Mario Götze

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Brael schreef: 20 jun 2022, 10:27 Waarom laat je je als club piepelen? Götze is ook voor Frankfurt gewoon een topspeler, waar ze maar wát blij zullen zijn dat die überhaupt hun shirt aantrekt. Dat ze er dan niks op verdienen, nemen ze voor lief, denk ik.
Er was kennelijk geen andere club die aan zijn salariseisen wilde voldoen, dus Götze mag ook gewoon blij zijn met Frankfurt. Of hij moet genoegen nemen met minder en bij een mooiere club gaan spelen. Ik vind die 4 miljoen persoonlijk geen prettige basis voor een samenwerking als je als club ook gewoon hebt moeten betalen voor Mario. Het is niet dat hij transfervrij binnen komt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25079
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Gotze heeft deze keer voor de scheidsrechters gekozen! Hij was klaar met de Nederlandse scheidsrechters en die van Portugal vertrouwt hij niet! Op naar Duitsland dan maar, oud en vertrouwd.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 20 jun 2022, 10:34
Brael schreef: 20 jun 2022, 10:27 Waarom laat je je als club piepelen? Götze is ook voor Frankfurt gewoon een topspeler, waar ze maar wát blij zullen zijn dat die überhaupt hun shirt aantrekt. Dat ze er dan niks op verdienen, nemen ze voor lief, denk ik.
Er was kennelijk geen andere club die aan zijn salariseisen wilde voldoen, dus Götze mag ook gewoon blij zijn met Frankfurt. Of hij moet genoegen nemen met minder en bij een mooiere club gaan spelen. Ik vind die 4 miljoen persoonlijk geen prettige basis voor een samenwerking als je als club ook gewoon hebt moeten betalen voor Mario. Het is niet dat hij transfervrij binnen komt.
Ik weet niet of het bij andere clubs per se vanwege zijn salariseisen was, dat hij niet wilde. Het verhaal is dat hij ook gewoon graag weer in Duitsland speelt.
Ik weet ook niet of Frankfurt nu meer salaris kan/wil bieden dan Benfica of AC Milan.

Maar goed, het is enerzijds inderdaad een aparte clausule om in je contract te laten zetten, anderzijds: de status van Götze als voetballer is ook heel apart. Hij voetbalde bij PSV in principe onder zijn niveau, en bij Frankfurt is dat nog steeds het geval. Dus dan kun je wel wat eisen, blijkbaar.
Ricardo Zamora
International
5
Berichten: 987
Lid geworden op: 9 aug 2018
Clubvoorkeur: PSV

Frankfurt is tegenwoordig ook een prachtclub om voor te spelen. Vorig jaar de EL gewonnen, daar kunnen wij voorlopig alleen van dromen. Bedankt voor alles Mario.
‘Zijn we er toch weer ingetuind’.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Brael schreef: 20 jun 2022, 10:43
Maar goed, het is enerzijds inderdaad een aparte clausule om in je contract te laten zetten, anderzijds: de status van Götze als voetballer is ook heel apart. Hij voetbalde bij PSV in principe onder zijn niveau, en bij Frankfurt is dat nog steeds het geval. Dus dan kun je wel wat eisen, blijkbaar.
Ik krijg er zelf een beetje Sneijder gevoelens bij, die veel te vroeg al de keuze maakte voor Galatasaray. Gotze doet dat nu met PSV en vervolgens Frankfurt. Hoe je het went of keert, je levert als speler gewoon in op je imago als topspeler. Gotze gaat dus minimaal 3, eventueel 4 jaar onder z'n niveau voetballen. Op deze leeftijd. Ik vind het apart.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Josef Dettelbacher schreef: 20 jun 2022, 10:52
Brael schreef: 20 jun 2022, 10:43
Maar goed, het is enerzijds inderdaad een aparte clausule om in je contract te laten zetten, anderzijds: de status van Götze als voetballer is ook heel apart. Hij voetbalde bij PSV in principe onder zijn niveau, en bij Frankfurt is dat nog steeds het geval. Dus dan kun je wel wat eisen, blijkbaar.
Ik krijg er zelf een beetje Sneijder gevoelens bij, die veel te vroeg al de keuze maakte voor Galatasaray. Gotze doet dat nu met PSV en vervolgens Frankfurt. Hoe je het went of keert, je levert als speler gewoon in op je imago als topspeler. Gotze gaat dus minimaal 3, eventueel 4 jaar onder z'n niveau voetballen. Op deze leeftijd. Ik vind het apart.
Het verschil met Wesley Sneijder is natuurlijk dat Götze de pech heeft dat hij de schildklierziekte heeft gehad. Dat heeft hem gewoon een jasje gekost. En met zijn terugkeer naar Duitsland laat hij ook zien dat het gewoon een burgelijke familie mens is. En op zich is daar niets mis mee.

Zowel inter Miami als AC Milan hadden makkelijk aan zijn salariseisen kunnen voldoen. Zijn terugkeer naar Duitsland is dus zijn eigen keuze.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25079
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Sneijder leefde ook niet voor de sport, dat doet Gotze wel. Gotze kan gewoon niet beter dan clubs als Benfica, Frankfurt, Milan. Dat is zijn niveau.
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Jammer dat Super Mario weg gaat. Maar ook wel goed dat dit zo snel rond komt. Bovendien komt er een stuk meer ruimte in het salaris budget. Blijft mooi dat zo’n topspeler in ons shirt heeft gespeeld. Qua talent een van de beste spelers van de laatste jaren.
Gebruikersavatar
M.Delgado
Basisspeler
3
Berichten: 486
Lid geworden op: 4 nov 2020

Ontzettend jammer dat hij gaat, mooi dat hij ons achterlaat met een aardig zakcentje en mooie herinneringen, benieuwd naar hem bij Frankfurt.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Standbeeld schreef: 20 jun 2022, 11:03 Sneijder leefde ook niet voor de sport, dat doet Gotze wel. Gotze kan gewoon niet beter dan clubs als Benfica, Frankfurt, Milan. Dat is zijn niveau.
Ondanks het winnen van de EL vind ik Benfica en Milan wel betere clubs van een hoger niveau dan Frankfurt.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
Ardbeg
Legende
6
Berichten: 23354
Lid geworden op: 8 feb 2018

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardbeg op 20 jun 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Josef Dettelbacher schreef: 20 jun 2022, 10:52 Ik krijg er zelf een beetje Sneijder gevoelens bij, die veel te vroeg al de keuze maakte voor Galatasaray. Gotze doet dat nu met PSV en vervolgens Frankfurt. Hoe je het went of keert, je levert als speler gewoon in op je imago als topspeler. Gotze gaat dus minimaal 3, eventueel 4 jaar onder z'n niveau voetballen. Op deze leeftijd. Ik vind het apart.
Zoals mr. top terecht opmerkte zit er bij Götze wel dat schildklier-verhaal bij.
Daarnaast is blijkbaar ook niet elke profvoetballer blind van ambitie. Götze is financieel allang binnen, en baseert zijn keuzes nu niet (meer) alleen op zoveel mogelijk geld binnenharken of zo hoog mogelijk voetballen, maar ook op "menselijke" aspecten; een prettige club, een prettige omgeving voor zichzelf en zijn familie. Eigenlijk vind ik dat best verfrissend, zouden meer voetballers mogen doen.
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Mario voetbalt al jaren onder zijn niveau. Of is PSV ook zijn niveau? Of is Mario gewoon niet zo goed meer? Bundesliga is gewoon top level.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

11 Sir Tinus schreef: 20 jun 2022, 07:54
Heruone schreef: 20 jun 2022, 00:31

Waarom wordt dit verband telkens automatisch getrokken? Als in, hebben mensen vorig jaar JPSV gezien?
Ik ben het hier wel mee eens. Buiten het feit dat ik het vorige seizoen niet als concept zie hoe hij graag wil spelen heeft hij volgens mij aangegeven pragmatisch te zijn. Als je dan een compleet nieuwe groep krijgt, een nieuwe ervaren assistent trainer die volgens mij juist mpnv speelde en dat de voorbereiding letterlijk nog moet beginnen, durf ik niet zo stellig te zijn dat we met dpna of dpnv gaan spelen.

Laten we dat de komende weken eens aanzien. Ik vind ook dat weet Guti, van Ginkel, Sangaré en Veerman al 4 middenvelders hebben die meerdere rollen kunnen invullen op het middenveld dus zo statisch is het niet. Wellicht Doan ook zelfs.
Ik denk niet dat Ruud een pragmatische coach is. Of laat ik het anders verwoorden, ik denk dat een pragmatische coach tegenwoordig zelf zijn eigen ruiten ingooit binnen de moderne voetballerij. Kijk naar alle succesvolle teams en trainers momenteel: allemaal bekennen ze kleur. Ze staan bekend om één specifieke speelstijl, vaak ook extremistisch (extreme pressing, puur catenaccio, gefixeerd op possessie, etc.). Binnen die visie proberen ze met verandering van details spelers optimaal in te passen, maar uiteindelijk is het altijd de speler die moet wijken, zodra hij niet fit binnen de speelstijl, en niet de trainer.

Voor wie vorig jaar JPSV heeft gekeken, had kunnen zien dat men met één enkele '6' speelt en daarom heen twee spelers die afhankelijk van de bal en de opbouw variëren in positie. De '8' is meer een loper die enerzijds zich laat uitzakken langs de '6' om in een double-pivot overtallen te creëren en anderzijds de speler die vanuit die double-pivot naar voren beweegt om langs de '10' te komen te spelen. De '10' is meer een intuïtieve speler die daarmee de ruimtes opzoekt en in dit soort situaties zich wat laat uitzakken aan de contrakant van de '8' om met twee middenvelders de halfspaces te bezetten. Als er een speler geschikt is voor de '8' rol, dan is dat Veerman wel. Die kan beide rollen perfect invullen van distribueren als spelverdeler tot het creëren van kansen hoger op het veld als spelmaker. Als er een speler geschikt is voor de '10' rol, dan zou dat een type Götze zijn. Iemand die de vrije ruimtes op intuïtie kan bespelen en het spel kan verleggen richting de flankspelers die het veld breed houden. Die combinatie met een distribuerende speler op '6' en Veerman op '8' zou de beste fit voor je middenveld moeten geven imo.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12457
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Heruone schreef: 20 jun 2022, 12:52
11 Sir Tinus schreef: 20 jun 2022, 07:54

Ik ben het hier wel mee eens. Buiten het feit dat ik het vorige seizoen niet als concept zie hoe hij graag wil spelen heeft hij volgens mij aangegeven pragmatisch te zijn. Als je dan een compleet nieuwe groep krijgt, een nieuwe ervaren assistent trainer die volgens mij juist mpnv speelde en dat de voorbereiding letterlijk nog moet beginnen, durf ik niet zo stellig te zijn dat we met dpna of dpnv gaan spelen.

Laten we dat de komende weken eens aanzien. Ik vind ook dat weet Guti, van Ginkel, Sangaré en Veerman al 4 middenvelders hebben die meerdere rollen kunnen invullen op het middenveld dus zo statisch is het niet. Wellicht Doan ook zelfs.
Ik denk niet dat Ruud een pragmatische coach is. Of laat ik het anders verwoorden, ik denk dat een pragmatische coach tegenwoordig zelf zijn eigen ruiten ingooit binnen de moderne voetballerij. Kijk naar alle succesvolle teams en trainers momenteel: allemaal bekennen ze kleur. Ze staan bekend om één specifieke speelstijl, vaak ook extremistisch (extreme pressing, puur catenaccio, gefixeerd op possessie, etc.). Binnen die visie proberen ze met verandering van details spelers optimaal in te passen, maar uiteindelijk is het altijd de speler die moet wijken, zodra hij niet fit binnen de speelstijl, en niet de trainer.

Voor wie vorig jaar JPSV heeft gekeken, had kunnen zien dat men met één enkele '6' speelt en daarom heen twee spelers die afhankelijk van de bal en de opbouw variëren in positie. De '8' is meer een loper die enerzijds zich laat uitzakken langs de '6' om in een double-pivot overtallen te creëren en anderzijds de speler die vanuit die double-pivot naar voren beweegt om langs de '10' te komen te spelen. De '10' is meer een intuïtieve speler die daarmee de ruimtes opzoekt en in dit soort situaties zich wat laat uitzakken aan de contrakant van de '8' om met twee middenvelders de halfspaces te bezetten. Als er een speler geschikt is voor de '8' rol, dan is dat Veerman wel. Die kan beide rollen perfect invullen van distribueren als spelverdeler tot het creëren van kansen hoger op het veld als spelmaker. Als er een speler geschikt is voor de '10' rol, dan zou dat een type Götze zijn. Iemand die de vrije ruimtes op intuïtie kan bespelen en het spel kan verleggen richting de flankspelers die het veld breed houden. Die combinatie met een distribuerende speler op '6' en Veerman op '8' zou de beste fit voor je middenveld moeten geven imo.
Vrije invulling: Vinicius Souza als "6" en Alcarez als "10" zou dus best logisch kunnen zijn? ;)
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Mario heeft de 'pech' gehad dat ie dat ene doelpunt maakte, sindsdien heeft ie op moeten boksen tegen te hoge verwachtingen. Voor hetzelfde geld was dat uitgelopen op een vroege bierbuik, een opgeblazen kop en een verdere carrière als clown in bet city reclames.

Hoe dan ook, mooi dat ie even bij ons gespeeld heeft. Es geht dir gut Mario!

Nou moet John wel met een andere klasbak op de proppen komen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Sensation schreef: 20 jun 2022, 12:56
Heruone schreef: 20 jun 2022, 12:52

Ik denk niet dat Ruud een pragmatische coach is. Of laat ik het anders verwoorden, ik denk dat een pragmatische coach tegenwoordig zelf zijn eigen ruiten ingooit binnen de moderne voetballerij. Kijk naar alle succesvolle teams en trainers momenteel: allemaal bekennen ze kleur. Ze staan bekend om één specifieke speelstijl, vaak ook extremistisch (extreme pressing, puur catenaccio, gefixeerd op possessie, etc.). Binnen die visie proberen ze met verandering van details spelers optimaal in te passen, maar uiteindelijk is het altijd de speler die moet wijken, zodra hij niet fit binnen de speelstijl, en niet de trainer.

Voor wie vorig jaar JPSV heeft gekeken, had kunnen zien dat men met één enkele '6' speelt en daarom heen twee spelers die afhankelijk van de bal en de opbouw variëren in positie. De '8' is meer een loper die enerzijds zich laat uitzakken langs de '6' om in een double-pivot overtallen te creëren en anderzijds de speler die vanuit die double-pivot naar voren beweegt om langs de '10' te komen te spelen. De '10' is meer een intuïtieve speler die daarmee de ruimtes opzoekt en in dit soort situaties zich wat laat uitzakken aan de contrakant van de '8' om met twee middenvelders de halfspaces te bezetten. Als er een speler geschikt is voor de '8' rol, dan is dat Veerman wel. Die kan beide rollen perfect invullen van distribueren als spelverdeler tot het creëren van kansen hoger op het veld als spelmaker. Als er een speler geschikt is voor de '10' rol, dan zou dat een type Götze zijn. Iemand die de vrije ruimtes op intuïtie kan bespelen en het spel kan verleggen richting de flankspelers die het veld breed houden. Die combinatie met een distribuerende speler op '6' en Veerman op '8' zou de beste fit voor je middenveld moeten geven imo.
Vrije invulling: Vinicius Souza als "6" en Alcarez als "10" zou dus best logisch kunnen zijn? ;)
Ken hem verder niet. Tis alleen wel weer een '19' jarige ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Brael
Vedette
4
Berichten: 8684
Lid geworden op: 1 aug 2019

Heruone schreef: 20 jun 2022, 12:52 Ik denk niet dat Ruud een pragmatische coach is. Of laat ik het anders verwoorden, ik denk dat een pragmatische coach tegenwoordig zelf zijn eigen ruiten ingooit binnen de moderne voetballerij. Kijk naar alle succesvolle teams en trainers momenteel: allemaal bekennen ze kleur. Ze staan bekend om één specifieke speelstijl, vaak ook extremistisch (extreme pressing, puur catenaccio, gefixeerd op possessie, etc.). Binnen die visie proberen ze met verandering van details spelers optimaal in te passen, maar uiteindelijk is het altijd de speler die moet wijken, zodra hij niet fit binnen de speelstijl, en niet de trainer.
Ik zou toch heel graag Carlo Ancelotti willen aandragen om dit verhaal (enigszins) te ontkrachten.
Één van de meest succesvolle coaches aller tijden die gewoon nog steeds succesvol is. En deze vent doet helemaal geen rare of extreme dingen, het belangrijkste dat hij op tactisch vlak doet is gewoon met gezond verstand zijn team neerzetten, en verder vertrouwen op de kwaliteiten en het oplossend vermogen van zijn spelers zelf. Als hij, naar aanleiding van de analyse van de tegenstander, vindt dat hij zijn team moet aanpassen, dan past hij zijn team gewoon aan.
Ook eentje die wat mij betreft de charme in het hedendaagse voetbal houdt, juist door het wegblijven van extremistisch tactisch gedoe (hoe interessant ik dat soms ook vind) en voornamelijk doordat hij zichzelf niet zo op de borst staat te slaan; gewoon met normaal boerenverstand naar een tegenstander en naar je eigen kwaliteiten kijken, en daar op inspelen. Verder blijft hij, zeker gezien de clubs die hij heeft getraind, altijd heel erg bescheiden en op de achtergrond; hij geeft de de credits aan zijn spelers, zoals een echte gentleman doet wat mij betreft.
Tot zover mijn lofzang op Carlo Ancelotti.

Mancini met Italië afgelopen EK mag wat mij betreft ook wel in het rijtje van pragmatische coaches, al heb ik hem als clubtrainer wat minder op het tactische netvlies.

Het grote voordeel van zo'n pragmatische coach is dat tegenstanders zich veel lastiger op jouw manier van voetballen kunnen instellen, simpelweg omdat je niet één manier van voetballen hebt, maar daarin veel flexibeler bent. Je bent echter ook afhankelijk van je spelersgroep, of die tactisch mee kunnen in die flexibiliteit.
Gebruikersavatar
Park
Nationale topspeler
6
Berichten: 2112
Lid geworden op: 25 aug 2017

Josef Dettelbacher schreef: 20 jun 2022, 11:13
Standbeeld schreef: 20 jun 2022, 11:03 Sneijder leefde ook niet voor de sport, dat doet Gotze wel. Gotze kan gewoon niet beter dan clubs als Benfica, Frankfurt, Milan. Dat is zijn niveau.
Ondanks het winnen van de EL vind ik Benfica en Milan wel betere clubs van een hoger niveau dan Frankfurt.
Ja eens. Weet niet of Götze de trainer van Frankfurt kent, aangezien hij zegt wel vaker heeft gezegd dat de keuze voor de trainer belangrijk is. Maar had eerder verwacht dat hij naar Benfica zou gaan, zeker nu Schmidt er zit, dan naar Frankfurt.
Gebruikersavatar
Sensation
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 12457
Lid geworden op: 26 aug 2017
Clubvoorkeur: Ja

Park schreef: 20 jun 2022, 13:36
Josef Dettelbacher schreef: 20 jun 2022, 11:13

Ondanks het winnen van de EL vind ik Benfica en Milan wel betere clubs van een hoger niveau dan Frankfurt.
Ja eens. Weet niet of Götze de trainer van Frankfurt kent, aangezien hij zegt wel vaker heeft gezegd dat de keuze voor de trainer belangrijk is. Maar had eerder verwacht dat hij naar Benfica zou gaan, zeker nu Schmidt er zit, dan naar Frankfurt.
De huidige trainer van Frankfurt was assistent onder Schmidt bij Salzburg, dikke kans dat Schmidt dus heen-en-weer een goed woordje heeft gedaan ;) Zou ook logisch zijn aangezien dit pas ging spelen nadat bekend was dat Benfica leek af te haken.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25079
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

Wat een armoedzaaiers bij Benfica. Lap gewoon voor een topper. ;)
RIO
Legende
4
Berichten: 12715
Lid geworden op: 1 jul 2019
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Mario heeft altijd keihard gevochten voor ons, met volle overgave, de frustraties die hij heeft gedeeld met ons, de mooie momenten. De kut scheidsrechters en dat kut Ajax. PSV zit voor altijd in zijn hart en hij in die van onze. Veel geluk en succes bij Eintracht.
Gebruikersavatar
Heruone
Lid scoutingsteam
6
Berichten: 7624
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Brael schreef: 20 jun 2022, 13:28
Heruone schreef: 20 jun 2022, 12:52 Ik denk niet dat Ruud een pragmatische coach is. Of laat ik het anders verwoorden, ik denk dat een pragmatische coach tegenwoordig zelf zijn eigen ruiten ingooit binnen de moderne voetballerij. Kijk naar alle succesvolle teams en trainers momenteel: allemaal bekennen ze kleur. Ze staan bekend om één specifieke speelstijl, vaak ook extremistisch (extreme pressing, puur catenaccio, gefixeerd op possessie, etc.). Binnen die visie proberen ze met verandering van details spelers optimaal in te passen, maar uiteindelijk is het altijd de speler die moet wijken, zodra hij niet fit binnen de speelstijl, en niet de trainer.
Ik zou toch heel graag Carlo Ancelotti willen aandragen om dit verhaal (enigszins) te ontkrachten.
Één van de meest succesvolle coaches aller tijden die gewoon nog steeds succesvol is. En deze vent doet helemaal geen rare of extreme dingen, het belangrijkste dat hij op tactisch vlak doet is gewoon met gezond verstand zijn team neerzetten, en verder vertrouwen op de kwaliteiten en het oplossend vermogen van zijn spelers zelf. Als hij, naar aanleiding van de analyse van de tegenstander, vindt dat hij zijn team moet aanpassen, dan past hij zijn team gewoon aan.
Ook eentje die wat mij betreft de charme in het hedendaagse voetbal houdt, juist door het wegblijven van extremistisch tactisch gedoe (hoe interessant ik dat soms ook vind) en voornamelijk doordat hij zichzelf niet zo op de borst staat te slaan; gewoon met normaal boerenverstand naar een tegenstander en naar je eigen kwaliteiten kijken, en daar op inspelen. Verder blijft hij, zeker gezien de clubs die hij heeft getraind, altijd heel erg bescheiden en op de achtergrond; hij geeft de de credits aan zijn spelers, zoals een echte gentleman doet wat mij betreft.
Tot zover mijn lofzang op Carlo Ancelotti.
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Daar valt niet over te twisten. Kijk naar het succesverhaal van Leicester. Of van Lille recentelijk in de Ligue 1. Ancelotti is daarin inderdaad mbt het trainersvak ook een mooi voorbeeld van. Anderzijds als je tegenwoordig kijkt naar het gros van de trainers en daarmee de succesgevallen/goede trainers etc., zie je een duidelijke overeenkomst. Het zijn allemaal uitgesproken trainers met een uitgesproken visie waarvan ze niet afwijken. Extremistisch is dan wellicht nog het verkeerde woord, hoewel het gros van de goede trainers momenteel wel echt in een duidelijke categorie vallen en daarin ook de limiet opzoeken.

Dat betekend andermaals niet dat een pragmatische coach niet kan of hoeft te werken. Ik denk alleen dat het in de huidige voetballerij, waar op het gebied van tactiek bepaalde veranderingen zijn plaatsgevonden t.o.v. vroeger, juist een uitgesproken visie vereist is als trainer zijnde en ook als club zijnde om over langere termijn een consistent en structureel succesvol beleid te kunnen voeren.

En dat neemt tegelijkertijd ergens wel de charme van het voetbal weg. Want als je mij vraagt wie mijn favoriete trainer is, zal ik wellicht menigeen verrassen met de naam Jose Mourinho. En ook Ancelotti vind ik een fantastische coach, puur alleen al door de magie die om zijn naam is gecreëerd.
Het grote voordeel van zo'n pragmatische coach is dat tegenstanders zich veel lastiger op jouw manier van voetballen kunnen instellen, simpelweg omdat je niet één manier van voetballen hebt, maar daarin veel flexibeler bent. Je bent echter ook afhankelijk van je spelersgroep, of die tactisch mee kunnen in die flexibiliteit.
In theorie is dat het voordeel, maar de praktijk werkt dat imo niet. Je hebt simpelweg teveel fases in het voetbal die je wilt controleren. Vroeger was voetballen vaak aanvallen en verdedigen. Tegenwoordig is het opgedeeld in 4 fases: aanvallen, verdedigen en de omschakelingsfase daartussen van aanval naar verdedigen en omgekeerd. Binnen die 4 fases zitten weer allerlei verschillende stadia. Zo heb je als je het over aanvallen hebt 4 fases qua opbouw verzorging waarbinnen enorm veel tactische patronen en variaties zitten. Je hebt qua verdedigen verschillende stadia waarbij je bijv. binnen het aspect pressing, niet te verwarren met gegenpressing, verschillende interventielijnen hebt. En op basis daarvan ook weer verschillende pressingtriggers. Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat men binnen het RB concern iets van 25 verschillende pressingtriggers heeft (pin me er overigens niet op vast, kan zo snel niet een bron ervoor vinden). En dan heb je ook nog die transitiefases die op verschillende manier gefaciliteerd kunnen worden met verschillende intenties, afhankelijk van datgene wat je tactische uitgangspunten zijn. En dan heb ik eigenlijk alles nog heel summier beschreven, want er zijn nog zo enorm veel facetten, triggers en stadia binnen de beschreven fases die van toepassing zijn.

Onder de streep draait in het moderne voetbal tegenwoordig vrijwel allemaal om details. Mijn punt is: als pragmatische coach is dit vrijwel niet te controleren/reguleren. Juist daarom is het tegenwoordig in de praktijk imo altijd belangrijk dat je als trainer duidelijk en expliciet kleur bekent. Een smaakje van alles werkt gewoon niet.

En binnen die speelstijl/duidelijk uitgesproken visie kan je wel aanpassingen doen, of beter gezegd accenten verleggen. Daar zit de crux en dat vergt tegelijkertijd ook een hoge mate van ontwikkeling, inzicht en kwaliteit. Guardiola verlegt bijv. met regelmaat accenten afhankelijk van de tegenstander. Denk aan inverted wingbacks, false nines of een spitsenduo ipv een enkele spits. Klöpp heeft variaties in de manier van pressen nav diverse pressingtriggers en structuren daarop. Het filmpje van het pressing net van RB Salzburg mbt Schmidt heb ik al een aantal keer hier geplaatst, maar dat biedt een goed beeld van een dergelijke variatie/accent die verlegt wordt.

Het aanpassen aan tegenstanders gebeurt vanuit dat opzicht altijd. Maar wel d.m.v. minuscule accenten om de wedstrijd net iets meer te kunnen controleren en statisch gezien net die 1 a 2 betere mogelijkheden te kunnen krijgen t.o.v. de tegenstander. Daar zit een groot verschil t.o.v. pragmatische werkwijze. Dat werkt over enkele wedstrijden of tweeluiken wellicht, maar over de langere termijn vrijwel nooit. Niet alleen op sportief vlak, maar tegenwoordig ook beleidsmatig imo.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Gebruikersavatar
Grasmat
Lid van verdienste
6
Berichten: 21098
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Duif

Awards:

Definitief doei nu dus. Bedankt voor alles Mario!
Gebruikersavatar
colocolofc
Meervoudig international
5
Berichten: 1293
Lid geworden op: 26 jan 2019

Gebruikersavatar
DonyellMalen
Legende
3
Berichten: 10001
Lid geworden op: 4 nov 2020
Clubvoorkeur: PSV

Het ga je goed Mario, bedankt voor alles!

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Mario Götze