Dit is de laatste posting van de vorige pagina:
Ik studeer. Mijn overige hersencellen spendeer ik aan viermaal per week bier drinken op Stratumseind

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:
Ik studeer. Mijn overige hersencellen spendeer ik aan viermaal per week bier drinken op Stratumseind
Nope. Elfrink was overigens in de peesjeeveepodcast wel al een stuk kritischer op PSV en de Jong. Luister hem zelf niet, maar heb ik me laten vertellen iig.Menno1 schreef: 12 sep 2022, 23:58 Uitstekend stuk @Heruone waar ik het woord voor woord mee eens ben. Het is niet voor niets dat ik al jaren aangeef dat PSV op een sportief en financieel dun koord begeeft.
Paar vragen voor je:
1. Heb jij of iemand die doorgestuurd naar de PSV watchers? Ik zou graag zien dat dit opgepikt wordt voor een bredere discussie, hoe vervelend de boodschap ook is.
Simpel gezegd:2. Je gaf heel duidelijk de pijnpunten over Ruud's 'tactiek' aan. Ik zou graag van je willen lezen hoe je hoopt dat Ruud het oppakt en welke veranderingen je hoopt dat hij gaat invoeren
Dat is een interessante vraag die denk hier best met meer mensen gediscussieerd kan worden. Simpel gezegd mag er van mij gewoon een visie en identiteit komen: zo willen we voetballen, gewoon gedefinieerd in spelprincipes en referentiekaders, dat vasthouden en op basis daarvan beleid voeren. Denk aan jeugdopleiding, scouting, trainers aanstellen, etc. Ik vind Ajax en Feyenoord daarin nu twee interessante voorbeelden van hoeveel effect dat op zowel korte als lange termijn kan hebben.3. Een wat bredere vraag: Hoe nu verder? En dan specifiek vanuit directie. Welke acties zou jij ondernemen om de club door te lichten en als je nu carte blanche had, welke veranderingen zou je nu invoeren?
De oplossing van Ruud tegen Feyenoord dus inderdaad Gakpo/Saibari die hem meer knijpen, waardoor één van de twee controleurs (Sangare dus) niet hoeft uit te stappen en anderzijds de ruimte voor hem om te belopen in de as tussen tegenstanders minder groot is. Dat zorgt er ook voor dat Sangare makkelijker kan kiezen om door te stappen/over te nemen in een ruimte waar hij juist precies in zijn kracht komt. Ik ben benieuwd hoe en/of Ruud van Nistelrooij dit verder gaat ontwikkelen.Heruone schreef: 11 sep 2022, 17:49 Het is duidelijk dat PSV een aantal tactisch grote problemen heeft die leiden tot enerzijds stroef positiespel en anderzijds defensieve kwetsbaarheid. Dat creëert voornamelijk de enorme twijfels rondom de vraag of Ruud van Nistelrooij wel de geschikte man is voor PSV. Bovendien kunnen ook twijfels gezet bij zijn spelprincipes en opvattingen. Van Nistelrooij benoemt dat hij aanvallend en dominant voetbal wilt spelen, maar dat is vanuit zijn tactische spelvisie eigenlijk amper terug te zien. Dat opent op de tweede plaats ook de vraag of het type trainer Van Nistelrooij wel past bij een topclub als PSV zijnde. Op dat vlak gaan de komende weken ook interessant zijn. Want voor een aantal zaken zijn namelijk gewoon simpele oplossingen te vinden evenals dat ze makkelijk trainbaar zijn. Bijvoorbeeld de onderlinge afstanden tussen de linies, maar ook het drukzetten. Om daarbij even terug te komen op de eerder besproken situatie tegen Emmen: in dit soort situaties kan Gakpo bijvoorbeeld simpel doorstappen op de rechtercontroleur, waarbij Veerman de aanvallende middenvelder kan oppakken. Dat is een voorbeeld van een hele simpele oplossing, waarbij men opeens wel goed staat in de pressing. Of bijvoorbeeld op een andere manier te pressen waarbij niet de aanvallende middenvelder, maar een van de buitenspelers aan de contrakant van de bal doorstapt op de centrale verdediger van de tegenstander. Dat is een meer vergelijkbare manier hoe Erik ten Hag onder Ajax zijn pressing uitvoerde, waarbij je als ploeg minder agressief hoeft te kantelen. Immers hoeft je buitenspeler niet een middenvelder op te pakken. De vraagstukken hoe Van Nistelrooij dit soort tactische problemen de komende weken gaat aanpakken, gaan veelzeggend zijn over de tactische capaciteiten die Van Nistelrooij als trainer heeft.
(Eerder besproken situatie tegen Emmen. Een alternatief zou kunnen zijn dat Gakpo de controleur overneemt van Veerman, waarbij Veerman de aanvallender middenvelder oppikt. Men staat dan niet meer in een ondertal in de as. )
M.i. een hele belangrijke omzetting van Ruud, waardoor het centrum meer bezet en compact werd, we daar meer duels wonnen en het middenveld domineerden, met als gevolg meer zelfvertrouwen in de wedstrijd en frustratie bij de tegenstander.Heruone schreef: 25 sep 2022, 03:17De oplossing van Ruud tegen Feyenoord dus inderdaad Gakpo/Saibari die hem meer knijpen, waardoor één van de twee controleurs (Sangare dus) niet hoeft uit te stappen en anderzijds de ruimte voor hem om te belopen in de as tussen tegenstanders minder groot is. Dat zorgt er ook voor dat Sangare makkelijker kan kiezen om door te stappen/over te nemen in een ruimte waar hij juist precies in zijn kracht komt. Ik ben benieuwd hoe en/of Ruud van Nistelrooij dit verder gaat ontwikkelen.Heruone schreef: 11 sep 2022, 17:49 Het is duidelijk dat PSV een aantal tactisch grote problemen heeft die leiden tot enerzijds stroef positiespel en anderzijds defensieve kwetsbaarheid. Dat creëert voornamelijk de enorme twijfels rondom de vraag of Ruud van Nistelrooij wel de geschikte man is voor PSV. Bovendien kunnen ook twijfels gezet bij zijn spelprincipes en opvattingen. Van Nistelrooij benoemt dat hij aanvallend en dominant voetbal wilt spelen, maar dat is vanuit zijn tactische spelvisie eigenlijk amper terug te zien. Dat opent op de tweede plaats ook de vraag of het type trainer Van Nistelrooij wel past bij een topclub als PSV zijnde. Op dat vlak gaan de komende weken ook interessant zijn. Want voor een aantal zaken zijn namelijk gewoon simpele oplossingen te vinden evenals dat ze makkelijk trainbaar zijn. Bijvoorbeeld de onderlinge afstanden tussen de linies, maar ook het drukzetten. Om daarbij even terug te komen op de eerder besproken situatie tegen Emmen: in dit soort situaties kan Gakpo bijvoorbeeld simpel doorstappen op de rechtercontroleur, waarbij Veerman de aanvallende middenvelder kan oppakken. Dat is een voorbeeld van een hele simpele oplossing, waarbij men opeens wel goed staat in de pressing. Of bijvoorbeeld op een andere manier te pressen waarbij niet de aanvallende middenvelder, maar een van de buitenspelers aan de contrakant van de bal doorstapt op de centrale verdediger van de tegenstander. Dat is een meer vergelijkbare manier hoe Erik ten Hag onder Ajax zijn pressing uitvoerde, waarbij je als ploeg minder agressief hoeft te kantelen. Immers hoeft je buitenspeler niet een middenvelder op te pakken. De vraagstukken hoe Van Nistelrooij dit soort tactische problemen de komende weken gaat aanpakken, gaan veelzeggend zijn over de tactische capaciteiten die Van Nistelrooij als trainer heeft.
(Eerder besproken situatie tegen Emmen. Een alternatief zou kunnen zijn dat Gakpo de controleur overneemt van Veerman, waarbij Veerman de aanvallender middenvelder oppikt. Men staat dan niet meer in een ondertal in de as. )
Verder de keuze voor Branthwaite is ook vrij duidelijk: reus van 1.95 die duels wint. Juist in het mandekking principe van Van Nistelrooij is dat een veel betere fit dan bijv. Ramalho. Won al zijn aerial en grond duels tegen Feyenoord. Ook benieuwd of we meer van hem in die rol gaan zien. En wat dat betekend voor Teze.
![]()