Profielschets nieuwe TD

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Plaats reactie
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Den Bondskoots schreef: 21 sep 2022, 12:41
Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 12:38

Deze "je moet maar van ons aannemen dat het goed zit" manier vind ik persoonlijk niet overtuigend. Je kunt de vraag aan Ittot stellen, maar je kunt zelf ook gewoon de feitjes op tafel leggen (bijvoorbeeld we kijken jaarlijks zo'n x wedstrijden live in Zuid Amerika, etc). Tussen niets zeggen en je strategie blootgeven zit nog veel ruimte waar vast iets verteld kan worden zonder schade op te lopen.
Hoezo?

Ittot zegt: ik vind dat we breder en gerichter moeten scouten?

Als je die bewering doet moet je hem ook kunnen onderbouwen.
Ik heb in dezelfde post aangegeven op basis waarvan ik denk dat denk. Je kunt die post gewoon lezen. Nogmaals ik kan het helemaal fout hebben of dingen over het hoofd zien.

Ik heb even supersnel zonder enigszins een deepdive te maken alle transfers van afgelopen 4 seizoenen bij elkaar gepakt en snel even gecategoriseerd (nee dit is niet perfect gedaan en nee ik weet niet hoe alles is gegaan dus ik doe het op info die bsb is vanuit media).

Dan zie je onderstaande terug komen:Afbeelding

Bekend zijn de mensen die we allemaal wel kennen, Luuk de Jong, Veerman, El Ghazi etc.
Scouting zijn de namen die onbekend zijn zoals een Benitez, Sangare, Boscagli en Savio
We hebben Branthwaite via netwerk Brands (echt niet gescout).
Last minute transfers zijn Vinicius en onze griekse god die op het laatst aangeboden werden
Schmidt heeft met Gotze en Zahavi bijv. wat spelers meegenomen
En er zijn er enkele die niet direct scouting of Schmidt zijn toegewezen zoals een Max, Mwene en Mvogo.

Hieronder waar ze vandaan komen, en dan niet nationaliteit maar vanuit welk land (El Ghazi bijv Engeland).

Afbeelding

Dan zouden we dus met name in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk zitten. Als je alleen kijkt naar het gedeelte scouting (dus niet bekende namen) dan heb je het volgende:

Afbeelding
Dan zie je dat we met name in Duitsland (wellicht icm Schmidt) en Frankrijk echt actief spelers halen die iig onbekend zijn. Een keer Lato uit spanje (zie ik dan als gescout) en Savio uit Brazilie.
Dit gaat over de laatste 4 seizoenen.

Het is geen hele studie maar een hele simpele doorsnede die ook zeker niet 100% waterdicht is. Maar het geeft iig wel een bepaalde duiding. ik denk dat ik er niet zo gek vanaf zit met mijn stelling.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Nee, verre van waterdicht. Niet eens een beetje waterdicht. Je mist namelijk de hele teringlading aan aangedragen spelers die je niet in scope hebt. Tevens doe je de verkeerde aanname dat alle namen die voor ons nog niet bekend waren van de scouting komen. De voornaamste taak van de scouting is niet het aandragen van onbekende spelers maar spelers die in het plaatje passen van wat PSV nodig heeft. Dus als je denkt dat je er niet ver vandaan zit met de stelling waar je de scouting mee denkt te kunnen beoordelen: Think again.

Ik denk dat je aankoopbeleid en mogelijkheden met scouting verwart.
Gebruikersavatar
DadOfFour
Internationale topspeler
3
Berichten: 3250
Lid geworden op: 28 feb 2021
Clubvoorkeur: PSV

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 14:17 Nee, verre van waterdicht. Niet eens een beetje waterdicht. Je mist namelijk de hele teringlading aan aangedragen spelers die je niet in scope hebt. Dus als je denkt dat je er niet ver vandaan zit met de stelling waar je de scouting mee denkt te kunnen beoordelen: Think again.

Ik denk dat je aankoopbeleid en mogelijkheden met scouting verwart.
Maar zou het scoutingsbeleid niet moeten afhangen van de mogelijkheden die er zijn?
Wat [mention]Ittot[/mention] volgens mij ook zegt is dat wat er binnenkomt soms wat "makkelijk" gescout lijkt.

Hoe ik het zie - gebaseerd op vrij weinig overigens - is dat de TD?AD bij de scouting aangeeft wat voor speler ze nodig achten en wat het beschikbare budget daarvoor gaat zijn.
Dan zou zo'n scout moeten weten dat hij niet in de Top-10 van de PL moet gaan scouten als het budget 5M is, maar dat hij beter kan uitwijken naar Z-Amerika, voorlmalig Oostblok, of Azie. Daar zal ook een vijver te vinden die niet volstaat met vissers uit de PL, La Liga ed. maar meer op PSV niveau.
Daar zou je in mijn ogen ook talenten vandaan moeten kunnen halen...

Dat we er hier op het forum geen inzicht in hebben is evident, maar de post van [mention]Garrincha[/mention] voegt dan in dit geval ook weinig toe.
Als je het weet en het niet wil zeggen, ga dat dan hier ook niet doen. Wil/mag je er wel iets over zeggen, dan voegt dat een stuk meer toe.

Al een nieuwe TD gespot bij het stadion overigens?
La vida és massa curta per no fer broma
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 14:17 Nee, verre van waterdicht. Niet eens een beetje waterdicht. Je mist namelijk de hele teringlading aan aangedragen spelers die je niet in scope hebt. Tevens doe je de verkeerde aanname dat alle namen die voor ons nog niet bekend waren van de scouting komen. De voornaamste taak van de scouting is niet het aandragen van onbekende spelers maar spelers die in het plaatje passen van wat PSV nodig heeft. Dus als je denkt dat je er niet ver vandaan zit met de stelling waar je de scouting mee denkt te kunnen beoordelen: Think again.

Ik denk dat je aankoopbeleid en mogelijkheden met scouting verwart.
Dat zeg ik ook niet. Niemand weet wat de scouting aandraagt. Het gaat hierom wat eruit is gekomen, we hebben het toch over een nieuwe TD en wat je graag zou willen zien? Vanuit de bekende spelers zoals Veerman zal ook scouting zijn betrokken, dat snap ik. Net zo goed als dat ze misschien wel 100 spelers hebben aangedragen die er niet zijn gekomen om welke reden dan ook. Daar gaat het ook niet om. Ik geef alleen aan dat ik in het aantrekken van spelers graag wat meer visie terug zou zien omdat het voor mij nogal wat hap snap beleid is. En ja we hebben scouts en die zijn afhankelijk van wat de TD uiteindelijk beslist. En dit is het TD topic en niet de scoutingstopic. En ik zou dus graag een TD willen zien die met wat meer visie aankopen doet. Ja dat staat los van de scouting. Maar je hoeft echt niet hoogbegaafd te zijn om mijn punt te snappen dat ik het niet alleen maar over de scouting heb, zoals al eerder aangegeven trouwens.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

DadOfFour schreef: 21 sep 2022, 14:26
Dat we er hier op het forum geen inzicht in hebben is evident, maar de post van @Garrincha voegt dan in dit geval ook weinig toe.
Als je het weet en het niet wil zeggen, ga dat dan hier ook niet doen. Wil/mag je er wel iets over zeggen, dan voegt dat een stuk meer toe.
Als posts toegevoegde waarde moeten hebben, kunnen we een hele hoop hier schrappen. Ik vind het niets meer dan normaal dat hij aangeeft dat het vreemd is om een vrij sterke mening over iets te hebben waar je weinig over weet. Tja. Iedereen moet zelf weten wat ze vinden verder hoor.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind sowieso sommige uitspraken nogal apart. Bijv. de eerder genoemde uitspraak dat de nieuwe TD per se een groot netwerk in Z-Amerika moet hebben. Los van dat ik betwijfel of Z-Amerika per se de ideale kweekvijver is voor PSV, vind ik de term "een groot netwerk hebben" ook een nogal uit verband getrokken cliché. Dat hoor je zo vaak van "ja, dat is echt een TD met een groot netwerk waardoor deze transfer plaats vindt", hetgeen waar een beeld mee geschetst wordt dat de TD hoofdverantwoordelijk is voor (die specifieke) transfers. Als TD zijnde ben je hoofdverantwoordelijk voor het algehele technisch beleid wat jij aanstuurt, maar in transfers etc. spelen nog zoveel meer mensen en factoren een rol. Een netwerk is ook niet afhankelijk van een TD imo, maar bouw je ook vooral als club zijnde op.

Bijv. de casus Mauro Junior is daar een hele interessante van waar een lokaal iemand uit Brazilie volgens mij scouts/mensen die voor PSV werkte, hadden getipt. Het scouten, tussenpersonen tussen clubs, etc. zijn hele belangrijke pionnen in juist dat netwerk. Waarbij een TD met reputatie/bekendheid natuurlijk voordelen kan hebben, maar voor mijn gevoel op dat gebied niet per se de drijvende factor is.

Ik heb overigens niet het gevoel dat zogezegd de scouting bij PSV het probleem is. Hooguit dat een nieuwe TD weer wat nieuwe scouts aanstelt of een andere prioriteiten levert, maar met de huidige technologie van hele databases en filters van spelers tot aan jeugd niveau, videobeelden en scouts die genesteld zitten in het buitenland, passeren zoveel spelers de revue binnen PSV.

Voormalig KG schreef: 21 sep 2022, 08:11
Heruone schreef: 20 sep 2022, 14:24 Het laatste wat men moet doen is vooral (blind) iemand anders zijn beleidsopvattingen kopiëren etc. Dat werkt niet. Wat men wel moet doen, is kijken wat de gemeenschappelijke noemer is onder momenteel goed geleide en florerende clubs, zoals Ajax, Atalanta, Brugge, Monaco, Benfica, Leipzig, Salzburg, etc. En ook bijv. wat Feyenoord sinds vorige zomer aan het doen is. En die fundamenten gebruiken om een succesvol beleid uit te stippelen. Die formule geldt en is van toepassing voor alle clubs binnen het betaald voetbal, van groot tot klein, enkel vanuit je eigen context en wellicht met meer of minder moeilijkheden afhankelijk van de achtergrond en situatie van de club.

1. Er is een tactische speelwijze die leidend is.
2. De tactische speelwijze wordt opgedeeld in referentiekaders voor specifieke posities waaraan kwaliteiten verbonden worden. Bijvoorbeeld tot kansen komen door middel van een opbouw van achteruit. Dan kan vanuit dit referentiekader voor bijv. de positie van centrale verdedigers kwaliteiten aan gekoppeld worden als het kunnen distribueren van de bal, een crosspass hebben, kunnen indribbelen en pass kunnen uitstellen. Stel dat je wilt pressen dmv mandekking, dan is een van de belangrijkste eigenschappen die je wilt koppelen aan dit referentiekader het winnen van persoonlijke duels, fysiek, kracht, etc.
3. Deze referentiekaders zijn leidend en worden op alle facetten binnen je BVO toegepast. Denk aan de manier van opleiden van jeugdspelers, ontwikkelen van jeugdspelers, scouten van (jeugd)spelers, aankoopbeleid, trainingen tot aan de trainer die er op dat moment zit, hetgeen wat een vervangbaar poppetje binnen BVO is.
4. De jeugdopleiding is enorm relevant en dient nadrukkelijk in geïnvesteerd te worden. Het succesvol opleiden en verkopen van jeugdproducten is daarin enorm van belang.
5. Binnen het aankoopbeleid moet voldoende ruimte/oog zijn voor het halen en exploiteren van jong talent. Het kunnen binden van (grote) talenten aan je club d.m.v. aankopen en die succesvol te kunnen ontwikkelen, is een heel belangrijk aspect voor de marktpositie van een club op sportief, financieel, status, reputatie en marketingtechnisch vlak.
6. Men met in de scouting een creatieve en out of the box manier van handelen hanteren. Dan heb je het over kweekvijvers als Z-Amerika, Oostblok landen in Europa of Scandinavië. Anderzijds het nadrukkelijke gebruik van data in je scouting.
7. Data en techniek spelen een enorm belangrijke rol in je club in de manier van opleiden, ontwikkelen tot toepassen van tactische systemen. Het creëren van AI, algoritmes, VR, wetenschap (op alle facetten) en databases is van cruciaal belang om het maximale uit je club te halen.

Binnen die punten is heel veel mogelijk en dient men vooral zijn of haar eigen draai aan te geven. Op heel veel punten heeft PSV al een aardige basis. Op een aantal punten is het cruciaal dat men intern daarop beleid gaat maken.

Ajax, Atalanta, Brugge, Monaco, Benfica, Leipzig, Salzburg, etc. deze clubs hebben al meerdere jaren CL miljoenen op de rekening staan, maakt het natuurlijk wat makkelijker. Feyenoord is wel een bijzonder verhaal intussen
Klopt, maar dat is ook een katalyserende factor in een proces wat zij al jaren inzetten. Het is niet zo dat CL miljoenen de reden is dat deze formule gedraaid kan worden c.q. succesvol is. Deze formule zorgt er juist voor dat CL vaker op structurele basis gehaald wordt en men daarmee het proces extra kan katalyseren. Door bijv. in een duurdere categorie spelers te vissen (Bassey bij Ajax als voorbeeld).
koetje schreef: 21 sep 2022, 00:08
Heruone schreef: 20 sep 2022, 14:24
1. Er is een tactische speelwijze die leidend is.
2. De tactische speelwijze wordt opgedeeld in referentiekaders voor specifieke posities waaraan kwaliteiten verbonden worden. Bijvoorbeeld tot kansen komen door middel van een opbouw van achteruit. Dan kan vanuit dit referentiekader voor bijv. de positie van centrale verdedigers kwaliteiten aan gekoppeld worden als het kunnen distribueren van de bal, een crosspass hebben, kunnen indribbelen en pass kunnen uitstellen. Stel dat je wilt pressen dmv mandekking, dan is een van de belangrijkste eigenschappen die je wilt koppelen aan dit referentiekader het winnen van persoonlijke duels, fysiek, kracht, etc.
3. Deze referentiekaders zijn leidend en worden op alle facetten binnen je BVO toegepast. Denk aan de manier van opleiden van jeugdspelers, ontwikkelen van jeugdspelers, scouten van (jeugd)spelers, aankoopbeleid, trainingen tot aan de trainer die er op dat moment zit, hetgeen wat een vervangbaar poppetje binnen BVO is.
4. De jeugdopleiding is enorm relevant en dient nadrukkelijk in geïnvesteerd te worden. Het succesvol opleiden en verkopen van jeugdproducten is daarin enorm van belang.
5. Binnen het aankoopbeleid moet voldoende ruimte/oog zijn voor het halen en exploiteren van jong talent. Het kunnen binden van (grote) talenten aan je club d.m.v. aankopen en die succesvol te kunnen ontwikkelen, is een heel belangrijk aspect voor de marktpositie van een club op sportief, financieel, status, reputatie en marketingtechnisch vlak.
6. Men met in de scouting een creatieve en out of the box manier van handelen hanteren. Dan heb je het over kweekvijvers als Z-Amerika, Oostblok landen in Europa of Scandinavië. Anderzijds het nadrukkelijke gebruik van data in je scouting.
7. Data en techniek spelen een enorm belangrijke rol in je club in de manier van opleiden, ontwikkelen tot toepassen van tactische systemen. Het creëren van AI, algoritmes, VR, wetenschap (op alle facetten) en databases is van cruciaal belang om het maximale uit je club te halen.

Binnen die punten is heel veel mogelijk en dient men vooral zijn of haar eigen draai aan te geven. Op heel veel punten heeft PSV al een aardige basis. Op een aantal punten is het cruciaal dat men intern daarop beleid gaat maken.
Dit is voor het overgrote deel al het beleid van PSV. Het enige wat geen vervolg heeft gekregen was de twee jaar Schmidt. Dat was er eentje onder het motto "we proberen het een keer over deze boeg wat betreft speelfilosofie".
Ik denk dat dat te betwisten valt. Binnen het aankoopbeleid zijn op permanente basis de afgelopen drie seizoen slechts 3 spelers vastgelegd die 23 jaar of jonger waren. Men haalt vrijwel geen spelers uit relatief onbekende kweekvijvers als Z-Amerika, Oostblok landen in Europa of Scandinavië als voorbeeld te noemen (er zijn er ongetwijfeld meer). En voornamelijk het allergrootste vraagstuk en tevens huidig probleem is dat je binnen deze punten wel een zogezegde rode draad wilt creëren - daar sluiten met name punt 1, punt 2 en punt 3 op aan - en dat ontbreekt klaarblijkelijk op permanente basis. Juist dan optimaliseer je heel het proces van opleiden en scouten tot aan aankoopbeleid en continuïteit. Dat is een significante factor die onderschat wordt.

PSV heeft een hele goede interessante basis, zeker met het oog op de jeugdopleiding die men heeft etc. Het is belangrijk dat men die basis nu ook gaat optimaliseren en utiliseren en stappen gaat zetten binnen alle lagen van de BVO. Met daarin zogezegd alle neuzen naar één kant binnen een tactische spelideeën/visie die leidend zijn, ongeacht welke trainer, TD, HJO of whatever er zit.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Ittot schreef: 21 sep 2022, 14:45 Maar je hoeft echt niet hoogbegaafd te zijn om mijn punt te snappen dat ik het niet alleen maar over de scouting heb, zoals al eerder aangegeven trouwens.
En ook niet hoogbegaafd te zijn dat je zelf uitlijnt wat de scouting zou hebben gedaan maar wat niets meer dan "Oh ik ken de naam niet, dus dit is kadertje scouting" is. Daar doelde ik op, beste man. Zo kun je niet echt een "analyse" er op los laten en al zeker niet beweren dat je er niet zo ver vanaf denkt te zitten.
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 14:55
Ittot schreef: 21 sep 2022, 14:45 Maar je hoeft echt niet hoogbegaafd te zijn om mijn punt te snappen dat ik het niet alleen maar over de scouting heb, zoals al eerder aangegeven trouwens.
En ook niet hoogbegaafd te zijn dat je zelf uitlijnt wat de scouting zou hebben gedaan maar wat niets meer dan "Oh ik ken de naam niet, dus dit is kadertje scouting" is. Daar doelde ik op, beste man. Zo kun je niet echt een "analyse" er op los laten en al zeker niet beweren dat je er niet zo ver vanaf denkt te zitten.
Ga lekker op werkelijk elke slak zout leggen haha. Overigens in het kadertje scouting zitten namen waarvan JdJ destijds trots aangaf, zoals bij Sangare, dat ze al langer in contact waren of ze ze al langer aan het scouten waren (bijv, Mwene). Maar goed, als je echt alleen maar wilt discussieren over zaken waar we met zijn alle 100% zeker van zijn dan wordt het saai hier.
Daarnaast veranderd ook het "kadertje scouting" (of dit wel of niet 100% klopt) niet zo heel veel aan mijn verhaal/analyse.
ik zou zeggen, neem een chill pil, pak een biertje, neem het niet zo serieus allemaal, probeer normaal een gesprek of discussie aan te gaan, vraag een keer iets of ipv dooddoeners dat we het toch allemaal niet weten. Wordt het er een stuk beter op.

Oh ja. Mijn oprechte excuses voor mijn hoogbegaafdheid opmerking, dat is niet netjes en hoort niet.
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Ittot schreef: 21 sep 2022, 15:16
Ardbeg schreef: 21 sep 2022, 14:55

En ook niet hoogbegaafd te zijn dat je zelf uitlijnt wat de scouting zou hebben gedaan maar wat niets meer dan "Oh ik ken de naam niet, dus dit is kadertje scouting" is. Daar doelde ik op, beste man. Zo kun je niet echt een "analyse" er op los laten en al zeker niet beweren dat je er niet zo ver vanaf denkt te zitten.
Ga lekker op werkelijk elke slak zout leggen haha. Overigens in het kadertje scouting zitten namen waarvan JdJ destijds trots aangaf, zoals bij Sangare, dat ze al langer in contact waren of ze ze al langer aan het scouten waren (bijv, Mwene). Maar goed, als je echt alleen maar wilt discussieren over zaken waar we met zijn alle 100% zeker van zijn dan wordt het saai hier.
Daarnaast veranderd ook het "kadertje scouting" (of dit wel of niet 100% klopt) niet zo heel veel aan mijn verhaal/analyse.
ik zou zeggen, neem een chill pil, pak een biertje, neem het niet zo serieus allemaal, probeer normaal een gesprek of discussie aan te gaan, vraag een keer iets of ipv dooddoeners dat we het toch allemaal niet weten. Wordt het er een stuk beter op.

Oh ja. Mijn oprechte excuses voor mijn hoogbegaafdheid opmerking, dat is niet netjes en hoort niet.
Ik leg niet op elke slak zout en wil niet enkel over zaken wil discussieren waar we 100% zeker over zijn. Ik zeg dat de analyse niets meer is dan los zand op basis van 0 informatie. Zo kun je gewoon geen "analyse" er op los laten. Tevens ga ik gewoon normaal het gesprek/discussie over aan in deze. Ik geef gewoon aan waarom je op die manier geen statistiek kan maken, snap je. Zit niets persoonlijks richting jou tussen :) Verder vooral je gang gaan hoor .
Ykhim
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 18647
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik vind het vooral bijzonder dat men bij scouting alleen het beeld heeft van een orgaan dat spelers moet ontdekken en analyseren. Alsof bekende namen geen scouting behoeven, alsof je hun situatie niet alsnog in beeld moet brengen. Zulke grafiekjes hierboven zeggen nauwelijk iets over de scouting bij PSV.

Ik kan het voor PSV niet goed beoordelen, maar de meeste scouts die ik persoonlijk ken, doen tegenwoordig echt veel meer dan alleen op de tribune (of achter de laptop) zitten en in een boekje schrijven.
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26042
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

De scouting moet bijdragen aan zo'n goed mogelijke selectie. Niet zoveel mogelijk onbekende spelers op de radar brengen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik heb helemaal geen behoefte de scouting aan te vallen of te beoordelen, en daar ging het mij ook helemaal niet om. Ik vond het alleen opmerkelijk dat er hier een medewerker meent te moeten reageren op wat berichten die slecht onderbouwd, onderbuik, speculatie of whatever zijn, en dat vind ik persoonlijk wat zwakjes. Beetje selectieve klantenservice als het ware. Zeker wanneer deze dan de morele verplichting voelt om iemand daarmee te confronteren, maar zelf zwijgt in alle toonaarden over hoe het dan wél zit.

En nogmaals dan gaat het er mij helemaal niet om of Ittot of wie dan ook een onderbuik post doet en van welke kwaliteit, maar puur de wijze waarop je dan meent die persoon dan de les te moeten lezen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Mr.Unibet
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 701
Lid geworden op: 5 jun 2021
Seizoenkaart: Vak H

Garrincha schreef: 21 sep 2022, 11:34
Ittot schreef: 21 sep 2022, 09:59 Daarnaast gaat mij het punt niet zozeer over Veerman maar meer dat ik vind dat we breder en gerichter moeten scouten zoals ik al aangaf in mijn post.
Hoe breed of gericht scout PSV dan precies wel of niet volgens jou op dit moment?
Heb je enig idee hoevaak PSV scouts in de afgelopen 12 maanden in pakweg Z-Amerika zijn geweest bijvoorbeeld? Of in Scandinavie, ik noem maar wat?
Bij deze reactie heb ik gelijk die persco richting RKC in mijn hoofd, was dat een bewustje? 😂
PSV90
Nationale topspeler
6
Berichten: 2759
Lid geworden op: 5 dec 2017

Mij maakt het eerlijk gezegd weinig uit waar PSV haar spelers vandaan haalt en wat daarin de rol van de scouting is. Als er uiteindelijk maar (binnen het budget) een competitieve selectie staat met voldoende restwaarde. Als onze TD daarvoor enkel spelers nodig heeft die hem via zaakwaarnemers worden aangeboden vind ik dat prima. Het lijkt me sterk dat hij daarmee het maximale eruit haalt, maar uiteindelijk is het ook aan hem om te beoordelen of hij voldoende input vanuit de scouting krijgt. En zo niet, om daar dan iets aan te doen.

Voor ons als supporters is - zoals bij wel meer zaken - alleen het resultaat (de selectie) te beoordelen. De rest is speculatie, waar ik overigens ook geen problemen mee hebt.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Josef Dettelbacher schreef: 21 sep 2022, 15:45 Ik heb helemaal geen behoefte de scouting aan te vallen of te beoordelen, en daar ging het mij ook helemaal niet om. Ik vond het alleen opmerkelijk dat er hier een medewerker meent te moeten reageren op wat berichten die slecht onderbouwd, onderbuik, speculatie of whatever zijn, en dat vind ik persoonlijk wat zwakjes. Beetje selectieve klantenservice als het ware. Zeker wanneer deze dan de morele verplichting voelt om iemand daarmee te confronteren, maar zelf zwijgt in alle toonaarden over hoe het dan wél zit.

En nogmaals dan gaat het er mij helemaal niet om of Ittot of wie dan ook een onderbuik post doet en van welke kwaliteit, maar puur de wijze waarop je dan meent die persoon dan de les te moeten lezen.
[mention]Garrincha[/mention] was hier toch ook allang actief toen hij nog niet voor PSV werkte. Hij zou dus ook wel iets beter moeten weten, dat we hier op het forum het ook maar moeten doen met de info die ons wel bekend is en verder vooral een hoop gebaseerd op gevoel en eigen inschatting ;)
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ittot
Internationale topspeler
3
Berichten: 3151
Lid geworden op: 26 sep 2020

Ykhim schreef: 21 sep 2022, 15:40 Ik vind het vooral bijzonder dat men bij scouting alleen het beeld heeft van een orgaan dat spelers moet ontdekken en analyseren. Alsof bekende namen geen scouting behoeven, alsof je hun situatie niet alsnog in beeld moet brengen. Zulke grafiekjes hierboven zeggen nauwelijk iets over de scouting bij PSV.

Ik kan het voor PSV niet goed beoordelen, maar de meeste scouts die ik persoonlijk ken, doen tegenwoordig echt veel meer dan alleen op de tribune (of achter de laptop) zitten en in een boekje schrijven.
Nogmaals en dan hou ik er mee op; het gaat mij niet om scouting. Nogmaals we weten niets van scouting bij PSV, dus niet of ze de hele dag achter de laptop zitten beelden te bekijken en data te analyseren, of dat ze heel de dag met tussenpersonen of zaakwaarnemers bezig zijn of dat ze de gehele dag uit hun neus eten. Dat heb ik nu echt al meerdere keren gezegd dus ik hoop oprecht dat dit verhaal een keer op houdt. Die lijstjes gaan niet om scouting. Vooruit, nogmaals, ze gaan niet om scouting. Dit is een super simpel lijstje van aankopen. Niet van scouting. En het gaat hier in deze topic niet om scouting maar om een nieuwe TD.

Ik zeg alleen, en dat is mijn persoonlijke mening zonder dat ik daar een hele PhD aan heb besteed, dat ik heel graag een nieuwe TD zie komen waar ik iets meer visie en beleid uit zou kunnen halen verder dan de bekende namen (ik zeg hier nogmaals dus helemaal niets over scouting), wat er toevallig aangeboden wordt (dit zijn feiten heb heeft JdJ zelf toegegeven bij enkele transfers en nee dit is geen sneer naar de scouting mensen ben maar niet bang) en een bredere scope waar we de spelers vandaan halen. Nogmaals dit betreft de TD! Nogmaals ik heb het niet over scouting. Die simpele lijstjes geven niets aan over kwaliteit van scouting en dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Het geeft alleen door de oogharen heen kijkend hoe spelers en ook uit welke competitie ze vandaan zijn gekomen. Ik verbind nogmaals geen conclusies over de scouting. [mention]Heruone[/mention] heeft iets meer in overzicht uitgelegd wat ik, niet geheel, maar ongeveer bedoel. Vanuit een grotere lijn dingen terug zien. Ik vind het mooi om zo'n club als AZ te zien waar je heel duidelijk lijn in hun aankopen ziet (neeeeeee geen scouting!!!!).Dat is het. En ik zeg ook niet alles slecht is geweest want ik ben helemaal niet anti de Jong. Maar hij is weg en dan kijk je toch voor uit naar wat je graag zou willen terug zien.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 nov 2019

Juancho schreef: 21 sep 2022, 14:01 El G is natuurlijk ook een redelijk vreemd geval aangezien PSV direct een topfitte aanvaller nodig had en dan halen ze een speler die niet fit is. Tja... Ook dan denk je idd, is er nou over de hele wereld geen prima aanvaller met nog genoeg talent om stappen te maken die iig topfit is?
El Ghazi is helemaal niet zo vreemd als je er een beetje over nadenkt. Voor een direct inzetbare, topfitte aanvaller heb je nl. helemaal niet de hele wereld als mogelijkheid. Spelers buiten de EU moeten eerst een werkvergunning hebben, kunnen tot die tijd hier niet trainen en zijn dus niet direct inzetbaar. Spelers uit een ander land, zeker uit een cultuur die verder weg staat van de Nederlandse, zullen eerst moeten wennen aan Nederland en aan het voetbal hier voordat zij op hun normale niveau zullen zitten, dus ook niet direct inzetbaar, waarbij er überhaupt meer risico inzit of zij het inderdaad zo goed zullen doen als je hoopt. Met El Ghazi heb je een speler die bekend is met Nederland, hier heeft gevoetbald, dus je kan wel redelijk betrouwbaar inschatten wat hij kan gaan leveren. Alleen nog niet topfit, maar zeggen dat je zo wel ergens anders nog even een topfitte aanvaller moet kunnen halen, die direct inzetbaar is, levert, en liefst ook nog wat stappen kan zetten is wel erg kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

loginnaam schreef: 21 sep 2022, 17:01 El Ghazi is helemaal niet zo vreemd als je er een beetje over nadenkt. Voor een direct inzetbare, topfitte aanvaller heb je nl. helemaal niet de hele wereld als mogelijkheid. Spelers buiten de EU moeten eerst een werkvergunning hebben, kunnen tot die tijd hier niet trainen en zijn dus niet direct inzetbaar. Spelers uit een ander land, zeker uit een cultuur die verder weg staat van de Nederlandse, zullen eerst moeten wennen aan Nederland en aan het voetbal hier voordat zij op hun normale niveau zullen zitten, dus ook niet direct inzetbaar, waarbij er überhaupt meer risico inzit of zij het inderdaad zo goed zullen doen als je hoopt. Met El Ghazi heb je een speler die bekend is met Nederland, hier heeft gevoetbald, dus je kan wel redelijk betrouwbaar inschatten wat hij kan gaan leveren. Alleen nog niet topfit, maar zeggen dat je zo wel ergens anders nog even een topfitte aanvaller moet kunnen halen, die direct inzetbaar is, levert, en liefst ook nog wat stappen kan zetten is wel erg kort door de bocht.
Tja dan denken we volledig verschillend over zijn komst, los van dat er een maand tussen de zware blessure van Noni en het tekenen van El G zat. Prima verder.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Hannamontana
Vaste waarde in elftal
2
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 aug 2021
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Balázs Dzsudzsák

Juancho schreef: 21 sep 2022, 17:04
loginnaam schreef: 21 sep 2022, 17:01 El Ghazi is helemaal niet zo vreemd als je er een beetje over nadenkt. Voor een direct inzetbare, topfitte aanvaller heb je nl. helemaal niet de hele wereld als mogelijkheid. Spelers buiten de EU moeten eerst een werkvergunning hebben, kunnen tot die tijd hier niet trainen en zijn dus niet direct inzetbaar. Spelers uit een ander land, zeker uit een cultuur die verder weg staat van de Nederlandse, zullen eerst moeten wennen aan Nederland en aan het voetbal hier voordat zij op hun normale niveau zullen zitten, dus ook niet direct inzetbaar, waarbij er überhaupt meer risico inzit of zij het inderdaad zo goed zullen doen als je hoopt. Met El Ghazi heb je een speler die bekend is met Nederland, hier heeft gevoetbald, dus je kan wel redelijk betrouwbaar inschatten wat hij kan gaan leveren. Alleen nog niet topfit, maar zeggen dat je zo wel ergens anders nog even een topfitte aanvaller moet kunnen halen, die direct inzetbaar is, levert, en liefst ook nog wat stappen kan zetten is wel erg kort door de bocht.
Tja dan denken we volledig verschillend over zijn komst, los van dat er een maand tussen de zware blessure van Noni en het tekenen van El G zat. Prima verder.
Een maand maar? Dat klinkt heel kort, voor mijn gevoel 3 maanden als het niet langer is.
loginnaam
Nationale topspeler
4
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 nov 2019

Juancho schreef: 21 sep 2022, 17:04
loginnaam schreef: 21 sep 2022, 17:01 El Ghazi is helemaal niet zo vreemd als je er een beetje over nadenkt. Voor een direct inzetbare, topfitte aanvaller heb je nl. helemaal niet de hele wereld als mogelijkheid. Spelers buiten de EU moeten eerst een werkvergunning hebben, kunnen tot die tijd hier niet trainen en zijn dus niet direct inzetbaar. Spelers uit een ander land, zeker uit een cultuur die verder weg staat van de Nederlandse, zullen eerst moeten wennen aan Nederland en aan het voetbal hier voordat zij op hun normale niveau zullen zitten, dus ook niet direct inzetbaar, waarbij er überhaupt meer risico inzit of zij het inderdaad zo goed zullen doen als je hoopt. Met El Ghazi heb je een speler die bekend is met Nederland, hier heeft gevoetbald, dus je kan wel redelijk betrouwbaar inschatten wat hij kan gaan leveren. Alleen nog niet topfit, maar zeggen dat je zo wel ergens anders nog even een topfitte aanvaller moet kunnen halen, die direct inzetbaar is, levert, en liefst ook nog wat stappen kan zetten is wel erg kort door de bocht.
Tja dan denken we volledig verschillend over zijn komst, los van dat er een maand tussen de zware blessure van Noni en het tekenen van El G zat. Prima verder.
Een maand waarin we ook de CL hadden kunnen halen en dus meer budget kunnen hebben. Zo moeilijk is het allemaal niet. Maar ik begrijp dat jij liever iemand als Pratto of Walemark had gezien, een aanvaller uit de hele wereld en direct inzetbaar?
Gebruikersavatar
Juancho
Legende
6
Berichten: 24123
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

loginnaam schreef: 21 sep 2022, 17:18
Juancho schreef: 21 sep 2022, 17:04

Tja dan denken we volledig verschillend over zijn komst, los van dat er een maand tussen de zware blessure van Noni en het tekenen van El G zat. Prima verder.
Een maand waarin we ook de CL hadden kunnen halen en dus meer budget kunnen hebben. Zo moeilijk is het allemaal niet. Maar ik begrijp dat jij liever iemand als Pratto of Walemark had gezien, een aanvaller uit de hele wereld en direct inzetbaar?
Ah ok, de keuze was dus alleen El G, Walemark of Pratto als ik je goed begrijp?
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Ittot schreef: 21 sep 2022, 16:42
Ykhim schreef: 21 sep 2022, 15:40 Ik vind het vooral bijzonder dat men bij scouting alleen het beeld heeft van een orgaan dat spelers moet ontdekken en analyseren. Alsof bekende namen geen scouting behoeven, alsof je hun situatie niet alsnog in beeld moet brengen. Zulke grafiekjes hierboven zeggen nauwelijk iets over de scouting bij PSV.

Ik kan het voor PSV niet goed beoordelen, maar de meeste scouts die ik persoonlijk ken, doen tegenwoordig echt veel meer dan alleen op de tribune (of achter de laptop) zitten en in een boekje schrijven.
Nogmaals en dan hou ik er mee op; het gaat mij niet om scouting. Nogmaals we weten niets van scouting bij PSV, dus niet of ze de hele dag achter de laptop zitten beelden te bekijken en data te analyseren, of dat ze heel de dag met tussenpersonen of zaakwaarnemers bezig zijn of dat ze de gehele dag uit hun neus eten. Dat heb ik nu echt al meerdere keren gezegd dus ik hoop oprecht dat dit verhaal een keer op houdt. Die lijstjes gaan niet om scouting. Vooruit, nogmaals, ze gaan niet om scouting. Dit is een super simpel lijstje van aankopen. Niet van scouting. En het gaat hier in deze topic niet om scouting maar om een nieuwe TD.

Ik zeg alleen, en dat is mijn persoonlijke mening zonder dat ik daar een hele PhD aan heb besteed, dat ik heel graag een nieuwe TD zie komen waar ik iets meer visie en beleid uit zou kunnen halen verder dan de bekende namen (ik zeg hier nogmaals dus helemaal niets over scouting), wat er toevallig aangeboden wordt (dit zijn feiten heb heeft JdJ zelf toegegeven bij enkele transfers en nee dit is geen sneer naar de scouting mensen ben maar niet bang) en een bredere scope waar we de spelers vandaan halen. Nogmaals dit betreft de TD! Nogmaals ik heb het niet over scouting. Die simpele lijstjes geven niets aan over kwaliteit van scouting en dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Het geeft alleen door de oogharen heen kijkend hoe spelers en ook uit welke competitie ze vandaan zijn gekomen. Ik verbind nogmaals geen conclusies over de scouting. @Heruone heeft iets meer in overzicht uitgelegd wat ik, niet geheel, maar ongeveer bedoel. Vanuit een grotere lijn dingen terug zien. Ik vind het mooi om zo'n club als AZ te zien waar je heel duidelijk lijn in hun aankopen ziet (neeeeeee geen scouting!!!!).Dat is het. En ik zeg ook niet alles slecht is geweest want ik ben helemaal niet anti de Jong. Maar hij is weg en dan kijk je toch voor uit naar wat je graag zou willen terug zien.
Je herhaalt de hele tijd "neee geen scouting" x 300, echter bestaat je betoog nog steeds uit een lading aannames en strekkingen die niet kloppen, of op zijn hoogst vaag zijn.

Bijvoorbeeld: "Ik zeg alleen, en dat is mijn persoonlijke mening zonder dat ik daar een hele PhD aan heb besteed, dat ik heel graag een nieuwe TD zie komen waar ik iets meer visie en beleid uit zou kunnen halen verder dan de bekende namen"

Wat heeft bekende of onbekende namen met visie of beleid te maken? Wat is het beleid dat "verder dan de bekende namen" gaat? Met alle respect, je zegt niet zo veel. Wat wil je nu concreet zien in het aankoopbeleid van de nieuwe TD?
Gebruikersavatar
ComeOnPSV
Vedette
5
Berichten: 7217
Lid geworden op: 27 jan 2019
Clubvoorkeur: PSV

Juancho schreef: 21 sep 2022, 14:01 El G is natuurlijk ook een redelijk vreemd geval aangezien PSV direct een topfitte aanvaller nodig had en dan halen ze een speler die niet fit is.
Wat voor criminele praktijken heeft El Ghazi uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12457
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Dit is toch het topic over profielschets nieuwe TD of gaan we het hier over scouting en aankopen uit de historie van PSV hebben?
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Sensation schreef: 21 sep 2022, 18:47 Dit is toch het topic over profielschets nieuwe TD of gaan we het hier over scouting en aankopen uit de historie van PSV hebben?
Er zit natuurlijk wel een bepaalde correlatie tussen een TD en scouting/aankopen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Ronaldio
Meervoudig international
1
Berichten: 1184
Lid geworden op: 23 jul 2022
Clubvoorkeur: PSV

Voor mij moet de profielschets voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. Het moet iemand van buiten de club zijn. Iemand die durft in te grijpen in bijv. de scouting. Zonder vriendjes of al jaren collega te zijn is dat gewoon een stuk makkelijker. Daarnaast geeft het weer een frisse blik op de interne organisatie, en neemt hij wellicht nog een nieuw netwerk spelers/scouts mee naar PSV.

2. Moet iemand met ervaring zijn. Geen beginner. Iemand die dus weet hoe de winden waaien in de voetballerij.

3. Zakelijk inzicht en goed aan de onderhandelingstafel (Fossen is ook al weg)


Kandidaat nr. 1: Max Huiberts.
Heeft bij AZ jaarlijks een flinke positieve transferbalans. Verkoopt makkelijk middelmatige spelers voor veel geld. En heeft weinig geld nodig om toch verrassende inkopen te doen.

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Profielschets nieuwe TD