergelijken.
Wel een goed gevoel bij die van net (familielid kent ze al tig jaar en heeft er zakelijk veel mee gedaan.)

Wel ander heuglijk nieuws: vandaag bericht gehad van RVO dat ik € 200 subsidie krijg voor de (vorige maand gedane) spouwmuurisolatie :mrgreen:
Ik slijp de messen want er gloren wat 1 ster google reviews aan de horizon.... :devil:

Bedrijf 1: kwam een week geleden langs. Offerte zou ik mogelijk die dag en anders maandag krijgen. Niks gehad. WhatsApp berichten lezen ze niet en op 2 nummers wordt niet opgenomen. Nu maar een mail verzonden. Laat ze nog maar even die offerte opstellen.....maar voor mij zijn ze al afgevallen.

Bedrijf 2: gaf maandag aan dat het wel een week kon duren. Vooralsnog prima dus.

Bedrijf 3: zouden dinsdag langskomen. Niet op komen dagen. WhatsApp werd niet gelezen, dus gebeld. "ja, dan zullen we wel geen tijd hebben gehad". Komen vandaag langs (zeggen ze) maar ik weet al genoeg. Laten ze het wederom afweten dan gaat hun online waardering wat dalen :devil:

Bedrijf 4 en 5 gaven 1,5 week geleden aan dicht te zijn ivm carnaval. "stuur maar een bericht, dan nemen we contact op". Bericht gestuurd, nul respons.
Dit is zo'n beetje de reactie die ik voor élke vorm van gevraagd vakmanschap krijg. Het is gewoon echt niet leuk meer om vaklui te vragen als je er toevallig niet persoonlijk wat hebt in je kennissenkring.

Glas moet ik 4 maanden op wachten, loodgieter moest ik eerst door 9 bedrijven worden afgewezen als klant, airco partijen hebben een handvol niet eens gereageerd als jij beschrijft.

Aantal bedrijven heeft ook gewoon de telefoon uitgezet met bandje "wij nemen momenteel geen telefoon meer op, offerteaanvraag kan via mail of whatsapp" om vervolgens niets meer te horen.

Een beetje normaal bedrijf investeert in administratieve/sales ondersteuning, maar deze lui blijven vooral korte termijn denken.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 03 mar 2023, 16:11
Mr. Spock schreef: 03 mar 2023, 16:00

Ik slijp de messen want er gloren wat 1 ster google reviews aan de horizon.... :devil:

Bedrijf 1: kwam een week geleden langs. Offerte zou ik mogelijk die dag en anders maandag krijgen. Niks gehad. WhatsApp berichten lezen ze niet en op 2 nummers wordt niet opgenomen. Nu maar een mail verzonden. Laat ze nog maar even die offerte opstellen.....maar voor mij zijn ze al afgevallen.

Bedrijf 2: gaf maandag aan dat het wel een week kon duren. Vooralsnog prima dus.

Bedrijf 3: zouden dinsdag langskomen. Niet op komen dagen. WhatsApp werd niet gelezen, dus gebeld. "ja, dan zullen we wel geen tijd hebben gehad". Komen vandaag langs (zeggen ze) maar ik weet al genoeg. Laten ze het wederom afweten dan gaat hun online waardering wat dalen :devil:

Bedrijf 4 en 5 gaven 1,5 week geleden aan dicht te zijn ivm carnaval. "stuur maar een bericht, dan nemen we contact op". Bericht gestuurd, nul respons.
Dit is zo'n beetje de reactie die ik voor élke vorm van gevraagd vakmanschap krijg. Het is gewoon echt niet leuk meer om vaklui te vragen als je er toevallig niet persoonlijk wat hebt in je kennissenkring.

Glas moet ik 4 maanden op wachten, loodgieter moest ik eerst door 9 bedrijven worden afgewezen als klant, airco partijen hebben een handvol niet eens gereageerd als jij beschrijft.

Aantal bedrijven heeft ook gewoon de telefoon uitgezet met bandje "wij nemen momenteel geen telefoon meer op, offerteaanvraag kan via mail of whatsapp" om vervolgens niets meer te horen.

Een beetje normaal bedrijf investeert in administratieve/sales ondersteuning, maar deze lui blijven vooral korte termijn denken.
Je verwacht het niet: ook vandaag kwamen ze niet opdagen. Dus ik bellen. "Ja, maandag kan ik langskomen". "Nee, laat maar, ik heb er geen vertrouwen in als je twee keer zonder wat te laten weten niet komt opdagen."
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Mr. Spock schreef: 03 mar 2023, 16:00

Bedrijf 1: kwam een week geleden langs. Offerte zou ik mogelijk die dag en anders maandag krijgen. Niks gehad. WhatsApp berichten lezen ze niet en op 2 nummers wordt niet opgenomen. Nu maar een mail verzonden. Laat ze nog maar even die offerte opstellen.....maar voor mij zijn ze al afgevallen.
Vandaag weer gebeld op vaste lijn en 06. Geen gehoor.

Even later een WhatsApp bericht: wegens drukte gaan ze het niet doen en ze verwijzen me door naar een ander bedrijf (geven alleen een naam, verder niets over of zij al eea hebben doorgespeeld.)
Gevraagd waarom ze zo (en vooral zo laat) communiceren. "druk"
Gezegd dat een belletje of bericht een minuut van hun tijd kost.

Pauperbedrijf.
JoJo
Regelmatige invaller
3
Berichten: 338
Lid geworden op: 4 nov 2020
Favoriete speler: Joey

Josef Dettelbacher schreef: 01 mar 2023, 15:36
JoJo schreef: 01 mar 2023, 14:43 Heb een drietal warmtepompen en veel panelen. Geen gas anders dan een losse fles voor de haard.
Gaat de afgelopen jaren prima, maar na het stoppen van de mogelijkheid om per jaar te salderen kan je beter geen warmtepomp hebben zo heb ik berekend. Die verbruiken zoveel stoom, daar wordt je akelig van. De accu's zijn op dit moment ook nog niet voldoende qua grootte en (veel) te duur.
Wat moet je in godsnaam met drie warmtepompen?

Ik vind het principe van een l/w warmtepomp sowieso niet zo efficiënt als een l/l (airco) warmtepomp. Lucht warmt veel sneller op dan water, en je kunt het ook per kamer regelen. Dat water moet ook constant op temperatuur worden gehouden, anders moet je continu een verschil van 20 graden aan water boosten en rondpompen.
Hahaha ja logische vraag. 1x zwembad en 2x huis. Keuze was 1 hele grote of 2 wat kleinere.
Gebruikersavatar
Stofzuiger
Basisspeler
3
Berichten: 435
Lid geworden op: 14 mar 2021
Clubvoorkeur: PSV

Mr. Spock schreef: 06 mar 2023, 11:31
Mr. Spock schreef: 03 mar 2023, 16:00

Bedrijf 1: kwam een week geleden langs. Offerte zou ik mogelijk die dag en anders maandag krijgen. Niks gehad. WhatsApp berichten lezen ze niet en op 2 nummers wordt niet opgenomen. Nu maar een mail verzonden. Laat ze nog maar even die offerte opstellen.....maar voor mij zijn ze al afgevallen.
Vandaag weer gebeld op vaste lijn en 06. Geen gehoor.

Even later een WhatsApp bericht: wegens drukte gaan ze het niet doen en ze verwijzen me door naar een ander bedrijf (geven alleen een naam, verder niets over of zij al eea hebben doorgespeeld.)
Gevraagd waarom ze zo (en vooral zo laat) communiceren. "druk"
Gezegd dat een belletje of bericht een minuut van hun tijd kost.

Pauperbedrijf.
Vreselijk inderdaad, de manier waarop heel veel bedrijven tegenwoordig met hun klanten omgaan. Ik heb zelf (voorlopig) geluk gehad met de bedrijven die ik nodig had. De elektricien kende ik nog van mijn verhuizing een aantal jaren geleden. Die heeft de klus perfect uitgevoerd voor een acceptabel bedrag. De installateur voor zonnepanelen werd me aangeraden door buren. Het leek een cowboybedrijf, maar ze hebben het werk heel netjes en volgens afspraak uitgevoerd. Wel relatief duur, maar dat zijn álle bouwbedrijven tegenwoordig. Ook het airco-bedrijf ken ik via mijn buren. Zij moeten de airco's nog plaatsen, maar ze hebben zich vooralsnog steeds keurig aan de afspraken gehouden.

Kortom: schakel alleen bedrijven in die je door familie of buren worden aangeraden. Nadeel is wel dat je dan maar één offerte per klus krijgt en dus niet de goedkoopste kunt uitkiezen. Maar dat is letterlijk de prijs die je voor een beetje zekerheid betaalt. Bovendien moeten je buren maar net iemand kennen. Succes!
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Stofzuiger schreef: 06 mar 2023, 12:12
Kortom: schakel alleen bedrijven in die je door familie of buren worden aangeraden. Nadeel is wel dat je dan maar één offerte per klus krijgt en dus niet de goedkoopste kunt uitkiezen. Maar dat is letterlijk de prijs die je voor een beetje zekerheid betaalt. Bovendien moeten je buren maar net iemand kennen. Succes!
Het bedrijf wat vorige week is langsgeweest (en aangaf dat de offerte maken een week kon duren) is op aanraden van een familielid die vanuit zijn werk met dit bedrijf vaak heeft samengewerkt en ze al vele jaren kent.
Ik hoor net dat de offerte eind van de week gereed zou moeten zijn.

Overigens vraag ik me af hoe al die bedrijven die nu laconiek "druk" als antwoord geven op de vraag waarom ze niet reageren en niet komen opdagen zouden reageren als een klant de rekening niet betaald en zegt het daarvoor te druk te hebben.....
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Het is ook gewoon dom, tis nu even gekkenwerk maar er komt natuurlijk straks weer een tijd dat dat voorbij is. En dan heb je potentiële klanten schandalig behandeld. Gewoon oerdom. Hoe druk je ook bent, je kan toch iig altijd even netjes tekst en uitleg geven of wat dan ook.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Had trouwens nog wel een laatste keer de makelaar van de verkopers van dat huis dat nu leeg staat gemaild dat we nog steeds interesse hebben maar dat er aan ons budget niks veranderd is. Kreeg net terug dat verkopers nog altijd vinden dat het bod ver onder hun verwachtte verkoopprijs ligt. Dus dat wordt hem niet en ik wens verkoper heel veel succes :mrgreen:
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
milansandro
Vedette
6
Berichten: 9607
Lid geworden op: 4 feb 2018

https://www.ad.nl/binnenland/alliander- ... ae94182b8/
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop