(Longread) De transferwindow van PSV: van kapitel Schmidt naar trainer Ruud

Hier vind je de analyses van negentiendertien.nl
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Siemen schreef: 12 sep 2022, 23:08 Doe je ook iets professioneels met jouw talenten, @Heruone ?
Ik studeer. Mijn overige hersencellen spendeer ik aan viermaal per week bier drinken op Stratumseind :mrgreen:
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
psvgouda
Vedette
2
Berichten: 7737
Lid geworden op: 13 apr 2021
Seizoenkaart: Vak P
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag

Such a waste... :pul: :pul: :pul: :pul: :mrgreen:
Menno1
Legende
6
Berichten: 14846
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Uitstekend stuk [mention]Heruone[/mention] waar ik het woord voor woord mee eens ben. Het is niet voor niets dat ik al jaren aangeef dat PSV op een sportief en financieel dun koord begeeft.

Paar vragen voor je:

1. Heb jij of iemand die doorgestuurd naar de PSV watchers? Ik zou graag zien dat dit opgepikt wordt voor een bredere discussie, hoe vervelend de boodschap ook is.
2. Je gaf heel duidelijk de pijnpunten over Ruud's 'tactiek' aan. Ik zou graag van je willen lezen hoe je hoopt dat Ruud het oppakt en welke veranderingen je hoopt dat hij gaat invoeren
3. Een wat bredere vraag: Hoe nu verder? En dan specifiek vanuit directie. Welke acties zou jij ondernemen om de club door te lichten en als je nu carte blanche had, welke veranderingen zou je nu invoeren?

Nogmaals dank, ik kijk uit naar de verfilming van je boekwerk. :)
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Menno1 schreef: 12 sep 2022, 23:58 Uitstekend stuk @Heruone waar ik het woord voor woord mee eens ben. Het is niet voor niets dat ik al jaren aangeef dat PSV op een sportief en financieel dun koord begeeft.

Paar vragen voor je:

1. Heb jij of iemand die doorgestuurd naar de PSV watchers? Ik zou graag zien dat dit opgepikt wordt voor een bredere discussie, hoe vervelend de boodschap ook is.
Nope. Elfrink was overigens in de peesjeeveepodcast wel al een stuk kritischer op PSV en de Jong. Luister hem zelf niet, maar heb ik me laten vertellen iig.
2. Je gaf heel duidelijk de pijnpunten over Ruud's 'tactiek' aan. Ik zou graag van je willen lezen hoe je hoopt dat Ruud het oppakt en welke veranderingen je hoopt dat hij gaat invoeren
Simpel gezegd:

Je moet een andere manier van drukzetten ontwikkelen. Dus of zonaal vanuit bijv. een 4-4-2 (dan ga je meer richting de Schmidt manier, hoewel die heel extreem was) of mandekking vanuit een 3 mans middenveld organisatie zonder bal.

De manier van gegenpressen en omschakelen defensief werkt niet. Het idee is goed, het principe niet. Men moet daarin gewoon een agressiever mechanisme in ontwikkelen om hoger en vaker de bal terug te winnen. Vanuit je restverdediging en manier van omschakelen wil je eigenlijk anticiperen en niet reageren. Juist die transitiefase is daarom zo belangrijk om te controleren.

De veldbezetting moet beter met meer poppetjes in de as. Dat betekend o.a. dat je backs en buitenspelers vrijwel nooit op 1 lijn moeten staan. Maar ook meer variëteit daarin. Niet alleen vanuit een 3+1 structuur, maar ook 3-2, 2-3 of 2-2 om in die eerste fase van de opbouw al meer positiewisselingen en daarmee tempo te creëren. Ik denk dat het meer afwisselen met back en buitenspeler aan de binnenkant/buitenkant ook al een behoorlijk nieuwe dynamiek toevoegt.

Loopacties zonder bal, eigenlijk voortbordurend op het dynamiek stukje. Meer rotaties met bijv. spits die uitzakt/middenvelder die diepgaat (daarom vind ik Til een ondergewaardeerde speler). En bovenal meer diepgang (zonder een directe afspeeloptie te worden). Dat is ook cruciaal.
3. Een wat bredere vraag: Hoe nu verder? En dan specifiek vanuit directie. Welke acties zou jij ondernemen om de club door te lichten en als je nu carte blanche had, welke veranderingen zou je nu invoeren?
Dat is een interessante vraag die denk hier best met meer mensen gediscussieerd kan worden. Simpel gezegd mag er van mij gewoon een visie en identiteit komen: zo willen we voetballen, gewoon gedefinieerd in spelprincipes en referentiekaders, dat vasthouden en op basis daarvan beleid voeren. Denk aan jeugdopleiding, scouting, trainers aanstellen, etc. Ik vind Ajax en Feyenoord daarin nu twee interessante voorbeelden van hoeveel effect dat op zowel korte als lange termijn kan hebben.

Heeft PSV de juiste poppetjes daarvoor? I doubt it. Ik denk dat bijv. mensen als Faber en De Jong best vak mensen zijn, alleen ik zie in hun niet de type zwaargewichten voor hun functie die PSV met een specifieke visie en bepaalde vooruitstrevende ideeën verder gaan helpen. Ik zou bijv. Riemersma als HJO een heel geschikt persoon daarvoor vinden. Net als dat ik denk dat De Jong niet de geschikte TD is, ook niet met Brands ernaast als AD. Eventueel wel in een combo functie met een andere TD (zoals die nu met Vennegoor is, waarvan Joost mag weten wat hij doet), maar zoiets lijkt mij niet te gebeuren. Zoals al paar keer gezegd nu: PSV krijgt straks een berg met geld nav de verkopen van Ibi en Cody. Ik vertrouw De Jong daarmee momenteel niet. En volgens mij met mij heel veel mensen, dat is vrij veelzeggend.

Samengevat moet PSV identificeren wat het wilt, wat het daarvoor nodig heeft en hoe het dat wilt realiseren. Een beleid. En daaraan vasthouden. En dan zorgen dat de juiste poppetjes op juiste plek staan. Hoewel dat vaak andersom moet/gaat, gezien er een reden is dat er geen duidelijk beleid wordt gevoerd met de oude poppetjes ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
koetje
Legende
6
Berichten: 10469
Lid geworden op: 25 aug 2017

De tactiek van Ruud klopt niet en PSV had ook moeten investeren in de verdediging. Dat lijken me twee duidelijke en goed onderbouwde conclusies uit het artikel. Dit zijn dingen die je kunt repareren gedurende het seizoen en in een komend window.

De analyse over het beleid en nieuwe beleid kan ik niet helemaal volgen. Onder Toon was het een zwabberend geheel geworden met eerst Van Bommel en daarna over een compleet andere boeg met Schmidt.

De RVC heeft dit gezien en ingegrepen door met Brands er een technisch zwaargewicht neer te zetten als AD die dan een nieuwe koers mag uitzetten voor langere tijd. Zijn eerste stap daarin was het benoemen van Ruud voor drie jaar. Wat het verdere nieuwe beleid van Brands wordt is afwachten. Dat het vervangen van poppetjes De Jong en Faber de volgende stap zou moet zijn in het nieuwe beleid is maar de vraag. We kennen niet eens de lijn van Brands.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Heruone schreef: 11 sep 2022, 17:49 Het is duidelijk dat PSV een aantal tactisch grote problemen heeft die leiden tot enerzijds stroef positiespel en anderzijds defensieve kwetsbaarheid. Dat creëert voornamelijk de enorme twijfels rondom de vraag of Ruud van Nistelrooij wel de geschikte man is voor PSV. Bovendien kunnen ook twijfels gezet bij zijn spelprincipes en opvattingen. Van Nistelrooij benoemt dat hij aanvallend en dominant voetbal wilt spelen, maar dat is vanuit zijn tactische spelvisie eigenlijk amper terug te zien. Dat opent op de tweede plaats ook de vraag of het type trainer Van Nistelrooij wel past bij een topclub als PSV zijnde. Op dat vlak gaan de komende weken ook interessant zijn. Want voor een aantal zaken zijn namelijk gewoon simpele oplossingen te vinden evenals dat ze makkelijk trainbaar zijn. Bijvoorbeeld de onderlinge afstanden tussen de linies, maar ook het drukzetten. Om daarbij even terug te komen op de eerder besproken situatie tegen Emmen: in dit soort situaties kan Gakpo bijvoorbeeld simpel doorstappen op de rechtercontroleur, waarbij Veerman de aanvallende middenvelder kan oppakken. Dat is een voorbeeld van een hele simpele oplossing, waarbij men opeens wel goed staat in de pressing. Of bijvoorbeeld op een andere manier te pressen waarbij niet de aanvallende middenvelder, maar een van de buitenspelers aan de contrakant van de bal doorstapt op de centrale verdediger van de tegenstander. Dat is een meer vergelijkbare manier hoe Erik ten Hag onder Ajax zijn pressing uitvoerde, waarbij je als ploeg minder agressief hoeft te kantelen. Immers hoeft je buitenspeler niet een middenvelder op te pakken. De vraagstukken hoe Van Nistelrooij dit soort tactische problemen de komende weken gaat aanpakken, gaan veelzeggend zijn over de tactische capaciteiten die Van Nistelrooij als trainer heeft.

Afbeelding (Eerder besproken situatie tegen Emmen. Een alternatief zou kunnen zijn dat Gakpo de controleur overneemt van Veerman, waarbij Veerman de aanvallender middenvelder oppikt. Men staat dan niet meer in een ondertal in de as. )
De oplossing van Ruud tegen Feyenoord dus inderdaad Gakpo/Saibari die hem meer knijpen, waardoor één van de twee controleurs (Sangare dus) niet hoeft uit te stappen en anderzijds de ruimte voor hem om te belopen in de as tussen tegenstanders minder groot is. Dat zorgt er ook voor dat Sangare makkelijker kan kiezen om door te stappen/over te nemen in een ruimte waar hij juist precies in zijn kracht komt. Ik ben benieuwd hoe en/of Ruud van Nistelrooij dit verder gaat ontwikkelen.

Afbeelding

Verder de keuze voor Branthwaite is ook vrij duidelijk: reus van 1.95 die duels wint. Juist in het mandekking principe van Van Nistelrooij is dat een veel betere fit dan bijv. Ramalho. Won al zijn aerial en grond duels tegen Feyenoord. Ook benieuwd of we meer van hem in die rol gaan zien. En wat dat betekend voor Teze.

Afbeelding
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Siemen
Nationale topspeler
6
Berichten: 2235
Lid geworden op: 26 aug 2017

Heruone schreef: 25 sep 2022, 03:17
Heruone schreef: 11 sep 2022, 17:49 Het is duidelijk dat PSV een aantal tactisch grote problemen heeft die leiden tot enerzijds stroef positiespel en anderzijds defensieve kwetsbaarheid. Dat creëert voornamelijk de enorme twijfels rondom de vraag of Ruud van Nistelrooij wel de geschikte man is voor PSV. Bovendien kunnen ook twijfels gezet bij zijn spelprincipes en opvattingen. Van Nistelrooij benoemt dat hij aanvallend en dominant voetbal wilt spelen, maar dat is vanuit zijn tactische spelvisie eigenlijk amper terug te zien. Dat opent op de tweede plaats ook de vraag of het type trainer Van Nistelrooij wel past bij een topclub als PSV zijnde. Op dat vlak gaan de komende weken ook interessant zijn. Want voor een aantal zaken zijn namelijk gewoon simpele oplossingen te vinden evenals dat ze makkelijk trainbaar zijn. Bijvoorbeeld de onderlinge afstanden tussen de linies, maar ook het drukzetten. Om daarbij even terug te komen op de eerder besproken situatie tegen Emmen: in dit soort situaties kan Gakpo bijvoorbeeld simpel doorstappen op de rechtercontroleur, waarbij Veerman de aanvallende middenvelder kan oppakken. Dat is een voorbeeld van een hele simpele oplossing, waarbij men opeens wel goed staat in de pressing. Of bijvoorbeeld op een andere manier te pressen waarbij niet de aanvallende middenvelder, maar een van de buitenspelers aan de contrakant van de bal doorstapt op de centrale verdediger van de tegenstander. Dat is een meer vergelijkbare manier hoe Erik ten Hag onder Ajax zijn pressing uitvoerde, waarbij je als ploeg minder agressief hoeft te kantelen. Immers hoeft je buitenspeler niet een middenvelder op te pakken. De vraagstukken hoe Van Nistelrooij dit soort tactische problemen de komende weken gaat aanpakken, gaan veelzeggend zijn over de tactische capaciteiten die Van Nistelrooij als trainer heeft.

Afbeelding (Eerder besproken situatie tegen Emmen. Een alternatief zou kunnen zijn dat Gakpo de controleur overneemt van Veerman, waarbij Veerman de aanvallender middenvelder oppikt. Men staat dan niet meer in een ondertal in de as. )
De oplossing van Ruud tegen Feyenoord dus inderdaad Gakpo/Saibari die hem meer knijpen, waardoor één van de twee controleurs (Sangare dus) niet hoeft uit te stappen en anderzijds de ruimte voor hem om te belopen in de as tussen tegenstanders minder groot is. Dat zorgt er ook voor dat Sangare makkelijker kan kiezen om door te stappen/over te nemen in een ruimte waar hij juist precies in zijn kracht komt. Ik ben benieuwd hoe en/of Ruud van Nistelrooij dit verder gaat ontwikkelen.

Afbeelding

Verder de keuze voor Branthwaite is ook vrij duidelijk: reus van 1.95 die duels wint. Juist in het mandekking principe van Van Nistelrooij is dat een veel betere fit dan bijv. Ramalho. Won al zijn aerial en grond duels tegen Feyenoord. Ook benieuwd of we meer van hem in die rol gaan zien. En wat dat betekend voor Teze.

Afbeelding
M.i. een hele belangrijke omzetting van Ruud, waardoor het centrum meer bezet en compact werd, we daar meer duels wonnen en het middenveld domineerden, met als gevolg meer zelfvertrouwen in de wedstrijd en frustratie bij de tegenstander.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

(Longread) De transferwindow van PSV: van kapitel Schmidt naar trainer Ruud