nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Plaats reactie
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 10:58 In het kader van ergens doodziek van zijn:

Vandaag de grote dag; panelen leggen!

1 uur nadat ze gestart waren te horen gekregen dat ze direct gingen stoppen: het dak is in dermate slechte staat dat leggen onverantwoord is.
Eerst het dak laten vernieuwen......
Klein drama; extra kosten (zal wel in de duizenden lopen), weer in de wachtstand.....

Had men dit eerder kunnen weten? Dit huis heeft naast de begane grond 3 verdiepingen. 2 vaste trappen naar 1 en 2 en de 3e (waar het schuine dak begint) is alleen met een vlizotrap bereikbaar. Is enkel bergruimte die maar voor een klein deel wordt gebruikt. Op dat dak is al decennia lang niemand geweest... tot vandaag.
Een dak laten vernieuwen is echt behoorlijk duur. Hebben ze ook gezegd wát er niet goed is? Alleen dakpannen vervangen is nog wel op te brengen, maar als je het dakbeschot en tengels moet vernieuwen, inclusief isolatie en nieuwe pannen, zit je al snel op een bedrag waarvoor je naar de bank moet om een lening af te sluiten.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 11:45
Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 10:58 In het kader van ergens doodziek van zijn:

Vandaag de grote dag; panelen leggen!

1 uur nadat ze gestart waren te horen gekregen dat ze direct gingen stoppen: het dak is in dermate slechte staat dat leggen onverantwoord is.
Eerst het dak laten vernieuwen......
Klein drama; extra kosten (zal wel in de duizenden lopen), weer in de wachtstand.....

Had men dit eerder kunnen weten? Dit huis heeft naast de begane grond 3 verdiepingen. 2 vaste trappen naar 1 en 2 en de 3e (waar het schuine dak begint) is alleen met een vlizotrap bereikbaar. Is enkel bergruimte die maar voor een klein deel wordt gebruikt. Op dat dak is al decennia lang niemand geweest... tot vandaag.
Een dak laten vernieuwen is echt behoorlijk duur. Hebben ze ook gezegd wát er niet goed is? Alleen dakpannen vervangen is nog wel op te brengen, maar als je het dakbeschot en tengels moet vernieuwen, inclusief isolatie en nieuwe pannen, zit je al snel op een bedrag waarvoor je naar de bank moet om een lening af te sluiten.
De dakpanlatten waren op diverse plekken kaduuk; zaten los of instabiel.
Eind van deze week komt er een bedrijf langs voor inspectie/offerte.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 12:08
Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 11:45

Een dak laten vernieuwen is echt behoorlijk duur. Hebben ze ook gezegd wát er niet goed is? Alleen dakpannen vervangen is nog wel op te brengen, maar als je het dakbeschot en tengels moet vernieuwen, inclusief isolatie en nieuwe pannen, zit je al snel op een bedrag waarvoor je naar de bank moet om een lening af te sluiten.
De dakpanlatten waren op diverse plekken kaduuk; zaten los of instabiel.
Eind van deze week komt er een bedrijf langs voor inspectie/offerte.
Ah, als je geluk hebt dan is het alleen een kwestie van dakpannen eraf, panlatten verwijderen, nieuwe erop en dakpannen terug. Ik ben een jaar of 4 geleden voor minimaal 1500 euro opgelicht door een dakbedrijf (ik moest 2000 euro aftikken voor het aanbrengen van 10 meter ruiterband. 50 euro materiaalkosten, halfuurtje werk) dus ik laat voor het dak minimaal 2, liefst 3 partijen een offerte uitbrengen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 12:34
Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 12:08
De dakpanlatten waren op diverse plekken kaduuk; zaten los of instabiel.
Eind van deze week komt er een bedrijf langs voor inspectie/offerte.
Ah, als je geluk hebt dan is het alleen een kwestie van dakpannen eraf, panlatten verwijderen, nieuwe erop en dakpannen terug. Ik ben een jaar of 4 geleden voor minimaal 1500 euro opgelicht door een dakbedrijf (ik moest 2000 euro aftikken voor het aanbrengen van 10 meter ruiterband. 50 euro materiaalkosten, halfuurtje werk) dus ik laat voor het dak minimaal 2, liefst 3 partijen een offerte uitbrengen.
2 andere bedrijven gebeld; nemen nog contact met me op en bij een ander online een offerteverzoek ingediend.

In mijn geval speelt snelheid ook nog wel een rol. Ik betaal liever net wat meer als het ook een stuk sneller geregeld kan worden.
Bij een bedrijf gaf men aan aug/okt wel plek te hebben en een ander zei dat ze geen mankracht hadden.

(bedrijf wat deze week nog komt zou over een maand al kunnen)
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 13:02
Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 12:34

Ah, als je geluk hebt dan is het alleen een kwestie van dakpannen eraf, panlatten verwijderen, nieuwe erop en dakpannen terug. Ik ben een jaar of 4 geleden voor minimaal 1500 euro opgelicht door een dakbedrijf (ik moest 2000 euro aftikken voor het aanbrengen van 10 meter ruiterband. 50 euro materiaalkosten, halfuurtje werk) dus ik laat voor het dak minimaal 2, liefst 3 partijen een offerte uitbrengen.
2 andere bedrijven gebeld; nemen nog contact met me op en bij een ander online een offerteverzoek ingediend.

In mijn geval speelt snelheid ook nog wel een rol. Ik betaal liever net wat meer als het ook een stuk sneller geregeld kan worden.
Bij een bedrijf gaf men aan aug/okt wel plek te hebben en een ander zei dat ze geen mankracht hadden.

(bedrijf wat deze week nog komt zou over een maand al kunnen)
Moet je wel weten wat net wat meer is. Op m'n glasofferte zat 3k verschil tussen 2 partijen. Ik zou iig een tweede partij laten kijken vóór je akkoord gaat met de eerste offerte. Er zitten mij te veel cowboys in dat vak.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 13:27
Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 13:02
2 andere bedrijven gebeld; nemen nog contact met me op en bij een ander online een offerteverzoek ingediend.

In mijn geval speelt snelheid ook nog wel een rol. Ik betaal liever net wat meer als het ook een stuk sneller geregeld kan worden.
Bij een bedrijf gaf men aan aug/okt wel plek te hebben en een ander zei dat ze geen mankracht hadden.

(bedrijf wat deze week nog komt zou over een maand al kunnen)
Moet je wel weten wat net wat meer is. Op m'n glasofferte zat 3k verschil tussen 2 partijen. Ik zou iig een tweede partij laten kijken vóór je akkoord gaat met de eerste offerte. Er zitten mij te veel cowboys in dat vak.
Als bedrijf X 2 maanden eerder kan dan bedrijf Y maar bv € 250 duurder is zal ik voor X gaan.

3k is te zot.

Een 2e bedrijf komt over een week langs hoor ik net van ze.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 13:46
Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 13:27

Moet je wel weten wat net wat meer is. Op m'n glasofferte zat 3k verschil tussen 2 partijen. Ik zou iig een tweede partij laten kijken vóór je akkoord gaat met de eerste offerte. Er zitten mij te veel cowboys in dat vak.
Als bedrijf X 2 maanden eerder kan dan bedrijf Y maar bv € 250 duurder is zal ik voor X gaan.

3k is te zot.

Een 2e bedrijf komt over een week langs hoor ik net van ze.
Ja een paar honderd euro verschil is idd te overzien, maar als bij jou het hele dak behandeld moet worden (lijkt het op obv opmerking pv installateurs) dan zou ik alvast goed gaan zitten wanneer de offerte wordt opgesteld aan tafel :no:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Mr. Spock
Internationale topspeler
6
Berichten: 3199
Lid geworden op: 8 feb 2018
Oude naam: Skywalker
Clubvoorkeur: Que miras bobo?
Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 14:03
Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 13:46
Als bedrijf X 2 maanden eerder kan dan bedrijf Y maar bv € 250 duurder is zal ik voor X gaan.

3k is te zot.

Een 2e bedrijf komt over een week langs hoor ik net van ze.
Ja een paar honderd euro verschil is idd te overzien, maar als bij jou het hele dak behandeld moet worden (lijkt het op obv opmerking pv installateurs) dan zou ik alvast goed gaan zitten wanneer de offerte wordt opgesteld aan tafel :no:
Als het alleen de panlatten zijn (daar hadden ze het over) dan is het te overzien.

Aangezien de panelen maar aan één kant worden gelegd zou het (indien het echt extreem veel kost) een overweging kunnen zijn om het alleen aan die kant te doen.

Indien het te zot wordt ga ik me bijna afvragen of panelen wel nut heeft; hoeveel jaar gaat het dan duren voor het terugverdiend is.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Mr. Spock schreef: 21 feb 2023, 19:14
Josef Dettelbacher schreef: 21 feb 2023, 14:03

Ja een paar honderd euro verschil is idd te overzien, maar als bij jou het hele dak behandeld moet worden (lijkt het op obv opmerking pv installateurs) dan zou ik alvast goed gaan zitten wanneer de offerte wordt opgesteld aan tafel :no:
Als het alleen de panlatten zijn (daar hadden ze het over) dan is het te overzien.

Aangezien de panelen maar aan één kant worden gelegd zou het (indien het echt extreem veel kost) een overweging kunnen zijn om het alleen aan die kant te doen.

Indien het te zot wordt ga ik me bijna afvragen of panelen wel nut heeft; hoeveel jaar gaat het dan duren voor het terugverdiend is.
Mensen kosten tegenwoordig al snel 60-80 euro per uur. Twee man per dag kost dan al snel 1000 euro. Dan heb ik het nog niet over materiaal, steiger/kraan, etc. Ik denk dat jouw offerte begint bij 3000, en oploopt naarmate de inspectie slechter uitvalt.

Als het alleen voor de zonnepanelen is, zou ik ook goed nadenken. Als het gevaar oplevert qua vallende dakpannen, lekkage, etc, dan zou ik het wel overwegen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25064
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Heb je die carrièreswitch nu eigenlijk (nog) gemaakt, Josef?
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Standbeeld schreef: 21 feb 2023, 22:31 Heb je die carrièreswitch nu eigenlijk (nog) gemaakt, Josef?
Nee, ik heb behoorlijk wat gouden handboeien. Ik mijn huidige werkgever :tear:

Dat was sowieso ook meer iets voor over een tijdje. Eens in de zoveel tijd borrelt het bij mij om meer hands on werk te gaan doen, maar voorlopig gaat dat er niet van komen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Je kan altijd nog onze makelaar worden ;)
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 21 feb 2023, 23:16 Je kan altijd nog onze makelaar worden ;)
Daar ben ik te netjes voor opgevoed :mrgreen:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25064
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 15:35
Juancho schreef: 21 feb 2023, 23:16 Je kan altijd nog onze makelaar worden ;)
Daar ben ik te netjes voor opgevoed :mrgreen:
Waarom is die markt eigenlijk nog nooit opnieuw uitgevonden (door een disruptor)? Er komt vast nog wel een tijd waarin de traditionele makelaars overbodig worden. De tijd lijkt daar al even rijp voor, voor mijn gevoel. Jij had laatst wel wat leuke ideeën.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Standbeeld schreef: 22 feb 2023, 15:41
Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 15:35

Daar ben ik te netjes voor opgevoed :mrgreen:
Waarom is die markt eigenlijk nog nooit opnieuw uitgevonden (door een disruptor)? Er komt vast nog wel een tijd waarin de traditionele makelaars overbodig worden. De tijd lijkt daar al even rijp voor, voor mijn gevoel. Jij had laatst wel wat leuke ideeën.
ik zou ook veel meer inzetten op ruilen. Ik denk dat doorstromers met verbeterde inkomsten en ouderen die juist kleiner willen gaan wonen, elkaar daar goed in zouden kunnen vinden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik maak mij ondertussen wel oprecht zorgen. We zijn al zo'n 2 jaar bezig waarvan zeker het laatste jaar heel serieus maar er is nog geen enkele kans voorbij gekomen waarbij het past. We verdienen samen niet slecht, dus een stap van tussenwoning naar 2:1 kapper of desnoods hoek van 3:1/4:1 zou toch wel mogelijk moeten zijn zou je denken. En wij maken dan zo weer ruimte vrij voor een jong stel/gezin bijv. De bekende doorstroming.

Maar het is nog altijd dikke ellende op de markt hoor, heel leuk die berichten dat de huizenprijzen iets dalen of stabiliseren of dat woningen een paar maand langer te koop staan, maar de rente is zo hoog dat je netto alsnog meer betaalt. En de prijzen blijven enorm hoog. Hier ook weer vandaag een woning verkocht die voor ons perfect zou zijn. Vraagprijs was een paar maand lang €650.000 en is uiteindelijk verkocht voor €635.000. Praat je over een 2:1 kapper van 164 m² wonen en 256 m² perceel :wall:

Of een hoekwoning notabene van 175 m² wonen en 233 m² perceel voor €620.000. Nou mag onze nieuwe woning gerust wat kleiner zijn, we vinden zelf 140-150m2 wonen bijv. ook prima en we hoeven ook zeker geen hele grote tuin, maar net ff wat meer ruimte dan we nu hebben. Zo wordt het gewoon volslagen onmogelijk voor ons en blijven wij ook soort van vastzitten in waar we nu wonen. Balen voor ons en balen voor de groep mensen die azen op onze woning. En ik zie ook niet zomaar een kanteling of omslag binnen nu en laten we zeggen 2 jaar. En al helemaal niet meer dit jaar.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:10 Ik maak mij ondertussen wel oprecht zorgen. We zijn al zo'n 2 jaar bezig waarvan zeker het laatste jaar heel serieus maar er is nog geen enkele kans voorbij gekomen waarbij het past. We verdienen samen niet slecht, dus een stap van tussenwoning naar 2:1 kapper of desnoods hoek van 3:1/4:1 zou toch wel mogelijk moeten zijn zou je denken. En wij maken dan zo weer ruimte vrij voor een jong stel/gezin bijv. De bekende doorstroming.

Maar het is nog altijd dikke ellende op de markt hoor, heel leuk die berichten dat de huizenprijzen iets dalen of stabiliseren of dat woningen een paar maand langer te koop staan, maar de rente is zo hoog dat je netto alsnog meer betaalt. En de prijzen blijven enorm hoog. Hier ook weer vandaag een woning verkocht die voor ons perfect zou zijn. Vraagprijs was een paar maand lang €650.000 en is uiteindelijk verkocht voor €635.000. Praat je over een 2:1 kapper van 164 m² wonen en 256 m² perceel :wall:

Of een hoekwoning notabene van 175 m² wonen en 233 m² perceel voor €620.000. Nou mag onze nieuwe woning gerust wat kleiner zijn, we vinden zelf 140-150m2 wonen bijv. ook prima en we hoeven ook zeker geen hele grote tuin, maar net ff wat meer ruimte dan we nu hebben. Zo wordt het gewoon volslagen onmogelijk voor ons en blijven wij ook soort van vastzitten in waar we nu wonen. Balen voor ons en balen voor de groep mensen die azen op onze woning. En ik zie ook niet zomaar een kanteling of omslag binnen nu en laten we zeggen 2 jaar. En al helemaal niet meer dit jaar.
Ik ben bijna 23, rond mijn rechtenstudie af dit jaar als het goed is en zou toch wel een eigen plekje willen. Liefst koop maar dat wordt langzaamaan onrealistisch. Ik maak me ook echt zorgen want in de omgeving is bijna niks. Zeker niet in mijn dorp, waar soms in de categorie tot 3 ton maar 1 of 2 huizen per maand aangeboden worden...
Wat ik me afvraag is wat er gaat gebeuren met de prijzen van huizen als er echt zoveel gebouwd gaat worden zoals de plannen nu zijn. Heel veel mensen hebben de huizen eigenlijk echt op de top van de curve gekocht dus ik denk dat al die huizen onder water komen te staan als de prijzen wel weer zakken. Dan krijg je pas een enorme crisis.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Snap ik, voor personen die nu geen eigen huis hebben om in te brengen is het nog lastiger. In ons geval, als de prijzen enorm gaan zakken houdt dat dus in dat ons huis ook minder waard wordt. Wij hebben die 6 jaar geleden gekocht voor 245 en die gaat ook wel de markt op voor zo'n 380 hoor. Maar als ons mogelijke nieuwe huis een ton goedkoper wordt, dan is het niet erg als onze woning ook bijv. naar 3 ton zakt. Dat zal toch altijd wel met elkaar meebewegen en hopelijk, echt ik hoop het zo, dat eerst de duurdere woningen gaan zakken. Maar het is een hele onzekere tijd en ik merk gewoon dat het me ook begint te frustreren en irriteren.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:10 Ik maak mij ondertussen wel oprecht zorgen. We zijn al zo'n 2 jaar bezig waarvan zeker het laatste jaar heel serieus maar er is nog geen enkele kans voorbij gekomen waarbij het past. We verdienen samen niet slecht, dus een stap van tussenwoning naar 2:1 kapper of desnoods hoek van 3:1/4:1 zou toch wel mogelijk moeten zijn zou je denken. En wij maken dan zo weer ruimte vrij voor een jong stel/gezin bijv. De bekende doorstroming.

Maar het is nog altijd dikke ellende op de markt hoor, heel leuk die berichten dat de huizenprijzen iets dalen of stabiliseren of dat woningen een paar maand langer te koop staan, maar de rente is zo hoog dat je netto alsnog meer betaalt. En de prijzen blijven enorm hoog. Hier ook weer vandaag een woning verkocht die voor ons perfect zou zijn. Vraagprijs was een paar maand lang €650.000 en is uiteindelijk verkocht voor €635.000. Praat je over een 2:1 kapper van 164 m² wonen en 256 m² perceel :wall:

Of een hoekwoning notabene van 175 m² wonen en 233 m² perceel voor €620.000. Nou mag onze nieuwe woning gerust wat kleiner zijn, we vinden zelf 140-150m2 wonen bijv. ook prima en we hoeven ook zeker geen hele grote tuin, maar net ff wat meer ruimte dan we nu hebben. Zo wordt het gewoon volslagen onmogelijk voor ons en blijven wij ook soort van vastzitten in waar we nu wonen. Balen voor ons en balen voor de groep mensen die azen op onze woning. En ik zie ook niet zomaar een kanteling of omslag binnen nu en laten we zeggen 2 jaar. En al helemaal niet meer dit jaar.
Ik zit met n heel gezin in n tweekapper van 130m2, en dat is heel goed te doen hoor. Je zou het dus eventueel een treetje lager kunnen zoeken, en later eventueel nog een stap maken als je daadwerkelijk kinderen hebt rondlopen op basisschool leeftijd.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:44 Snap ik, voor personen die nu geen eigen huis hebben om in te brengen is het nog lastiger. In ons geval, als de prijzen enorm gaan zakken houdt dat dus in dat ons huis ook minder waard wordt. Wij hebben die 6 jaar geleden gekocht voor 245 en die gaat ook wel de markt op voor zo'n 380 hoor. Maar als ons mogelijke nieuwe huis een ton goedkoper wordt, dan is het niet erg als onze woning ook bijv. naar 3 ton zakt. Dat zal toch altijd wel met elkaar meebewegen en hopelijk, echt ik hoop het zo, dat eerst de duurdere woningen gaan zakken. Maar het is een hele onzekere tijd en ik merk gewoon dat het me ook begint te frustreren en irriteren.
Ik heb tot nu toe het geluk dat ik nog niet echt actief op zoek hoef te gaan waardoor ik me er nog niet aan irriteer maar hoe dichterbij het komt hoe meer zorgen ik me wel begin te maken. Nou scheelt het dat het vooruitzicht op een redelijk loon er is maar anders is het om moedeloos van te worden. Laten we hopen dat de markt op een acceptabeler punt stabiliseert.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 18:46
Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:10 Ik maak mij ondertussen wel oprecht zorgen. We zijn al zo'n 2 jaar bezig waarvan zeker het laatste jaar heel serieus maar er is nog geen enkele kans voorbij gekomen waarbij het past. We verdienen samen niet slecht, dus een stap van tussenwoning naar 2:1 kapper of desnoods hoek van 3:1/4:1 zou toch wel mogelijk moeten zijn zou je denken. En wij maken dan zo weer ruimte vrij voor een jong stel/gezin bijv. De bekende doorstroming.

Maar het is nog altijd dikke ellende op de markt hoor, heel leuk die berichten dat de huizenprijzen iets dalen of stabiliseren of dat woningen een paar maand langer te koop staan, maar de rente is zo hoog dat je netto alsnog meer betaalt. En de prijzen blijven enorm hoog. Hier ook weer vandaag een woning verkocht die voor ons perfect zou zijn. Vraagprijs was een paar maand lang €650.000 en is uiteindelijk verkocht voor €635.000. Praat je over een 2:1 kapper van 164 m² wonen en 256 m² perceel :wall:

Of een hoekwoning notabene van 175 m² wonen en 233 m² perceel voor €620.000. Nou mag onze nieuwe woning gerust wat kleiner zijn, we vinden zelf 140-150m2 wonen bijv. ook prima en we hoeven ook zeker geen hele grote tuin, maar net ff wat meer ruimte dan we nu hebben. Zo wordt het gewoon volslagen onmogelijk voor ons en blijven wij ook soort van vastzitten in waar we nu wonen. Balen voor ons en balen voor de groep mensen die azen op onze woning. En ik zie ook niet zomaar een kanteling of omslag binnen nu en laten we zeggen 2 jaar. En al helemaal niet meer dit jaar.
Ik zit met n heel gezin in n tweekapper van 130m2, en dat is heel goed te doen hoor. Je zou het dus eventueel een treetje lager kunnen zoeken, en later eventueel nog een stap maken als je daadwerkelijk kinderen hebt rondlopen op basisschool leeftijd.
Wij wonen momenteel gewoon in een simpel rijtjeshuis. Ik (bijna 23) en mijn broertje (19) en dan mijn ouders. Het is af en toe wat krapjes maar ben niks anders gewend en het is eigenlijk wel prima te doen. Ouders kunnen prima naar een groter huis maar hoeven dat niet, ook omdat wij toch bijna uit huis gaan, en ze liever geld uitgeven aan wat vaker op vakantie enz.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 18:46 Ik zit met n heel gezin in n tweekapper van 130m2, en dat is heel goed te doen hoor. Je zou het dus eventueel een treetje lager kunnen zoeken, en later eventueel nog een stap maken als je daadwerkelijk kinderen hebt rondlopen op basisschool leeftijd.
Snap ik, wij hebben nu een rijtjes woning van 110m² wonen en 131m² perceel. We zijn ook wel wezen kijken naar huizen met bijv. 140m2 wonen. En dat is meer dan prima idd. Ook met onze toekomstplannen. Bovendien zegt het niet altijd iets omdat ruimte ook functioneel en praktisch moet zijn natuurlijk. Het ene huis is het andere huis niet zeg maar. Daarom plannen we af en toe wel eens een bezichtiging bij een woning om gewoon te voelen en ervaren. We twijfelen nu of we gaan kijken bij een hoekwoning van 150m²
wonen en 177m² perceel met een vraagprijs van €535.000. Grote kans dat we het niet doen vanwege een paar punten maar kijken is altijd goed voor nieuwe inzichten.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Franciscus
Nationale topspeler
1
Berichten: 2018
Lid geworden op: 27 jul 2022
Seizoenkaart: Vak PR
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Er zijn weinig tijden geweest wat je als 23jarige makkelijk in je eentje iets kon kopen volgens mij
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Franciscus schreef: 22 feb 2023, 18:53 Er zijn weinig tijden geweest wat je als 23jarige makkelijk in je eentje iets kon kopen volgens mij
Dat klopt maar nu is het wel heel extreem. Ik schrok er laatst ook van wat het verschil aan maximale hypotheek is als je alleen iets wil kopen of met een partner. Dat scheelt echt veel zeg.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25064
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Juancho schreef: 22 feb 2023, 18:44Maar het is een hele onzekere tijd en ik merk gewoon dat het me ook begint te frustreren en irriteren.
Dat kan ik mij wel enigzins voorstellen. Maar, het moment dat iets je begint te irriteren waar je nauwelijks/beperkt invloed op hebt, is misschien ook meteen het moment om je mindset/plannen te veranderen. Ik bedoel zoiets moet natuurlijk nooit ten koste gaan van jezelf. :mrgreen:
DeEintovenaar schreef: 22 feb 2023, 18:26Ik ben bijna 23, rond mijn rechtenstudie af dit jaar als het goed is en zou toch wel een eigen plekje willen. Liefst koop maar dat wordt langzaamaan onrealistisch.
Ik weet natuurlijk niet wat je gespaard hebt, maar enkel een startsalaris na een rechtenstudie afgerond te hebben, zet geen zoden aan de dijk. Als we voor het gemak 3k bruto per maand nemen als startsalaris, dan kan je net wat meer dan de helft van de genoemde 300k financieren (indien je geen schulden hebt zoals een studieschuld bijvoorbeeld). Dus het is niet zo dat het "langzaamaan onrealistisch" wordt, maar dat was het nagenoeg altijd al.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

DeEintovenaar schreef: 22 feb 2023, 18:48
Josef Dettelbacher schreef: 22 feb 2023, 18:46

Ik zit met n heel gezin in n tweekapper van 130m2, en dat is heel goed te doen hoor. Je zou het dus eventueel een treetje lager kunnen zoeken, en later eventueel nog een stap maken als je daadwerkelijk kinderen hebt rondlopen op basisschool leeftijd.
Wij wonen momenteel gewoon in een simpel rijtjeshuis. Ik (bijna 23) en mijn broertje (19) en dan mijn ouders. Het is af en toe wat krapjes maar ben niks anders gewend en het is eigenlijk wel prima te doen. Ouders kunnen prima naar een groter huis maar hoeven dat niet, ook omdat wij toch bijna uit huis gaan, en ze liever geld uitgeven aan wat vaker op vakantie enz.
Sterker nog, tot 2019 had ik al 26 jaar niet meer in een koophuis gewoond. Mijn ouders zijn in 1993 gescheiden, en daarna hebben ze alleen nog maar social gehuurd. In 2019 heb ik na studieschuld afgelost te hebben een simpele rijwoning gekocht, en dat huis opzich was meer dan prima om nog lang in te wonen. Ik ging me alleen irriteren aan de rest van de buurt, omdat je dan qua tuinen toch wel dicht op elkaar zit en er altijd wel ergens een feestje ofzo is. Toen hebben we besloten om de gelijk opgedane overwaarde in te zetten om iets te kopen waar we ons nog lang zien wonen, en dat is ook in de krappe en overspannen markt gelukt. Het betreft een instapklaar huis, maar de verkoper kon er pas na 15 maanden uit. Dat heeft veel kopers afgeschrikt, wij vonden dat niet zo erg en konden wij het dus met minimale overbieding in bezit krijgen. En nu woon ik op m'n 36e dus voor het eerst in een tweekapper.

Veel vrienden en kennissen die gelijk allemaal meer willen, zijn vooral zelf opgegroeid in een vrijstaand huis. Ik heb dat nadelen niet :mrgreen:
Her lips said no, but her eyes said read my lips..

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

nieuwbouw/bestaande bouw/verduurzamen/aankoop/verkoop