Russische invasie Oekraïne

Forum voor contact met andere PSV-supporters.
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Josef Dettelbacher schreef: 13 jun 2022, 15:52 Beste Veres, jij had het erover dat de Russen nog heel wat te wachten stond op korte termijn. Wanneer kan ik de popcorn erbij pakken? Het begint gezien de berichtgeving de afgelopen dagen hoog tijd te worden.
Mja, ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn.

1. Oekraine lijkt op dit moment toch snel door de wapens heen te gaan, en dus heeft men meer nodig. Daarom blijft een groot offensief nog uit.
2. De Russen lijken ook bezig met wat offensieven die ze op lange termiijn niet kunnen volhouden.

Denk dat met name 1. de boel nog tegenhoudt voor een groot tegenoffensief. Oekraine heeft zin reservisten nu wel voor een groot deel klaar staan, voor ook een deel al ingezet.

Tot nu toe hebben de Britse en Amerikaanse diensten redelijk spot on gezeten qua info. Ik vermoed dat ze wat mannetjes hebben in de FSB en misschien ook het Russisch leger als dubbelagenten. Historisch hebben zich in London veel Russische olicharghen gemeld maar ook heel veel FSB'ers en ex FSB'ers. Litvinenko heet ze back in the day heel veel informatie gegeven maar ook Skripal bleek een dubbelagent, ik vermoed dat ze via Skripal dus ingangen hebben gekregen naar anderen die informatie wilden verstrekken en zo dus doorheen de jaren een betrouwbare intelligence hebben kunnen opbouwen. Waarom is dat belangrijk? In mjn ogen met name omdat er volgens die intelligence sprake zou zijn van ook Russisch tekort aan precisie reketten. De Russen hadden een kortdaagse blitzkrieg gepland, ook bij hen gaan tekorten en sancties dan opspelen.

It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

De vraag is in hoeverre de oorlogsindustrie in Rusland kan blijven draaien... in dat artikel wat je hier laatst plaatste kwam naar voren dat veel wapentuig westerse componenten bevat die onder de sancties vallen maar helaas dat er ook sprake is van een levendige smokkelhandel zodat ze daar wellicht allang kanaaltjes voor hebben... sancties op dat spul zijn er nl. al vele jaren.

Ergens las ik dat de Russische planning intussen opgeschoven zou zijn naar oktober maar het zou mij niks verbazen als Poetin alle planning allang losgelaten heeft. In Tsjetsjenië zijn ze ook jarenlang bezig geweest - in eerste instantie verliezend, drie jaar later kwamen ze gewoon terug. Goed, nu stevige sancties maar dan moet er wel gewerkt worden aan de effectiviteit zoals idd dat smokkelen (geldt ook voor spul wat Rusland uitgaat).

Het tij lijkt voorlopig in elk geval echt gekeerd, de Russen lijken nu duidelijk de overhand te hebben. Hopelijk volgt er nog een Oekraiens succes in Kherson, wellicht dat ze daar Severodonetsk voor willen gebruiken á la Azovstal (afleiding) maar of dat gaat lukken? Intussen zie ik de Russen overig ingenomen gebied zoals Mariupol echt never nooit meer kwijtraken, Kherson terugpakken en dan snel proberen te onderhandelen zou ik dus zeggen... (maarja of de Russen daar wat voor voelen..)

ShovingNE2 schreef: 13 jun 2022, 11:45
Standbeeld schreef: 13 jun 2022, 10:53 Rusland heeft 93 miljard verdiend met de verkoop van olie en gas, in de eerste 100 dagen van de oorlog. Dat is serieus geld.
Zeker. Alleen hoeveel was het geweest zonder sancties? 400 miljard? 200 miljard?
Helaas dus, ze verdienen nu zo'n beetje het dubbele :huh:

Aan energie dan he, daar tegenover staat ongetwijfeld wel wat krimp elders.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25075
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

President Volodimir Zelenski heeft dinsdagavond gezegd dat de Oekraïense troepen in de strijd tegen het Russische invasieleger in het oosten van het land 'pijnlijke verliezen lijden'. Dat gebeurt in zowel de stad Sjevjerodonetsk als in de regio Charkov.

Zelenski herhaalde in zijn gebruikelijke toespraak aan het eind van de dag dat Oekraïne zit te springen om moderne raketafweer. Hij voegde eraan toe dat er voor westerse partners geen enkele rechtvaardiging bestaat de levering van die wapens te vertragen.
Navo-landen zullen meer zware wapens aan Oekraïne gaan leveren. Dat verklaarden premier Mark Rutte, zijn Deense collega Mette Frederiksen en Navo-topman Jens Stoltenberg in Den Haag.

Het aantal zware wapens dat richting Kiev gaat zal worden opgevoerd, zei Stoltenberg. In Brussel komen woensdag tientallen landen van de zogenoemde Contactgroep voor de verdediging van Oekraïne (UDCG) samen om te praten over militaire hulp aan Oekraïne. De Oekraïense regering zegt meer zware wapens nodig te hebben tegen de Russen.
Bron: ED
Lopen er ook nog vredesbesprekingen? Ik heb het idee dat deze oorlog nog wel eens even kan gaan duren. De wapens blijven maar komen van het Westen, maar Oekraïne lijdt volgens mij redelijk zware verliezen. Begint alles bij elkaar steeds vervelender te worden.
Gebruikersavatar
Ren Höek
Vedette
5
Berichten: 9155
Lid geworden op: 17 jul 2018
Clubvoorkeur: PSV

Standbeeld schreef: 15 jun 2022, 08:11 Ik heb het idee dat deze oorlog nog wel eens even kan gaan duren. De wapens blijven maar komen van het Westen, maar Oekraïne lijdt volgens mij redelijk zware verliezen. Begint alles bij elkaar steeds vervelender te worden.
Het was al bekend dat deze oorlog lang gaat duren.
Rusland doet veel fout, maar ze hebben nu eenmaal heel veel mensen en vooral heel veel artillerie. Ze bombarderen alles helemaal kapot, waardoor Oekraïne moet terugtrekken.

Natuurlijk roept Zelenski dat het (extra) slecht gaat om daarmee meer wapens te krijgen, wat ook gaat gebeuren. Maar het is tevens noodzakelijk, de Russische artillerie moet aangepakt worden.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Interessant artikeltje over de Moskouse economische motieven voor deze oorlog:
https://meduza.io/en/feature/2022/06/14 ... o-this-war

Intussen dus idd meer zware wapens vanuit NAVO. Kan ook niet anders maar ik ben bang dat het niet genoeg zal zijn... zolang het niet voldoende is om de Oekraïners te laten winnen van de Russen zal het de boel slechts verlengen, wat mij betreft wordt er dus heel stevig doorgepakt.


https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... ensky.html

Lijkt me nog best spannend, zo'n treinrit.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

Dapper. Hoe zal het met hem aflopen?

https://nos.nl/artikel/2432879-oud-aanv ... -in-de-cel
Op weg naar nr 25
Vedette
4
Berichten: 5696
Lid geworden op: 2 apr 2019

ziege maar ook zagge schreef: 16 jun 2022, 12:27 zolang het niet voldoende is om de Oekraïners te laten winnen van de Russen
Dat gaat uiteraard zonder actief meedoen niet gebeuren, enige "winst" voor Oekraïne is het bepekt houden van verlies van grondgebied, hopelijk zit ik er volledig langs en onderschat ik ze nu.
We krijgen de komende jaren te maken met een China en Rusland dat veel invloed heeft op onze energietransitie, die Russen zijn minder dom dan we hier wel eens denken. Wij willen van de olie en het gas van hen af, moeten we straks grondstoffen gaan kopen van landen welke (indirect) onder regie van China en Rusland staan. Om over graan nog maar te zwijgen, die economie gaat stuk in Rusland maar bloeit daarna gewoon weer op door de enorme grondstoffen schat ze straks hebben, daar zullen we in Europa een goed antwoord op moeten vinden.
Gebruikersavatar
Standbeeld
Mister PSV
2
Berichten: 25075
Lid geworden op: 3 sep 2021
Clubvoorkeur: PSV

mr.top schreef: 16 jun 2022, 12:38 Dapper. Hoe zal het met hem aflopen?

https://nos.nl/artikel/2432879-oud-aanv ... -in-de-cel
Knap dat hij zich zo uit durft te spreken. Dat vergt veel lef. Een goed mens. Ik denk dat ze hem hoogstens zullen intimideren, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Op weg naar nr 25 schreef: 16 jun 2022, 12:47
ziege maar ook zagge schreef: 16 jun 2022, 12:27 zolang het niet voldoende is om de Oekraïners te laten winnen van de Russen
Dat gaat uiteraard zonder actief meedoen niet gebeuren, enige "winst" voor Oekraïne is het bepekt houden van verlies van grondgebied, hopelijk zit ik er volledig langs en onderschat ik ze nu.
Tsja 'uiteraard' is denk ik wel erg stellig, je weet m.i niet hoe ver ze kunnen komen indien ze voldoende wapentuig hebben. Ik zie eigenlijk geen reden om aan te nemen dat het dan onmogelijk is om de Russen minimaal tot stilstand te brengen.

Maar ik zou nog steeds graag een veel actievere rol van onszelf zien in Oekraïne, bijv. door als het ware de westelijke grens waarachter de NAVO troepen staan op te schuiven naar de lijn Kyiv-Odessa. Dan kun je tenminste een streep zetten door het hele idee dat Rusland alsnog heel Oekraïne zou kunnen pakken, je creëert een gigantisch gebied waar alle Oekraïense vluchtelingen veilig naar terug kunnen keren, plus wordt de aanvoer van wapens en de opleiding van troepen veel gemakkelijker.


Wat betreft de toekomst van het westen vs Rusland/China, het is een enorm ingewikkeld vraagstuk. Liefst zou ik denken dat we in vriendschappelijke balans moeten kunnen leven, ik denk dat de laatste 30 jaar ook in dat teken gestaan hebben in de vorm van wederzijdse handelsbelangen maar als de welvaart die dat aan die kant oplevert resulteert in macht die vervolgens tegen ons wordt ingezet dan lijkt het negatieve effect het te gaan winnen. Ik denk dat we wat dat betreft veel te naïef zijn geweest, ook wat betreft bijv. de wijze waarop deze regimes hun internationale macht steeds verder vergroten. Wij zijn bijv. tegenwoordig terecht erg kritisch op onze eigen rol als oud-kolonisators maar door ons bijv. terug te trekken uit Afrika maken we de weg vrij voor deze regimes om hun macht daar te vergroten. Ik denk dus dat we terug moeten naar een actievere rol wereldwijd, óók militair. Dat is geen leuk idee maar wat is het alternatief? En anderzijds: hoe gaan we dat doen, zeker als de VS steeds wankeler wordt?
En wat die internationale handel betreft: die staat an sich ook gigantisch onder druk, misschien moeten we concluderen dat die gezien de klimaatontwikkelingen voor een groot deel niet te handhaven is. De hele mensheid zal meer lokaal zelfvoorzienend moeten zien te worden.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Ik denk dat je voor een duurzame relatie China vooral moet streven naar een gezamenlijke visie op de global commons en bescherming van soevereine staten. Dat je afspraken maakt over hoe om te gaan met het klimaat, hoe op eerlijke wijze handel wordt gedreven, dat de grenzen van landen gerespecteerd worden, etc. Daarnaast zul je m.i. moeten respecteren dat er in dergelijke landen anders wordt gekeken naar mensenrechten. Dat zul je moeten zien als interne politiek, en niet iets waar je de wil van je eigen land aan op moet leggen.

Ik denk dat het nu vaak mis loopt op het bemoeien met interne kwesties, waarbij het ontwikkelde westen even komt vertellen hoe de boertjes in China met hun bevolking moeten omgaan. Daarnaast kunnen we er gewoon niet meer omheen dat China straks wereldleider zal zijn, en niet Amerika. Je kunt er beter mee leren omgaan dan het proberen af te houden. Gaat helemaal niet lukken.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Josef Dettelbacher schreef: 16 jun 2022, 16:36Daarnaast kunnen we er gewoon niet meer omheen dat China straks wereldleider zal zijn, en niet Amerika. Je kunt er beter mee leren omgaan dan het proberen af te houden. Gaat helemaal niet lukken.
Wat versta je dan onder 'wereldleider'- grootste economie, grootste leger? Dat maakt je misschien aanvoerder van lijstjes maar niet per sé een leider. Een wereldleider is iemand die ook cultureel domineert en niet alleen omdat ie dat militair afwingt.

China zal nooit onze leider kunnen zijn, no way dat wij ooit gecharmeerd zullen raken van een systeem waarin het individu ondergeschikt is aan de staat. Net zoals er ook geen enkel volk is wat zich vrijwillig onderwerpt aan de Russen, niemand zit daarop te wachten.

Verder zijn er wel degelijk acties die we kunnen ondernemen - bijv. als EU zijnde een blok vormen zodat Italië niet door de Chinezen opgekocht wordt, ervoor zorgen dat we niet economisch afhankelijk van Chinese productie zijn, inderdaad weer opnieuw werken aan invloed in de derde wereld in plaats van de Chinezen en de Russen ruim baan te geven. De Chinezen bereiken hun macht niet alleen op eigen kracht, wij schuiven ze 't nu ook gewoon toe. Dat hoeven we niet te doen.

Verder idd eens met die gezamenlijke visie. Kritiek kun je intussen ook op hele andere manieren leveren, bijv. gewoon door je handelsbanden te beperken en tussen neus en lippen door zeggen dat dat daarmee te maken heeft. Dan hoef je daar verder ook niet over te zeuren. Nu doen we het anders want de centjes, dus: wel die handel en dan maar zeuren.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 16 jun 2022, 20:16
Josef Dettelbacher schreef: 16 jun 2022, 16:36Daarnaast kunnen we er gewoon niet meer omheen dat China straks wereldleider zal zijn, en niet Amerika. Je kunt er beter mee leren omgaan dan het proberen af te houden. Gaat helemaal niet lukken.
Wat versta je dan onder 'wereldleider'- grootste economie, grootste leger? Dat maakt je misschien aanvoerder van lijstjes maar niet per sé een leider. Een wereldleider is iemand die ook cultureel domineert en niet alleen omdat ie dat militair afwingt.

China zal nooit onze leider kunnen zijn, no way dat wij ooit gecharmeerd zullen raken van een systeem waarin het individu ondergeschikt is aan de staat. Net zoals er ook geen enkel volk is wat zich vrijwillig onderwerpt aan de Russen, niemand zit daarop te wachten.

Verder zijn er wel degelijk acties die we kunnen ondernemen - bijv. als EU zijnde een blok vormen zodat Italië niet door de Chinezen opgekocht wordt, ervoor zorgen dat we niet economisch afhankelijk van Chinese productie zijn, inderdaad weer opnieuw werken aan invloed in de derde wereld in plaats van de Chinezen en de Russen ruim baan te geven. De Chinezen bereiken hun macht niet alleen op eigen kracht, wij schuiven ze 't nu ook gewoon toe. Dat hoeven we niet te doen.

Verder idd eens met die gezamenlijke visie. Kritiek kun je intussen ook op hele andere manieren leveren, bijv. gewoon door je handelsbanden te beperken en tussen neus en lippen door zeggen dat dat daarmee te maken heeft. Dan hoef je daar verder ook niet over te zeuren. Nu doen we het anders want de centjes, dus: wel die handel en dan maar zeuren.
Wereldleider was misschien niet goed gekozen, maar ik kom niet op een betere term. Het land dat het meest in de melk te brokkelen heeft qua invloed, macht, beslissingen, etc. Cultureel zal dat idd wel meevallen, al is het ook wel interessant om te zien waar China over 20-30 jaar cultureel staat. Die economische groei en enorme hoeveelheid mensen die in het buitenland hebben gestudeerd, brengt genoeg uitdagingen mee voor de regering om dat allemaal in toom te houden. Ook daar zal ongetwijfeld een keer een nieuwe revolutie aanbreken.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
mr.top
Internationale topspeler
4
Berichten: 4192
Lid geworden op: 1 dec 2019

ziege maar ook zagge schreef: 16 jun 2022, 20:16
Josef Dettelbacher schreef: 16 jun 2022, 16:36Daarnaast kunnen we er gewoon niet meer omheen dat China straks wereldleider zal zijn, en niet Amerika. Je kunt er beter mee leren omgaan dan het proberen af te houden. Gaat helemaal niet lukken.
Wat versta je dan onder 'wereldleider'- grootste economie, grootste leger? Dat maakt je misschien aanvoerder van lijstjes maar niet per sé een leider. Een wereldleider is iemand die ook cultureel domineert en niet alleen omdat ie dat militair afwingt.

China zal nooit onze leider kunnen zijn, no way dat wij ooit gecharmeerd zullen raken van een systeem waarin het individu ondergeschikt is aan de staat. Net zoals er ook geen enkel volk is wat zich vrijwillig onderwerpt aan de Russen, niemand zit daarop te wachten.
Je vergeet gemakshalve dat het Westen qua bevolkingsgrootte een minderheid is. Ook onze opvattingen zijn lang niet zo wijd verspreid als dat we zelf denken. Om nog eens even in te gaan op het voorbeeld wat jij aanstipt. Ook binnen ons land zijn er verlichte geesten die van mening zijn dat we tijdelijk een dictatuur zouden moeten worden om bepaalde milieu maatregelen door te voeren.

Als westen zijnde gaan wij voorlopig niets doen in deze oorlog. Corona zit op het vinkentouw en het is momenteel zomer. Dus niemand let op.
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

mr.top schreef: 17 jun 2022, 13:39Ook binnen ons land zijn er verlichte geesten die van mening zijn dat we tijdelijk een dictatuur zouden moeten worden om bepaalde milieu maatregelen door te voeren.
Vertel?

mr.top schreef: 17 jun 2022, 13:39 onze opvattingen zijn lang niet zo wijd verspreid als dat we zelf denken.
Uitdaginkje: probeer eens een lijstje te maken van landen waar de bevolking liever ziet dat zijn burgerrechten weggestreept worden ten gunste van staatsbelangen, waar een meerderheid zo'n systeem dus zou prefereren boven democratie.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Gebruikersavatar
ShovingNE2
Site Admin
6
Berichten: 26045
Lid geworden op: 25 aug 2017
Seizoenkaart: Vak PR

Oekraïne: opnieuw Russisch schip gezonken na aanval
Een Russisch schip dat onderweg was om wapens te leveren op het strategisch gelegen Slangeneiland is vrijdag gezonken nadat het werd geraakt door Oekraïense raketten, meldt een functionaris van het Oekraïense leger.

De sleepboot, Vasili Bech genaamd, werd eerder op de dag geraakt door raketten die door Denemarken aan Oekraïne waren geleverd en raakte daarbij ernstig beschadigd. „Later op de dag is duidelijk geworden dat het schip is gezonken”, zei de militaire gouverneur Maksym Martsjenko van Odessa in een videoboodschap op Telegram. Het Duitse persbureau DPA kon de bewering van Martsjenko niet onafhankelijk bevestigen. Rusland heeft nog niet gereageerd op de aanval.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... teurs.html

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... duren.html
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Josef Dettelbacher schreef: 16 jun 2022, 21:04
ziege maar ook zagge schreef: 16 jun 2022, 20:16

Wat versta je dan onder 'wereldleider'- grootste economie, grootste leger? Dat maakt je misschien aanvoerder van lijstjes maar niet per sé een leider. Een wereldleider is iemand die ook cultureel domineert en niet alleen omdat ie dat militair afwingt.

China zal nooit onze leider kunnen zijn, no way dat wij ooit gecharmeerd zullen raken van een systeem waarin het individu ondergeschikt is aan de staat. Net zoals er ook geen enkel volk is wat zich vrijwillig onderwerpt aan de Russen, niemand zit daarop te wachten.

Verder zijn er wel degelijk acties die we kunnen ondernemen - bijv. als EU zijnde een blok vormen zodat Italië niet door de Chinezen opgekocht wordt, ervoor zorgen dat we niet economisch afhankelijk van Chinese productie zijn, inderdaad weer opnieuw werken aan invloed in de derde wereld in plaats van de Chinezen en de Russen ruim baan te geven. De Chinezen bereiken hun macht niet alleen op eigen kracht, wij schuiven ze 't nu ook gewoon toe. Dat hoeven we niet te doen.

Verder idd eens met die gezamenlijke visie. Kritiek kun je intussen ook op hele andere manieren leveren, bijv. gewoon door je handelsbanden te beperken en tussen neus en lippen door zeggen dat dat daarmee te maken heeft. Dan hoef je daar verder ook niet over te zeuren. Nu doen we het anders want de centjes, dus: wel die handel en dan maar zeuren.
Wereldleider was misschien niet goed gekozen, maar ik kom niet op een betere term. Het land dat het meest in de melk te brokkelen heeft qua invloed, macht, beslissingen, etc. Cultureel zal dat idd wel meevallen, al is het ook wel interessant om te zien waar China over 20-30 jaar cultureel staat. Die economische groei en enorme hoeveelheid mensen die in het buitenland hebben gestudeerd, brengt genoeg uitdagingen mee voor de regering om dat allemaal in toom te houden. Ook daar zal ongetwijfeld een keer een nieuwe revolutie aanbreken.
Het grootste probleem is denk ik dat China snel vergrijsd. Plus dat er een flinke economische crisis dreigt wegens de vastgoed markt. Al weet ik niet hoe grote impact dat heeft.

Hoe dan ook, de positie van de VS als leidende macht zal wel steeds meer worden aangevochten. Daarbij lees je veel dat de leidende macht steeds meer wordt bepaalt wie de leidende macht is op je digitale terrein. Wat dat betreft is dit wel verontrustend;

https://www.reuters.com/technology/unit ... 021-10-11/
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Johann Vogel schreef: 19 jun 2022, 18:01
Josef Dettelbacher schreef: 16 jun 2022, 21:04

Wereldleider was misschien niet goed gekozen, maar ik kom niet op een betere term. Het land dat het meest in de melk te brokkelen heeft qua invloed, macht, beslissingen, etc. Cultureel zal dat idd wel meevallen, al is het ook wel interessant om te zien waar China over 20-30 jaar cultureel staat. Die economische groei en enorme hoeveelheid mensen die in het buitenland hebben gestudeerd, brengt genoeg uitdagingen mee voor de regering om dat allemaal in toom te houden. Ook daar zal ongetwijfeld een keer een nieuwe revolutie aanbreken.
Het grootste probleem is denk ik dat China snel vergrijsd. Plus dat er een flinke economische crisis dreigt wegens de vastgoed markt. Al weet ik niet hoe grote impact dat heeft.

Hoe dan ook, de positie van de VS als leidende macht zal wel steeds meer worden aangevochten. Daarbij lees je veel dat de leidende macht steeds meer wordt bepaalt wie de leidende macht is op je digitale terrein. Wat dat betreft is dit wel verontrustend;

https://www.reuters.com/technology/unit ... 021-10-11/
Ik kan het niet staven met bewijs, maar volgens mij is het Chinese onderwijsbeleid veel sterker dan dat van de VS. Ik bedoel dan niet wie de beste universiteit heeft of de beste wetenschappers, maar wie het beste plan heeft om zn bevolking op te leiden en daarmee te ontwikkelen. In de VS is enorm veel kennis, maar grote groepen hebben er geen toegang tot.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Toch denk ik dat je echt ook een aantrekkelijke propositie nodig hebt, de VS heeft zijn status als wereldleider niet alleen te danken aan militaire en economische kracht. En de VS vertegenwoordigt het hele westen. Wie vertegenwoordigt China? En tsja dat maakt het in zekere zin idd juist verontrustend. maar het betekent ook dat je het begrip 'wereldleider' denk ik in perpectief moet zien - China gaat op een aantal vlakken de VS voorbij, maar niet de hele vrije wereld.


Intussen zeer verontrustende berichten uit Oekraïne.


Josef Dettelbacher schreef: 19 jun 2022, 19:26Ik kan het niet staven met bewijs, maar volgens mij is het Chinese onderwijsbeleid veel sterker dan dat van de VS. Ik bedoel dan niet wie de beste universiteit heeft of de beste wetenschappers, maar wie het beste plan heeft om zn bevolking op te leiden en daarmee te ontwikkelen. In de VS is enorm veel kennis, maar grote groepen hebben er geen toegang tot.
Bovendien is de VS tot op het bot verdeeld, en dat maakt zwak. Alles wordt een cultureel geschilpunt gemaakt. Onder invloed van Trump is het geloof in onderwijs an sich gedaald tot een minpunt, geloven in wetenschap wordt door groepen gezien als 'links', onvoorstelbaar als het is. Als ze hun media niet serieus opschonen zie ik het somber in voor de VS. En dat is lastig, want de corrupte media is vrijwel compleet aan rechterzijde te vinden.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Johann Vogel
Vedette
6
Berichten: 5631
Lid geworden op: 29 nov 2017

Josef Dettelbacher schreef: 19 jun 2022, 19:26
Johann Vogel schreef: 19 jun 2022, 18:01

Het grootste probleem is denk ik dat China snel vergrijsd. Plus dat er een flinke economische crisis dreigt wegens de vastgoed markt. Al weet ik niet hoe grote impact dat heeft.

Hoe dan ook, de positie van de VS als leidende macht zal wel steeds meer worden aangevochten. Daarbij lees je veel dat de leidende macht steeds meer wordt bepaalt wie de leidende macht is op je digitale terrein. Wat dat betreft is dit wel verontrustend;

https://www.reuters.com/technology/unit ... 021-10-11/
Ik kan het niet staven met bewijs, maar volgens mij is het Chinese onderwijsbeleid veel sterker dan dat van de VS. Ik bedoel dan niet wie de beste universiteit heeft of de beste wetenschappers, maar wie het beste plan heeft om zn bevolking op te leiden en daarmee te ontwikkelen. In de VS is enorm veel kennis, maar grote groepen hebben er geen toegang tot.
Niet alleen in het onderwijs. Doordat China een eenpartijstelsel heeft kunnen ze veel sneller beslissingen nemen. In de VS komen straks de midterm verkiezingen aan. Als de Democraten deze flink verliezen is Biden vleugellam. In China bepaalt de partij. Als Xi Jinping vandaag iets besluit gaat men morgen over tot actie.

Daarnaast is de VS toch op veel vlakken een land in verval. Wat je aangeeft, ze zijn op veel vlakken toonaangevend; beste scholen, geweldige bedrijven en een verzamelplaats van exceptioneel talent. Maar daaronder gaat het achteruit, kijk bijvoorbeeld eens naar de infrastructuur waar flink in moet worden geïnvesteerd. Grote groepen leven in armoede en ik lees ook over het onderwijs systeem dat niet geweldig is.
ziege maar ook zagge schreef: 19 jun 2022, 20:07 Toch denk ik dat je echt ook een aantrekkelijke propositie nodig hebt, de VS heeft zijn status als wereldleider niet alleen te danken aan militaire en economische kracht. En de VS vertegenwoordigt het hele westen. Wie vertegenwoordigt China? En tsja dat maakt het in zekere zin idd juist verontrustend. maar het betekent ook dat je het begrip 'wereldleider' denk ik in perpectief moet zien - China gaat op een aantal vlakken de VS voorbij, maar niet de hele vrije wereld.]

China vertegenwoordigd alleen zijn eigen uiteindelijk. Al decennia terug hebben die een plan om de leidende macht te worden in 2050. China heeft een strikt beleid om niet te bemoeien met interne aangelegenheden van andere landen. Zolang de handel maar veilig gesteld wordt ten dienste van China.

Met die houding nemen ze een hele andere positie in ten opzichte van hoe de VS naar de wereld kijkt. In veel delen van de wereld wordt juist de rol van de VS juist fel bekritiseerd. Als zijnde dat de VS onterecht het alleen recht gepermitteerd heeft om naar eigen inzicht te interveniëren met vaak desastreuze gevolgen. Ik denk dat in veel landen in het Midden-Oosten de VS helemaal niet gezien wordt als de leider van de vrije wereld.

Ik denk dat landen als China en Rusland maar ook een Iran naar elkaar worden gedreven. Niet omdat ze allemaal hetzelfde zijn, maar ze hebben met de VS een gezamenlijke vijand. Ik heb het idee dat we aan de vooravond staan van een groter conflict wie de dominante macht wordt in de komende eeuw. Er is een enorme ratrace aan de gang op technologisch vlak, investeringen op militair vlak zijn op een all time high maar bijvoorbeeld ook op economisch vlak zijn er bijzondere ontwikkelingen waarbij de dollar als world reserve currency steeds meer wordt aangevallen.
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Zou kunnen, maar persoonlijk denk ik eerder dat China de komende 10-20 jaar enorme moeite gaat krijgen om het land zo gesloten te houden. Als je ziet wat voor ontwikkeling die bevolking heeft doorgemaakt de afgelopen 20-25 jaar economisch en qua onderwijs, dat kan haast niet zo blijven. Mensen zullen dankbaar zijn voor de kansen die ze gehad hebben, maar die zullen absoluut meer vrijheid en zeggenschap gaan opeisen.

Ik vind het trouwens ook schrikbarend om te zien hoe snel de UK afglijdt tot een soort van pseudo-VS, maar dat is een andere discussie.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Johann Vogel schreef: 19 jun 2022, 21:36 China vertegenwoordigd alleen zijn eigen uiteindelijk. Al decennia terug hebben die een plan om de leidende macht te worden in 2050. China heeft een strikt beleid om niet te bemoeien met interne aangelegenheden van andere landen. Zolang de handel maar veilig gesteld wordt ten dienste van China.

Met die houding nemen ze een hele andere positie in ten opzichte van hoe de VS naar de wereld kijkt. In veel delen van de wereld wordt juist de rol van de VS juist fel bekritiseerd. Als zijnde dat de VS onterecht het alleen recht gepermitteerd heeft om naar eigen inzicht te interveniëren met vaak desastreuze gevolgen. Ik denk dat in veel landen in het Midden-Oosten de VS helemaal niet gezien wordt als de leider van de vrije wereld.

Ik denk dat landen als China en Rusland maar ook een Iran naar elkaar worden gedreven. Niet omdat ze allemaal hetzelfde zijn, maar ze hebben met de VS een gezamenlijke vijand. Ik heb het idee dat we aan de vooravond staan van een groter conflict wie de dominante macht wordt in de komende eeuw. Er is een enorme ratrace aan de gang op technologisch vlak, investeringen op militair vlak zijn op een all time high maar bijvoorbeeld ook op economisch vlak zijn er bijzondere ontwikkelingen waarbij de dollar als world reserve currency steeds meer wordt aangevallen.
Tsja de Amerikanen zijn wereldwijd niet erg geliefd voor hun buitenlandbeleid, maar is dat al niet zo'n beetje zo sinds Vietnam?

Wat betreft China wat zich niet bemoeit met interne aangelegenheden denk ik dat dat in de praktijk best eens tegen kan vallen. In Italië kon je tijdens de coronacrisis bijv. al de nodige Chinese propaganda vinden:
https://thediplomat.com/2020/06/chinas- ... -in-italy/
Ze komen misschien binnen met dat 'niet bemoeien' verhaal, maar hoe lang blijft dat zo naarmate de belangen toenemen?

Daarnaast kun je denken aan bijv. zo'n Mugabe die de Chinese equivalent van de Nobelprijs voor de vrede ontvangt - in dat geval is het dus Robert Mugabe die de Chinezen fantastisch vindt, maar geldt dat ook voor de Zimbabwanen? Afrika ziet China in ruime zin graag komen voor investeringen en economische ontwikkeling, maar de deals zijn uiteindelijk doorgaans slecht net als de arbeidsomstandigheden van degenen die voor de Chinezen werken. De Chinezen hebben in Afrika dan ook niet zelden te maken met (soms gewelddadige) protesten tegen hun aanwezigheid.

https://ourworld.unu.edu/en/areas-in-af ... e-protests


Maar goed, het is wel zoals het is: de invloed van China neemt snel toe.

Een veel groter thema is m.i. de klimaatverandering en daarmee samenvallende toenemende schaarste van / vraag naar grondstoffen... de Chinezen zitten wat dat betreft goed in Afrika. De Russen denken trouwens ook dat die klimaatverandering hen juist in de kaart zal spelen. Als je het zo beschouwt ziet het er slecht uit voor de mensheid: de grootste uitdaging die ons te wachten staat lijken 'we' vooral te gaan tacklen met verharding van eigen belangen en meer militaire middelen.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

Jup, als je erbij stilstaat is het best pijnlijk om te constateren dat veel van de grondstoffen en belangrijke bronnen in handen zijn van -in onze optiek- duistere landen.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Gebruikersavatar
VeresRivne
Vedette
5
Berichten: 5183
Lid geworden op: 7 feb 2019



erg interessant filmpje
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Gebruikersavatar
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
6
Berichten: 30699
Lid geworden op: 27 aug 2017
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Awards:

Tsja, kunnen we zelf wat anders verwachten zou ik bijna zeggen...
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Josef Dettelbacher
Legende
6
Berichten: 18117
Lid geworden op: 25 aug 2017
Clubvoorkeur: PSV

Awards:

ziege maar ook zagge schreef: 20 jun 2022, 12:32 Tsja, kunnen we zelf wat anders verwachten zou ik bijna zeggen...
Hoe spijtig ook, ik denk niet dat de woorden van Stoltenberg -dat de oorlog nog jaren kan duren- waarheid zullen worden. Er komt een moment dat de bevolking de gestegen prijzen en opgelegde armoede niet langer accepteert, en nog liever dat stuk Oekraine aan Rusland geeft. Nu is het nog warm, maar ik voorspel dat deze winter voor mensen de druppel gaat worden. Op het moment dat de wapens niet meer worden geleverd, houdt het voor de Oekraïners helaas snel op.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Russische invasie Oekraïne