Het middenveld

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
SKERLA
Meervoudig international
5
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Érick Gutiérrez
Gegeven waarderingen: 266
Gekregen waarderingen: 105

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Heruone schreef: 24 aug 2022, 20:43 En toch is het fijn dat Ruud voor de zekerheid van Guti kan kiezen in dit soort cruciale tweeluiken.
Zo ervaar ik dit ook. Eerst met ervaring de CL bereiken, na 1 september richting beste formatie werken.
Lorenzo von Matterhorn
Nationale topspeler
5
Gegeven waarderingen: 1649
Gekregen waarderingen: 896

Awards:

Veerman Sangaré Simons. Er is geen enkele andere optie meer. Het middenveld scoort vandaag 5 goals trouwens.
DonyellMalen
Internationale topspeler
2
Favoriete speler: Xavi Simons
Gegeven waarderingen: 275
Gekregen waarderingen: 545

Gisteren stond Xavi op rechts met het duidelijke doel, zoals RvN na de wedstrijd nog eens extra benadrukte, "Dat hij uit moest (en kon) wijken naar de binnenkant om als een extra 10 te spelen''. Guti nam in feite de vacature op het middenveld van Xavi over, dat stond best aardig. Zo kwamen ze vaak met vier man op het middenveld te staan. Dit kwam Veerman ten goede, die eindelijk weer eens uitblonk.

Maar Madueke is bijna terug. Hopelijk wordt hij rustig gebracht en blijft hij lang 'heel', want dat zou voor het elftal (en ons als fans) geweldig zijn uiteraard. Echt een speler waar je voor naar onze mooie stadion komt. Door deze situatie komt Ruud nu wel voor de keuze te staan hoe hij het middenveld gaat indelen. Madueke, indien fit uiteraard, zal Ruud naar mijn verwachting altijd opstellen. Tevens het type buitenspeler die Ruud graag ziet, namelijk een met een sterke individuele actie.

Xavi zal in deze situatie weer op 10 terecht komen, maar de vraag is verder wie erbij gaan komen op het middenveld. Kiest Ruud voor meer defensieve zekerheid en posteert hij Guti naast Sangare (die ook wel zeker van z'n plek lijkt) of gaat hij toch voor Veerman? Veerman creëert namelijk toch de meeste kansen uit open spel, meer nog dan Gakpo blijkt uit de statistieken. Daarnaast heeft Ruud in deze situatie veel verschillende smaken nog tot zijn beschikking op 10 achter Xavi, namelijk Ledezma en Til; twee totaal andere type spelers.

De blessures van Saibari en Vertessen zijn erg zuur, maar de komst van Mauro, Luuk en Noni maakt wel veel goed. Dit gaat een boost geven en lijkt allemaal dan ook (eindelijk) iets meer onze kant op te vallen.
Juancho
Legende
5
Gegeven waarderingen: 1295
Gekregen waarderingen: 1308

Vind het ook een lastige puzzel zo. Ik zie de toegevoegde waarde van Guti absoluut. Speelt zelf misschien niet heel opvallend of geweldig goed. Maar voor het elftal heb ik wel het idee dat het veel beter is dat Guti naast/achter Sangare staat. Zeker in deze fase dat PSV voetballend nog (lang) niet zo ver is.

Dan moet je dus gaan schuiven. Veerman iets meer naar voren (gister zei hij weer dat hij dat fijn vond terwijl hij eerder 10 weinig vond) en Xavi schuift op naar recht. Vulde dat trouwens erg goed in, wat slimme speler is dat zeg! En zo dynamisch! Het was zo jammer dat de momentherkenning van de andere spelers zo erbarmelijk was. Hij trok namelijk veelvudig gaten waar teamgenoten in konden duiken. Zeker de eerste helft ontstonden er vele 1:1 momenten die Xavi perfect herkende. Helaas is Mwene geen RB die er overheen vliegt, is Til geen bewegelijke spits en duiken Veerman/Sangare ook niet die gaten in.

Ik zou het iig wel zo laten staan met een middenveld: Guti/Sangare/Veerman en Xavi vrij op rechts. Zelfs als Noni terug komt en topfit is zou je hem als spits kunnen inzetten.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
MaartenV
Geselecteerd voor Oranje
2
Gegeven waarderingen: 305
Gekregen waarderingen: 108

Het helftje van xavi op de vleugel beviel eigenlijk best wel goed. Misschien is dit op termijn toch meer een wingman ? Wingback bij bayer minchen of zo.

Ondanks zijn andere xavi postuur.. is dit niet echt een tiki taka voetballer. Heeft graag de bal aan zijn voet, goede loopacties. Floreert in de ruimte. Of misschien ontbreken bij psv de medespelers om tiki taka mee te spelen.

Hoe dan ook.. ik ben benieuwd waar deze jongen gaat eindigen (zowel qua clubniveau als qua positie).
MaartenV
Geselecteerd voor Oranje
2
Gegeven waarderingen: 305
Gekregen waarderingen: 108

Ik zou guti laten banken.
Die acties van veerman gisteren werken ook vanwege de mindere weerstand. Maar tegen een betere tegenstander ligt echt zijn bojzondere kwaliteit op het gebied van steekballen, mensen diep sturen. Niet op dit soort acties, al waren deze errug lekker.
SKERLA
Meervoudig international
5
Gegeven waarderingen: 266
Gekregen waarderingen: 105

Altijd deze MPNA houden Ruud!
Voor Veerman (geen 10) en Sangaré (geen 6) perfect en we zijn verlost van het doordekken met de 10 naast de 9. Hoeft niet eens met Guti (Boscagli!), als het maar MPNA is.
Deze gebruikers waarderen SKERLA voor dit bericht (totaal 2):
FranciscusDen Bondskoots
Den Bondskoots
Lid 2e elftal
2
Gegeven waarderingen: 174
Gekregen waarderingen: 96

SKERLA schreef: 14 okt 2022, 17:16 Altijd deze MPNA houden Ruud!
Voor Veerman (geen 10) en Sangaré (geen 6) perfect en we zijn verlost van het doordekken met de 10 naast de 9. Hoeft niet eens met Guti (Boscagli!), als het maar MPNA is.
Vooral inderdaad dat Veerman en Sangaré hier allebei veel beter op hun plek zijn. Dat zijn de motors van het elftal, wel fijn als die op de juiste plek staan.
Skuddem
Meervoudig international
1
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Favoriete speler: Fredrik Oppegard
Gegeven waarderingen: 1208
Gekregen waarderingen: 559

De dubbele 8-variant.
Massimo
Vedette
5
Gegeven waarderingen: 746
Gekregen waarderingen: 1582

Verdediging en middenveld laten staan ook als het een keer een mindere wedstrijd is. I.i.g. tot het WK.
Siemen
Nationale topspeler
5
Gegeven waarderingen: 73
Gekregen waarderingen: 176

Massimo schreef: 14 okt 2022, 22:01 Verdediging en middenveld laten staan ook als het een keer een mindere wedstrijd is. I.i.g. tot het WK.
Mee eens, alhoewel Teze of Ramalho w.m.b. niet zoveel uitmaakt. Guti lijkt voor nu gewoon de beste tussenweg. Helaas is niet geïnvesteerd in een betere 6 dan Guti, want hij schiet m.i. wel tekort voor het niveau dat we nastreven. Helaas zijn Veerman Sangaré en Xavi allemaal geen 6. :lol:
Zuc0
International
Seizoenkaart: Vak DD
Favoriete speler: Mauro Júnior
Gegeven waarderingen: 298
Gekregen waarderingen: 153

Lastig om de goede samenstelling te vinden. Middenveld mist diepgang maar ik vermoed ook dat op dit moment het met Guti, Sangaré, Veerman en Simons het beste staat.
Maar ja dat zijn er vier i.p.v. drie. Simons hangend op rechts kan en ik zou, zeker tegen Arsenal, 4 4 2 spelen.
11 Sir Tinus
Vedette
2
Seizoenkaart: Vak RR
Oude naam: 11 Tinus
Clubvoorkeur: Philips
Favoriete speler: Joey Veerman
Gegeven waarderingen: 877
Gekregen waarderingen: 1703

Bruggink en Perez lieten heel mooi zien hoe het middenveld functioneerde als een vierkant (min of meer) waarbij Xavi en Veerman beide eigenlijk als 10 spelen. Met een beetje fantasie kun je zelfs zeggen dat het een 4-2-2-2 systeem is. Ik weet niet hoe dit ontstaan is want Xavi had al 10 wedstrijden eerder aan de zijkant geprobeerd worden gezien de andere mogelijkheden maar zoals het nu staat is wel echt heel goed. Als je daar nog een Mauro en Luuk bij denkt dan is dat wel iets om op door te bouwen maar mijn inziens is Xavi op 10 en Madueke op rechts erbij een nog grotere kans om het maximale uit deze groep te halen. Maar wellicht is het tactisch wel een kans om een team te verrassen om deze variant erin te houden. Europees lijkt het me ook een uitstekende opstelling en speelwijze.

Heel eerlijk... als dit werkt met Xavi op rechts en Gakpo op links zou het óók moeten werken met Madueke op rechts en Xavi op links. Dus als we Gakpo nog eens moeten missen/sparen dan is dat niet heel onlogisch indien Madueke terug is. Met El Ghazi heb je natuurlijk een echte buitenspeler met een voorzet.

Er komt heel veel productiviteit uit ons middenveld en dat is wel iets wat bij een kampioenenploeg past. Just saying... :)
DonyellMalen
Internationale topspeler
2
Favoriete speler: Xavi Simons
Gegeven waarderingen: 275
Gekregen waarderingen: 545

Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

http://espndeportes.espn.com/videohub/v ... d=11092043

Voorlopig zo laten staan.
11 Sir Tinus
Vedette
2

DonyellMalen schreef: 17 okt 2022, 13:26 Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

Oops waar ik Bruggink en Perez zei bedoelde ik Kwakman en Perez want Bruggink was in het stadion. Stop de tijd.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
4
Gegeven waarderingen: 141
Gekregen waarderingen: 398

11 Sir Tinus schreef: 17 okt 2022, 13:33
DonyellMalen schreef: 17 okt 2022, 13:26 Absoluut, hier een deel van de video waar dat ook nog eens goed wordt uitgelicht:

Oops waar ik Bruggink en Perez zei bedoelde ik Kwakman en Perez want Bruggink was in het stadion. Stop de tijd.
Speelde Schmidt niet ook met twee '10' in de halfspace?
11 Sir Tinus
Vedette
2

Voormalig KG schreef: 17 okt 2022, 13:53
11 Sir Tinus schreef: 17 okt 2022, 13:33

Speelde Schmidt niet ook met twee '10' in de halfspace?
Maar Gakpo was dan een 10 en geen linksbuiten. Ik zou het eerder vergelijken met de Park rol onder Hiddink in 2005.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
4
Gegeven waarderingen: 141
Gekregen waarderingen: 398

Dit was vandaag een groter probleem dan de verdediging. Als je verdedigers in deze vorm hebt en dat weet de trainer als team dan mogen de middenvelders en vleugelaanvallers meer doen in het meeverdedigen. De ruimtes voor de verdediging waren veelste groot. Hier lag de fout vandaag, waardoor ook Obispo etc minder uit de verf komen.
Daarnaast is het helaas over met Max. Hij heeft zich sinds zijn komst niet meer ontwikkeld en nu weer onder de maat. Fantastische trap, inzet en kan een veld bestrijken maar het is echt al een lange tijd een doorn in het oog jammer genoeg .
Deze gebruikers waarderen Voormalig KG voor dit bericht:
SKERLA
Rikkert1234
Internationale topspeler
1
Gegeven waarderingen: 133
Gekregen waarderingen: 288

Het blok Guti, Sangare en Xavi is wel echt meesterlijk. Veruit met afstand beste middenveld van de Eredivisie. Hopelijk snel een goede kwalitatieve buitenspeler er weer bij dat Xavi weer op 10 kan.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Het middenveld