Oscar Dorley - LB/CVM

Hier vind je uitgebreide scoutingsverslagen van interessante spelers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12458
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Oscar Dorley - LB/CVM
Hij was aanvallende middenvelder en speelt nu als linksback. Ja, inderdaad, MAURO!.. en.. Dorley. Een iets andere route dan Mauro, dat wel, via de CVM-positie.

Oscar Dorley dus. Een 24-jarige Liberiaanse linksback van Slavia Praag. Ik had al een post aan hem gewijd in het interessante spelers topic, maar deze man verdient meer aandacht. Misschien niet omdat we hem direct nodig hebben, misschien wel omdat Mauro ook top vanaf RB is.

Dorley heeft hetzelfde profiel als Mauro, geen wingback die blijft opstomen, geen verdediger die ook als CV kan, wel een linksback met uitstekende technische bagage, spelinzicht, een goede pass in de benen en verdedigend iemand waar je, vanwege zijn wendbaarheid, snelheid en inzicht, twee keer voorbij moet.

Laten we even terug naar het begin, wie is Dorley? Ik heb zelden een speler gezien met zo’n aparte route in het voetbal. Begonnen bij Club Breweries (gebruik de actiecode DORLEY10 voor 10% korting op je eerste sixpack bier) in Liberia, het land waar hij vandaan komt. Op 18-jarige leeftijd trok hij naar Trakai in Litouwen, geen idee waarom. Maar twee jaar later zette hij een stap die daarna zijn carrière veranderde, hij werd verhuurd aan het Tsjechische Slovan Liberec. Na een weinig imposant jaar kwam hij terug bij zijn club in Litouwen, om een jaar later definitief naar Slovan Liberec te verkassen. Daar liet hij zich zien, wat resulteerde in een overstap naar Tsjechisch topclub Slavia Praag.

Na een carrière als CAM, rechtsbuiten, tweede spits, etc. werd hij in Praag als CVM gebruikt, en al vrij snel als linksback. Op deze positie is hij onomstreden basisspeler geworden en is zijn ster rijzende. In 2021 kwam hij definitief op de kaart, na een Europa League campagne tegen oa Leverkusen, Nice, Rangers, Leicester City wachtte in de kwartfinale het tweeluik tegen Arsenal. Een maatje te groot, maar wel een campagne in Europa waarin hij naam heeft gemaakt. Dit resulteerde in interesse van onder andere Leeds United.

Terug naar de voetballer Dorley, ik kan een hele analyse gaan houden en een scout rapportje gaan uittikken, maar iemand heeft dit al voor mij gedaan. Dit is nog uit zijn tijd dat hij CVM speelde maar je ziet precies de kenmerken terugkomen hoe Mauro de LB positie bij ons invult. Ik som ze op, en klik vervolgens lekker het filmpje aan; rust aan de bal, altijd in beweging, direct aanspeelbaar na een pass, inzicht en creativiteit om progressive passes richting de final third te geven (kom ik zometeen nog op terug), is niet lang (1.74) maar kan hoog springen en heeft een goede timing wat voor een back meer dan voldoende is om met buitenspelers het kopduel aan te gaan. Verder verdedigd hij agressief en heeft hij het inzicht om de bal te veroveren.



Ik zou nog terugkomen op ‘progressive passes into final third’.
Afbeelding

Dit zijn de statistieken van Dorley in de Europese wedstrijden van het afgelopen jaar. Eigenlijk zie je hier precies in terug wat je in het verslag hierboven ook ziet; verdedigend goed in tackles en luchtduels, minder goed in intercepties en blocks. Vooral aanvallend verbazingwekkend goed; scoort erg hoog op progressive passes.
Hij heeft in mijn ogen echt alles op de linksback positie op een ‘Mauro-manier’ in te vullen en ik denk ook dat hij als CVM (allicht niet eerste keus) zeer waardevol kan zijn.

Als afsluiter nog even een filmpje waarbij alles je alles nog eens terug ziet.
DeEintovenaar
Nationale topspeler
2
Berichten: 1947
Lid geworden op: 24 mar 2022

Heel interessant profiel met een super duidelijke uitleg. Credits!

Is er ook interesse vanuit PSV eigenlijk?

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Oscar Dorley - LB/CVM